Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:13

little_king schreef:
Jij hebt nooit je paard een tikje met je zweep gegeven toen je wilde aandraven en hij niet reageerde?
Of juist wat meer in zijn mond gezeten toen hij te hard ging en op een zachte hulp niet terug kwam?

Hoe je het ook went of keert, dat is een vorm van dwang.
Het was niet iets wat het paard uit totale vrije wil deed.
Dus die man heeft ergens een punt.
Dat hij overdrijft en dat paarden ook echt plezier in het rijden kunnen hebben is een andere kant.
Maar hij heeft een punt.

En vergeet daarbij alle andere punten die bij het omgaan met paarden komen kijken. Grenzen verleggen doe je niet altijd met aai, paardje, aai. Paarden zijn een paar 100 kilo dier met een eigen wil, en dat kan mogelijk heel gevaarlijk worden voor een mens. Als jij geen leider kunt zijn voor het dier, dan gaat het dier het zelf invullen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Deze nuances mis ik in het stukje. Alleen maar wijzen naar het feit dat je op hun rug klimt en de rest vergeten is een niet compleet plaatje neerzetten. Alleen al daarom een hele zwakke column.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:15

Tja, het is een punt, maar dat geld voor alle huisdieren.
En natuurlijk rij ik niet op mijn kat maar alle dieren die ik heb heb ik voor mijn plezier.
Mijne staan aan huis dus ik vind het huisdieren, ze horen niet op stal maar moeten juist lekker scharrelen. :)

En mooie bijkomstigheid is, dat ik het ook voor hun zo plezierig mogelijk wil maken.
En ik zit bij mijn paard wel op zijn rug, loop er trouwens nog veel vaker naast en doe heel veel om hem happy te houden.
Hij loopt altijd los, heeft onbeperkt voer en een mattie om mee te spelen.
Ik zie er niks verkeerds in, hij kon toch niet meer los gelaten in het wild...net alsof dat zo'n sprookje is.

Vroeger werden de paarden meer paard gehouden?
Bedoel je de hele dag voor de ploeg met een zak haver onder de neus en s'nachts in een stand?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:16

Geryon schreef:
ThinkAgain schreef:
Natuurlijk niet. Paard is echt niet geboren met in z'n hoofd het idee dat hij misschien die rare tweevoeters maar op z'n rug moet laten zitten. Laat een paar generaties 'wild' geboren worden en probeer er dan maar eens eentje zover te krijgen om uit vrije wil een dansje voor je te doen terwijl je op z'n rug zit.. nee he? Het is anders met gedomesticeerde paarden omdat zij opgroeien met mensen. De veulens hier zien hun mama's naar ons toe komen rennen en leren zo dat wij geen bedreiging zijn. Het is niet zo zwart wit als het hier gesteld wordt, wat hij zegt zit zeker wat in, maar er zijn evengoed sterke tegenargumenten.

Sorry, kan je me uitleggen hoe je dit bedoeld of op welk deel van mijn post je reactie slaat? Misschien is het de moeheid die me niet al snugger maakt op dit moment :')

Dat ik mijn paard dwing. "Mijn" paard is een gedomesticeerd paard, wat gewend is aan mensen en ingereden is. Als je een willekeurig wild paard neemt wat nooit in contact met mensen is geweest, denk ik dat er een zekere grens is van wat dat paard bereid is voor je te doen, zeker als het op de oefeningen aankomt waar hij in de column over spreekt. Wil helemaal niet zeggen dat er geen paarden zijn die plezier hebben in hun werk, maar het is wel werk. Wij leggen alles en iedereen regels op, en daar hebben zij maar mee te leven en zich naar te gedragen. Geldt ook voor andere mensen hoor, onze kinderen worden tenslotte ook allemaal maar zo opgevoed zoals wij ze willen hebben.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:18

agerrits schreef:
my_precious: Klopt maar een boerenwerkpaard is zo omgevormd dat hij lang niet meer zo hard is als toen ;) Andere rassen hebben eigenschappen toegevoegd aan het inheems paard :+

ja precies..

