KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

V_eraa

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:38

Ik zou best een klein bedrag per jaar willen betalen als ik dan tenminste goede ruiterpaden tot beschikking heb! De paden naast stal bij ons liggen vol met stenen en na een paar kleine buitjes is het een en al water.

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:39

Waar halen jullie het vandaan dat je een Ruiterbewijs zou moeten hebben om een buitenrijpas aan te vragen? Dat heb ik namelijk nergens gelezen. Eerst maar eens rustig afwachten lijkt me beter dan wilde suggesties doen :-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:52

Ik ben heel benieuwd naar de enquete iig. Dat ruiterbewijs lees ik ook nergens terug. Ben ook benieuwd naar de uiteindelijke invulling. Als het alleen voor SBB zou gaan gelden zitten wij hier goed, SBB beheert hier in de omgeving geen buitenrijgebieden met ruiterpaden. Maar kan me voorstellen dat het probleem waar SBB tegenaanloopt ook voor andere beheerders geldt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:10

Omdat dit nu ook het geval is waar je een pas nodig hebt.
Toch?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:30

En omdat ruiterbewijs bezitters nu ook al een bijdrage betalen die ten goede van de ruiterrecreatie zou moeten komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:13

little_king schreef:
Toch?

Nee hoor, op de Veluwezoom moeten wij een vergunning kopen, maar hoeven we geen ruiterbewijs te hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:15

Ah oké. Ik meende dus dat dit gekoppeld zat.
Fout gedacht dus. Bedankt voor de opheldering.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:39

Verwonderlijk hoe de meeste Nederlanders door overheden, instellingen/organisaties bedachte belastingen en heffingen accepteren en zonder slag of stoot betalen.... Een heel braaf volkje zijn we, hoe zou dat komen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:49

Cil_ schreef:
Verwonderlijk hoe de meeste Nederlanders door overheden, instellingen/organisaties bedachte belastingen en heffingen accepteren en zonder slag of stoot betalen.... Een heel braaf volkje zijn we, hoe zou dat komen?

Je hebt weinig keus. En als het je niet bevalt houdt niemand je tegen om te emigreren :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:53

Eerlijk gezegd. Het zou wel een stuk makkelijker zijn als je in heel nederland gewoon met 1 kaart buiten zou kunnen rijden. Maar dan vind ik ook dat ruiterpaden echte ruiter en menpaden moeten zijn. Niet dat je betaald voor een zandpad waar ook wandelaars en andere sta-in-de-wegs over heen gaan.

Ik zou trouwens denken: iedereen van 12/13 die nu een pas aanvraagd, ruiterbewijs laten halen (met cursus en examen). En iedereen daarboven 1 malige verstrekking (zonder examen en cursus).
En over 2/3 jaar iedereen die er 1 aanvraagd cursus en examen laten doen. Zo zorgen we meteen dat iedereen op een bepaald punt op de hoogte is geweest van de regels.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:38

SusanH schreef:
little_king schreef:
Toch?

Nee hoor, op de Veluwezoom moeten wij een vergunning kopen, maar hoeven we geen ruiterbewijs te hebben.

Hier moeten we een ruiterbewijs hebben om een ruiterpas aan te kunnen vragen a € 40,- per jaar.
Het zal overal wel verschillend zijn dus niet gelijk gaan roepen dat het niet zo is.
En er is ook controle op! dus geen pas BOETE!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:08

Oh en degenen die zeggen "Er wordt toch niet gecontroleerd", kopen jullie ook nooit een kaartje voor de trein? Want als je daar niet gecontroleerd wordt heb je je kaartje voor niks gekocht :')
Nee, je koopt een kaartje omdat je gebruik maakt van de trein. Niet om een boete te voorkomen.

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:18

@Margree: Ik zeg alleen dat ik nergens heb gelezen dat het Ruiterbewijs gekoppeld zou zijn aan deze specfieke Buitenrijpas, van Staatsbosbeheer dus. Dat die koppeling bestaat, zoals in het Gooisch Natuurreservaat, is bekend. Er wordt nu alleen gesuggereerd dat je óók een ruiterbewijs moet halen/hebben voordat je deze Buitenrijpas kunt kopen en dat staat helemaal nergens. Of ik moet er overheen lezen ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:45

Margee schreef:
SusanH schreef:
little_king schreef:
Toch?

