Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:47

Het zou tijd worden zeg... :')

Ik vind het wel allemaal wat vaag geformuleerd..? :? En zoals HC al opmerkte, boxopsluiting is al zo'n vreemd iets...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:00

ze kunnen al niet eens dierenkwellerij mishandeling en grove verwaarlozing oplossen en bestraffen.
Er is een heel rijke schakering aan grijstinten tussen zwart en wit en ik vind toch echt dat men ergens moet beginnen, en meestal begin je qua regelgeving bij de slechtste gevallen en als die uitgebannen zijn ga je weer een stapje verder.

Voor mensen heb je de Piramide van maslov, 1e levensbehoeften staat onderaan, zelf ontwikkeling bovenaan. Er zijn zat mensen die amper de 1e trap ontstijgen en velen die nooit trap 5 zullen bereiken/

Voor dieren hebben ze de 5 vrijheden van Brambellbedacht
http://www.groenkennisnet.nl/dierenwelz ... ?npid=2177

vrij van dorst, honger en ondervoeding,
vrij van fysiek en thermaal ongerief,
vrij van pijn, verwonding en ziektes,
vrij van angst en chronische stress en
vrij om natuurlijk gedrag te vertonen.
Je zou kunnen zeggen dat als je de voorwaarden omdraait je een soort vande "piramide van Brambell" krijgt ;)
De basis onderdelen bestaan uit de 1e 3 onderdelen en kun je vrij goed beoordelen.
De 4e is al minder goed te beoordelen omdat chronische stress niet altijd goed te zien is, behalve als het dier er stereotiep gedrag om gaat uitvoeren.

De laatste: vrij om natuurlijk gedrag te vertonen is het grijze gebied. Je hebt minimale standaard en je hebt ideale omstandigheden, binnen dat "vrij om natuurlijk gedrag te vertonen" ligt het discussiegebied.

Op zich doen we het dan al niet zo slecht met het gros van de paarden in Nederland, als je het vergelijkt met hoe we met onze eigen mensen, zowel volwassenen als kinderen omgaan toch? In Nederland is het niet perfect, maar vergeleken met arme landen, en hoe de armere mensen daar leven, hebben onze dieren veel minder te klagen...
Elke dag voldoende schoon water, voldoende te eten, of zelfs te veel (obesitas wordt in veel landen al een probleem bij paarden) meestal het grootste deel van het jaar overdag in de wei met andere paarden, dus voldoende vrije bewegingsruimte en mogelijkheden voor sociaal contact en werken voor de kost blijft beperkt tot 1 of enkele uurtjes per dag.

Je kunt altijd streven naar perfectie, maar waarom er zo in het extreme gereageert moet worden alsof paarden als de omstandigheden niet perfect zijn, ze dood beter af zouden zijn... tja... Daar win je geen mensen mee, dat is gewoon niet de realiteit. De wereld is niet ideaal. Het leven is niet perfect... En in de natuur hebben paarden het ook moeilijk met watertekorten, voedseltekorten, verwondingen en ziekten...

Zie dit filmpje over wilde paarden in Nevada Dessert, vrij natuurlijke omgeving zou je denken...
http://www.youtube.com/watch?v=fTtusllpeM4
Alsof deze paarden zich zo prettig voelen op hun voeten...

We kunnen ons best doen het voor de paarden zo ideaal en prettig mogelijk te maken, maar je moet wel ergens beginnen en in Nederland lopen we toch al wel een beetje achter bij bepaalde andere landen qua paardenwelzijn en de regelgeving daaromheen.

Maar om nu te stellen dat een stal altijd slecht is voor een paard?
In Zweden is het bijvoorbeeld verplicht om je paard in de winter op te stallen. Dit om ze te beschermen tegen de extreme temperaturen en tegen de vrij rondlopende wilde beesten die met een meter sneeuw wel eens honger kunnen krijgen en op jacht zijn...
Soms is het verschillende belangen van het dier tegen elkaar afwegen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:11

joyce B schreef:
Op zich doen we het dan al niet zo slecht met het gros van de paarden in Nederland, als je het vergelijkt met hoe we met onze eigen mensen, zowel volwassenen als kinderen omgaan toch? In Nederland is het niet perfect, maar vergeleken met arme landen, en hoe de armere mensen daar leven, hebben onze dieren veel minder te klagen...

