Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:19

Lusitana, ik denk eigenlijk dat het veel eerder vooral regiogebonden is :j. Ons gebied is namelijk énorm dus je zou verwachten arbeidsintensiever qua onderhoud, ik heb nog nergens zoveel onderhoud gezien als bij ons (alleen dan niet aan de ruiterpaden helaas maar aan het bos zelf) en de kwetsbaarheid van een gebied hangt volgens mij m.n. af van het aantal bezoekers/gebruikers per jaar?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:29

Het is meestal een combinatie van dingen. Dat laatste klopt.

Bij de grootte gaat het niet alleen om de hoeveelheid onderhoud. Als alles breed uit staat geplant, is er minder ruiming nodig bv. De dieren hebben ook meer ruimte en worden dus minder verstoord.
En kleinere gebieden moeten meer beschermd omdat daar dus de andere dieren minder ruimte hebben bv. Door meer geld te vragen is het minder bezocht=minder druk voor de andere dieren. Bv.

Er zijn ook (duin)gebieden waar water wordt gewonnen, om maar wat te noemen.

Er zijn gebieden die speciaal zijn aangelegd voor recreatie (of er zijn later parkeerplaatsen bij gekomen voor autos met trailers) en die moeten dan die kosten er weer uit hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:38

Ik geloof dat staasbosbeheer (en niet alleen) eens wat meer zou kunnen doen aan voorlichting, zodat er een beter inzicht ontstaat.
Het lijkt alsof niemand zich de andere kant van het verhaal kan inleven.

Stel je eens voor dat je zelf een stukje bos hebt en vreemden komen daar in jakkeren met paarden.
Wat zouden dan jouw voorwaarden zijn?
Hoeveel zou je er voor over hebben om de paden goed te onderhouden?
Hoe vaak zou je dat doen? Ga je machines aanschaffen of huren?
Waar haal je je personeel vandaan? Heb je die het hele jaar in dienst of per klus?

Zou je de ruiters er voor laten bijdragen, of ga je dat gewoon persoonlijk vrijwillig doen en eventuele huur of aanschaf van machines uit eigen zak betalen?
Wat ga je doen met klachten van ruiters over mountainbikers en wandelaars?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:52

Maar wij zijn geen vreemden in het bos. Het is staats bosbeheer. De staat dat zijn wij. Het bos is dus van ons allemaal. En als zij geen geld hebben voor het onderhoud is dat omdat ze gewoon te weinig hebben? Of is dat omdat ze het niet goed besteden?

Als staatsbosbeheer nou eens de oostvaardersplassen had gebruikt als prachtig opfok gebied voor jonge dieren. Moet je kijken wat ze dan in het laatje hadden gehad. En wat voor leed er bespaard was gebleven.
Maar ja zij geven hun geld liever uit aan dure externe adviseurs, die deze intrieste vertoning ondersteunen, in plaats van degelijk onderhoud aan de ruiterpaden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:00

Lusitana schreef:
Het is meestal een combinatie van dingen. Dat laatste klopt.

Bij de grootte gaat het niet alleen om de hoeveelheid onderhoud. Als alles breed uit staat geplant, is er minder ruiming nodig bv. De dieren hebben ook meer ruimte en worden dus minder verstoord.
En kleinere gebieden moeten meer beschermd omdat daar dus de andere dieren minder ruimte hebben bv. Door meer geld te vragen is het minder bezocht=minder druk voor de andere dieren. Bv.

Er zijn ook (duin)gebieden waar water wordt gewonnen, om maar wat te noemen.

Er zijn gebieden die speciaal zijn aangelegd voor recreatie (of er zijn later parkeerplaatsen bij gekomen voor autos met trailers) en die moeten dan die kosten er weer uit hebben.

