JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:25

Hij heeft wel een punt Vur. Valegro is gewoon traag in de pirouettes en piaffe.
Lezen jullie geen nieuwsbladen om op de hoogte te blijven?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:30

Anoniem schreef:

Uhu vandaar dat ie tienen scoort..
Weet je wie traag is? Don Auriello. Dat is nou echt een paard met een traag achterbeen (wel gaaf voorbeen trouwens :D ). Lijkt in de verste verte niet in de buurt van Valegro

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:33

Hermelientje schreef:
Electra63 schreef:
Iemand de column van Rosie in de Paardenkrant gelezen over de punten ?

Ik niet maar laat me raden. Nederlanders ondergewaardeerd en Britten/Duitsers/Spanjaarden enz. overgewaardeerd dat is tenminste zijn normale riedeltje.

Sinds wanneer ben jij zo zuur geworden? ;)

Hij benoemde in zijn column dat de jury soms wel "doorslaat" in het belonen van mooie aanleuning, lengte in de hals, ontspannenheid enz. en dat "fouten" niet worden bestraft. Dat soms daardoor het puntenverschil te groot is :D

Ik ben helemaal niet chauvinistisch. Ik vond het sneu voor I. Werth dat haar paard erg last had van spanning door het langdurige geklap voor Edward Gal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:36

Anoniem schreef:

Het is dressuur, daar zit geen race element in.
Ja, je moet binnen een bepaalde tijd zoveel onderdelen in je kür verwerken.
Maar er zit geen minimumsnelheid aan de oefeningen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:03

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:

Het is dressuur, daar zit geen race element in.
Ja, je moet binnen een bepaalde tijd zoveel onderdelen in je kür verwerken.
Maar er zit geen minimumsnelheid aan de oefeningen.

Oh my.. Je maakt m'n hele avond _/-\o_

friendly

Re: JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:20

Dat geklap kan je je paard toch op trainen? In zo'n ambiance hoor je daar imo tegen te kunnen. Zo vind ik het nog steeds apart dat bij prijsuitreikingen van deze grote wedstrijden ze de paarden niet normaal kunnen laten stilstaan. Dat is toch een van de basisdingen imo die je voor elkaar MOET hebben. Overigens ook vreemd....bij de grand prix een Danielle Heijkoop die aan een halstertouw (nou ja haar paard dan :P ) naar de prijsuitreiking werd gebracht.. Hoezo? Op dit niveau?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:24

Hoe wil jij zo veel klappende mensen thuis zien te regelen naast je trainingsbak? Het paard reageert namelijk op de energie die de mensen uitstralen, niet alleen de ruiter, maar als het publiek uitzinnig is reageert het paard daar ook op.
Daar kunnen de meeste paarden niet tegen, laat staan zulke rillerige types. Trouwens dat is doodnormaal dat ze met touw/ketting naar de prijsuitreiking worden gebracht.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:28

Kom even binnenvallen, heb niet alle pagina's gelezen maar wou graag even op het volgende reageren :)

Arabesk schreef:
misschien wordt NL nu eens wakker dat sportpaarden ook best in de wei kunnen en dat een buitenrit gezond voor ze is

Ook Nederlandse toppaarden staan in de wei en gaan op buitenrit. Dus dit baseer je op niks. ;)

Of wellicht op het feit dat Anky van Grunsven heeft gezegd dat haar grand prix paarden alleen aan de hand mogen grazen. Gelukkig zijn de NL topruiters niet allemaal zo als zij :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:30

Haha Janine. Daarom is het zeker overwegend een vrouwensport, dat we daar nooit aan gedacht hebben om er een race element in te stoppen. :D

Electra63 schreef:
Sinds wanneer ben jij zo zuur geworden? ;)

Hij benoemde in zijn column dat de jury soms wel "doorslaat" in het belonen van mooie aanleuning, lengte in de hals, ontspannenheid enz. en dat "fouten" niet worden bestraft. Dat soms daardoor het puntenverschil te groot is :D

Ik ben helemaal niet chauvinistisch. Ik vond het sneu voor I. Werth dat haar paard erg last had van spanning door het langdurige geklap voor Edward Gal.

Ik ben niet zuur geworden ik ben een realist. ;) Ik ben net als vur niet echt een fan van Rosie.
Maar ik zei toch ook niet dat jij chauvinistisch was?
Ja inderdaad jammer voor Isabel. Tof dat er gelijk gevraagd werd om iedereen dezelfde omstandigheden te geven. En helemaal tof dat zij na afloop van haar proef zo gebaarde van nu mogen jullie.

