Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sonador schreef:Hiero net zo hoor, ons paard staat dag en nacht in de weide!
Het is maar net hoe de stofwisseling van je paard werkt, en wat je met je paard traint.
Op stal houden vindt ik persoonlijk ongezond voor een paard (ook al ontkom je er soms niet aan)
Nachtlampje schreef:Hoezo een lekker ongenuanceerd artikel
Echt hoor, die schrijvers/onderzoekers moeten imho eens nagaan of ze wel de correcte hersencellen gebruiken. Hangt toch 100% af van het ras, soort paard in snel dik worden, soort begrazing, soort gras en hoeveelheid paarden per weide. Pff, word er moe van.
Ja, veel paarden in NL zijn te dik. Maar als ik rondkijk, zie ik evengoed moddervette manegepaarden die 24/7 in de stal staan en leven op 4 tot 6 kg brok en 2 keer een plukje hooi ipv andersom.
Nachtlampje schreef:Hoezo een lekker ongenuanceerd artikel
Echt hoor, die schrijvers/onderzoekers moeten imho eens nagaan of ze wel de correcte hersencellen gebruiken. Hangt toch 100% af van het ras, soort paard in snel dik worden, soort begrazing, soort gras en hoeveelheid paarden per weide. Pff, word er moe van.
Ja, veel paarden in NL zijn te dik. Maar als ik rondkijk, zie ik evengoed moddervette manegepaarden die 24/7 in de stal staan en leven op 4 tot 6 kg brok en 2 keer een plukje hooi ipv andersom.
Sammie schreef:Het is niet verstandig om paarden de hele dag in de wei te laten staan. Paarden eten dan te veel en die kilo's krijg je er met 1 tot 2 uur rijden per dag niet meer af. Dat zeggen Wageningse onderzoekers.
Citaat:Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijdsruiters (NVVR). Die wilde graag weten hoe de ideale wei er voor een paard uitziet. Vaak lopen paarden in weilanden waar vroeger koeien liepen en "een koe is geen paard", weet de NVVR.
rumay schreef:Heerlijk al die mensen die het rapport half lezen en niet bij de presentatie zijn geweest.
Ik trek snel een conclusie en roep wat rond.![]()
De presentatie werd veel breder getrokken gistermiddag en het onderzoek dat heeft plaatsgevonden is grotendeels uit bestaande literatuur gehaald en het blijkt dat er in paardenland op veel gebied nog van alles te onderzoeken valt.
De NVVR is een vereniging waar het grootste deel van de leden hun paard 24\7 buiten heeft staan of in een paddock paradise en dan denken er vele dat ze paarden op stal willen hebben?!
En dat er dingen in het rapport staan die bij veel mensen bekend zijn, dat is alleen maar goed.
Dat betekent dat we steeds meer weten met ze allen maar dat er geen onderzoek naar is gedaan.
Weidebeheer in relatie tot wat paarden eten en hoeveel ze daadwerkelijk nodig hebben ten aanzien van de beweging die ze krijgen of nodig hebben.
En wat kan het gevolg zijn van overgewicht bij paarden.
De persoon die betrokken is geweest bij het onderzoek is geen paardenman en verbaasde zich erover dat er in paardenland zo weinig echt onderzoek is gedaan.
Daarom vond ik zijn verhaal goed, juist omdat er bij hem geen emotie bij kwam kijken maar simpel de feiten.
unihorses schreef:een paard hoord op de wei vind ik. en hier krijgen ze meer beweging dan in hun stal