Het grappige is dat er vooral in de betaalde gebieden hier waar je met het paard overal mag komen (en dus overal van de paden af mag wijken) minder onderhoud lijkt te worden gepleegd en juist deze gebieden zijn het drukst bezocht, niet alleen door ruiters overigens ;). De kleinere stukken bos hier die het minst in trek zijn, worden het meest onderhouden (alleen dan de ruiterpaden niet per dedinitie) en zijn gratis maar goed; verschillende beheerders, verschillende opvattingen ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:05

Lusitana schreef:
Ik geloof dat staasbosbeheer (en niet alleen) eens wat meer zou kunnen doen aan voorlichting, zodat er een beter inzicht ontstaat.
Het lijkt alsof niemand zich de andere kant van het verhaal kan inleven.

Stel je eens voor dat je zelf een stukje bos hebt en vreemden komen daar in jakkeren met paarden.
Wat zouden dan jouw voorwaarden zijn?
Hoeveel zou je er voor over hebben om de paden goed te onderhouden?
Hoe vaak zou je dat doen? Ga je machines aanschaffen of huren?
Waar haal je je personeel vandaan? Heb je die het hele jaar in dienst of per klus?

Zou je de ruiters er voor laten bijdragen, of ga je dat gewoon persoonlijk vrijwillig doen en eventuele huur of aanschaf van machines uit eigen zak betalen?
Wat ga je doen met klachten van ruiters over mountainbikers en wandelaars?

Misschien getuigen posts hier niet altijd van begrip/kennis oid maar in feite kunnen we van elkaar niet weten hoeveel begrip er is of hoeveel gesprekken met beheerders er al zijn geweest ;). For all you know zijn er wel gewoon mensen werkzaam bij de beheerders van de gebieden die besproken worden in dit topic ;).

Het verschil is dat als 'wij' een stuk grond zouden hebben als paardenliefhebbers, wij ongetwijfeld meer begrip en kennis zouden hebben van en voor de paardensport dan een aantal beheerders waarmee wij te maken hebben en dus wellicht ook adequater zouden willen en kunnen reageren.

En verder ben ik het volledig met Jjane eens en probeerde ik dat inderdaad ook een aantal keer uit te leggen dat 'wij' de Staat zijn :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:28

En hoeveel men denkt te kunnen vragen. Nu is erg nog concurrentie tussen dure, minder duur, gratis bossen.
Met die pas niet meer waardoor ze straks meer kunnen vragen en natuurlijk elk jaar verhogen, enz.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:22

staatsbosbeheer is vanuit vroeger gesubsidieerd vanuit de staat, maar de staat draait de subsidiekraan dicht. Ze moeten dus met minder geld dezelfde hoeveelheid natuur onderhouden en die kosten lopen steeds meer op. Ze hebben veel grond bijgekocht de afgelopen jaren in het kader van aansluitend maken van gebieden, maar moeten nu noodgedwongen ook weer grond verkopen.

Staatsbosbeheer doet over het algemeen veel aan natuurbeleving en biedt veel recreatiemogelijkheden in haar gebieden. In veel gebieden ook nog gratis. Snap echt dat ze een extra inkomstenbron nodig hebben en heb ook als ruiter er wel een bedrag voor over als ik dan ook toegang krijg tot fijne paden in de gebieden in onze omgeving. Helaas doen ze hier wat moeillijk omdat ze in beleidsoverleggen besloten hebben de (grotere) gebieden hier niet open te stellen ivm kwetsbaarheid. Snap het niet helemaal want het jaarlijkse onderhoud en de houtwinning levert in zeer korte tijd veel meer/grotere schade op dan die paar paarden per week die van de paden gebruik zouden willen maken...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:49

Ja dat ze minder geld hebben dat begrijp ik. Maar ik heb nog steeds de vraag is er te weinig omdat er te weinig is. Of is er te weinig omdat het niet goed gebruikt is. Je kan niet een groep laten betalen. En als je dat dan wel doet kun je beter hardlopers laten betalen. Daar zijn er veel meer van :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:35

Ik vind een bijdrage niet onterecht als het ook ten goede komt van het onderhoud maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven want anders maakt wellicht niemand er gebruik van en hoe komen ze dan aan het geld. Wat wel weer lastig is, is de controle, daar moet je ook weer meer mensen = meer geld, voor aannemen.