Wat wel erg opvalt is dat er in de Duitse pers nooit dit soort dingen over Charlotte gezegd worden als hier in Nederland. Ik som even op wat ik alleen al in dit topic gelezen heb, altijd overgewaardeerd door de jury, valse knik door slofgebruik thuis, foutief getraind (al ben ik inderdaad zo'n meeloper of sukkel die dat niet zo ziet), op de voorhand, te traag, te zwaarmoedig, te weinig bergop. Heb ik het nu zo'n beetje?

Dit schreef bijvoorbeeld St. Georg het tijdschrift voor de klassieke ruiter in Duitsland na haar rit op het EK
http://www.st-georg.de/news/detail.php?objectID=14980

Kort samengevat staat er in dat stukje dat haar rit een geschenk is en dat ze op eenzame hoogte staat. En in een ander artikel schreven ze dat alle internationale trainers langs de kant zeiden dat het de beste dressuur was die ooit in een wedstrijdring getoond was.
Dus ik lees zelf wel degelijk, ook de buitenlandse bladen en fora en daar lees je gewoon nooit iets over een valse knik en op de voorhand en daar vindt niemand deze combinatie overgewaardeerd. Eigenlijk heel merkwaardig als er zoveel mis is dat de Duitsers dat niet willen inzien, want de naaste concurrente van Charlotte is een Duitse combinatie.

En misschien moet Rosie maar even de voorschriften voor de jury erop naslaan. Er is toch gezegd tegen de juryleden door de FEI dat een iets mindere oefening met een prachtige aanleuning hoger moet scoren dat een oefening die its beter is uitgevoerd met een slechte aanleuning. Maar ja Rosie beweerde ook in 1 van zijn stukjes dat er geen handboek is voor jureren terwijl het gewoon te bestellen is op de site van de FEI. ;)

@friendly
Een paard denkt meestal dat hij klaar is als er geklapt wordt of dat het ererondje begint, want ze krijgen normaal nooit een open doekje bij binnenkomst.
En Daniëlle startte niet in de Grand Prix in Amsterdam. Ze deed mee met een jonger paard in een andere rubriek. Je kunt nog zoveel oefenen thuis maar zo'n grote wedstrijd met zoveel publiek dat kun je thuis niet nabootsen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:39

Luz_ElenaE schreef:
Hoe wil jij zo veel klappende mensen thuis zien te regelen naast je trainingsbak? Het paard reageert namelijk op de energie die de mensen uitstralen, niet alleen de ruiter, maar als het publiek uitzinnig is reageert het paard daar ook op.
Daar kunnen de meeste paarden niet tegen, laat staan zulke rillerige types. Trouwens dat is doodnormaal dat ze met touw/ketting naar de prijsuitreiking worden gebracht.

Een hele tribune nabootsen is inderdaad lastig maar je kunt vast wel wat mensen laten klappen zodat je paard er tenminste een béétje aan went.

Edit: Nou ik vind dat dus niet normaal. Op dat niveau hoor je imo je paard zelf zodanig onder controle te hebben dat je het zelf kan. Dat ie gespannen raakt ok... Maar je moet dat zelf kunnen oplossen lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:46

friendly schreef:
Een hele tribune nabootsen is inderdaad lastig maar je kunt vast wel wat mensen laten klappen zodat je paard er tenminste een béétje aan went.

Edit: Nou ik vind dat dus niet normaal. Op dat niveau hoor je imo je paard zelf zodanig onder controle te hebben dat je het zelf kan. Dat ie gespannen raakt ok... Maar je moet dat zelf kunnen oplossen lijkt me.

Weetje, zulke dingen zeggen is heeeeeeeeeeeeeeeeul eenvoudig.
Maar is per paard en ruiter gewoon anders. Vergelijk dressuur voor paarden maar met schaken voor mensen qua concentratie. En dan mogen ze naar de prijsuitreiking, in diezelfde ring, waar ineens vet veel geroezemoes is etc. Ja, concentreer je dan nog maar op je ruiter.
Het ene paard heeft er minder moeite mee dan gemiddeld. Het andere paard heeft er meer moeite mee dan gemiddeld.

Ga eerst maar eens op verschillende paarden naar zo'n prijsuitreiking, praten we daarna wel eens weer :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:09

Dat klappen is een ding, maar zelfs met de proeven staan ze niet goed stil. En daar moet het in ieder geval kunnen toch?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 06:43

friendly schreef:
Overigens ook vreemd....bij de grand prix een Danielle Heijkoop die aan een halstertouw (nou ja haar paard dan :P ) naar de prijsuitreiking werd gebracht.. Hoezo? Op dit niveau?

