Dierenmishandeling op bekende Hackney stoeterij in Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Dierenmishandeling op bekende Hackney stoeterij in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:07

Is dat ook dag in dag uit?

Ik heb voor rugproblemen wel eens met een soort corset gelopen, knettergek werd ik van dat ding.

Ik vind het al vervelend als m'n paarden langere tijd een halster om moeten :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:13

Dus dan is het wéér alleen om wat de mens wil zien -> de hogere oprichting/ een "fraaiere" hals/etc. Walgelijk dat daar dieren voor gebruikt worden! Zij kunnen niet aangeven hoe ze het vinden, ze moeten het maar ondergaan. Doe je zo iets "cosmetisch" bij honden/katten/kinderen/whatever, dan staat de wereld op zijn kop.

Een hals voorzichtig trainen, omdat het er dan op den duur mooier uit komt te zien is niet genoeg... Het zijn levende wezens, geen plastic paardjes die je aan kunt passen naar jouw ideaal! Alles voor het "fraaie" aangezicht... 8)7

Neonlight schreef:
Sodeju, ik vraag me af hoe ze het in hun hoofd halen om dit op deze methode te doen. :n
Bandida schreef:
Hier iemand die zich wel ergert aan die sweat band. Ook bij 'onschuldig' gebruik. Je zal daar als paard maar altijd met een band om je nek een een gevoel van pfoe veel te warm moeten staan omdat de baas daar je vet weg wil schroeien, en dan nog alleen maar voor het mooie. Het heeft volstrekt geen nut, en het doet voor het paard NIETS, die wordt er niet beter van. Alleen de baas wordt er beter van, z'n rekening, z'n prijzenkast of wat mij betreft z'n misplaatste trots.
Valt bij mij onder paardenhouden zoals het niet moet. zoals iedere andere actie waarbij het belang van de baas voor gaat op het welzijn van het paard.

riagr schreef:
Wat er me de sweat naar mijn mening mis is, is dat het gebruikt wordt om het paard te vormen naar een of ander esthetisch ideaal, wat niets meer te maken heeft met rijkunst, laat staan het gymnasticeren van je paard ( waar het mi in de paardensport om zou moeten gaan). Het gaat niet meer over trainen, samenwerken, lenig maken, sterk maken, perfectioneren van wat van nature al aanwezig is, maar over een cosmetische correctie..

Oneigenlijk middel voor een oneingelijk doel dus, wat mij betreft.

De sweat is in de aangespannen sport geen cosmetisch middel. Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.
Tussen de kaak en de hals zit vaak een spier en klier met vetweefsel die het makkelijk inknikken moeilijk maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:19

Neonlight schreef:
De sweat is in de aangespannen sport geen cosmetisch middel. Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.
Tussen de kaak en de hals zit vaak een spier en klier met vetweefsel die het makkelijk inknikken moeilijk maakt.

Wat is er dan niet cosmetisch aan? De juiste oprichting alleen al is hier toch om een cosmetisch effect te bereiken? Paarden lopen normaliter niet zo, dus dat doen we puur om het plaatje, want dient die oprichting nog een ander doel dan, behalve hoe het er uit ziet?
Misschien dat ze criteria van de oprichting eens moeten bijstellen, als dit soort praktijeken moet worden uitgevoerd om de juiste oprichting te verkrijgen. Misschien maar niet meer zo inknkikken als nu moet. Als een dier in zo een knik moet lopen dat de luchtwegen wat bekneld worden en dat dan dit soort gebruiken worden toegepast omdat euvel te verhelpen, is toch eigenlijk triest? Omdat het voor de sport moet, dan is het maar ok?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:20

Ik ken helaas ook iemand die zijn paarden in de stal in de krul vastzet met een slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:29

Supervixen schreef:
Ik ken helaas ook iemand die zijn paarden in de stal in de krul vastzet met een slof.

Spreek je diegene daar niet op aan dan?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:35

Eens met Mindim!

