"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:55

hilden1971 schreef:
kinel schreef:
dan moeten ze eens stoppen met fokken. vooral de hobby fokkers een verbod een veulen voor de verkoop te fokken en de beroepsfokkers een beperking op leggen.

Een hobby fokker een verbod opleggen is idioot wat betreft het fokken van een goed sportpaard. Dat we de grote jongens eens een beperking opleggen allah. Waarom de groters wel laten fokken in mindere mate maar de hobbyfokker verstoten, vergeet niet dat bv een VDL stud ook ooit eens een paard heeft gekocht van een hobbyfokker en kijk waar ze nu zijn, 200 veulens per jaar minimaal. Elke hobbyfokker verdient die ene kans, maar niet alleen voor de verkoop. Fok ze dan ook op tot 2 of 3 jarige en kijk wat je hebt gefokt zodat je meer en meer kennis kunt verzamelen van je eigen merrie en hierop ook een betere hengsten keuze kunt bepalen. Dit zou ook kunnen beteken dat je fokkers kunt verplichten om veulens zelf op te fokken tot een 2 of 3 jarige voor een periode van 5 tot 6 jaar. Hierdoor zal er aanmerkelijk minder gefokt worden en komen vraag en aanbod weer op nivo.

Als je iets beter doorleest, gaat het vooral om de 'hobby' fokkers die paardjes fokken voor de leuk, zonder papieren, vaak kruisingen, want de hengst is gratis. Zo ontstaan er veel shetten, haflingers, kruisingen met vanalles. Daar wordt op gedoeld. Mensen die een merrietje hebben staan en een veulen er bij fokken leuk vinden, helemaal leuk met het hengstje van de buren of fokken met dieren die een erfelijk gebrek hebben enz. Dat mag men imo best afremmen. Heel veel haflinger hengstveulens gaan op transport naar italie, omdat ze ze aan de straatstenen niet kwijt raken. Dus zo idioot is het helemaal niet, er wordt nog heel veel gefokt naast sportpaarden, kijk maar eens op marktplaats wat je daar tegen komt voor belachelijke prijzen, dat zijn weinig sportpaarden hoor.

setteke

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:47

Haha, het is ook maar net wat je hobby is :D .
Maar als je hobby is, lekker wat boshobbelen, dan voldoet een gratis dekking met een leuk merrietje ook goed.
Als je hobby is, fijn in de sport rijden, dan kan je paard best gefokt worden door een hobby-fokker.
Alleen als er een overvloed ontstaat in een tak, waar niet genoeg afname is, dan krijg je dit, geschreven in de OP.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:28

heb het idee dat men hier onder hobbyfokker wat anders verstaat dan ik,
ik versta onder hobbyfokker iemand die niet naar bloedlijnen kijkt,
en gewoon bezig is met vermeerderen,
kleine fokkers, die bijvoorbeeld met 1,2 of 3 merries fokken,
maar wel goed naar de hengstenkeuze bij hun kwpn merrie kijken,
moet je toch echt wel serieus noemen, en geen hobbyfokker,
veel goede sportpaarden komen bij kleine serieuze fokkers vandaan,
en dan heb ik het over sportpaarden die op het hoogste niveau lopen.
de paarden die dus gedumpt worden tegen slachtprijzen die mankeren dus wat,
of hebben gewoonweg geen kwaliteit voor de sport.
dat is mijn ervaring.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:51

ook vergeet men hier de grootschalige fokkerij van de farmacheutische industrie,
bloedpony`s... de eerste maanden van de dracht wordt er bloed getapt voor het
verkrijgen van hormomen, die worden gebruikt in de anticonceptiepil, hormoonzalfjes,
pregnill om vrouwen vruchtbaar te krijgen... na 4 maanden dracht worden die pony`s weer
drachtig en wel op de markt gezet, en worden er nieuwe angeschaft...
zo maakt toch iedereen weer gebruik van de fokkerij van ongewilde pony`s....
wat wie van ons allemaal hier slikt de pil??

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:19

Ik ben ook hobbyfokker, maar wel van stamboek Groningers, daarmee kan ik echt mijn brood niet verdienen, sterker nog het kost geld. Maar daar is het dan ook een hobby voor, een hobby mag geld kosten.

