Paard met enorm gezwel ontdekt in Wanzele **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:19

De foto's deden me gelijk denken aan die man waar pas een reportage over was op TV.. Die ook allemaal gezwellen had, maar dan in z'n gezicht. :\ Wat een triest gezicht zeg..

Pentax

Re: Paard met enorm gezwel ontdekt in het Belgische Wanzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:25

Dat is toch een 'lieve' vorm van kanker die je bij kunt houden door het te laten wegknippen zo nu en dan? Waarom laat je het dan zo ver komen. Jemig... Wat vreselijk.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:52

wat een beeld zeg sjonge dat moeten mensen toch gezien hebben..
als ik al een dier zie met een ontstoken wond(je) zal ik daar al een melding van maken
al is het alleen maar een a4 papiertje van dit dier heeft medice zorg nodig..

hoop igg dat het dier snel verlost word van de pijn wat ze zal moeten hebben..
ze kijkt igg wel nogsteeds ''vriendelijk'' zonde!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:18

Jeetje hoe kun je het als eigenaar het zo ver laten komen.. Waarschijnlijk te weinig kennis en/of te weinig of geen geld voor een DA. Het eerste lijkt me vrij onlogisch, iedereen kan zien dat dit niet pluis is. Dat er niet eerder melding van gemaakt is verbaasd me ook, als buurtbewoner kun je toch zien dat dit niet ok is. Neem aan dat dit dier al in geen tijden normaal loopt. Ook dat zie je toch.. Kan er slecht tegen om dit te zien. Onnodig dierenleed... *zucht*

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:33

Ongelooflijk dat hier nog niet eerder aan de bel is getrokken -:(- Wat een ellende en pijn heeft dit arme dier moeten doorstaan. Hopelijk volgt hier eindelijk eens een gepaste straf op (hoewel ik vrees dat eigenaar er weer eens véél te goed vanaf zal komen)
Hij zou in ieder geval al levenslang houdverbod op welk dier dan ook moeten krijgen en dat is nog het allerminste dat je zo'n individu wenst -:(- )

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:57

Niet te begrijpen dit, niet alleen van de eigenaar maar aangezien het paard ook buiten staat neem ik aan dat er best voorbijgangers zijn geweest die erlangs gekeken hebben en niks gedaan hebben...terwijl je hier imo met geen mogelijkheid langs kijken kunt :\ Kan best dat de olifantenpoot nog niet zo lang bestaat (kan héél snel gaan, gevoelig paard kan op een dag of 2 echt wel zo'n grote poot hebben) maar die aandoening onderop ziet eruit alsof hij ouder is. Arm, arm paard.

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:03

Oooh wat verschrikkelijk zeg, word er helemaal verdrietig van ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:03

Arm dier,ben benieuwd of ze er nog op kon lopen..maar idd inslapen is het beste voor het dier..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:38

Wat een populistisch en idioot artikel.
Uit de tekst blijkt dat er geen enkel overleg geweest is met de behandelende DA of de eigenaar, hoe kan men dan in godsnaam weten wat er precies beslist is ivm de situatie van dit paard?
Het is wel degelijk mogelijk dat een situatie op enkele weken/maanden zo uit de hand loopt, helemaal als er nog andere problemen spelen zoals CPL. Ik kan mij dan best voorstellen dat men bij een hoogdrachtige/zogende merrie dan beslist om het zo lang mogelijk aan te kijken vooraleer het paard af te maken, ivm het welzijn van het veulen.

Wat Bilt hier doet is een willekeurig ziek paard met foto's te kijk zetten op internet, met een zielig verhaal erbij zonder enige kennis van de achterliggende problematiek.
Dus in principe zouden ze elk zielig, ziek, kreupel of mager paard op internet kunnen pleuren met een hoop aannames erbij getypt zodat iedereen 'ocharme' gaat roepen. Terwijl helemaal niet bekend is welke maatregelen/beslissingen door de eigenaar genomen zijn.
Voor hetzelfde geld is de afspraak met de slager ivm dit paard al gemaakt, terwijl die fotograaf kwam langs wandelen?

Het zou jouw geliefde zieke dier maar zijn... :n
Krijg je als eigenaar bij het afscheid zo'n hetze er bovenop. :x

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:38

amen!! _/-\o_

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:46

Daar heb je ook wel weer gelijk in, Luckystory!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:52

Als dit volgens jullie een normale manier is om met een "geliefd" dier om te gaan dan zou ik toch nog even wat langer er over nadenken.
Zo'n tumor met zo'n dik been is een sowieso een kwestie van weken zo niet maanden. Dus deze eigenaar heeft zijn "geliefde" dier weken of maanden met pijn laten staan. Nogmaals hij had het paard niet perse hoeven af te maken. Als hij op tijd had behandeld was afmaken niet eens nodig geweest. Dit is gewoon weer een paard dat zonder zorg de wei in wordt geflikkerd met een veulen nog wel! Mensen nemen een paard zonder na te denken over de kosten en dit is wat er kan gebeuren.
Dit verhaal komt nu in de pers omdat het zo opvallend is. Uiteraard worden meer paarden mishandeld die niet in de krant komen maar wat mij betreft: hoe meer dit soort zaken in de krant komen hoe meer mensen zich bewust worden van de vaak walgelijke behandeling van paarden en andere dieren. Amen..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:58

