Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:46

_Alarm_wlkp schreef:
Dat ze deze regel maar snel in België ook door voeren...
Heb mijn merrie ook bitloos staan nu en ze loopt stukken beter dan op een gewoon bit (ongebroken pelham accepteert ze wel :') )
Eind november wedstrijd raad eens ik kan alleen mee doen als ik me buiten wedstrijd laat inschrijven.
De punten tellen niet mee voor de eventuele prijzen..
Echt zo rot want met bit zoals vandaag geprobeerd te hebben liep ze geen ***

als bitloos een "uitvlucht" wordt om problemen niet meer op te lossen hoeft het van mij in België niet te komen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:57

Ayasha schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
Dat ze deze regel maar snel in België ook door voeren...
Heb mijn merrie ook bitloos staan nu en ze loopt stukken beter dan op een gewoon bit (ongebroken pelham accepteert ze wel :') )
Eind november wedstrijd raad eens ik kan alleen mee doen als ik me buiten wedstrijd laat inschrijven.
De punten tellen niet mee voor de eventuele prijzen..
Echt zo rot want met bit zoals vandaag geprobeerd te hebben liep ze geen ***

als bitloos een "uitvlucht" wordt om problemen niet meer op te lossen hoeft het van mij in België niet te komen.

Fijn dat jij (altijd blijkbaar) de maat bent voor heel paardrijdend Nederland en België. +:)+

Bitloos vergt juist meer ruitergevoel en een betere bewustwording van je houding en zit. Met een bit geven de meeste ruiters gewoon een paar snokken (want hij buigt niet) of wordt een paard naar beneden gezaagd (hij 'wil' niet nageven). Die problemen zijn bitloos niet meer te verdoezelen. Misschien te confronterend voor je?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:03

Absoluut. Ik rijd mijn wedstrijden al zagend aan een dikke liverpoolstang omdat die k*tbok niet wil luisteren en bij het losrijden hang ik er nog een slof bij aan ook om 'm mooi rond te krijgen. Daarom vind ik bitloos zoooo bedreigend. :j daarom ben ik tegen wegvluchten voor problemen ipv ze op te lossen. Omdat ik zo weinig ruitergevoel heb. :j

Daarom vind ik het bit niet het probleem maar degene die het 'bedient'.
-sarcasme wel te verstaan-

Als jouw ide van met bit rijden 'een paar snokken geven is' en jij bent representatief voor de bitloos populatie snap ik best dat bitten problemen op leveren.

pmarena

Re: Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:06

Genoeg paarden die simpelweg te weinig ruimte in de mond hebben voor een bit, iets in de mond hebben waardoor een bit vervelend aanvoelt of gewoon simpelweg de aanwezigheid van een bit maar vervelend aan vinden voelen.

Mooi toch dat als dan ook "gewoon" zonder bit kan starten? Is toch niets op tegen :)

Hopelijk worden de mogelijkheden snel verruimd anders is het nog maar een beetje een wassen neus van de KNHS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:10

In zo'n gevallen: asjeblieft rijd ze bitloos. Maar ik vrees dat er veel meer zijn die gewoon zo beroerd gereden worden met bit dat ze daardoor in op stand komen en dat ligt dan ook aan het paard natuurlijk. Vooral niet aan de ruiter. Toch frappant dat veel van die 'geen bit accepteerders' nog nooit een vaststelling gehad hebben van dat probleem en nog tal van andere rijtechnische problemen hebben (die natuurlijk ook niet aan de ruiter liggen.)
Let wel: ik zeg veel. Dus niet allemaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:17

Als een ruiter aan een bit zit te snokken en plukken waardoor het paard last heeft van een bit, zal het met een neusriempje ook niet fijn zijn...dat lost het pobleem dus niet op :)

Kan wel zo zijn dat een ruiter bij overgang naar bitloos meer dingen verandert aan de rijstijl en het daardoor wel werkt. Of dat het paard een bepaalde conditionering op de neus nog niet heeft waardoor het daar beter ontspannen onder kan blijven.

Die van mij had voordat ze bij mij kwam ook geleerd dat ze door een bit heen kon denderen, dan is bitloos een heel mooi iets waarmee je weer lekker bij 0 kan beginnen omdat ze daar nog geen ervaring mee hebben.

En paard is nog van een stuk metaal in de mond af ook, heeft dus minder rommel rond het hoofd en is praktischer met bvb. een snackje tijdens een pauze-momentje, voor veel combinaties alleen maar voordelen.

Geeft toch geen fluit wanneer je om welke reden dan ook kiest om voor een andere optoming te gaan?
Of dat nu een ander soort bit, hoofdstel, bitloos of singel is... als een combinatie zich er beter bij voelt is het toch gewoon prima :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:24

niet als je zo een 'bit-hater' creëert (vaak zijn dat nl de extreme reageerders op bit) terwijl hun talrijke problemen met bit vaak letterlijk in eigen handen lag. Er komt geen zelfreflectie, er komt gewoon een zwart schaap.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:32

Ayasha schreef:
niet als je zo een 'bit-hater' creëert (vaak zijn dat nl de extreme reageerders op bit) terwijl hun talrijke problemen met bit vaak letterlijk in eigen handen lag. Er komt geen zelfreflectie, er komt gewoon een zwart schaap.

