Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arizonagreen

Berichten: 1961
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:40

netjes! Mijn pony mag ook vrolijk rondlopen met zn snorro mond/neus en harige oortjes. (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:43

cuupje schreef:
Ik scheer de oren ook helemaal uit. Ik vind het het lelijk al die haren erin. maar dat is mijn mening. Ik heb ook nooit een verschil gezien bij mijn paarden als ik het wegscheer ja of nee.

Ach ja beter dat de wensen van de eiegnaar daarbij voorgaan op wat voor het paard prettig is.

Bij ons lopen er ook wel eens paarden met uitgeschoren oren rond en die gaan niet eens op wedstrijd, is puur voor de wat de eigenaar mooi vindt. Dier had enorm last van de oren, want hij stond wel 24/7 buiten. De wind er in was zekers niet prettig voor em, maar goed als de baas maar een mooi plaatje heeft om naar te kijken immers :')

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:45

Juudt86 schreef:
Ik knip mn kat zn kontharen ook bij, omdat er anders af en toe poep in zit... Dus nog geen antwoord.


Misschien moet je eens verder nadenken dan, voor je gelijk zoiets post ;)

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:10

Ik ga morgen de DA bellen om de staarten van mijn paarden te couperen, ik vind dat gewoon mooier.

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:16

*\o/* Cowgirl.

Ik zit echt met open bek te lezen hoeveel mensen het welbehagen van hun paard wegschuiven onder 'ja maar het is zo lelijk' En dan de vergelijking van Eenitram dat we onze benen toch ook scheren...seriously?!

Wellicht ten overvloede, mijn paard heeft harige prachtige oren, baard en een snor. En die houd hij. :+:

Juudt86

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:23

Ruga schreef:
Juudt86 schreef:
Ik knip mn kat zn kontharen ook bij, omdat er anders af en toe poep in zit... Dus nog geen antwoord.


Misschien moet je eens verder nadenken dan, voor je gelijk zoiets post ;)


Ik vind een vergelijking tussen een kat en een paard dom, dus dan kan je een dom antwoord terug verwachten...

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:44

Juudt86 schreef:
Ik knip mn kat zn kontharen ook bij, omdat er anders af en toe poep in zit... Dus nog geen antwoord.

Om medische reden wat haar wegknippen heb ik geen moeite mee, enkel om cosmetische reden delen weghalen/geheel afscheren wel. 1e is nodige verzorging voor dat specifieke dier, 2e is enkel eigenbelang en dat valt niet onder goede verzorging.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:07

Maar even voor mijn eigen beeldvorming, een paard wat 's nachts op stal staat, waarom kan ie niet zonder tastharen?
Hoe hard moet een paard met z'n hoofd tegen een muur op knallen om daar wondjes van te krijgen en gaan tastharen helpen bij zo'n snelheid?
Hoe groot is de gemiddelde stal, 3x3m en daar kan ie de weg niet vinden zonder z'n tastharen?
Of is je stal gewoon niet veilig met uitstekende dingen?
Hier heb ik nog nooit problemen gehad met afgeschoren tastharen, misschien omdat de stallen veilig zijn?
Voer krijgen ze gewoon in een voerbak, ook geen tastharen bij nodig.
Ik weet niet wat het probleem nu is?
En kijk eens naar de vorm van oren, hoe regent dat in? Loopt een paard met ongeschoren oren wel met de oren vol in de regen of draait ie ze wat weg?
Beestjes zou nog een probleem kunnen zijn maar dat is bij ongeschoren ook denk ik, gezien het grote aantal mensen wat de oren in pakt in de wei of tijdens het rijden.
Al heb ik hier nooit paarden die met hun hoofd schudden oid omdat er beestjes in zitten. Zelfs niet zonder oornetjes. Gek toch...

