Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:48

Anoniem schreef:
Je bent toch hopelijk niet blind Joolien? Ze scoort zowat 100%. En dat is toch wel ongeloofwaardig voor zo'n proef.
De eerste overgang vanuit het halthouden is al slecht. En alle andere overgangen zijn niet vloeiend bijv. Daarbij is er geen tot weinig impuls en nogal eens een taktfout te zien. Dus 85% was goed betaald geweest.

Mee eens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:01

karijn schreef:
Om dan te zeggen dat een jury dan alleen maar naar de techniek moet kijken, dan kan je naar mijn idee de kür uit de ranking halen, want in feite houd je dan alleen maar een "vrije special" over.

Ik weet niet of dat respons op mij is, maar ik heb het niet over alleen naar de techniek kijken, maar over kloppen met de regels.
Anders kun je elk paard wel in spaanse draf rond laten gaan en een paar "airs" laten doen op muziek van de populairste film op dat moment en voilà, absoluut "stunning".
Als je begrijpt wat ik bedoel. Je moet wel dressuur laten zien zoals dat gevraagd wordt.

Sommigen zoeken naar wat nog net kán terwijl het maximale show element wordt ingezet en dat wordt door het publiek het meest gewaardeerd, en dan kan iemand die dat niet doet idd tegenvallen.
En dat showen hoeft ook niet het beste te zijn wat dressuur betreft (wapperende voorbenen bv).
Helemaal niet als het wordt bereikt via dubieuse trainingsmethoden.
Dan heb je het dus juist over de kunstjes waar ze zelf vaak anderen van beschuldigen.

Allemaal even los van Charlotte, maar gewoon over dressuur op wereld niveau in z´n algemeen.

Ik begrijp ook goed wat jij zegt, en dat is ook waar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:53

Lizzyy schreef:
Jeetje zeg, wat een discussie hier! :D
Charlotte heeft goed gereden en wij als Bokt zijnde kunnen daar niks aan doen, behalve hopen dat Edward haar in gaat halen met Undercover! ~~}>
Grappig dat er al 8 pagina's op Charlotte kritiek wordt geleverd die een wereldrecord heeft gereden, maar over Edward, die 2e staat, is nergens een puntje van kritiek te vinden?

Jawel hoor...ik heb Edward kritiek gegeven!..terwijl ik groot fan ben...

En ik hoor steeds over de kunstjes en wapperende voorbenen van anderen...Totilas waarschijnlijk. Als die wapperende benen er nou eenmaal opzitten kijk ik er graag naar :D Mits ze natuurlijk op gewone wijze, zonder hulpmiddelen zijn verkregen en daar vertrouw ik Edward wel in/op.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:06

Ik (die hier erg Charlotte verdedigd) was trouwens ook helemaal weg van de combinatie Totilas / Edward hoor!!
En ook ik kan kritiek hebben op Charlotte; vind haar muziek helemaal niks!! Wat idd zorgt dat je minder "kippenvel" bij haar krijgt dan bij Totilas/ Edward.
Maar in de Skala der Ausbildung wat toch het belangrijkste is, is Charlotte mijn nummer 1. En als dat dan voor elkaar is mag er bij mij ook nog wel wat show bij, want daar hou ik wel heel erg van, maar niet ten koste van .. Hopelijk in haar nieuwe Kur :j :j

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:17

Kippenvel *\o/*

Of het echt dat WR waardig is durf ik niet over te oordelen.
Ook geweldig dat Edward en G' Undercover zich steeds verbeteren! _/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:25

manubres schreef:
En ik hoor steeds over de kunstjes en wapperende voorbenen van anderen...Totilas waarschijnlijk. Als die wapperende benen er nou eenmaal opzitten kijk ik er graag naar :D Mits ze natuurlijk op gewone wijze, zonder hulpmiddelen zijn verkregen en daar vertrouw ik Edward wel in/op.

Het gaat om voorbenen die heel hoog komen waarbij de achterhand achterblijft. Dan heb je het over uit elkaar gaan. Dát mag niet als norm gezien worden voor geweldig mooi.

Als je voorbeelden en vergelijking met correct wilt zien verwijs ik je even naar deze pagina, want ik wil het in de discussie er niet te expleciet over hebben.

