Adelinde Cornelissen wint Kür in Mechelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Adelinde Cornelissen wint Kür in Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:07

Dus omdat je met paardrijden te maken hebt met paarden mag de basis afwezig zijn in de topsport. Wat een logica :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:18

Air schreef:
Dus omdat je met paardrijden te maken hebt met paarden mag de basis afwezig zijn in de topsport. Wat een logica :D

Dat staat er niet he dat is jouw interpretatie

Er staat dat je als paardrijdende topsporter te maken hebt met een paard een levend wezen met een karakter en wil. Dat Adelinde Parzival nu in zon accommodatie op deze manier kan presenteren heeft daar alles mee te maken.
Een paar jaar geleden was ze de baan niet eens rond gekomen laat staan een proef afleggen.
Paard is door de jaren heen, mede door het doorzettingsvermogen van Adelinde, veranderd.

Veel paarden zullen dat niet doen, veel paarden hebben minder talent, zie daar maar eens toekomstvoorspellingen op te maken

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:21

Het gaat niet om logica, maar om feiten. Beide topsporters behalen internationale prijzen, dat verdient respect. Ik denk dat er weinig turnfans kritiek hebben op Epke, die zijn blij met zijn internationale prestaties, zeker voor zo'n relatief klein land, als Nederland.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:37

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:02

sarabande schreef:
Air schreef:

Dat staat er niet he dat is jouw interpretatie

Er staat dat je als paardrijdende topsporter te maken hebt met een paard een levend wezen met een karakter en wil. Dat Adelinde Parzival nu in zon accommodatie op deze manier kan presenteren heeft daar alles mee te maken.
Een paar jaar geleden was ze de baan niet eens rond gekomen laat staan een proef afleggen.
Paard is door de jaren heen, mede door het doorzettingsvermogen van Adelinde, veranderd.

Veel paarden zullen dat niet doen, veel paarden hebben minder talent, zie daar maar eens toekomstvoorspellingen op te maken

Op een top niveau paardrijden betekent dat je kijkt naar het paard, naar zijn karakter en bouw, en dan bepaald hoe jij het beste hem kan trainen en naar een topniveau kan rijden.
Het karakter van Parzival hoort nooit een excuus te zijn voor Adelinde om met een gespannen paard door de ring te rijden. Want dat is de kunst van het paardrijden: een paard zover te krijgen gehoorzaam en ontspannen te laten doen wat jij wilt.
Ik vind het zo'n ontzettende onzin dat mensen het karakter van paarden, zoals bijv jazz afstammelingen, als excuus gebruiken om te zeggen dat het niet goed gaat in de dressuur. Als je daar niet mee om kan gaan en je paard niet alsnog ontspannen kan krijgen is dat je eigen verantwoordelijkheid en schuld en ben je geen topruiter in mijn ogen.

Dus nee, het feit dat Parzival een moeilijk paard is maakt het niet opeens ok als hij niet op dezelfde manier ontspanning en vrijheid kan laten zien als andere paarden. Voor zo'n paard moet je dan een bepaalde trainingsmethoden vinden, en je oorspronkelijke methoden misschien aanpassen.
Geen excuus dus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:11

Heb je ooit zon paard gereden, barst van het talent, maar niet altijd bewerkbaar??

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:15

Het gaat er niet om of ik of de gemiddelde bokker zo'n paard zou kunnen rijden.

Het gaat erom dat als je Adelinde echt tot de absolute top behoort, zoals jij beweert, het karakter van een paard niet zoveel hoort mee te wegen in de prestatie omdat je als echte topruiter weet daarmee om te gaan. Je hoort dan een manier en trainingsmethode te vinden waarmee je het paard wel kan bewerken. Zo flexibel hoor je te zijn als 'absolute topruiter'.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:18

Twist1991 schreef:

Het gaat erom dat als je Adelinde echt tot de absolute top behoort, zoals jij beweert, het karakter van een paard niet zoveel hoort mee te wegen in de prestatie omdat je als echte topruiter weet daarmee om te gaan. Je hoort dan een manier en trainingsmethode te vinden waarmee je het paard wel kan bewerken. Zo flexibel hoor je te zijn als 'absolute topruiter'.

