Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:29

Ik zie er wel wat in, juist inderdaad voor de beginnende (volwassen) ruiters en de beginnende springers. Ik heb zelf meerdere keren zand gehapt omdat m'n evenwicht voor/na de sprong niet ideaal was, en m'n paard daar of door stopte, of door ging rennen na de sprong. Zo'n tuigje als deze zou dan wel prettig zijn geweest, dan was ik blijven zitten en had ik 'gevoeld' hoe ik wel had moeten bewegen. Nu heb ik daar zo'n 10x voor op de grond gelegen...
Hetzelfde met de eerste galopspurt van een paard in les 3: ik zag de bocht niet aankomen en lag er zo schuin af, tegen de wand aan. Had ik toch liever zo'n tuigje gehad.

Voor buitenrijden of vallende paarden vind ik het wel licht spannend, maar voor het leren rijden in een bak lijkt het me een uitkomst.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:29

Wat nou als je zadel gaat schuiven? Zit je alsnog onder je paard :'). En dan kan je je ook niet makkelijk losmaken. En als je dan een keer zonder zo'n ding gaat rijden, lijkt het me ook dat je je dan heel onveilig gaat voelen, terwijl het juist veiliger is zonder de autogordel voor paarden. Wanneer komt de rugleuning? Bak van zachte kussens zodat je nooit hard valt? Wanden langs de zijkant van het paard zodat je er niet onder kan komen? :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:33

Ik zou weleens een jong rodeo-end paard willen zien hiermee. Volgens mij vlieg je dan alsnog, springt de boel gewoon open.
Ik snap het nut eigenlijk niet zo. Het enige voordeel zou zijn bij echt heel gemeen bokkende paarden, daar wil dat ding weleens bij zien.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:39

Trekt die gast op dat 3e filmpje dat paard nou gewoon onderuit -O-

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:54

merelj93 schreef:
Trekt die gast op dat 3e filmpje dat paard nou gewoon onderuit -O-

Dat dacht ik ook al te zien! :? Ik vond het er niet echt vriendelijk uit zien, volgens mij bleef dat paardje ook nog even liggen? (Edit: weet ik ook niet, filmpje stopt snel hierna)

Ik vroeg me af hoe je weet dat net als je dit gaat filmen je paard valt? :(

Ik weet het niet hoor, denk niet dat het écht werkt ...

Edit: zin verbeterd

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:00

Hihi, dat vallen is aangeleerd, dat zie je toch? Je moet er maar eens op letten hoe paarden in films vallen. Dat gaat àltijd zo. Dat hij blijft liggen wil dus ook zeggen dat hij heeft geleerd dat hij na de val 'dood' moet zijn, moet blijven liggen. Dat is niet omdat het dier zielig is.

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:03

xHaithi schreef:
Hihi, dat vallen is aangeleerd, dat zie je toch? Je moet er maar eens op letten hoe paarden in films vallen. Dat gaat àltijd zo. Dat hij blijft liggen wil dus ook zeggen dat hij heeft geleerd dat hij na de val 'dood' moet zijn, moet blijven liggen. Dat is niet omdat het dier zielig is.

Ahh oke, dat wist ik nog niet :+ , nu je het zegt klopt het eigenlijk wel met films etc. :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:41

xHaithi schreef:

Ja dat zie je wel, maar volgens mij niet door deze man. Zo grof lomp als hij in zijn bek hangt is niet nodig en beroerd als hij erop zit!! (die 2 van het andere filmpje ook trouwens)

2e filmpje met het opjagen is ook niet echt aardig.

Dat hij los schiet als je met paard en al valt geloof ik wel, want je kont zit dan al snel niet meer in het zadel en de sensor meet dit voor ontkoppeling. maar wat als je paard volledig op hol gaat en niet te stoppen op een weg af dendert..dan wil ik er uiteindelijk toch wel graag af..

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:43

"paardrijden is alleen maar zitten op je knol en meegaan".. Iets wat we allemaal wel te horen krijgen van die niets afwetende figuren.. Met dit apparaat worden die personen alleen maar standvastiger in hun mening! Uhhhh.... Dat kan niet he... :p

No way dat ik daarmee op het paard klim..

