Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:14

Gini schreef:
Babootje schreef:
Tja, als we echt diervriendelijk bezig willen zijn, moeten we er maar helemaal niet meer op gaan zitten.

Jackpot! Deze was nog niet langsgekomen. Ik vroeg me al af waar die bleef.

Air schreef:
Mooi voor in een boktboekje: ''Één van de vele dooddoeners''.

Door sommige reacties vraag ik me toch altijd weer af waarom we uberhaupt op paarden willen rijden. :D :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:15

unihorses schreef:
iedereen haalt hier het salinero met 30 in de wei erbij, maar als je je huiswerk doet, kun je lezen dat bepaalde deense ruiters er al aardig wat versleten hebben... en dit gewoon weer de volgende slachtoffers in de rij zijn

Dit voorbeeld is natuurlijk wel logisch aangezien we duidelijk weten op welke manier deze paarden getraind werden.
(bonfire en salinero :-) )
De andere zijn minder duidelijk natuurlijk. En natuurlijk zitten er bar en bar slechte ruiters tussen, maar ook dit heeft niets te maken met de rijstijl.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:16

Heleennn schreef:
unihorses schreef:
iedereen haalt hier het salinero met 30 in de wei erbij, maar als je je huiswerk doet, kun je lezen dat bepaalde deense ruiters er al aardig wat versleten hebben... en dit gewoon weer de volgende slachtoffers in de rij zijn

Haha als jij je huiswerk zou doen zou je weten dat het Bonfire is die met 30 jaar op de wei staat... :')

dacht dat salinero ook al met pensioen was :+ gelukkig volg ik het allemaal niet

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:17

Een jaar of 19 geloof ik ;) Maar is al wel met pensioen hoor :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:20

Imo doet leeftijd niets ter zake. Zat paarden die die leeftijd halen maar van binnen wel volledig versleten zijn. Zo zijn er onder de mensen ook mensen die al flink versleten zijn maar wel dik in de 90 of zelfs 100 worden. Ook mensen die hun leven lang gerookt hebben. Maakt het alleen nog niet gezond.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:20

Heleennn schreef:

dat vind ik dan nog best vroeg om op pensioen te gaan....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:26

unihorses schreef:
Heleennn schreef:

Hij wordt nog wel gereden geloof ik, maar niet meer uitgebracht.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:29

unihorses schreef:
Heleennn schreef:

Je volgt best even wel als je je mening erover vormt. De reden van zijn pension is niet omdat hij tot de draad versleten is.
Maar omdat hij zijn top heeft bereikt. En Anky is niet geinteresseerd om gemiddelde resultaten te halen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:41

ChocoBesnier schreef:
unihorses schreef:

Je volgt best even wel als je je mening erover vormt. De reden van zijn pension is niet omdat hij tot de draad versleten is.
Maar omdat hij zijn top heeft bereikt. En Anky is niet geinteresseerd om gemiddelde resultaten te halen.

en dan is het goed om te stoppen, en niet met allerlei fratsen hem nog proberen mee te laten draaien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:44

Air schreef:
Imo doet leeftijd niets ter zake. Zat paarden die die leeftijd halen maar van binnen wel volledig versleten zijn. Zo zijn er onder de mensen ook mensen die al flink versleten zijn maar wel dik in de 90 of zelfs 100 worden. Ook mensen die hun leven lang gerookt hebben. Maakt het alleen nog niet gezond.

Ook weer zo'n dooddoener. Wie slijt nu niet als hij 90 of 100 is.
Bij paarden is dat natuurlijk net zo. Wie zegt dat het niet versleten zou zijn zonder in de sport te hebben gelopen?

