Bokt.nl zoekt een Community Manager

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:44

Isegrim schreef:
Misschien moeten jullie nog iemand aannemen om alle brieven te lezen. :+ :list:

Uhhu! Goed idee!

:wave: *\o/*

Haha.. ;)

Sjors

Re: Bokt.nl zoekt een Community Manager

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:09

Zoo succes Bartjee !

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:18

JEMIG 200??
en je hebt er maar 1tje nodig?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:02

200 vind ik niet eens overdreven veel. Ik zie wel vacatures voorbij komen waar 350 tot 400 reacties zijn en dan ook nog eens voor tijdelijke banen. :=

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:18

Dat valt mij inderdaad ook mee, had er tegen de 1.000 verwacht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:25

Iedereen die gesolliciteerd heeft heel veel succes. Spannend.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:34

Helaas een afwijzing. Jammer omdat ik in principe wel aan de eisen voldoe. Maar wel te verwachten. Met zo veel reacties. Dan zijn er altijd meer geschikte kandidaten. Wel jammer dat je met de afwijzingsgrond niet veel kunt. Van een aantal punten ben ik er zeker van dat het voor mij niet geldt, maar wat de reden dan wel is daar kun je alleen maar naar gissen.

Wat betreft de brieven in PDF, was het fijn als dat van te voren was aangegeven. Is maar een kleine ,oeie om een brief aan te leveren in PDF, maar dan moet je natuurlijk wel weten dat het gewenst is.

Ik wil graag de uitgekozen kandidaten veel succes wensen in de volgende ronde.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:39

Hier hetzelfde verhaal als @pluisje88.
Ik deel ook je mening over de punten die je noemt.
Uiteraard viel het te verwachten dat de kans klein was dat ik uitgekozen zou worden uit 200 brieven.
Ik wens de overige kandidaten veel succes!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 12:39

@Pluisje; PDF is zeker geen vereiste en heeft ook 0 invloed op de selectie. Voor een flink aantal mensen is aanleveren in PDF wel een flinke tour, dat wilde we dus niet zeker niet verplicht stellen. Van te voren eigenlijk zelfs niet over nagedacht, kwam er bij het lezen vooral achter dat PDF gewoon net wat prettiger werkt. Iig voor mij. Maar een tekstverwerker is ook zo opgestart, je loopt als sollicitant dan alleen de kans dat je brief/CV er heel anders uitziet dan je bedoeld had. Is vooral een kleine tip/ervaring van mijn kant. Voor de sollicitatie an sich zeker niet relevant.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:41

200 brieven,..poeh....nou dan heben jullie een flinke klus gehad.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:45

Jammer van de bulkmail. Verder succes met de uiteindelijke keuze.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:48

Daar hebben jullie een flinke kluif aan gehad zeg!!

Enne, Bart? O:) Ik heb de mail even mogen lezen van iemand die afgewezen was, maar mag ik je erop wijzen dat het 'zinsconstructie' is in plaats van 'zinconstructie'? O:)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 12:51

@Winged; eens. Maar het was of dat of pas na het weekend duidelijkheid geven en ook in dat geval zou een persoonlijke afwijzing echt teveel tijd kosten. Heb geprobeerd zoveel mogelijk duidelijkheid te geven in de mail die nu gestuurd is, als je daar nog vragen over hebt kan je die natuurlijk altijd stellen, geen probleem. Dit is overigens de email die net verstuurd is:

Citaat:
Beste Sollicitant,

Allereerst mijn excuses voor deze onpersoonljke mail. Er is een erg groot aantal sollicitaties binnengekomen op de vacature van Community Manager bij Bokt.nl. Er is in de afgelopen dagen een selectie gemaakt van 13 kandidaten die doorgaan naar een tweede, schriftelijke, ronde. Helaas ontvang je deze mail omdat jij hier niet bij zit.

