Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:11

DaisyB94 schreef:
Mijn moeder is hard bezig om af te vallen om ooit op mijn paard van 165 te kunnen rijden. Ze weegt zelf nu 71 kg maar ze wil eronder anders vind ze het zielig voor hem. Nu rijd ze op onze haflinger die kan dat veel makkelijker aan ivm met sterkere rug.

Ik vind nog steeds wij moeten ons aanpassen voor ons paard niet andersom.

Als ik zo op jouw profiel kijk denk ik eerlijk gezegd dat iemand van 71 kilo beter op het paard kan dan op de haf; die lijkt me wat beter getraind en bovendien zwaarder? Volgens mij is het trouwens een fabeltje dat alle haflingers meer gewicht kunnen dragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:12

Citaat:
want laten we eerlijk zijn; jezelf een uur fanatiek in het zweet werken per dag past niet echt bij het hebben van zwaar overgewicht)

Echt wel.... ik reed rustig 8x per week met "flink" overgewicht.
Ben nu 30 kilo afgevallen, maar had "vroeger" geen moeite met mijn conditie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:16

Brainless schreef:
Citaat:
want laten we eerlijk zijn; jezelf een uur fanatiek in het zweet werken per dag past niet echt bij het hebben van zwaar overgewicht)

Echt wel.... ik reed rustig 8x per week met "flink" overgewicht.
Ben nu 30 kilo afgevallen, maar had "vroeger" geen moeite met mijn conditie.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Toch denk ik dat de gemiddelde te zware ruiter niet valt onder het kopje fanatiek...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:19

Maar dat rijdt toch helemaal niet lekker, dat overgewicht?

Ik ben een erg serieuze ruiter, lang (1.85m) en een tikkeltje te zwaar voor mijn lengte. Ik heb twee jaar geleden zelfs 96 kilo gewogen(!!!!!). Naast dat ik niet geheel gelukkig met mezelf was en alleen nog maar donkere kleding droeg, ging het rijden ook niet zo lekker. Al met al ben ik toen een kilo of 16 afgevallen en kon ik eindelijk weer goed rijden, zitten, voelen wat mijn paard deed. Nu zijn er weer wat kilo's bij aan gegroeid (zit nog onder 90 gelukkig) en ben ik weer aan het afvallen (ben net een jo-jo). Maar kan ik nog serieus rijden zonder mezelf in de weg te zitten. Die kilo's minder zijn echter heel erg welkom, om mijn paard toch minder te belasten.

Met een topic als deze twijfel ik toch wel aan mijn gewicht in combinatie met paardrijden.

Gianti

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:25

Ik vind dat als je een 22 inch zadel nodig hebt, je gewoon niet meer op een paard hoort te stappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:33

Gianti ik ben het volledig met je eens....de oplossing is simpel of afvallen of gaan mennen.. :o

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:39

Narnia schreef:
Gianti ik ben het volledig met je eens....de oplossing is simpel of afvallen of gaan mennen.. :o

Precies ! Straks gaan ze nog bankjes ontwikkelen voor òp het paard .
Het moet niet gekker worden ook die fabeltjes van; iemand van 100kg kan een paard minder belasten/storen als iemand van 50kg die zit te stuiteren.
Die moeten allebei moeten een andere hobby zoeken....
Op mijn paarden komt niemand boven de 70 kg , dat vind ik gewoon zielig en ik ben te zuinig op ze om ze dat aan te doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:14

Gianti schreef:
Ik vind dat als je een 22 inch zadel nodig hebt, je gewoon niet meer op een paard hoort te stappen...

Exact wat ik zei idd...

Pas je niet eens meer in een 18" dan gewoon stoppen met rijden tot het wel past

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:14

lifaya schreef:
Gianti schreef:

Exact wat ik zei idd...

