Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:Of de paardvriendelijke ruiters kunnen geen potje breken rijtechnisch gezien en geven daarom extra af op de wedstrijdruiters???
Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen al het geweld en het misbruik wat er gemaakt wordt van het paard..maar het valt me wel op dat het vooral bij een bepaalde rijstijl voorkomt.
Er zijn ook genoeg fijne ruiters in de top!
nombrado schreef:Molfre schreef:Zo'n controle zouden ze eigenlijk moeten krijgen bij binnenkomst van de arena heel simpel. De groom mag de neusriem opnieuw vastmaken, onder toezicht van de DA en vervolgens mag er niet meer aangezeten worden. En misschien moeten we ze ook maar gaan verplichten met teugeldruk meters te gaan rijden met een automatisch alarm in het jury hokje3x alarm = diskwalificatie
Als het toch eens zou kunnen, maar eigenlijk is het gewoon zielig dat zoiets nodig is...
haha, leuk idee.
Maar als goed jurylid (en helemaal in deze klasse) kan je het zien (en al zeker aan de beweging van het dier) Daar moeten ze eens strenger op selecteren.
De jury's die GP jureren die zich aan alle bestaande FEI reglementen houden, worden vaak niet uitgenodigd , anders komen een Anky, Bartels en andere bekende Nederlandse ruiters niet.
Zo werkt het.
Het erge vind ik. Deze ruiters hebben een voorbeeld functie voor rijdend Nederland. (bijna) Iedereen denkt dus dat het zo hoort.
Er hebben nog nooit zoveel paarden met rugklachten , peesblessures en andere onverklaarbare klachten in klinieken gestaan.
nombrado schreef:Gister nog een filmpje gezien over Tineke Bartels en gewauwel over een mens is voor een paard een roofdier en zij zijn prooidieren. Maw. Je moet ze temmen? wat een ouwerwets ge-oh zeg!
Billy schreef:nombrado schreef:Gister nog een filmpje gezien over Tineke Bartels en gewauwel over een mens is voor een paard een roofdier en zij zijn prooidieren. Maw. Je moet ze temmen? wat een ouwerwets ge-oh zeg!
Dan heb je het filmpje anders begrepen dan ik
Ik heb nl begrepen dat je rekening moet houden dat een paard een vluchtdier is en een mens een roofdier, en dat bijv onze reactie op schrikken vanuit het roofdier zijn, anders zijn als de reacties van het paard vanuit het vluchtdier zijn. Dus dat je rekenng moet houden met het vluchtdier heeft geen moer met temmen te maken maar alles met een begripvolle omgang met het paard.
Electra63 schreef:En op welke feiten baseer jij dat? Even terzijde dat Anky en Tineke niet veel meer in de wedstrijdring komen. Misschien is het je ontgaan, dit topic gaat over een Deense ruiter, wil je het groter trekken, betrek dan de gehele paardensport erbij en niet alleen de Nederlandse ruiters, die met deze foto's niets te maken hebben.
Verder zie ik ook graag de officiële cijfers van jouw laatste zin? Hebben alleen sportpaarden gezondheidsproblemen? Is de oorzaak onderzocht? Wat is het verschil met vroeger? Is daar onderzoek naar gedaan? Heeft het misschien te maken met het feit dat tegenwoordig veel (dure) sportpaarden verzekerd zijn voor o.a. ziektekosten?
Ik mis altijd de feitelijke onderbouwing in jouw geklaag, met name naar de Nederlandse sport toe.
nombrado schreef:Electra63 schreef:En op welke feiten baseer jij dat? Even terzijde dat Anky en Tineke niet veel meer in de wedstrijdring komen. Misschien is het je ontgaan, dit topic gaat over een Deense ruiter, wil je het groter trekken, betrek dan de gehele paardensport erbij en niet alleen de Nederlandse ruiters, die met deze foto's niets te maken hebben.
Verder zie ik ook graag de officiële cijfers van jouw laatste zin? Hebben alleen sportpaarden gezondheidsproblemen? Is de oorzaak onderzocht? Wat is het verschil met vroeger? Is daar onderzoek naar gedaan? Heeft het misschien te maken met het feit dat tegenwoordig veel (dure) sportpaarden verzekerd zijn voor o.a. ziektekosten?
Ik mis altijd de feitelijke onderbouwing in jouw geklaag, met name naar de Nederlandse sport toe.
Ik betrek ook zeker de hele ruitersport erbij! 1 ding alleen niet vergeten. Het merendeel van de buitenlanders zijn zo gaan rijden als de winnende Nederlandse ruiters, die hoog scoorde en kampioen werden met hun manier van rijden. Het gaat over wereldwijd! Niet alleen Nederlanders. Ook jury's , publiek, en aanhangers. Het is goed dat dit soort nieuws eens openbaar wordt....overigens zijn er heel veel van dit soort foto's van topruiters te vinden.
wb de nederlandse (oud) gp ruiters? Daar heeft er 1 van nu ook een rechtzaak aan de broek, vanwege dit soort praktijken. Zij hebben een Ruiterschool/is bondscoach van het jong talententeam? wat wil je nog meer horen?
