Paarden mogen niet op het fietspad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:17

wendyenbram schreef:
ariatje schreef:
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen met mijn paarden de weg op te gaan, mits.....

Wielrenners dan weer gewoon op het fietspad gaan. Mountainbikers de ruiterpaden met rust laten. Joggers op het voetpad blijven en niet op fietspad of weg. Opgevoerde scooters in buitengebied ook weer netjes de fietspaden volgen. Balonvaarders niet half op fietspad en de weg landen. En Automobilisten weer normáál leren inhalen, niet sms-en onder het rijden, geen vingers op steken naar ruiters en al helemaal niet bumper èh staartkleven!!

Misschien dat het voor de paarden dan ook weer wat veiliger wordt. Tot die tijd kies ik de meest veilige route! Ongeacht of dit de weg, fietspad, voetpad, berm of ruiterpad is. Ik heb maar één leven! En mijn paarden ook. En dat van die mest opruimen? Dat heet discriminatie! Wat gaat het gemotoriseerde verkeer er aan doen dat ik en mijn paard al die dampen niet hoef in te ademen?

Liever met mn hakjes in de stront dan met mn longen in het ziekenhuis....

Tja begin bij jezelf en rijd nooit (meer) met gemotoriseerd verkeer mee/in. Dan hoeven anderen er ook niet door heen bij jou! En jij mag van mij (en alle anderen) gewoon de veiligste weg kiezen hoor, Zolang je je daar maar zo gedraagt dat het voor het eigenlijke doel ook veilig blijft.
En dat mensen vingers opsteken naar ruiters? goh ik zou helemaal niet weten hoe dat komt. ( eigenlijk hoef je alleen dit topic maar te lezen en je weet genoeg)

Als ruiter heb ik ook RECHTEN! Ik en zowel mijn paard gedragen ons keurig netjes! Geen aannames doen waar je geen zicht op hebt. Het verkeer is veranderd, de mensen ook. Haast maakt mensen vaak argressief en roekeloos. Tel daarbij het gebrek aan kennis omtrent paarden op en je hebt gevaarlijke situaties. Laat ik de wijste zijn en mijn recht niet op de openbare weg gaan afdwingen, daarvoor is mijn paard en ikzelf te kwetsbaar. Maar ik heb nog altijd het recht daar te rijden! En de overigge weggebruikers de plicht de situatie veilig in te schatten.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:21

Ik woon in Haarlemmermeer, en ik zie nooit paardenpoep op het fietspadd liggen.

Dat paarden niet op het fietspad mogen was al bekend, maar ik vind het totaal niet veilig om met je paard op een autoweg te rijden waar ze soms veel te hard rijden.
Mijn oude verzorgpony stond aan een weg waar ze zo gemiddeld 80 reden, en daar moest ik dan met mn shetlandertje en kar op de weg gaan rijden, daag!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:31

Ik neem geen aannames. JIJ begint over de uitlaatgassen. en daarom meld ik dat jij je daar dan nooit schuldig aan zou moeten maken. het zijn jou eigen woorden.

verder heb je het RECHT om op de weg te rijden, maar daarbij de PLICHT om anderen niet of zo min mogelijk tot last te zijn. Ja dat geld ook voor automobilisten. Maar we hebben het nu over ONS als RUITER. en als wij nou eens beginnen met onze plichten na te komen! krijg je minder ergenissen in het verkeer, en zullen automobilisten ook weer wat meer toegefelijker zijn. want zeg nou zelf, Als ik veel antwoorden uit DIT topic terughaal, Zou jij dan als NIET paardenmens. beleefd zijn voor een volgende situatie? Ruiter rijd midden op de weg, natuurlijk langzaam, maakt geen of nauwelijks oogcontact met automobilist, laat niet merken dat ze welwillend is en straks op een veiliger stuk er af gaan. vervolgens poept zo`n paard ook nog voor je op de weg, op het moment dat je nu toch wel al een poos achter het paard zit ga je wat dichter bij rijden. kijkt of je veilig in kan halen. je weet niet precies hoe en wat, maar gaat er toch maar "ruim" omheen. Juist op dat moment maakt de ruiter wel contact hoe? door een dikke vette middelvinger op te steken.