ik weet bijvoorbeeld nog van een boer waar ik vroeger met mijn eerste pony stond, hij alles nog met de paarden deed in het land.

die paarden moesten pas hard werken en werden kapot gewerkt.. die liepen gewoon 12 uur per dag hele landerijen om te ploegen.

tegenwoordig een half uur per dag rijden vind ik echt geen dwang voor je paard, als hij de rest van de 23 uur lekker in de wei niets staat te doen.

maar aan de andere kant begrijp ik wel wat hij bedoelt, die sporen en zweep dat in de mond trekken van de één naar de andere kant van de mond, het hoort eigenlijk niet.. het is omdat wij besluiten op een paard te rijden en hem/haar allemaal trucjes te leren.

je hebt natuurlijk altijd paarden die op alle mogelijke manieren dwars proberen te zijn met rijden, maar de meeste paarden lopen toch wel op karakter en doen hun stinkende best voor hun baas.
of dat nu dressuur is of springen of een andere dicipline.
dat is dan ook wel weer omdat hem dat opgedragen wordt en een paard loopt op karakter.
maar ik denk niet dat wij mensen echt slecht bezig zijn door op een paard zijn rug te klimmen en hem maar zitten te porren met sporen o.i.d.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:18

Het is zeker een zwak column, maar hij heeft een punt dat een paard niet vanzelf de piaffe gaat staan doen :)
Natuurlijk gaat leider zijn over een paard niet met alleen een aai, maar juist daarom heeft hij een punt, het is geen vrije wil van het paard.
Daarmee ben ik de laatste die zegt dat een paard daar perse onder lijdt.
Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.
Dat kunnen we niet ontkennen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:20

Witje2 schreef:
Geweldig :-). Out of the box. Even uit je comfort zone. En het werkt :-).

Mensen worden er blijkbaar wel door geraakt. /3

Ja ik wil best toegeven (en het zal ook wel duidelijk zijn) dat het mij raakt. Ik werk de laatste jaren juist enorm vanuit de vrije wil van mijn paard, mijn leiderschap omgezet naar koppelgenoten zijn met paard en gebruik enkel 'dwang' als paard teveel inspraak neemt, net als dat hij mij even laat zien (op zijn lieve en eerlijke manier) dat ik hem per ongeluk teveel vraag.
Dus ja, ik kan er slecht tegen dat er dan eentje meent dat wij paarden dwingen en dat onze paarden wel meewerken maar dat eigenlijk niet willen :o

ThinkAgain schreef:
Geryon schreef:

Sorry, kan je me uitleggen hoe je dit bedoeld of op welk deel van mijn post je reactie slaat? Misschien is het de moeheid die me niet al snugger maakt op dit moment :')

Dat ik mijn paard dwing. "Mijn" paard is een gedomesticeerd paard, wat gewend is aan mensen en ingereden is. Als je een willekeurig wild paard neemt wat nooit in contact met mensen is geweest, denk ik dat er een zekere grens is van wat dat paard bereid is voor je te doen, zeker als het op de oefeningen aankomt waar hij in de column over spreekt. Wil helemaal niet zeggen dat er geen paarden zijn die plezier hebben in hun werk, maar het is wel werk. Wij leggen alles en iedereen regels op, en daar hebben zij maar mee te leven en zich naar te gedragen. Geldt ook voor andere mensen hoor, onze kinderen worden tenslotte ook allemaal maar zo opgevoed zoals wij ze willen hebben.

Maar iets van iemand of een dier willen is niet eens dwang als diegene vrijwillig daaraan meewerkt. Je kan natuurlijk wel meteen dwingen, maar je kan het ook vragen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:21

MirandaFuego schreef:
Tja, het is een punt, maar dat geld voor alle huisdieren.
En natuurlijk rij ik niet op mijn kat maar alle dieren die ik heb heb ik voor mijn plezier.
Mijne staan aan huis dus ik vind het huisdieren, ze horen niet op stal maar moeten juist lekker scharrelen. :)

En mooie bijkomstigheid is, dat ik het ook voor hun zo plezierig mogelijk wil maken.
En ik zit bij mijn paard wel op zijn rug, loop er trouwens nog veel vaker naast en doe heel veel om hem happy te houden.
Hij loopt altijd los, heeft onbeperkt voer en een mattie om mee te spelen.
Ik zie er niks verkeerds in, hij kon toch niet meer los gelaten in het wild...net alsof dat zo'n sprookje is.

