Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:30

Het is moeilijk om het echt goed te doen. Want mij valt op nu onze paarden op grote wei elke dag staan en de rest in grote paddock met onbeperkt hooi, dat ze het gewoon veel beter doen. Geen hoefbevangenheid meer, want er moet nu gezocht worden om kostje bij elkaar te scharrelen overdag op de wat kale wei waardoor ze dus constant in beweging zijn. En als ik heel eerlijk ben vind ik dit ook nog niet optimaal ondanks dat ze 7 x 24 uur buiten zijn met schuilmogelijkheid want ruimte blijft toch beperkt. Het beste is gewoon trekken door de moeder natuur dus ook wij doen het nog niet volmaakt maar wel al een beetje goed. Aan de andere kant bieden we ze wel veiligheid en altijd voldoende eten ongeacht of het wel of geen weer is en schuilmogelijkheid. In de echte vrije natuur is het leven veel harder voor ze. Dus ik kan niet namens de paarden praten of ze het die prijs waard vinden.
Ben het eens met vorige posters dat de koeien in NL ook niet meer altijd buiten komen. Vind ik ook niet echt tof.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:30

Wat ik heel raar vind dat als mensen een paard in de opfok zetten, de jongepaarden in groepsstallingen willen hebben en in de zomer 24/7 naar buiten. Maar zodra het paard 3 wordt dan moet hij in een aparte stal en moet gecontroleerd naar buiten of zelfs apart in een paddock.... ik snap dat niet.

Ik weet dat vele onderzoeken hebben aan getoond dat het heel belangrijk is dat jonge paarden moeten opgroeien in groepen. Dit kan alleen het OCD vele malen verminderen. Het is nu algemeen bekend en mensen weten nu dat het eigenlijk zo moet.

Maar na 3 jaar hoeft dat blijkbaar niet meer dat paarden naar buiten moeten en de hele dag moeten bewegen.

Ik ben wel blij met dit onderzoek hoewel ik dit al mijn hele leven weet, maar toch verbaast je het weer dat er nog steeds eigenaren zijn die vinden dat hun paard de hele dag op stal moet staan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:32

Krijgen we die 'een paard is geëvolueerd' weer? Paarden zijn ongeveer 6000 jaar bij de mensen. Een evolutieproces duurt honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren. Paarden zijn nog ongeveer hetzelfde
als in het wild, want ze kunnen nog vruchtbare veulens krijgen (dus dezelfde soort).
Neem nou een hond. Een ander diersoort dan de wolf (want ze kunnen dacht ik geen vruchtbare jongen krijgen). Maar nog steeds op elkaar lijkende behoeftes. Maar honden hebben iets andere behoeftes dan wolven.
Paarden en paarden hebben ongeveer dezelfde behoeften. En dat is niet 22 uur in een hok van 3X3 staan. 24/7 is niet altijd haalbaar, maar je kan alsnog je best doen om je paard een groot deel van de dag buiten te hebben. En anders moet je geen paard kopen, punt uit.
Je koopt ook geen hond en zet die behalve het uitlaten in een bench 'want hij maakt dingen kapot' en 'wordt vies'.
En ja, dat is hetzelfde. Maar dat laatste is godzijdank niet geaccepteert in de wereld. Een paard 23/7 opsluiten wel. Snap jij dat nou?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:34

Eigenlijk is het zoiets als de hele dag op de w.c. zitten. En niet kunnen doortrekken. :P

Toch heb ik er hier een paar snachts op stal. De paardjes die niet tegen 24/7 buiten kunnen. Overdags loopt het wel buiten. Niet zo ideaal als de merriegroep met hun afdak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:34

Er is gewoon te weinig land in nederland helaas...ben het er wel mee eens dat het allemaal niet te zwart/wit gezien moet worden.

Pensionstal hier in de buurt komen de paarden wel buiten in zware paddocks zonder beschutting,schaduw..zomer en winter.Maar de dieren staan daar zonder ruwvoer de hele dag...en de groepen wisselen regelmatig waardoor er veel geklier is onderling. Op die manier zou ik mijn paard ook niet graag naar buiten doen...waarbij ik ook wil zeggen dat ik m dan niet op stal zou laten staan maar eerder gewoon een andere pensionstal zou zoeken.

