Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:15

Is er een site ofzo waar je paarden kunt kopen/adopteren ofzoiets dergelijks die naar de slachthuis gestuurd worden? Ik wil wel een van die paarden overnemen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:59

nicole_hetty schreef:
toch vind ik het erg jammer dat er gewoon gezonde paarden naar de slacht gaan. vooral als je nagaat dat er ook een heleboel paarden rond lopen die niet gezond zijn, en deze worden wel aangehouden en in een weide gestopt.

maar goed liever naar de slacht dan verwaarloost worden!

Wat is dat nou weer voor een opmerking? Als eigenaar zorg je dat je goed voor je paard blijft zorgen volgensmij? Ookal is deze niet meer helemaal gezond?
Steeds worden mensen afgezeikt omdat ze een paard wegdoen dat niet meer helemaal gezond is maar nog wel een goed leven op de wei had kunnen hebben, omdat ze liever een gezond paard hebben en niet de verantwoordelijkheid nemen voor hun oude/kreupele paard. En nu zeg jij dat je eigenlijk geen verantwoordelijkheid hebt naar je eigen paard, maar meer voor die van een ander? Deze kan zijn paard niet meer betalen dus moet je hem maar nemen en je eigen zieke paard naar de slacht brengen?
Ik weet het niet hoor.. mijn pony staat al een paar maanden hoefbevangen te zijn, en als het over is, blijft het vast niet voor eeuwig weg.. maar om hem nou weg te doen en een gezond paard van een ander over te nemen? Nee ik dacht het niet.. zolang mijn paard nog een fijn leven kan hebben mag hij blijven staan. En neem ik de verantwoordelijkheid om voor mijn paard te zorgen. Want die verplichting ben ik aangegaan en niet naar die van een paard van een ander..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:34

FlyAway schreef:
Het gaat hier om het gemak waarmee, getuige de reacties hier, veel bokkers hun paard als een verbruiksvoorwerp in een worst laten draaien, terwijl er ook andere mogelijkheden zijn.

Ik denk dat je volledig de plank misslaat..ik denk niet dat er veel mensen op Bokt zijn die - zoals jij het noemt - hun paard zomaar in een worst laten draaien.
Maar er zijn wel mensen op Bokt die proberen te begrijpen wat er gebeurt, en zich realiseren dat het vrijwel niet te voorkomen is dat, in deze tijd waarin er te veel paarden zijn en het 'ondereind' erg groot is, er meer paarden naar de slacht gaan.

We hebben er in Nederland nu eenmaal niet voor gekozen WW, AOW of WIA in te voeren voor paarden, gelukkig niet :) . Een paard heeft een eigenaar en die kan - binnen bestaande wet- en regelgeving - zelf besluiten wat hij met dat paard doet. En ja, soms kiezen mensen anders dan jij of ik zouden doen....

enomis123

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:51

met kendra eens... zo is het in mijn ogen ook, en zo heeft iedereen zn mening, en ik merk wel dat er in zulke discussies vaak niet goed gelezen en begrepen wordt... en ik las net dat er iemand zei dat dr rond de 2000 paarden op marktplaats staan.... dat dat veel gevonden wordt, nou dr staan al jaren rond de 2000 paarden op marktplaats... en op de grote jaarmarkten staan ook rond de 2000 paarden, al jaren... dus ik denk dat t aanbod t zelfde is gebleven, maar de afname gewoon gedaald is... vandaar dat er meer geslacht wordt... want van de export is denk ik nog maar een 40% over van wat er tot een jaar of 4 terug ge-exporteerd werd...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:52

emilyslaluna schreef:
Is er een site ofzo waar je paarden kunt kopen/adopteren ofzoiets dergelijks die naar de slachthuis gestuurd worden? Ik wil wel een van die paarden overnemen.

zet een advertentie op marktplaats of hier op bokt, je zal zeker wel reacties krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 01:51

sportfokker schreef:
Omgekeerd zie ik het ook regelmatig: Een oud, mager paard dat compleet versleten is en echt niet meer happy, maar dat loopt er dan nog jaren ernstig kreupel rond. Dat is zieliger dan slachten lijkt mij. Maar een gezond paard dat goed te gebruiken is zal toch niet geslacht worden?

Als je een gezond paard aan de straatstenen nog niet kwijt raakt...en de slager betaald een schappelijke prijs...dan gaat ie toch!?!

Persoonlijk moet ik er niet aan denken en ik zal voor me paard echt mijn uiterste best doen om een goed adres voor hem te vinden, i.p.v. naar de slager te brengen :o

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:58

Narnia schreef:
sportfokker schreef:
Omgekeerd zie ik het ook regelmatig: Een oud, mager paard dat compleet versleten is en echt niet meer happy, maar dat loopt er dan nog jaren ernstig kreupel rond. Dat is zieliger dan slachten lijkt mij. Maar een gezond paard dat goed te gebruiken is zal toch niet geslacht worden?

Als je een gezond paard aan de straatstenen nog niet kwijt raakt...en de slager betaald een schappelijke prijs...dan gaat ie toch!?!

