Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:11

Jennyj01 schreef:
Dat mag je vinden. Ik vind het een ongelofelijke naïeve insteek. En dat iedereen alles maar zelf mag weten. Ik ga bij het stoplicht toch ook niet door rood omdat ik zelf wel bepaal of ik stop? Wat is er zo moeilijk aan om je aan te passen bij de tijd en de ontwikkelingen?

Rijden door rood is bij de wet voorboden. Het rijden met cap is niet bij de wet verplicht. Verder schijnt het ook modern te zijn om minder tot weinig respect te hebben voor andere mensen. Althans wat ik zo mee krijg tegenwoordig. Is dus iets van deze tijd en ontwikkeling. Moet ik die dan ook maar volgen????? Dacht het niet he

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:20

sflj schreef:
spatter schreef:
Wat hebben veel paarden last van struikelen :+

Tja, ik ben één van die ouders die maar weer braaf een cap gekocht heeft na jaren zonder gereden te hebben.
Ik vond het niet kunnen om mijn dochters te verplichten zo'n kreng te dragen terwijl ik het zelf niet deed.
Op de fiets heb ik dat trouwens nooit nodig gevonden maar fietsen hebben geen last van onverwachte bewegingen.

Ik moet zeggen dat het op buitenrit toch wel veiliger is met al die laaghangende takken.

Wat in mijn ogen nog veel belangrijker is als een cap of wat dan ook, is goede valtraining, net als bij judo bijvoorbeeld.
Achteraf ben ik mijn moeder dankbaar dat ik van haar op turnen moest( leuke sport hoor,leverde meer medailles op als die hele paardensport op de manege) want daar leerde ik springen, zweefrollen, salto's en flikvlaks maken en volgens mij één van de redenen dat al mijn valpartijen redelijk goed afliepen.
Vooral het niet bang zijn om op tijd en getimed af te stappen maakt dat je een stuk minder letsel op loopt.

Achteraf jammer dat er geen voltige club bij ons in de buurt was. -O-
Misschien zouden we ieder jong ruitertje gewoon een jaartje voltige les moeten laten volgen :)*

Bij voltige dragen ze toch geen cap? ;)

Precies, daar leren ze namelijk op een nette manier van het paard af te stappen.
En een lenige ruiter is sowieso in het voordeel bij buitelingen.
Het maakt nogal uit of je als een zak aardappelen ter aarde stort of dat met een ellegante boog doet.
Maar het allerbelangrijkste is dat ruiters moeten leren niet bang te zijn om er af te rollen, niet blijven zitten terwijl je weet dat je toch niet kunt blijven zitten, maar kies je plek en duik eraf via een zweefrol.

Toch meen ik mij te herinneren dat de meeste ongelukken met paarden niet eens te paard opgelopen worden maar rondom het paard.

quarterH

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:32

Het is imo een simpel verhaal van kansberekening die iedereen voor zichzelf maakt.
Wat is de kans dat er iets gebeurd en ben ik bereid dat risico te nemen?
Dat doen we allemaal de hele dag door (haal ik dat oranje stoplicht? Kan ik nog oversteken? Kan ik hier alleen over straat lopen? Enz enz) en dus ook als het gaat over een cap en rijden.

De een vind het risico te groot en rijd met cap. De ander niet.
Persoonlijk stap ik gewoon niet op een paard waarbij ik de kans voor mij te groot acht dat er iets fout kan gaan.

En ja, ik ben ook wel eens gevallen. 2 keer alleen en 1 keer met paard. Dat laatste ben ik altijd enorm bang voor geweest maar was uiteindelijk de zachtste landing ook.
De andere 2 keren ook niks aan overgehouden, daar heb ik inderdaad zoals spatter zegt op een bepaald moment besloten het op te geven en me gecontroleerd te laten vallen.

Tuurlijk kan mij ook iets gebeuren. Maar ik vind het risico aanneembaar om geen cap te gebruiken. Is mijn keuze.

