Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:42

Volgensmij hangt dit geheel van het paard af, die van mij staat non stop in de wei en is echt niet te dik. Maar sommige paarden hebben er meer aanleg voor

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:01

Dit is meer dan waar in deze weldoorvoede maatschappij wil men ook weldoorvoede dieren zien.
Ik heb al ruim 25 jaar Dobermanns, ik zet mij al jaren in voor dit "ras"en zet mij ook al jaren in voor de SDRN (Stichting Dobermann Rescue Nederland)in de loop van de jaren heb ik een paar ouwe Dobermanns van hen hier in huis gekregen... ja, hele uitgemergelde, maar ook hele DIKKE, die dus na 5 kilometer aan de lijn lopen al helemaal amechtig zijn...
Als een hartkwaal (na onderzoek bij DA)niet aan de orde is, is zo'n hond dus gewoon te dik een heeft nooit genoeg beweging gehad.
Zo was het met een van mijn huige Dobers.

We zijn gaan trainen en dieten, en meneer moest naar 46 kg.
Hij is nu 45,5
Hoe?
Ja... dat ging ook niet in een jaar tijd.
We hebben er zwaar aan gewerkt.
GEWERKT betekent: heel veel beweging, en de helft van het voer.Afvallen door allen minder eten te geven gaat voor een dier niet werken
Het is merendeels dat er niet genoeg beweging in zit.
Als je dat opvoert vliegt het er af.

Maar zo heb ik het ook met mijn paard B.J. gedaan: afknijpen en aan de slag er mee!
Je moet je realiseren dat een groot dier zoals een paard ook heel veel energie inzet om zich in allerlei gangen en bewegingen te zetten, zeker onder het zadel.
Dat is even andere koek als bij een hond.
De calorieen die een paard verbruikt onder het zadel is immens.
Waar wij mensen met een uur joggen misschien ons hamburgertje mee "goedgemaakt" hebben, ligt dat voor een paard toch even anders

Een paard van gemiddeld 400-500 kg verliest in een sessie van een half uur stap-draf-galop onder het zadel (afhankelijk van de intensiteit) per uur al het equivalent van een halve gele maatschep haver(heel simpel gezegd).

maralyn

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:23

Ik heb er ook een persoonlijke visie op.

Elk paard is anders, heeft een andere stofwisseling en een ander patroon van willen lopen.
Een drukke kwpner wandeld meer van hot naar her dan een fjord.
Ook moet er zorgvuldig gekeken worden naar het oorsprong van de ras van het dier.
Een shetlander, komt oorspronkelijk van een gebied waar niet veel gras stond en moest veel van hot naar her bewegen om fatsoenlijk gras binnen te krijgen.
Dit geld voor meer sobere rassen. Ook het klimaat is er afhankelijk van.
Zo zijn arabieren er op gebouwd om niet veel te eten en lange afstanden kunnen afleggen met warmte. Dat zou ik niet willen proberen met een shire of een engels volbloedpaard.

Dat heel veel paarden in nederland te dik zijn. Dat klopt. Veel shetlanders worden als grasmaaiers gebruikt en mensen beseffen niet wat fructaan in het gras doet. Recreatie paarden op stal en zelf sportpaarden op stal zijn vaak op licht overgewicht tot aan obesitas aan toe.

Paddock is ook niet ideaal, omdat je ook paarden hebt, die zand gaan eten wanneer ze niets meer te kauwen hebben. Of veel zand binnenkrijgen met enkele sprietjes wat in de paddock kan staan. Dit is ook niet bevordelijk voor de maag van het paard.

Bewegings stal binnen/buiten is wat ik het liefste zou zien. Geen stallen van 3 x 3 en ook geen weiden van 100x100 waar paarden 24/7 op staan en zo steeds meer binnen krijgen.

Aan de ene kant een inloopstal van 10 bij 20. Aan de ene kant daarvan een biksplaats waar paarden op hun behoefte aan krachtvoer kunnen komen. Liefst 10 a 20 keer op een dag, hele kleine beetjes door middel van een chip in de hals. Dus een paard dat 600 gram nodig heeft 10 x 60 gram of 20 x 30 gram per dag om aan zijn behoefte te komen. Aan de andere kant van die stal een paar watersystemen. En dan met een pad van een meter of 7 breed naar achteren (of voren of zei) en ongeveer 50 meter lang, met op het einde een groot 4kant met onbeperkt ruwvoer op bestrating in ruiven, waarbij paarden moeten plukken en trekken om aan hun voedsel te komen en heen en weer moeten lopen voor hun water en krachtvoedsel.

