ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:30

CharlotteMae schreef:
Mag ik hieraan toevoegen dat ik het lichterlijk ironisch vind dat iedereen het helemaal eens is met de stelling dat de neusriem niet te strak mag zitten (ook ik). Maar dat menig bokker wel het bitloos rijden de hemel in prijst. Werkt het hele bitloos rijden niet op druk op de neus en kaken?
(Ja ja ik weet ook dat je verschillende hoofdstellen hebt, maar je snapt mijn punt..)

:=

Nou ik moet zeggen dat je gelijk hebt maar ik heb gezien hoeveel druk er op zo'n neusriem komt, kan me niet voorstellen dat je dat met bitloos rijden ook veroorzaakt... Zo lang en zo strak. En als je het goed doen, ontspan je ook met de hand, maar daar gaan we dan maar weer van uit, maar omdat ik veel paarden altijd zo hangerig vind met bitloze optoming zal dat misschien niet helemaal opgaan.

@ Loetie, dat zou dus moeten gebeuren door een ander persoon dan de jury vind ik.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:33

CharlotteMae schreef:
Mag ik hieraan toevoegen dat ik het lichterlijk ironisch vind dat iedereen het helemaal eens is met de stelling dat de neusriem niet te strak mag zitten (ook ik). Maar dat menig bokker wel het bitloos rijden de hemel in prijst. Werkt het hele bitloos rijden niet op druk op de neus en kaken?
(Ja ja ik weet ook dat je verschillende hoofdstellen hebt, maar je snapt mijn punt..)

:=

Lol nou dat hoeft niet, als ik bitloos rij dan is het meer "zodat er iets om het hoofd zit", maar ik rij mijn merrie ook wel zonder hoofdstel (of nouja met hoofdstel, haal ik tijdens het rijden hoofdstel eraf en rij ik met hoofdstel om de hals verder :) ).

Als ik met een bithoofdstel om haar hals rij, valt het dan trouwens nog onder bitloos rijden? :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:33

Idd, waarom een neusriem? Ik rij ook western en mijn jonge paard heeft nog nooit een neusriem gehad. In het begin sperde hij zijn mond wel eens open, ahja, hij moet het wel leren hé. Ik heb neusriemen nooit gesnapt... om het bit op zijn plek te houden? Als ik engelse ruiters zie en dan al die rommel aan dat hoofd. En dan lekker aangesnoerd.
Ach, ik heb dat vroeger ook gedaan hoor. Ik wist niet beter, op de manège werd mij dat zo geleerd. Totdat het riempje eens stuk was en ik dan maar zonder reed en voilà het paard liep gewoon hetzelfde en hield het bit gewoon stil in zijn mond. Heb het ding nooit meer gebruikt.
In ieder geval zie ik jammer genoeg bij het trainen van westernpaarden ook steeds meer een "mouth shutter" gebruikt worden. Een neusriem dus eigenlijk. Ik snap er niets van. Alles moet vlug vlug gaan zeker. Zie het ook bij paarden die al een tijd in training zijn. Als die hun mond nog opensperren is er iets misgelopen met het bitgewenning, is het een verkeerd bit of is de ruiter veel te hard met zijn handen.
Mijn trainer zei in het begin dat ik het ook nodig had, omdat mijn paard zijn tong eens over het bit stak. ik heb gewoon nee gezegd, hoofdstel 1 gaatje korter en het paard deed het niet meer.

In de "western" wedstrijden mag er ook niet mee rijden en daar heb je ook héél hoog niveau in hoor...

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:37

Heb er vandaag is op gelet maar moest mijn neusriem toch 2 gaten ruimer doen om er makkelijk 2 vingers tussen te kunnen doen. Ik deed hem niet bewust strak....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:40

sofie189 schreef:
Echt hellemaal compleet mee eens mensen die dit doen en dit lezen zijn gewoon respectloos voor hun paarden terwijl je paard als jij een beetje respect toon alles voor je wilt doen!
echt Schaam je !