In verband met het grote aantal sollicitanten hebben we uiteindelijk vrij sterk vastgehouden aan het in de vacature genoemde profiel. Belangrijke punten daarbij zijn opleiding, ruime werkervaring en affiniteit met paarden. Daarbij hebben we een accent gelegd op het hebben van een marketing en/of communicatie achtergrond. Gezien het grote aantal reacties kunnen we niet iedereen voorzien van een persoonlijke motivatie voor de afwijzing, als je op basis van deze mail echter nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Voor Bokt.nl is het de eerste keer dat we een procedure als dit hebben opgezet voor het vinden van een betaalde kracht. Tot nu toe al een erg leerzame ervaring, zeker als we ooit zelf willen solliciteren. We hebben hier allemaal erg veel tijd in gestopt dus prettig om daar ook een aantal leerpunten uit te halen.
  • Taalfouten. Je verwacht het niet tijdens een sollicitatie maar we zijn bijzondere fouten en zinconstructies tegengekomen. Fouten in een CV of motivatiebrief zijn erg storend, zeker bij een functie waarin gevraagd wordt naar een communicatief zeer sterk persoon. Lees je brief en CV op zijn minst zelf door, maar laat deze liefst door iemand anders controleren. Het is zeker niet zo dat een brief met een foutje meteen afvalt, maar je staat wel op achterstand. Nog een punt m.b.t. het controleren; een brief die begint met 'Met veel enthousiasme reageer ik op de functie van sales consultant' levert een flinke stapel minpunten op.
  • Overzichtelijk CV. De ingestuurde CVs waren soms erg rommelig en moeilijk te lezen/scannen. Als een sollicitatie binnenkomt willen we snel een indruk kunnen krijgen van de kandidaat. Prettig is als achtereenvolgens opleiding en werkervaring in omgekeerd chronologische volgorde worden genoemd. Dat je marketingmanager bent geweest vinden wij veel interessanter dan je eerste stageplek of bijbaan. Zorg ook voor een overzichtelijk opgemaakt CV. Als je geen held bent met een tekstverwerker laat iemand anders dan zorgen dat alles netjes onder elkaar komt en goed leesbaar is. Pluspunten als je CV echt netjes en origineel is opgemaakt maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
  • Werkervaring. Als je niet bij Shell of Unilever hebt gewerkt noem dan even kort in welke branche vorige werkgevers actief waren. Een aantal sollicitanten gaf in het CV ook aan waarom ze zijn overgestapt naar een andere werkgever; erg prettig. Als je wat relevante werkervaring hebt kunnen zaken als caissière, de folderwijk en niet heel relevante cursussen prima achterwege worden gelaten.
  • Vraagtekens. Regelmatig kwamen we CVs tegen waarin de beschreven werkervaring in de brief niet overeen leek te komen met het CV, probeer dit te voorkomen. Zorg verder dat de toekomstige werkgever zich zo min mogelijk achter de oren hoeft te krabben. Geef aan of je je diploma hebt behaald. Als je een opleiding niet hebt afgerond geef dan aan waarom, als je dat niet doet gaan wij er vanuit dat de studie te zwaar was voor je. Als je werk 'op niveau' hebt dat overlapt met je studie, geef dan aan hoe je dit hebt gecombineerd. Heb je nu werk onder je niveau geef dit dan aan waarom dit zo is. Als je een vrij onbekende opleiding of een in Nederland niet heel gebruikelijk diploma hebt, leg dan even kort uit wat dit inhoudt. Dit bespaart de lezer van je CV veel Google-werk.
  • Motivatiebrief. Probeer hier wat creatief in te zijn en kijk niet teveel naar de voorbeeldbrieven op internet. Houd de aandacht van de lezer vast, geef duidelijk aan waarom jij de baan wil hebben en wat je denkt toe te voegen. Een aantal sollicitanten heeft in de brief aangegeven wat zij willen aanpakken bij Bokt.nl, top! Dat kan lang niet bij iedere sollicitatie, maar bij deze vacature levert dit flinke pluspunten op. Geef verder wat uitleg over je CV, waarom heb je een opleiding gedaan, waarom zijn eerdere functies relevant voor je sollicitatie? En probeer ook niet teveel terug te vallen op clichés. Iedereen die solliciteert is enthousiast over de functie, iedereen vindt dat hij/zij perfect geschikt is. Veel interessanter voor ons is het waarom. Waarom ben jij enthousiaster en geschikter dan de andere kandidaten?
  • Interesse. Een aantal mensen heeft gebeld of gemaild voor meer informatie. Zeker bellen levert pluspunten op. Je geeft daarmee aan dat je echt geïnteresseerd bent, je enthousiasme wordt duidelijk, we merken hoe je te werk gaat, of je doorvraagt, assertief bent. We hebben ook een aantal brieven en sollicitaties binnengekregen met Bokt.nl layout of als Facebook page. Pluspunten voor originaliteit en ook zo geef je aan dat je oprechte interesse hebt. Ben hier wel een beetje voorzichtig mee, dit werkt niet altijd, bij redelijk wat bedrijven worden de brieven en CVs uitgeprint en op die manier verder verwerkt, houd daar een beetje rekening mee.
  • Overige. Een foto is erg prettig, geeft meteen een beeld en het laat je CV er wat meer uitspringen. Een opvallend punt bij de vacature is dat je grotendeels vanuit huis werkt, hierbij is het goed om aan te geven waarom jij denkt dat je dit kunt. Die werksituatie is namelijk niet voor iedereen weggelegd, als je hier eerdere ervaringen mee hebt; zeker noemen. Praktisch puntje, PDFs werken een stuk prettiger dan Word documenten, in ieder geval voor ons. Als je je brief/CV makkelijk om kan zetten naar PDF dan zeker doen.

Iedereen nogmaals bedankt voor de getoonde interesse en het overduidelijke enthousiasme voor de functie. Raak vooral niet ontmoedigd door de afwijzing, er hebben erg veel geschikte kandidaten gereageerd. We wensen je heel veel succes bij volgende sollicitaties en hopen dat je aan bovenstaande punten iets hebt.