Daarbij is slijtage natuurlijk ook nog een kwestie van aanleg tot. Verder ben ik het met Urielle eens: ruiters die op hoog niveau rijden weten donders goed wat ze doen. Daarbij worden de paarden top verzorgd. Enig idee hoe lang het duurt eer je zo'n paard op dat niveau hebt? Dan neem je als ruiter geen enkel risico om je paard "stuk" te rijden.

paardjes123

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:09

Ik vind dat enkele foto´s te ver gaan, het zou vriendelijker moeten kunnen vind het geen zware mishandeling maar word er niet vrolijk van. Inderdaad zal het paard soms moeilijk oefeningen willen ontlopen, niet om te plagen maar gewoon omdat het moeilijk is.
Ik blijf liever een gewone L/M ruiter als dat ik zo zou moeten rijden. Toch zie je deze manier van rijden best veel, als ik naar een Subtop wedstrijd hier in de buurt ga zie je niet veel anders.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:22

Citaat:
Maar omdat hij zijn top heeft bereikt. En Anky is niet geinteresseerd om gemiddelde resultaten te halen

Citaat:
en dan is het goed om te stoppen, en niet met allerlei fratsen hem nog proberen mee te laten draaien

Klopt, daar verslijten ze van :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:36

Ik kan de fotos niet vinden?

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:42

iedereen heeft wel eens zijn dag niet of dat het even duurt voordat het lukt of het door heeft. dat is met dieren en mensen zo. niet alleen met paarden. maar om dan te zeggen we gaan hem dwingen in deze positie te lopen of hij moet de oefening in een dag kunnen is onnodig. is het een misdaad om dan die ene dag de teugels lekker lang te laten dat hij ook over de rug loopt maar even zijn hals kan strekken. Het is toch logisch dat een paard het niet fijn vind om elke dag weer een uur lang in die positie te moeten lopen.
Zo ie zo laat ik mijn paarden tussendoor altijd even de hals strekken en ik moet eerlijk zeggen ze hebben alles zo door.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:49

Werkelijk....... wat een onzin lees ik hier her en der (gelukkig ook een aantal, waar ik het wel mee eens ben overigens). Ben enorm blij dat mijn paard deze ellende niet mee hoeft te maken. Hij geniet van het paard zijn en heeft een baasje die niets heeft met trekken, plukken, rondprikken en prestatiedrang. Maar wel een baasje die hem bewust gymnastiseert, maar met wederzijds respect, plezier en paardvriendelijkheid voorop. Zouden meer ruiters moeten hebben, als ik sommige meningen zo lees hier. Zucht........ Alleen al daarom wil ik mijn paard nooit meer verkopen (plus nog tig redenen <3 ), want er zijn mij nog steeds teveel paardentypjes waar ik niets van moet hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:53

Twiggy2008 schreef:
Werkelijk....... wat een onzin lees ik hier her en der (gelukkig ook een aantal, waar ik het wel mee eens ben overigens). Ben enorm blij dat mijn paard deze ellende niet mee hoeft te maken. Hij geniet van het paard zijn en heeft een baasje die niets heeft met trekken, plukken, rondprikken en prestatiedrang. Maar wel een baasje die hem bewust gymnastiseert, maar met wederzijds respect, plezier en paardvriendelijkheid voorop. Zouden meer ruiters moeten hebben, als ik sommige meningen zo lees hier. Zucht........ Alleen al daarom wil ik mijn paard nooit meer verkopen (plus nog tig redenen <3 ), want er zijn mij nog steeds teveel paardentypjes waar ik niets van moet hebben.

Helemaal mee eens :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:39

Deze mensen sporten zelf blijkbaar niet...

Dan weten ze dat na iedere training je een hersteldag nodig hebt, dat in een bepaalde houding lopen (te lang) verzuring geeft, wat bijzonder pijnlijk is en dus niet leerzaam en/of opbouwend.
Wanneer een paard dan met het hoofd schudt of anderszins aangeeft te verzuren krijgt het op z'n flikker, maar mag het niet even enkele minuten de spanning laten afvloeien....

Sommige mensen verdienen een stomp, tussen hun ogen, met een stoel.... tadeee: ik ben met stoel op weg naar denemarken nu!
Ik ben ook te boeken voor landelijke bektrek-wedstrijden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:53

Ninx schreef:

Dan weten ze dat na iedere training je een hersteldag nodig hebt, dat in een bepaalde houding lopen (te lang) verzuring geeft, wat bijzonder pijnlijk is en dus niet leerzaam en/of opbouwend.
Wanneer een paard dan met het hoofd schudt of anderszins aangeeft te verzuren krijgt het op z'n flikker, maar mag het niet even enkele minuten de spanning laten afvloeien....