Ik heb het persoonlijk niet over een specifiiek paard want ik zie het gewoon bij veel paarden en het lijkt me ook niet wijs om persee twee paarden, ruiters of combinaties tegen elkaar af te zetten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:19

Jeetje wat een discussie :+

Ik persoonlijk werd gewoon heel erg blij van de Kür Gal-Undercover, ongeacht of Dujardin (zeker mooie Kür gereden!) een wereldrecord neerzette. Echt, daar krijg ik kippenvel van. Wat mij aan Undercover opvalt is dat ondanks dat dit paard toch nog wel enige spanning heeft, het lijkt alsof-ie het zo simpel vindt. "Even een Kürtje op muziek rijden..." Ik zie nauwelijks gezwiep met de staart, wat ik persoonlijk wel vind bijdragen aan een meer ontspannen totaalplaatje.

Dujardin, absoluut ontzettend goed gereden! Dressuurtechnisch ook 'duidelijk' (voor een leek als ik) beter dan Edward, Valegro is gewoon al wat meer bevestigd dan Undercover. Ik vind wel dat Valegro echt wel heel wat kilootjes af mag vallen :=

Ik geef direct toe dat het feit dat ik echt fan ben van Gal plus de keuze in muziek een enorm grote rol speelt in het "kippenvel-gehalte". Ik kan er niet omheen dat Dujardin echt ontzettend goed gereden heeft, maar Undercover gaf mij toch echt meer een WOW-gevoel. Wat een ontwikkeling heeft dit paard doorgemaakt!

Al met al, ik ben blij dat ik heb kunnen genieten van een avondje topsport op zijn allerbest en dat ik weer tot de conclusie ben gekomen dat het maar goed is dat ik geen jurylid ben :')

horseyfries

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:49

Ik zie dat er toch meer mensen niet onder de indruk zijn van de muziek van Charlotte, zoals ik ook al aangaf. Toch heeft ze van alle juryleden unaniem een TIEN gekregen voor de muzikale interpretatie.
Dat begrijp ik dus echt niet.
Zijn er hier mensen die echt "in de muziek" zitten die dat kunnen begrijpen? Want ik ben niet een musicus maar houd wel erg van muziek en deze kür zit in mijn ogen echt niet goed in elkaar qua opbouw en overgangen. Ben benieuwd hoe kenners op dat vlak naar die tienen kijken.

Ben het trouwens niet eens met de kritiek op basis van foto's op de pagina's hiervoor, alhoewel ik het geen wereldrecord vind, vind ik het rijden van Charlotte een voorbeeld voor iedereen.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:18

Ik vind de muziek juist heel leuk. het heeft een heel specifiek brits thema. Kippenvel? Neen heb ik nooit gehad bij een 'kur'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:20

Kippenvel heb ik gehad bij de winnende olympische kur van Bonfire en Anky en van Edward met Totilas in Londen. De muziek van Charlotte vind ik ook niet erg prettig in het gehoor liggen net zoals ik de muziek van Adelinde ook niet echt mooi vind. De muziek van Edward is eigenlijk altijd wel mooi, dat doet iets met mij en als daar dan ook nog een goede kur bij wordt gereden dan word ik helemaal blij.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:49

Kippenvel kreeg ik bij Imke Schellekens-Bartels en Sunrise op de kur van Wibi Soerijadi... Die zat zo perfect in elkaar, en werd in de hoogtijdagen van Sunrise en Imke ook exact op de maat van de muziek gereden. Die galopreprise, echt, kippenvel.

De unanieme 10en voor de kurmuziek van Charlotte kan ik me persoonlijk ook niet in vinden, maarja, smaken verschillen maar weer :+ Opzich is het typisch Engelse er aan best leuk, maar ik hoop dat de volgende kur vloeiender gaat zijn.

Overigens vind ik dat er heel veel kurmuziek niet lekker loopt en een hoop bijeengeraapte samples zijn die niet bij elkaar passen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:44

ik vind de muziek wel leuk van Charlotte. De beetje oubollige stukjes zijn de bekende stukken uit de wereldbeker kur van Reiner Klimke. En de pirouettes op de bellen vind ik ook heel mooi, Sven Rothenberger deed dat in het verleden ook al zo.
Daarbij denk ik dat muzikale interpretatie niet inhoudt of je de muziek op zich mooi vindt. Dan zou het voor de jury's een smaaktest worden en dat zou niet goed zijn. Het is meer hoe de muziek gebruikt wordt denk ik.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:13

Ik heb de filmpjes ook bekeken en vindt het percentage van Charlotte wel wat aan de hoge kant,maar ze was wel terecht winnaar.
De piaffe en de galop pirouette's van Edward Gal zijn stukken beter uitgevoerd dan van Charlotte,daarbij Undercover gaat steeds meer ontspannen.
Geeft Edward even de tijd, dan staat hij zo aan kop want als er iemand is die kan rijden is hij het wel !