Zie dit filmpje over wilde paarden in Nevada Dessert, vrij natuurlijke omgeving zou je denken...
http://www.youtube.com/watch?v=fTtusllpeM4
Alsof deze paarden zich zo prettig voelen op hun voeten...

Je kan alles wel tot in het oneindige in het rond relativeren met dit soort argumenten, maar als we een koe een koe noemen is het toch gewoon simpel.. wil je een paard houden, doe het dan goed voor het PAARD.
Solo in een box geschoren onder een dekje zonder vast paardengezelschap op een dieet van granen en met een ruiterprobleem :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 00:07

trek het maar weer uit de context...
Ik zeg toch niet dat je een paard solo in een box zonder paardengezelschap vol moet stoppen met granen?

Volgens mij wordt het grootste deel van de paarden niet solo gehouden en komt het grootste deel van de paarden wel gewoon buiten in de wei en in de winter evt. een aantal uren in een paddock of buitenbak als de wei het niet trekt.

Dan kun je wel doen alsof het zo slecht gaat, maar dat is slechts bij bepaalde stallen/manege het geval en dan hangt het ook nog af van de eigenaar hoeveel tijd en energie die er zelf in steekt om zijn/haar paarden vaker uit de stal te krijgen en meer sociaal contact aan te bieden.

Tuurlijk kan het altijd beter. Maar misschien is het goed om te kijken naar percentages en of het percentage van het aantal paarden dat niet overdag de hele dag buiten mag lopen met andere paarden ook daalt of niet, en of het percentage paarden dat 24/7 buiten mag leven in een groep(je) ook stijgt... Dan heb je iets tastbaars en kun je kijken wat voor effect voorlichting, campagnes en bokt heeft op het paardenwelzijn...

Maar dan nog spelen zoveel andere dingen nog mee of een paard goed welzijn heeft... Die stal is daar maar een klein onderdeel van. En als een paard van jpngs af aan gewend is om 's nachts binnen te staan, dan weet dat paard niet beter. en als dat een ruime schone stal is met voldoende ruwvoer, dan zal dat dier er hoogstwaarschijnlijk ook geen stress van hebben om binnen te staan voor de nacht.

Bij mij mogen ze kiezen, en ik kan je vertellen dat mijn paarden vaker binnen staan dan paarden die overdag buiten lopen en 's nachts op stal staan, vooral omdat ze dag en nacht zelf in en uit kunnen lopen en er dus heel vaak voor kiezen om binnen te gaan staan. 's winters slapen een aantal paarden ook in de stal. Blijkbaar wel prettig. Een stal hoeft niet slecht te zijn, het is maar net hoe hij ingezet wordt en wat voor paard je hebt met welke behoeften.
Misbruik van een stal door je paard er 22/7 in op te sluiten, tja, dat is een ander verhaal...

Maar volgens mij is er de afgelopen jaren echt wel wat veranderd in het bewustzijn over dierenwelzijn. Dat moet niet weggewuifd worden, dat moet je omarmen en vervolgens proberen uit te breiden. Toch?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd zeggen we hier wel...
Vele kleine stapjes maken samen een grote stap de goede kant op. Maar dan moet je het wel willen zien en benoemen. Negativiteit is niet zo'n goede motivator, als je paarden traint zou je moeten weten dat belonen zo veel beter werkt dan straffen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:03

Bandida schreef:
Je kan alles wel tot in het oneindige in het rond relativeren met dit soort argumenten, maar als we een koe een koe noemen is het toch gewoon simpel.. wil je een paard houden, doe het dan goed voor het PAARD.
Solo in een box geschoren onder een dekje zonder vast paardengezelschap op een dieet van granen en met een ruiterprobleem :n

Schíjnargument ook nog.
Idem sneeuw in Zweden :roll:

Waar het om gaat is dat paardgebruikers zich niet verdiepen in wat de welzijnsbehoeften van een paard zijn omdat ze dat liever willen kunnen negeren.
De publicatie van de sector geeft hen nu een vreselijk vervelend alibi onder de regelrecht onjuiste kreet ´ik zorg goed voor mijn paard´.

Daar zit niets positiefs in Joyce B. dus dat kan je ook niet belonen.
Je kan belonen voor de geringste stap in de juiste richting en dit is verschillende stappen áchteruit.
Er wordt een schijnnorm voor goed gepubliceerd waardoor effectief bij totaal onvoldoende een stootblok op de weg van vooruitgang wordt geplaatst. Een héél slim tegenoffensief naar de ontwikkeling vanuit de dierenwelzijnsorganisaties.