Denk JIJ dat deze automobilist de volgende keer nog het geduld heeft? of nog zin om vriendelijk te zijn?

Gelukkig komt ze de volgende keer een "normale" ruiter tegen: ruiter rijd midden op de weg. laat merken aan automobilist dat ze het fijn vind dat er langzamer gereden wordt met een lach. vervolgens gaat de ruiter flink aan de kant rijden en laat automobilist er langs gaan. en steekt daarna de duim op.

2e is al een stuk vriendelijker en VEILIGER voor beide.

het is maar net hoe vaak een automobilist al een ruiter zoals 1 tegen gekomen is. als dat al TE vaak is, dan lijd ruiter 2 er helaas onder.
en of JIJ bent zoals ruiter 2? dat kun jij alleen beoordelen, ik niet.

Net als dat merendeel van de mensen het HELEMAAL niet erg vind wanneer je als dat veiliger is even het fietspad pakt., Maar houd het dan ook veilig voor de fietser, door mest op te ruimen. JIJ kiest voor veiligheid? NOU de fietser OOK!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:43

Ariatje, helaas voor jou hebben bepaalde bokkers heeeeel veel aannames en vullen ze continu van alles voor je in (of het nou wel of niet waar is, en meestal is wat ze invullen niet eens waar :+ ). Ik heb ervaring op allerlei facetten in het verkeer. Van lopend, fietsend, auto rijdend, met paard en met kind(eren), en helaas zit de wereld vol idioten. Vaak degenen die het hardst schreeuwen, is mijn ervaring. Ik kijk uit, ik ben vriendelijk, maar tot op zekere hoogte ben ik vriendelijk. Er is een grens en die is bij mij redelijk snel getrokken, aangezien er zoveel idioten zijn op de weg. Op wat voor manier dan ook. Net als hier op bokt. :j

wendyenbram

Re: Paarden mogen niet op het fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:51

Het is ook gewoon mogelijk om te lezen zonder lange tenen twiggy. Dan zou je eens de context kunnen lezen, i.p.v. er van uit gaan dat zodra het woordje "jij" er staat, dat het over JOU gaat. Dan lees je de stukken vanaf een bepaalde afstand, en kun je er beter naar kijken, zonder direct je toetsenbord in te klimmen en te gaan verdedigen "want ik ben wel o zo goed" het gaat namelijk alleen maar om het stukje bewustwording voor DE ruiter, dat wanneer ze wegen (fietspaden, voetpaden, vul verder maar in wat er op je wenslijstje staat) gebruiken. Die NIET voor de ruiter bestemd is. Ze daar dan op een normale manier gebruik van maken. Dus met dezelfde veiligheid voor de eigenlijke gebruiker (voetganger, fietser enz.) Als dat ze zelf verlangen.

Dus ja wanneer er dan midden op het fietspad gereden word, of wanneer er dan drollen op het fietspad vallen, IS het niet meer dan normaal dat de ruiter ervoor zorg draagt dat dat niet meer zo is.
Zo simpel is dat stukje bewustwording. Maar nee, hier moeten eerst een aantal dames weer lopen miepen dat ze zelf alles zo goed doen, en dat de fietsers niet moeten zeuren.

En met die houding los je helaas niks op. (let op ik gebruik het woordje JE als in algemeen niet als in Twiggy...._)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:07

wendyenbram schreef:
Ik neem geen aannames. JIJ begint over de uitlaatgassen. en daarom meld ik dat jij je daar dan nooit schuldig aan zou moeten maken. het zijn jou eigen woorden.