Vroeger werden de paarden meer paard gehouden?
Bedoel je de hele dag voor de ploeg met een zak haver onder de neus en s'nachts in een stand?

natuurlijk moesten ze vroeger langer en veel meer werken.
maar ik bedoel ermee dat je vroeger niet al die dekens en vitamines, e.d. had en dan hoorde je ook nooit mensen klagen over de werkpaarden.. dat hoorde er gewoon bij voordat er machines het werk overnamen.

daarom begrijp ik niet dat hij in zijn column vind dat wij mensen niet op een rug van een paard moeten zitten..
dan had hij er beter bij kunnen zetten, dat hij ook vond dat paarden vroeger niet gebruikt mochten worden voor het landbouw werk, in die tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:23

little_king schreef:
Het is zeker een zwak column, maar hij heeft een punt dat een paard niet vanzelf de piaffe gaat staan doen :)
Natuurlijk gaat leider zijn over een paard niet met alleen een aai, maar juist daarom heeft hij een punt, het is geen vrije wil van het paard.
Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.

Maar daar komen we dan weer bij een punt dat iemand die dingen ziet, zelf gaat invullen wat hij ziet. Hij voelt niet wat de ruiter voelt en hij weet niet wat de voorgeschiedenis is. Hij ziet een momentopname en geeft daar ongezouten kritiek op. Dat doet menige bakrandridder, en dat is mensen eigen. Dingen invullen. Het wordt pas een probleem als er dingen uitrollen zoals een column. Lekker overal tegenaan trappen, je niet bekommeren om een ander. Dat vind ik nou walgelijk.

ThinkAgain

little_king schreef:

Dat is mijn punt dus ook. Ik denk ook niet dat het nou echt een wetenschappelijke column is, maar meer bedoeld om mensen de ogen te openen.
Overigens heb ik wel een paard op z'n plek cabrioles zien doen, dus denk dat ze in theorie ook best piaffe kunnen :+ Of ze dat doen om ons te pleasen of om ons van de rug af te krijgen is dan weer een 2e vraag.

Geryon, ik ben het met je eens, maar toch ook niet. Wij kunnen geen menselijke eigenschappen toedichten aan dieren, dus we kunnen niet zeggen of ze er vrijwillig aan meewerken, of omdat ze bang zijn voor consequenties. Een ex-pensionpaard hier ging altijd vrijwillig voor mij aan de kant, maar wel op een manier dat ik de indruk had dat hij een keer een gigantische knal voor z'n harses gehad heeft van iemand die de stal binnen kwam. Dan dwing ik 'm niet, maar kan ik ook niet zeggen dat hij het doet omdat hij mij wil pleasen.

agerrits

Het is heel erg simpel, zelfs met honden werkt het zo.
"De kunst is niet het straffen, maar het belonen."

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:25

Cassidy schreef:
little_king schreef:

Maar daar komen we dan weer bij een punt dat iemand die dingen ziet, zelf gaat invullen wat hij ziet. Hij voelt niet wat de ruiter voelt en hij weet niet wat de voorgeschiedenis is. Hij ziet een momentopname en geeft daar ongezouten kritiek op. Dat doet menige bakrandridder, en dat is mensen eigen. Dingen invullen. Het wordt pas een probleem als er dingen uitrollen zoals een column. Lekker overal tegenaan trappen, je niet bekommeren om een ander. Dat vind ik nou walgelijk.

daar heb je wel gelijk in.. hij bekijkt het alleen vanaf zijn eigen oogpunt.

dat idd het zelfde als dat ik langs de bakrand zou staan commentaar op iemand zou geven, maar het zelf niet beter kunnen doen.
ik geef dan ook nooit commentaar op iemand zijn kunnen/rijden.