De sector líegt en gooit gewoon maar wat op in het eigenbelang.
Er is over wat daadwerkelijk goed is solide wetenschappelijk onderbouwde documentatie. Daar staat héél wat anders in.
Voor een dergelijke eigen publicatie zonder enige onderbouwing kan de bedrijfstak geld vrijmaken. De dierenwelzijnsorganisaties niet.

Een paard hoort 24/7 in een groep op de ´wei´. Alles wat daarmee een compromis is, is in het belang van de paardgebruíker.
De sector is de vereniging van exploitanten van paarden en paardgebruikers.
Hun ´goed voor het paard´ is een flagrant stuk valse voorlichting en demagogie.
De meeste paardgebruikers en dus de meerderheid op Bokt zal er blij mee zijn. Dat zijn namelijk geen dierenliefhebbers maar dierengebruiks-liefhebbers en dit is een alibi; Zie je wel; ik zorg goed voor mijn paard :r

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:33

joyce B schreef:
Volgens mij wordt het grootste deel van de paarden niet solo gehouden en komt het grootste deel van de paarden wel gewoon buiten in de wei en in de winter evt. een aantal uren in een paddock of buitenbak als de wei het niet trekt.

Dat denk ik ook. De meeste paarden leiden een rustig leventje met een baas die alleen voor de lol wat wil met paarden bezig zijn, met paardenvrienden wat doen, wandelen, dressuur-en of misschien al eens een wedstrijdje rijden, en de meeste van die paarden lopen volgens mij wel gewoon buiten met andere paarden met een gelijkaardig leven. Althans, hier toch, ik woon in België en op een plek waar veel open ruimte is. Wei + stal met paddock aan huis of aan de pensionstal zijn hier de normale gang van zaken, en ik neem aan in grote delen van Nederland ook. Waar dat hier niet is: maneges, arme mensen (in geld of kennis, mijn excuses voor de directheid, maar het is gewoon zo dat een goed stuk weide en een droge paddock huren of kopen vrij veel geld kost, en dat er toch nog veel eigenaars gewoon niet beseffen dat een paard nood heeft aan buiten lopen) en bij een deel van de sport.
Niet overal, kan ik uit ervaring zeggen, ze bestaan, de sportstallen met sociale paddockstallen en paarden die iedere dag op het gras gaan. Alleen, ook uit ervaring, hengstenhouderijen die alleen maar als een soort paarden-Guantanamo te omschijven zijn, die heb je hier bijvoorbeeld ook. Hoe serieuzer (lees €) mensen met paarden menen te moeten bezig zijn, hoe meer er getwijfeld wordt of het nu wel zo'n goed idee is om dat paard 'zomaar' eens los te laten en zijn paardending te laten doen.

En niets is vanaf dag één perfect als je je een paard aanschaft. Die moet dan gezelschap, vervolgens toch wat verharding aanleggen, toch nog wat weide bijzoeken enz enz.. je bent er als eigenaar wel zoet mee, de welzijnsbehoeften ,-)
Ik vind het belangrijkste dat die duidelijk zijn, maar dan naar waarheid, en niet zoals ze in die folder staan, en vervolgens dat mensen daar ook echt bewust mee bezig zijn, met het proces van 'verbeteren'. En in die zin had ik liever een voortrekker voor de campagne gezien waar mensen zich ook daadwerkelijk aan kunnen spiegelen in dat proces van werken aan verbetering. Een bekend persoon die een paar paarden aan huis heeft en met de laarzen in de wei uitlegt wat hij/zij nog als een probleem heeft en gaat verbeteren de komende maanden, of iets dergelijks.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:08

En zoiets zal vanuit persoonlijke hoek moeten komen, ben ik bang.

"De sector" gaat dat niet doen, omdat ze zelf niet aan die voorwaarden kunnen (willen) voldoen.

Dus wie staat er op om een tegen-campagne te starten :P

Wat dat betreft staan we allemaal maar een beetje langs de zij-lijn te roepen dat dit niet goed is zo....maar is er ook niemand die dan wèl een goede website / campagne op zet.

