Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:15

I know what he did last summer.....

Verder moet je zélf weten wat jij er van vindt stoffel. Ik ben zwanger en heb idd andere prioriteiten. Het bewijs heeft plaats gevonden rond mijn eigen wei. Hij had zelfs het lef om naar me toe te komen om me te zeggen dat ik mijn paarden even een dag uit de wei moest halen zodat hij de hazen en duiven af kon schieten. (Heb ik uiteraard geweigerd) Wat voor plaat heb je dan voor je kop !!!!!!!!!

Toen naast mijn wei het mais eraf ging was hij daar dagenlang met zijn hond aanwezig en aan het schieten. Net zolang totdat alles dood was. Alles. Geen haas of wat dan ook meer te vinden. En iedereen hoorde de hele dag het knallen. Iedereen zag hem daar steeds lopen en zijn auto daar staan. Dagen lang achter elkaar. Tot er geen beweging meer was.
En dat heeft de politie ook echt wel meegekregen al dat lawaai. Maar blijkbaar staat hij boven de wet.
Wat denk je hoe blij ik ben dat mijn paarden daar niet meer staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:33

stoffel schreef:
Shirley schreef:
Klopt hoor, Repelsteel, op verschillende plaatsen gebeuren onverklaarbare dingen met eigendommen en/of dieren van mensen die het lef hebben een gewapende malloot tegen te spreken of vragen te stellen die niet zo goed uitkomen ...

Een pagina terug zie je mij voor een jager aan en vervolgens kom je met deze idiote beschuldigingen naar voren. Als ik 1 en 1 bij elkaar optel zeg jij dus dat ik verantwoordelijk ben voor onverklaarbare dingen met eigendommen en/of dieren, zou jij zo vriendelijk willen zijn dit te bewijzen.

Bind een beetje in, wil je ?

Niemand wordt hier persoonlijk, maar als jij je voelt aangesproken ?

En ik hoef helemaal niets te bewijzen tegenover jou, ik ken je niet eens ( en ben hier ook beslist niet rouwig om :n )

Lees gewoon eens de ervaringen van andere mensen, dan kom je achter heel veel dingen en zul je zien dat wij niet de enige zijn die deze terechte angst hebben ...

Shirley

Re: Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:34

En Repelsteel, wat een triest verhaal ;(

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:50

Shirley volgens mij ben ik niet degene die moet inbinden, jij bent degene die mij benoemt tot jager, (jij wordt dus persoonlijk) en volgens mij ben jij een van degene die alle jagers op een hoop vegen en hier beschuldigen van dingen die niet eens te bewijzen zijn.
Dus vraag ik je nogmaals vriendelijk kom maar op met dat bewijs of zeg gewoon eerlijk dat je dat bewijs niet leveren kunt. Wat wordt het heb je met scherp geschoten of blijken het losse flodders te zijn.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:54

Anoniem schreef:
I know what he did last summer.....

Verder moet je zélf weten wat jij er van vindt stoffel. Ik ben zwanger en heb idd andere prioriteiten. Het bewijs heeft plaats gevonden rond mijn eigen wei. Hij had zelfs het lef om naar me toe te komen om me te zeggen dat ik mijn paarden even een dag uit de wei moest halen zodat hij de hazen en duiven af kon schieten. (Heb ik uiteraard geweigerd) Wat voor plaat heb je dan voor je kop !!!!!!!!!

Toen naast mijn wei het mais eraf ging was hij daar dagenlang met zijn hond aanwezig en aan het schieten. Net zolang totdat alles dood was. Alles. Geen haas of wat dan ook meer te vinden. En iedereen hoorde de hele dag het knallen. Iedereen zag hem daar steeds lopen en zijn auto daar staan. Dagen lang achter elkaar. Tot er geen beweging meer was.
En dat heeft de politie ook echt wel meegekregen al dat lawaai. Maar blijkbaar staat hij boven de wet.
Wat denk je hoe blij ik ben dat mijn paarden daar niet meer staan.