Mijn basis is een modelmerrie uit een predikaatrijke stam, waarmee ik, via een bewuste keuze voor een hengst, bijna jaarlijks een veulentje fok. Om te kunnen blijven fokken moet je ook fokprodukten verkopen, voor mij is daarbij niet de prijs die ik ervoor krijg leidend (ik geef ze ook niet weg natuurlijk), het belangrijkste is dat ze een goede plek krijgen waarvan ik weet dat ze netjes opgefokt gaan worden en dat ze voor het stamboek behouden blijven.
Mijn huidige merrie veulen zie ik als een verbreding van die basis, dat is echt een super goed gelukt fokprodukt waar ik trots op ben en als ze niet verkocht wordt graag zelf mee verder ga.

Heel serieus dus, maar het blijft hobby :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:14

Ik versta onder hobby fokker idd, zoals san72 zegt, iemand die puur vermeerderd. Omdat men het zo leuk vind een veulentje, maar die wel na 5 maanden van de hand moet op deze markt.

@ Setteke, als je met je merrie wil dekken en de hengst van de buurman is gratis en je bent van plan het veulen aan te houden prima. Maar er zijn juist zoveel papierloze veulens of kruisingen, die niet meer verkopen en dus een overschot vormen. Ik denk niet dat de goede sportpaarden dit probleem zo zeer hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:16

tiwi1969 schreef:
Ik ben ook hobbyfokker, maar wel van stamboek Groningers, daarmee kan ik echt mijn brood niet verdienen, sterker nog het kost geld. Maar daar is het dan ook een hobby voor, een hobby mag geld kosten.

Mijn basis is een modelmerrie uit een predikaatrijke stam, waarmee ik, via een bewuste keuze voor een hengst, bijna jaarlijks een veulentje fok. Om te kunnen blijven fokken moet je ook fokprodukten verkopen, voor mij is daarbij niet de prijs die ik ervoor krijg leidend (ik geef ze ook niet weg natuurlijk), het belangrijkste is dat ze een goede plek krijgen waarvan ik weet dat ze netjes opgefokt gaan worden en dat ze voor het stamboek behouden blijven.
Mijn huidige merrie veulen zie ik als een verbreding van die basis, dat is echt een super goed gelukt fokprodukt waar ik trots op ben en als ze niet verkocht wordt graag zelf mee verder ga.

Heel serieus dus, maar het blijft hobby :D

Vind ik jou niet een hobbyfokker, tenminste niet in mijn woordenboek. Tevens vind ik het juist alleen maar goed dat er fokkers zijn die met zeldzame nederlandse rassen fokken, zodat het ras in stand blijft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:26

Zo zie je maar wat een begrip verschillend uitgelegd kan worden :D Ik vind mij zelf hobby-fokker omdat het niet mijn inkomstenbron is, ik veel tijd steek in het uitzoeken van een geschikte hengst en daarna veel tijd steek in de opvoeding van het veulen.

Mensen die zonder nadenken een willekeurige hengst, omdat die gratis of goedkoop is, op hun merrie zetten, dat noem ik geen fokkers, dat zijn vermeerderaars of prutsers. Daar kunnen best leuke dieren van komen, maar ook een hoop verdriet omdat het niet zo uitpakt als gewenst is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:15

Op de markt in Roden, kleine paardenmarkt stond een stand met Shetlanders. Een hengst naast een merrie, ik stond er even naar te kijken en die hengst begint de merrie naast hem te dekken. Ik dacht; nou daar komt dan weer een veulentje van en Shetlanders leveren al geen kont op. Het is triest dat die handelaar dat gewoon toestond.

Mooie, gezond ogende jonge paarden met papieren werden niet verkocht, of niet snel.. die waren 'te duur'. Bij navraag waren de paarden rond de 1000/1200 euro, voor 800+ kon je ze ook wel meenemen. Dat is echt NIKS! Maar toch werden ze niet verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:56

tiwi1969 schreef:
Zo zie je maar wat een begrip verschillend uitgelegd kan worden :D Ik vind mij zelf hobby-fokker omdat het niet mijn inkomstenbron is, ik veel tijd steek in het uitzoeken van een geschikte hengst en daarna veel tijd steek in de opvoeding van het veulen.