Hier moeten we een ruiterbewijs hebben om een ruiterpas aan te kunnen vragen a € 40,- per jaar.
Het zal overal wel verschillend zijn dus niet gelijk gaan roepen dat het niet zo is.
En er is ook controle op! dus geen pas BOETE!

Ik zeg ook niet dat het overal geldt, maar dat dit voor de Veluwezoom niet geldt. Ik weet dat er gebieden zijn waar je wel een ruiterbewijs voor moet hebben om er te kunnen rijden, maar er zijn veel meer gebieden waarvoor dit niet zo is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:52

Ik_op_bokt schreef:
@Margree: Ik zeg alleen dat ik nergens heb gelezen dat het Ruiterbewijs gekoppeld zou zijn aan deze specfieke Buitenrijpas, van Staatsbosbeheer dus. Dat die koppeling bestaat, zoals in het Gooisch Natuurreservaat, is bekend. Er wordt nu alleen gesuggereerd dat je óók een ruiterbewijs moet halen/hebben voordat je deze Buitenrijpas kunt kopen en dat staat helemaal nergens. Of ik moet er overheen lezen ;)

Maar denk je niet dat dan een voorwaarde zou worden? Ergens willen ze controle hebben en dit zou een ideale manier zijn om te blijven cashen.

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:07

Geen idee, maar zolang het nergens staat ga ik ervan uit dat 't niet gekoppeld is. Voor Staatsbosbeheer is het een manier om inkomsten te krijgen om de paden open te houden, zeggen ze. Koppelen aan een Ruiterbewijs is dan alleen maar een hogere drempel = minder inkomsten. Bij een terrein dat particulier eigendom is zal het ongetwijfeld anders zijn, die kunnen doen wat ze willen en hebben volgens mij liever minder dan meer ruiters op hun grond. Een hoge drempel werkt dan juist wel ;) Maar goed, ik weet het ook niet hoor, ik wacht het even rustig af.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:13

Magrathea schreef:
Oh en degenen die zeggen "Er wordt toch niet gecontroleerd", kopen jullie ook nooit een kaartje voor de trein? Want als je daar niet gecontroleerd wordt heb je je kaartje voor niks gekocht :')
Nee, je koopt een kaartje omdat je gebruik maakt van de trein. Niet om een boete te voorkomen.

:j

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:58

Ik heb er geen moeite mee om een bijdrage te leveren mits dit inderdaad betekent dat ruiterpaden goed onderhouden worden. Ik rijd heel veel buiten en vind het niet gek dat je betaalt voor iets wat je (veel) gebruikt.

Een koppeling met het ruiterbewijs zou ik wel irritant vinden, het voegt voor mij verder niets toe om dit te halen en kost wel weer een hoop geld. En gooi dan ook alsjeblieft al die verschillende pasjes voor verschillende gebieden er uit. Maar goed, eerst maar eens zien waar ze mee komen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:32

Samen met een collega menner hou ik hier de menpaden in en om ons natuurgebied vrij van overhangende takken en andere obstakels. We doen dat vrijwillig, dus gratis (voor onze gemeente). Zou het worden ja dat we straks voor onze eigen arbeid moeten gaan betalen als het ware.
Als het zo zou zijn, dan stop ik in ieder geval acuut met het gratis onderhouden van de paden ;)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:27

Over het ruiterbewijs: het aantal gebieden dat een ruiterbewijs als eis stelt is in de loop der jaren alleen maar gekrompen, ik denk dat je voer een koppeling daaraan niet bang hoeft te zijn.

Ik ben beniewd of het lukt om één systeem in te voeren voor alle natuurorganisaties, of dat het iets wordt voor alleen de gebieden van SBB, zoals natuurmonumenten nu heeft voor sommige gebieden.
Als daar daadwerkelijk onderhoud tegenover staat wil ik er best wat voor betalen. Het belangrijkste bos hier in buurt is van SBB. De paden worden vrij gehouden van takken maar zijn in de loop der jaren dermate uitgesleten dat draven en galopperen maar zeer beperkt mogelijk is. Verbetering is meer dan welkom!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:54

Geldersch landschap is gestopt met de eis van ruiterbewijs omdat (in tegenstelling wat de SRR/KNHS beweren) ze er geen cent van terug zagen.