Met vriendelijke groet,

Bart van Bragt
Bokt.nl

@Roosch; Helemaal gelijk in, slordige typefout, niet gezien :) Je hebt mij overigens ook nooit horen zeggen dat mijn beheersing van de Nederlandse taal perfect is :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:56

Er staat ook een foutje in de eerste zin :P Ik ben echt benieuwd wie het gaat worden :j

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 12:57

Mail wel doorgelezen voor het versturen maar overheengelezen :) Erg slordig in een dergelijke zin, maakt wel meteen een punt O:)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:59

Helaas ook ik afgewezen, maar weer verder op zoek. Hopen dat jullie iemand vinden die aan jullie punten voldoet.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:02

Ik heb niet gesolliciteerd, omdat ik mij niet helemaal vond passen bij de vacature (ondanks mijn marketing achtergrond), maar bovenstaande punten kan ik echt goed gebruiken bij mijn eigen sollicitaties! :j Heel fijn om te weten waar bedrijven precies naar kijken bij de eerste selectieronde, gezien je meestal toch een standaardmail terug krijgt. Na een jaar solliciteren heb ik over 2 weken mijn eerste gesprek voor een serieuze baan die ik écht graag wil hebben. Maar deze punten ga ik gebruiken voor mijn toekomstige brieven, mocht ik de baan niet krijgen. Bedankt en natuurlijke veel succes voor de kandidaten die wel door zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:03

Helder verwoord Bart! Goeie punten, ik ga ze onthouden!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:05

Wat een nette en motiverende afwijzingsbrief zeg! Daar kunnen veel andere werkgevers een voorbeeld aan nemen. Complimenten. Ik hoop dat jullie snel een goede kandidaat te pakken hebben.

Succes aan hen die nog in de running zijn!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:12

13 uit de 200, netjes hoor! Nette afwijzingsmail ook inderdaad, interessant om de tips te lezen ook al heb ik niet gesolliciteerd. Ben stiekem wel benieuwd wie het zijn!

Enne, ben je die zin van de "sales consultant" meerdere keren tegen gekomen? Behoorlijk slordig idd!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:16

Mooie uitleg punten in de afwijzingsbrief! PDF is inderdaad stukken fijner om voor jezelf ook je CV in aan te leveren, zo weet je zeker dat je opmaak hetzelfde blijft. Voor iedereen die dit zou willen: Nitro pro is gewoon een gratis programma hiervoor en helemaal niet moeilijk! Je kunt je word document zo omzetten in PDF en daarna eventueel nog verder bewerken in Nitro.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:18

In word kun je tegenwoordig je bestand ook opslaan als pdf! Nog makkelijk! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:21

Afwijzingen van sollicitaties gebeuren vaak in bulk. De meeste kandidaten worden omwille van vooropgestelde redenen afgewezen. Die redenen worden dan idd allemaal in 1 brief gepropt en naar alle afgewezen kandidaten gestuurd. Het kan dus goed zijn dat er 5 redenen opgesomd worden, waar er maar eentje voor jou van toepassing is. Een kandidaat voelt zich dan vaak op de tenen getrapt omdat er bv. bijstaat 'heeft niet het benodigde diploma' terwijl hij/zij dat wel heeft. Maar zo werkt het dus niet, waarschijnlijk was het omwille van 1 van de andere redenen dat je niet bent aangenomen.
Het is moeilijk zo niet onmogelijk om iedere sollicitant een persoonlijke brief te sturen. Soms is de reden ook pietluttig. Een brief met drie spellingsfouten wordt weggesmeten als je de keuze hebt uit 150 andere zonder fouten. Maar je gaat dan niet terugsturen 'we nemen je niet aan omdat je drie spellingsfouten gemaakt hebt'. ;) Nee, dan gooi je het op gebrek aan ervaring of past toch niet in ons profiel.

Edit: ik zie nu pas de desbetreffende brief. Zeer netjes opgesteld! Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand hier een naar gevoel aan overhoudt.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:42

Overigens is de lijst met tips vooral toegevoegd omdat ik hoop dat de sollicitanten daar verder iets mee kunnen. Is zeker niet belerend bedoeld en het overgrote deel van de sollicitaties zat erg goed in elkaar. Het zijn vooral punten die mij opvielen tijdens het lezen/selecteren vanuit een werkgeversperspectief. Ik heb me eerder afgevraagd hoe een sollicitatiebrief/CV nou eigenlijk wordt gelezen en waar deze op wordt beoordeeld. Bovenstaande is vooral bedoeld als een inkijkje in dat proces.
Is overigens allemaal puur van mij uit bekeken, de punten gelden zeker niet voor ieder bedrijf. Ook is het zo dat het over het algemeen geen punten zijn die een vereiste zijn. Ik merkte b.v. dat ik het positief vond als iemand een foto meestuurde, maar zoiets is zeker geen eis. Als je een leuke foto hebt van jezelf is het een makkelijke manier om je te kunnen onderscheiden in een sollicitatieprocedure.

Van een aantal mensen al de vraag om wat meer informatie over motivatie achter de afwijzing, daar ga ik na het weekend mee aan de slag :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:45

Helaas, afgewezen. Ben benieuwd wie er zijn gekozen. :)