Mensen reageren hier wel een beetje overdreven, alsof een paard compleet hulpeloos is zonder tastharen. Misschien eens afvragen in hoeverre een paard dat 's nachts op stal gehouden wordt het nog steeds nodig heeft.
Vroeger had oksel haar bij mensen ook een functie, nu niet meer en het zit er nog steeds. En verrekte hardnekkig ook nog :')

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:29

Niets wordt geschoren, alleen een beetje uitstekend haar uit de horen wordt geknipt.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:31

Er wordt ook wel gezegd dat de tastharen helpen met het voer zoeken. Heb vanmiddag mijn paarden eens goed bekeken toen ik ze hun snackbal (met stukjes wortel en gras mix) had gegeven en kon echt geen verschil zien in het opzoeken van het voer wat uit de bal viel tussen degene met lange, korte en zonder tastharen (ja ik heb ze in alle soorten staan :') ). Sterker nog degene met het gladgeschoren neusje was het handigst van allemaal.

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:01

MarijeR schreef:
Maar even voor mijn eigen beeldvorming, een paard wat 's nachts op stal staat, waarom kan ie niet zonder tastharen?
Hoe hard moet een paard met z'n hoofd tegen een muur op knallen om daar wondjes van te krijgen en gaan tastharen helpen bij zo'n snelheid?
Hoe groot is de gemiddelde stal, 3x3m en daar kan ie de weg niet vinden zonder z'n tastharen?
Of is je stal gewoon niet veilig met uitstekende dingen?
Hier heb ik nog nooit problemen gehad met afgeschoren tastharen, misschien omdat de stallen veilig zijn?
Voer krijgen ze gewoon in een voerbak, ook geen tastharen bij nodig.
Ik weet niet wat het probleem nu is?
En kijk eens naar de vorm van oren, hoe regent dat in? Loopt een paard met ongeschoren oren wel met de oren vol in de regen of draait ie ze wat weg?
Beestjes zou nog een probleem kunnen zijn maar dat is bij ongeschoren ook denk ik, gezien het grote aantal mensen wat de oren in pakt in de wei of tijdens het rijden.
Al heb ik hier nooit paarden die met hun hoofd schudden oid omdat er beestjes in zitten. Zelfs niet zonder oornetjes. Gek toch...

Mensen reageren hier wel een beetje overdreven, alsof een paard compleet hulpeloos is zonder tastharen. Misschien eens afvragen in hoeverre een paard dat 's nachts op stal gehouden wordt het nog steeds nodig heeft.
Vroeger had oksel haar bij mensen ook een functie, nu niet meer en het zit er nog steeds. En verrekte hardnekkig ook nog :')


Mijn paard staat overdag op paddock/land, en daar maakt hij ruim gebruik van zijn tastharen.

Mijn vraag is: Waarom zou je dan een kat niet van zijn snorharen ontdoen als je dit lelijk vindt? Dit is hetzelfde principe als de tastharen bij paarden.

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:03

Maar eeh, die kale katten of google, die hebben ook geen snorharen?!

Juudt86

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:04

Waarom wordt een paard de hele tijd met een kat vergeleken?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:04

Mijn katten gebruiken hun snorharen tijdens het jagen op muizen om trillingen op te vangen.
Mijn paarden kunnen hun voerbak prima vinden zonder tastharen?
Probeer eens een andere vergelijking.

[edit]hier lopen de showpaarden ook gewoon op de wei/paddock en kunnen dat prima zonder tastharen :j
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 12-10-12 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:05

In de zomer knip ik de oren van mijn pony helemaal uit, in de winter alleen het grove. Tastharen gaan zo kort mogelijk gewoon met de schaar. En dat doe ik niet omdat het ''moet'' op wedstrijd. Maar omdat ik het zelf anders onverzorgd vindt staan bij mijn type pony ;)

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:08

Wat die oren betreft vraag ik het me ook af of dat in de winter nou zo'n goed plan is als ze buiten in weer en wind staan... maar waarschijnlijk staan de paarden waarbij dat continu gebeurd s winters niet zo vaak buiten als de paarden waarbij het niet gebeurd. Ben er op zich niet op tegen als het voor een evenement weleens gebeurd. De tastharen daarintegen vind ik een ander verhaal. Paarden zijn overlevers en kunnen zich ogenschijnlijk goed aanpassen aan wat er om hun heen gebeurd. Hoe een paard het een en ander ervaart is daardoor slecht af te lezen aan het dier omdat het zich anders kwetsbaar op zou stellen en dat is in de natuur, waar het paard ooit woonde, levensgevaarlijk. Blijft dus een moeilijke discussie. Waarom zou een paard er minder last van hebben als je zijn tastharen verwijderd dan een hond of kat? Laatst genoemde 2 zullen waarschijnlijk in soortgelijke situaties anders reageren. Maar toch is het raar als meerdere diersoorten dezelfde soort haren hebben met dezelfde functie, in dit geval dus de tastharen, dat je het bij het ene dier normaal vindt om ze weg te halen en bij het andere dier er bij jou geen haar op je hoofd over nadenkt om ze weg te halen.