Mindim schreef:
Neonlight schreef:

Wat is er dan niet cosmetisch aan? De juiste oprichting alleen al is hier toch om een cosmetisch effect te bereiken? Paarden lopen normaliter niet zo, dus dat doen we puur om het plaatje, want dient die oprichting nog een ander doel dan, behalve hoe het er uit ziet?
Misschien dat ze criteria van de oprichting eens moeten bijstellen, als dit soort praktijeken moet worden uitgevoerd om de juiste oprichting te verkrijgen. Misschien maar niet meer zo inknkikken als nu moet. Als een dier in zo een knik moet lopen dat de luchtwegen wat bekneld worden en dat dan dit soort gebruiken worden toegepast omdat euvel te verhelpen, is toch eigenlijk triest? Omdat het voor de sport moet, dan is het maar ok?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:58

Mindim schreef:
Supervixen schreef:

Spreek je diegene daar niet op aan dan?

Ik denk dat "iedere" grote dressuurstal zich al eens aan die techniek gewaagd heeft. Misschien niet allemaal zo extreem, maar opbinden op stal, de bijzet een tweetal gaatjes strakker bij het longeren,...ik denk dat dat voor veel paarden dagelijkse/wekelijkse kost is. Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:00

Neonlight schreef:
Om de juiste oprichting te krijgen en te vermakkelijken voor het paard wordt dit gedaan. Soms zitten er vetjes in de weg om dit te kunnen krijgen, en dan worden sweats gebruikt. Dit maakt het uiteindelijk wat makkelijker voor het dier en het houdt ook de luchtwegen meer open uiteindelijk.

Dan kan je je toch vragen stellen bij die 'juiste' oprichting lijkt me, als dat soort praktijken nodig zijn om het paard die 'juiste' hoofdhouding makkelijker te laten aannemen.
Larie en apekool is het, dat 'juist' is een geforceerd plaatje dat nagestreeft wordt omdat 'ze' (stamboek, keurmeesters, en helaas ook de meeste fokkers en menners) nu eenmaal bepaald hebben dat dat het summum van schoonheid voor een koestpaard is, en basta.
Al de rest is dus gepruts en gebriel om paarden esthetisch zo dicht mogelijk bij dat inhoudsloos ideaal te krijgen, met als enige doel punten, prijzen, eer en :$ :$
De reden waarom die trieste paardjes daar met hun mond tegen de borst staan is precies dezelfde als waarom ze die band om hebben of waarom die dieren met kettingen en elastieken om hun benen getraind worden: uiterlijke schijn te koste van .. nou in dit geval alles (want het paard in kwestie wordt na enkele jaren van dis soort 'training' volledig waardeloos, maar tegen dan staat er al weer weer een nieuwe klaar).

Wedstrijden met dieren die voornamelijk om het uiterlijk vertoon draaien zijn verwerpelijk. En het is ook daar dat de grootste uitwassen wat betreft mishandeling te vinden zijn. Gelijk of dat nu om honden, katten of paarden gaat..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:04

Gini schreef:
Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.

Zo is dat, en dat werd geschreven in 1877!!! Wordt het eens geen tijd om komaf te maken met die onzin?
Die dierenkwellerij omwille van het esthetisch effect is niet meer van deze tijd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:05

Bij het circus belly wien deden ze dat met een bit aan een hoofdstel van ijzerschakels en een halstertouw om de rug. (zelf gezien, die paarden staan gewoon zo open en bloot in de boxen).
Als het bij zo iets al gebeurt, durf ik er geld op in te zetten dat het geen zeldzaamheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:33

Gini schreef:
Ik denk dat "iedere" grote dressuurstal zich al eens aan die techniek gewaagd heeft. Misschien niet allemaal zo extreem, maar opbinden op stal, de bijzet een tweetal gaatjes strakker bij het longeren,...ik denk dat dat voor veel paarden dagelijkse/wekelijkse kost is. Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.