Maar ik denk eigenlijk dat de meeste particulieren wel het beste met hun paarden voor hebben,als ik kijk naar bedrijven waarbij de "sport" paarden veel op stal staan dan zijn dat toch echt vaak de sport {dressuurstallen} met inderdaad de dure paarden.Die komen dan mischien wel regelmatig in de molen/ohz maar als ze 2 uurtjes per week een keertje los mogen in een paddock dan is dat al veel..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:37

EskeGirl schreef:
Krijgen we die 'een paard is geëvolueerd' weer? Paarden zijn ongeveer 6000 jaar bij de mensen. Een evolutieproces duurt honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren. Paarden zijn nog ongeveer hetzelfde
als in het wild, want ze kunnen nog vruchtbare veulens krijgen (dus dezelfde soort).
Neem nou een hond. Een ander diersoort dan de wolf (want ze kunnen dacht ik geen vruchtbare jongen krijgen). Maar nog steeds op elkaar lijkende behoeftes. Maar honden hebben iets andere behoeftes dan wolven.
Paarden en paarden hebben ongeveer dezelfde behoeften. En dat is niet 22 uur in een hok van 3X3 staan. 24/7 is niet altijd haalbaar, maar je kan alsnog je best doen om je paard een groot deel van de dag buiten te hebben. En anders moet je geen paard kopen, punt uit.
Je koopt ook geen hond en zet die behalve het uitlaten in een bench 'want hij maakt dingen kapot' en 'wordt vies'.
En ja, dat is hetzelfde. Maar dat laatste is godzijdank niet geaccepteert in de wereld. Een paard 23/7 opsluiten wel. Snap jij dat nou?

kruisingen tussen honden en wolven zijn vruchtbaar.

Wilde paarden bestaan niet meer. Kijk naar de przewalski...dat is het enige wilde paard wat er nog is...heeft wel een verschil in chromosomenaantal.(ik weet niet of kruisingen vruchtbaar zijn)

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:38

Ik las in het topic dat men vind dat er niet genoeg pensionstallen zijn waar de paarden veel buiten komen en dan nog met de juiste faciliteiten (dus niet tot hun knieën in de modder).

Ik vraag mij soms ook af of vele mensen die hun paarden veel op stal hebben en die dat oké vinden (hun paard wil in de winter immers toch niet buiten staan want hij is wel eens waar van suiker) of die zeggen dat er niets anders in de omgeving hebben wel eens überhaupt hebben gehoord van verschillende manieren van groepshuisvesting? Dat het niet alleen maar paarden bij elkaar flikkeren is en tot hun knieën in een bagger weiland staan?

Maar dat vaak in de (goede) groepshuisvesting erg veel is geïnvesteerd en veel overna is gedacht over het welzijn van het paard (en soms misschien wat minder in de luxe van de ruiter). En dat juist vaak de duurder stallen of stallen waar de paarden weinig buiten komen, veel minder VOOR de paarden is geinvesteerd en veel minder over de paarden wordt nagedacht. Vaak is het gewoon erg commericieel. Op een kleine opppervlakte zoveel mogelijk paarden kunnen proppen, dat kan het beste zonder te veel ruzie en schade, in stallen.

Voor vele die hun paard veel op stal hebben kunnen zich vaak niet in het paard verplaatsen en blijven maar denken dat zij zelf het zo onprettig lijkt om buiten in de regen, wind, kou te moeten staan. Men moet zich gaan beseffen wat de behoeftes zijn van paarden en dat het op sommige punten totaal haaks ligt op de behoeftes van een mens. Het is voor vele moeilijk om hun eigen gevoel uit te schakelen en niet te projecteren op hun paard, ze moeten dan immers met verstand denken en niet met hun gevoel.