verder heb je het RECHT om op de weg te rijden, maar daarbij de PLICHT om anderen niet of zo min mogelijk tot last te zijn. Ja dat geld ook voor automobilisten. Maar we hebben het nu over ONS als RUITER. en als wij nou eens beginnen met onze plichten na te komen! krijg je minder ergenissen in het verkeer, en zullen automobilisten ook weer wat meer toegefelijker zijn. want zeg nou zelf, Als ik veel antwoorden uit DIT topic terughaal, Zou jij dan als NIET paardenmens. beleefd zijn voor een volgende situatie? Ruiter rijd midden op de weg, natuurlijk langzaam, maakt geen of nauwelijks oogcontact met automobilist, laat niet merken dat ze welwillend is en straks op een veiliger stuk er af gaan. vervolgens poept zo`n paard ook nog voor je op de weg, op het moment dat je nu toch wel al een poos achter het paard zit ga je wat dichter bij rijden. kijkt of je veilig in kan halen. je weet niet precies hoe en wat, maar gaat er toch maar "ruim" omheen. Juist op dat moment maakt de ruiter wel contact hoe? door een dikke vette middelvinger op te steken.

Denk JIJ dat deze automobilist de volgende keer nog het geduld heeft? of nog zin om vriendelijk te zijn?

Gelukkig komt ze de volgende keer een "normale" ruiter tegen: ruiter rijd midden op de weg. laat merken aan automobilist dat ze het fijn vind dat er langzamer gereden wordt met een lach. vervolgens gaat de ruiter flink aan de kant rijden en laat automobilist er langs gaan. en steekt daarna de duim op.

2e is al een stuk vriendelijker en VEILIGER voor beide.

het is maar net hoe vaak een automobilist al een ruiter zoals 1 tegen gekomen is. als dat al TE vaak is, dan lijd ruiter 2 er helaas onder.
en of JIJ bent zoals ruiter 2? dat kun jij alleen beoordelen, ik niet.

Net als dat merendeel van de mensen het HELEMAAL niet erg vind wanneer je als dat veiliger is even het fietspad pakt., Maar houd het dan ook veilig voor de fietser, door mest op te ruimen. JIJ kiest voor veiligheid? NOU de fietser OOK!

Even los van JE en JIJ of WE etc. Etc..

Ik ben blij dat JIJ nog in de goedheid van de mens geloofd. Zekers, ze zijn er nog maar hun aantal neemt drastisch af! De wereld is veranderd! Het is allang niet meer zo dat als JIJzelf maar netjes en correct blijft je medemens dat ook zal zijn. Tijdens een potje kaarten wil ik dat risico nog wel nemen. Maar in het verkeer en bovendien nog op mn paard ook ook? Nee dank je! Helaas is er er een steeds grotere groep mensen die misbruik zal maken van JOUW correctheid. Ik laat mijn leven niet afhangen van de welwillendheid van vreemden. Je kunt 10 keer in gelijk staan en het maar 1 keer ook daadwerkelijk krijgen. Dus neem IK geen risico blijf correct wanneer het kan maar vecht zodra het moet!

Na 1 vriendin een rolstoel in heb te zien belanden en één paard voor mn neus dood gereden en één flink gewond ben ik er anders over gaan denken. In alle 3 de gevallen troffen de ruiters geen enkele blaam. Maar werd de ellende veroorzaakt door automobilisten met haast, en/ of hufterigheid. Dan houdt voor mij correctheid en drollen rapen toch echt even op....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:22

Ik snap jouw frustratie, echter dan nog denk IK dat je vriendelijk moet blijven in het verkeer. en het altijd bij jezelf moet zoeken. en dat is ongeacht waarmee je je in het verkeer begeeft. want als jij (of ieder ander) het niet doet, doet NIEMAND het meer. En natuurlijk mag je ALTIJD de voor jouw veiligste weg kiezen, en moet je defensief rijden. (en niet alleen te paard ook als fietser in het verkeer of als motorrijder.) maar defensief rijden is niet asociaal rijden. en zorgen voor eigen veiligheid hoeft niet samen te gaan met onveiligheid van anderen.
Ik geloof in de goedheid van de mens JA klopt. en ja helaas maak ik ook wel anders mee. niet alleen als ruiter, maar ook als moeder van kinderen. welke helaas te vaak bijna van de sokken gereden worden door haastende mensen. maar moet ik dan omwille van deze haastende mensen ALLE mensen maar vast toesnauwen?

