Ik vind het wel allemaal wat vaag geformuleerd..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyce B schreef:Op zich doen we het dan al niet zo slecht met het gros van de paarden in Nederland, als je het vergelijkt met hoe we met onze eigen mensen, zowel volwassenen als kinderen omgaan toch? In Nederland is het niet perfect, maar vergeleken met arme landen, en hoe de armere mensen daar leven, hebben onze dieren veel minder te klagen...
Zie dit filmpje over wilde paarden in Nevada Dessert, vrij natuurlijke omgeving zou je denken...
http://www.youtube.com/watch?v=fTtusllpeM4
Alsof deze paarden zich zo prettig voelen op hun voeten...
Bandida schreef:Je kan alles wel tot in het oneindige in het rond relativeren met dit soort argumenten, maar als we een koe een koe noemen is het toch gewoon simpel.. wil je een paard houden, doe het dan goed voor het PAARD.
Solo in een box geschoren onder een dekje zonder vast paardengezelschap op een dieet van granen en met een ruiterprobleem
joyce B schreef:Volgens mij wordt het grootste deel van de paarden niet solo gehouden en komt het grootste deel van de paarden wel gewoon buiten in de wei en in de winter evt. een aantal uren in een paddock of buitenbak als de wei het niet trekt.
pmarena schreef:"De sector" gaat dat niet doen, omdat ze zelf niet aan die voorwaarden kunnen (willen) voldoen.
pmarena schreef:De verplichtingen gaan er (voorlopig) niet komen, dus dan moet je het voor elkaar zien te krijgen dat de ruiters niet MOETEN....maar WILLEN, dat is een veel krachtigere aanpak.
Dilayla schreef:Maar met welke standaard (eerste stap) je wil gaan beginnen om elke ruiter aan te spreken is nog een moeilijk punt... beginnen bij wat het meest ideaal is in mijn ogen niet ideaal gezien je dan voor vele te ver gaat al en je die verandering er toch nooit door krijgt..
pmarena schreef:Dit is het verhaal van "de sector" , nu nog het verhaal van "de liefhebber"
Huertecilla schreef:Dilayla schreef:Maar met welke standaard (eerste stap) je wil gaan beginnen om elke ruiter aan te spreken is nog een moeilijk punt... beginnen bij wat het meest ideaal is in mijn ogen niet ideaal gezien je dan voor vele te ver gaat al en je die verandering er toch nooit door krijgt..
Dat is ook niet nodig.
Het is echter wel zaak om ´goed´ correct in te vullen.
Er is geen discussie mogelijk over wat goed is.
In een publicatie over verbetering van paardwelzijn leg je dat dus neer als referentiekader en kan je vervólgens aangeven dat de weg van wat nu de norm is en dat wel erg lang is om in één stap te overbruggen.
Ik heb geen moeite met stapsgewijs vooruit.
Ik heb totále afwijzing voor het grove misbruik van het woord ´goed´ voor onvoldoende omdat het én gewoon fout is én verder verbeteren zowat uitsluit; het ís toch goed?!
joyce B schreef:Ik denk dat je die richtlijnen meer moet zien als minimale voorwaarden om je paard te houden.
Een stal van 10m2 voor een paard is minimaal. 2xde stokmaat in het kwadraat voor een pony (en eigenlijk ook paard) is minimaal, groter is beter.
Een paard 4 uur (vrije) beweging geven is minimaal, langer is mooier en beter.
pmarena schreef:HC: ik zou eerlijk gezegd zo even niet weten waar ik een dergelijk "publieksvriendelijk" rapport / website zou moeten vinden / aanwijzen als iemand mij zou vragen naar een overzichtelijk "puntenlijstje" betreffende paardvriendelijk je paard houden / verzorgen.
Dat Wageningen rapport of die 5 vrijheden heb ik nooit ergens gezien, behalve dat jij het er over hebt
DAT schort er dus aan naar mijn mening, dat er niet echt een duidelijke website is onder bvb. http://www.zorggoedvoorjepaard.nl waarop dan wèl heel overzichtelijk staat wat een paard nodig heeft en waar hij rècht op heeft
Bij gebrek aan een goed vindbare correcte lijst zal men dan wel de lijst van de sector aan "moeten" houden....als je nog weinig van paarden weeet dan weet je ook niet waar je naar moet zoeken, immers, en dan is de lijst van de sector snel gevonden