Ik heb voor rugproblemen wel eens met een soort corset gelopen, knettergek werd ik van dat ding.
Ik vind het al vervelend als m'n paarden langere tijd een halster om moeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Neonlight schreef:Sodeju, ik vraag me af hoe ze het in hun hoofd halen om dit op deze methode te doen.Bandida schreef:Hier iemand die zich wel ergert aan die sweat band. Ook bij 'onschuldig' gebruik. Je zal daar als paard maar altijd met een band om je nek een een gevoel van pfoe veel te warm moeten staan omdat de baas daar je vet weg wil schroeien, en dan nog alleen maar voor het mooie. Het heeft volstrekt geen nut, en het doet voor het paard NIETS, die wordt er niet beter van. Alleen de baas wordt er beter van, z'n rekening, z'n prijzenkast of wat mij betreft z'n misplaatste trots.
Valt bij mij onder paardenhouden zoals het niet moet. zoals iedere andere actie waarbij het belang van de baas voor gaat op het welzijn van het paard.riagr schreef:Wat er me de sweat naar mijn mening mis is, is dat het gebruikt wordt om het paard te vormen naar een of ander esthetisch ideaal, wat niets meer te maken heeft met rijkunst, laat staan het gymnasticeren van je paard ( waar het mi in de paardensport om zou moeten gaan). Het gaat niet meer over trainen, samenwerken, lenig maken, sterk maken, perfectioneren van wat van nature al aanwezig is, maar over een cosmetische correctie..
Oneigenlijk middel voor een oneingelijk doel dus, wat mij betreft.
De sweat is in de aangespannen sport geen cosmetisch middel. Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.
Tussen de kaak en de hals zit vaak een spier en klier met vetweefsel die het makkelijk inknikken moeilijk maakt.
Neonlight schreef:De sweat is in de aangespannen sport geen cosmetisch middel. Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.
Tussen de kaak en de hals zit vaak een spier en klier met vetweefsel die het makkelijk inknikken moeilijk maakt.
Mindim schreef:Neonlight schreef:De sweat is in de aangespannen sport geen cosmetisch middel. Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.
Wat is er dan niet cosmetisch aan? De juiste oprichting alleen al is hier toch om een cosmetisch effect te bereiken? Paarden lopen normaliter niet zo, dus dat doen we puur om het plaatje, want dient die oprichting nog een ander doel dan, behalve hoe het er uit ziet?
Misschien dat ze criteria van de oprichting eens moeten bijstellen, als dit soort praktijeken moet worden uitgevoerd om de juiste oprichting te verkrijgen. Misschien maar niet meer zo inknkikken als nu moet. Als een dier in zo een knik moet lopen dat de luchtwegen wat bekneld worden en dat dan dit soort gebruiken worden toegepast omdat euvel te verhelpen, is toch eigenlijk triest? Omdat het voor de sport moet, dan is het maar ok?
Mindim schreef:Supervixen schreef:Ik ken helaas ook iemand die zijn paarden in de stal in de krul vastzet met een slof.
Spreek je diegene daar niet op aan dan?
Neonlight schreef:Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.
Gini schreef:Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.
Gini schreef:Ik denk dat "iedere" grote dressuurstal zich al eens aan die techniek gewaagd heeft. Misschien niet allemaal zo extreem, maar opbinden op stal, de bijzet een tweetal gaatjes strakker bij het longeren,...ik denk dat dat voor veel paarden dagelijkse/wekelijkse kost is. Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.
Pentax schreef:Bij het circus belly wien deden ze dat met een bit aan een hoofdstel van ijzerschakels en een halstertouw om de rug. (zelf gezien, die paarden staan gewoon zo open en bloot in de boxen).
Als het bij zo iets al gebeurt, durf ik er geld op in te zetten dat het geen zeldzaamheid is.
Bandida schreef:Gini schreef:Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.
Zo is dat, en dat werd geschreven in 1877!!! Wordt het eens geen tijd om komaf te maken met die onzin?
Die dierenkwellerij omwille van het esthetisch effect is niet meer van deze tijd.
Mindim schreef:Pentax schreef:Bij het circus belly wien deden ze dat met een bit aan een hoofdstel van ijzerschakels en een halstertouw om de rug. (zelf gezien, die paarden staan gewoon zo open en bloot in de boxen).
Als het bij zo iets al gebeurt, durf ik er geld op in te zetten dat het geen zeldzaamheid is.
Dan mag men zich schamen dat dit dan schijnbaar algemeen geaccepteerd is.
Dat een paard in de sport een andere houding aanneemt dan normaal ala, maar als je wreedheden moet gaan toepassen om deze houding/ prestatie te bereiken. Dan kan ik het geen sport meer noemen, maar mishandeling, ongecht welke wreedheid of welke tak van paardensport of show.
Met de honden is men met fokbeleid al doorgeslagen om aan een esthetisch beeld te voldoen, ten koste van het dier en met de paarden gaat het schijnbaar al niet veel anders. Alles is geoorloofd zolang het doel maar gehaald wordt. Ik vind het schrikbarend en wanstaltig.
stef schreef:Over dat een sweat niet natuurlijk is, een paard voor een wagen is sowieso niet natuurlijk. Ik blijf erbij, een sweat brengt geen schade, pijn of hinder, dus nee, niks mis mee.