Ik rijd ook wel eens te hard, ook ik heb wel eens haast. en ja ik kijk ook wel eens per ongeluk niet goed uit. Dan heb ik mijn dag niet, en morgen doe ik het weer beter! Dus als ik een keer niet op let, betekent dat niet dat ik een asociale bestuurder ben die NOOIT uitkijkt. ik probeer dat voor me te houden, wanneer er weer eens iemand mij voorbij stuift. (oke lukt niet altijd)
ik ben ook maar een mens. maar het moraal van het verhaal blijft in DIT topic toch dat er iemand uitgelachen wordt terwijl zij in de mest van een paard stapt, terwijl dat op DAT punt niet nodig was. paard had er of NIET moeten komen, Of de ruiter had de mest op moeten ruimen. ZO houd je het leuk voor iedereen, de ruiter, want die kon "veiliger" buiten rijden door het fietspad te gebruiken, en de fietser had er geen last van gehad als het opgeruimd was.

En we weten allemaal wel, dat we eigenlijk niet op het fietspad mogen komen. Gelukkig wordt het op veel plaatsen toegestaan, omdat we idd langzaamaan verkeer zijn, houd je dan ook gewoon aan de regels en maak het na gebruik schoon alleen dat maar, KAN er voor zorgen dat we niet NOG meer regels krijgen in paard en verkeer land.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:59

Ik kan mij niet herinneren dat ik alle weggebruikers over één kam heb geschoren. Heb duidelijk aangegeven dat vriendelijk zal zijn daar waar het kán. Maar blijf niet onder álle omstandigheden vriendelijk. Ik geloof niet (meer) in het opvoedkundig effect dat als iedereen maar vriendelijk blijft de wereld verbetert. Dat is onrealistisch en flower power. De wereld steekt zo niet in elkaar.

Om nog maar eens een voorbeeld te geven dat vriendelijkheid soms totaal geen nut heeft:

Ik loop met twee jonge hengsten aan de hand midden op de weg. Een links en een rechts van me. Een stukje van 100 meter. Met nog 20 meter te gaan komt er een auto achterop. Toeterend en scheldend word ik gesommeerd van de weg te gaan. Ik had immers geen recht op de openbare weg te lopen met twee k.....paarden. Nadat dat ik het heerschap vriendelijk en kalm heb gezegd dat ik na 20 meter op het zandpad zal afslaan werd het hem teveel. Hij geeft gas bij en rijdt in op een de hengsten. Zet de auto stil en komt met een honkbalknuppel mijn kant op! Had ik vriendelijk moeten blijven? Omdat meneer met zn verkeerde been uit bed was gestapt? Ik had,de tijd niet te reageren, dat had een van de hengsten al gedaan. Op twee benen en ontblootte tanden wist hij hem wél tot bezinning te brengen.

3 weken later reed dezelfde meneer een pony dood met het jonge ruitertje er nog op. Hij kon er makkelijk langs af maar deed het niet. Omdat hij volgens eigen zeggen nu eenmaal de schurft aan paarden had.... Tot zover " de perfecte wereld " waar vriendelijkheid alles op lost....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:13

Tja er zijn inderdaad TE veel voorbeelden te noemen waarbij er gewoon asociale verkeersdeelnemers zijn.
Maar IK weiger daardoor iedereen als "slecht" te zien.
en een kleine noot (ik keur absoluut het gedrag niet goed van die verrekte automobilist) Je hoort niet met 3 "man" naast elkaar te lopen, fietsen enz. Dus ook niet 1 man en 2 paarden. Daar komt frustratie om de hoek kijken. als je daar achter zit.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat deze automobilist gewoon ZEER verkeerd handelt.

Is dat niet waar de schooljeugd voor "uitgejouwd" wordt?
met z`n 3 of meer naast elkaar fietsen?

Ik merk wel dat we deze discussie beide op een andere manier ingegaan zijn. Ik uit frustratie dat ik elke keer in de paardenmest rijd met mijn kinderen op de fiets (en dus steeds meemaak dat ruiters niet sociaal zijn en niet aan veiligheid van anderen denken)

en jij vanuit dat automobilisten niet goed wijs zijn.