Ik ben zelf ook zo'n laffe zij-lijn mopperaar....heb er simpelweg de tijd niet voor. Kan die tijd wel maken natuurlijk, maar dat gaat ten koste van zaken die ik (dan toch :o ) belangrijker vindt.

En zo heeft het allerlei redenen waarom een dergelijke GOEDE campagne er niet is :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:15

pmarena schreef:
"De sector" gaat dat niet doen, omdat ze zelf niet aan die voorwaarden kunnen (willen) voldoen.

Dat lijkt me nog wel iets voor het grootste paardenforum ter wereld :D
Van de Bokkers voor de Bokkers, én iedereen die daarbuiten nog te bereiken is..

Ik ben ook zo'n laffe zij-lijnzitter als Pmarena met hetzelfde excuus, dus alles wat we nodig hebben is iemand die hier nu denkt 'wat we zelf doen doen we beter!!' en de koe bij de horens neemt :Y)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:36

Grootste punt is dan nog niet tijd en alles maar wat wil je bereiken en wie...

Uiteraard een weide welke groot genoeg is en de paardjes 24/7 buiten kunnen in sociale vaste groepen is het fijnst... maar ga je dat verkondigen aan een ruiter welke zijn paard op dit moment 22/7 op stal heeft staan is dat kruisje bovenin de hoek snel en makkelijk gevonden... Verandering zal, als je dat wil doorzetten en bewust laten worden in kleine stappen moeten. Immers de meeste van ons leerde ook eerst staan, dan lopen en dan rennen... ;) En zou zou het ook gaan bij de stal-ruiters... Eerst leren dat er meer is voor het paard dan op stal staan... een aantal uur op de paddock/weide lopen en dan leren rennen op de weide... ;)....

Maar waar wil je je eerste stap gaan zetten... waar leg je de eerste drempel?
Opzich kan je er natuurlijk een systeem in gaan maken (zit even typend te denken)... Soort parrelli -systeem maar dan gebaseerd op de behoefte van het paard.
Verdeel de welzijnstoestanden in levels... duidelijke levels van wat je zou willen bereiken in een bepaald level...
Level 0 - 24/7 stal
Level 1 - 4 uur per dag buiten
Level 2 - 12 uur per dag buiten enz...

En ook een stuk creativiteit vanuit je tegenspraak... Er komen vaak reacties vanuit de randstad, op de wei is hier niet mogelijk... Toch toen in nog in de Randstad woonde mijn paardje minimaal 12 uur per dag buiten in de winter en in de zomer 18 uur... Ja, compromissen sluiten en nog niet 100% maar bij hem op de weide was altijd nog plaats over... en duur was het niet daar dus daar kon het niet aan liggen dat niemand in de randstad kan voldoen aan iets van welzijn van het paard... (150 inc. kuil, hooi en stalbekleding)

Maar ja, de koe bij de horens nemen is 1... Maar met welke standaard (eerste stap) je wil gaan beginnen om elke ruiter aan te spreken is nog een moeilijk punt... beginnen bij wat het meest ideaal is in mijn ogen niet ideaal gezien je dan voor vele te ver gaat al en je die verandering er toch nooit door krijgt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:18

Dat is wat ik bedoel, deze "richtlijnen" die nu gegeven worden door de sector, DIE zou je moeten zien als het kleine eerste stapje en niet als een einddoel :)

Omdat je met grotere stappen die ruiter niet bereikt, wiens paard de hele dag in zijn hok staat. Als die dan tenminste leest dat dat hok aan bepaalde eisen moet voldoen, en dat het wel gewenst is om vrije beweging te hebben...hopelijk gaat die dan nadenken en zelf verder.

De verplichtingen gaan er (voorlopig) niet komen, dus dan moet je het voor elkaar zien te krijgen dat de ruiters niet MOETEN....maar WILLEN, dat is een veel krachtigere aanpak.

"Wij" hebben toch ook zelf kunnen bedenken dat een paard meer nodig heeft dan dat standaard hokje, dat moet bij anderen dan toch ook te stimuleren zijn :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:58

pmarena schreef:
De verplichtingen gaan er (voorlopig) niet komen, dus dan moet je het voor elkaar zien te krijgen dat de ruiters niet MOETEN....maar WILLEN, dat is een veel krachtigere aanpak.

