Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 02:06

aisie schreef:
Ken weinig maneges waar steeds mensen bij beginners lopen.

In mijn ogen een slechte zaak dus mijn kind zou daar dan ook nooit te lessen komen :)

Gini

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:30

Of misschien....moet je geen manege met beginnerslessen beginnen in een gecategoriseerd laagvlieggebied. :)*

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:17

De discussie doet me denken aan het topic 'angstige ruiter'. Als dit, als dat, dan ga ik maar niet rijden. Het kan gebeuren dat er iets voorbij komt. Een politie auto, een ambulance, een trauma helicopter, een tractor met aanhanger. Daar leer je van. Bij 'op hol slaan' stel ik me toch iets anders voor dan in het eerste filmpje getoond wordt.

In het tweede filmpje zijn de pony's al door elkaar aan het rondrennen. Dan vraag ik me af, waarom loopt er niet even iemand mee, of wordt er een rustigere pony gepakt? Beginners kunnen niet zo veel, daar zijn het beginners voor.

Er is iemand op bokt met een drachtige merrie, die onder de landingsbaan van Schiphol 'buiten rijdt'. Die zegt ergens dat de vliegtuigen zo ongeveer twintig meter boven haar paard voor bij komen. Zo wordt het veulen ook gelijk 'getraind' op verkeersmak zijn.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:27

Hier komen ze van de luchtmacht op de zelfde hoogte over de bak, soms nog lager heb ik het idee.. Gelukkig zijn de paarden hier allemaal altijd rustig gebleven als het iemand op zat. Ze kijken wel als zo'n ding vlak over je heen komt vliegen maar ze gaan er niet van op hol.. Niet als er iemand op zit tenminste, die in de wei staan willen nog wel eens een rondje gaan rennen of een bok geven..

Slaat natuurlijk nergens op dat ze juist bij de paarden zo laag gaan vliegen.. Inderdaad als er beginners op de paarden zitten snap ik best dat er een aantal naast het paard zijn beland..

@Gini, wie zegt dat de manege er niet eerder was dan dat het laagvlieggebied was. Of mag niemand in zo'n gebied mogelijkheid hebben om te leren paardrijden in dat gebied omdat de kans bestaat dat er een vliegtuig over komt?

Hier zit ook een manege in de buurt waar vliegtuigen zo laag over komen, die hebben een binnenbak.. Nog nooit gehoord dat daar iemand van een paard is gevallen omdat er helicopters of vliegtuigen laag over kwamen.. Het hoeft niet fout te gaan..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:32

Wij zitten ook in het teainings gebied van luchtbasis gilze-rijen, met als gevolg dat er hier regelmatig vliegtuigen door de geluidsbarrière gaan. Het is nu twee x achter elkaar bij hetzelfde meisje gebeurt dat de pony waar ze opzat schrok en dat ze eraf viel. Meisje is inmiddels gestopt met rijden omdat ze bang is geworden. Heel sneu, maar wat doe je eraan? Mijn hinden gaan ook over de zeik van zo'n knal, maar ik zit nu eenmaal in zo'n gebied. Dan moet ik maar verhuizen....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:34

Als ik naar dat filmpje kijk met die politie helikopter is het heel sneu dat de kindjes eraf vallen.
Maar was daar een plastic zakje in de bak gewaaid was hetzelfde gebeurd.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:37

miss_lizje schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=RSgG6y9nglo Het eerst wat er bij mij opkwam was dit filmpje. Deze dieren gaan wel goed aan de kletter waarbij er maar 2 op blijven zitten. De betreffende helicopter vloog nog niet eens zo laag als je de video beelden bekijkt. Maar ik kan me voorstellen dat als een kind er dus door de schrikreactie van het paard/pony op de helicopter letsel op loopt je als ouder niet blij bent.

