PvdD vreest slager voor paarden van failliete zorgboederij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:19

Cyrina schreef:
Voor mij maakt het ook wel enig verschil hoor, paard of koe. Een paard heeft namelijk zijn leven vaak hard gewerkt voor , maar vooral MET de mens en een vertrouwensband opgebouwd, net als een hond. Daarnaast is de intelligentie ook nog eens hoger bij het paard. Echter is die van een varken nog hoger.. Maar die samenwerking maakt het wel anders.

Wij hebben een goed contact met onze koeien, en ze zijn bijna allemaal erg mak. Rondom de bevalling krijgen de koeien echt vele keren meer aandacht dan mijn paarden hoor. Zowel fysiek (massage en TTouch) als qua voeding en observatie. De meeste koeien vertrouwen ons prima, en daar kun je gewoon bij in de box zitten of mee lopen. Dat lijkt me ook wel zo handig in de dagelijkse omgang (als bekappen, gezondheidscontroles enz).

En hoezo zijn paarden intelligenter dan een koe? Heb je daar een link van (puur interesse hoor :D)

Voor de paarden lijkt het me geen beste uitslag als ik de prijzen zo zie. Ik geloof ook niet dat ze een duur betaald paard gaan inzetten als grasmaaier. Wij hadden best een paard een mooi pensioen willen geven, net als heel veel anderen blijkbaar. Maar dankzij de helden van de PvdD en SPIN loopt het dus allemaal wat anders.... %)

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:13

caroline_max schreef:
Cyrina schreef:
Voor mij maakt het ook wel enig verschil hoor, paard of koe. Een paard heeft namelijk zijn leven vaak hard gewerkt voor , maar vooral MET de mens en een vertrouwensband opgebouwd, net als een hond. Daarnaast is de intelligentie ook nog eens hoger bij het paard. Echter is die van een varken nog hoger.. Maar die samenwerking maakt het wel anders.

Wij hebben een goed contact met onze koeien, en ze zijn bijna allemaal erg mak. Rondom de bevalling krijgen de koeien echt vele keren meer aandacht dan mijn paarden hoor. Zowel fysiek (massage en TTouch) als qua voeding en observatie. De meeste koeien vertrouwen ons prima, en daar kun je gewoon bij in de box zitten of mee lopen. Dat lijkt me ook wel zo handig in de dagelijkse omgang (als bekappen, gezondheidscontroles enz).

En hoezo zijn paarden intelligenter dan een koe? Heb je daar een link van (puur interesse hoor :D)

Voor de paarden lijkt het me geen beste uitslag als ik de prijzen zo zie. Ik geloof ook niet dat ze een duur betaald paard gaan inzetten als grasmaaier. Wij hadden best een paard een mooi pensioen willen geven, net als heel veel anderen blijkbaar. Maar dankzij de helden van de PvdD en SPIN loopt het dus allemaal wat anders.... %)

En Cyrina: Paarden werken hun hele leven..
Melk leveren is dus geen werken? _/-\o_

GO PvdD goed werk weer ;(

PocoGaucha

Re: PvdD vreest slager voor paarden van failliete zorgboederij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:29

Ik verbaas me over de bedragen die geboden worden. Op trekpaard Guus met cpl is inmiddels al 700 euro geboden. met een beetje googlen weet je dat hij cpl heeft en dat je hem waarschijnlijk volgend jaar alsnog naar de slacht kan brengen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:43

Ik verbaas me over sommige domme uitspraken in deze topic van mensen. Hemel.
Zo eenzijdig en kortzichtig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:30

SantaCruz schreef:

In dit topic ;)

Maar eh, leuk, zo'n berichtje als binnenvaller, maar wat versta jij onder 'domme uitspraken' als ik vragen mag? Blijkt namelijk niet uit je post. En als je een dergelijke post hier schrijft en iets 'dom' vind, dan moet je in mijn ogen ook met redenen/voorbeelden/argumenten komen, anders is jou post minstens net zo dom (en inhoudsloos) als de 'domme uitspraken' waar je zelf naar refereert ;)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:56