Soms is respect tonen voor je paard echt niet genoeg hoor... En hoewel ik in het dagelijks rijden mijn neusriem te losjes heb zitten, heb ik ook echt wel eens de neusriem een gaatje strakker getrokken! Echter wel onder begeleiding en toen hij zich gedroeg ging hij ook gewoon weer losser, want ik ben daar niet van. Ik ben echter wel van mening dat het even aantrekken van de neusriem om je paard te corrigeren wat anders is dan volledig aangesnoerd een wedstrijd rijden...
Nu rij ik overigens met een lage neusriem, maar meer voor de sier dan dat ie wat doet. (Tis nou eenmaal verplicht met dressuur...)
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 31-01-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:41

Het is altijd mogelijk om twee vingers tussen de neusriem te stoppen, hoe strak je hem ook aantrekt. Leer is namelijk materiaal dat altijd iets meegeeft.

Twee vingers zijn overigens wassen neus. Het verschil tussen twee vingers van een petit Française of een potige bouwvakker is groot. Dan moet er ook nog worden vastgesteld waar die vingers moeten worden gestopt en hoeveel druk erop mag staan.

Anoniem

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:43

Laatst was er ook nog een discussie over een bokker waarop te zien was dat haar paard een te strakke neusriem had, ik ben benieuwd wat zij van deze maatregel vind.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:49

@ Joolien: Ik vind wel dat er controle moet zijn door een official, niet door bv een vrijwilliger of iets (niets ten nadelen van jou ofzo hoor...) Maar er hangt voor sommigen ook op laag niveau heel wat van af (of dat denken ze in ieder geval) En die kunnen dus volledig uit hun stekker gaan. Zulke dingen moeten dus door een official van de KNHS geregeld worden naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:51

Loetie84 schreef:
@ Joolien: Ik vind wel dat er controle moet zijn door een official, niet door bv een vrijwilliger of iets (niets ten nadelen van jou ofzo hoor...) Maar er hangt voor sommigen ook op laag niveau heel wat van af (of dat denken ze in ieder geval) En die kunnen dus volledig uit hun stekker gaan. Zulke dingen moeten dus door een official van de KNHS geregeld worden naar mijn mening.

Ja dat snap ik ;) Maar het lijkt me wel uitdagend om dat te doen :j Niet dat het mogelijk is maar toch.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:53

Denk dat je stevig in je schoenen moet staan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:53

Loetie84 schreef:
Denk dat je stevig in je schoenen moet staan :j

Ik zie een uitdaging :')

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:54

Hele goede regeling :)
Maar zullen de ruiters niet net voor de wedstrijd begint de neusriem strakker doen :+ ?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:01

*heeft het wedstrijdreglement er maar even bij gepakt*

Er staat nu ook al in dat te strak aansnoeren wordt aangemerkt als wreedheid. (kan alleen niet terugvinden welke consequenties er aan worden verbonden als er wreedheid geconstateerd wordt. Is dat uitsluiting?)
Als dat zo is, hoeven er dus geen nieuwe regels te komen, de regels moeten gewoon worden nageleefd...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:09

Dana82 schreef:
Idd, waarom een neusriem?

Omdat ik het spuug lelijk vind staan zonder neusriem. Ik vind westernhoofdstellen dan ook echt niet mooi.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:15

BelRosa schreef:
Heb er vandaag is op gelet maar moest mijn neusriem toch 2 gaten ruimer doen om er makkelijk 2 vingers tussen te kunnen doen. Ik deed hem niet bewust strak....

Wat goed dat je het even gecheckt hebt! (benieuwd hoeveel er zijn die hier ja en amen roepen en op stal de neusriem weer 'aansingelen')
Met een aansnoerneusriem heb je gewoon geen idee hoeveel kracht je zet... En als je dan al die aderen ziet zo vlak onder de huid van een paardenhoofd, brrr

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:18

Super dat er wat aan gedaan word. Ik word altijd door alles en iedereen aangesproken "wat zit jouw neusriem los? :oo " "Nee mensen, die van jullie zit gewoon veel te strak ^) "

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:21

Dana82 schreef:

Omdat het verplicht is in de dressuur...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:24

BelRosa schreef:

Denk dat je 1 van de weinige bent die het daadwerkelijk het controleert. Niet om vervelend te zijn maar wil daadwerkelijk wel eens persoonlijk bij iedereen gaan voelen of er echt 2 vingers tussen kunnen.
Als er dan zo veel zijn die zeggen er 2 vingers te kunnen doen, waarom is deze maatregel er dan. Want als iedereen het hier mee eens is, dan hoeft er ook niet op gecontroleerd te worden. Of ben ik dan zo naïef....