Persoonlijk moet ik er niet aan denken en ik zal voor me paard echt mijn uiterste best doen om een goed adres voor hem te vinden, i.p.v. naar de slager te brengen :o

nou je bij de slager zal je altijd minder geld krijgen en dan nog heb je dan niet liever dat hij voor het geld dat je van de slager krijgt naar een goed adres gaat?

maar veel mensen willen dan meer geld voor hun paard hebben maar ik zal dan denken van als hij gezond is en ik krijg van de slager 300 euro of van een meisje die er goed voor is 300 euro ging hij van mij naar het meisje toe.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:13

Mousmous schreef:
@maralyn

er komt wel iets meer bij kijken dan een pin door het hoofd en ophalen door de rendac.
Paard is dan nl nog niet dood. De hals wordt nog doorgesneden om het dier leeg te laten bloeden.

ik vraag me af welke slager op eigenaren zit te wachten om hun paard te doden, het bloed af te voeren/verwerken en dan de rendac nog op het pad krijgen om het paard op te laten halen. Dat is wel heel krom.
Dan krijg je de kosten van de rendac, wat niet veel is, maar ook voor het werk van de slager, die hier totaal niets mee opschiet.

Daarbij kan ik me ook niet voorstellen dat een slager een vrachtwagen met dode dieren, met niet altijd bekende oorzaak van overlijden en soms ook al een paar dagen dood zijnde , op zijn pad wil hebben.

Er zijn slagers die dat wel doen, niet verwerken maar op laten halen door de rendac. Sommige slagers vragen dat ook gewoon speciaal, en lang niet alle paarden kunnen verwerkt worden ivm medicijnen die er in zijn gegaan tegen pijn bijvoorbeeld. Slagers willen dat niet in hun schappen hebben liggen, daarom worden de dieren alleen gedood.

Kosten van de Rendac zijn inderdaad niet veel. Maar inslapen van een paard kost geld en dan komt de rendac er ook nog overheen.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:48

sportfokker schreef:

Volgens mij was dat naar mij bedoeld?? Er staat ook in het stuk dat niet alleen paarden geslacht worden die moe, kreupel of niet meer ''bruikbaar'' zijn.

Mensen kunnen het denk ik niet meer betalen. En als je idd de paarden van de duure stalling afhaalt en in de weide gooit en vervolgens niet meer naar om kijkt. Is zo'n paard na die tijd ook moeilijker te verkopen. Dan 1 die er goed bij staat. Dat is het vervolg er van. Eigenaren moeten eerder handelen als ze het niet meer kunnen betalen en niet wachten tot dat je het paard geen zorg meer kan bieden. Verkoop hem dan voor een lager bedrag dat je hem wel kwijt kunt maar zo'n paard niet zijn zorg onthouden toch??

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:50

Maken de mensen die hier zitten te flippen over het naar de slacht brengen van paarden zich ook zo druk om koeien, varkens en schapen? Of zijn ze allemaal vegetariër?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:51

kijk. ik vind de paardendie op zijn en pijn hebben ook beter als die naar de slacht gaan. dan dienen ze nog ergensvoor.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:51

Ik zie hier geen mensen die flippen over het naar de slacht brengen van paarden. Waar zie jij die?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:56

Ik maak me niet zo druk om gezonde paarden die naar de slacht gaan. Kippen, koeien en varkens zijn toch ook altijd gezond? Hopelijk wordt het vlees in de winkel goedkoop door dit overschot, dan kunnen minimaal verdienende mensen er nog iets mee. Paardenrookworst omnomnomnomnom.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:57

Isegrim schreef:
Maken de mensen die hier zitten te flippen over het naar de slacht brengen van paarden zich ook zo druk om koeien, varkens en schapen? Of zijn ze allemaal vegetariër?

Ik snap best dat je een paard wat pijn heeft of op is naar de slacht brengt. Dat is het probleem ook niet maar wij al ''paarden mensen'' moeten beter aan de gevolgen denken van bijvoorbeeld het vele fokken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:58

Ik zie het probleem óók niet als iemand een gezond paard naar de slacht brengt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:03

Ik ben het helemaal eens met Isegrim!

alleen omdat mensen emotioneel zijn betrokken bij een paard is een paard erger dan een koe of een varken???

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:28

Nou, als ik over stal loop (koeien), zie ik ook een paar geweldige koeien lopen. Maar als die niet meer kunnen staan, krijgen ze ook een noodslachting en nog geen week later ligtie op men bord. En dan ben ik daar ook bij betrokken, want die koe heb ik dan gemolken en ken ik persoonlijk.

Ik laat er geen traan om, want zo zit het leven in elkaar.

Zo geld dat ook voor paarden. Ik eet prima paardenvlees, en zolang mijn pony gezond is, zal hij niet naar de slacht gaan. En nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen. Zodra mijn pony zijn been breekt en nog in staat is om vervoerd te worden, zal hij er ook aan geloven dat hij naar de slacht zal gaan.
Maar zodra ik er ECHt niet meer voor kan zorgen met financien, stel ik hem eerst als lease pony aan. Dat diegene de stallingskosten betaald en ik de rest.