Gelukkig zijn er bij beide groepen nog goede bij! en als die ook mee gaan doen met het "verkeerde" dan is het eind zoek...

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:30

Het is moeizaam discussieren met iemand die recht probeert te praten wat krom is....

Zou wat zijn als ik niet twee paarden aan de hand mag leiden. Merrie met veulen bijvoorbeeld? Sommige mensen moeten nu eenmaal met paarden over de weg om naar de wei te komen! Nu zou ik de ergernis in de hand hebben gewerkt? Kom op zeg! Een tractor is eens zo breed zelfs! Waar in dit verhaal heb ik het verdiend om met een honkbalknuppel te worden bedreigd, mn paard te worden aangereden en een jong meisje helemaal overstuur omdat dr pony wordt DOOD gereden terwijl ze er nog op ZIT?!

Ruiters, menners en geleiders zijn gewoon vogelvrij in Nederland. Waarom? Omdat we langzaam gaan? Omdat ze wel eens poepen op de weg? Gaan we de vogels dan ook maar bekeuren als ze een flats op het hoofd van een dame op hoge hakjes leggen?

Nederland is de weg een beetje kwijt. Nog geen boer gehoord die met een knuppel werd bedreigd omdat zn tractor breed en langzaam is....Natuurlijk niet! Als die zn PKs laat rammelen. Maar de vriendelijke ruiter rijden we gewoon van zn sokken en om paardenmest heen lopen kan men inmiddels ook niet meer.
Vroeger lachten we erom als je in de honden, paarden of koeienpoep stapte. Had je maar niet zo stom moeten zijn en voor je moeten kijken.

Nu moet oppassen dat je geen rechtzaak aan je broek krijgt!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:41

tja je kunt ook gewoon lezen dat ik toch echt gemeld heb dat deze man echt verkeerd bezig is geweest, en dat hij dit niet mocht doen. (al liep je er met 10 paarden, dan nog had hij van je af moeten blijven.)
Maar ja wettelijk mag je niet met meer dan 2 naast elkaar. dan had je ze 1 voor 1 moeten doen, of iemand mee moeten nemen. om achter elkaar te kunnen. ( en ja ik zit in diezelfde situatie)
Als jij er dan voor kiest om het anders te doen, dan kun je irritaties in de hand werken. (en het is aan de automobilist hoe hij met die irritatie om gaat,) en aan jou hoe je die irritaties opvangt.

En dat is wat IK en meerdere in dit topic probeer duidelijk te maken. paarden mensen verzinnen gewoon steeds weer iets om recht te praten wat krom is.

1- ik moet naar de overkant van de weg om paarden weg te brengen tja de auto moet maar wachten want IK loop hier nu.
2- Mijn paard poept op de weg, Maar ik kan/wil niet afstappen ach een buitje en de mest is weer weg.
3- ik rijd midden op de weg, dat een ander daarvoor moet wachten is zijn probleem
4- ik pak het fietspad want dat rijd makkelijker/veiliger
5-....

allemaal keuzes die je maakt. prima. maar niet elke keuze wordt gewaardeerd en dan? tja dan krijg je middelvingers en nog irritanter gedrag. van de paardenmens.
Ook in dit topic gebeurt dat steeds weer. En het is nog altijd actie=reactie. Zowel de goede als de verkeerde kant op.
En om maar te eindigen waar jij mee begon, Ja het is idd. moeizaam te discusieren met mensen die het recht in eigen hand nemen. Omdat anderen dit of dat doen, Doe ik lekker...... (als het over recht praten wat krom is gaat.)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:52

Ik vraag mij wel heel erg af in wat voor regio jij dan wel niet woont ariatje, want de situaties die jij hier beschrijft kom je hier in de buurt echt niet zo snel tegen. Sommige mensen rijden wel snel voorbij, maar ik heb echt zelden last van andere verkeersdeelnemers en ik word zelf ook niet uitgescholden, bedreigt of nog meer.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:59

