Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:48

Wat verschrikkelijk :\

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:59

Wat ik wel apart vind (en ook heel bedroevend) is dat in de berichten hier op Bokt de paarden door elkaar gehaald worden.
Paard 1 is druk, maar staat goed in de hand.
Paard 2 sterft door een hartaanval.

De koetsier zit rustig op de bok - een aanwijzing dat hij de situatie met het drukke paard kent en onder controle heeft.

In de berichtgeving hier op Bokt worden de paarden door elkaar gehaald, en ontstaat er een soort achteraf-paniek, die totaal onterecht is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:10

Klopt, maar het filmpje is maar een heel kort. Dat in tegenstelling tot de intocht natuurlijk!
Op de singel voor vertrek viel het span al erg op, beide paarden waren erg onrustig en wild. Mijn collega's hebben de hele intocht er bijna achter gelopen en vanaf moment 1 al zeer hun twijfels gehad.
En ik had er ook niet echt een fijn gevoel bij... Maar hoopte dat als de club ging lopen dat ze rustiger werden. Maar dat viel wat tegen, ze bleven erg onrustig en er waren zeker mensen in het publiek die echt bang waren dat het span het publiek in zou gaan. Over de portofoon kreeg ik ook later meldingen dat het span goed in de gaten werd gehouden. Maar helaas uiteindelijk gevolgd door gevallen paard en met spoed veel mensen nodig voor een haag. Nou, dan schrik je je rot als je dat hoort! Maar goed, dat het dier echt dood was had ik niet direct door. Tot je erlangs loopt natuurlijk...

Niet dat je er op dat moment wat aan had kunnen doen... Stad te vol en paard was denk ik alsnog overleden.... En voor hetzelfde geld had het span de intocht wel veilig uitgereden. Hartaanval zie je immers niet aankomen. Nee, koetsier heeft het goed gedaan in mijn ogen, net als de organisatie.

Maar goed, dat is mijn perceptie van het gebeuren. Ik vond het heftig, erg verdrietig maar t was wel de realiteit en dat verder alles goed is gegaan ben ik echt erg dankbaar voor!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:20

Achteraf-paniek vind ik teveel gezegd. Mensen willen nu eenmaal weten wat er precies is gebeurd, en sommigen vragen zich af of het voorkomen had kunnen worden. Hele redelijke vragen. Er zitten nu eenmaal veel mensen op dit forum die met paarden te maken hebben.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:59

Zoolgangster schreef:
Achteraf-paniek vind ik teveel gezegd. Mensen willen nu eenmaal weten wat er precies is gebeurd, en sommigen vragen zich af of het voorkomen had kunnen worden. Hele redelijke vragen. Er zitten nu eenmaal veel mensen op dit forum die met paarden te maken hebben.

Je kunt ook gewoon even afwachten tot er meer informatie komt. Even tot tien tellen, zeg maar.
We praten over opgefokte paarden, maar ik lees ook een hoop reacties van opgefokte mensen.
Opgefokte paarden is erg, en opgefokte mensen is heel normaal? 8)7
Laten we eens kijken hoe we de opgefokte mensen op Bokt uit de route kunnen halen, net zoals ze dat met de paarden willen doen. Plan B voor Bokt! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:55

De friezen in Delfzijl iepen er ook aardig bezweet bij, volgens mij hoeft dat niet perse wat te zeggen. Er is toch altijd wel een vorm van spanning.
Dit 20 jarige paard werd het misschien iets te veel, kan gebeuren.
Sneu voor de kinderen vind ik het niet, ze zullen even raar opkijken, maar wat ik om me heen zie, wordt er veelal niet erg gereageerd op voor kinderen vreemde dode dieren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:35

Wat is het toch moeilijk voor een aantal bokkers die hier lichtelijk overspannen reageren om te accepteren dat er soms gewoon dingen gebeuren die niemand had kunnen voorzien. Mensen en dieren kunnen plotseling overlijden, die arme kinderzieltjes zien veel ellende op tv bijv. dus die overleven het wel, en dan die wijsheid ACHTERAF die sommigen hebben, man man, zucht zucht. Kan alleen maar hopen dat niemand van de wijsneuzen zelf zoiets overkomt. Dit is het echte leven, zulke dingen gebeuren, zonder een ''schuldige'', zonder dat het te voorkomen was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:13

Als de paarden in het span op stal staan zonder deken, dan zweten ze snel. dus dat zweten zegt niets. Mijn paard heeft wel een 200 grams deken op, maar zit toch echt dik in het haar. Dit betekent ook dat ze na 20 minuten rijden er net zo uitziet.
En over geen paarden meer mee laten lopen in zo'n optocht, dat is echt onzin. Er zijn genoeg paarden die hier tegenkunnen en waarbij zo'n rit weinig stress oplevert. Ik zou met de mijne ook zo meerijden als dat kon. Paarden horen bij de intocht van Sinterklaas.
Dit span was wat druk, maar werd wel goed in de hand gehouden als ik het filmpje zo bekijk. Ik denk zelfs dat het span misschien niet het juiste tempo kon aanhouden omdat er een span shetlanders in alle rust voorwandelt. En dan moet je dus gaan inhouden waardoor paarden juist heter worden.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:18

GRONINGEN - De Partij voor de Dieren in Groningen stelt vragen aan het gemeentebestuur over het overlijden van een paard tijdens de sinterklaasintocht.