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:25

Victory-Boy schreef:
koetje01 schreef:
Hmm, het zeker wel iets om eens over na te denken. Toch ben ik van mening dat paarden die bereden worden het niet altijd slechter hebben dan wilde paarden. Mits natuurlijk goed verzorgd, voldoende eten, soortgenoten, en veel buiten. Want ookal heeft het leven van een paard 'in gevangenschap' nadelen, het leven van een wild paard is ook niet altijd geweldig. Doodzieke paarden hebben daar niet de luxe om in een spuitje van hun pijn ontdaan te worden, soms liggen ze dagen langzaam te verhongeren. Dus nee, ik ben niet tegen het berijden van paarden. Hun hoofden tegen hun borst 'vastbinden' met kilo's ijzer in hun mond en ze vervolgens de hele wereld overslepen zodat ze jaren geen weide meer zien daarentegen...

Helemaal mee eens!
Die column is erg zwart/wit, maar er zit zeker een kern van waarheid in. :j

Ninx schreef:
Ik ben het grotendeels met hem eens....

Als je dwangmiddelen terzijde gooit (zwepen/ sporen.... mmm, verfijning?! ;-) ), en de tijds- en prestatiedruk eraf haalt en alleen leeft voor de best mogelijke band en een diepe samenwerking die beiden lol en een fit lichaam biedt... prima.
Wanneer rijden ook niet een primair doel is, maar een onderdeel van de samenwerking, en je het dier buiten jullie gezamenlijke tijd ook een fijn leven biedt (buiten/ vrienden)... dan heeft het paard een bestaansreden en kunnen wij zonder schuldgevoel genieten :-)

Maar op wedstrijden en pensionstallen zie ik veel paarden die niet erg content lijken met hun bestaan... en dat zijn de momenten dat ik het rijden en alles wat daarmee samenhangt verafschuw.

Precies wat ik ook wilde zeggen, maar dan beter verwoordt. :)

Echt helemaal mee eens!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:26

agerrits schreef:

Maar als jij jouw hond aan de lijn hebt en hij rent weg, richting een drukke weg, roep je 'm dan terug net zolang totdat hij daadwerkelijk omdraait en zelf terug komt en beloon je 'm dan, of geef je een gigantische ruk aan de lijn omdat je hond anders onder de auto ligt?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:28

Cassidy, ik denk dat die hele vent walgelijk is.
Maar ik voel me niet aangesproken door hem, ook niet negatief belicht.
Ik eis dingen van een paard, zo simpel is het. Dat mijn paard groot plezier heeft met een buitenrit en ook in de bak niet met de oren in de nek loopt is wat anders, maar ik bepaal wel wat er gebeurt en zo niet wordt ik toch wat minder vriendelijk.
Uiteraard beloon ik veel en daardoor heb ik het idee dat ze het ook leuk vinden en er zeker geen hekel aan hebben.
Maar ik kan er niets anders van maken dat ik bepaal, dus eis. En hij daardoor een punt heeft.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:29

Ik geef de beste meneer helemaal gelijk, ik zeg het ook steeds tegen mutsen die zeggen dat een paard uit de wei halen en erop gaan zitten het beste is wat je kan doen, want dan heeft zo'n dier iets "om te doen". Moet je dat hek eens weghalen, kijken of zo'n paard dan nog niks te doen heeft.
Maar goed, dat daargelaten is het voor mij gewoon een verslaving en ik heb oprecht medelijden dat mensen die niet rijden ook niet weten hoe superheerlijk het is op zo'n paardenrug. De een krijgt een kind (onder het motto: "die heeft er ook niet om gevraagd"), ik rij paard (en die heeft er ook niet om gevraagd nee). Tja, er zijn ergere dingen...Afbeelding :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:31

little_king schreef:
Cassidy, ik denk dat die hele vent walgelijk is.
Maar ik voel me niet aangesproken door hem, ook niet negatief belicht.
Ik eis dingen van een paard, zo simpel is het. Dat mijn paard groot plezier heeft met een buitenrit en ook in de bak niet met de oren in de nek loopt is wat anders, maar ik bepaal wel wat er gebeurt en zo niet wordt ik toch wat minder vriendelijk.
Uiteraard beloon ik veel en daardoor heb ik het idee dat ze het ook leuk vinden en er zeker geen hekel aan hebben.
Maar ik kan er niets anders van maken dat ik bepaal, dus eis. En hij daardoor een punt heeft.