JoyCiej007 schreef:
SantaCruz schreef:

In dit topic ;)

Maar eh, leuk, zo'n berichtje als binnenvaller, maar wat versta jij onder 'domme uitspraken' als ik vragen mag? Blijkt namelijk niet uit je post. En als je een dergelijke post hier schrijft en iets 'dom' vind, dan moet je in mijn ogen ook met redenen/voorbeelden/argumenten komen, anders is jou post minstens net zo dom (en inhoudsloos) als de 'domme uitspraken' waar je zelf naar refereert ;)

Dit" en "dat" gebruik je bij woorden die onzijdig zijn - dus woorden waar je "het" voor kunt zetten.

"Deze" en "die" gebruik je bij woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn - dus woorden waar je "de" voor kunt zetten.

Topic is een leenwoord uit het Engels, waardoor dat niet duidelijk is voor een hoop mensen. Als we de Van Dale raadplegen zien we:

to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

‘Deze topic’ is dus correct. :-) Volgens Van Dale dan :-)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:58

Even een lullig lesje tussendoor, als we elkaar gaan verbeteren moet t iig goed zijn :-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:11

[quote="moor]

En Cyrina: Paarden werken hun hele leven..
Melk leveren is dus geen werken? _/-\o_

GO PvdD goed werk weer ;([/quote]

Het melk geven is lichamelijk zeker (veel) werk, maar niet het werk wat mentaal zoveel vereist als een paard gemiddeld moet voor de mens. En dat maakt voor mij een verschil.

Tuurlijk alle dieren die wij "gebruiken' hebben best wat te stellen (ik kom ook uit de veehouderij) daar ben ik me zeker bewust van. Maar persoonlijk breng ik een schaap van mezelf een stuk makkelijker naar de slacht dan mijn paard. Ik verwijt het echter niemand wie dat niet heeft en beide even makkelijk vind. Wat ik bedoel dat het per persoon verschillend voelt en dat we dat wel moeten respecteren. Maar dat mensen alleen uit moeten kijken dat ze een paard (of ander dier) niet in leven laten voor hunzelf, terwijl het dier pijn leidt.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:26

Maar blijft mijn vraag; hoezo zijn paarden intelligenter dan paarden? Onze koeien doen echt niet alleen melk produceren, en dat is bij een hoop boeren zo gelukkig. Dus als jij een zorgboerderij-paard hard vindt werken, dan doen onze koeien dat ook (+ melk produceren)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:40

Zeg taalpuristen. Buig beiden voor het enige goede antwoord: 'Het kan allebei. Zowel het topic als de topic'.

Discussie gesloten. Over naar weerbericht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:52

PocoGaucha schreef:
Ik verbaas me over de bedragen die geboden worden. Op trekpaard Guus met cpl is inmiddels al 700 euro geboden. met een beetje googlen weet je dat hij cpl heeft en dat je hem waarschijnlijk volgend jaar alsnog naar de slacht kan brengen.

Bijna elk trekpaard heeft of krijgt wel last van CPL. Ook mét CPL kan een trekpaard nog jaren mee. Als de benen goed behandeld worden dan kan ook een paard als Guus nog een hele tijd mee. 1000 euro is veel ja, maar dan niet zo zeer door de CPL, maar meer doordat je niet weet hoe ver de ontsteking zit en hoe veel dit misschien al beschadigd heeft binnenin.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:58

Iris82 schreef:
Zeg taalpuristen. Buig beiden voor het enige goede antwoord: 'Het kan allebei. Zowel het topic als de topic'.

:')

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:26

Caroline; paarden hun hersen-lichaam verhouding is hoger dan die van de koe, iets wat van belang is voor de intelligentie. Niet zozeer hoe groot de hersens zijn. En ook met testen is dit gebleken, ze kunnen meer verschillende dingen onthouden en beter problemen oplossen. Al is het verschil koe/ paard niet heel groot hoor. Met een varken daarentegen wel.
Maar ook de manier van houden scheelt. Een varken in de bioindustrie haalt het niet bij een varken wat getraind wordt en zo zullen jou koeien ook intelligenter zijn dan die van mijn buren.