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:50

Lusitana schreef:
karijn schreef:
Om dan te zeggen dat een jury dan alleen maar naar de techniek moet kijken, dan kan je naar mijn idee de kür uit de ranking halen, want in feite houd je dan alleen maar een "vrije special" over.

Ik weet niet of dat respons op mij is, maar ik heb het niet over alleen naar de techniek kijken, maar over kloppen met de regels.
Anders kun je elk paard wel in spaanse draf rond laten gaan en een paar "airs" laten doen op muziek van de populairste film op dat moment en voilà, absoluut "stunning".
Als je begrijpt wat ik bedoel. Je moet wel dressuur laten zien zoals dat gevraagd wordt.

Sommigen zoeken naar wat nog net kán terwijl het maximale show element wordt ingezet en dat wordt door het publiek het meest gewaardeerd, en dan kan iemand die dat niet doet idd tegenvallen.
En dat showen hoeft ook niet het beste te zijn wat dressuur betreft (wapperende voorbenen bv).
Helemaal niet als het wordt bereikt via dubieuse trainingsmethoden.
Dan heb je het dus juist over de kunstjes waar ze zelf vaak anderen van beschuldigen.

Allemaal even los van Charlotte, maar gewoon over dressuur op wereld niveau in z´n algemeen.

Ik begrijp ook goed wat jij zegt, en dat is ook waar.

Nee, hoor, het was in het algemeen gesteld. Vervang 'je' maar door 'men'. :D

Als Wibi nu eens een kür voor Charlotte gaat schrijven? Ik denk dat ze in NL al veel verder zijn door echt een kür te componeren daar waar in veel landen nog gewerkt wordt met het knip-en-plak-werk. Persoonlijk vind ik de muziek van Charlotte ook niet wauw maar het is wel goed in elkaar gezet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:13

Ik heb het niet over smaak, want dat zou inderdaad niet goed zijn als daarop gejureerd werd, maar over de muzikale opbouw die er normaal hoort te zijn met een echt begin, midden en eind, een beetje "verhaal" erin, en een samenhang van muziek. Dat mis ik eigenlijk allemaal. De afzonderlijke stukjes zijn best leuk maar er zit te weinig samenhang in lijkt me, daarom vraag ik de mening van mensen die echt in de muziek zitten hoe zij erover denken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:18

Daar ga je zelf achteraan, of verwacht je hier antwoorden, want dan kan ik wel even een rondje doen in mijn vrienden en familie, want die zitten bijna allemaal in de muziek (de niet-paardenmensen dan)en dan heb ik het ook oa over componisten, waarvan een aantal redelijk bekend zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:22

Ik vraag het toch hier? ;)
Er zullen best wel mensen op Bokt zitten die iets met muziek doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:26

horseyfries schreef:
Ik heb het niet over smaak, want dat zou inderdaad niet goed zijn als daarop gejureerd werd, maar over de muzikale opbouw die er normaal hoort te zijn met een echt begin, midden en eind, een beetje "verhaal" erin, en een samenhang van muziek. Dat mis ik eigenlijk allemaal. De afzonderlijke stukjes zijn best leuk maar er zit te weinig samenhang in lijkt me, daarom vraag ik de mening van mensen die echt in de muziek zitten hoe zij erover denken.

Smaak is inderdaad zeer persoonlijk, maar volgens mij maakt de muziek wel onderdeel uit van het artistieke gedeelte en wordt dat toch op de een of andere manier meegenomen in de waardering. Om die reden spreekt mij een verhaal ook meer aan en daarom vind ik de küren van Anky, Edward en Imke altijd fijn om naar te kijken en luisteren. Ik zit overigens niet in de muziek...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:30

Horseyfries, ik las meer van "ik vraag het sraks het wel even (aan de buren)". Het is maar hoe je leest. Maar ik twijfelde, dus vandaar dat ik even doorvroeg.
Wat ik zeg, ik kan zo een rondje doen. Op Facebook zetten ofzo, dan heb ik vrij snel verschillende meningen bij elkaar zonder de hele wereld over te bellen/mailen en linken te sturen.
Die mensen hebben geen affiniteit met dressuur, dus volkomen objectief.
En wellicht reageren hier ook nog wat mensen die een objectieve kijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:32