Mensen die zonder nadenken een willekeurige hengst, omdat die gratis of goedkoop is, op hun merrie zetten, dat noem ik geen fokkers, dat zijn vermeerderaars of prutsers. Daar kunnen best leuke dieren van komen, maar ook een hoop verdriet omdat het niet zo uitpakt als gewenst is.

Amen en veelal staan deze veulens te koop. Men vind het veulen leuk, maar het moet wel weg.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:08

Als ze dan maar kunnen blijven tot er een fatsoenlijk huis is gevonden dan is er geen probleem, maar je heb niet voor niets de paardenmarkten in het najaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:10

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Paarden kunnen ook gegeten worden, ik zie het probleem niet zo. Waarom is het zonder papier fokken alleen maar vermeerderen? Niet iedereen wil een paard met een papier. Mensen moeten elkaars wil eens niet zo opleggen!

Maar volgens mij gebeurt dat niet zoveel, best jammer, want zo gaat best veel goed vlees verloren. Wat gebeurt er eigenlijk mee, met paardenvlees?

Gezonde koeien en varkens worden ook geslacht (opmerking van iemand eerder in het topic), maar dat vlees wordt gebruikt.

Wat gebeurt er mee dan?

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:25

LA_Woman schreef:
Op de markt in Roden, kleine paardenmarkt stond een stand met Shetlanders. Een hengst naast een merrie, ik stond er even naar te kijken en die hengst begint de merrie naast hem te dekken. Ik dacht; nou daar komt dan weer een veulentje van en Shetlanders leveren al geen kont op. Het is triest dat die handelaar dat gewoon toestond.

Mooie, gezond ogende jonge paarden met papieren werden niet verkocht, of niet snel.. die waren 'te duur'. Bij navraag waren de paarden rond de 1000/1200 euro, voor 800+ kon je ze ook wel meenemen. Dat is echt NIKS! Maar toch werden ze niet verkocht.

enters en veulens die niet interessantgenoeg zijn voor de hengstenhouder,
hebben inderdaad de kans om op de markt terecht te komen,
paarden van die leeftijd kun je dan ook best nog wel eens geschikt kopen op een markt,
ik kijk er ook wel eens naar, maar zie dan toch vaak weer afwijkingen vooral aan spronggewrichten etc.
als je nou rekent, dat je voor 1000 euro een goede enter koopt,
en je er nog 2 jaar op moet wachten, en je rekent 100 euro per maand voor stalling,
dan kost hij je nog 3400 euro, en dan heb je de smid en enten en ontwormen er nog niet bij,
en het paard kan ook ooit voor andere dingen een arts nodig hebben...
en al het werk, je uren voor de zorg... voor datzelfde geld koop je een 3 jarige... en zie je wat je koopt,
bij een enter moet je t afwachten wat dr uitgroeit, en t risico dat m wat overkomt, een been breekt etc..
dan is de keus snel gemaakt... men koopt een 3 jarige waar men direct mee kan beginnen.... voor t zelfde geld uiteindelijk...

Menubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:46

Of je dumpt het voor de deur van duindigt. Is vrijdag gebeurt.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:29

ja zo`n dump is toch wel heel erg...
bel dan dierenbescherming, en zeg dat je dr niet meer voor kunt zorgen,
lijkt mij dat je m daar dan wel kan brengen,
zullen zo hun adresjes wel hebben...
ik zou zo`n paard ook niet op straat laten staan hoor,
en ik denk dat er hier wel meer bokkers zullen zijn die zouden zeggen van breng hier maar...
dit is echt zot zo`n dump...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:31

MamboBeach schreef:
Wat gebeurt er mee dan?

