Aken:Schoots in opspraak vanwege manier van losrijden*update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:36

ceasario schreef:
geerke schreef:
[
dat bedoelde ik ook...hypocriet dus...als je weet hoe het resultaat bewerkstelligd word.
Helaas zie ik niemand die op een vriendelijke manier rijdt aan de top.

Dressuur is niet "vriendelijk" of het nu laag of hoog is.

Wijlen van de Veen directeur KWPN heeft eens in zijn lijfblad iDs geschreven..
in de trant van...
Het fokken van een dressuurpaard: Een dressuurpaard moet van nature dom zijn wil hij/zij elke dag het zelfde uitvoeren. :+

Dat is maar net wat je er zelf van maakt en mee doet.
De GP-paarden van Carl Hester worden hooguit 4x per week dressuurmatig gereden, gaan elke week mee op buitenrit en staan elke dag in de wei.
Zijn jongste GP-paard staat dag en nacht buiten, wordt 's morgens voor werk (paar keer per week) uit de wei gehaald, er wordt mee gewerkt en hij wordt weer droog en met een rustige ademhaling terug in de wei gezet.
Zo kan het dus ook.

Zanora1

Re: Aken: Lotje Schoots in opspraak vanwege manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:40

@ Sandraa, dat ben ik niet met je eens.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:53

ceasario schreef:
Zanora1 schreef:
Op gewone wedstrijden (basis) zie ik ergere dingen... :j

.

Goed voorbeeld doet volgen.
http://www.writingofriding.com/wp-conte ... llkur1.jpg

DIT is erg,, zo ziet het filmpje er niet uit. Toricelli loopt hier gewoon in de houding van het los rijden, en zie geen getrek in zn mond. Paard is gewoon geconcentreerd aan 't werk

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:54

Skygirl schreef:
[ Video ]

Is dit het betreffende stuk waar we het over hebben?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:54

Er is toch een apart topic over LDR en rollkur? Misschien handig om de discussie daarover dan weer daar voort te zetten? Ik zie steeds weer dezelfde dingen voorbij komen, snap ik, maar weet niet of dat nog iets toevoegt in een topic dat gaat over Lotje Schoots.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:55

PKfoto schreef:
Skygirl schreef:
[ Video ]

Is dit het betreffende stuk waar we het over hebben?

Dat is mij ook nog steeds niet duidelijk. Volgens de een wel, volgens de ander niet. Maar ga er maar van uit dat het inderdaad over deze video gaat ja...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:57

gummie schreef:
Ik zie steeds weer dezelfde dingen voorbij komen, snap ik, maar weet niet of dat nog iets toevoegt in een topic dat gaat over Lotje Schoots.

Dit topic kun je vergelijken met het programma Blik op de Weg. vooral de reacties :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:22

_O- _O- Inderdaad!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:06

De beelden vind ik niet prettig om te zien, maar staan totaal niet in verhouding tot de ophef die er over gemaakt wordt... Las al eerder iets over een storm en een glas water. Nou, maak daar maar een storm in een badkuip van.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:42

Iemand geeft hier de opmerking strak al la sjef?????????? Dempaarden die ronder ingesteld worden getraind lopen nageeflijker en met een betere achterhand en rug dan die paarden die zo strakmboven in worden getraind a la van der schaft die paarden worden alleen maar boven in getraint en wordt er bijna niet gewisseld van houding, en die paarden heb ik nog nooit met een los lijf lijf doormde baan zien gaan, en al helemaal niet regelmatig in geen enkele zijgang.

De mensenndie hier zeuren over dat t vroeger zo mooi was mischien toch eens de oude video s op youtube gaan kijken hoe hoe ze in de tijd van de oude meesters liepen nou sorry die paarden waren absoluut niet los wel oooooh zooo mooi hoog maarmverschrikkelijk strak, krijg al pijn in me rug en ogen als ik die beelden zie!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:48

Ilja000 schreef:
De beelden vind ik niet prettig om te zien, maar staan totaal niet in verhouding tot de ophef die er over gemaakt wordt... Las al eerder iets over een storm en een glas water. Nou, maak daar maar een storm in een badkuip van.