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:26

idd een hele goed allen vraag ik mij af hoe dit echt te controleren valt en of bijvoorbeeld juri leden er wel op controleren

ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn fjord er enorm goed op let. liever 3 gaten te los, dan 1 te strak

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:28

joyce_eddy schreef:
idd een hele goed allen vraag ik mij af hoe dit echt te controleren valt en of bijvoorbeeld juri leden er wel op controleren

Jury leden zullen er niet of nauwelijks op controleren verwacht ik, helaas. Zeg niet dat ze dat zouden willen, maar hoe vaak hoor je niet dat tegenwoordig ze op een vervelende manier aangesproken worden op hun werk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:32

Japeloup schreef:
Denk dat je 1 van de weinige bent die het daadwerkelijk het controleert. Niet om vervelend te zijn maar wil daadwerkelijk wel eens persoonlijk bij iedereen gaan voelen of er echt 2 vingers tussen kunnen.
Als er dan zo veel zijn die zeggen er 2 vingers te kunnen doen, waarom is deze maatregel er dan. Want als iedereen het hier mee eens is, dan hoeft er ook niet op gecontroleerd te worden. Of ben ik dan zo naïef....

Ik sta er persoonlijk van te kijken hoeveel mensen bliijkbaar onbewust hem te strak trekken.
Ik doe mijn vingers tegen de onderkaak(het uitstekende deel, dus niet het holletje) trek de neusriem "strak" frummel even met mijn vingers om te voelen of ie niet te strak zit en klaar is klara....denk er niet eens bij na.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:35

Ik weet inmiddels beter, maar tijdens mijn opleiding was het ook trek maar strak dan doet hij zijn tong niet meer over het bit. Ik was er toen heilig van overtuigd dat zo hoort en ja in Deurne spreek je niet tegen, niet in mijn tijd althans.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:41

Ik heb afgelopen zomer ook een poosje zonder neusriem gereden, omdat ik het idee had dat ze door het kauwen ook nog eens meer druk achter haar oren kreeg door het dunne neusriempje onder het kopstuk. Ze had daarvoor soms de neiging wat te willen gaan schudden met haar hoofd, nooit in de wei, maar wel als ik 2-3 dagen achter elkaar reed, dus dagelijks met hoofdstel om liep. Wat bleek: zonder neusriem was dat meteen een stuk minder. Neusriem heb ik er nu wel weer aanzitten, maar zo los mogelijk, zelfs nog iets losser gehangen achter de oren langs zodat het leer de ruimte heeft. Eigenlijk hangt hij er zo meer voor het zicht aan dan dat hij nog enige invloed heeft...
Krijg van de tandarts altijd het advies de neusriem strakker aan te snoeren, ach ja, ik hoor 't aan en leg het naast me neer.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:44

Ik heb em vandaag voor het rijden ook even gecheckt, maar heb hem dus vrij los zitten, kan er makkelijk met 2 vingers onder, gelukkig maar :D!

Maarja, wanneer zit iets te strak en wanneer zit het te los ;)?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:45

NatasjavE schreef:
Dana82 schreef:

Omdat ik het spuug lelijk vind staan zonder neusriem. Ik vind westernhoofdstellen dan ook echt niet mooi.

Haha, ik vind het met neusriem niet mooi! Maar kom, smaken verschillen. Maar het is echt niet nodig die dingen zo aan te snoeren. Ik wil maar zeggen dat paarden ook deftig kunnen geleerd en bereden worden zonder neusriem. Het kan dus heus geen kwaad om dat neusriempje iets losser te doen zodat je het paard een beetje ruimte tot beweging geeft met zijn mond.
Er is in alle takken van de paardensport dingen die niet door de beugel kunnen. Western is zeker niet zonder blaam. Keiharde straffen voor overtreders, dat is het enigste dat helpt.
En een goede degelijk opleiding voor lesgevers in de manèges want daar leren het gros van de ruiters toch rijden. En daar kreeg ik steeds te horen, goed strak!!!!