Wat iemand eerder al zei, frikandellen en snacks, wat ik persoonlijk jammer vind van goed vlees, maar goed das persoonlijk. Volgens mij wordt er ook lijm van gemaakt.
Maar het gaat niet zo als met vlees van koeien en varkens, het wordt niet zoveel 'puur' verkocht, maa merendeels verwerkt in iets anders, volgens mij ook gelatine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:33

san72 schreef:
ja zo`n dump is toch wel heel erg...
bel dan dierenbescherming, en zeg dat je dr niet meer voor kunt zorgen,
lijkt mij dat je m daar dan wel kan brengen,
zullen zo hun adresjes wel hebben...
ik zou zo`n paard ook niet op straat laten staan hoor,
en ik denk dat er hier wel meer bokkers zullen zijn die zouden zeggen van breng hier maar...
dit is echt zot zo`n dump...

Misschien dat sommige mensen zich schamen tegenover de dierenbescherming om daar toe te geven dat ze er niet mer voor kunnen zorgen. Honden worden met die reden ook aan een boom gebonden, terwijl je die ook bij het asiel kunt brengen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:47

Om ze aan de DB af te staan kost je ook geld, een kat afstaan aan de Db kost bv 60 euro en DB neemt niet zomaar paarden aan, aangezien ze daar geen stalling vor ghebben, die moeten weer ondergebracht worden bij anderen.
dus zo makkelijk gaat dat niet.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:10

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Wat gebeurt er mee dan?

Wat iemand eerder al zei, frikandellen en snacks, wat ik persoonlijk jammer vind van goed vlees, maar goed das persoonlijk. Volgens mij wordt er ook lijm van gemaakt.
Maar het gaat niet zo als met vlees van koeien en varkens, het wordt niet zoveel 'puur' verkocht, maa merendeels verwerkt in iets anders, volgens mij ook gelatine.

lijm wordt van botten gemaakt... en t meeste paardenvlees gaat naar t buitenland....

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:13

Silly1972 schreef:
Om ze aan de DB af te staan kost je ook geld, een kat afstaan aan de Db kost bv 60 euro en DB neemt niet zomaar paarden aan, aangezien ze daar geen stalling vor ghebben, die moeten weer ondergebracht worden bij anderen.

ja men moet ook gen drempels maken voor als men een dier kwijt moet,
dan creeer je dus zulke dumps...
bij mij mag men ten alle tijde paarden en pony`s dumpen,
ik zal nooit een dier laten staan,
vind dat verschrikkelijk,
zit op het moment ook met stallen te kort,
maar zal dan zeer zeker ruimte maken,
en zsm een goed adres voor het dier zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:34

san72 schreef:
Silly1972 schreef:

ja men moet ook gen drempels maken voor als men een dier kwijt moet,
dan creeer je dus zulke dumps...
bij mij mag men ten alle tijde paarden en pony`s dumpen,
ik zal nooit een dier laten staan,
vind dat verschrikkelijk,
zit op het moment ook met stallen te kort,
maar zal dan zeer zeker ruimte maken,
en zsm een goed adres voor het dier zoeken.

Ik kan dat ook niet hoor. Maar als je die dieren vervolgens zelf ook niet meer kwijt kunt, dan lopen op een bepaald moment de kosten ook op. Ik heb dat met konijnen, gelukkig de laatste tijd niet meer zo, maar die werden hier ziek en al in de tuin gezet. Heb er behoorlijk wat kosten aan gehad en dan gaat dat nog maar over konijnen, laat staan over paarden. Op een bepaald moment is dat toch niet meer te doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:44

Dumpen is echt walgelijk, dan kan je nog beter een handelaar bellen om het dier op te halen. Al wordt dat weer lastig als het dier niet geschikt is voor consumptie.
Ik denk dat er een verschrikkelijk menselijk drama achter zo'n dump schuilgaat.

Dan beter dumpen bij Duindigt, dan ergens is een afgelegen bos, hier weet je dat er paardenmensen zijn die het dier opvangen, in het bos is het aan de natuur overgeleverd.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:53

@tiwi: ja daar heb je ook weer gelijk in.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:49

san72 je bent een goed mens,voor velen een voorbeeld !

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:58

*ziet veulentjes aan een boom vastgebonden met een ketting en een emmertje water want "anders is het zielig"*

stop nou toch eens met paarden fokken.
Ik vind dat er alleen nog maar gefokt mag worden op serieus niveau.
dus door mensen die er verstand van hebben.
die hobbyfokkers die inderdaad alleen vermeerderen richten veel meer schade aan dan ze door hebbemn.