Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:42

Achja heb voor een paardenras gekozen die wel tegen wat kou regen en modder kan de haflinger :D
Mijn ruintje staat ook vandaag gewoon buiten in zn teddyberen vachtje die niet elke week gepoetst word en gaat elke dag lekker van vroeg tot laat naar buiten zomer of winter. Ben dan geen natural (meschien voor 50% ) maar ik vind dat je een balans moet vinden
ik zou het bv niet top vinden als mijn paard 24/7 in der blubber staat maar overdags om lekker de benen wat te strekken en wat frisse lucht te hebben vind ik toch een ander verhaal ;) Hij heeft dan wel een buitenbox maar vind ook dat hij elke dag overdags uit die buitenbox moet komen :j

Maarja om even ontopic te gaan
Ik vind toch dat de dierenpolitie goed werk doet
oke het is dan een beetje rot als je als baasje die prima voor zn paard zorgt wat commentaar krijgt van dieren politie
maar doen wij op bokt altijd niet de uitspaak liever iets te veel in de gaten houden dan te weinig???

En ja iedereen kijkt op een andere manier tegen ''goede zorg '' aan
maar vind de richtlijnen vd dieren popo niet al te slecht .
En zoals al eerder is gezegt iedere gek kan tegenwoordig een paardje kopen voor een appel
en of er dan goede stalling en verzorging voor komt is dan nog de vraag maar als ik hier in de buurt iets zie met paarden of andere dieren wat niet door de haak kan (en dan heb ik het niet over modder ) dan huiver ik niet om te bellen .

gohyaJarig

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:52

Ik splits mijn weiland in de herfst en winter in 2 grote delen.Het ene deel blijft zo moddervrij en vrij droog.Het andere deel is veel modder maar ook grote droge stukken,maar helaas ze gaan in de modder staan.Nu het té modderig is en het vriest is het andere deel open gezet,nu kunnen ze op allebei de delen weiland lopen.Zo doe ik het altijd als er veel regen komt,ze hebben dan altijd een groot weiland waar ze zo goed als moddervrij staan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:54

Inderdaad russel!
maar de smoezen zijn er dan meteen weer de trap te steil te veel regen.
Dat is niet de eerste keer in Nederland en ook niet de laatste.

Wat ik eerder al zei wie zal van dit jaar leren en volgende jaren hier geen last van hebben?
En wie verzint elke natte periode weer steeds dezelfde smoes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:02

Ga ook met Russel mee,
24/7 op stal kan niet maar ik vind 24/7 in de échte bagger óók niet!

En zeg dan niet dat je er niks aan kunt doen omdat je niet mag bestraten óf geen schuilhok mág bouwen.... Dan staan je paarden gewoon verkeerd. Of moet je ze in de winter verkassen naar een ander plekje. Heb je daar geen geld of middelen voor begin dan niet aan paarden!
Ik vind dat je óók bij winters en barre omstandigheden een droog, warm plekje moet kunnen bieden aan je paard. Ook als het een shet, ijslander of ander "winterhard" ras is.

Het is in mijn ogen terecht dat er gekeken wordt naar de omstandigeheden waar paarden zich in bevinden bij lange natte periodes. Die hébben we nu eenmaal hier.Natuurlijk komen er ook onterecht meldingen binnen maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die werkelijk niet goed weten wat ze doen, teveel paarden hebben of eigenlijk het financieel niet meer kunnen volhouden....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:19

Dorien66 schreef:
Wat een tendentieuze titel!
Het originele stuk, van de dierenbescherming, heeft als titel 'Discussie over paardenwelzijn muurvast'.
Klink wel anders dan 'groot alarm'.