Met een OS zilveren medaille, nummer 1 van de wereld etc etc lijkt ze dus ondanks het karakter van het paard daaraan te voldoen en dus een topruiter te zijn en dat beweer ik niet dat heeft ze gewoon bewezeb

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:28

sarabande schreef:
Twist1991 schreef:

Met een OS zilveren medaille, nummer 1 van de wereld etc etc lijkt ze dus ondanks het karakter van het paard daaraan te voldoen en dus een topruiter te zijn en dat beweer ik niet dat heeft ze gewoon bewezeb

Dat is jouw conclusie :) Ik zie nog steeds een paard die zich constant heel sterk maakt en vaak gespannen is. Ik vind dat dat bij een combinatie op dat niveau niet constant het geval mag zijn. Dat een paard af en toe een keer zich sterker maakt dan normaal omdat hij gespannen is vind ik normaal, maar niet zo vaak als bij Parzival het geval is. Maar nogmaals, dat is mijn mening :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:34

Air schreef:
Tja... waar gaat de OS en topsport dan nog over als het daar blijkbaar heel normaal is om GEEN lichtheid en harmonie te hebben.

Ik ben niet zo'n fan van Adelinde en Parzival maar blijkbaar heeft Adelinde toch troeven die opwegen tegen het nadeel van de spanning van Parzival en druk van Adelinde. Dan denk ik dat ze blijkbaar des te beter presteert omdat ze ONDANKS die nadelen toch nog kan winnen in een internationaal deelnemersveld :)

(ik moet trouwens stiekem wel een beetje gniffelen. Toen Adelinde opkwam, vond iedereen haar briljant en was iedereen enorm anti-Anky. Nu wordt de tendens ineens anti-Adelinde en pro-Charlotte. Straks gaat Charlotte de vuilnisbak in en is het weer een ander die helemaal de max is :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:53

Urielle schreef:
Ik ben niet zo'n fan van Adelinde en Parzival maar blijkbaar heeft Adelinde toch troeven die opwegen tegen het nadeel van de spanning van Parzival en druk van Adelinde.

Tja, ze wint omdat de rest gewoonweg slechter is dan zij.
Maar gelukkig is er een grote verandering op komst. Het is niet voor niets dat ruiters zoals Heleen Langenhanenberg en Charlotte Dujardin nu van lieverlee de koppositie overnemen. Eindelijk zien de juryleden EN het overgrote deel van het publiek dat paardrijden geen krachtsport is maar een sport waar harmonie, regelmaat en lichtheid centraal moet staan.
En ik ben blij met deze omschakeling en met mij nog vele anderen. En diegene die het niet zien of willen zien, hoop ik echt dat zij ook ooit het licht mogen gaan zien.
En dit is mijn eigen mening. Je hoeft het niet met mij eens te zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:57

Als Totilas met Ed in de oude vorm weer de ring in zou komen zou dat hele geblabla over lichtheid en harmonie, onder welke noemen ook de bronzen OS medaille werd toegekend, direct vergeten zijn en iedereen weer vallen voor power.
Het is een mode praatje en iedereen blaat het na.
Adelinde traint niet meer bij Sjef, Parzival is handzamer geworden dus is ze anders gaan rijden, zo eenvoudig is het.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:58

Citaat:

Tja, ze wint omdat de rest gewoonweg slechter is dan zij.
Maar gelukkig is er een grote verandering op komst. Het is niet voor niets dat ruiters zoals Heleen Langenhanenberg en Charlotte Dujardin nu van lieverlee de koppositie overnemen. Eindelijk zien de juryleden EN het overgrote deel van het publiek dat paardrijden geen krachtsport is maar een sport waar harmonie, regelmaat en lichtheid centraal moet staan.
En ik ben blij met deze omschakeling en met mij nog vele anderen. En diegene die het niet zien of willen zien, hoop ik echt dat zij ook ooit het licht mogen gaan zien.
En dit is mijn eigen mening. Je hoeft het niet met mij eens te zijn.[/quote]
Citaat:

:j :j :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:31

Twist1991 schreef:

Je lult er om heen da't niet schoon is om te zien.

