Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
EskeGirl schreef:Krijgen we die 'een paard is geëvolueerd' weer? Paarden zijn ongeveer 6000 jaar bij de mensen. Een evolutieproces duurt honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren. Paarden zijn nog ongeveer hetzelfde
als in het wild, want ze kunnen nog vruchtbare veulens krijgen (dus dezelfde soort).
Neem nou een hond. Een ander diersoort dan de wolf (want ze kunnen dacht ik geen vruchtbare jongen krijgen). Maar nog steeds op elkaar lijkende behoeftes. Maar honden hebben iets andere behoeftes dan wolven.
Paarden en paarden hebben ongeveer dezelfde behoeften. En dat is niet 22 uur in een hok van 3X3 staan. 24/7 is niet altijd haalbaar, maar je kan alsnog je best doen om je paard een groot deel van de dag buiten te hebben. En anders moet je geen paard kopen, punt uit.
Je koopt ook geen hond en zet die behalve het uitlaten in een bench 'want hij maakt dingen kapot' en 'wordt vies'.
En ja, dat is hetzelfde. Maar dat laatste is godzijdank niet geaccepteert in de wereld. Een paard 23/7 opsluiten wel. Snap jij dat nou?
Bettine schreef:Ik woon ook in regio Rotterdam (en dus Randstad) en ik word er echt heel erg droevig van als ik zie hoe het gemiddelde paard hier wordt gehouden (uitzonderingen daar gelaten).
Daarom rijd ik ook iedere dag 100 km heen & 100 km weer terug om bij mijn paarden te komen.
En ja, dat kost heel veel tijd & diesel (en dus geld), maar ik heb het er zonder enige twijfel voor over.
Ze staan nu overdags altijd lekker buiten in de grote wei bij mijn ouders en kunnen rennen, rollen en bewegen wat ze willen, ook de sportpaarden.
Toen ik deze kant op verhuisde had ik het idee om mijn paarden deze kant op te halen en in pension te zetten. Ik heb de hele wijde omgeving afgereden en zo'n beetje alle stallen, groot en klein, bezocht.
Sommige grote stallen hebben dan bijvoorbeeld 2 paddocks op 80 paarden!!![]()
Ohja, en wel 2 stapmolens, waar ze dan maarliefst 2x per dag in mogen![]()
Of de paarden worden in de winter 'lekker buiten' gezet, op een paddockje dat net zo groot is als hun stal.
Sowieso kom je op iedere stal vele luchtzuigende paarden tegen, en noem zo maar op.
Dat is allemaal absoluut niet mijn beleving van een paard houden, en dat is ook gewoon niet hoe een paard gehouden zou moeten worden.
Alleen om hier in de randstad te wonen ÉN je paard op een manier te kunnen houden waar hij ook veel buiten komt zal je er iets meer voor over moeten hebben. Het is alleen heel jammer dat veel mensen vaak meer aan zichzelf denken in plaats van aan hun paard.