Als een tractor,tankwagen, vrachtwagen die breder zijn dan ik op de weg mogen mag ik dat ook met 2 paarden. Een beetje tweespan is zelfs al breder. De eerste de beste agent die mij zou willen bekeuren voor het geleiden van merrie met veulen geleiden aan de hand krijgt een zware dobber. Paarden zijn nl dieren! Soms is het voor het verkeer gevaarlijker 1 dier ( bijv veulen) aan de hand mee te nemen omdat een dier dan door angst uiterst onvoorspelbaar kan worden. Dus om de verkeersveiligheid niet in het geding te brengen gaat men met 2 paarden op pad. Hierdoor is er rust en vele malen minder kans op uitbreken.

Dat is namelijk ook je verantwoordelijkheid als verkeersdeelnemer. Zorgen dat de situatie veilig blijft voor ALLE deelnemers. Als je daardoor van papieren regeltjes moet afwijken so be it! Behoud van levens gaan zelfs in het verkeer BOVEN papieren regeltjes.

Als een moeder met twee jonge kinderen aan de hand over de weg moet lopen ( een links een rechts) omdat de situatie daar nu eenmaal om vraagt, dan is dat zo. Dan hebben de andere verkeersdeelnemers hun ongeduld maar even in bedwang te houden. Dan rijd ik niet een kind plat omdat ik toevallig haast heb. En roep de moeder nog even toe dat ze dan de vader maar even had moeten halen want je mag niet met zn drietjes naast elkaar. Omdan als automibilist het antwoord te krijgen, dat kon niet want die hebben ze net met zn paard plat gereden...

Kom zeg serieus? Live and let live ! Geef iedereen de ruimte en de tijd! Dat ene minuutje? Die ene paardenvijg? Als iemand grootste zorg is......

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:01

pluklief schreef:
Ik vraag mij wel heel erg af in wat voor regio jij dan wel niet woont ariatje, want de situaties die jij hier beschrijft kom je hier in de buurt echt niet zo snel tegen. Sommige mensen rijden wel snel voorbij, maar ik heb echt zelden last van andere verkeersdeelnemers en ik word zelf ook niet uitgescholden, bedreigt of nog meer.

Het is een omgeving die zeer snel is verstedelijkt. Veel randstad import en weinig begrip voor het buiten leven...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:03

Het nadeel is alleen wel dat het vaak niet bij een drol blijft. Eerst werd er hier in dorp nauwelijks gereden, maar tegenwoordig wel en ik erger mij niet snel maar het wordt hier wel echt te gek in bijna iedere straat liggen wel drollen. En hier kan je het echt makkelijk aan de kant schuiven of opruimen.

Hier verstedelijkt het helaas ook behoorlijk snel, ik hoop dat de situaties zoals ze bij jou gaan hier nog lang weg blijven. Lijkt mij dat buitenrijden dan niet meer echt een pretje is.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:14

Juist verkeer VEILIG voor ALLE deelnemers. dat is wat IK nu steeds al roep.
Mest op de weg/fietspad is niet VEILIG (ook niet die ene drol zoals je zo neerbuigend meld.) en als je een merrie hebt met veulen aan de voet? prima jij loopt voorop met de merrie, en je neemt iemand mee die op het veulen let (of achter je loopt om het verkeer in de gaten te houden.) Dan is het VEILIG.

Moet je op het fietspad met je paard(en) omdat dat veiliger is (ook al mag het officieel niet) prima, MAAR denk dan ook aan de fietser die ook graag VEILIG over het fietspad wil.

Maar nee natuurlijk niet alles en iedereen moet wijken voor de mens met het paard.

en onverhoopt met 2 kinderen de weg op moeten is vaak een onvoorziene situatie, je paarden aan de overkant in de wei zetten is een bewuste keuze/actie.

Maar goed ik heb al lang in de gaten dat jij alles goed en veilig doet en dat de rest maar moet voegen naar jouw wensen. zelfs de agent krijgt een zware dobber. en regels? ja je eigen regels.
sommige mensen hebben echt een plaat voor hun hoofd en lezen alleen wat ze willen lezen.

