Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:50

ruitje schreef:
Ik heb eens wat zitten spitten, misschien leuk om wat achtergrond info te lezen over twee bij naam genoemde paarden in het filmpje?

In het stukje word Silky Shark, een pacer genoemd als het gaat om het zeker weten dat hij Bute heeft gehad... Even googelen op 'Silky Shark pacer' , brengt mij op dit stuk:

http://defendhorsescanada.org/wordpress ... ds/sh6.pdf

Hierin worden 6 paarden omschreven die van de baan komen die ze hebben kunnen traceren, korte samenvatting:

1e paard: laatst gekoerst 2009, geslacht 2011 als 13 jarige
2e paard: laatst gekoerst 2004, geslacht in 2011, als 12 jarige
3e laatst gekoerst in 2009, geslacht in 2011 , als 10 jarige: Dit is Silky Shark
4e paard: 3 maanden na laatste koers geslacht, als 4 jarige
5e paard: laatst gekoerst in 2008, geslacht in 2010 als 5 jarige
6e paard: nooit gekoerst, geslacht als 3 jarige ( paard bracht als jong paard heel weinig op op de veiling)

Wat ik vervelend vind, is dat er nu eigenlijk een hele sport in een negatief daglicht wordt geplaatst, terwijl zij naar mijn mening niet kunnen bewijzen dat Silky Shark Bute heeft gehad, en hij blijkbaar een tijd na zijn koerscarierre nog geleefd heeft en wie weet wat daar gebeurd is? Maar dat kan ook zijn omdat ik nogal gespitst ben op onwaarheden die over mijn( voor zover het te vergelijken is met de situatie in NL) sport rond gaan :o

Een van de oude eigenaren van Silky Shark heeft trouwens een stukje geschreven wat ik erg goed vind! En waarin ze uitlegt dat ze hem als koerspaard weg moest doen vanwege financiele problemen en waarin ze oproept een structurele oplossing te zoeken voor dit paardenprobleem:

http://www.harnesslink.com/News/Owner-r ... orse-97448

Het verhaal van het andere paard, Backstreet Bully staat overigens hier:
http://www.thestar.com/news/investigati ... chain.html

Korte samenvatting: Paard heeft absurd veel medicatie binnengekregen( waaronder zaken die bewezen kankerverwekkend zijn voor mensen....) , werd wegegeven als rijpaard na zijn carierre maar belande via de handel in een slachthuis, is nog geprobeerd dit tegen te houden door de oude eigenaar maar hij is toch geslacht. Het slachthuis wil niet bekend maken of hij in de consumptie is gegaan of niet.

Vind het altijd boeiend om wat zaken na te zoeken en heb nu toch nachtdienst :o

Vindt het mooi en heel erg tegelijk om te lezen allemaal..de amish doen kennelijk ook veel paarden naar de slacht? heel sneu hoe mensen zo met hun dieren omgaan.. |(

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:54

RenskeLap schreef:
Wat ik niet snap is dat mensen uit "zelfbescherming" niet willen kijken, het is zwaar om te zien en misselijkmakend. Maar als je iets wilt eten moet je het ook aandurven om de herkomst ervan te zien.
Niet kijken uit zelfbescherming, vind ik persoonlijk hetzelfde als niet willen weten. Want nu zal je het veel sneller weer eten omdat je niet de lijdensweg van de paarden heb gezien.
Goed dat dit eens onder de aandacht wordt gebracht, want ikzelf wist niet dat dit zo gebeurde.

Ik heb deze beelden al eens gezien en wordt daar misselijk van. Kan daar weken mee rondlopen. Krijg de behoefte om de plaatselijke jumbo de ramen in te gooien. Dus nee ik kijk niet. Maar weet ook dat ik met mijn consumenten gedrag dit niet in stand houd. En nee ik ben geen vegetariër maar eet niet zomaar alles wat er in de supermarkt te krijgen is. Sterker nog ik kom zelden in een normale supermarkt en dan zeker niet voor m'n eten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:55

Het gaat over vervalsing van documenten, het gaat over keurmerken die geen f**** waard zijn. Het gaat over dierenleed op grote schaal. In the end, gaat het over GELD!

Maar ik vind daar altijd 1 ding van. Geen aanbod zonder vraag! Iedereen die vlees eet mag lekker hand in eigen boezem steken en zich realiseren dat daarmee leed gepaard (pardon the pun) gaat.