Ik wil toch even een paar voorbeelden noemen van verschillende soorten stallen, dan kunnen mensen kijken op de sites en zelf zien dat er ook iets anders is tussen 22 uur op stal en een paard buiten in de modder met zijn alle flikkeren. Een paard de vrijheid geven om zoveel mogelijke (liefst 24/7) zelf te bepalen waar hij gaat of staat lijkt mij een mooie streven. Dit kan uiteraard alleen met de juiste huisvestingsfaciliteiten voor een paard.
(! het is niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen of een van de specifieke onderstaande stallen wel of niet goed zijn, maar om mensen die het nog niet wisten te laten zien hoe het ook anders kan dan alleen maar ophokken):

Paarden pension Buitenkans in Uddel (vlakbij Apeldoorn, Amersfoort):
http://www.ppbuitenkans.nl

Stal Hilverzicht in Loosdrecht (vlakbij het gooi):
http://www.hilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal

Stal monsour in Arnhem:
http://www.mansour.nl/stal-mansour/bewegingsstal

In Lunteren (vlakbij Ede, Wageningen, Barneveld):
http://www.paardenvakantielunteren.nl/pensionstalling.html

Natuur paard in Flevoland:
http://www.natuurpaard.nl

De Wildtshof in Uddel (vlakbij Apeldoorn, Amersfoort):
http://www.dewildtshof.nl

Manege de Brught in Barneveld:
http://www.deburght.nl/pension

De wolfskuil in De Steeg:
http://www.dewolfskuil.nl/Paardenpension_3.html

Er zijn er zo nog wel veel meer, dit is slecht een kleine willekeurige selectie waarvan ik de sites vlot kon vinden. Dus voor mensen die hun paarden meer buiten willen hebben lopen en meer sociaalcontact willen bieden, blijf je ogen open houden en zoeken want ik denk/hoop dat dit soort pensionstallen veel meer zullen komen.

Ik hoop dat meer mensen zich willen verdiepen in de wezen het paard en wat nou zijn behoeftes eigenlijk zijn. Dat men zich dat realiseert dat hoewel ze met sommige behoeftes wel op onze lijken (sociaalcontact) ze met andere behoeftes totaal anders zijn (dag/nacht ritme, slapen maar 5 uur per 24 uur, gevoelstemperatuur die zij prettig vinden).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:40

Verschil ik chromosomenaantal is niet vruchtbaar. Dat van wolven wist ik niet :).

Als er geen oorspronkelijke wilde paarden meer zijn, kunnen onze paarden het dus met een paar generaties (mustangs, brumby's).

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:41

Ik woon ook in regio Rotterdam (en dus Randstad) en ik word er echt heel erg droevig van als ik zie hoe het gemiddelde paard hier wordt gehouden (uitzonderingen daar gelaten).

Daarom rijd ik ook iedere dag 100 km heen & 100 km weer terug om bij mijn paarden te komen.
En ja, dat kost heel veel tijd & diesel (en dus geld), maar ik heb het er zonder enige twijfel voor over.
Ze staan nu overdags altijd lekker buiten in de grote wei bij mijn ouders en kunnen rennen, rollen en bewegen wat ze willen, ook de sportpaarden.

Toen ik deze kant op verhuisde had ik het idee om mijn paarden deze kant op te halen en in pension te zetten. Ik heb de hele wijde omgeving afgereden en zo'n beetje alle stallen, groot en klein, bezocht.
Sommige grote stallen hebben dan bijvoorbeeld 2 paddocks op 80 paarden!! %)
Ohja, en wel 2 stapmolens, waar ze dan maarliefst 2x per dag in mogen :x
Of de paarden worden in de winter 'lekker buiten' gezet, op een paddockje dat net zo groot is als hun stal.
Sowieso kom je op iedere stal vele luchtzuigende paarden tegen, en noem zo maar op.
Dat is allemaal absoluut niet mijn beleving van een paard houden, en dat is ook gewoon niet hoe een paard gehouden zou moeten worden.

Alleen om hier in de randstad te wonen ÉN je paard op een manier te kunnen houden waar hij ook veel buiten komt zal je er iets meer voor over moeten hebben. Het is alleen heel jammer dat veel mensen vaak meer aan zichzelf denken in plaats van aan hun paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:46

Bettine schreef:
Ik woon ook in regio Rotterdam (en dus Randstad) en ik word er echt heel erg droevig van als ik zie hoe het gemiddelde paard hier wordt gehouden (uitzonderingen daar gelaten).

Daarom rijd ik ook iedere dag 100 km heen & 100 km weer terug om bij mijn paarden te komen.
En ja, dat kost heel veel tijd & diesel (en dus geld), maar ik heb het er zonder enige twijfel voor over.
Ze staan nu overdags altijd lekker buiten in de grote wei bij mijn ouders en kunnen rennen, rollen en bewegen wat ze willen, ook de sportpaarden.