Afgelopen zaterdag kreeg een van de paarden in de stoet -waarschijnlijk- een hartaanval en overleed voor de ogen van het publiek. De Partij voor de Dieren wil weten hoe dit kon gebeuren, met name omdat getuigen aangeven dat het dier al gestrest aan de intocht begon.

De partij vraagt zich af of er een dierenarts aanwezig was en waarom die het gestreste paard dan niet uit de stoet haalde. Ten slotte wil de Partij voor de Dieren weten of er regels zijn waaraan de paarden moeten voldoen en of deze zijn nageleefd.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=105307

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:23

Wat een opgeblazen gedoe. Het paard wat druk deed, leeft nog, het paard wat rustig was, kreeg een hartstilstand. Het wordt steeds gekker. Eerst krijgt Kuipers half Bokt over zich heen en nu moet de Partij voor de Dieren zich er ook nog even mee bemoeien.
Er vallen ook wel eens paarden op stal dood neer door een hartstilstand, er vallen soms mensen dood neer door een hartstilstand. Wat een commotie, om niks.
De enige waar ik het sneu voor vind, is Kuipers.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:29

Morris schreef:
Ik vind sowieso het gebruik van paarden bij dit soort evenementen helemaal niks.
Verschrikkelijk gewoon, geen woorden voor.

Mee eens.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:32

Nou ja altijd goed dat die partij voor de dieren op hun vragen antwoorden wilt daar heeft iedereen recht op.
Maar je zult zien dan komen ze weer met zo'n leuke actie net zoals dat olifanten in de stad aangelijnd moeten worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:45

Och hemel, partij van de dieren er ook al bij? :+

Enige waar ik nog op wacht is het evaluatie verslag. Dan is dit voor mij ook afgerond en ik geef mij volgend jaar absoluut weer op. Ik vind het een geweldig feest! Ja de paarden horen erbij, grootste gros vond het nog leuk ook haha, kwam genoeg lekkers voorbij ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:00

@Vuurneon mag ik vragen in welke hoedanigheid jij deelnam aan de optocht?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:57

Sinds wanneer heeft de Partij voor de Dieren ergens verstand van?
Volgens mij zijn die er alleen op uit om dierenbezitters zoveel mogelijk te frustreren en tegen te werken.
Nare kliek is dat....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:06

Waarschijnlijk leest de pvdd in dit topic. Genoeg mensen die hun gal spugen en dingen verspreiden die ze denken en dan vervolgens voor waar aannemen. Terwijl ze er niet bij waren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:07

yvonnedv schreef:
@Vuurneon mag ik vragen in welke hoedanigheid jij deelnam aan de optocht?

Ondersteunende functie

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:16

Billy schreef:
Sinds wanneer heeft de Partij voor de Dieren ergens verstand van?
Volgens mij zijn die er alleen op uit om dierenbezitters zoveel mogelijk te frustreren en tegen te werken.
Nare kliek is dat....

Wie weet willen ze volgend jaar de fanfare uit de intocht hebben, want die kunnen het natuurlijk ritme van de stadsduiven verstoren :j
Gewoon een stille intocht, ook zonder schepen... Want de eenden vonden dat ook niet leuk.

Volgens mij moeten die mensen gewoon altijd iets te zeuren hebben....
Dier gaat dood door natuurlijke oorzaak. Heeft een mooie leeftijd bereikt en is vlot hene gegaan in een voor het paard vrij vertrouwde omgeving. Dier heeft er zelf niets van meegekregen dat de intocht gewoon gezellig doorging. En is zelfs nog op een nette manier afgevoerd.
Prima! Er is echt met veel respect omgegaan met het paard.
De kans dat het weer gebeurd is erg klein...
Maar goed, t was al zo stil bij de pvvd... Nu hebben ze in ieder geval weer van zich laten horen :+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:25

De beste oplossing is volgend jaar een stille tocht ter herinnering van het omgevallen paard :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:43

Ik denk dat de PvdD pas tevreden is als alle huisdieren uit Nederland uitgebannen zijn.
Ze stellen zulke onrealistische eisen aan het houden van dieren dat het straks voor niemand meer haalbaar is, en daarbij worden ze niet gehinderd door enige kennis...
Hersenloze beestjesknuffelaars zijn het...
Wat ze zich niet realiseren is dat ze zichzelf uit de markt prijzen als ze alle doelstellingen behaald hebben.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:46

De PVDD ziet liever dat alle paarden de hongerdood sterven in de Oostvaardersplassen, maar als ze binnen de bebouwde kom doodvallen, gaan ze daar onderzoek naar doen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:47

Ja, maar de hongerdood is natuurlijk, en een hartaanval van een 20 jarig paard is dat blijkbaar niet......

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:11

ik word echt zo ongelovelijk moe van de partij voor de dieren............
straks moet je je goudvis nog aanlijnen omdat ie anders uit de kom kan springen

het is al erg genoeg wat er gebeurd is,heb het zelf ook gezien,stond net op die hoek met mijn moeder naar de intocht te kijken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:28

Dat ze niet klaagden over de olifant! Die was helemaal opgeblazen :D

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:34

vuurneon schreef:
Dat ze niet klaagden over de olifant! Die was helemaal opgeblazen :D

inderdaad daar zeg je me wat,dat was wel echt heel zieluuuuug hoor _O-