Lusitana schreef:
Horseyfries, ik las meer van "ik vraag het sraks het wel even (aan de buren)". Het is maar hoe je leest. Maar ik twijfelde, dus vandaar dat ik even doorvroeg.
Wat ik zeg, ik kan zo een rondje doen. Op Facebook zetten ofzo, dan heb ik vrij snel verschillende meningen bij elkaar zonder de hele wereld over te bellen/mailen en linken te sturen.
Die mensen hebben geen affiniteit met dressuur, dus volkomen objectief.
En wellicht reageren hier ook nog wat mensen die een objectieve kijk hebben.

Dat zou leuk zijn Lusitana. Ik ben toch wel benieuwd wat mensen die virtuoos zijn aangelegd er over te zeggen hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:34

De meesten zijn ´savonds online, dus het kan wel even duren, maar ik zet hem er nu op met verzoek.

karijn schreef:
Smaak is inderdaad zeer persoonlijk, maar volgens mij maakt de muziek wel onderdeel uit van het artistieke gedeelte en wordt dat toch op de een of andere manier meegenomen in de waardering. Om die reden spreekt mij een verhaal ook meer aan en daarom vind ik de küren van Anky, Edward en Imke altijd fijn om naar te kijken en luisteren. Ik zit overigens niet in de muziek...

En noem nu eens een niet-nederlander?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:14

Anoniem schreef:
Dat zou leuk zijn Lusitana. Ik ben toch wel benieuwd wat mensen die virtuoos zijn aangelegd er over te zeggen hebben.

15 mensen getagged in elk geval, dit zijn mensen uit allerlei genres van blues en klassiek tot pop en nederlands talig...waarvan een aantal "duizendpoten" die met orkesten gespeeld hebben, componeren en zelf muziek bij films schrijven enzo. Misschien reageren er ook nog anderen die ik vergeten ben.
Het mooie vind ik dat de meesten niks met paarden hebben, ik geloof maar 1 uitzondering met een vrouw en dochter die paardrijden. Dus heel objectief.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:17

Mousmous schreef:
ik vind de muziek wel leuk van Charlotte. De beetje oubollige stukjes zijn de bekende stukken uit de wereldbeker kur van Reiner Klimke. En de pirouettes op de bellen vind ik ook heel mooi, Sven Rothenberger deed dat in het verleden ook al zo.
Daarbij denk ik dat muzikale interpretatie niet inhoudt of je de muziek op zich mooi vindt. Dan zou het voor de jury's een smaaktest worden en dat zou niet goed zijn. Het is meer hoe de muziek gebruikt wordt denk ik.

Dat zijn geen bellen volgens mij, maar de klokken van de BIG Ben in Londen, wat natuurlijk wel heel origineel bedacht is voor een Britse.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:18

horseyfries schreef:
Ik zie dat er toch meer mensen niet onder de indruk zijn van de muziek van Charlotte, zoals ik ook al aangaf. Toch heeft ze van alle juryleden unaniem een TIEN gekregen voor de muzikale interpretatie.
Dat begrijp ik dus echt niet.
Zijn er hier mensen die echt "in de muziek" zitten die dat kunnen begrijpen? Want ik ben niet een musicus maar houd wel erg van muziek en deze kür zit in mijn ogen echt niet goed in elkaar qua opbouw en overgangen. Ben benieuwd hoe kenners op dat vlak naar die tienen kijken.

Ben het trouwens niet eens met de kritiek op basis van foto's op de pagina's hiervoor, alhoewel ik het geen wereldrecord vind, vind ik het rijden van Charlotte een voorbeeld voor iedereen.

Ze mogen hun smaak niet mee laten tellen. Maar moeten kijken hoe het in elkaar overgaat en hoe het ritme past bij de gangen van het paard etc. En dat zit wel goed in elkaar. Maar mijn smaak is het (op de klokken na) ook niet. Maar ja, vond de muziek van Anky in de Kur waar ze zelf een stukje "zong"ook niks en dan met name het stukje "zingen"niet :=
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 20-12-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:25

Lusitana, ja...goede vraag. Nee, kan ik niet noemen. Als ik je vraag tenminste begrijp.