Misschien wel, dat is even vreselijk. Maar dat neemt niet weg dat je dan moet gaan staan toekijken, als je dat ziet en het er niet mee eens bent. Zelf kan ik dan mijn mond niet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:37

Pentax schreef:
Bij het circus belly wien deden ze dat met een bit aan een hoofdstel van ijzerschakels en een halstertouw om de rug. (zelf gezien, die paarden staan gewoon zo open en bloot in de boxen).
Als het bij zo iets al gebeurt, durf ik er geld op in te zetten dat het geen zeldzaamheid is.

Dan mag men zich schamen dat dit dan schijnbaar algemeen geaccepteerd is.
Dat een paard in de sport een andere houding aanneemt dan normaal ala, maar als je wreedheden moet gaan toepassen om deze houding/ prestatie te bereiken. Dan kan ik het geen sport meer noemen, maar mishandeling, ongecht welke wreedheid of welke tak van paardensport of show.

Met de honden is men met fokbeleid al doorgeslagen om aan een esthetisch beeld te voldoen, ten koste van het dier en met de paarden gaat het schijnbaar al niet veel anders. Alles is geoorloofd zolang het doel maar gehaald wordt. Ik vind het schrikbarend en wanstaltig.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:53

Bandida schreef:
Gini schreef:
Zelfs in het overbekende verhaal van Black Beauty wordt deze techniek beschreven. Ik vrees dat ze dus niet zo uitzonderlijk is als wij zouden willen.

Zo is dat, en dat werd geschreven in 1877!!! Wordt het eens geen tijd om komaf te maken met die onzin?
Die dierenkwellerij omwille van het esthetisch effect is niet meer van deze tijd.

Ben ik het mee eens. het is niet van deze tijd, voor de auto's hadden paarden het ook echt niet tof. en in de mijnen zeker niet.

Wel van deze tijd is dat we paarden niet meer op die manier nodig hebben. en we vele malen meer kennis in huis hebben, juist daarom zou je dit soort dingen niet meer mogen zien ook niet bij grote dressuur stallen.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:58

Mindim schreef:
Pentax schreef:

Dan mag men zich schamen dat dit dan schijnbaar algemeen geaccepteerd is.
Dat een paard in de sport een andere houding aanneemt dan normaal ala, maar als je wreedheden moet gaan toepassen om deze houding/ prestatie te bereiken. Dan kan ik het geen sport meer noemen, maar mishandeling, ongecht welke wreedheid of welke tak van paardensport of show.

Met de honden is men met fokbeleid al doorgeslagen om aan een esthetisch beeld te voldoen, ten koste van het dier en met de paarden gaat het schijnbaar al niet veel anders. Alles is geoorloofd zolang het doel maar gehaald wordt. Ik vind het schrikbarend en wanstaltig.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het geeft een smet op de sport.

In mijn geval even over de dressuur sport. Een paard in zijn natuurlijke gangen verbeteren. en dus gewoon ouderwets goed trainen.
dat is sport.

Een paard vastbinden, daar is geen kunst aan. En zou ook niks met een sport of attractie te maken mogen hebben. het is gewoon idioot.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:42

dressuur was er voor het paard !!
zo hoort dat nog steeds te zijn.....
Helaas gebeuren er die misselijke dingen omwille van de sport ..
Mag eigenlijk de naam paardensport niet eens dragen ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:49

Over dat een sweat niet natuurlijk is, een paard voor een wagen is sowieso niet natuurlijk. Ik blijf erbij, een sweat brengt geen schade, pijn of hinder, dus nee, niks mis mee.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:03

Zelf zou je er ook geen problemen mee hebben om dag in dag uit een warme sjaal om je nek te hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:09

Ik ben geen paard. En wie zegt dat ze er dag in dag uit mee staan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:13

Ok misschien niet dag in dag uit, maar wel ongevraagd.
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee en ben ook geen paard, maar vind het onnodig om zoiets te gebruiken.
Maar ik hou m'n paarden puur als hobby, hoef geen geld te verdienen met zulke methodes :)