Net nog even wat info opgesnord. Het gaat in dit geval alleen om een pas voor SBB, net zoals Natuurmonumenten al hanteert voor enkele natuurgebieden.

De NVVR behartigt de belangen van alle buitenrijders en is een eigen inventarisatie begonnen. Wil je je mening geven over kosten, kwaliteit en beschikbaarheid van paden vul dan onderstaande enquete in.

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=174516

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:12

Zucht..... De NVVR, die roept dat al jaren dat ze de belangen behartigen van ruiters. Een club van veel stof en weinig wol.
Ik steun ze hoor,... En ik hoop dat ze nu bewijzen dat ze het kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:18

Magrathea schreef:
Huertecilla schreef:

Dat klopt. Die worden zelfs via gemeentelijke APVs verbannen van grote stukken openbare weg, zelfs gebíeden!
Er zijn NUL offroad-motorpaden terwijl die wel gewoon wegenbelasting betalen, APK verplichting en een rijbewijs hebben i.t.t. ruiter.

Niet helemaal waar: je hebt terreinen speciaal voor motorcrossers. Maar ik snap je punt: je moet speciaal naar zo'n (aangelegd) terrein terwijl de lol 'm vooral toch zit in het verkennen van een ruig bospad.

Mijn punt is dat een off the road motorfiets een kenteken heeft, de bestuurder een rijbewijs, hij/zij wegenbelasting betaalt en dan nog via apv van openbare wegen wordt geweerd.

Ruiters hebben niets nodig, betalen niets en rijden overal. Vervolgens mauwen omdat op prive terrein de ruiterpaden niet meer door de Staat; dus ook door die otr motorrijders, gesubsidieerd worden?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:55

Ik denk dat er twee zaken zijn:
- éen van de oorspronkelijke bedoelingen van het ruiterbewijs en later kostsiersbewijs (als ik het me goed herinner) was het creëren van een soort van bekwaamheidsbewijs. Een soort rijbewijs voor ruiters, daar komt de naam ook vandaag. Het zou een minimum garantie moeten bieden dat iemand die buiten een manege rijdt de geldende regels kent en zijn paard mimimaal onder controle moet hebben. Tevens dat zo iemand resectvol met hte tereein omdaag waar hij gebruik van maakt. Iemand die wedstrijden doet, zelfs op een redelijk tot hoog niveau, komt misschien zelden op de openbare weg en het is niet gezegd dat ruiter en paard gewend zijn om buiten een manege te rijden. De buitenproef van het ruiterbewijs is ook gericht op dit rijden buiten de manege.

De SRR (stichting achter het ruiterbewijs) heeft op deze basis ook terrein eigenaren (met succes) geprobeerd te motiveren hun terreinen open te stellen. Ook is an het ruiterbewijs een WA verzekering gekoppeld die er voor zorgt dat als onverhoopt ruiter en of paard schade aanrichten, de ruiter verzekerd is om de schadeloosstelling te regelen. Niet idioot want niet iedereen is WA verzekerd en niet alleen WA verzekeringen dekken schade door paarden.

Ik vermoed dat een groot deel van het tweejaarlijkse bedag dat de ruiterbewijs houder moet betalen opdaat aan die verzekering.

- een tweede aspect is het onderhoud van ruiterpaden. Dit kost geld, daar zal iedereen het over eens zijn. De staat van sommige ruiterpaden laat duidelijk zien dat als dat geld er niet is, het een zooitje wordt.
Ruiterpaden zijn bedoeld voor gebruik door ruiters en menners (het RVV meldt: ....Een ruiterpad mag slechts gevolgd worden door ruiters. Het begrip ruiters wordt zodanig algemeen bekend geacht dat dit niet apart in dit reglement gedefinieerd is......). Motoren en zo mogen daar dus niet op. Dat wil uiteraad net zeggen dta ze het niet doen.......

Koppeling van ruiterbewijs en een bijdrage voor het onderhoud van ruiterpaden is niet onlogisch. Een probleempje in nederland is echter dat je veel verschillende eigenaren van terreinen heb én .... diverse verenigingen van ruiters/menners. een echt Nederlands "polder compromis" is hier dus op zijn plaats.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:57

De kosten van het controleren/naleven van zo'n pas zal waarschijnlijk al meer kosten dan het hele van de paden onderhoud bijelkaar...