Topsporters zijn in de eerste plaats mens en toppaarden in de eerste plaats paar.
Er zijn paarden op deze wereld, ja, echt waar, die van nature iets sterker en sneller gespannen zijn en juist dat je die dieren kan blijven rijden zoals Adelinde doet, zonder dat er ongelukken gebeuren, is een bewijs van haar ruitergevoel.
En jawel, dan gaat het er wel om dat de gemiddelde bokker dat niet kan, want dat de gemiddelde bokker het niet kan, en Adelinde wel, is juist bewijs dat Adelinde een beduidend betere ruiter is dan gemiddeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:42

Cherie, leuk dat je dochter in haar ponytijd succesvol was. Wat heeft het haar verder in de paarden gebracht. Rijdt ze inmiddels op hoog niveau? En rijd je zelf ook?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:43

burl schreef:
Eindelijk zien de juryleden EN het overgrote deel van het publiek dat paardrijden geen krachtsport is maar een sport waar harmonie, regelmaat en lichtheid centraal moet staan.

Dat is imo niet zo'n 'eindelijk'. Die verschuiving was er destijds al met Nicole Uphoff en Rembrandt en later Anky en Bonfire. Imo is die tendens iets te ver doorgeschoven, ik zie de LDR niet graag met de kin op de borst, maar zoals het bijv. bij Bartels wordt toegepast zie ik er wel weer de voordelen van. Maar goed, het ging over Adelinde :+ Ik zie haar ook niet zo graag rijden dus, en vind Parzival altijd erg lang en hoog blijven achter het zadel (don't shoot me mensen) maar ik denk dat de jury dat ook wel degelijk ziet. De protocollen van Adelinde kunnen we tenslotte ook niet inzien ;) Een beetje hetzelfde als dat je hier op Bokt leest: ja, die combi waarvan dat paard regelmatig achterstevoren in de proef stond, is voor mijn brave paard geplaatst. Ja, maar die combi wist die mindere onderdelen te compenseren met achten en negens en jouw brave paard bleef al sloffend op hoogstens wat zessen hangen ;) Misschien vindt de jury wel dat de inwerking van Adelinde te streng is, of het paard te gespannen, of wat dan ook, maar wegen dingen als takt, elasticiteit en expressie er dusdanig tegenop dat het dan toch nog een hoog cijfer wordt?
Tja, er zal toch wel iets goeds gebeuren daar, dat de internationale juryleden het zo kunnen waarderen. Tenslotte rijdt Adelinde daar wel, en wij niet :+
en je moet voor de gein eens in Belgie naar een nationale ZT wedstrijd komen kijken hhahaha

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:24

Urielle schreef:
Air schreef:
Tja... waar gaat de OS en topsport dan nog over als het daar blijkbaar heel normaal is om GEEN lichtheid en harmonie te hebben.

Ik ben niet zo'n fan van Adelinde en Parzival maar blijkbaar heeft Adelinde toch troeven die opwegen tegen het nadeel van de spanning van Parzival en druk van Adelinde. Dan denk ik dat ze blijkbaar des te beter presteert omdat ze ONDANKS die nadelen toch nog kan winnen in een internationaal deelnemersveld :)

(ik moet trouwens stiekem wel een beetje gniffelen. Toen Adelinde opkwam, vond iedereen haar briljant en was iedereen enorm anti-Anky. Nu wordt de tendens ineens anti-Adelinde en pro-Charlotte. Straks gaat Charlotte de vuilnisbak in en is het weer een ander die helemaal de max is :') )