Ik persoonlijk vraag me altijd af waarom mensen nog vlees in de supermarkt halen, ga lekker naar je lokale slager die zijn vlees bij lokale boeren betrekt. Dan bespaar je die dieren een enorme lijdensweg.
(of je eet geen vlees meer) Vraag bepaald uiteindelijk toch het aanbod.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:57

Ren@te schreef:
Vuile geldwolven die zich schuldig maken aan deze walgelijke praktijken, kots en kots misselijk wordt ik hiervan! :r

Er zitten tegenwoordig in elke regio wel biologische winkels. Slagers die hun eigen vee slachten. Zoek die op en koop daar je vlees. Kost misschien iets meer, maar neem dan gewoon een onsje minder.
Je weet wel wat je eet!!!

vind ik leuk! precies hoe ik er over denk (zelf kan ik door dit soort praktijken dus geen vlees meer door mijn keel krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:59

Precies Lusitano!

Wij proberen ook met regelmaat naar iemand hier paar dorpen verop te gaan die slacht haar eigen dieren... Ja je betaald meer maar het is en lekkerder en je weet wat je hebt. Net als een paardenslachter hier in de buurt daar kan je oo gewoon heen vlees halen. Best lekker hoor! Maar daar gaan veel mensen niet heen want dat kunnen ze niet aan om dan direct te zien waar het vandaan komt want er staan natuurlijk vaak wel dieren daar die geslacht worden en dan komt de aaifactor de bocht weer om.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:00

@Lustiano

Misschien moeten die slagerijen wat meer reclame maken en acties, en hun producten eens in de aanbieding gooien om meer klanten te trekken. Het prijs verschil is vaak ( dus ook weer geld ) de reden dat mensen bij de supermarkt hun vlees halen.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:02

Who oke...

Mensen vragen mij wel eens.
'jij eet vast geen paarden vlees omdat je paardrijd, toch?

Waarop ik altijd zei.
'het is niet anders dan een koe of varken, dus vind het kortzichtig als ik geen paarden vlees eet.'

Maar het is niet het zelfde, bij lange na niet!

Bij deze komt er geen hap paarden vlees meer na binnen.

Bij ander vlees lette ik altijd al op dat het Nederlands vlees is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:03

ThreeFingers schreef:
@Lustiano

Misschien moeten die slagerijen wat meer reclame maken en acties, en hun producten eens in de aanbieding gooien om meer klanten te trekken. Het prijs verschil is vaak ( dus ook weer geld ) de reden dat mensen bij de supermarkt hun vlees halen.

Eerlijk vlees kost nu eenmaal meer dan dat soort vlees.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:05

ThreeFingers schreef:
@Lustiano

Waarom moet het nou weer gelijk in de aanbieding? Mensen moeten eens leren dat er gewoon een nette prijs betaald moet worden voor het dood maken en opeten van een levend wezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 10:05

tabaflab schreef:
Het nadeel is, dat er niet altijd op de verpakking staat of het paardenvlees is, tenminste heb ik begrepen.
Ingredienten moeten altijd op de verpakking staan. Alleen elders iets halen zorgt dus wel voor problemen. Die frikandel of kroket bij de wok of in de snackbar.. Dát is grotendeels paardenvlees en dat valt niet te controleren. :) (tenzij je het navraagt, maar zoals uit het filmpje blijkt bevat horecasnacks vrijwel altijd paardenvlees)

Verder wordt hier gezegd men roept een kroket ipv een frikandel te nemen. Nu heb ik dergelijke opmerkingen hier écht niet gelezen plus dat het natuurlijk onzin is. Zowel kroketten als frikandellen (en pikanto’s, gehaktstaven enz enz) bevatten paardenvlees.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:05

Heel blij dat ik gestopt ben met vlees eten, en dat ik geld doneer aan verschillende stichtingen, ( niet automatisch maar wel als ik maandelijks genoeg over heb zodat ik het kan missen) en pititie tekenen, boodschappen bij liddl sinds kort... maar wat kan je nog meer doen? Echt waar me hart huilt van zoiets, pff :(

Wat kun je nog meer betekenen voor deze arme dieren..?
Laatst bijgewerkt door FemkeUtah op 25-03-14 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:06

Maar rundvlees van de slager in de supermarkt is gewoon traceerbaar. Zomaar roepen dat de supermarkt slecht is, is naar mijn mening niet eerlijk.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:08

LuckyLuna schreef:
Who oke...