Ik maak ook het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Paarden hebben recht op grenzen en voelen zich daar heel goed bij als deze grenzen duidelijk worden uitgelegd. Puur voor hun en mijn veiligheid ga ik ook ingrijpen in een intensiteit die nodig is om door te dringen. Hoeft doorgaans maar een keer, dan weten ze de volgende keer wat er komen gaat als ze geen gehoor geven.

Ik had trouwens nog niet eerder een foto van de beste man gezien, net wel even gegoogled. Wat ik zie bevalt me iig niet. Hij kijkt erg hard uit zijn ogen.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:33

my_precious schreef:
MirandaFuego schreef:

daarom begrijp ik niet dat hij in zijn column vind dat wij mensen niet op een rug van een paard moeten zitten..
dan had hij er beter bij kunnen zetten, dat hij ook vond dat paarden vroeger niet gebruikt mochten worden voor het landbouw werk, in die tijd.

Toch werden die paarden en ook wat ik hoor en heb gelezen, met de kennis van toen, toch naar weten en handelen zo respectvol behandeld.
Denk men nu werkelijk dat het paard na een dagje hard werken op het land, de volgende dag denkt, 'ik hoop niet dat ik vandaag weer moet', onze gedachtes zijn niet die van paarden, een paard kan niet relativeren!!!! Een paard heeft ook geen inzicht in zijn eigen handelen.
Een paard kun je veel leren, en een paard is een sociaal dier (kudde dier), dat doe je zoals al in jaren 70 boeken staat beschreven, en zoals nog veel ouder de indianen hun paarden klaar maakten en trukjes konden. samen voegen van indrukken.
Een paard is niet bepaald een slim dier, hij of zij kan bij een correctie waarbij de gebeurtenis en de correctie te ver uit elkaar licht, deze niet aan elkaar koppelen, het paard begrijpt dat niet!! ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:35

ThinkAgain schreef:
agerrits schreef:

Maar als jij jouw hond aan de lijn hebt en hij rent weg, richting een drukke weg, roep je 'm dan terug net zolang totdat hij daadwerkelijk omdraait en zelf terug komt en beloon je 'm dan, of geef je een gigantische ruk aan de lijn omdat je hond anders onder de auto ligt?

Dat zeg ik niet, ik geef alleen aan waar de kunst hem in zit, waar je uiteindelijk effect mee hebt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:39

Er zit een kern van waarheid in hellaas.
Een paard vraagd er niet om om bereden te worden,dat doen wij.
Ik heb er geen problemen mee natuurlijk,zeg wel altijd tegen die penny's die roepen "dit of dat is zielug"..Dan moet je ook zelf niet op een paard gaan zitten :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:39

little_king schreef:
Jij hebt nooit je paard een tikje met je zweep gegeven toen je wilde aandraven en hij niet reageerde?
Of juist wat meer in zijn mond gezeten toen hij te hard ging en op een zachte hulp niet terug kwam?

Hoe je het ook went of keert, dat is een vorm van dwang.
Het was niet iets wat het paard uit totale vrije wil deed.
Dus die man heeft ergens een punt.
Dat hij overdrijft en dat paarden ook echt plezier in het rijden kunnen hebben is een andere kant.
Maar hij heeft een punt.