Ik zeg namelijk NERGENS dat jij (of) anderen niet op het fietspad mogen, ik zeg nergens dat je niet de veiligste weg moet/mag kiezen ik zeg helemaal nergens dat jij jezelf of je paard maar dood moet laten rijden.

Ik belicht het alleen ook van een andere kant. Maar ja dat mag natuurlijk niet. want alle regels wijken als er een mens met paard(en) op de weg komt.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:15

Helaas ben ik hier niet de enige. Het is echt van de zotte! Buitenrijden doe ik allang niet meer, levens gevaarlijk! Maar de paarden moeten toch echt van en naar de wei, iedere dag weer. Kennelijk is dat voor sommige mensen aanleiding heel erg asociaal te worden. Dan zijn ze te laat op het werk.

Eerder opstaan lijkt mij ook een optie....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:23

wendyenbram schreef:
Ik belicht het alleen ook van een andere kant. Maar ja dat mag natuurlijk niet. want alle regels wijken als er een mens met paard(en) op de weg komt.

Iedereen mag het van de andere kant belichten! Nergens staat dat de regels moeten wijken omdat er paarden in het spel zijn. Het gaat over fatsoen, veiligheid, geduld en compassie. Ruiters zijn samen met motorrijders, fietsers, voetgangers en brommerrijders erg kwetsbaar! Ruiters nog eens extra omdat er dieren in het spel zijn!

Om een juffrouw op hoge hakjes in een paardenvijg lach ik hartelijk! Om een motorrijder die onderuit gaat door een vijg NIET. Alles heeft zn nuances, het is niet zwart wit. Iedere situatie weer uniek. Maar hufterigheid van de individuele bestuurders ( auto of paard) dient bestraft te worden. Maar alle paarden weren uit het verkeer of meest belachelijke regels op te leggen gaat nergens over...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:30

Paarden uit het verkeer weren is ook belachelijk, echter zijn we er met z`n allen bij en als wij nou de eer aan ons zelf houden, en niet ook lomp gaan doen omdat anderen (lees: andere bestuurders) ook lomp en asociaal doen.
let wel, wanneer er echt over gesproken gaat worden dat paarden niet meer op straat horen, trekken we echt aan het kortste eind. hoeveel asociale automobilisten er ook op de weg rijden.

Nee dan slik ik liever een keer, en ruim de mest op en doe vriendelijk in het verkeer. ik heb namelijk geen zin om met een trailer op pad te moeten naar 1 of meerdere aangewezen plekken waar we met z`n allen mogen rijden. en zo niet meer op een openbare weg mogen komen.
Ik wil gewoon mijn erf af kunnen, die verrekte weg over steken en een stukje over het fietspad, alwaar mij een heerlijk bos wacht.

En als dat "verpest" wordt door ruiters die willens en wetens een rommel achter laten op plekken waar ze te gast zijn. zou ik dat heel jammer vinden.
(en nee ik zeg niet dat jij er 1 van bent, maar gewoon algemeen bedoeld)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:34

Moonlight17 schreef:
Dan mag elke boer hier ook wel beginnen van het schoonmaken van het fietspad hier en zie dat ook niet echt gebeuren.

Dat moet officieel idd ook als zij die bevuild hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:13

wendyenbram schreef:
ariatje schreef:
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen met mijn paarden de weg op te gaan, mits.....

Wielrenners dan weer gewoon op het fietspad gaan. Mountainbikers de ruiterpaden met rust laten. Joggers op het voetpad blijven en niet op fietspad of weg. Opgevoerde scooters in buitengebied ook weer netjes de fietspaden volgen. Balonvaarders niet half op fietspad en de weg landen. En Automobilisten weer normáál leren inhalen, niet sms-en onder het rijden, geen vingers op steken naar ruiters en al helemaal niet bumper èh staartkleven!!

Misschien dat het voor de paarden dan ook weer wat veiliger wordt. Tot die tijd kies ik de meest veilige route! Ongeacht of dit de weg, fietspad, voetpad, berm of ruiterpad is. Ik heb maar één leven! En mijn paarden ook. En dat van die mest opruimen? Dat heet discriminatie! Wat gaat het gemotoriseerde verkeer er aan doen dat ik en mijn paard al die dampen niet hoef in te ademen?