Als je bitloos hard in de hand bent, dan zal je paard dat je ook niet in dank afnemen en zullen de problemen ook vast niet over zijn. Denk aan een hackamore die constante prikkels op de neus geeft of een kaakgekruist die constant strak aangetrokken druk op het hele hoofd geeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:46

Ik snap je punt :)

Aan de andere kant: voor elke "bit-hater" een bitloos-hater die zegt dat mensen alleen bitloos gaan omdat ze niet goed met hun bit om konden gaan. Houdt elkaar dan weer mooi in evenwicht :P

Mensen hebben vaak toch hun mening klaar en heel vaak is die mening gebaseerd op een deel van een verhaal terwijl het hele verhaal net iets anders lag := Maar soms ook niet :)

Wanneer iemand iets roept valt het altijd maar te bezien wat er achter zit maar het is niet per definitie een mening die is voortgekomen uit onkunde :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:17

Ayasha er zijn ook heel veel pitloze ruiters die voorkeur aan bitloos geven zonder dat dit voortkomt uit een "probleem" met bit. Doordat bitloos rijden de afgelopen jaren steeds bekender is geworden (onder dressuurruiters) kiezen steeds meer mensen voor bitloos omdat zij zich prettiger voelen bij het ronden zonder bit (waaronder ik).

Als een paard dressuurmatig goed voor elkaar is en dit gaat bitloos even goed (of beter) dan met bit, wat is daar dan nog op tegen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:22

Daan_Ordeal schreef:
Ayasha er zijn ook heel veel pitloze ruiters [knip]

_O- :')

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:44

Hahaha die zullen er ongetwijfeld ook zijn :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:08

Niets Daan maar net als bitruiters zijn die bedroeven weinig vertegenwoordigd.
Verder ben ik geen bitlooshater. In geen geval. Ik ben er tegen om bitloos te gaan en vervolgens je eigen onkunde op dat gemene bit te steken en daarna alle bit-ruiters dingen te gaan verwijten als 'te confronterend?' Enkel omdat ik stel dat ik er tegen ben ALS bitloos een vlucht is voor problemen met het bit die je zelf gecreëerd hebt. ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:10

Dat is duidelijk (je eerdere berichten kwamen mij wat bevooroordeeld over) en daar ben ik het zeker mee eens!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:26

demo_love schreef:
Ayasha schreef:

Fijn dat jij (altijd blijkbaar) de maat bent voor heel paardrijdend Nederland en België. +:)+

Bitloos vergt juist meer ruitergevoel en een betere bewustwording van je houding en zit. Met een bit geven de meeste ruiters gewoon een paar snokken (want hij buigt niet) of wordt een paard naar beneden gezaagd (hij 'wil' niet nageven). Die problemen zijn bitloos niet meer te verdoezelen. Misschien te confronterend voor je?

Moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk in mn rijden bitloos als met bit. Ik heb dat geluk ;) dat die van mij een afwijking aan de tong heeft, ik eigelijk geen andere optie meer zag als bitloos (omdat zn reactie nu overging in een paniekreactie, ik heb hem toen met die problemen overgekocht), maar in mn rijden dus weinig veranderd, hij was flink scheef en een en al spanning, ik heb verschillende optomingen geprobeerd, en die van mij loopt op hackamore het fijnst, het klopt wel dat je met andere bitloze optomingen iets minder kunt inwerken en dus meer aangewezen bent op je zit en op je houding, maar ik vind dat dat met bit net zo zou moeten zijn eigenlijk, dus feitelijk zou het weinig verschil mogen maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:09

Daan_Ordeal schreef:
Dat is duidelijk (je eerdere berichten kwamen mij wat bevooroordeeld over) en daar ben ik het zeker mee eens!

't is ook nie makkelijk om via berichten duidelijk te maken wat je bedoelt. :D IRL zou ik de "als" die hierboven ook al staat benadrukt hebben zodat ik zeker ben dat ie gehoord zou zijn maar da kan nie via een forum. :D

cemlys: ben het met je eens dat je met bit ook het meeste op benen en zit zou moeten doen. Maar het verbaast me nog elke keer hoe weinig ruiters eigenlijk met hun benen en zit kunnen rijden. :x (en ja, ook ruiters die best hoge proeven starten en winnen.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:09

Is ook altijd mooi als mensen dan zeggen dat ze dankzij "bitloos" beter met het benen en zit hebben leren sturen....alsof je dat met een bit niet aan kan leren :P

Ik vind het sowieso een fijnere manier van sturen als je been en zit leidend zijn en je handen eigenlijk vooral ondersteunen, door de ruimte te geven voor wat je vraagt met je been en zit.

In plaats van andersom wat je veel ziet, dat been en zit de hand (een beetje) ondersteunen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:41

Ik kan me wel voorstellen dat als je 'met veel kracht' hebt gereden je bitloos door de mand valt en je wel móet leren. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:58

Ik rij zowel met bit (dubbelgebroken watertrens) als zonder (kaakgekruist). Ik wissel vaak om de paar maanden. De laatste paar maanden rij ik nu zonder bit. Ik merk dat ze zonder bit een stillere aanleuning heeft, maar wel wat eerder de neiging heeft om te gaan hangen. Met bit is de aanleuning wat onrustiger en heb ik het gevoel dat ze net niet lekker ontspannen loopt. Mijn instructrice is van de oude stempel en het rijden met je benen en romp (vooral de heupen) staat voorop.
Mijn paard is super bespierd en los in het lichaam. Complimenten gehad van de paardentandarts dat ze zo mooi bespierd is. Die geloofde nauwelijks dat ik nooit wedstrijden rij en maar op l/m niveau train.
Ik denk dat ieder moet kiezen wat hij of zij het fijnst vindt voor zichzelf of voor het paard. Dit is voor iedereen weer anders.