Maar is elke vorm van dwang persee slecht? Als ik relaxed met mijn paard op de weg rij en hij zou niet naar mijn hulp luisteren om te stoppen zou dat zeer gevaarlijk zijn. Liever een goede ruk in zijn mond dan dat hij een kruispunt met auto's op denderd met alle gevolgen van dien. Voor de veiligheid van mij en mijn paard en de automobilisten moet ik mijn paard dan dwingen te stoppen.
Ik hou niet van paarden breken, vanuit gewenning en rust kan je een paard veel leren en laten accepteren. Maar bij nood is alles geoorloofd.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:44

dwang geeft niks, in de natuur word het paard ook gedwongen, een paard in een hogere rang of de alfa merrie zelf die dwingt het paard om plaats te maken... en dat gaat niet altijd zachtjes, de echte natuur ik bikkel hard!!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:45

Hij heeft een klein beetje gelijk en daar houdt het ook mee op. Het is nogal zwartwit.

Ik hou van mijn paard, ik rij 6 dagen per week een half uurtje per dag en de rest van de uren mag ze etend, scharrelend, spelend de wei in met een soortgenootje. Als ik niet om der gaf stond ze wel de hele dag in stal. (Bij wijze van spreken)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:46

ThinkAgain schreef:
little_king schreef:

Dat is mijn punt dus ook. Ik denk ook niet dat het nou echt een wetenschappelijke column is, maar meer bedoeld om mensen de ogen te openen.
Overigens heb ik wel een paard op z'n plek cabrioles zien doen, dus denk dat ze in theorie ook best piaffe kunnen :+ Of ze dat doen om ons te pleasen of om ons van de rug af te krijgen is dan weer een 2e vraag.

Geryon, ik ben het met je eens, maar toch ook niet. Wij kunnen geen menselijke eigenschappen toedichten aan dieren, dus we kunnen niet zeggen of ze er vrijwillig aan meewerken, of omdat ze bang zijn voor consequenties. Een ex-pensionpaard hier ging altijd vrijwillig voor mij aan de kant, maar wel op een manier dat ik de indruk had dat hij een keer een gigantische knal voor z'n harses gehad heeft van iemand die de stal binnen kwam. Dan dwing ik 'm niet, maar kan ik ook niet zeggen dat hij het doet omdat hij mij wil pleasen.

Daar heb je wel gelijk in. Vind dat echt not done, dat er zo'n dwang aan vooraf is gegaan. Of dat een paard enkel iets doet omdat hij bang is voor de consequenties die huidige baas hem dan geeft (en dan heb ik het niet over gevaarlijke dingen zoals een klap als hij gericht trapt oid), is ook gewoon een vorm van dwang vind ik. Nouja, laten we zeggen dat dat niet mijn manier van dieren houden is..

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:56

Zonder consequenties vul ik mijn belasting papieren niet in. Maar door de dwang van onze maatschappij, voel je de plicht. Dit is ook dwang, ik ga liever ook om 10 uur uit mijn nest dan zo vroeg.

Het leven van dieren moet je vanuit hun natuur bekijken. Paarden in de kudde, in hun natuur hebben dwang, had ik al aangegeven. Een goede dwang is een vrije wil van het paard, zo zal het paard plaats maken, zich laten wegjagen door, een tante die hoger staat, het is dwang en het is ook een vrije keuze, al eeuwen lang ;)
Gewoon lekker paard rijden jongens en meiden!! :+
Met een ontspannen sfeer, paard en mens, die zijn ook al eeuwen verbonden, het paard kan zonder de mens, maar de mens niet zonder het paard. Paard en mens kunnen het mooi hebben, uit een dwang van de mens, maar met een vrije wil van het paard om hier aan toe te geven. ;) Een paard is in de natuur verbonden aan zijn kudde, als het paard op kijkt, schrikt, zoekt het direct de kudde op die een einde verder gegaan is. Paarden herkennen en erkennen elkaar, hun kudde, heel bijzonder, zolang je niet dat kent, ken je je paard ook niet. Het paard kan zich verbinden met wat binnen zijn kudde hoort.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:10

4EverHobbes schreef:
Kennis heeft dit 'mannetje' wel degelijk. Zeer aannemelijk geschreven en de feiten die hij noemt, kloppen ook. Ik hou hier van.

ik ook .