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:49

Cyrina schreef:
xHaithi schreef:

Ja dat zie je wel, maar volgens mij niet door deze man. Zo grof lomp als hij in zijn bek hangt is niet nodig en beroerd als hij erop zit!! (die 2 van het andere filmpje ook trouwens)

Dat klopt zeker, dat zag ik ook. Ik heb me sowieso al heel vaak de vraag gesteld hoe paardvriendelijk die hele tactiek eigenlijk wel is, ook als je het in een film ziet. 'Out of the blue' (paard zal op zich wel weten waarschijnlijk dat het gaat gebeuren) die teugel volledig naar je toehalen en paard vanuit flinke snelheid de grond op laten gaan... Ik weet het niet.

Maar goed, het is in ieder geval sowieso aangeleerd, ook het liggen, hoe lomp het ook is uitgevoerd :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:51

terpentijn schreef:
Wat een onzettende FAAL-uitvinding...

NIET van een paard afvallen is dus in de eerste plaats : leren hoe op een paard te zitten.

Met de beweging meegaan. DAT is leren paard-rijden. De angst er vanaf te vallen zou met de jaren en ervaring moeten slijten.

Mensen die voortdurend bang zijn van hun paard te pletteren (of er niet meer op durven na een val) hebben niks op een paard te zoeken.
Wat is er gebeurd met: val je er vanaf: zo gauw mogelijk er weer op, en doorgaan.

Als dit soort zogenaamde safeguards (die in feite in technische zin dus juist heel gevaarlijk zijn) gemeengoed of zelfs standaard (op maneges bijvoorbeeld)worden voor incompetente rijders,of in de plaats komen voor het leren ZITTEN op je paard, dan is de voorzet gegeven voor het fenomeen dat niemand meer werkelijk paardrijden en paardzitten hoeft te leren... Waardeloos dus...

Het lijkt me meer iets voor para-rijders, dus mensen met motorische beperkingen te paard.

Die gordel in de auto betekent inderdaad ook dat je moet leren autorijden en bang bent om het te doen..

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:52

Imke1998 schreef:
Misschien komen ze volgend jaar ook nog met een oplossing voor de mensen die liever zonder zadel rijden. Duct tape ofzo.

_O- _O- _O- of lijm!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:53

Shabacca schreef:
Eerste wat in me opkomt, levensgevaarlijk.

:j
eerlijk gezegd ben ik het er mee eens. ik zou het niet echt willen hoor... wat dan als je paard eeecht zot begint te doen? er de hele tijd op blijven zitten of wat? kweetniet hoor, neenee, laat maar zitten dat gordel gedoe. Ik heb er zelf voor gekozen paard te rijden, moest ik een veiligere sport willen doen, had ik maar niet paardrijden moeten kiezen zeker... :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:54

Misschien helpt klitteband op je kont wel x) Wel veel kans dat je peerd er vandoor gaat als je uit je zadel komt: SCRAAAATSH, ZOEF! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:56

Is het al 1 april?
Met een groen paard krijg je niet de kans om alles vast te maken. En die gordels zijn lekker gevaarlijk in het bos om achter te blijven hangen. Nee, dit lijkt eerder een grap dan serieus.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:57

Sofy schreef:
Ik zie er wel wat in, juist inderdaad voor de beginnende (volwassen) ruiters en de beginnende springers. Ik heb zelf meerdere keren zand gehapt omdat m'n evenwicht voor/na de sprong niet ideaal was, en m'n paard daar of door stopte, of door ging rennen na de sprong. Zo'n tuigje als deze zou dan wel prettig zijn geweest, dan was ik blijven zitten en had ik 'gevoeld' hoe ik wel had moeten bewegen. Nu heb ik daar zo'n 10x voor op de grond gelegen...
Hetzelfde met de eerste galopspurt van een paard in les 3: ik zag de bocht niet aankomen en lag er zo schuin af, tegen de wand aan. Had ik toch liever zo'n tuigje gehad.

Voor buitenrijden of vallende paarden vind ik het wel licht spannend, maar voor het leren rijden in een bak lijkt het me een uitkomst.

Dan had je er half naast gehangen en was je met je kop tegen de wand geknald.