Mensen vragen mij wel eens.
'jij eet vast geen paarden vlees omdat je paardrijd, toch?

Waarop ik altijd zei.
'het is niet anders dan een koe of varken, dus vind het kortzichtig als ik geen paarden vlees eet.'

Maar het is niet het zelfde, bij lange na niet!

Bij deze komt er geen hap paarden vlees meer na binnen.

Bij ander vlees lette ik altijd al op dat het Nederlands vlees is.

Het is wél hetzelfde. Dit bedoel ik nu :roll: Denk je dat de koeien, varkens en kippen minder lijden? Zeker niet. Die lijden net zoveel. Maar omdat met paarden meer de 'aaifactor' opspeelt tonen mensen meer compassie voor ze. Je zou het bijna racisme noemen :D Als je er echt iets aan wil doen ga je andere oplossingen zoeken of eet je helemaal geen vlees meer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:09

Ik vind t hypocriet.. Bijna iedereen weet dat in de usa (nagenoeg) niet geslacht wordt.. En dat de paarden dus voor 1000(en) kilometers op de vrachtauto gaan.. En degenen die denken dat dat lief aai,aai gaat, die leeft gewoon onder een steen..

Alsof de gemiddelde kip of varken wat s'avonds op het bord ligt, het beter heeft gehad.. Komop zeg..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:14

Die beelden ;( ............mijn god het leken wel beelden uit de 2e wereld oorlog alleen dat hier de dieren op gruwelijk transport gaan ipv mensen! ;(
Walgelijk,hoe kan men zo met levendewezens omgaan?Hoe gevoelloos is men dan? ;(

Laat dieren in eigen land,kap met dat hele transporteren.
Waarom moet alles zo in overvloed waarvan een groot gedeelte weer weggegooid word.
Nu zagen we gruwelijke beelden van paarden maar alle dieren die voor de slacht zijn worden zo behandeld OOK in Nederland.

Waar zijn we toch mee bezig he? ;( -O-

Anoniem

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:17

In Almelo zit een paardenslager die dit vlees verkoopt, ik hoop dat hij op andere gedachte komt, ik zal het hem eens vragen...
Ik hoef overigens het filmpje niet te zien, weet wel hoe erg het is helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:19

funnyhorses schreef:
Die beelden ;( ............mijn god het leken wel beelden uit de 2e wereld oorlog alleen dat hier de dieren op gruwelijk transport gaan ipv mensen! ;(
Walgelijk,hoe kan men zo met levendewezens omgaan?Hoe gevoelloos is men dan? ;(

Laat dieren in eigen land,kap met dat hele transporteren.
Waarom moet alles zo in overvloed waarvan een groot gedeelte weer weggegooid word.
Nu zagen we gruwelijke beelden van paarden maar alle dieren die voor de slacht zijn worden zo behandeld OOK in Nederland.
Waar zijn we toch mee bezig he? ;( -O-

Dat is niet helemaal waar.. Hier gelden wel die EU regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:20

Wat het wrange in dit hele verhaal is dat notabene Amerikaanse dierenactivisten er voor gezorgd hebben dat er geen paarden meer mogen worden geslacht in de USA. Met als gevolg dat deze beesten of naar Canada gaan of naar Mexico omdat daar wel geslacht mag worden.

Maar de slachthuizen hier hebben ook niet de meest charmante praktijken.

Tis net zoals in de politiek we verplaatsen het probleem ipv het op te lossen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:21

Ik heb het ook gekeken en de reactie van sommige mensen verbaasd mij.
Dit was echt al zo lang bekend!
Het is echt verschrikkelijk...
Brood magere dieren die naar de slacht worden gebracht, kan het nog gekker?

En niet alleen dat het ware dierenmishandeling is denk ook eens aan dit:
de dieren worden naar mexico/argentinië gebracht worden daar geslacht.
Vlees komt in de koeling --> op transport naar de EU (in koeling) en opgeslagen bij de leverancier en weer op transport naar de supermarkt. Dit proces kost veel energie en is zeker geen duurzaam stukje vlees.
Maar dit gebeurt natuurlijk ook met de runderbiefstukken die afkomstig zijn uit zuid-amerika.
Als je dan toch vlees eet doe het dan goed en ga naar de lokale slager.
Hij koopt zijn eigen vlees in en heeft vaak contact met de boeren.
Want we hebben nu een docu gezien over het leed van de slachtpaarden maar met runderen zal het er niet beter aan toe gaan..