Inderdaad.
Daarom is een publicatie als deze fatáál. Nu wordt onvoldoende als zijnde goed breed en laagdrempelig gepubliceerd. De paardgebruikers hebben nu een alibi om niet te hoeven willen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:03

Is op zich wel zo HC, maar aan de andere kant was dat alibi er voor die mensen altijd al...in de vorm van: zo gaat dat nu eenmaal hier op stal, deze mensen hebben al x jaar paarden en weten het wel beter dan jij en ik en de paarden hebben het prima naar hun zin...enz. enz. enz.

Een deel heeft hiermee nog steeds datzelfde alibi om niet te hoeven willen, een ander deel leest misschien toch nog dat er wel dingen aangeraden worden die ze nu niet bieden aan hun paard, dus voor de allerergste gevallen kan het wel een vooruitgang betekenen :)

Ik hoop maar gewoon dat dit geen eind is, maar een begin. Dat dit wat hersenpannetjes doet nadenken over de vraag wat nu eigenlijk goede verzorging is, dat er een volgende stap komt, of dat er wellicht toch iemand de tijd voor neemt om een mooie tegen / aanvullende campagne te starten die mensen enthousiast maakt om het nog net even iets beter te doen en hun lat wat hoger te leggen ten gunste van hun paard :)

Dit is het verhaal van "de sector" , nu nog het verhaal van "de liefhebber" :)

(mauwt zij weer vanaf die laffe zij-lijn :o )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:09

Dilayla schreef:
Maar met welke standaard (eerste stap) je wil gaan beginnen om elke ruiter aan te spreken is nog een moeilijk punt... beginnen bij wat het meest ideaal is in mijn ogen niet ideaal gezien je dan voor vele te ver gaat al en je die verandering er toch nooit door krijgt..

Dat is ook niet nodig.
Het is echter wel zaak om ´goed´ correct in te vullen.
Er is geen discussie mogelijk over wat goed is.

In een publicatie over verbetering van paardwelzijn leg je dat dus neer als referentiekader en kan je vervólgens aangeven dat de weg van wat nu de norm is en dat wel erg lang is om in één stap te overbruggen.

Ik heb geen moeite met stapsgewijs vooruit.
Ik heb totále afwijzing voor het grove misbruik van het woord ´goed´ voor onvoldoende omdat het én gewoon fout is én verder verbeteren zowat uitsluit; het ís toch goed?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:14

pmarena schreef:
Dit is het verhaal van "de sector" , nu nog het verhaal van "de liefhebber" :)

Het wetenschapelijk verantwoorde verhaal ligt er al zo´n 40 jaar. Is in de tussentijd alleen maar beter onderbouwd.
Wat goed is, is helemaal geen punt van discussie. Alleen willen de meeste paardgebruikers niet aan de consequenties, niet aan de beperkingen/moeite/kosten.
Nu hoeven ze niet; onvoldoende is nu goed.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:14

Huertecilla schreef:
Dilayla schreef:
Maar met welke standaard (eerste stap) je wil gaan beginnen om elke ruiter aan te spreken is nog een moeilijk punt... beginnen bij wat het meest ideaal is in mijn ogen niet ideaal gezien je dan voor vele te ver gaat al en je die verandering er toch nooit door krijgt..

Dat is ook niet nodig.
Het is echter wel zaak om ´goed´ correct in te vullen.
Er is geen discussie mogelijk over wat goed is.

In een publicatie over verbetering van paardwelzijn leg je dat dus neer als referentiekader en kan je vervólgens aangeven dat de weg van wat nu de norm is en dat wel erg lang is om in één stap te overbruggen.

Ik heb geen moeite met stapsgewijs vooruit.
Ik heb totále afwijzing voor het grove misbruik van het woord ´goed´ voor onvoldoende omdat het én gewoon fout is én verder verbeteren zowat uitsluit; het ís toch goed?!