Zeker nog nooit echt hard van een paard gevallen?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 06:46

Waar slaat dat nou weer op? Hoe hard je ook van een paard valt, op dat niveau hoor je imo gewoon zelfstandig naar een prijsuitreiking te kunnen. Stukje controle en gehoorzaamheid. Tenminste...dat is mijn mening ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 06:46

Floor_x schreef:
Ook Nederlandse toppaarden staan in de wei en gaan op buitenrit. Dus dit baseer je op niks. ;)

Of wellicht op het feit dat Anky van Grunsven heeft gezegd dat haar grand prix paarden alleen aan de hand mogen grazen. Gelukkig zijn de NL topruiters niet allemaal zo als zij :)

Nja wacht maar tot je zelf een paard hebt dat oneindig veel geld waard is.. 1 rare sprong en je bent het kwijt. Ik vind dat je erg makkelijk praat over andermans portemonnee. Want dat is waar de hele discussie uiteindelijk om draait. Niet om of Anky haar paarden de wei niet gunt :n

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 06:51

friendly schreef:
Waar slaat dat nou weer op? Hoe hard je ook van een paard valt, op dat niveau hoor je imo gewoon zelfstandig naar een prijsuitreiking te kunnen. Stukje controle en gehoorzaamheid. Tenminste...dat is mijn mening ;)

Ja tot ie uit zn plaat gaat en je alle botten in je lijf breekt.. t meisje kijkt wel uit, en groot gelijk heeft ze..
Bovendien is t fijn voor zo'n onervaren paard om wat steun te hebben aan degene die meeloopt.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:28

Dorine92 schreef:
friendly schreef:

Ja tot ie uit zn plaat gaat en je alle botten in je lijf breekt.. t meisje kijkt wel uit, en groot gelijk heeft ze..
Bovendien is t fijn voor zo'n onervaren paard om wat steun te hebben aan degene die meeloopt.

Denk maar niet dat het om het meisje gaat die er op zit, het gaat om dat het paard zichzelf niet kapot maakt, wanneer die uit zijn plaat gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:24

friendly schreef:
Dat klappen is een ding, maar zelfs met de proeven staan ze niet goed stil. En daar moet het in ieder geval kunnen toch?

Gooi het maar ff over een andere boeg ;)

Heeft totaal niets met je eerdere uitspraak te maken.
Maar wat mij betreft mag de jurering aangepast worden naar de jurering zoals we dat op basisniveau hebben. Stilstaan is niet gezien, dus een 1. Niet gezien is een 0 eigenlijk, maar dat heb ik nog geen enkele jury zien geven. Een 1 wel. }>
Eens kijken wat er dan nog van die idioot hoge scores uitblijft.
Verder is het reglement wat mij betreft wel in orde, althans, in de top. Ik kom niet vaak genoeg op subtop wedstrijden om te oordelen of Rosie dat goed ziet. Maar wederom, dat is een geheel andere discussie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:25

Luz_ElenaE schreef:
Denk maar niet dat het om het meisje gaat die er op zit, het gaat om dat het paard zichzelf niet kapot maakt, wanneer die uit zijn plaat gaat.

Nee, ik denk dat je heeeelemaal gelijk hebt.
Een paard loopt eerder een ernstige blessure op met wat gekke sprongen, dan de ruiter iets breekt en vervolgens minimaal 6 weken uit de running is en dus alle inkomsten moet missen. :roll:

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:46

Luz_ElenaE schreef:

Heb je t haar gevraagd? Ik zou zelf doodsbang zijn eraf te lazeren en mn nek te breken

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:11

Janine1990 schreef:
friendly schreef:

Maar wat mij betreft mag de jurering aangepast worden naar de jurering zoals we dat op basisniveau hebben. Stilstaan is niet gezien, dus een 1. Niet gezien is een 0 eigenlijk, maar dat heb ik nog geen enkele jury zien geven. Een 1 wel. }>
Verder is het reglement wat mij betreft wel in orde, althans, in de top. Ik kom niet vaak genoeg op subtop wedstrijden om te oordelen of Rosie dat goed ziet. Maar wederom, dat is een geheel andere discussie.

En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Moet misschien even mijn eigen berichten nalezen maar wat jij nu zegt over niet gezien dat dat beoordeeld moet worden als niet getoond is wat ik eigenlijk bedoelde. In de proeven kunnen ze het vaak al niet en er voor/na ook niet. En dat is op dat niveau eigenlijk heel kwalijk vind ik. Ben het dus eigenlijk compleet met je eens.

