Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
merelj93 schreef:Trekt die gast op dat 3e filmpje dat paard nou gewoon onderuit
xHaithi schreef:Hihi, dat vallen is aangeleerd, dat zie je toch? Je moet er maar eens op letten hoe paarden in films vallen. Dat gaat àltijd zo. Dat hij blijft liggen wil dus ook zeggen dat hij heeft geleerd dat hij na de val 'dood' moet zijn, moet blijven liggen. Dat is niet omdat het dier zielig is.
xHaithi schreef:Hihi, dat vallen is aangeleerd, dat zie je toch? Je moet er maar eens op letten hoe paarden in films vallen. Dat gaat àltijd zo. Dat hij blijft liggen wil dus ook zeggen dat hij heeft geleerd dat hij na de val 'dood' moet zijn, moet blijven liggen. Dat is niet omdat het dier zielig is.
Cyrina schreef:xHaithi schreef:Hihi, dat vallen is aangeleerd, dat zie je toch? Je moet er maar eens op letten hoe paarden in films vallen. Dat gaat àltijd zo. Dat hij blijft liggen wil dus ook zeggen dat hij heeft geleerd dat hij na de val 'dood' moet zijn, moet blijven liggen. Dat is niet omdat het dier zielig is.
Ja dat zie je wel, maar volgens mij niet door deze man. Zo grof lomp als hij in zijn bek hangt is niet nodig en beroerd als hij erop zit!! (die 2 van het andere filmpje ook trouwens)
terpentijn schreef:Wat een onzettende FAAL-uitvinding...
NIET van een paard afvallen is dus in de eerste plaats : leren hoe op een paard te zitten.
Met de beweging meegaan. DAT is leren paard-rijden. De angst er vanaf te vallen zou met de jaren en ervaring moeten slijten.
Mensen die voortdurend bang zijn van hun paard te pletteren (of er niet meer op durven na een val) hebben niks op een paard te zoeken.
Wat is er gebeurd met: val je er vanaf: zo gauw mogelijk er weer op, en doorgaan.
Als dit soort zogenaamde safeguards (die in feite in technische zin dus juist heel gevaarlijk zijn) gemeengoed of zelfs standaard (op maneges bijvoorbeeld)worden voor incompetente rijders,of in de plaats komen voor het leren ZITTEN op je paard, dan is de voorzet gegeven voor het fenomeen dat niemand meer werkelijk paardrijden en paardzitten hoeft te leren... Waardeloos dus...
Het lijkt me meer iets voor para-rijders, dus mensen met motorische beperkingen te paard.
Shabacca schreef:Eerste wat in me opkomt, levensgevaarlijk.
Sofy schreef:Ik zie er wel wat in, juist inderdaad voor de beginnende (volwassen) ruiters en de beginnende springers. Ik heb zelf meerdere keren zand gehapt omdat m'n evenwicht voor/na de sprong niet ideaal was, en m'n paard daar of door stopte, of door ging rennen na de sprong. Zo'n tuigje als deze zou dan wel prettig zijn geweest, dan was ik blijven zitten en had ik 'gevoeld' hoe ik wel had moeten bewegen. Nu heb ik daar zo'n 10x voor op de grond gelegen...
Hetzelfde met de eerste galopspurt van een paard in les 3: ik zag de bocht niet aankomen en lag er zo schuin af, tegen de wand aan. Had ik toch liever zo'n tuigje gehad.
Voor buitenrijden of vallende paarden vind ik het wel licht spannend, maar voor het leren rijden in een bak lijkt het me een uitkomst.
Dilayla schreef:Nee... lijkt mij absoluut niets... als zou het tuigje idd losschieten op de juiste momenten... ik zou er niet aan moeten denken dat het vast blijft zitten... ... Gewoon even inbeelden, rengalopje op het strand... paard schrikt van een meeuw en springt opzij... in veel gevallen is dat zandhappen... Nu met het tuigje krijg je me daar een klap van die nylonband op je heupen, bekken, nieren, mild, lever of waar et op dat moment ook heen schuift... dat kan niet anders zijn dan een hele pijnlijke aangelegenheid.... Nee... laat maar... dan maar zandhappen en proberen zo goed mogelijk te vallen....