Als je dat vindt weet je ook waar men de grens legt..Blijkbaar is men hier te veel aan het Ned. gedoogbeleid gewend.

hoho schreef:
, krijg al pijn in me rug en ogen als ik die beelden zie!

Ik als ik je tekst lees.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:30

Voor mij is de bespiering een graadmeter voor een goede of slechte training. Zie veel te veel paarden momenteel met van die blote, onbespierde ruggen en kale halsen, ook op hoog niveau en dat is dus slecht. Door een goede training wordt een paard een atleet met bespiering op de juiste plaatsen. Er moet toch een middenweg zijn tussen de hele tijd lopen met de kop erop of met de neus strak tegen de borst aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:42

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:20

geerke schreef:
Sandraa schreef:
Ongeacht het systeem of wel of geen LDR. Af en toen verschijnt er wat in de media en veert iedereen weer op, over een paar weken op de OS klappen we allemaal even hard mee voor ze toch?

dat bedoelde ik ook...hypocriet dus...als je weet hoe het resultaat bewerkstelligd word.
Helaas zie ik niemand die op een vriendelijke manier rijdt aan de top.

Precies, ik weet zeker dat Lotje niet vriendelijker of onvriendelijker rijdt dan de rest. Het is gewoon zo dat bij alle (sub)toppers die ik heb gezien er erg onvriendelijke momenten in de training zitten. En dan verschijnt er zo een filmpje van Lotje en duikt iedereen op de persoon terwijl het zo veel gebeurd.
Laatst op CHIO de kur, HP met Tango. Die moest hem toch een paar rotschoppen geven in piaffe om te zorgen dat hij niet stil kwam te staan, niet echt vriendelijk lijkt mij. Adelinde laatst ergens, ben de wedstrijd vergeten. Flost dat bit heen en weer in de proef, maar staande ovatie. Dan kan je op je vingers natellen dat het thuis ook echt wel gebeurd.
Maarja de vraag is, kom je met alleen vriendelijk rijden op dit niveau?

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:49

Ceasario ik wordt al jaren moe van alle onzin die jij opschrijft..... Helemaal nu je ook nog gaat schrijven over " nederlandse gedoog beleid". De sport paarden zijn vaak fitter en speelser dan de paarden die hele dag in blubberige paddocks staan en een uurtje per dag gereden worden met een ruiter zonder gevoel die hem "zo vrij laat" en denkt dat ie ze paard daar zo n plezier mee doet om lekker op zijn rug te butsen..! Die paarden staan er hersen dood bij en stralen totaal niet fit en vrolijk uit.

De meeste mensen die hier reageren op bepaalde top ruiters zijn nog nooit bij die ruiters thuis geweest om te kijken hoe hun met hun paarden omgaan maar weten precies te vertellen hoe die ruiters en hun paarden de week door komen! Heel knap! Ga eerst eens een tijdje mee lopen bij zo n ruiter voordat je hier allerlei verhalen over ze schrijft! En dan kun je je oordeel hier opschrijven.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:55

Mmm waarom verbaasd dit bericht me niet? Ik heb zelf al vaak langs de losrijd ring gestaan terwijl Lotje Schoots reed; nou ik vond het verschrikkelijk. Echt veel erger dan de rest. Natuurlijk, Diederik rijdt ook volgens dat 'systeem' en daar is niks mis mee, hij doet het namelijk veel vriendelijker dan Lotje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:17

hoho schreef:
Ceasario ik wordt al jaren moe van alle onzin die jij opschrijft..... Helemaal nu je ook nog gaat schrijven over " nederlandse gedoog beleid". .

Het gaat om de waarschuwing..En men denkt in Nederland blijkbaar anders (gezien de reacties) dan wat men er in Aken van vond.
Dus niet of een paard in de blub staat of wat dan ook.

Daar moet je hier voor zijn.
[VN] Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn
Laatst bijgewerkt door ceasario op 10-07-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:19

En daar gaan we weer.... een bokt rel..... al dat gespeculeer... ik zie niets raar op het filmpje.... maar ik heb er duidelijk geen verstand van... maar goed... wat we voor een ander wel weer niet kunnen verpesten.. toen adelinde werd uitgebeld voor bloed in de mond was t zielig voor haar hier gebeurt eigenlijk niks en er wordt al mishandeld en dan komt er ook nog iemand met het "iets op de tong smeren" verhaal.... echt heel jammer dat dit zo op bokt komt zonder even de bronnen te checken....