Maar goed, dat is mijn ideaalbeeld. Deze stallen zullen dan ook wel uitgerust worden met ongeveer 10 paarden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:55

Mijn paard staat elke dag ook in de winter van 9 tot 5 op het land.... Kort gras dus krijgen ze hooi bij gevoerd. Mijn paard staat er sinds 2 maanden en was toen super dik. Ze is nu ontzettend mooi aan de maat, totaal niet dik en ze werkt niet eens elke dag! Ze krijgt nu dubbel zoveel eten. ;) Bij ons dus niet waar! :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:44

Sonador schreef:
Hiero net zo hoor, ons paard staat dag en nacht in de weide!

Het is maar net hoe de stofwisseling van je paard werkt, en wat je met je paard traint.
Op stal houden vindt ik persoonlijk ongezond voor een paard (ook al ontkom je er soms niet aan)

mijn shet en haflinger staan ook 24/7 met in loopstal op de wei en zien er toppie uit niks te dik of zo
en als je nu niet anders kan wat dan verhuisen ja dach :D

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:23

Gisteren de presentatie gehoord en het rapport gelezen. Leuk dat in dit forum wordt toegespitst op te dikke paarden, maar dat is niet het enige waar het onderzoek over gaat. Het rapport noemt te dikke paarden wel een steeds toenemend probleem. Kijk maar om je heen in de weides. Natuurlijk bestaan er prachtig bespierde(!) slanke shetjes en moddervette arabiertjes. Maar het onderzoek gaat ook over hoe je je wei goed in het gras houdt ipv in een onkruid/modderbak laat veranderen. Want ook dat is een realiteit in paardenweides. En hoe richt je je wei in, om meer beweging te stimuleren. Heel aardig was een simpel onderzoek met stappentellers om te meten (!) hoeveel paarden nu eigenlijk lopen in verschillende types inrichting. Uitkomst: in paddock paradise lopen paarden 6x zoveel als in hit actief stallen, bijv. Daar kan je wat mee als je je weide wilt inrichten, want ook in kleine percelen kun je een paddock paradise realiseren en zo bovendien je paard gedoseerd laten grazen én je grasmat heel houden terwijl ze toch volop buiten kunnen lopen.
Ander interessant topic was wormbesmetting en weide beheer. Voor mij interessante opmerking was om ivm de toenemende resistentie van wormen tegen de gebruikelijke wormmiddelen gezonde paarden niet meer te ontwormen. Alleen na wormonderzoek de dieren behandelen die een ernstige besmetting hebben of verzwakt zijn. Zo hou je een populatie wormen in stand die niét resistent is, en kun je je kwetsbare dieren blijven behandelen. Alle paarden hebben immers wormen en kunnen daar over het algemeen prima tegen. En dan waren er veel tips zoals regelmatig mest uit de wei opruimen of slepen, omweiden, ook herkauwers op je paardenweide laten grazen en meer. Kijk, dat zie ik niet zoveel in Nederland als ik zo eens rondkijk.
De NVVR wilde weten wat wetenschappelijk onderbouwde informatie was en wat 'feiten zijn die iedereen weet' maar die eigenlijk nooit onderzocht zijn. En dan kwamen er toch heel wat hiaten in het wetenschappelijk onderzoek naar voren. Veel onderzoek dat er is, is niet toegespitst op paarden. Het zou goed zijn als de academische wereld daar eens wat meer prioriteit aan geeft. Want -crisis of niet- het aantal paarden in Nederland groeit, waaronder een heel groot deel paarden die niet intensief voor sport gehouden of gefokt worden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:02

Hoezo een lekker ongenuanceerd artikel :')

Echt hoor, die schrijvers/onderzoekers moeten imho eens nagaan of ze wel de correcte hersencellen gebruiken. Hangt toch 100% af van het ras, soort paard in snel dik worden, soort begrazing, soort gras en hoeveelheid paarden per weide. Pff, word er moe van.