Toen ik deze kant op verhuisde had ik het idee om mijn paarden deze kant op te halen en in pension te zetten. Ik heb de hele wijde omgeving afgereden en zo'n beetje alle stallen, groot en klein, bezocht.
Sommige grote stallen hebben dan bijvoorbeeld 2 paddocks op 80 paarden!! %)
Ohja, en wel 2 stapmolens, waar ze dan maarliefst 2x per dag in mogen :x
Of de paarden worden in de winter 'lekker buiten' gezet, op een paddockje dat net zo groot is als hun stal.
Sowieso kom je op iedere stal vele luchtzuigende paarden tegen, en noem zo maar op.
Dat is allemaal absoluut niet mijn beleving van een paard houden, en dat is ook gewoon niet hoe een paard gehouden zou moeten worden.

Alleen om hier in de randstad te wonen ÉN je paard op een manier te kunnen houden waar hij ook veel buiten komt zal je er iets meer voor over moeten hebben. Het is alleen heel jammer dat veel mensen vaak meer aan zichzelf denken in plaats van aan hun paard.

Bij ons staat er in de groep die 24/7 buiten staat ook een die luchtzuigt. Eigenaar denkt alleen na het eten van een appel ik zie het hem de hele dag doen. Geeft verder niet. Paard ziet er goed uit.
Hij doet het overigens al van af jongs af aan. Heeft nooit erg veel op stal gestaan.

Bettine

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:52

Zoals ik al zei, en dat geldt voor dit ook weer; uitzonderingen daar gelaten.

In 99% van de gevallen is luchtzuigen toch een uiting van verveling of onjuist voerbeleid, wat in beide gevallen samengaat met het te lang op stal houden van je paard.

little_king

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:02

Hier staat ook een zuiger op stal.
Maar die is het echt gaan doen in zijn jonge jaren waar hij ook hele dagen op stal stond.
De eigenaar toen dacht dat dat gewoon was zo, wist niet anders.
Tot ze verhuisde en zag hoe het ook kon.
Hij zuigt nog minimaal, maar over gaat het helaas nooit meer.

En Betinne petje af voor je! Dachten maar meer mensen zoals jij aan het paard, ipv aan zichzelf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:13

Bettine schreef:

In 99% van de gevallen is luchtzuigen toch een uiting van verveling of onjuist voerbeleid, wat in beide gevallen samengaat met het te lang op stal houden van je paard.

Niet van perse verveling maar van een onjuist voerbeleid. Het is een symptoom voor maagklachten. Er zijn bloedlijnen die er vatbaarder voor het onstaan van maagzweren zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:15

NatasjavE schreef:
Bettine schreef:

Niet van perse verveling maar van een onjuist voerbeleid. Het is een symptoom voor maagklachten. Er zijn bloedlijnen die er vatbaarder voor het onstaan van maagzweren zijn.

Maagzweren komen toch omdat hij juist luchtzuigt? (Een gevolg er van dus)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:17

Citaat:

Niet altijd, paarden zoeken zelf een manier om met maagzweren om te gaan en ontdekken dat luchtzuigen werkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:40

belle_boef schreef:
Citaat:

Niet altijd, paarden zoeken zelf een manier om met maagzweren om te gaan en ontdekken dat luchtbuizen werkt.

Klopt. Een maagzweer doet pijn. Door het luchtzuigen komt er endorfine vrij wat pijnstillend werkt.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:48

EskeGirl schreef:

Niet geevolueerd, wel anders gefokt. Heb jij ooit een kwpn'er van 1.80 in het wild zien lopen?
Dan nog zeg ik niet dat je je paard binnen moet houden (die van mij komt er gewoon uit, zei het volgens de meeste hier veeeeeeeeel te kort) maar ze zijn inmiddels zo gefokt dat ze niet meer in staat zijn hun eigen voedsel bij elkaar te scharrelen omdat het hier gewoon voor ze neer wordt gegooid.
Tuurlijk hebben ze beweging nodig, maar in de zomer, als mijn paard wel gewoon 24/7 buitenstaat, staat hij stil of rent hij bijna zijn eigen pezen kapot voor het hek.