En dan is elk individu ook nog anders. Ik heb een shetlander gehad die had echt niet vooraan gestaan qua intelligentie :D

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:41

Iris82 schreef:

En als je t niet weet, zeg dan gewoon 'onderwerp'.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:52

NathalietjeB schreef:
AlexVB schreef:
De veiling gaat goed. Dan heeft de media aandacht misschien toch wat goeds opgebracht.

goh en al die media aandacht is zoooooo goed voor de paarden die wat mankeren |o :x breng ze toch gewoon weg naar de slager of laat ze inslapen.... :x
waarom word er nog gezeuld met paarden die gewoon dood beter af zijn dan levend.
waarom zijn mensen niet gewoon eerlijk naar de paarden toe vind t best wel walgelijk dat er alles aan gedaan word om ze in leven te houden...dmv media aandacht enz...
bm en mp staan vol met zielige paardjes die van alles mankeren die ook wel "gered" willen worden

en zo denk ik er over zonder woorden..
:= >;) :roll: :r :$ Y;( _-:( 8)7 :n :x |o _-:(

Het was eigenlijk een beetje cynisch bedoeld.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:10

Weet niet meer wie opmerkte dat eigenaar het aan had zien komen maar was er niet iets met fraude waardoor de boel failliet ging en het dus eigenlijk iets was wat met donderslag bij heldere hemel kwam.

Ikzelf vind de mensen die over bepaalde paarden oordelen, vanachter een computerscherm, dat bepaalde paarden beter af zijn bij de slacht, wel beetje hard.
Ik durf zoiets niet eerder te zeggen dan dat ik iets met eigen ogen heb gezien.

Wel zijn vorig jaar een aantal van mijn verzorgpaarden naar de slager gegaan, waaronder een paard welke het bekken op een paar plekken had gebroken. Dit paard had pijn. Niet de breuk maar de pijn heeft doen besluiten dat het mooi was geweest.
Er kunnen best paarden bij zitten die met de juiste verzorging een pijnloos en prettig leven kunnen hebben. Moet dit ze dan afgenomen worden. Nee vind ik niet.
Kan ze geen pijnloos en prettig leven worden geboden, ja dan heb ik liever dat ze snel uit hun leiden worden verlost.

Ik vind het overigens absurd hoe de prijzen bij de veiling oplopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:38

JoyCiej007 schreef:
SantaCruz schreef:

In dit topic ;)

Nicky1963 schreef:
Dit" en "dat" gebruik je bij woorden die onzijdig zijn - dus woorden waar je "het" voor kunt zetten.

"Deze" en "die" gebruik je bij woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn - dus woorden waar je "de" voor kunt zetten.

Topic is een leenwoord uit het Engels, waardoor dat niet duidelijk is voor een hoop mensen. Als we de Van Dale raadplegen zien we:

to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

Engels woord inderdaad, dus dan zou het this of that zijn. In het Nederlands dit of dat. En niet ''deze''.

Zelfs als de paarden gezond zouden zijn, ik zie nog steeds niet wat er mis is met de slacht. Ik heb graag een frikandelletje hoor :j

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:43

SantaCruz schreef:

In dit topic ;)

Maar eh, leuk, zo'n berichtje als binnenvaller, maar wat versta jij onder 'domme uitspraken' als ik vragen mag? Blijkt namelijk niet uit je post. En als je een dergelijke post hier schrijft en iets 'dom' vind, dan moet je in mijn ogen ook met redenen/voorbeelden/argumenten komen, anders is jou post minstens net zo dom (en inhoudsloos) als de 'domme uitspraken' waar je zelf naar refereert ;)[/quote]

Nicky1963 schreef:

to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

Engels woord inderdaad, dus dan zou het this of that zijn. In het Nederlands dit of dat. En niet ''deze''.
:j[/quote]
Eh, nee. Lees dat Van Dale zegt dat het 'de' topic is. Dus 'deze' topic. Laten we anders maar gewoon 'onderwerp' zeggen ipv 'topic' dan.