Daar ben ik het mee eens... Goed voor het paard is in mijn ogen ook anders dan dat daar staat beschreven.
Punt is natuurlijk ook dat de sector opzoek moest naar een naam voor hun campagne... en ja een naam als : 'Ik zorg onvoldoende voor mijn paard' is geen pakkende titel waar je mensen positief mee trekt. Voor sommige paarden zijn de richtlijnen zoals ze daar staan al een vooruitgang (hoe triest ook).
Kan helaas zo meerdere praktijkvoorbeelden geven van waar ik hier bijna dagelijks tegenaan loop, een shetje wat 23,5/7 in een box alleen staat. 30 minuten per dag mag hij op een stukje zandpaddock staan van 20x40... los is er dan ook nog niet aan maar aan het halstertje rondje stappen voor 15 minuten en een kwartiertje poetsen. In de tussentijd wordt dan zijn stal gemest. 2 x per week wordt zijn water schoongemaakt/aangevuld en hij krijgt dagelijks iets minder dan 1kg hooi. Of zoals op de stal hier vlakbij; hebben meer dan genoeg land (20 ha achter de stal... maar de enige wat daarop komen zijn de paarden op rust en het jonge en opgroeiende spul...de wedstrijd/les/pensionpaarden niet... dat is niet goed voor de paarden krijg je als je vraagt waarom ze ze niet even lekker buiten gooien (ookal is het dan maar een paar uur per dag... Die staan daar, 23 a 22/7 in een stal van 2.5 x 3, met in gewicht meer kracht dan ruwvoer...
Voor die paarden zal als de ruiter deze richtlijnen volgt het al een enorme verbetering zijn. En ja, een verbetering is goed.
Ik geef toe, de slogan van de sector is wat dat betreft ongelukkig gekozen, maar voor sommige aarden zal het al zoveel beter zijn... En voor die ruiters/paardenbezitters al zo een omschakeling dat als je dat voor hun in je actie al gelijk bestempeld als onvoldoende ze de moeite al niet meer willen doen...

Ondanks dat ik het vertrouwen betreft de sector niet in heb hoop ik dat ze deze richtlijnen inderdaad als 'goed' kunnen gaan doorvoeren/controleren zodat dit een eerste stap kan zijn... op een goed kan je nog altijd door naar een beter/uitstekend/perfect ed...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:43

Ik denk dat je die richtlijnen meer moet zien als minimale voorwaarden om je paard te houden.

Een stal van 10m2 voor een paard is minimaal. 2xde stokmaat in het kwadraat voor een pony (en eigenlijk ook paard) is minimaal, groter is beter.

Een paard 4 uur (vrije) beweging geven is minimaal, langer is mooier en beter.

Een paard moet sociaal contact met andere paarden kunnen hebben.
Over de wand van de stal en door de tralies en in naastliggende paddocks is echt minimaal, een deel van de dag samen lopen met liefst meerdere paarden is al beter en dan 24/7 zou het beste zijn...

Ik snap je HC als je zegt dat het niet klopt dat je "goed" voor je paard zorgt als je alleen aan een bepaalde minimale standaard voldoet. Je zorgt dan namelijk slechts "net niet onvoldoende" voor je paard.

Maar ja, dat geeft je natuurlijk nog niet een "goed gevoel" als je dat leest of hoort...
Een soort "gradatie" van "minimale standaard" via "ruim voldoende" en "goed" tot "ideaal" zou wel mooi zijn, maar paardenwelzijn is van veel meer afhankelijk dan alleen de huisvesting. Welzijn gaat om het totale plaatje. huisvesting, voeding, training, en hoe het paard zich daarbij voelt is ook nog individueel verschillend. de klik met de andere paarden in de groep, de klik met de eigenaar, de soort van training/discipline of het paard plezier heeft in wat het moet doen.

Het begin is een minimale standaard, die is vorig jaar uitgedacht (en nu in een campagne omgezet). En net als Pmarena hoop ik dat vanuit die minimale standaard steeds meer bewustwording ontstaat en iedereen zijn standaard steeds verder verhoogt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:36

joyce B schreef:
Ik denk dat je die richtlijnen meer moet zien als minimale voorwaarden om je paard te houden.

Een stal van 10m2 voor een paard is minimaal. 2xde stokmaat in het kwadraat voor een pony (en eigenlijk ook paard) is minimaal, groter is beter.

Een paard 4 uur (vrije) beweging geven is minimaal, langer is mooier en beter.

Wéér stap je in de valkuil die door de sector gegraven wordt.
Het is onvoldoende, dus níet minimaal.

´Minimaal´ = nét voldoende voor een nog nét acceptabel niveau van welzijn. 20 uur per dag in een toilet en geen mogelijkheid tot normaal gedrag geeft geen acceptabel niveau van welzijn. Dat geeft nog steeds stalgebreken. Minder, maar minder is nog steeds niet acceptabel.

Groepshouding op paddock met inloopstal, dát is minimaal.