Ik weet niet uit welk achtergebleven gebied jij komt maar als ik dit zo lees is oom agent bij jullie al tevreden, wanneer ze het varken waar hij op rond rijd, niet neerschieten, hoewel dat het enige levende wezen nog is in een straal van 20 kilometer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:57

Stoffel, wil je nu ophouden met ons te beledigen ?
Ik zie totaal niet in wat je toevoegt aan dit topic en wat je met je nare berichten tracht te bereiken ... hooguit dat we een nog grotere hekel krijgen aan jagers en allen die hen een warm hart toe schijnen te dragen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:25

Dan zou je nu eindelijk toch eens moeten snappen dat ik blij ben dat ik daar niet meer in de buurt woon en dat ik me daar ook niet meer in ga mengen, stoffel. Maar als jij je geroepen voelt dat wel te doen dan wil ik je gerust per pb doorgeven waar dat gebeurt. Dan kan je je daar helemaal gaan uitleven en ervoor zorgen dat alles in het vervolg daar zo gaat als het hoort.

Btw , om maar eens aan te geven hoe creepy het daar is .... achter mijn wei daar loopt een kanaal. Daaruit zijn in de afgelopen 2 jaar 2 lijken gevist. Brrrrrrr.......
Heeft ook in de krant gestaan. Had niet wat met jagers te maken maar het geeft wel aan wat voor twilightzone het is.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:49

Shirley schreef:
Stoffel, wil je nu ophouden met ons te beledigen ?
Ik zie totaal niet in wat je toevoegt aan dit topic en wat je met je nare berichten tracht te bereiken ... hooguit dat we een nog grotere hekel krijgen aan jagers en allen die hen een warm hart toe schijnen te dragen ??

Wie heb ik waar beledigd?
Omdat ik een andere mening ben toe gedaan dan de meeste hier voeg ik dus niets toe aan dit topic?
Zou je verder ook even zo vriendelijk willen zijn en mijn vorige vraag te beantwoorden in plaats van er zo maar aan voorbij te gaan, ik ben namelijkzeer benieuwd naar je bewijs.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:30

Anoniem schreef:
Dan zou je nu eindelijk toch eens moeten snappen dat ik blij ben dat ik daar niet meer in de buurt woon en dat ik me daar ook niet meer in ga mengen, stoffel. Maar als jij je geroepen voelt dat wel te doen dan wil ik je gerust per pb doorgeven waar dat gebeurt. Dan kan je je daar helemaal gaan uitleven en ervoor zorgen dat alles in het vervolg daar zo gaat als het hoort.

Btw , om maar eens aan te geven hoe creepy het daar is .... achter mijn wei daar loopt een kanaal. Daaruit zijn in de afgelopen 2 jaar 2 lijken gevist. Brrrrrrr.......
Heeft ook in de krant gestaan. Had niet wat met jagers te maken maar het geeft wel aan wat voor twilightzone het is.

Als jij het al niet de moeite vind om echt actie te ondernemen waarom zou ik dat dan wel doen, als jij denkt dat je die beste man tot inkeer kunt laten komen door hier op bokt de jacht en alle jagers naar beneden te halen, dan denk in dat je misschien wel het verkeerde forum hebt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:53

Ik ben nergens aan voorbij gegaan, ik heb hierboven al geschreven:

Citaat:
En ik hoef helemaal niets te bewijzen tegenover jou, ik ken je niet eens ( en ben hier ook beslist niet rouwig om )

Lees gewoon eens de ervaringen van andere mensen, dan kom je achter heel veel dingen en zul je zien dat wij niet de enige zijn die deze terechte angst hebben ...

Verder ga ik niet meer in op je posts :n

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:30

Ik ben nieuw hier op bokt.
Kwam op dit forum omdat ik had gegoogled op paardenslager ivm de regelgeving voor het slachten van paarden of pony's.
Al zoekende kwam ik in dit topic over een door een jager geschoten veulen.
Heb de eerste 6 pagina's gelezen en verbaas me enigzins over sommige opmerkingen en stellingen in relatie tot de kennis over jacht/jagers.
Ik zeg niet dat ik alles weet, maar ik zou zo hier en daar wel het eea kunnen uitleggen [ben jachtaktehouder].
Wel kan ik alvast zeggen dat het [per ongeluk] schieten van een veulen wel een hele grote blunder is en dat het terecht is dat hier sancties worden genomen.
Ik zal de laatste pagina's ook nog doornemen, en wie weet komen er vragen die ik kan beantwoorden, er vanuit gaande dat eea met enig respect kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:00