@Luckystory

dat verklaart helaas nog niet waarom het paard ineens weg is, ze zouden toch ook met de DB kunnen praten en zeggen wat er aan de hand is, en als ze met het paard naar de dierenarts zijn geweest de bevindingen van de dierenarts geven?.

maar goed.... zolang het paard "verdwenen" is gaan wij niks meer weten dan deze 2 vieze foto's

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:02

Bij dingen zoals sarcoïden en CLP zijn de behandelmethoden jammer genoeg niet altijd effectief.
Een sarcoïd die reeds behandeld is en weer terug komt kan veel agressiever zijn en sneller groeien. Dat kan echt wel een kwestie van weken/maanden zijn.
En CLP is een ziekte waar veel trekpaard-achtigen zo van te lijden hebben dat men ze moet afmaken.
Zo'n beeld op foto betekent dus daarom niet dat er geen DA bij geweest is.

Dit kan mij ook overkomen en jou ook.
Het is best mogelijk dat dit probleem uit de hand is beginnen lopen wanneer de merrie hoogdrachtig was. Dan kan ik mij indenken dat je het veulen nog een kans probeert te geven en de beslissing tot afmaken uitstelt.
Tragisch inderdaad, maar daarom niet noodzakelijk mishandeling.

@hagelslag: BLID is niet de DB!
De eigenaar is ze simpelweg geen verklaring verschuldigd want ze hebben geen rechtsgeldigheid.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:38

Luckystory schreef:
Wat een populistisch en idioot artikel.
Uit de tekst blijkt dat er geen enkel overleg geweest is met de behandelende DA of de eigenaar, hoe kan men dan in godsnaam weten wat er precies beslist is ivm de situatie van dit paard?
Het is wel degelijk mogelijk dat een situatie op enkele weken/maanden zo uit de hand loopt, helemaal als er nog andere problemen spelen zoals CPL. Ik kan mij dan best voorstellen dat men bij een hoogdrachtige/zogende merrie dan beslist om het zo lang mogelijk aan te kijken vooraleer het paard af te maken, ivm het welzijn van het veulen.

Wat Bilt hier doet is een willekeurig ziek paard met foto's te kijk zetten op internet, met een zielig verhaal erbij zonder enige kennis van de achterliggende problematiek.
Dus in principe zouden ze elk zielig, ziek, kreupel of mager paard op internet kunnen pleuren met een hoop aannames erbij getypt zodat iedereen 'ocharme' gaat roepen. Terwijl helemaal niet bekend is welke maatregelen/beslissingen door de eigenaar genomen zijn.
Voor hetzelfde geld is de afspraak met de slager ivm dit paard al gemaakt, terwijl die fotograaf kwam langs wandelen?

Het zou jouw geliefde zieke dier maar zijn... :n
Krijg je als eigenaar bij het afscheid zo'n hetze er bovenop. :x

hehe eindelijk iemand met een beetje verstand..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:11

Sommige reacties verbazen me echt.....
Ook al is zo'n foto een momentopname en weet je niet de achtergrondgeschiedenis dan kun je toch wel zeggen dat zo'n paard per direct naar een dierenarts moet. Als ze onder behandeling is dan is het wel bij een verdomd slechte dierenarts, als hij haar zo laat doorlopen met zo'n been.
Daar komt bij dat ze gewoon te mager is; je kunt haar ribben tellen, zelfs vanaf de foto. Dat hoort niet hoor en dat is niet gewoon een schraal paardje. Waarschijnlijk krijgt ze niet genoeg te eten om een veulen van te kunnen zogen.
Als de eigenaar bovendien niets te verbergen had dan had hij het paard ook niet weggehaald.
Misschien is het artikel wel een beetje sensatiebelust maar het is toch een goede zaak dat dit soort dingen openbaar worden?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:16

Ik ben normaal niet zo'n pieperd,maar dit kan toch niet in korte tijd ontstaan zijn? En de paarden zien er ook niet al te best uit qua conditie...en hoewel er niet meteen een hetze van gemaakt moet worden is wel duidelijk dat dit soort toestanden wel aangepakt moeten worden. Contact met de eigenaar lijkt me een pre,in elk geval hoef je niet meteen te publiceren,daar is het dier ook nog niet mee geholpen. Het lijkt me in elk geval duidelijk geen modelbaas voor zijn paard,maar ik ken er bij ons in de buurt genoeg die hun dieren stelselmatig slecht verzorgen,en dan heb ik het niet over bv.hoeven die te laat bekapt worden,en de AID doet er niets aan. Triest!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:25

Ik ben met zulke dingen heel erg voorzichtig. Ik heb ooit in een ver verleden (toen ik 14 was ofzo) eens de DB op een zielig paardje afgestuurd. Beestje stond op een heel klein stukje zand, zonder water, graatmager... Bleek dat het diertje net "gered" was en dat ze in overleg met de DA op een klein stukje zand stond, en dat ze niet onbeperkt water mocht hebben omdat ze al te lang geen water had gehad, ze mocht dus alleen steeds kleine beetjes.
Wat voelde ik me toen ontzettend lullig!