Bettine schreef:Zoals ik al zei, en dat geldt voor dit ook weer; uitzonderingen daar gelaten.
In 99% van de gevallen is luchtzuigen toch een uiting van verveling of onjuist voerbeleid, wat in beide gevallen samengaat met het te lang op stal houden van je paard.
NatasjavE schreef:Bettine schreef:Zoals ik al zei, en dat geldt voor dit ook weer; uitzonderingen daar gelaten.
In 99% van de gevallen is luchtzuigen toch een uiting van verveling of onjuist voerbeleid, wat in beide gevallen samengaat met het te lang op stal houden van je paard.
Niet van perse verveling maar van een onjuist voerbeleid. Het is een symptoom voor maagklachten. Er zijn bloedlijnen die er vatbaarder voor het onstaan van maagzweren zijn.
belle_boef schreef:Citaat:Maagzweren komen toch omdat hij juist luchtzuigt? (Een gevolg er van dus)
Niet altijd, paarden zoeken zelf een manier om met maagzweren om te gaan en ontdekken dat luchtbuizen werkt.
EskeGirl schreef:Krijgen we die 'een paard is geëvolueerd' weer? Paarden zijn ongeveer 6000 jaar bij de mensen. Een evolutieproces duurt honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren. Paarden zijn nog ongeveer hetzelfde
als in het wild, want ze kunnen nog vruchtbare veulens krijgen (dus dezelfde soort).
Neem nou een hond. Een ander diersoort dan de wolf (want ze kunnen dacht ik geen vruchtbare jongen krijgen). Maar nog steeds op elkaar lijkende behoeftes. Maar honden hebben iets andere behoeftes dan wolven.
Paarden en paarden hebben ongeveer dezelfde behoeften. En dat is niet 22 uur in een hok van 3X3 staan. 24/7 is niet altijd haalbaar, maar je kan alsnog je best doen om je paard een groot deel van de dag buiten te hebben. En anders moet je geen paard kopen, punt uit.
Je koopt ook geen hond en zet die behalve het uitlaten in een bench 'want hij maakt dingen kapot' en 'wordt vies'.
En ja, dat is hetzelfde. Maar dat laatste is godzijdank niet geaccepteert in de wereld. Een paard 23/7 opsluiten wel. Snap jij dat nou?
NatasjavE schreef:belle_boef schreef:
Niet altijd, paarden zoeken zelf een manier om met maagzweren om te gaan en ontdekken dat luchtbuizen werkt.
Klopt. Een maagzweer doet pijn. Door het luchtzuigen komt er endorfine vrij wat pijnstillend werkt.
Welzijn schreef:Ik las in het topic dat men vind dat er niet genoeg pensionstallen zijn waar de paarden veel buiten komen en dan nog met de juiste faciliteiten (dus niet tot hun knieën in de modder).
Ik vraag mij soms ook af of vele mensen die hun paarden veel op stal hebben en die dat oké vinden (hun paard wil in de winter immers toch niet buiten staan want hij is wel eens waar van suiker) of die zeggen dat er niets anders in de omgeving hebben wel eens überhaupt hebben gehoord van verschillende manieren van groepshuisvesting? Dat het niet alleen maar paarden bij elkaar flikkeren is en tot hun knieën in een bagger weiland staan?
Maar dat vaak in de (goede) groepshuisvesting erg veel is geïnvesteerd en veel overna is gedacht over het welzijn van het paard (en soms misschien wat minder in de luxe van de ruiter). En dat juist vaak de duurder stallen of stallen waar de paarden weinig buiten komen, veel minder VOOR de paarden is geinvesteerd en veel minder over de paarden wordt nagedacht. Vaak is het gewoon erg commericieel. Op een kleine opppervlakte zoveel mogelijk paarden kunnen proppen, dat kan het beste zonder te veel ruzie en schade, in stallen.
Voor vele die hun paard veel op stal hebben kunnen zich vaak niet in het paard verplaatsen en blijven maar denken dat zij zelf het zo onprettig lijkt om buiten in de regen, wind, kou te moeten staan. Men moet zich gaan beseffen wat de behoeftes zijn van paarden en dat het op sommige punten totaal haaks ligt op de behoeftes van een mens. Het is voor vele moeilijk om hun eigen gevoel uit te schakelen en niet te projecteren op hun paard, ze moeten dan immers met verstand denken en niet met hun gevoel.
Ik wil toch even een paar voorbeelden noemen van verschillende soorten stallen, dan kunnen mensen kijken op de sites en zelf zien dat er ook iets anders is tussen 22 uur op stal en een paard buiten in de modder met zijn alle flikkeren. Een paard de vrijheid geven om zoveel mogelijke (liefst 24/7) zelf te bepalen waar hij gaat of staat lijkt mij een mooie streven. Dit kan uiteraard alleen met de juiste huisvestingsfaciliteiten voor een paard.
(! het is niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen of een van de specifieke onderstaande stallen wel of niet goed zijn, maar om mensen die het nog niet wisten te laten zien hoe het ook anders kan dan alleen maar ophokken):
Paarden pension Buitenkans in Uddel (vlakbij Apeldoorn, Amersfoort):
http://www.ppbuitenkans.nl
Stal Hilverzicht in Loosdrecht (vlakbij het gooi):
http://www.hilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal
Stal monsour in Arnhem:
http://www.mansour.nl/stal-mansour/bewegingsstal
In Lunteren (vlakbij Ede, Wageningen, Barneveld):
http://www.paardenvakantielunteren.nl/pensionstalling.html
Natuur paard in Flevoland:
http://www.natuurpaard.nl
De Wildtshof in Uddel (vlakbij Apeldoorn, Amersfoort):
http://www.dewildtshof.nl
Manege de Brught in Barneveld:
http://www.deburght.nl/pension
De wolfskuil in De Steeg:
http://www.dewolfskuil.nl/Paardenpension_3.html
Er zijn er zo nog wel veel meer, dit is slecht een kleine willekeurige selectie waarvan ik de sites vlot kon vinden. Dus voor mensen die hun paarden meer buiten willen hebben lopen en meer sociaalcontact willen bieden, blijf je ogen open houden en zoeken want ik denk/hoop dat dit soort pensionstallen veel meer zullen komen.
Ik hoop dat meer mensen zich willen verdiepen in de wezen het paard en wat nou zijn behoeftes eigenlijk zijn. Dat men zich dat realiseert dat hoewel ze met sommige behoeftes wel op onze lijken (sociaalcontact) ze met andere behoeftes totaal anders zijn (dag/nacht ritme, slapen maar 5 uur per 24 uur, gevoelstemperatuur die zij prettig vinden).

Citaat:Wat ik heel raar vind dat als mensen een paard in de opfok zetten, de jongepaarden in groepsstallingen willen hebben en in de zomer 24/7 naar buiten. Maar zodra het paard 3 wordt dan moet hij in een aparte stal en moet gecontroleerd naar buiten of zelfs apart in een paddock.... ik snap dat niet.
Giolli schreef:Maar wat heeft luchtzuigen dan nog te maken met op stal staan/verveling? Krijgt een paard daar maagzweren van?

BMHP schreef:fijn dat we het allemaal eens zijn.
De ommekeer in stalhuisvesting.
Waar staat jouw paard? in de OVP![]()
![]()
is dat probleem ook netjes opgelost.
en wel bijvoeren, groomen, de DA erbij en heel af en toe een zadel erop
voordat er meer mensen naar handelen zullen we nog heel veel onderzoeken moeten doen.
Voor mij chappoo voor deze Deense meneer.

Citaat:Maar wat heeft luchtzuigen dan nog te maken met op stal staan/verveling? Krijgt een paard daar maagzweren van?