Ik ken in totaal 4 jagers, dus met papieren. 1 daarvan heeft mij een keer uitgelegd hoe dat jagen in zijn werk gaat. Dat ze vaak dagenlang in het bos zitten zonder een dier te schieten omdat ze de populatie aan het bestuderen zijn. Ze kijken hoeveel er van wat rondloopt, welke dieren jongen hebben en welke dieren sterk of zwak zijn. Dat kan het zijn dat ze na dagen observeren een zwak dier schieten. Maar het komt ook vaak voor dat ze tijdenlang niets schieten. Kijk, die werkwijze kan ik begrijpen. Wat ik dan nog steeds niet kan begrijpen is dat men dat dan een plezierige bezigheid vind maar goed, dat is weer wat anders.
Maar dat is dus maar 1 van de 4 jagers die zo te werk gaat. De andere 3 die ik ken schieten op alles dat voor hun loop komt. Voor dat type jager is het meer als een videospelletje waarbij je zo hoog mogelijk moet scoren. Zij bestuderen en observeren helemaal niets. Deze 3 jagers zijn allemaal al wat ouder. De eerste jager waar ik het over had is een jonger iemand. Ik kan alleen maar hopen dat dat oude type jager waar ik het net over had aan het uitsterven is.

stoffel schreef:
Als jij het al niet de moeite vind om echt actie te ondernemen waarom zou ik dat dan wel doen, als jij denkt dat je die beste man tot inkeer kunt laten komen door hier op bokt de jacht en alle jagers naar beneden te halen, dan denk in dat je misschien wel het verkeerde forum hebt.

Dat heb je verkeerd... Dat is niet wat ik denk. Ik ventileer hier alleen maar mijn persoonlijke ervaringen aangaande jagers en jacht. Maar ik dacht dat je dat wel had begrepen uit Dat wat ik post. Jammer dat je alles zo verkeerd interpreteert en daardoor ook foute conclusies trekt.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:37

Gelezen, ik ben bij, dat wil niet zeggen dat ik 9 pag info paraat heb maar sta open voor concrete vragen/opmerkingen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:56

Ik had verwacht dat er de nodige kritische opmerkingen zouden komen nu zich iemand openlijk als jager voorstelt, maar blijkbaar verstomd de kritiek op jagers als er een zich meldt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:28

Ik ken je niet en weet niet hoe jij jaagt dus kan ik daar ook geen kritiek op hebben, toch! Maar als je jezelf zou beschrijven... Zou je dan als het jonge type jager zijn die ik eerder beschreef, of let jij niet zo op wat je schiet, als het maar raak is?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:54

Repelsteel, allereerst dank voor je reactie. Ik/wij als jagers zijn in dit topic door diverse mensen afgeschilderd als volslagen idioten en moordlustige gekken.
Verder kreeg ik het idee dat er ook op dit forum mensen zitten die jagen danwel een relatie hebben met een jager, maar daar niet vooruit durven komen omdat ze als bokker gewaardeerd willen zijn.
Uiteraard hebben wij als jagers in mij ook idioten onder ons, net zoals iedereen dat heeft, maar temeer omdat wij een wapen voorhanden mogen hebben worden wij gecontroleerd door BW [bijzondere wetten]
Jagen in NL is volgens de Flora en Fauna wet slechts toegestaan op 6 aangewezen wildsoorten te weten: het haas, het konijn, de wilde eend, de fazant, de houtduif en de patrijs.
Voor al deze soorten geld een periode waarin ze bejaagd mogen worden, muv de patrijs die wel aangewezen is in de wet, maar welke niet bejaagd mag worden omdat de populatie dat niet aan kan.
Alle overig geschoten wild, word geschoten op basis van beheer of schadebesstrijding.
De meeste jagers brengen meer uren in het het veld door zonder geweer dan met, en het maakt ook nogal verschil of je in je veld hazen bejaagd of reewild beheerd.
Ik sta open voor inhoudelijke vragen.
mvg Wolter [mijn rijpony in mijn jonge jaren]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:27

Hoe zit het met de wetgeving als er sneeuw ligt. Mag je dan jagen? Of alleen in bijzondere gevallen van overlast? Of is daar geen specifieke regelgeving over?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:12

Wat sneeuw of andere weersomstandigheden betreft is het volgende wettelijk geregeld:

In beginsel is het niet verboden om te jagen bij sneeuw en/of vorst.
Het is wel verboden om aan de hand van sporen in de sneeuw bv het haas op te zoeken en dan te schieten.
Je mag bij het jagen in de winter geen gebruik maken van SPOORSNEEUW.
Aangezien bv bij de eendenjacht dit niet van toepassing is, is dit dus ook niet verboden, ook mag het haas in beginsel wel bejaagd worden mits je hierbij de sporen in de sneeuw niet gebruikt.
Een drijfjacht, waarbij enkele geweren [jagers] op post staan terwijl drijvers de hazen opstoten, mag dus wel.
Verder is het zo dat de provincies de mogelijk hebben om de jacht, beheer en schadebestrijding tijdelijk te sluiten/op te schorten ivm weersomstanigheden.
Het is dus aan de provincies om de jacht te sluiten, wel word door de meeste jagers niet gejaagd als er sneeuw ligt, de schadebestrijding op bv de ganzen is een ander verhaal, omdat bv het faunafonds eisen stelt aan de grondgebruiker en zijn jager om voor tegemoetkoming in de schade in aanmerking te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:19

Waarom mag sneeuwspoor jacht niet? Imo is dat net zo oneerlijk als drijfjacht. Moet je je voorstellen dat je ineens door een aantal grote enge gevaarlijke wezens op wordt gejaagd... jij en je kinderen rennen als gekken ... en dan staan daar ineens nog meer van die wezens met geweren op je te schieten. Die beesten maken totaal geen kans, erg wrede manier van doen vind ik zoiets.
Je bouwt iig geen fijn karma op als je zoiets doet.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:14

Repelsteel, jagen met spoorsneeuw mag niet omdat dit verboden is, achterliggende gedachte is idd dat dit niet fair [niet weidelijk zou een jager zeggen] is tegen over het lopend wild.
Je zou immers eindeloos het spoor kunnen volgen, elke vluchtpoging is onmogelijk omdat het dier steeds opnieuw sporen achterlaat.
Zo is het ook verboden om te jagen met zogenaamde lange honden, dit zijn honden die een haas kunnen belopen/inhalen [denk hierbij aan windhondenrassen en kruisingen hiervan.
Drijfjacht: vaak word door tegenstanders, of mensen zonder ervaring met de jacht gedacht dat bv hazen geen enkele kans zouden hebben bij een drijfjacht.
Dit is niet waar, verreweg de meeste hazen weten de dans te ontspringen doordat ze zich drukken als de drijvers passeren [schutkleur] en vervolgens naar achteren het hazepad kiezen, of doordat ze ver buiten schot al een veilige uitweg vinden.
Vaak wordt het bereik van het geweer ook overschat, dit is maar ongeveer 40 meter, het haas moet dus vrij dicht bij de jager zijn voordat hij of zij het überhaupt kan schieten.
Als aan het eind van de jacht zo'n 25% van de hazen die er waren geschoten is was het een succesvolle jacht.
Moet je je eens voorstellen, jij en je kinderen: Dit word wel bambificering genoemd, men dicht het dier menselijke kwaliteiten toe.
En van karma op mijn bord word ik niet vrolijk, wel van een lekker stukje wildbraad [biologischer bestaat niet] en zeker met de kerst velen met mij, gezien de jaarlijks toenemende vraag.
Overigens heb ik ook in onderstaand topic geprobeerd enige vragen te beantwoorden.

[TAO] Hoe dicht mogen jagers komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:37

Bij mijn oude wei in de stoppelvelden dreven een groep jagers wel eens wild op en schoten er dan op . Dus de drijvers waren ook de jagers. Een dan liepen ze in halve kring formatie naar het kanaal. Dus de dieren werden dan naar de waterkant gedreven waar ze dan af werden geschoten.

Met kerst worden mensen altijd sentimenteel en is er en overdaad aan traditioneel kerst voedsel zoals zogenaamd wilde haas en hert. Meeste hert is helemaal niet wild maar gewoon gefokt en bij de albert hein lag het wilde zwijn vandaag weer afgeprijsd op datum te koop omdat niemand het wilde hebben... in tegenstelling tot de slavinken die altijd hard gaan. Geef mij het hele jaar maar normaal biologisch. Dat heeft tenminste niet eerst urenlang in iemands kofferbak gelegen .