Kijk eens aan, een reactie op het stuk van de DB ipv een verhaal over blubber. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, alleen 'groot alarm' klinkt voor zo'n krantje blijkbaar lekkerder. Ik heb eens gezocht naar het jaarverslag van de DB en dat van 2011 is er nog niet, maar in het verslag van 2010 staat dat in 2011 het werk wordt voortgezet om tot een Paardenbesluit te komen. Dit hele bericht heeft volgens mij dus ook helemaal niets met blubber te maken, maar alles met het vasthouden van de aandacht voor de discussie die nodig is om tot een juridische invulling van paardenwelzijn te komen. Ze beginnen het jaar gewoon met het aanpakken van de doelen die in het afgelopen jaar nog niet gehaald zijn, en daarbij werkt niets beter om aandacht te krijgen dan een beeld schetsen van zielige dieren. Ik geloof best dat 60% van de meldingen over paarden gaat, zeker in de winter. Ze zeggen er alleen niet bij hoeveel van die meldingen uitloopt op een proces-verbaal of inbeslagname. En als je wel gaat kijken naar cijfers over proces-verbalen en inbeslagnamen, dan zal daarvan echt geen 60% over paarden gaan hoor.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:51

Arabesk schreef:
eerst de bioindustrie maar eens afschaffen, zien we daarna wel weer verder :Y)

oh, dus omdat de dieren in de bio-industrie onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven vind jij het gerechtvaardigd om jouw paarden onder erbarmelijke omstandigheden te houden?

satinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:52

ik las dit bij de telegraaf
ma 30 jan 2012, 11:57 | lees voor

Vijf pony's gedood en gedumpt OLDEBROEK - De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft donderdag 19 januari vijf dode pony's gevonden. De gedumpte pony's, waarvan een nog maar een veulen, lagen in een sloot in de Gelderse gemeente Oldebroek.

Een wandelaar zag de dieren liggen. De NVWA liet maandag weten dat de pony's waarschijnlijk geen natuurlijke dood zijn gestorven. De dieren zagen er niet verwaarloosd uit, aldus de NVWA. De identificatiechips van de pony's waren vakkundig verwijderd, waardoor de NVWA niet weet van wie de dieren zijn.
wie doet dit zijn paarden aan, geef ze dan aan iemand weg als je er niet meer voor kan zorgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:09

Ik vraag me af wanneer ik de dierenpolitie hier over de stoep krijg.
We hebben hier klei grond 4 paarden die 24/7 buiten staan op 1,5 hectare.
Maar ook hier is het heeel snel in een grote blubberbende verandert.
Ze hebben wel allemaal nog een droog stuk om te staan, schuikhok, inloopstal of nog een gedeelte van de wei dat goed is.
Maar ja alles voorkomen kan ik niet. Ook hier kunnen wandelaars zo het weiland op kijken.
Heb ik even geluk dat ik in ieder geval in een boerendorp woon waar het betuttelen van paarden nog niet zo aan de orde is.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:13

Het is wél alleen deze winter extreem nat en een te hoge temperatuur.We hebben dit nog nooit zo erg gehad,dus ook zo'n erge modder niet.Je kan je altijd voorbereiden op een natte herfst en winter,maar als het opeens zó extreem word?Kan je wel zeggen ja daar moet je ook op voor bereid zijn,das onzin.Want we kunnen hier ook opeens een tornado krijgen,ook daar is niemand op voor bereid omdat we dit nog nooit hebben gehad.Als er plotseling extreem weer komt,wat er nog nooit is geweest,kan je die bagger niet voorkomen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:17

gohya schreef:
Het is wél alleen deze winter extreem nat en een te hoge temperatuur.We hebben dit nog nooit zo erg gehad,dus ook zo'n erge modder niet.Je kan je altijd voorbereiden op een natte herfst en winter,maar als het opeens zó extreem word?Kan je wel zeggen ja daar moet je ook op voor bereid zijn,das onzin.Want we kunnen hier ook opeens een tornado krijgen,ook daar is niemand op voor bereid omdat we dit nog nooit hebben gehad.Als er plotseling extreem weer komt,wat er nog nooit is geweest,kan je die bagger niet voorkomen.

Euh, regen valt er wel vaker in Nederland? :')

Ik hoor in het topic wel constant dezelfde smoezen voorbij komen. Wat er inderdaad al gezegd is, zoek dan een goed onderkomen voor in de winter voor je paard. Het gaat per slot van rekening om het welzijn van je paard..