Pas je niet eens meer in een 18" dan gewoon stoppen met rijden tot het wel past

:j 100 % mee eens.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 02:28

Dakotah schreef:
Nee idd. bij mij is ook nog nooit 1 op de knieën gevallen, meestal lopen ze vrij snel, en dan rijd ik altijd op pony's. zo rond de 1m40-1m45.
Meestal kijken ze ook nog gewoon als ik er weer afstap, geen tongen op de grond o.i.d. :=

nu even offtopic maar moet toch even zeggen, dat een paard niet snel op zijn knieen gaat vallen maar dat dit niet wil zeggen dat hij geen last ondervind, integendeel, paarden sloven zich vaak veel te veel uit waardoor problemen dikwijls pas aan het licht komt als het al te laat is.
dat ter zijde ..
Maar nu niet op jou persoonlijk gericht, en wil zeker niet zeggen dat dat bij jou het geval is, maar dat ze snel lopen is verre van een argument!
een paard gaat vaak sneller lopen net als hij het moeilijk heeft.. Mijn paard is ook een 'wegloper' als hij een oefening moeilijk vind (niets met mijn gewicht te maken in mijn geval, maar als ik een te zware ruiter op hem zou zetten zou hij ook eerder sneller beginnen lopen, dan trager)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:31

22 inch? mijn hemel..............ik heb kledingmaat 40/42 en pas uitstekend in mijn KN dressuurzadel maat 1,dat is 17,2 inch oid.

Als je een 22 inch zadel nodig hebt moet je niet eens willen rijden.......

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:33

Colway schreef:
Vind het bijzonder om te lezen hoeveel vrouwen er met maat 42/44/46 beweren nog in 17,5 inch te passen. Als ik om me heen kijk zie ik veel. heel veel te dikke billen in een te klein zadel

Nou idd hoor...
Al is de ene 17,5" de andere natuurlijk niet. Maar ik wil ook wel fotos zien dan. Want je hebt echt niet alleen voor je bovenbenen alleen maat 44 nodig, dan heb je ook heus een kont...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:50

Er zijn ook heel veel mensen die zich in te kleine kleding persen. Als je niet anders gewend ben dan merk je als ruirer misschien niet eens het verschil tussen een passend (ruiter)zadel of niet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:55

Loetie84 schreef:
Colway schreef:
Vind het bijzonder om te lezen hoeveel vrouwen er met maat 42/44/46 beweren nog in 17,5 inch te passen. Als ik om me heen kijk zie ik veel. heel veel te dikke billen in een te klein zadel

Nou idd hoor...
Al is de ene 17,5" de andere natuurlijk niet. Maar ik wil ook wel fotos zien dan. Want je hebt echt niet alleen voor je bovenbenen alleen maat 44 nodig, dan heb je ook heus een kont...

nou en dit is toch echt zo.
ik heb zelf voor mijn maat helemaal geen kont.
en ik pas in sommige merken wel in een 17,5 maar sommige merken zijn juist mooier voor maat 18

en daar kan ik ook niks aan doen dat het past. de zadelmakers hebben mij toch echt dit aangemeten en heb zelf nog ruimte zat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:30

Loetie84 schreef:
Colway schreef:

Nou idd hoor...

Bekijk mijn fotos maar. :Y)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:03

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

idd! belachelijk! laat ze maar eerst ff afvallen! arme paarden..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:10

Dit kan misschien heel stom overkomen maar ik bedacht me net het volgende (als leek!!).

(Klein stukje voorgeschiedenis ik ben 38KG afgevallen zodat ik mocht leren paardrijden van mezelf en ik ga binnenkort ook beginnen met paardrijden, dus vandaar deze gedachte).

Zou het niet zo zijn dat bij een dergelijk groter zadel ook het gewicht beter over de paardenrug verspreid wordt en dat juist die groep die dus nu net wel-net niet zou mogen rijden (ik noem 't even de 90-100KG groep, daarboven lijkt mij zwaar onverantwoord) met een groter zadel het paard ook minder "verzieken", of zeg ik nu iets heel stoms?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:12

Ze zeggen dat de zadels niet langer worden, dus dde druk ook niet vermindeten

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:14

Ah ok, weer wat geleerd :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:21

Maar je hebt ook kleine dikke mensen, wel een dikker kont maar qua gewicht zal het meevallen. Hebben ze dan ook grote zadels met korte zweetbladen?