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:10

Een binnenkat hoeft geen prooien te vinden, en daarmee zijn zijn snorharen dus minder in functie. Dit geldt voor hetzelfde wat jij aanhaalt voor een binnenpaard.

De hele discussie die hier gaande is gaat eigenlijk nergens om natuurlijk. We wijken van het onderwerp af (incluis door mijzelf ,excuses). Het is niet voor niets dat de Sectorraad Paarden dit signaal afgeeft, en dat het al verboden is deze haren te verwijderen/knippen in Duitsland.

Het feit dat zoveel mensen het nog doen uit cosmetisch oogpunt ondanks deze duidelijke informatie baart mij zorgen. Natuurlijk is het ieders eigen paard én ieders eigen beslissing, maar al kun je met zulke kleine handelingen het paardwelzijn vergroten, begrijp ik niet waarom je dat niet zou doen.

Maar goed, zo wordt het wel duidelijk wie mensen met paarden zijn en paardenmensen. :)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:12

Ach, zo vind ik het zielig als ik zie hoeveel mensen op paarden zitten te hossen en plukken. Zou het dan ook geen enkel probleem vinden als het rijden op paarden verboden zou worden in het kader van welzijn.
Het feit dat zoveel mensen dit nog doen ter eigen vermaak, tja... ;)

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:15

MarijeR schreef:
Ach, zo vind ik het zielig als ik zie hoeveel mensen op paarden zitten te hossen en plukken. Zou het dan ook geen enkel probleem vinden als het rijden op paarden verboden zou worden in het kader van welzijn.
Het feit dat zoveel mensen dit nog doen ter eigen vermaak, tja... ;)



Jammer dat je zo'n zwart-wit beeld schetst. Blijkbaar kan in jouw gedachtegang enkel óf hossen en plukken óf niet rijden. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat er nog een erg groot grijs gebied tussen zit.

Uiteindelijk is iedere (kleine) stap vooruit in paardenwelzijn goed. Maar als mensen al niet vanuit cosmetisch oogpunt dit willen doorvoeren vraag ik me af hoe belangrijk je het welzijn van je paard vindt.
Ieder steentje draagt namelijk bij in hoe groot het uiteindelijke welzijn is.

En als je een (echte) dierenliefhebber bent lijkt me dat je grootste streven een zo diervriendelijk leven is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:18

MarijeR schreef:
Maar even voor mijn eigen beeldvorming, een paard wat 's nachts op stal staat, waarom kan ie niet zonder tastharen?
Hoe hard moet een paard met z'n hoofd tegen een muur op knallen om daar wondjes van te krijgen en gaan tastharen helpen bij zo'n snelheid?
Hoe groot is de gemiddelde stal, 3x3m en daar kan ie de weg niet vinden zonder z'n tastharen?
Of is je stal gewoon niet veilig met uitstekende dingen?
Hier heb ik nog nooit problemen gehad met afgeschoren tastharen, misschien omdat de stallen veilig zijn?
Voer krijgen ze gewoon in een voerbak, ook geen tastharen bij nodig.
Ik weet niet wat het probleem nu is?
En kijk eens naar de vorm van oren, hoe regent dat in? Loopt een paard met ongeschoren oren wel met de oren vol in de regen of draait ie ze wat weg?
Beestjes zou nog een probleem kunnen zijn maar dat is bij ongeschoren ook denk ik, gezien het grote aantal mensen wat de oren in pakt in de wei of tijdens het rijden.
Al heb ik hier nooit paarden die met hun hoofd schudden oid omdat er beestjes in zitten. Zelfs niet zonder oornetjes. Gek toch...