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:45

Ik heb vanmiddag ook 144 gebeld
Nou voor ik dat nog eens ga doen :+
Die paarden/pony's en wat kleinvee staat al weken opgesloten onder een viaduct geen stallen
geen schone grond oid
Maar dat geeft dus niks, een paard hoeft geen stal te hebben.
Ik moest dus eerst kunnen bewijzen dan ze al langer dan 4 dagen in de blub staan :?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:49

grrr....petra85, wat vervelend! kunnen er niet een paar bokkers in actie komen? of mss zit de eigenaar hier wel?
verder wel slim..een viaduct als schuilmogelijkheid! (als je het schoon houdt tenminste)
de centrale as komt hier in de buurt (die weg waar Doutzen Kroes tegen is)
mss kan ik daar een viaduct kraken voor de ergste dagen in de winter.. :D

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:59

Bomba schreef:
gohya schreef:

Euh, regen valt er wel vaker in Nederland? :')

Ik hoor in het topic wel constant dezelfde smoezen voorbij komen. Wat er inderdaad al gezegd is, zoek dan een goed onderkomen voor in de winter voor je paard. Het gaat per slot van rekening om het welzijn van je paard..

Regen wel ja,maar niet zo extreem als deze winter,nog nooit gebeurt.
Ben jij voorbereid op een tornado die opeens verschijnt in nederland? Nee dus!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:06

Nou ik vind het in Nederland logisch dat je er op voorbereid bent hoor. En dat was echt niet extreemste regenval ooit in Nederland hoor. Ja misschien in deze tijd van het jaar.

Als je je paarden in NL 24/7 buiten hebt lopen moet er gewoon ergens een verhard stukje zijn voor het geval dat, imo. :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:14

schrikdraad schreef:
Met je eens ninia.
Maar het is gemakkelijker om te schuilen achter de grote groep mensen met smoezen.

suzan in modder staan geen sprietjes.

In modder geen sprietjes?
Moek er een foto van maken? :')

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:15

gohya schreef:
Regen wel ja,maar niet zo extreem als deze winter,nog nooit gebeurt.
Ben jij voorbereid op een tornado die opeens verschijnt in nederland? Nee dus!

Ik vind de regenval helemaal niet extreem. Wij hebben hier helemaal geen modder. Niks.
Waar slaat dat tornado verhaal in hemelsnaam op? :') Er is niemand die echt maatregelen kan treffen voor een tornado. Een tornado valt onder een natuurramp, regen nou niet bepaald..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:19

Er zijn wel eerder natte periodes geweest hoor, vorig jaar nog! tweede snede hooi moest in pakken omdat het land onder stond.
Alleen nu in de winter groit gras niet en wordt alles blubber.
Ben zelf van mening dat wanneer je weiland een grote baggermassa is je je paarden gewoon moet verplaatsten tijdelijk.
Desnoods in pension of bij een stal met wél droge paddocks.

En nee, het is niet zo dat ik makkelijk l*llen heb omdat ik het wél netjes heb...het kost ook genoeg!!
En anders begin ik niet aan paarden. Ik zet mijn dieren niet 24/7 in de blubber omdat ik persé paarden wil maar geen geld heb.
En ik weet dat paarden geld kosten....hetzij in pension, hetzij netjes thuis....
Goedkope vieze landjes waar je niks mag bouwen of bestraten en dan paarden houden...tja....zo kan iedereen paarden houden.
Persoonlijk vind ik het niet kunnen, sorry wanneer ik mensen voor hun hoofd stoot ermee.

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:21

Daar gaan we weer hoor, hoezo is 24/7 altijd beter? Echte wilde paarden moeten de hele dag lopen om eten bij elkaar te krijgen omdat er dus op de meeste steppen niet veel gras staat. Als er genoeg voor hun neus staat lopen ze dus geen meter. Onze dieren komen wel in de wei of in de paddock maar niet de hele dag maar een paar uur. Verder in de molen, gereden/gelongeerd en mee op concours (das ook heel zielig natuurlijk)

In de buurt is een weitje waar een aantal dieren 24/7 buiten staan. Wat die lopen op een dag is te verwaarlozen, maar in ieder geval veel minder dan die van ons. Maar ja, die staan na al die beweging heel sneu in een stal met een dikke laag stro en eten van goede kwaliteit. Ook laten wij gewoon een hoefsmid komen en worden ze beslagen. Ook heel zielig natuurlijk want je kunt beter een cursus natuurlijk bekappen volgen en dan lekker zelf creatief aan de gang gaan. Veel beter dan bv onze smid die al 30 jaar ervaring heeft.