Welkom tot de bekrompen wereld van bokt hihi

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:21

na het kijken van de kur op youtube vind ik dat het er veel beter uitziet dan met de OS. Het geheel ziet er ontspannener uit
en niet zo als een trekwedstrijd aan de teugels. Heel prettig om naar te kijken. Goed gedaan!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:44

Urielle schreef:

Feit! Ik volg hier gewoon en ben nooit zo'n Adelinde-fan geweest, maar nu in deze proef kan ik toch wel zeggen dat ik het verschil opmerk, dat er evolutie is in de paardensport is gewoon positief, punt? Ik vind de dressuur van de laatste jaren een beetje mode-gevoelig, 't is een contante afweging tussen kracht en power, en ontspanning en souplesse, beide verenigen lijkt mij moeilijk en al vaak afhankelijk van het kunnen van het paard op zich. Moeilijk! En niet iets dat je zomaar even verandert in je training ook... Waar men vroeger de power graag zag, ziet men nu graag de lichtheid, dus het lijkt mij eerder nuttig een jury-discussie en algemeen-beeld-voorkeur-discussie te houden, dan steeds zo'n (bokt)kruistocht tegen de ruiters op zich, men rijdt naar het beeld toe waar men punten voor krijgt zeker...

En inderdaad: haal een Totilas met Edward weer in de ring, en het algemeen beeld verschuift weer hoor, zeker weten... Een Adelinde had Edward in het begin als grote concurrent, dus werd kracht met kracht bestreden, misschien, zoiets?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:14

De enige overeenkomst tussen Epke en Adelinde is dat ze beiden een jurysport beoefenen, beetje offtopic...
Of je houdt van lichtvoetige paarden met ruiters en amazones die met lichte hulpen rijden. Of je houdt van powerpaarden en powerruiters. De jury oordeelt. Een Charlotte rijdt een piaffe heel licht, minimale hulpen, valegro verliest impuls en de piaffe komt naar mijn idee niet zo goed en verheven uit de verf. Jury geeft een 9. Adelinde rijdt met meer power, paard piaffeert zeer verheven op een dubbeltje. Oogt wat gespannen. Jury geeft een 9. In beide gevallen is het geen 10 waard. Wat Parzival teveel heeft aan kracht, heeft Valegro naar mijn idee net iets te weinig. Omgekeerd de mate van ontspanning. Tot zover de vergelijking tussen deze twee.
Smaken verschillen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:19

Smaken verschillen inderdaad, maar ik kan allebei (en meerdere topruiters en paarden) waarderen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:31

Je kan huppelen op de plaats ook niet gaan vergelijken met een piaffe. Ik zou zeggen google eens op piaffe Parzival en daarna op piaffe Valegro. Nauwelijks meer gewicht op de achterhand noem ik nou niet echt een piaffe. :+ En kost daardoor ook veel minder kracht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:12

Ik heb respect voor alle ruiters en paarden die op wereldniveau presteren. Dat zouden meer mensen in Nederland moeten doen. In de USA wordt je op handen gedragen als je een medaille op wereldniveau behaalt, in Nederland is er altijd een groep mensen die topsporters (van welke sport dan ook) afkraken/afkatten. Het spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal zou vervangen kunnen worden door: de beste ruiters zitten op Bokt.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:28

Electra63 schreef:
Ik heb respect voor alle ruiters en paarden die op wereldniveau presteren. Dat zouden meer mensen in Nederland moeten doen. In de USA wordt je op handen gedragen als je een medaille op wereldniveau behaalt, in Nederland is er altijd een groep mensen die topsporters (van welke sport dan ook) afkraken/afkatten. Het spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal zou vervangen kunnen worden door: de beste ruiters zitten op Bokt.

Amen! Je hoeft geen fan van iemand te zijn, maar laat iedereen wel even in zijn waarde. Topruiter of niet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:44

Haha ik lach mij echt rot om het commentaar van sommige hier...
Allemaal Anky's stuk voor stuk en toch geen 1 die meedoet op dat niveau...