Liever met mn hakjes in de stront dan met mn longen in het ziekenhuis....

Tja begin bij jezelf en rijd nooit (meer) met gemotoriseerd verkeer mee/in. Dan hoeven anderen er ook niet door heen bij jou! En jij mag van mij (en alle anderen) gewoon de veiligste weg kiezen hoor, Zolang je je daar maar zo gedraagt dat het voor het eigenlijke doel ook veilig blijft.
En dat mensen vingers opsteken naar ruiters? goh ik zou helemaal niet weten hoe dat komt. ( eigenlijk hoef je alleen dit topic maar te lezen en je weet genoeg)

En dan moet je ze nog gelijk geven ook, want de mentaliteit van aantal ruiters is om te janken..

Overigens geniale bruggetjes en fietssluis foto's, maar met mijn aanspanning strand ik ook al als er 1 paal in het midden staat. :+
Overigens rij ik met mijn aanspanning niet op de fietspaden, maar inderdaad op de weg.
Dat levert wel eens geirriteerde automobilisten op, want hard gaan we natuurlijk niet.
Onder het zadel ben ik daar waar mogelijk wel op het fietspad te vinden en indien mogelijk in de berm,
hoe dan ook gewoon trekband zak mee en je kan al heel veel ergernissen van anderen voorkomen.

Ik hoop namelijk nog heel veel jaren lekker buiten te kunnen rijden, zonder dat steeds mee gemeentes
allerlei regels voor paarden opstellen, waarmee we beperkt worden in onze bewegings vrijheid, maar even eerlijk..
Als ik hier mee lees, zou ik als regelgever zeer de neiging hebben om morgen nog paarden op alles wat geen
ruiterpad is te verbieden.
Nou en dan hebben we wat bereikt als groep -:(- .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:24

ariatje schreef:
Iedereen mag het van de andere kant belichten! Nergens staat dat de regels moeten wijken omdat er paarden in het spel zijn. Het gaat over fatsoen, veiligheid, geduld en compassie. Ruiters zijn samen met motorrijders, fietsers, voetgangers en brommerrijders erg kwetsbaar! Ruiters nog eens extra omdat er dieren in het spel zijn!

Niet om verkeersagressie goed te praten want dat gaat natuurlijk helemaal nergens over, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
Maar bedenk ook dat mensen die niets met paarden te maken hebben voor ongeveer 99,9% van de gevallen echt niet weten dat je als ruiter (laat staan als geleider van rij- en trekdieren!!!) op de rijbaan hoort te rijden/lopen. Dus die zien in jou ook een asociale idioot, wat het tikken tegen het hoofd en het opsteken van middelvingers wel een stukje kan verklaren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:34

Misschien is het niet zo´n slecht idee de wetgeving voor paarden in het verkeer te reviseren, je krijgt het gevoel dat de huidige verkeersregels voor paarden niet echt van deze tijd zijn (letterlijk).
Of de ruiterij zo blij zal zijn met het resultaat van een dergelijke revisie, zou nog wel eens de vraag kunnen worden....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:33

Urielle schreef:
ariatje schreef:

Niet om verkeersagressie goed te praten want dat gaat natuurlijk helemaal nergens over, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
Maar bedenk ook dat mensen die niets met paarden te maken hebben voor ongeveer 99,9% van de gevallen echt niet weten dat je als ruiter (laat staan als geleider van rij- en trekdieren!!!) op de rijbaan hoort te rijden/lopen. Dus die zien in jou ook een asociale idioot, wat het tikken tegen het hoofd en het opsteken van middelvingers wel een stukje kan verklaren.

Ik denk dat je hier zeker een punt hebt! Maar het staat toch echt wel in de studieboekjes hoor...lol

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:51

ik snap het niet waarom iedereen kiest voor het fietspad
ik reed jarenlang buiten ook langs de grote wegen gewoon netjes in de berm
ook netjes NAAST het fietspad dat kan namelijk ook