Edit: wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat de mens wel eens wat kritischer mag worden.
Laatst bijgewerkt door josje4 op 25-03-14 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:22

Morganlefay schreef:
Wat het wrange in dit hele verhaal is dat notabene Amerikaanse dierenactivisten er voor gezorgd hebben dat er geen paarden meer mogen worden geslacht in de USA. Met als gevolg dat deze beesten of naar Canada gaan of naar Mexico omdat daar wel geslacht mag worden.

Maar de slachthuizen hier hebben ook niet de meest charmante praktijken.

Tis net zoals in de politiek we verplaatsen het probleem ipv het op te lossen.

Hier gebeurd het ook dat de paarden op transport gaan naar Italie, maar voor zover ik het weet zijn de slachthuizen in NL zelf niet de boosdoeners. Die gaan bijna allemaal netjes met de dieren om.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:24

Schei toch uit over EU regels! >;)
Dieren worden gewoon waardeloos behandeld ook in Nederland,ze worden geslagen en getrapt want alles moet snelsnel want tja tijd is geld.

Nee een woordje of braaf zinnetje over vlees maakt het hele gebeuren niet goed.
Word tijd dat men ogen opent en met de vuist op tafel gaat slaan,we leven in 2014 maar zijn nog net zo barbaars als in 1300! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:24

linnie050 schreef:
Heb het wel af gekeken vreselijk.
Maar valt er wat aan te doen?
Hou je dit soort dingen ooit tegen?
Snap ook niet waarom dieren helemaal daarheen gaan en dan weer het vlees naar nederland.

Heeft volgens mij allemaal met de EU en allerlei subsidies te maken. En daarmee heb je eigenlijk het meest simpele antwoord op de vraag WAAROM?

GELD

Grote boosdoener is de EU en alle hele enge mensen die iets te zeggen hebben over de EU.

Witteboordencriminaliteit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:26

ThreeFingers schreef:
@Lustiano

maar dat is verkeerdom redeneren. Aanbiedingen, daar betaalt het dier rechtstreeks de prijs voor en is de reden dat ook in NL welzijnsnormen worden overschreden. De boer moet er van leven, de slachter moet er van leven, de transporteur moet er van leven en de slager moet er van leven (en het dier, al is dat vrij kort). Wie denk je dat die korting betaalt?

Misschien moeten mensen gewoon wat minder vlees eten, zeg 2 x in de week in plaats van dagelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:26

funnyhorses schreef:
Schei toch uit over EU regels! >;)
Dieren worden gewoon waardeloos behandeld ook in Nederland,ze worden geslagen en getrapt want alles moet snelsnel want tja tijd is geld.

Nee een woordje of braaf zinnetje over vlees maakt het hele gebeuren niet goed.
Word tijd dat men ogen opent en met de vuist op tafel gaat slaan,we leven in 2014 maar zijn nog net zo barbaars als in 1300! :(

Kom je wel eens in een slachthuis? Hier gaat dat er echt niet zo extreem aan toe... Hier worden dieren wel snel en waardig afgemaakt. Mogen en kunnen ze vaak geen dagen/weken wachten bij het slachthuis tot ze er van ellende bij neervallen.

Er zullen altijd wel wat rotte appels tussen zitten maar er zit hier flink strenge controle op..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 10:31

funnyhorses schreef:
En dit weet jij omdat je erbij bent geweest? Of wordt er nu gewoon maar wat geroepen? O.a. uit de zaak Van Hattem BV blijkt dat de vleesslachters onder permanente controle van NVWA controleurs én da’s staan. Daarnaast heb ikzelf docu’s e.d. gezien over aanlevering bij slachthuizen en verder relatief gezonde koeien die gevallen waren in de trailer, werden niet geaccepteerd en mochten terug en werden gelijk onderzocht door een dierenarts (ongetwijfeld kosten voor de aanleveraar). Er zijn Bokkers op bezoek geweest bij een slachthuis.

Nu zal er best af en toe eens geduwd worden, maar dat de slachthuizen hier in Nederland dezelfde praktijken er op nahouden als in Canada, Mexico en Argentinië is echt niet waar.