Ja, veel paarden in NL zijn te dik. Maar als ik rondkijk, zie ik evengoed moddervette manegepaarden die 24/7 in de stal staan en leven op 4 tot 6 kg brok en 2 keer een plukje hooi ipv andersom.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:28

Dat laatste wat jij zegt klopt nachtlampje, maar dat wordt in dit artikel ook niet ontkend. Sterker nog, het wordt niet benoemd er is slechts een onderzoek gedaan naar recreatie paarden die 24/7 op het land staan.
Natuurlijk moet je het per paard bekijken maar ik vind het lezen van het onderzoek toch echt de moeite waard.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:02

dat de weilanden in nederland (over het algemeen) niet geschikt zijn voor paarden wisten we toch al? (dan hoef je nog niet eens naar het ras te kijken ofzo)
dan krijg je het hele verhaal dat paarden horen te trekken, en niet op gras zoals in de nederlandse weilanden etc.

maar als ik dit zo lees hoor ik al bijna mensen conclusies trekken van, dan zet ik mijn paard 's nachts op stal, want 24/7 op gras is niet goed.
denk dat als ze een artikel hierover willen schrijven, dat ze dat dan ook volledig moeten doen.
niet alleen zeggen dat 24/7 op het land niet goed is. (ja er staat wel dat ze dan beter in de paddock kunnen, maar op zo'n manier dat je er bijna overheen leest..)

als ik moet kiezen heb ik toch echt liever een iets te dik paard dat lekker met vriendjes op het land staat, dan een paard wat mooi slank is, en de hele dag op stal staat..

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:06

Nachtlampje schreef:

Echt hoor, die schrijvers/onderzoekers moeten imho eens nagaan of ze wel de correcte hersencellen gebruiken. Hangt toch 100% af van het ras, soort paard in snel dik worden, soort begrazing, soort gras en hoeveelheid paarden per weide. Pff, word er moe van.

Ja, veel paarden in NL zijn te dik. Maar als ik rondkijk, zie ik evengoed moddervette manegepaarden die 24/7 in de stal staan en leven op 4 tot 6 kg brok en 2 keer een plukje hooi ipv andersom.

Ik sluit me helemaal bij jou aan :j

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:24

Nachtlampje schreef:

Sluit ik me bij aan :j

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:58

Dit is weer zoiets -O- Veel paarden komen in nederland al weinig buiten. Ik snap natuurlijk dat hier niet altijd de mogelijkheid voor is en hier heb ik ook begrip voor. Maar 24/7 binnen is natuurlijk een niet echt paardwaardige manier om paarden te houden. Paarden leven oorspronkelijk in de natuur, nou zijn alle omstandigheden hier natuurlijk volledig naar veranderd, en is dit niet relatief meer. Maar alsnog een paard is GEEN kasplantje. Wat willen ze dan, alsof de paarden al zoveel op weiland staan. Tuurlijk zijn er dieren die dik worden van te veel gras, maar dit is geheel seizoensafhankelijk, wanneer het gras eiwitrijk is en wanneer niet, ook moet de hoeveelheid gras in verhouding zijn met de beweging. En het ene paard wordt nou dikker dan de ander. Maar inderdaad, wat nachtlampje zegt, van brok kunnen ze even goed dik worden. Een paard hoort buiten te komen jongens, laten we dat nou niet nog meer gaan beperken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:35

een paard hoord op de wei vind ik. en hier krijgen ze meer beweging dan in hun stal

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:11

Heerlijk al die mensen die het rapport half lezen en niet bij de presentatie zijn geweest.
Ik trek snel een conclusie en roep wat rond. ;)

De presentatie werd veel breder getrokken gistermiddag en het onderzoek dat heeft plaatsgevonden is grotendeels uit bestaande literatuur gehaald en het blijkt dat er in paardenland op veel gebied nog van alles te onderzoeken valt.
De NVVR is een vereniging waar het grootste deel van de leden hun paard 24\7 buiten heeft staan of in een paddock paradise en dan denken er vele dat ze paarden op stal willen hebben?!
En dat er dingen in het rapport staan die bij veel mensen bekend zijn, dat is alleen maar goed.
Dat betekent dat we steeds meer weten met ze allen maar dat er geen onderzoek naar is gedaan.