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:27

hoho schreef:
De meeste mensen die hier reageren op bepaalde top ruiters zijn nog nooit bij die ruiters thuis geweest om te kijken hoe hun met hun paarden omgaan maar weten precies te vertellen hoe die ruiters en hun paarden de week door komen! Heel knap! Ga eerst eens een tijdje mee lopen bij zo n ruiter voordat je hier allerlei verhalen over ze schrijft! En dan kun je je oordeel hier opschrijven.

Helaas voor jou heb ik een aantal topruiters wel thuis aan de gang gezien. Ook van een aantal les gehad btw.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:03

't hele bericht klopt niet? Snap ook niet van bokt, waarom ze dit erop zetten? Is er een getuige dat er echt een officele waarschuwing was...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:56

Afgezien van officiele waarschuwing of niet... dit rijden is imo niet correct.
Waar is de neus op loodlijn?
dus omdat alle "top"ruiters zo rijden is het maar ok?
Dus wat eigenlijk niet goed is maar omdat iedereen het doet en er vervolgens punten mee scoort is het maar goed?
Dat vind ik toch erg... rijden met strakke hand en onderarmen vastgezet (waar is verend contact), maar ach... ze scoort... dus het zal wel goed zijn :roll:
Jammer dat de rijkunst aan het verliezen is van de show en spektakel.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:19

Sandraa! Ik zei ook de meeste ik zei niet iedereen........

SabM schreef:
Afgezien van officiele waarschuwing of niet... dit rijden is imo niet correct.
Waar is de neus op loodlijn?
dus omdat alle "top"ruiters zo rijden is het maar ok?
Dus wat eigenlijk niet goed is maar omdat iedereen het doet en er vervolgens punten mee scoort is het maar goed?
Dat vind ik toch erg... rijden met strakke hand en onderarmen vastgezet (waar is verend contact), maar ach... ze scoort... dus het zal wel goed zijn :roll:
Jammer dat de rijkunst aan het verliezen is van de show en spektakel.

Wie zegt dat t nietncorrect is als het paard achter de lodlijn getraint wordt??? Dat het paard volgens het reglement van de FEI nou voor de loodlijn moet lopen wil nog niet zeggen dat we een paard maar een uur lang met ze hoofd hals houding daar moeten gaan laten lopen die houding is namelijk ook niet natuurlijk! En de mensen die een beetje verder Zijn gaan denken over het gymnastiseren van het paarden lichaam kwamen er achter dat als ze hun paarden in verschillende houdingen trainen het lichaam losser werd en de basis gangen verbeterden.

En de klassieke rijkunst blijft dat nog steeds met die zelfde houding vast geroeste houding doen en proberen die bewegingen te krijgen door op die achterbenen te rammen. Hoeveel van de top ruiters zie je hier constant met zweep los rijden in nederland? Heb jaren op verschillende stallen in duitsland gewerkt en die rammen er wat op los kijk alleen maar op los rij terrein van wedstrijden die kunnen een paard een uur lang treiteren met de zweep

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:24

Volgens mij zit er nogal een verschil tussen uiten van mening en oordeel!

Je kunt geen oordeel hebben als je zelf geen ervaring hebt in het onderwerp. Je kunt wel van mening zijn dat dit niet de manier is waarop jij met je dier wil omgaan.

Zo vreselijk jammer dat er altijd meteen zo hard geoordeeld wordt over anderen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:40

Tsjonge wat een topic is dit weer geworden. Alle tegenstanders van alles achter de loodlijn kunnen hun ei weer goed kwijt hier. Wat een "gezeur" weer.
En dat is eigenlijk alles wat ik er over wil zeggen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:02

Sandraa schreef:
hoho schreef:

Helaas voor jou heb ik een aantal topruiters wel thuis aan de gang gezien. Ook van een aantal les gehad btw.

ik heb een vermoeden, dat het thuis achter gesloten deuren het er nog erger aan toe gaat