Dus of het per paard verschilt: ja. Ik heb dagen gehad dat hij zo verschrikkelijk gestresst was in de wei en dat hij pas in stal rustig werd. Met opbouwen om langer op de wei te staan is dit over gegaan, maar kan me voorstellen dat er paarden zijn bij qie dit niet overgaat.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:49

NatasjavE schreef:
Er loopt een topic over paarden die atijd op stal staan en ik moet zeggen dat verloopt een stuk fijner dan hier.
Hier zie ik toch echt wdl wat overtrokke reacties.

:j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:49

NatasjavE schreef:
belle_boef schreef:

Niet altijd, paarden zoeken zelf een manier om met maagzweren om te gaan en ontdekken dat luchtbuizen werkt.

Klopt. Een maagzweer doet pijn. Door het luchtzuigen komt er endorfine vrij wat pijnstillend werkt.

Maar wat heeft luchtzuigen dan nog te maken met op stal staan/verveling? Krijgt een paard daar maagzweren van?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:53

Welzijn schreef:
Ik las in het topic dat men vind dat er niet genoeg pensionstallen zijn waar de paarden veel buiten komen en dan nog met de juiste faciliteiten (dus niet tot hun knieën in de modder).

Ik vraag mij soms ook af of vele mensen die hun paarden veel op stal hebben en die dat oké vinden (hun paard wil in de winter immers toch niet buiten staan want hij is wel eens waar van suiker) of die zeggen dat er niets anders in de omgeving hebben wel eens überhaupt hebben gehoord van verschillende manieren van groepshuisvesting? Dat het niet alleen maar paarden bij elkaar flikkeren is en tot hun knieën in een bagger weiland staan?

Maar dat vaak in de (goede) groepshuisvesting erg veel is geïnvesteerd en veel overna is gedacht over het welzijn van het paard (en soms misschien wat minder in de luxe van de ruiter). En dat juist vaak de duurder stallen of stallen waar de paarden weinig buiten komen, veel minder VOOR de paarden is geinvesteerd en veel minder over de paarden wordt nagedacht. Vaak is het gewoon erg commericieel. Op een kleine opppervlakte zoveel mogelijk paarden kunnen proppen, dat kan het beste zonder te veel ruzie en schade, in stallen.

Voor vele die hun paard veel op stal hebben kunnen zich vaak niet in het paard verplaatsen en blijven maar denken dat zij zelf het zo onprettig lijkt om buiten in de regen, wind, kou te moeten staan. Men moet zich gaan beseffen wat de behoeftes zijn van paarden en dat het op sommige punten totaal haaks ligt op de behoeftes van een mens. Het is voor vele moeilijk om hun eigen gevoel uit te schakelen en niet te projecteren op hun paard, ze moeten dan immers met verstand denken en niet met hun gevoel.

Ik wil toch even een paar voorbeelden noemen van verschillende soorten stallen, dan kunnen mensen kijken op de sites en zelf zien dat er ook iets anders is tussen 22 uur op stal en een paard buiten in de modder met zijn alle flikkeren. Een paard de vrijheid geven om zoveel mogelijke (liefst 24/7) zelf te bepalen waar hij gaat of staat lijkt mij een mooie streven. Dit kan uiteraard alleen met de juiste huisvestingsfaciliteiten voor een paard.
(! het is niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen of een van de specifieke onderstaande stallen wel of niet goed zijn, maar om mensen die het nog niet wisten te laten zien hoe het ook anders kan dan alleen maar ophokken):

Paarden pension Buitenkans in Uddel (vlakbij Apeldoorn, Amersfoort):
http://www.ppbuitenkans.nl

Stal Hilverzicht in Loosdrecht (vlakbij het gooi):
http://www.hilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal

Stal monsour in Arnhem:
http://www.mansour.nl/stal-mansour/bewegingsstal

In Lunteren (vlakbij Ede, Wageningen, Barneveld):
http://www.paardenvakantielunteren.nl/pensionstalling.html

Natuur paard in Flevoland:
http://www.natuurpaard.nl

De Wildtshof in Uddel (vlakbij Apeldoorn, Amersfoort):
http://www.dewildtshof.nl

Manege de Brught in Barneveld:
http://www.deburght.nl/pension

De wolfskuil in De Steeg:
http://www.dewolfskuil.nl/Paardenpension_3.html

Er zijn er zo nog wel veel meer, dit is slecht een kleine willekeurige selectie waarvan ik de sites vlot kon vinden. Dus voor mensen die hun paarden meer buiten willen hebben lopen en meer sociaalcontact willen bieden, blijf je ogen open houden en zoeken want ik denk/hoop dat dit soort pensionstallen veel meer zullen komen.