Ook voor mensen met een lichamelijke beperking zie ik dit echt niet zitten dan kun je beter een zadel ontwikkelen wat meer steun geeft maar waar ze wel vrij inzitten. (volgens mij bestaan dat soort zadels al) Verder zitten dit soort mensen juist op een paard om het evenwicht te ontwikkelen en spieren te trainen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:58

xHaithi schreef:
Misschien helpt klitteband op je kont wel x) Wel veel kans dat je peerd er vandoor gaat als je uit je zadel komt: SCRAAAATSH, ZOEF! :D

_/-\o_ Dat zou wel wat zijn en dan in seat (allen je kont) of full seat (kont en benen vast geplakt).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:04

Serieus: neemt IEMAND van de paardrijders dit serieus?
Als je zo moet gaan "rijden" ben je toch gewoon een lachertje?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:23

Tuurlijk is dit niet serieus, als ze al geen goede ruiters kunnen gebruiken op de filmpjes die een paard zowieso al hinderen. Dan neem ik het niet serieus.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:23

btw: als je dan leuk op een paard zit wat blijft en blijft tekeergaan en je krijgt je niet losgeklikt... ik zie je al helemaal gebroken op dat paard zitten... brrrr

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:41

Nee... lijkt mij absoluut niets... als zou het tuigje idd losschieten op de juiste momenten... ik zou er niet aan moeten denken dat het vast blijft zitten... ... Gewoon even inbeelden, rengalopje op het strand... paard schrikt van een meeuw en springt opzij... in veel gevallen is dat zandhappen... Nu met het tuigje krijg je me daar een klap van die nylonband op je heupen, bekken, nieren, mild, lever of waar et op dat moment ook heen schuift... dat kan niet anders zijn dan een hele pijnlijke aangelegenheid.... Nee... laat maar... dan maar zandhappen en proberen zo goed mogelijk te vallen....

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:56

uhm.. tjaa. zeer goed dat er over na gedacht word dat zeker ! maar je moet maar net denken aan ik moet me los klikken als het helemaal mis gaat wanneer je op een bokkend paard zit en je met je hoofd helemaal ergs anders bent dan bij de gordel die je draagt ! mij te veel risico's

TripleStiple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:58

krijg er de rillingen van als ik er naar kijk!!!

ohhhh gossss ik zie de meest vreselijke situaties al voorbij komen met zo'n ding!!!

ik sta open voor nieuwe dingen maar ben bang dat je er uiteindelijke meer ongelukken van krijgt dan dat ongelukken voorkomen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:05

Ik vind het eng om vast te zitten of iemand vast te maken, maar dat het in een aantal gevallen kan helpen geloof ik eigenlijk wel.

En of andere mensen het sneu vinden of niet, dat is toch geen belangrijke overweging? En dat mensen het paardrijden willen doen omdat ze het gevaar leuk vinden, betekent toch niet dat iedereen er zo naar kijkt of dat moet willen?

Voor mensen met een handicap zou het volgens mij best toe kunnen voegen: je hebt voldoende bewegingsruimte maar je kunt niet helemaal uit evenwicht raken (lijkt het). Nu lopen daarvoor vrijwilligers of de instructeurs mee maar het is niet een hele gemakkelijke houding.
Zadels met meer steun waar je niet vast in zit hebben juist weer als nadeel dat ruiters teveel gaan vertrouwen op de steun en ze dus niet zelf gaan zitten, terwijl ze er met een zijstap van het paard alsnog af liggen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:05

Dilayla schreef:
Nee... lijkt mij absoluut niets... als zou het tuigje idd losschieten op de juiste momenten... ik zou er niet aan moeten denken dat het vast blijft zitten... ... Gewoon even inbeelden, rengalopje op het strand... paard schrikt van een meeuw en springt opzij... in veel gevallen is dat zandhappen... Nu met het tuigje krijg je me daar een klap van die nylonband op je heupen, bekken, nieren, mild, lever of waar et op dat moment ook heen schuift... dat kan niet anders zijn dan een hele pijnlijke aangelegenheid.... Nee... laat maar... dan maar zandhappen en proberen zo goed mogelijk te vallen....

Agree _/-\o_