Sommige mensen verdienen een stomp, tussen hun ogen, met een stoel.... tadeee: ik ben met stoel op weg naar denemarken nu!

Mag ik mee? ~~}>

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:58

Topsport paarden staan ook onder toezicht van een DA. Onze paarden niet.
Kan een rede zijn dat ze minder lang meegaan :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:59

Twiggy2008 schreef:
Ninx schreef:

Mag ik mee? ~~}>

Ik ook :D?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:00

Hahaha, gezellig wordt het zo!!! :D (al is het niet om een geweldige reden ;( )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:03

Het is natuurlijk een beetje kolder, maar het maakt me wel boos... dan moet ik even iets roepen, dat lucht op!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:08

leonie87 schreef:
Ik ben op zich niet tegen LDR methode, mits met verstand toegepast, maar hier zitten toch wel een paar serieuze agressieve foto's tussen! Vind het behoorlijk heftig dat dit dus zomaar kan en zeker op dit niveau! Zoveel fotos op zoveel verschillende momenten, dat zijn geen momentopnames meer.

Ik durf niet te zeggen, dat ik alle foto's op de facebookpagina's heb gezien.

Maar die 50 die ik heb gezien, daarvan liep geen enkel paard Lang (en Diep en Rond).
Ze liepen Kort, erg kort en Rond met een valse knik en idd heel erg diep....

Ik stel voor, dat we "kort, valse knik en heul erg diep" aanduiden als rollkur.

En idd: wie echt verstand van zaken heeft, nadrukkelijk geen beginner is en een erg atletisch paard heft - die kan zich eventueel wagen aan laag, diep, rond.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:11

Eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat mijn paard de 30 a 40 jaar gaat halen, hoor. Waarom niet? Ik ken er zat die zo oud geworden zijn zonder in 'de sport' gezeten te hebben. En ik heb een sterk type paard, die ook op een sterke manier gehouden wordt (buiten). Denk dat hij sterker in zijn vel zit dan het gemiddelde dressuurpaard. We zullen zien, maar moet ergens wel een beetje lachen om mensen die denken dat zo'n huis-tuin-en-keuken paard minder sterk is dan zo'n wedstrijdpaard. Hoe verzinnen ze het? :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:14

Twiggy2008 schreef:
Eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat mijn paard de 30 a 40 jaar gaat halen, hoor. Waarom niet? Ik ken er zat die zo oud geworden zijn zonder in 'de sport' gezeten te hebben. En ik heb een sterk type paard, die ook op een sterke manier gehouden wordt (buiten). Denk dat hij sterker in zijn vel zit dan het gemiddelde dressuurpaard. We zullen zien, maar moet ergens wel een beetje lachen om mensen die denken dat zo'n huis-tuin-en-keuken paard minder sterk is dan zo'n wedstrijdpaard. Hoe verzinnen ze het? :D

Nouja, om een paard ons te laten dragen zonder dat het ze op lange termijn beschadigd, moet er wel degelijk goed gereden worden en dat gebeurt, als je zo op bokt kijkt, bij veel huis-tuin-keuken paarden niet. De dierenartsen en osteopaten hebben het er maar druk mee!

Janneke2 schreef:
leonie87 schreef:
Ik ben op zich niet tegen LDR methode, mits met verstand toegepast, maar hier zitten toch wel een paar serieuze agressieve foto's tussen! Vind het behoorlijk heftig dat dit dus zomaar kan en zeker op dit niveau! Zoveel fotos op zoveel verschillende momenten, dat zijn geen momentopnames meer.

Ik durf niet te zeggen, dat ik alle foto's op de facebookpagina's heb gezien.

Maar die 50 die ik heb gezien, daarvan liep geen enkel paard Lang (en Diep en Rond).
Ze liepen Kort, erg kort en Rond met een valse knik en idd heel erg diep....

Ik stel voor, dat we "kort, valse knik en heul erg diep" aanduiden als rollkur.

En idd: wie echt verstand van zaken heeft, nadrukkelijk geen beginner is en een erg atletisch paard heft - die kan zich eventueel wagen aan laag, diep, rond.

Ik snap dan ook echt niet dat er gesproken wordt van LDR bij het zien van de facebook foto's? Op de meeste foto's liepen ze juist heel kort met een hele holle rug...