Nogmaals; met deze publicatie wordt de lat voor ´goed´ bij onvoldoende; mínder dan minimaal!, gelegd en de gebruikers een alibi om verder niets te hoeven willen gegeven.
Waar geen wil is, is geen weg, dus de weg naar verdere verbetering effectief afgesloten. Exact wat de sector wil bereiken!!! De sector wil namelijk zo weinig mogelijk want dat houdt de drempels voor paardexploitatie zo laag mogelijk.

Wie daadwerkelijk dieren- dus paardlíefhebbers, heeft allang gezocht en gevonden wat wetenschappelijk verantwoord onderbouwd minimaal inhoudt voor paardhouden.

Deze publicatie door de sector is overigens alleen op korte termijn goed voor de paardgebruikers. De maatschappelijke mening over dierenwelzijn verandert hier namelijk niet door. Díe begrijpt heus wel dat een stel paarden op de wei gelukkiger is dan als een brommer in de schuul gezet.
Hoe langer de sector/gebruikers daadwerkelikjke verbetering tegenhouden hoe groter de klap gaat worden.
De laatste 10 jaar is de ruimte per paard met meer dan een kwart afgenomen. Het geestelijk welzijn van de paarden in NL was in 1990 al zo onacceptabel dat de minister Utrecht een opdracht tot onderzoek gaf. Dit leidde tot een probleemstelling over een onacceptabel hoog % met stereotype gedrag.
15 jaar later komt de sector met een publicatie die onvoldoende al goede norm voorhoudt...
Ga vooral zo door ruiterij. Dan komt er vanzelf een maatschappelijk draagvlak voor verboden.
Ik heb het al tíg keer op Bokt geschreven; vanuit Wageningen is er in een officiëel rapport gesteld dat paarhouden voor sport ethisch niet verschilt van nertsen houden voor bont.
Let dus goed op paardgebruikers, de sector graaft een fiks graf voor jullie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:13

HC: ik zou eerlijk gezegd zo even niet weten waar ik een dergelijk "publieksvriendelijk" rapport / website zou moeten vinden / aanwijzen als iemand mij zou vragen naar een overzichtelijk "puntenlijstje" betreffende paardvriendelijk je paard houden / verzorgen.

Dat Wageningen rapport of die 5 vrijheden heb ik nooit ergens gezien, behalve dat jij het er over hebt :P

DAT schort er dus aan naar mijn mening, dat er niet echt een duidelijke website is onder bvb. http://www.zorggoedvoorjepaard.nl waarop dan wèl heel overzichtelijk staat wat een paard nodig heeft en waar hij rècht op heeft :)

Bij gebrek aan een goed vindbare correcte lijst zal men dan wel de lijst van de sector aan "moeten" houden....als je nog weinig van paarden weeet dan weet je ook niet waar je naar moet zoeken, immers, en dan is de lijst van de sector snel gevonden :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:34

pmarena schreef:
HC: ik zou eerlijk gezegd zo even niet weten waar ik een dergelijk "publieksvriendelijk" rapport / website zou moeten vinden / aanwijzen als iemand mij zou vragen naar een overzichtelijk "puntenlijstje" betreffende paardvriendelijk je paard houden / verzorgen.

Dat Wageningen rapport of die 5 vrijheden heb ik nooit ergens gezien, behalve dat jij het er over hebt :P

DAT schort er dus aan naar mijn mening, dat er niet echt een duidelijke website is onder bvb. http://www.zorggoedvoorjepaard.nl waarop dan wèl heel overzichtelijk staat wat een paard nodig heeft en waar hij rècht op heeft :)

Bij gebrek aan een goed vindbare correcte lijst zal men dan wel de lijst van de sector aan "moeten" houden....als je nog weinig van paarden weeet dan weet je ook niet waar je naar moet zoeken, immers, en dan is de lijst van de sector snel gevonden :)

Wie heeft het over publieksvriendelijk????
Ik niet.
Ik schrijf juist dat de sector daar het geld voor kan vrijmaken en de dierenwelzijnsorganisaties niet :)*
De sector verdient namelijk geld aan paardenleed. Hoe meer leed, hoe meer geld.
De welzijnssector wordt gesponsord door dierenliefhebberij wat geld kóst.