Ik weet niet in hoevere de planningen van oefeningen bekent worden gemaakt. Ik heb daar geen ervaringen mee en doe daarom er geen uitspraken over. Maar ik denk dat een beetje tollerantie, samenwerking en comminucatie een hoop frustratie weg kan nemen.

als je goed naar het filmpje kijkt, zijn het 3 paardjes die idd aan de ren gaan, maar heb je ook gezien, dat het dezelfde 3 paardjes zijn, die in beste tempo achter elkaar aan rijden. Denk wanneer er iemand daar BOE had geroepen, dan waren ze ook aan kletter gegaan. Die 3 ponies waren gewoon aan zoeken. Bovendien wat kan je verwachten van 3 van die ukkies, die kunnen geen enkel paard bij zich houden. Gelukkig hadden ze enkel schrik en viel het gelukkig wel mee.

Die 2 die bleven zitten, die liepen tijdens het filmpje toch al bijna niet

( geen aanval op jou miss_lizje alleen mij reactie op het je filmpje)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:40

stef schreef:
Wij zitten ook in het teainings gebied van luchtbasis gilze-rijen, met als gevolg dat er hier regelmatig vliegtuigen door de geluidsbarrière gaan. Het is nu twee x achter elkaar bij hetzelfde meisje gebeurt dat de pony waar ze opzat schrok en dat ze eraf viel. Meisje is inmiddels gestopt met rijden omdat ze bang is geworden. Heel sneu, maar wat doe je eraan? Mijn hinden gaan ook over de zeik van zo'n knal, maar ik zit nu eenmaal in zo'n gebied. Dan moet ik maar verhuizen....

Ik rij in hetzelfde gebied verwacht ik.. Het is erg dat het meisje is gestopt met rijden daardoor.. Maar inderdaad je kan niet zomaar zeggen nou dan ga ik maar verhuizen omdat er af en toe eens een flinke knal is.. Het is toch overal wat?..

Little king@ Idd.. als het een plastic zakje was geweest was het misschien ook gebeurd, maar wie stel je dan aansprakelijk? De kruidvat als het daar een tasje van was?

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:42

Ik vind de reactie van de paarden ook niet schokkend. Ze zijn gewoon lekker onder de indruk en rennen een beetje. Verre van echt op hol. Paardje aan de longe loopt ook rustig verder... Beetje veel ophef denk ik van de manege uit. Zielig dat het meisje gewond is, maar de mensen van de luchtmacht mogen ook best hun oefeningen doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:46

Jeetje dat is wel heel erg laag overvliegen :oo
Dat lijkt me dan weer niet nodig.
Hoe moeilijk is het een bufferzone van 500-1000 meter rondom de manege te creeren, lijkt me voor de helikopters ook alleen maar meer oefening.
En dan vraag ik me ook nog even af waar je als piloot met je gedachten zit als je daar vliegt, als je paarden ziet staan is het toch niet teveel moeite even iets hoger te gaan vliegen.

Maar de reactie van de paarden valt me alleszins mee, die zijn er blijkbaar al aardig aan gewend.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:48

anneliesdj schreef:
En dan vraag ik me ook nog even af waar je als piloot met je gedachten zit als je daar vliegt, als je paarden ziet staan is het toch niet teveel moeite even iets hoger te gaan vliegen.

En jij denkt dat die piloten daar voor de lol vliegen? :?
Er ligt een compleet draaiboek en voor geschreven oefeningen die ze uit moeten voeren.
Dan ga je niet 'even' wat hoger vliegen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:52

anneliesdj schreef:
Jeetje dat is wel heel erg laag overvliegen :oo
Dat lijkt me dan weer niet nodig.
Hoe moeilijk is het een bufferzone van 500-1000 meter rondom de manege te creeren, lijkt me voor de helikopters ook alleen maar meer oefening.

Maar de reactie van de paarden valt me alleszins mee, die zijn er blijkbaar al aardig aan gewend.