Ik weet zeker dat als ik toen een foto van die pony had gemaakt, hier dezelfde reacties hadden verschenen als nu.
Maar ik hou me in tegenwoordig zolang ik niet van de hoed en de rand weet...

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:37

Wat moet dat dier een pijn hebben.
Waarom moet zon dier nu zo blijven lopen dat kan toch niet echt walgelijk van die eigenaar.
Hoop dat het paard gauw terecht komt en die eigenaar een flinke straf. :(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:41

IK heb ook het idee dat het artikel niet erg objectief is geschreven. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat je kwaad word als je zo een paard ziet lopen, maar een men beweerd zomaar dat dit niet snel gekomen kan zijn, terwijl dat dus wel kan. En men zegt ook dat merrie en veulen er erbarmelijk uitzien terwijl het veulen en de het andere paard op de foto er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit zien. Alleen de merrie is duidelijk ziek en wat ze heeft is dus niet onderzocht door de bild, immers hadden die nog geen toestemming om het dier te laten onderzoeken of behandelen.

Misschien is de merrie nu wel ingeslapen en het veulen nu verhuist naar een locatie waar het met een pleegmoeder of de fles nog een goede kans krijgt. En zijn ze daarom "verdwenen". Zoals iemand hier eerder al zij de eigenaar is de BILD geen uitleg verplicht en als ze zo'n vooringenomen artikel schrijven kan ik het de eigenaar ook niet kwalijk nemen als hij de BILD maar lekker laat zoeken terwijl beide paarden al beter af zijn :Y)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:48

@Luckystory
(BLID en DB is toch zo goed als het zelfde of ben ik gek?)

maar de eigenaar hoeft geen verklaring af te leveren, maar dat was misschien wel makkelijker geweest dan hoefden de foto's etc ook niet op internet geplaatst indien er ondanks het been goed voor word gezorg zodat het veulen nog even van zn mammie kan genieten...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:48

Nou ben niet helemaal eens met Luckystory dit is natuurlijk niet iets van de afgelopen 2-3 maanden maar speelt al langer.

Het achterbeen bevat extreem veel oedeem incl in de knieeën paard heeft wel degelijk pijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:59

Het paard wat ik een aantal jaar terug reed, kreeg ook zo'n been en dat was toch op een halve dag tijd. Dus oordeel niet te snel. Ik vind het zowiezo vaak onzin artikels en niet omdat er niks ernstigs met de paarden aan de hand is, maar omdat er altijd maar 1 kant wordt getoond. Nu wordt de eigenaar afgeschilderd als iemand die zich niet bekommerd om het dier en het erger nog mishandeld. Niemand weet of het paard wel of niet in behandeling is, en of er niet beslist is het veulen zolang mogelijk bij de moeder te laten zolang deze niet pijnlijk is. Dat ze in een keer weggehaald is, wordt in het artikel afgeschreven als dat de eigenaren voor de blid gevlucht zijn, dat ze merrie opgehaald hebben ivm spenen en inslapen, dat komt blijkbaar niet bij die mensen op. Een hoop sensatie en wat doen ze ermee, niet veel.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:00

Ben t met Luckystory eens. Wil er ook nog aan toevoegen dat de reden dat deze merrie mager is, vrij logisch is. Ze zoogt een veulen ( en ja er zijn merries die zich ondanks weet ik veel hoeveel krachtvoer, zichzelf toch helemaal weggeven. Dat is dan soms ook de reden om een veulen met 3 maanden te spenen), ze heeft een olifantsbeen, wat natuurlijk erg pijnlijk is. (pijn = hogere hartslag = sneller gewichtsverlies). Als er idd sprake is van een tumor, dan vreet die ook nog eens mega-veel energie weg van de merrie. Als er dan bovendien nog een mega onsteking bij zit dan blijft er van de energie van de merrie zeer weinig over. Vind het dan ook niet terecht dat de eigenaar beschuldigt wordt dat hij/zij de merrie onvoldoende bijvoerd. Zo lang er niet meer informatie is, kan hierover alleen maar subjectief gespeculeerd worden.

Het onstaan van een olifantsbeen kan heel snel gaan, kan in enkele dagen tot een week zo dik zijn. Als er sprake is van een tumor, dan kan een bepaald soort tumor ook zeer snel groeien. Of er dus sprake is van maandenlange verwaarlozing c.q. dierenleed kan zonder meer info niet met zekerheid aangenomen worden.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:02

@ zitake

Helemaal mee eens!