Mensen reageren hier wel een beetje overdreven, alsof een paard compleet hulpeloos is zonder tastharen. Misschien eens afvragen in hoeverre een paard dat 's nachts op stal gehouden wordt het nog steeds nodig heeft.
Vroeger had oksel haar bij mensen ook een functie, nu niet meer en het zit er nog steeds. En verrekte hardnekkig ook nog :')


Ja, bij een paard zijn tastharen bedacht voor het op stal staan :roll:
En misschien regent het niet in, de wind giert er door hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:20

MarijeR schreef:
Ach, zo vind ik het zielig als ik zie hoeveel mensen op paarden zitten te hossen en plukken. Zou het dan ook geen enkel probleem vinden als het rijden op paarden verboden zou worden in het kader van welzijn.
Het feit dat zoveel mensen dit nog doen ter eigen vermaak, tja... ;)


Ach ja, daar komt de eeuwige vergelijking met het rijden weer. Nee, ga er maar niet meer op zitten.

En over dat onverzorgd er uit zien, zo ziet een paard er uit. Het is puur voor de eigenaar hoe het paard er uit ziet. Het paard is comfortabeler met oorhaar en tasthaar. Tja als ze de meeste tijd op stal doorbrengen heeft zo'n paard er misschien weinig aan, daar zullen ze het weinig nodig hebben op voerbak, waterbak en 9m2 ruimte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:22

Zou wel diervriendelijker zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:31

Focussed schreef:
MarijeR schreef:
Ach, zo vind ik het zielig als ik zie hoeveel mensen op paarden zitten te hossen en plukken. Zou het dan ook geen enkel probleem vinden als het rijden op paarden verboden zou worden in het kader van welzijn.
Het feit dat zoveel mensen dit nog doen ter eigen vermaak, tja... ;)



Jammer dat je zo'n zwart-wit beeld schetst. Blijkbaar kan in jouw gedachtegang enkel óf hossen en plukken óf niet rijden. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat er nog een erg groot grijs gebied tussen zit.

Uiteindelijk is iedere (kleine) stap vooruit in paardenwelzijn goed. Maar als mensen al niet vanuit cosmetisch oogpunt dit willen doorvoeren vraag ik me af hoe belangrijk je het welzijn van je paard vindt.
Ieder steentje draagt namelijk bij in hoe groot het uiteindelijke welzijn is.

En als je een (echte) dierenliefhebber bent lijkt me dat je grootste streven een zo diervriendelijk leven is.

Ik denk dat paarden veel meer last ondervinden van het rijden dan van het missen van hun tastharen :)
Zowel lichamelijk als geestelijk.
Maar dat zullen ruiters wel niet in willen zien want het is veel makkelijker om te vallen over een paar haartjes dan te moeten onderkennen dat het hele houden van paarden voor het plezier van de eigenaar is :)

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:36

Waarom moet het óf óf zijn? Waarom kan het niet én én zijn?
Waarom niet én bij het rijden aan het welzijn denken én bij het toilleteren? Of moet je kiezen: Of je rijdt paardvriendelijk en hij is verder "kaal", of je rijdt niet vriendelijk maar hij is nog harig? :)

Ik ben het absoluut met je eens dat een groot gedeelte van de ruiters hun paard meer slecht dan goed doet met training. Of met het hele houden an sich van paarden. 23/7 op stal komt je paard zijn gezondheid én welzijn echt niet ten goede. Maar dat staat los van dit onderwerp en ik zie dat niet als smoes waarom je niet dit belangrijke tastorgaan en bescherming van de gehoorgang zou laten zitten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:43

Maar waarom is het voor jou belangrijker om het haar erop te laten zitten en niet om gewoon van dat paard z'n rug af te blijven? Als we het dan over welzijn hebben, denk ik dat het paard er lichamelijk beter aan toe is als hij met kale oren staat en happy in zijn lijf.
Het ligt er maar net aan waar jij je prioriteiten legt. Of is het gek om bij een grote vooruitgang te beginnen ipv iets simpels als een paar haartjes?