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:28

Repelsteel, de situatie zoals jij beschrijft, dus dat het wild geen kans heeft, mag geen jagen genoemd worden, een weidelijk jager heeft respect voor het wild, en gunt het een eerlijke kans.
Maar zoals ik al aan gaf zijn die kansen voor het wild vaak groter dan een 'buitenstaander' denkt, naast het bereik van het geweer, dient er ook altijd nog een veilige mogelijkheid te zijn.
Wat het wild in de winkels betreft: idd is hert in de winkel veelal gehouden wild hert, veel mensen zullen dit minder erg vinden.
Echter deze dieren zijn niet gedomesticeert, dus wilde dieren worden eerst hun hele leven in een beperkte ruimte opgesloten, waarna ze alsnog [veelal] door een jager worden geschoten.
Dit is omdat herten niet naar een slachtplaats gebracht kunnen worden vanwege stress, de kans op verwondingen en mogelijk de dood is zeer groot, bovendien is gestrest vlees niet geschikt voor consumptie.Je zou het op zich mss nog wel kunnen eten maar zowel kleur, smaak, malsheid en houdbaarheid worden zeer negatief beinvloed.
Ongetwijfeld zal er wild afgeprijsd en zelfs weggegooid worden door de winkels, dit ivm de regelgeving in NL inzake de uiterste verkoopdatum
Echter ik denk, en weet bijna wel zeker dat er een veelvoud aan vlees van niet wild word weggegooid.
Gezien de prijzen van wild is het ook niet voor iedereen bereikbaar.
Dat jij kiest voor biologisch respecteer ik, dit is een keuze en blijkbaar sta je daar ook voor, net zo heb ik ook respect voor een vegetarier die er voor staat.
Geen respect heb ik voor de man die tegen een jager met geschoten haas schreeuwde: he vuile moordenaar, waarom koop jij niet net als wij het wild bij de poelier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:59

Weet je wolter ... ik heb denk iik teveel foute manieren van jagen gezien van jagers die veelal 60+ers waren. Daardoor heb ik een negatief gevoel bij jagen ontwikkeld. En voor mij is gebleken dat de controle op veel jagers toch niet voldoende blijkt te zijn en/of dat er zich tussen deze controleurs corrupte mensen bevinden. Daarbij vind ik het niet zo prettig om steeds schoten in mijn buurt te horen wanneer ik met mijn honden in het bos wandel. Mijn honden dragen knal blauwe tuigen met bellen eraan zodat de kans op vergissing door een jager verkleind wordt maar toch blijft het erg onprettig om steeds dat geknal in je buurt te horen... vooral als je dan zelf zoveel misstanden hebt gezien en steeds vaker over de blunders van sommige jagers in de kranten leest.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:53

Repelsteel, dat jij dat beeld hebt kan ik me wel voorstellen, tijden zijn veranderd.
Veel van de oude garde jaagt nog volgens de oude regels van voor de invoering van het examen wat nieuwe jagers moeten afleggen, er was volop wild en broodjager was nog een beroep.
De controle schiet ook nu nog tekort, evenals in de rest van de samenleving, wet en regelgeving is er wel maar de handhaving laat te wensen over.
Het verschil met toen is dat toen iedereen snapte dat en waarom er gejaagd werd, en nu veel mensen het bij voorbaat niet snappen.
Melk komt uit een fabriek en vlees is in porties verpakt te koop in de super, voor prijzen die de leveranciers van het product [de dieren] geen recht doen.
Wel is het zo dat er een kentering zichtbaar is, steeds meer mensen kiezen bewust en verbinden daar ook de consequenties aan.
Ook is het zo dat er steeds meer mensen op voorhand niet meer tegen de jacht zijn, maar het dient wel enig nut te dienen.
Zo zijn er steeds meer mensen die de last ervaren van beschermde diersoorten als steenmarter [die op zolders van gebouwen/woningen huist en aan kabels van auto's knaagt] en bv de vos die jarenlang niet geschoten mocht worden waardoor nu menigeen geen kippen meer heeft, of zijn kippen verplicht heeft opgesloten in het hok ipv ze lekker op het erf te laten lopen.
Leuk voor de vos, maar niet voor de kippen.
Mensen [met name kattenliefhebbers] plachten nog wel eens te zeggen: dat is natuur, maar ik kan je een linkje geven waar een nijlgans word gepakt door arenden, als ik de nijlgans was werd ik liever door een schot van een jager gedood.