Weidebeheer in relatie tot wat paarden eten en hoeveel ze daadwerkelijk nodig hebben ten aanzien van de beweging die ze krijgen of nodig hebben.
En wat kan het gevolg zijn van overgewicht bij paarden.
De persoon die betrokken is geweest bij het onderzoek is geen paardenman en verbaasde zich erover dat er in paardenland zo weinig echt onderzoek is gedaan.
Daarom vond ik zijn verhaal goed, juist omdat er bij hem geen emotie bij kwam kijken maar simpel de feiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:18

Sammie schreef:
Het is niet verstandig om paarden de hele dag in de wei te laten staan. Paarden eten dan te veel en die kilo's krijg je er met 1 tot 2 uur rijden per dag niet meer af. Dat zeggen Wageningse onderzoekers.

En dit is dus precies de reden dat je je paard niet op een saai weiland moet zetten waar hij niks anders te doen heeft dan gras vreten. Het is helemaal niet zo moeilijk om een omgeving te creëren die tot meer bewegen uitnodigt.

Citaat:
Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijdsruiters (NVVR). Die wilde graag weten hoe de ideale wei er voor een paard uitziet. Vaak lopen paarden in weilanden waar vroeger koeien liepen en "een koe is geen paard", weet de NVVR.

En dat is dan ook meteen het probleem. In Nederland weten we heel goed hoe we weilanden geschikt moeten maken voor koeien: productiegras inzaaien en dan injecteren. Dan krijg je inderdaad gras dat ongeschikt is voor paarden.
Je zou beter grassoorten kunnen kiezen die geschikter zijn voor paarden. En niet injecteren en geen kunstmest gebruiken. Daar wordt je gras slap en suikerig van. Paarden moeten juist vezels hebben. Van geïnjecteerd of met kunstmest bemest gras moeten paarden veel meer eten om genoeg vezels binnen te krijgen. En als ze veel van dat gras eten krijgen ze daarmee HEEL veel suiker binnen.

En verder natuurlijk paarden pas op het gras zetten nadat het gras gebloeid heeft, de suikers zijn dan al omgezet in zetmeel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:24

Het onderzoek en het artikel zijn niet zo ongenuanceerd ( was bij de presentatie, heb het rapport gelezen). De reactie's hier zijn dat veelal wel.

Er is in paardenland veel wat als feit wordt aangenomen, maar in principe is er heel weinig echt onderzocht, weinig is echt als vaststaand aangetoond. De NVVR maakt een begin met het leggen van een basis waarop verder fundamenteel wetenschappelijk onderzoek gedaan kan worden.

En ja.. dat gaat met kleine ( onderzoekbare) stapjes. Veel is in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten,en verdiend nadere aandacht, maar een begin is er.

Wie volgt??

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:10

Als je in Frankrijk of in Engeland bent dan staan de paarden in veel weilanden die veel schraler zijn dan in Nederland. Het valt mij op dat zij ook veel minder worden bijgevoerd. Kan het ook zijn dat wij inmiddels gewend aan "te dikke" paarden? Ik zie ook bijna alleen nog maar stevige paarden en ponies en merk zelf dat je hieraan went.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:19

Belangrijk gegeven in dit onderzoek is denk ik ook wat voor soort gras.

Gras voor koeien is veel eiwitrijker. Gras dat gebruikt wordt voor een paardenwei mag veel armer zijn aan voedingsstoffen. In die zin kan ik me wel in het openingsartikel vinden, dat het niet goed is om een paard op een koeienwei te laten staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:02

bij ons kunnen de paarden ook geen 24 u op de wei
ze gaan er s`avonds uit nog paar uur in de paddock en s`nachts op stal
het gras is een oude koeiewei geweest
en ze werden baggervet!
op advies van de DA gaan ze eruit.

vroeger hadden we thuis pony`s op zandgrond staan en die stonden wel het hele jaar buiten
dat was heel ander gras dan waar mijn paard nu staat

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:05

rumay schreef:
Heerlijk al die mensen die het rapport half lezen en niet bij de presentatie zijn geweest.
Ik trek snel een conclusie en roep wat rond. ;)

De presentatie werd veel breder getrokken gistermiddag en het onderzoek dat heeft plaatsgevonden is grotendeels uit bestaande literatuur gehaald en het blijkt dat er in paardenland op veel gebied nog van alles te onderzoeken valt.
De NVVR is een vereniging waar het grootste deel van de leden hun paard 24\7 buiten heeft staan of in een paddock paradise en dan denken er vele dat ze paarden op stal willen hebben?!
En dat er dingen in het rapport staan die bij veel mensen bekend zijn, dat is alleen maar goed.
Dat betekent dat we steeds meer weten met ze allen maar dat er geen onderzoek naar is gedaan.