Als een ander dat wel wil doen, prima is zijn keuzen. Zal ik niet van wakker liggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:37

Slechts 3x gevallen? Nice :D Ik ga niet eens tellen -O- Dat ik de 40 heb gehaald is echt absurd eigenlijk :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:44

ik durfde het al niet te schrijven :D
het is nog net geen gewoonte maar er zijn jaren geweest dat ik de grond wat vaker zag als gewenst :D

met daarbij de kanttekening dat een cap daarbij meestal in de weg zat, als ik die op had, rolt zo lastig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:54

Ik kan helemaal niet rollen... overigens, al die keren dat ik eraf sodemieterde was gewoon met westernzadel, van westernpaarden.. En nu op mn ouwe dag gewoon een capje aangeschaft, omdat ie zo leuk is :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:13

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:18

Vind het juist heel goed dat er ook een capverplichting komt voor de westernruiters. Er is veel ophef geweest over het feit dat de hogere dressuurruiters met hoedje reden, dit dus ook niet veilig was en er ook een soort capverplichting kwam. Je ziet nu al veel meer ruiters met cap rijden. Vind het niet meer dan logisch dat de westernruiters nu ook volgen. Ook westernpaarden kunnen schrikken en ook daar kun je heel hard vanaf vallen.

Ik zal niet de schijnheilige uithangen, ik draag ook niet altijd een cap, maar in ieder geval wel altijd als ik naar buiten ga. In de bak schiet het er nog wel eens bij in.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:25

vuurneon schreef:
LadyKantje schreef:
Dat vind ik wel een goede regel. Dat volwassenen het zelf mogen beslissen vind ik ook aan hun. Maar toch vraag ik mij af, als ik met mijn brave paard onderuit ga en mijn kop bezeer omdat ik geen cap droeg. Dan wil mijn verzekering mij niet zo gewillig verzekeren dan wanneer ik met cap zou rijden. Hoe is dit in de western wereld? Als je met "kauwboj hoed" rijdt en je krijgt een hoofdbeschadiging en ziektekosten, wil de verzekering het dan ook niet vergoeden?

Al zit jij achterstevoren op je paard en pleur je er zonder cap af; het wordt gewoon vergoed. Dus je bent ook zonder cap verzekerd ;)

En @ hollywood86: Er zijn verzekeringen met in de kleine letters dat als je geen goede bescherming draagt dat ze niet uitbetalen na een ongeluk. Ik weet dit vanuit maneges/paardenbedrijven. Die bedrijven zijn niet verzekerd als ze cap verplichting hebben en er gebeurd een ongeluk en die persoon heeft geen cap op (op het terrein) Dit moest ik een keer onderzoeken als onderdeel van mijn management opleiding paardenhouderij.

Maar ook uit eigen ervaring. Ik was een keer op een bijrijpaard gestapt zonder cap voor de verkoopfoto's. Helaas kwam er net speciaal transport langs gereden en ik ben toen met paard en al te kletter te gaan. Ik heb alle kosten zelf kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:28

Goh, dan heb ik dat zeker helemaal verkeerd geleerd Chamion. Ik ben jurist en heb specifiek in ziekenhuis gewerkt en nauw contact gehad met zorgverzekeraars over vergoedingen etc.et. Maar goed, ik weet er zeker ook niet zoveel van verder. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:31

hollywood86 schreef:
Goh, dan heb ik dat zeker helemaal verkeerd geleerd Chamion. Ik ben jurist en heb specifiek in ziekenhuis gewerkt en nauw contact gehad met zorgverzekeraars over vergoedingen etc.et. Maar goed, ik weet er zeker ook niet zoveel van verder. 8-)

Hanteren zulke verzekeringen dan eigen regeltjes oid? Want ik heb het ook al meerder malen van dichtbij meegemaakt dat er niet werd uitgekeerd omdat er geen cap gedragen werd :\

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:36

MyHorseGirl schreef:
Vind het juist heel goed dat er ook een capverplichting komt voor de westernruiters. Er is veel ophef geweest over het feit dat de hogere dressuurruiters met hoedje reden, dit dus ook niet veilig was en er ook een soort capverplichting kwam. Je ziet nu al veel meer ruiters met cap rijden. Vind het niet meer dan logisch dat de westernruiters nu ook volgen. Ook westernpaarden kunnen schrikken en ook daar kun je heel hard vanaf vallen.