Kan ik dat helemaal niet meer bol trekken zal hij voor een paar honders euro te koop staan.

Maar tot die tijd, is daar geen sprake van.

Ik vind het ook geen probleem....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:54

ralphtdw schreef:
ik vind de prijzen best hoog hoor van de paarden en pony's.
kijk de gemiddelde haflinger jaren geleden was het het mindere soort die je voor een appel en een ei kon kopen.
nu vragen ze voor een leuke haflinger zo rond de 2000/2500 reken dit is om naar guldens? dit is dan toch niet normaal.
er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. en sommige durven voor een shetlander 400 euro te vragen.
in de gulden tijd 25/ 50 gulden.

en een onbeleerd paard? je betaald gewoon vaak voor de afstamming sommige zie je natuurlijk ook de kwaliteiten.
maar vraag mij wel soms af waar de mensen de vraagprijs van hun paard vandaan halen.

Enig idee wat de kosten zijn voor een veulen 3 jaar is? Als je simpel rekent zo'n 1500€ p/j. Dan komen daar nog kosten van scannen en insemineren bij. Nou hoef je misschien geen dikke winst te maken, maar het zou leuk zijn als je een beetje uit de kosten komt en niet 4000€ moet toeleggen omdat er types als jij zijn die te belazerd zijn om voor een fijn paard te betalen. Mensen hebben een heleboel eisen en willen dan max 1000€ uitgeven.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:05

Mensen vergeten een ding, je hebt huisdieren en veedieren.
Je mag aan beide gehecht raken maar vergeet niet het verschil, veedieren zijn ook 'eet' dieren.

Ik snap sommige mensen echt niet hoor.
Een gezond paard slachten klinkt natuurlijk erg sneu maar de mestkalveren, plofkipjes speenvarkentjes en de oh zo lieve lammetjes waren ook bijna allemaal gezond toen ze geslacht werden!
Maar daar hoor je niemand over. En vanavond wel weer een lekker vleesje eten.
Denken jullie er dan nog over na???

Het enige verschil is dat een paard en de lammetjes bijna allemaal een goed leven hebben gehad.
Nou dan eet ik liever een gelukkig dier!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:19

Het gaat (in ieder geval mij) in het geheel niet om slachten an sich. Dat is een andere discussie. Het gaat om de argumentatie om een dier te laten slachten.

Een paard staat overigens wat mij betreft meer op niveau van huisdier dan vee. Maar dat is persoonlijk lijkt mij.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:23

@FlyAway
Daar gaat het bij mij ook om. Als je hem niet verkocht krijgt en de markt is de enige weg of een vage handelaar. Breng hem dan zelf rechtstreeks naar de slacht en bespaar de ellende.

Zo zit ik in elkaar.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:32

Prisca schreef:
@FlyAway
Daar gaat het bij mij ook om. Als je hem niet verkocht krijgt en de markt is de enige weg of een vage handelaar. Breng hem dan zelf rechtstreeks naar de slacht en bespaar de ellende.

Zo zit ik in elkaar.

Waarom zou het dier, in de situatie die jij hierboven noemt, ellende hebben als je hem niet naar de slager brengt (er vanuitgaande dat je hem dan gewoon thuis zou houden en niet de markt in duwt).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:50

@FlyAway
Ik zal hem dan niet naar de markt brengen of de handel in gooien als ik weet dat hij daar geen kans maakt.

Ik heb het dan over een paard wat dan alleen nog een recreatie doel heeft en dat ook al lastig is. Ik zou dan in het belang van het beestje kiezen.
Er lopen helaas als teveel paarden rond van zelfde kaliber die een plek zoeken en iedere maand is het toch weer stalling.

Thuis is bij mij als nog meer dan 200 euro per maand aan stalling als hij eruit moet is het om het geld niet om andere reden.

Dit betreft niet mijn paard die is nog fit voor de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:00

ralphtdw

Een goed paard(ongeacht of het om een allround paard gaat of dressuur of springknol gaat...kwaliteit mag wat kosten.

De markt is momenteel verzadigd..er wordt door te veel mensen maar raak gefokt...die kijken niet serieus naar hun merries en zoeken niet goed naar passende geschikte hengsten..de broodfokkers noem ik dit..dat moet echt ophouden..

En dat een goed paard niet naar de slacht zou kunnen...was dat nou voor wartaal!? Er gaan ook goede koeien, varkens, schapen, kleinvee(lammetjes kalfjes en biggen) naar de slacht..een paard is ook een boerderijdier en daarmee een onderdeel van de veestapel...

Het gaat er mij om dat er goed voor dieren gezorgd moet worden en dat is hier in Nederland al moeilijk genoeg lijkt me..(denk aan de bioindustrie, mensen die onwetend zijn etc.)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:01

Sorry, maar als ik jouw laatste reactie lees, dan kies je dus voor je eigen belang, niet dat van het beestje.