Het gaat om een ieder (en helemaal de voorbeeldfuncties op dit nivo) die dit soort praktijken als "normale"omgang met een paard beschouwen! Het is complete dierenmishandeling.
wb de klinieken en hun paarden?
Vraag maar eens na.welke kliniek dan ook..het is beduidend erger dan 30 jaar geleden. Vraag de da maar na. Zij moeten deze paarden "draaiende" houden voor deze topsport!
Billy schreef:nombrado schreef:Gister nog een filmpje gezien over Tineke Bartels en gewauwel over een mens is voor een paard een roofdier en zij zijn prooidieren. Maw. Je moet ze temmen? wat een ouwerwets ge-oh zeg!
Dan heb je het filmpje anders begrepen dan ik
Ik heb nl begrepen dat je rekening moet houden dat een paard een vluchtdier is en een mens een roofdier, en dat bijv onze reactie op schrikken vanuit het roofdier zijn, anders zijn als de reacties van het paard vanuit het vluchtdier zijn. Dus dat je rekenng moet houden met het vluchtdier heeft geen moer met temmen te maken maar alles met een begripvolle omgang met het paard.
nombrado schreef:een paard is een vlucht dier...in de natuur
geen paard die al jaren afhankelijk zijn van ons als mens (verzorging/voeding)
Dat maakt ons geen roofdier! Maar een leider (in de positieve zin van het woord)
Zo zal een paard die volledig vertrouwen heeft in de mens, geen vluchtpogingen doen.
Wel doen ze dat, als ze iets gevraagd worden door diegene die ze vertrouwen wat hen pijn doet!
Billy schreef:wie staat er in de kliniek, een van jouw paarden?
nombrado schreef:een paard is een vlucht dier...in de natuur
geen paard die al jaren afhankelijk zijn van ons als mens (verzorging/voeding)
Dat maakt ons geen roofdier! Maar een leider (in de positieve zin van het woord)
Zo zal een paard die volledig vertrouwen heeft in de mens, geen vluchtpogingen doen.
Wel doen ze dat, als ze iets gevraagd worden door diegene die ze vertrouwen wat hen pijn doet!
anneliesdj schreef:Daar gaat het niet om, het gaat om de basic, volledig los van elkaar is paard een vluchtdier en mens een roofdier.
En daarom zijn onze reactie's anders en begrijpen we ons paard niet altijd.
We moeten ons zien te verplaatsen in zijn denkwereld.
nombrado schreef:Electra63 schreef:En op welke feiten baseer jij dat? Even terzijde dat Anky en Tineke niet veel meer in de wedstrijdring komen. Misschien is het je ontgaan, dit topic gaat over een Deense ruiter, wil je het groter trekken, betrek dan de gehele paardensport erbij en niet alleen de Nederlandse ruiters, die met deze foto's niets te maken hebben.
Ik betrek ook zeker de hele ruitersport erbij! 1 ding alleen niet vergeten. Het merendeel van de buitenlanders zijn zo gaan rijden als de winnende Nederlandse ruiters, die hoog scoorde en kampioen werden met hun manier van rijden. Het gaat over wereldwijd! Niet alleen Nederlanders. Ook jury's , publiek, en aanhangers. Het is goed dat dit soort nieuws eens openbaar wordt....overigens zijn er heel veel van dit soort foto's van topruiters te vinden.
wb de nederlandse (oud) gp ruiters? Daar heeft er 1 van nu ook een rechtzaak aan de broek, vanwege dit soort praktijken. Zij hebben een Ruiterschool/is bondscoach van het jong talententeam? wat wil je nog meer horen?
Het gaat om een ieder (en helemaal de voorbeeldfuncties op dit nivo) die dit soort praktijken als "normale"omgang met een paard beschouwen! Het is complete dierenmishandeling.
wb de klinieken en hun paarden?
Vraag maar eens na.welke kliniek dan ook..het is beduidend erger dan 30 jaar geleden. Vraag de da maar na. Zij moeten deze paarden "draaiende" houden voor deze topsport!
, 30 jaar geleden de verrotte paarden veel sneller naar de slager gingen dan tegenwoordig. Er werd lang niet zoveel aan gedokterd als dat nu gebeurd. "Vroeger" kocht je meestal 1 zadel (en niet eens op maat gemaakt
) en die legde je op elk paard dat je had of reed. Als ik een aantal mensen (die die tijd meegemaakt hebben) mag geloven dan was je soms al blij als je een zadel had.