Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nicole_hetty schreef:toch vind ik het erg jammer dat er gewoon gezonde paarden naar de slacht gaan. vooral als je nagaat dat er ook een heleboel paarden rond lopen die niet gezond zijn, en deze worden wel aangehouden en in een weide gestopt.
maar goed liever naar de slacht dan verwaarloost worden!
FlyAway schreef:Het gaat hier om het gemak waarmee, getuige de reacties hier, veel bokkers hun paard als een verbruiksvoorwerp in een worst laten draaien, terwijl er ook andere mogelijkheden zijn.
sportfokker schreef:Omgekeerd zie ik het ook regelmatig: Een oud, mager paard dat compleet versleten is en echt niet meer happy, maar dat loopt er dan nog jaren ernstig kreupel rond. Dat is zieliger dan slachten lijkt mij. Maar een gezond paard dat goed te gebruiken is zal toch niet geslacht worden?
Narnia schreef:sportfokker schreef:Omgekeerd zie ik het ook regelmatig: Een oud, mager paard dat compleet versleten is en echt niet meer happy, maar dat loopt er dan nog jaren ernstig kreupel rond. Dat is zieliger dan slachten lijkt mij. Maar een gezond paard dat goed te gebruiken is zal toch niet geslacht worden?
Als je een gezond paard aan de straatstenen nog niet kwijt raakt...en de slager betaald een schappelijke prijs...dan gaat ie toch!?!
Persoonlijk moet ik er niet aan denken en ik zal voor me paard echt mijn uiterste best doen om een goed adres voor hem te vinden, i.p.v. naar de slager te brengen
Mousmous schreef:@maralyn
er komt wel iets meer bij kijken dan een pin door het hoofd en ophalen door de rendac.
Paard is dan nl nog niet dood. De hals wordt nog doorgesneden om het dier leeg te laten bloeden.
ik vraag me af welke slager op eigenaren zit te wachten om hun paard te doden, het bloed af te voeren/verwerken en dan de rendac nog op het pad krijgen om het paard op te laten halen. Dat is wel heel krom.
Dan krijg je de kosten van de rendac, wat niet veel is, maar ook voor het werk van de slager, die hier totaal niets mee opschiet.
Daarbij kan ik me ook niet voorstellen dat een slager een vrachtwagen met dode dieren, met niet altijd bekende oorzaak van overlijden en soms ook al een paar dagen dood zijnde , op zijn pad wil hebben.
sportfokker schreef:Omgekeerd zie ik het ook regelmatig: Een oud, mager paard dat compleet versleten is en echt niet meer happy, maar dat loopt er dan nog jaren ernstig kreupel rond. Dat is zieliger dan slachten lijkt mij. Maar een gezond paard dat goed te gebruiken is zal toch niet geslacht worden?
Isegrim schreef:Maken de mensen die hier zitten te flippen over het naar de slacht brengen van paarden zich ook zo druk om koeien, varkens en schapen? Of zijn ze allemaal vegetariër?
ralphtdw schreef:ik vind de prijzen best hoog hoor van de paarden en pony's.
kijk de gemiddelde haflinger jaren geleden was het het mindere soort die je voor een appel en een ei kon kopen.
nu vragen ze voor een leuke haflinger zo rond de 2000/2500 reken dit is om naar guldens? dit is dan toch niet normaal.
er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. en sommige durven voor een shetlander 400 euro te vragen.
in de gulden tijd 25/ 50 gulden.
en een onbeleerd paard? je betaald gewoon vaak voor de afstamming sommige zie je natuurlijk ook de kwaliteiten.
maar vraag mij wel soms af waar de mensen de vraagprijs van hun paard vandaan halen.
Prisca schreef:@FlyAway
Daar gaat het bij mij ook om. Als je hem niet verkocht krijgt en de markt is de enige weg of een vage handelaar. Breng hem dan zelf rechtstreeks naar de slacht en bespaar de ellende.
Zo zit ik in elkaar.