Edit: Ik denk dat je doelt op mijn bericht over het stukje gehoorzaamheid? Dat is mijn mening maar....ik lees in jullie reacties nu ook zaken waar ik in eerste instantie niet aan gedacht heb. Aan de ene kant ben ik nog steeds van mening dat op dat niveau je een zodanige controle moet hebben dat je zelfstandig naar prijsuitreikingen kan maar aan de andere kant is het ook logisch dat je kiest voor veiligheid voor jezelf en je paard. En uiteraard de omstanders/andere ruiters. Aan dat laatste had ik nog niet gedacht dus bedankt aan iedereen die dat aangaf. Ik snap het nu beter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:16

friendly schreef:
En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Moet misschien even mijn eigen berichten nalezen maar wat jij nu zegt over niet gezien dat dat beoordeeld moet worden als niet getoond is wat ik eigenlijk bedoelde. In de proeven kunnen ze het vaak al niet en er voor/na ook niet. En dat is op dat niveau eigenlijk heel kwalijk vind ik. Ben het dus eigenlijk compleet met je eens.

Dat is natuurlijk de grootste quatsch die in dit topic wordt gebrouwen... _O-
Lekker makkelijk geoordeeld.
Misschien eens kijken hoe jij een braaf paard op dat niveau foutloos door een proef kan loodsen, na zeg een maand of zes training door een pro. :')
De scores zijn hoog, maar nog altijd geen 100%, dus dat betekent dat er nog nooit een perfecte proef is getoond. Het is Grand Prix, het hoogste niveau. Maar dat je op het hoogste niveau presteert, betekent nog altijd niet dat je als ruiter of amazone perfect is. Wat helaas wel wordt gedacht door menig een, waaronder jij, Friendly.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:53

Janine1990 schreef:
friendly schreef:

Dit vind ik ook altijd zo'n onzin! Ik schrijf heel veel bij jury's en zit me altijd echt op te vreten als ik een 1 of 0 moet noteren. Stilstaan is maar een onderdeel van binnenkomen-halt houden-groeten-vw in arbeidsdraf-rechterhand. Maar als er dan een klein onderdeel fout gaat, gelijk een 1/0 klopt natuurlijk gewoon niet.

*edit* In GP-proeven geldt dit hetzelfde, dan zit in dat onderdeel zelfs nog een stuk verzamelde gang-beoodeling in (http://www.fei.org/fei/your-role/organi ... sage/tests), dus logisch dat ze nooit 1-en scoren................................................

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:57

astridastrid schreef:
Dit vind ik ook altijd zo'n onzin! Ik schrijf heel veel bij jury's en zit me altijd echt op te vreten als ik een 1 of 0 moet noteren. Stilstaan is maar een onderdeel van binnenkomen-halt houden-groeten-vw in arbeidsdraf-rechterhand. Maar als er dan een klein onderdeel fout gaat, gelijk een 1/0 klopt natuurlijk gewoon niet.

Hangt wel van het niveau af en wat er precies getoond wordt.
Staat een paard in de B niet helemaal goed stil aan het eind van de proef, dan geef je natuurlijk niet meteen een 1. Een 5 is dan eerder in de richting.
Het gekke is dat Anky in de GP in Londen een 5,5 gemiddeld kreeg voor het niet stilstaan.

Jij geeft aan dat het een klein onderdeel van een grotere oefening is. Dan zou je de onderdelen uit elkaar moeten halen. Maar in feite is de oefening binnenkomen-halt houden-groeten-voorwaarts niet volledig getoond.

Overigens heb ik maar één keer een 1 op een coupon zien staan in zeker 14 jaar tijd. En dat was omdat een eenvoudige wissel door draf is gesprongen ipv door stap. Dus de oefening was niet getoond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:09

astridastrid schreef:
*edit* In GP-proeven geldt dit hetzelfde, dan zit in dat onderdeel zelfs nog een stuk verzamelde gang-beoodeling in (http://www.fei.org/fei/your-role/organi ... sage/tests), dus logisch dat ze nooit 1-en scoren................................................

Had je edit nog niet gelezen :)

Bij de directive ideas staat halt wel nadrukkelijk vermeld. Bij de gevraagde oefeningen de onbeweeglijkheid.
En niet te vergeten de overgangen. Er is geen overgang van de verzamelde galop naar de halt, want er is geen halt. Er is geen overgang van de halt naar de verzamelde draf. Dus dat zijn ook al niet getoonde oefeningen.

Dan moeten ze het geheel uit elkaar trekken en overal apart op beoordelen. Dat zou dan een realistischer beeld geven voor de kijker. Nu wordt de beoordeling betwijfelenswaardig.