Ik zal niet de schijnheilige uithangen, ik draag ook niet altijd een cap, maar in ieder geval wel altijd als ik naar buiten ga. In de bak schiet het er nog wel eens bij in.

er komt geen capverlichting voor westernruiters!!! alleen voor jeugdige ruiters.

de FEI capverplchting die er zou komen voor western is ook alweer van de baan omdat ze snappen dat het niet past bij de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:46

Zorgverzekeraars vergoeden altijd en kunnen niet een basiszorgproduct weigeren.
Wel mogelijkheden op grond waarvan een patient toch geen vergoeding kan krijgen voor de zorg:
* De zorg valt niet onder de verzekering, denk aan homeopathie of een behandeling van de fysiotherapeut.
* De zorg valt wel onder de verzekering, maar er is geen geldige verzekering op het moment van de verrichting.
* De zorg valt wel onder de verzekering, maar er is sprake van een eigen risico welke eerst opgemaakt dient te worden.

In het laatste geval betaal je inderdaad altijd de kosten van het eigen risico.
Als jij bijvoorbeeld wordt binnengebracht op de SEH en enkel een hechting nodig hebt, dan kom je (uit mijn hoofd op basis van de prijs van een academisch ziekenhuis) op een prijs van 255,00 uit. Dit moet je dan geheel zelf betalen, omdat het onder het eigen risico kan vallen als je dat niet eerder hebt opgemaakt.

Maar nogmaals, de zorgverzekeraar zelf kan NIET weigeren uit te keren als er sprake is van eigen schuld. Zelfs niet bij een dronken autobestuurder die zichzelf tegen een boom parkeert. (art. 15 lid 2 zorgverzekeringswet).

Echter, je moet wel het onderscheid maken tussen bijvoorbeeld zorgverzekeraars en andere verzekeringen. Denk bijvoorbeeld aan een aansprakelijkheidsverzekering. Dit zijn compleet andere verzekeringen.
Ik zal niet in details treden over het verzekeringsrecht, want dan ben ik over een paar pagina's nog niet klaar, maar als gewoon normaal burger zal je altijd vergoeding krijgen voor kosten gemaakt in de basiszorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:49

+:)+

Dan denk dat het om een aansprakelijksheidsverzekering ging. Of mogen deze ook niet weigeren iets te vergoeden op grond van het geen cap dragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:54

Zoals ik zei, aansprakelijkheidsverzekeringen hebben geheel andere regels. Die kunnen wel aanvullende regels stellen. Daarom dient er goed bestudeerd te worden voor de professionele partijen als lesgevers, maneges, wedstrijdorganisaties in hoeverre zij gebonden zijn aan een capverplichting. Dit is per geval weer afhankelijk en er zijn talloze situaties.

Er is geen wettelijke verplichting, maar een verzekeraar kan zelf voorwaarden stellen. En op grond van het aansprakelijkheidsrecht is er ook soms zeker wat te zeggen voor een (ten dele) capverplichting. Daarom ben ik ook groot voorstander van de capverplichting op jeugd binnen onze sport op onze wedstrijden.

Of om het duidelijk te houden ;); Alles is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:59

sflj schreef:
LesleyxLinn schreef:
Ze moeten het voor iedereen verplichten!
Volwassenen hebben vaak meer verantwoordelijkheden. Je wil toch geen kind (en ook andere dierbaren) gaan vertellen dat mama of papa is overleden omdat hij/zij een cap er niet uit vond zien of niet fijn vond zitten.

Het is je eigen risico, maar bedenk eens hoeveel mensen je er mee belast..

Ik vind dit zo'n kulargument!
Iemand die dood gaat omdat ie ongezond gevreten heeft, dronk, rookte, een risicovolle sport beoefende, onveilige seks had of roekeloos reed, is ook niet gezellig!
Zullen we al die dingen maar aan banden leggen?
Voor kinderen moet je beslissen omdat zij dat zelf nog niet kunnen. Maar van (de meeste) volwassenen mag je aannemen dat ze bewuste keuzes maken.
Ik rij zonder cap omdat ik dat prettiger vind en het risico aanvaardbaar. Mijn naasten vinden dat ook en mijn verzekering doet niet moeilijk.

Die voorbeelden zijn pas kulargumenten.
Bij veel risicovolle sporten worden ook gewoon beschermers gebruikt. Denk aan een helm bij motorsport, scheenbeschermers bij voetbal etc.
Roekeloos rijden is verboden! Roken zouden ze moeten verbieden.

Kinderen kunnen prima beslissen, maar maken vaak de verkeerde keuze, net als de ouders.
Ik neem aan dat je je kinderen juist op paarden zet die je vertrouwd?
Waarom dan een cap? Het argument van je paard vertrouwen gaat dus niet op..

edit: als jouw naasten het prima vinden om jou de rest van je leven te verzorgen omdat je dat zelf niet meer goed kan na een ongeluk omdat je je cap niet op had moet je het zelf weten.
Als je maar weet wat je je naasten aan kan doen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:46

Goede beslissing! Nu de andere takken nog verplichten. Bij het dressuur is het al een verplichting dus waarom bij de westernruiters niet?