Naar het heerlijke boekje van Sabine Kell heb ik overigens (ook jou!) al tig keer met alle brongegevens erbij verwezen. Kost verdorie slechts 3 Euro, dus ze sponsort de koper daar nog bij ook!
Dáár staat ´ik zorg goed voor mijn paard´ in:

Afbeelding

Onwetendheid is geen excuus.
Er is alleen onwil te weten te komen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-06-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:44

IK heb het over publieksvriendelijk :)

Want dat is nodig, anders gaat het niet werken.

Afbeelding van dat boekje zie ik voor het eerst :P Ik heb er verder ook geen enkele interesse in, ik ben niet iemand die overtuigd hoeft te worden, ben er zelf al genoeg mee bezig :)

Maar wil je de doorsnee paardenhouder bereiken, die "stal" ziet als normaal en even naar buiten ziet als een niet per-sé noodzakelijke "extra" , dan zul je die informatie ZEER laagdrempelig aan moeten bieden.

Weet je wat, ik koop het domein www.zorggoedvoorjepaard.nl :)

Kom allemaal maar op met de info die je daar op wilt hebben, als iemand het leuk vindt om een mooi puntenlijstje te maken, als je daar handig in bent hoeft het niet eens veel tijd te kosten, zullen we dan zelf eens wat mooie hapklare info aanbieden in plaats van maar mekkeren over "de sector" ? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:50

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:53

pmarena schreef:
zullen we dan zelf eens wat mooie hapklare info aanbieden in plaats van maar mekkeren over "de sector" ? :)

Vandaar dat mijn site al meer dan zes jaar bestaat :)*

Bewust voor een specifieke doelgroep.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:59

Ik heb het domein gekocht, duurt een paar dagen voordat dat verwerkt is.

Zoals gezegd heb ik erg weinig tijd (erg veel dingen te doen voor eigen paardjes die toch echt voor gaan :j , een zaak waar nog veel voor moet gebeuren want mijn klanten dienen ook hun service te krijgen, en in huis kijken we nog tegen het geraamte aan, tuin is een ravage... dus op alle fronten zit ik tot mijn kruin toe vol met werk) dus ik laat het nu aan "jullie" over om links, teksten en dergelijk aan te leveren die er op gezet kunnen worden.

Als iemand zich meldt die verstand heeft van het bouwen van een mooie website en die zijn naam er aan wil verbinden en er iets moois van wil maken, dan schenk ik met alle liefde de websiteruimte want het staat of valt er natuurlijk wel mee dat het een mooie, aansprekende, professioneel ogende website wordt.

En ik heb daar simpelweg de tijd niet voor / heb andere prioriteiten :o

Half werk vind ik eigenlijk ook niks, dus als iemand de tijd en kennis heeft om hier iets moois van te maken: je krijgt van mij de ruimte :j

Een lijstje links en teksten kan ik er natuurlijk wel opzetten maar ben bang dat dat wat sneu oogt zonder mooie kekke opmaak :P

Het moet eigenlijk gewoon echt ene tegenhanger worden in de stijl van "de sector" , dat lijkt me wel geinig }:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:54

Deze link is zeker de moeite waard. Zeer veel informatie en links naar voorbeelden van stallen met *** voor diervriendelijke huisvesting en uitleg over de verschillende huisvestingssystemen.
http://www.lag-online.de/
Afbeelding

En dan natuurlijk nog de Bewegingsstallen:

Hit Actief Stal en Hit Uitloopstal
http://blog.aktivstall.de/

Schauer Bewegingsstal:
http://www.active-horse.com/

En Paddock Paradise Concept van Jaimy Jackson
www.paddockparadise.com
www.paddockparadise.eu

Hobbymatig zelf aan de gang?
www.paddockparadijs.nl met veel informatie, tips, adviezen, voorbeelden, ervaringen, en forum.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:57

Boekje van HC had ik ook nog niet gezien.

Als je googled op huisvesting (normen) paarden kom je niet veel meer dan de standaard info tegen als van de proefboerderij in Dronten en wageningen met info over maten en dan vooral die van staloppervlak, hoogte en ventilatie. en een enkel onderzoek over de verschillende soorten huisvesting en de ervaringen met de verschillende soorten groepshuisvesting. Niets wat meer omhelst dan wat de paardensector nu ook aan geeft.
En natuurlijk de verschillende "concepten" die gecommercialiseerd worden waarvan ik de links hierboven al genoemd heb.