Ik weet dat we ook ongevraagd op onze paarden gaan zitten en nog veel meer ongevraagd met onze paarden uithalen, maar de grenzen liggen blijkbaar voor iedereen anders.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 26-02-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:15

Wat ontzettend ziek...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:19

Als straf naam bekend maken en bij dat volk ook touwtjes door de waffel snoeren met hun handen op de rug gebonden!
Wat een beklopte idioten geeft het toch op de wereld gatverdegatver!
Aanpakken die hap en zo afstraffen dat ze geen dier meer durven aankijken, met poezelig afstraffen zoals een geldboete en de 'tik op de vingers' leren ze het toch niet af!
Zieke wereld!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:21

horror brrr.. En ik krijg spontaan nekpijn als ik de fotos zie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:29

stef schreef:
Over dat een sweat niet natuurlijk is, een paard voor een wagen is sowieso niet natuurlijk. Ik blijf erbij, een sweat brengt geen schade, pijn of hinder, dus nee, niks mis mee.

Het gaat er niet om of het natuurlijk is of niet. Elke keer is er wel iemand die dat zegt "tja, moet je helemaal geen paard gebruiken'. Het is een beetje een dooddoener inmiddels. Dat een paard een gebruiksdier is, daar is niets mis mee. Dat je een paard traint om hem daar mee te helpen, is niets mis mee. Dressuur om het paardenlichaam te gymnasticeren, zodat hij zijn ruiter beter kan dragen of de kar beter kan trekken, prima.
Maar de mens verzint allerlei dusdanige houdingen van dieren, dat een dier daar normaliter niet aan kan voldoen, tenzij de mens eerst wat aan het paard loopt te klussen. Dat een dier daar dan lichamlijk hinder van heeft, dat schijnt dus niet uit te maken.

Een paard gebruiken prima een paard misbruiken, nou nee. En als zo'n oprichting nou nog een doel zou dienen, behalve esthetisch (misschien kun je een reden noemen?), dus je krijgt het kwellen van een paard voor het leuke plaatje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:40

Nou Bandida, bij de hackney's gaat het hier in Nederland echt niet om :$ :$ . Hackney's zijn geen drol waard, en de aangespannen sport is reteduur.

Mindim, jij vindt het wreedheden, een sweat om, persoonlijk vind ik het wel meevallen. Niets meer wreedheid dan een paard een deken op doen, of peesbeschermers die van hetzelfde materiaal gemaakt zijn (en pezen kunnen nota bene nog veel minder goed hiertegen). Overigens wordt een sweat dus niet alleen in de aangespannen sport gebruikt of in de showwereld, ik ken genoeg dressuurpaarden waar ook een sweat wordt gebruikt. En dan doel ik op dressuurpaarden die het basisnivo voorbij zijn. Ook die lopen in die oprichting en kunnen daarbij belemmering hebben van die spier en/of klier.
Oprichting hoort bij een graad van africhting, zonder oprichting kan het achterbeen nooit voldoende en voldoende krachtig ondertreden. Geldt voor vele takken van sport.

Onze hackney's waarbij wel eens ooit een sweat gebruikt werd zijn allemaal oud geworden, en hebben tot op hoge leeftijd in de nationale top gelopen. En die wedstrijden die zo verwerpelijk zijn omdat het alleen maar voor de show is, zeg dat maar niet tegen onze wedstrijddieren. Iedere wedstrijd moet er eentje thuisblijven (1 plek te kort op de vrachtwagen) en diegene die thuis moet blijven is echt niet blij dat ie niet mee mag. Begint al de dag van te voren, als die overgeslagen wordt met klaarmaken, en meestal een dag na de wedstrijd zijn ze nog zuur en willen ze ons niet aankijken omdat we het lef hadden hem/haar thuis te laten.

Maar, zoals hier die sweat gebruikt zou zijn, daar ben ik uiteraard dus wel op tegen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:49

Maar hoort die spier of klier daar dan niet te zitten of hoort het paard niet in die houding te lopen?