Ook scheren wij onze pony's want op concours en met rijden is zo'n langharig dier niet handig. Als je ze namelijk de vereiste beweging geeft en je wil ook draven en galopperen (ja, t'is wat) dan gaan ze zweten en worden nooit meer droog. Bovendien ziet het er niet uit, maar ik zou persoonlijk echt niet een hele harige pony in een weitje willen hebben. Doe mij maar gewoon een goede bak, spuitplaats met warm en koud water enz. Ja, dat is er in de natuur ook niet, nee. In de natuur is er echter ook geen omheining om een stukje van pak em beet een halve hectare.

Als je graag je dier 24/7 buiten hebt of geen andere mogelijkheid want dat is ook vaak zo en dan ga je natuurlijk niet zeggen dat het niet de beste optie is, heb ik daar geen moeite mee. Als je zorgt voor een droge ondergrond en een goede schuilmogelijkheid en genoeg voer en water dan ga vooral je gang. Maar ik vindt het prettig dat ze hier 's avonds op stal staan. Ze komen er gemiddeld 3x ruim uit per dag en ik zal wel niet sporen maar ik denk echt dat ze graag naar stal komen. Mijn verwende beestjes doe je geen plezier met een nachtje buiten. Na een uurtje of 3 a 4 staan ze (samen want ja, ja sociale contacten) voor het hek en als ik dat open doe lopen ze regelrecht naar hun eigen! stal.

Daar hebben wij ze natuurlijk op geconditioneerd want eigenlijk willen ze diep in hun hart liever buiten blijven, maar ja het zijn gewoontedieren he :P . Verder vindt ik echt dat op concours gaan met een pony met een riante wintervacht echt niet kan. Dat is net zoiets als een tenniswedstrijd met een skipak aan. Das niet fijn hoor. Lekker een buitenritje of zo, natuurlijk, maar eentje met wintervacht vreselijk in het zweet en dan meestal nog nat weer naar buiten na een wedstrijd dat vind ik dan weer zielig.

Zolang iedereen zijn best doet om aan de basiseisen te voldoen denk ik: vrijheid, blijheid maar ik ben het wel een beetje zat dat de 24/7 maffia zo ageert tegen dieren op stal. Er is zoiets als de gulden middenweg en respect en een open houding zonder vanuit je eigen mening mensen te veroordelen lijkt mij het beste. De bioindustrie mag voor mij ook vandaag nog opgedoekt worden maar dat is een hele andere discussie.

By the way, ik heb nog steeds niemand gezien die kwam kijken of het bij ons wel voor elkaar is. Die regels blijven natuurlijk een wassen neus als er geen controle is.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:46

De dierenbescherming heeft en brandbrief gestuurd. Ttssss..........ik moest even denken aan een paar jaar terug toen ze al die herten, runderen en konikpaardjes lieten doodhongeren. Ze waren het er helemaal mee eens dat die hun eigen reet maar moesten redden op dat kleine stukkie ondergelopen, kaal gevreten "reservaat" Belachelijk! Maar evengoed mogen er geen paarden verwaarloosd worden, door wie dan ook. Een dier in gevangenschap heeft nu eenmaal verzorging nodig.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:56

Vind het een beetje apart altijd,paarden in de blub hoort niet.. ze moeten indd een plek hebben om droog te staan.
Maar ik vind de stallen veel erger.. hoe vaak komt het met dit weer niet voor, dat paarden vanwege de gladheid, gewoon dagen achtereen op stal staan? tussen 4 muurtjes, met in de ochtend en in de avond een plak hooi.
Veel mensen mesten (als je geluk hebt) 1x per dag uit.. paarden staan vaak binnen voor zich uit te staren zonder wat te doen in hun eigen zeik en stront, mensen die niks met paarden hebben, komen niet op zulke plekken en zullen dus niet voor dat soort gevallen aan de bel trekken.
Maar die landjes met paarden die 24/7 buiten staan, vallen sneller op.. door de fietsers en wandelaars.
Allebei de manieren hebben voor en nadelen.. maar mijn paardjes blijven lekker met dit weer buiten..met genoeg hooi, droge voetjes en de afleiding van vanalles wat er om hun plekje heen gebeurd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:02

kijk broek, daar ga je al: buiten...droge voetjes....en dát is nu net waar het omgaat. Jouw paardjes hebben dus wél een droge plek blijkbaar...en genoeg hooi op díe plek. Prima toch.