Geen cap of wel een cap... dit is al discussie nummer 12548888 over het gebruik of niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:51

omdat een cap niet HOORT bij western daarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:56

Denk dat dit een eindeloze discussie gaat worden.... Een cap hoorde vroeger ook niet bij de dressuur dan droegen verreweg de meesten ook een hoedje of een dopje op je hoofd wat als cap moest dienen. Langzaam maar zeker is de veiligheidscap ingevoerd en werd deze verplicht gestel bij B t/m M2. Vorig jaar kwam daar verandering in en geld het nu voor de hele basissport en de jeugdruiters. Ging in de dressuur ook niet zonder slag of stoot die veranderingen En doel van de dressuur is ook gehoorzaamheid en de jury tonen dat jij je paard volledig onder controle hebt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:59

maar WAAROM willen de engels ruiter zoooooo graaag het de WESTERNruiters opleggen? wat maakt het jullie uit?
of is het een kwestie van 'als wij het moeten moeten jullie ook lekker puh'.

ik ga jullie nu al vertellen, zolang wij een AMERIKAANSE sport zijn zal dit nooit op wedstrijden verplicht ingevoerd worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:01

quarterH schreef:
ik ga jullie nu al vertellen, zolang wij een AMERIKAANSE sport zijn zal dit nooit op wedstrijden verplicht ingevoerd worden.

Als dat toch zo werkt, wat maak jij je druk dan? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:02

Dan moet je je amerikaanse sport in amerika gaan uitoefenen :+

Er is hier geen sprake van engelse ruiters die een ander wat opdringen hoor. En verder kan ik me ook aansluiten bij Yvank_: in de dressuur is het immers ook de bedoeling om aan te tonen dat je volledige controle over je paard hebt en beheerst en veilig de oefeningen uit kunt voeren. Maar dat doe je in de engelse tak ook nog steeds niet op een robot maar op een dier met een eigen belevenis en een eigen wil, en de engelse tak heeft veiligheid dus blijkbaar gewoon hoog in het vaandel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:02

Neem me niet kwalijk maar ik geloof niet dat het deze regeling bij de jeugd is opgelegd vanuit de dressuurruiters?

De NQHA en de DRHA voert een cap verplichting voor jeugdruiters in. Voorheen mochten jeugdruiters nog een hoed dragen tijdens de wedstrijd. Vanaf nu dienen minderjarige ruiters te allen tijde gebruik te maken van een goedgekeurde veiligheidshelm (CE/EN 1384).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:07

die regel gaat over jeugdruiter, zoals hier al tig keer is uitgelegd heeft dat met de NEDERLANDE WET te maken.

maar hier zeurt men nu steeds over een algehele capverlichting bij western (dus ook bij volwassenen) en DAT gaat niet gebeuren.

en ja, het zijn wel de engelsruiters die ik hier steeds zie schrijven dat zij vinden dat het verplciht zou moeten zijn bij western.
leven en laten leven mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:10

quarterH schreef:
die regel gaat over jeugdruiter, zoals hier al tig keer is uitgelegd heeft dat met de NEDERLANDE WET te maken.

maar hier zeurt men nu steeds over een algehele capverlichting bij western (dus ook bij volwassenen) en DAT gaat niet gebeuren.

en ja, het zijn wel de engelsruiters die ik hier steeds zie schrijven dat zij vinden dat het verplciht zou moeten zijn bij western.
leven en laten leven mensen.

Precies dat heeft met de nederlandse wet te maken. Die zelfde wet heeft de hoedjes in andere takken van de sport afgeschat óók bij volwassenen. En in de dressuur zie ik het ook nog wel gebeuren dat het tot de hoogste klasse afgschaft wordt. Zo zijn de veranderende regels nou eenmaal.

Tja en wie weet verplicht de nederlandse wet op een dag ook wel om alle takken van de sport een cap te verplichten ook het western. Wie zal het zeggen? Dat je sport een amerikaanse sport heeft heeft er niet zoveel mee te maken.

Internationaal is het een heel ander verhaal! Dan kunnen hele andere regels gehanteerd worden.