Weidebeheer in relatie tot wat paarden eten en hoeveel ze daadwerkelijk nodig hebben ten aanzien van de beweging die ze krijgen of nodig hebben.
En wat kan het gevolg zijn van overgewicht bij paarden.
De persoon die betrokken is geweest bij het onderzoek is geen paardenman en verbaasde zich erover dat er in paardenland zo weinig echt onderzoek is gedaan.
Daarom vond ik zijn verhaal goed, juist omdat er bij hem geen emotie bij kwam kijken maar simpel de feiten.

De presentatie klinkt voor mij, zoals je het omschrijft, erg aannemelijk.
Het valt mij regelmatig op dat veel mensen weinig van paarden weten en handelen omdat andere dat ook zo doen. Soort copieer gedrag, paarden horen in een stal etc.
En idd, de hoeveelheid krachtvoer?? en weinig hooi, bizar.
Een wei heeft meer gevaren dan vele in de gaten hebben, zoals bij bepaalde weersomstandigheden het verhoogde fructaan in het gras, of bij kort gras hele grote kans op te veel zand opname waardoor er en grote kans is op zandkoliek etc.
Dus wat mij betreft doet wageningen nog veel meer paard gerelateerde onderzoeken.
de volgende mag zijn, het nut van een paardendeken ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:23

unihorses schreef:
een paard hoord op de wei vind ik. en hier krijgen ze meer beweging dan in hun stal

Tja, en dat is nu iets dat wordt betwist. Met een stappenteller is onderzocht hoeveel een paard nu daadwerkelijk beweegt op een wei. Daarbij neem ik (voor het gemak) dan ook maar aan dat ze daarbij de verschillende soorten paarden hebben onderscheiden. Dan blijkt, dat op een gewone weide de paarden helemaal niet zoveel bewegen. Daarbij weet je nooit hoeveel je paard nu daadwerkelijk aan eten naar binnen graast.
Ook is het zo, dat veel paardeneigenaren het niet nodig vinden om hun paard nog dagelijks extra beweging te geven, omdat ze ervan uitgaan dat het dier al genoeg beweging krijgt op de weide.
Bij een stalpaard wordt - als het goed is - dagelijks voor beweging gezorgd. Daarbij kan het voer dat het paard krijgt beter worden afgestemd op het werk dat het verricht.
Hiermee zeg ik niet, dat alle paarden beter op stal gehouden zouden moeten worden, maar 24/7 op de wei is niet zonder meer het beste voor het paard.

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:45

Dat fructaangehalte in verschillende grassoorten en onder verschillende omstandigheden: dat is dus een van de weinige dingen waar wél cijfers van bekend zijn (nogmaals, download het onderzoek en lees de tabellen!). Hoewel, het is niet bekend of het gemeten is in gras dat is afgegraasd zoals paarden dat doen (dus tot op de grond) of zoals koeien grazen (altijd nog zo'n 5 cm boven de grond minimaal). En wat blijkt: dat fructaangehalte heeft helemaal niet zo'n grote invloed. Fabels van feiten scheiden; dat is wat de NVVR graag wil! Bravo, ga zo door Wageningen!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:33

Mijn jonge paard wordt wel heel dik 's zomers op de wei maar de 2 oudjes totaal niet. Die knappen juist zienderogen op in de zomer.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:58

mijn verzorgpaardje staat de hele dag en soms 's nachts in de weide, en geloof het of niet maar hij is zelfs laatst flink afgevallen :+

maar het kan natuurlijk altijd aan het ras liggen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:54

Ik denk dat zo'n onderzoek prima is. Wat niet prima is, is zo'n kop in het nieuws waar iedereen mee aan de haal gaat. Het gevaar dat veel eigenaren die hun paard 24/7 op stal hebben staan gaan zeggen "zie je wel, zo goed is het helemaal niet om je paard op de wei te zetten".
Ik ben blij dat mijn paard van maart tot november hele dagen op het land staat. En ik zorg er wel voor dat ze niet te dik wordt. Graag zou ik een paddock paradise systeem ofzo hebben, maar dit is niet overal voorhanden. Meer voorlichting aan eigenaren wat je het beste met je paard kunt doen om hem gezond te houden en vooral als je - zoals de meesten van ons - niet beschikt over de ideale omstandigheden, moet samen gaan met zo'n onderzoek.