Ezeltje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:13

Vreselijk!!

Het is gewoon dom hoe sommigen met paarden omgaan!!
Moet snel veranderd worden... :j
Het is gewoon abnormaal hoeveel paarden er jaarlijks sterven
doordat mensen ze niet willen behandelen zoals het hoort. :n
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Het leven van een dier ligt in de handen van de eigenaar....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:18

Eerst zien dan geloven dat het ook daadwerkelijk bij zoveel procent echt om verwaarlozing ging.

Ik heb niet zo'n hoge pet op van de dierenbescherming hier in de omgeving. Zolang ze personeel/vrijwilligers in dienst hebben die zelf geen verstand van paarden hebben neem ik ze niet serieus.

Ik heb een paar keer controle gehad in de loop der jaren en had de laatste keer een net geschoren pony onder een winterdeken staan. Of de pony misschien ziek was dat die een deken nodig had was de eerste vraag. Daarop antwoordde ik natuurlijk nee. Moest ik volgens haar die deken er maar af halen want het was een Schetland ponie zoals ze het zo mooi zei en die moest geen deken op.

Misschien gemeen maar ik neem ze niet meer serieus

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:21

ElCamino schreef:
Ga ook met Russel mee,
24/7 op stal kan niet maar ik vind 24/7 in de échte bagger óók niet!

En zeg dan niet dat je er niks aan kunt doen omdat je niet mag bestraten óf geen schuilhok mág bouwen.... Dan staan je paarden gewoon verkeerd. Of moet je ze in de winter verkassen naar een ander plekje. Heb je daar geen geld of middelen voor begin dan niet aan paarden!...

Lekker kortzichtig een dergelijke opmerking......misschien wel eens bij stilgestaan dat persoonlijke omstandigheden van mensen buiten hun eigen schuld kunnen veranderen? Mensen kunnen hun baan verliezen, hun partner verliezen, ziek worden terwijl ze daarvoor voldoende middelen hadden om hun paard te onderhouden. Wat moeten die mensen dan......hun grote liefde weg doen omdat er een stel quasi-paardenweldoeners zijn die het zielig vinden dat een paard in de modder staat? Ik heb eerder respect voor mensen die hun paard niet als gebruiksartikel zien en hem/haar dus maar opruimen als het financieel minder gaat. Ik heb dan liever iemand die opzoek gaat naar een goedkoper alternatief, al staat het dier in de modder. Er zal best een hoop onkunde onder paardenhouders zijn maar zolang het paard geen fysieke klachten vertoont die direct verband houden met de manier waarop het gehouden wordt moeten die DB'ers en Caviapolitiefiguren niet lopen huilen in de media. Zoals eerder gesteld....excessen moeten hard worden aangepakt, maar de verhalen die ik tot nu toe gehoord en gezien heb over de werkwijze van die club gaan helemaal nergens over. Ze kunnen zich beter bezig gaan houden met figuren die veel te vroeg paarden willen dwingen dingen te doen waar hun lichaam nog helemaal niet aan toe is en ze daarmee een veel te kort en pijnlijk leven geven. Maar ja....de (hulp)middeltjes en veterinaire industrie moet natuurlijk ook blijven draaien....

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:35

Ach,mijn paardjes staan heerlijk in de vrieskou te knagen aan een riante berg hooi,ze hebben een ruime schuilstal,een droge paardenbak en ook nog een redelijk droog stuk weide. Ze zien er happy en tevreden uit.Ik mocht willen dat alle paarden zo tevreden waren. De regelgeving in Nederland doet overigens zeker niet altijd goed. Zo weet ik dat sinds de wormmiddelen op recept zijn er genoeg paardeneigenaren zijn die hun paarden minder frequent ontwormen...gewoon omdat de wormmiddelen niet even meegepakt kunnen worden bij de fouragehandel.