Ik hoop dat meer mensen zich willen verdiepen in de wezen het paard en wat nou zijn behoeftes eigenlijk zijn. Dat men zich dat realiseert dat hoewel ze met sommige behoeftes wel op onze lijken (sociaalcontact) ze met andere behoeftes totaal anders zijn (dag/nacht ritme, slapen maar 5 uur per 24 uur, gevoelstemperatuur die zij prettig vinden).

Er is ook diverse keren gezegd dat het erg aan de regio ligt.
De stallen die je allemaal opnoemt zitten niet in de Randstad.
Als je daar nu zo een mooi lijstje van had (en dan zonder wachtlijsten).....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:54

Citaat:
Wat ik heel raar vind dat als mensen een paard in de opfok zetten, de jongepaarden in groepsstallingen willen hebben en in de zomer 24/7 naar buiten. Maar zodra het paard 3 wordt dan moet hij in een aparte stal en moet gecontroleerd naar buiten of zelfs apart in een paddock.... ik snap dat niet.

Dat is iets wat ik ook nog nooit begrepen heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:00

Giolli schreef:
Maar wat heeft luchtzuigen dan nog te maken met op stal staan/verveling? Krijgt een paard daar maagzweren van?

Veel op stal staan gaat vaak samen met een slecht voerregiem. Ik heb op een stal gestaan waar mijn paard in de ochtend 2 dunne plakjes hooi kreeg en in de avond en verder op zaagsel stond en 3 keer per dag krachtvoer.

Ze had niks te doen(niet knabbelen, sociaal contact, beweging) en niks in de maag(ik bedoel,...om 5 uur 2 plakjes hoor...dat was om 6 uur echt wel op). Door het stukje niks in de maag kan een paard een maagzweer ontwikkelen.

Nou,..door er naar te kijken kreeg ik er al een maagzweer van. Gelukkig was er na 2 maanden een ander plekje elders.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:07

fijn dat we het allemaal eens zijn.

De ommekeer in stalhuisvesting.
Waar staat jouw paard? in de OVP :) :) :)
is dat probleem ook netjes opgelost.
en wel bijvoeren, groomen, de DA erbij en heel af en toe een zadel erop :)

voordat er meer mensen naar handelen zullen we nog heel veel onderzoeken moeten doen.
Voor mij chappoo voor deze Deense meneer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:12

BMHP schreef:
fijn dat we het allemaal eens zijn.

De ommekeer in stalhuisvesting.
Waar staat jouw paard? in de OVP :) :) :)
is dat probleem ook netjes opgelost.
en wel bijvoeren, groomen, de DA erbij en heel af en toe een zadel erop :)

voordat er meer mensen naar handelen zullen we nog heel veel onderzoeken moeten doen.
Voor mij chappoo voor deze Deense meneer.

???

Er zijn nog wel meer opties dan de OVP.

Voor mij hoeven de paarden niet 24/7 het land op.
Maar zelfs Anky zet haar paarden een paar uur per dag op de wei met een soortgenoot.
Ook als je niet de ruimte hebt voor hele dagen de wei op kan je met creatieve oplossingen zorgen dat je paard goed blijft tussen de oren.
Topruiters hameren daar ook al jaren op. Goed voeren, veel afwisseling in de dag en ook vrije beweging.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:33

Citaat:

Verveling is ook stress.
Vaak hebben paarden een buurman die ze niet aardig vinden. In een vrije uitloop kunnen ze zelf kiezen waar ze gaan staan, op stal niet dus stress.
Daarbij maakt een paard 24/7 maagzuur aan wat weer geneutraliseerd word door speeksel. Dit speeksel word aangemaakt als het paard eet(hooi). Een paard kan na 4 a 5 uur zonder ruwvoer al een maagzweer ontwikkelen.
Dus reken maar uit als ze op zo'n stal maar 2x per dag hooi verstrekken.