Ik ben zelf 178 cm en weeg momenteel 84 kg, maat 42/44. Ik pas met gemak in mijn 18" zadel en ook mijn 17.5" zadel wil (ben op dieet, moet nog minimaal 10 kg!, 2 zwangerschappen.)
Mijn vriendin zou niet in mijn zadel passen, ondanks het zelfde gewicht maar 15 cm kleiner...ze rijdt niet, dus geen probleem.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:22

@choiix allereerst heel knap en ook respect dat je eerst ben gaan afvallen voordat je gaat paardrijden maar je stelt ook dat boven de 100kg echt niet meer kan maar 90kg is toch echt de grens van een gemiddeld rijpaard.
90/100kg blijft 90/100kg ook al wordt het gewicht verdeeld, veel te zwaar dus ! Tel er een zadel bij en je zit er alweer flink boven.

Je hoeft niet persee een dikke kont of benen te hebben om teveel gewicht te bereiken. Ik zie genoeg dames die boven de gordel aardig wat mee te zeulen hebben. Ook lengte is gewicht...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:51

Wel grappig, ik zie al een paar keer staan, dat mensen beweren in een 18 of 17 inch zadel te passen, maar men dat zich niet voor kan stellen.
Want dat ze veel te dikke achterwerken in zadels zien.
Dus jullie gaan bij het zien van een te dikke kont in een zadel, direct naar die gene toe om te vragen welke maat broek hij heeft?
Hoe weet je dan wat voor maat die persoon heeft?
Misschien heeft die met die te dikke kont wel een maatje 46 of 48...
Dat zie ik er niet aan af...
Overigens passen mijn broeken prima.

By the way gaat dit topic ook niet over een zadel vanaf maat 42, maar in engeland voor boven de maat 44.
Er wordt alleen nog even bij vermeld dat het nederlands gemiddelde maat 42 is, die dus prima passen in een 18 inch of kleiner.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:15

Te zwaar of niet te zwaar ...
Discussie die kan blijven duren .
Ben niet mager maar ook niet dik . Maat 40/42 ,173 lang en nu zo, n 72 kg .
Heb moeten knokken om terug op een voor mij acceptabel gewicht te komen na 2 zwangerschappen waar ik 100+ was geworden .Nu is mn gewicht prima en blijf ik om onverklaarbare reden afvallen ....
Ik ben wel van mening dat de combinatie moet passen .
Zo ga ik dus echt niet op de pony van mijn dochter zitten terwijl er mensen genoeg zijn die beweren dat hij (136 cm ) mij kan dragen .
Een maat 40/42/44 is een gangbare maat in NL .
Maar zoek een paard wat bij je past en niet een klein bloederig type als je bv 80+ weegt .
En er zijn toch berekeningen van zoveel % kan een gezond paard comfortabel dragen .

Ik heb vroeger voor mijn merrie een bijrijder gehad , schat van een meid . Na een aantal weken mocht ze gaan rijden . Helaas moest ze nog veel leren en was ze niet gezegend met een slank lijf . Waardoor mijn jonge merrie er last van had .
Heb haar toen heel netjes proberen uit te leggen dat deze combi niet paste . Heb daar veel kritiek over gekregen .
Toch gekozen voor mijn paard .
En dat was best moeilijk .
Iets zwaar is niet zo erg als je makkelijk bent in je lijf en al vaardigheden hebt . Maar heb je deze niet zit je je paard te makkelijk in de weg ....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:26

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Inderdaad.

Daar is geen discussie over nodig.
Elke kilo is een last en elke kilo meer is een extra last.
De paardenrug heeft beperkte plek waar gewicht over verdeeld kan worden.
Het dragende vlak van een zadel KAN NIET groter zijn.

Er is een keíhard maximum aan de druk welke het weefsel van de rug kan dragen zonder dat de werking van de cellen belemmerd wordt, zonder dat het weefsel schade oploopt.
Het is de rug van het paard welke de ruimte bepaalt, niet het formaat van de zit!
Er is dus in het geheel geen onduidelijkheid over het maximum gewicht.
De rest is geneuzel in het egoïstische ruiterbelang van een te zwaar mens.

Een zadel voor ´zwaardere´ ruiters is wederom een commercieel belang tegenstrijdig met het welzijnsbelang van het dier wat die last moet dragen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:29

Mijn eerste en enige reactie was 'Oeff...'
22", daar heb je echt wel een enorm achterwerk voor nodig. Die van mij is al enorm, maar past met gemak in een 17,5" :=