Maar hoe ver gaan we daar in? Gaan we dat dan ook doen bij al het vee dat buiten loopt? natuurgebieden? bejaardentehuizen? Mogen ze dan ook niet meer op hogere hoogtes over manege's heen komen?.. Je weet ook niet wat de piloot voor commando krijgt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:54

Ok, bufferzone rondom maneges. En wat nog meer? Rondom melkveehouderijen? Want de melk wordt zuur? Rondom kippen stallen? Want de kippen gaan van de leg?
Valt me altijd op dat paardenvolk maar verwacht dat alles en iedereen rekening met hun moet houden, maar dat het andersom onmogelijk is...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:58

Ik heb het filmpje bekeken en vind de reacties van de paarden meevallen. Ze zijn opgewonden, ze vinden het spannend. Ja, de heli vliegt erg laag. Nee, dat vind ik niet zo netjes. Maar...als je in zo'n gebied je paarden hebt, dan gebeurt dat toch vaker en wennen de paarden er toch aan? Natuurlijk zal er altijd een paard tussen zitten dat het aangrijpt om even "gek" te gaan doen. Maar naar mijn idee kan je paarden overal aan wennen. Ik woon zelf in de Randstad met de aanvliegroute van Rotterdam/The Hague Airport boven de stal waar mijn paard staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:01

roxiie schreef:
anneliesdj schreef:

En jij denkt dat die piloten daar voor de lol vliegen? :?
Er ligt een compleet draaiboek en voor geschreven oefeningen die ze uit moeten voeren.
Dan ga je niet 'even' wat hoger vliegen

Als ze een compleet draaiboek incl vliegroute's hebben, kan er gebruik gemaakt worden van een 'veilige zone' rondom de manege.

Vee wat in een weide loopt zou geen probleem moeten zijn, die hebben normaal gesproken voldoende ruimte om een normale schrikreactie te kunnen uitvoeren.
@stef; koeien en kippen zijn bij lange na niet zo gevoelig voor dit soort dingen, bovendien sta je daar als mens niet naast met het risico vertrapt te worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:06

Nee? Een melkveehouder loopt nooit in de buurt van zijn vee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:17

Meestal zit daar een hek tussen ;)
Bovendien is een koe minder schrikgevoelig als een paard en staan die bovendien binnen.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:20

jeetje, wat overdreven allemaal.
als je hebt gekozen om met paarden om te gaan dan is het ook je eigen keuzen dat er dus wel eens een ongelukje kan gebeuren, maar ik denk niet dat je ze maar moet beschermen voor alles wat geluid maakt.. dan wennen ze nooit ergens aan.
Als er een boer langs de manege rijd met zijn trekker ga je toch ook niet klagen? deze meneer doet zijn werk en daar zijn sommige paarden ook bang voor..
net als de mannen in de helikopters!
ik ben blij dat er geoefend word.. als er straks echt iets is dan hebben ze niet goed kunnen oefenen omdat er een paar paardenmensen boos zijn omdat ze te laag overvliegen?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:21

anneliesdj schreef:
Meestal zit daar een hek tussen ;)
Bovendien is een koe minder schrikgevoelig als een paard en staan die bovendien binnen.

jij bent werkelijk nog nooit op een boerderij geweest als ik dit zo lees..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:22

Dat idee heb ik idd ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:24

Ik moest eerlijk gezegd wel een beetje lachen toen ik het filmpje zag en dat paard aan de longe gewoon als een dooie zijn rondjes door draaft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:25

_O-
Ik ben opgegroeid midden tussen koeien en boerenbedrijven, als meisje van 10 was ik al aan het melken en kalveren voeren.

Is het tegenwoordig zo moeilijk om een beetje rekening te houden met elkaar dan?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:30

koeien die alleen maar binnen stonden en waarbij de boer nooit tussen de koeien liep zeker?

jawel ik ben heel erg voor rekening houden met elkaar, maar je kan ook te ver gaan.
die mensen oefenen daar niet voor zichzelf hoor.. maar juist voor onze samenleving en maar klagen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:32

Rekening houden ja dat is het keyword hier, de piloten doen gewoon wat ze moeten doen voor hun werk daar kunnen wij als hobby-isten dan toch wel rekening mee houden zou je denken.

Er komen hier zo vaak heli's en straaljagers over, soms ook zo laag als daar paarden schrikken even en hebben dan door dat het niets is. Weer wat geleerd denk ik dan, ik zou juist gebruik maken van de situatie ga juist iets doen met je dier op die tijden dan zijn ze er zo aan gewent.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:37

ik denk dat je van geen een paard was afgevallen zoals ze daar reageren.