Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:43

Een bui regen over het stro heeft zelfs nog voordelen;
- paard eet er niet zoveel van
- stro neemt later beter het vocht op (urine enz.)

Let wel; stro waar een bui overheen is geweest hoeft niet altijd schimmelig te zijn. Schimmel is nooit goed.

Verder is de hogere prijs voor hooi (gewikkeld) wel te begrijpen. Ik heb zelf 20 euro betaalt voor het wikkelen. Dan kan ik zelf nog schudden en zwillen. Deze machines heb ik echter wel moeten kopen. Net als de diesel voor de trekker.
Dat mis ik wel een beetje in dit topic; niet goed nadenken van sommigen wat het allemaal kost. Met alleen wikkelen ben je er niet.

Helaas kan ik niet anders concluderen dat €40 á €45 per gewikkelde baal (rechthoekige) redelijk is.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:49

Dat klopt uryanne. Ik heb vorig jaar heel laat nog stro gehad van een boer die 't niet meer in z'n opslag kon wegstoppen. Het had een bui gehad toen 't net gemaaid was. Perfect! Ook bijna geen stof meer erin en heb geen enkel pak gehad met schimmel. Daarnaast was de prijs ook nog eens super!

Vandaag zou ik m'n wintervoorraad binnenhalen. Helaas heeft die onweerbui van vanochtend niet veel goed gedaan. Ben bang dat 't niet meer gepakt gaat worden vandaag. Hoewel er vanmiddag geen drup meer gevallen is.....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:52

Hier zit alleen het wikkelen van kleine pakjes al rond de 5 euro. Ik snap dat wel alles wordt duurder. Gisteren belde de buurman op of als we over hadden hij de rest over kon nemen. Toen ik zei dat dat zeker aan 5 euro het pak komt verklaarde hij ons voor gek. Ja hallo door de slechte oogst van het voorjaar heeft het me dat zelf ook per baal gekost. Ga het niet weggeven, maargoed waarschijnlijk heb ik toch niks over. En hij komt er voor de rest nog wel achter wat het allemaal kost hier in de omgeving (als hij al wat vindt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:48

uryanne schreef:
Een bui regen over het stro heeft zelfs nog voordelen;
- paard eet er niet zoveel van
- stro neemt later beter het vocht op (urine enz.)

Let wel; stro waar een bui overheen is geweest hoeft niet altijd schimmelig te zijn. Schimmel is nooit goed.

Verder is de hogere prijs voor hooi (gewikkeld) wel te begrijpen. Ik heb zelf 20 euro betaalt voor het wikkelen. Dan kan ik zelf nog schudden en zwillen. Deze machines heb ik echter wel moeten kopen. Net als de diesel voor de trekker.
Dat mis ik wel een beetje in dit topic; niet goed nadenken van sommigen wat het allemaal kost. Met alleen wikkelen ben je er niet.

Helaas kan ik niet anders concluderen dat €40 á €45 per gewikkelde baal (rechthoekige) redelijk is.

Vind ik ook een redelijke prijs, maar hier vragen ze daar 60 tot 80 voor..zijn er zelfs die voor rollen van 125 kg 35 euro vragen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:50

Dat is ook redelijk, hier wordt al snel 75 tot 80 euro voor die balen betaald.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:11

Nog een reden waarom de opbrengsten minder kunnen zijn..........hier is zo'n 6 ha kapot gevreten door die ellendige Engerlingen.
Gisteren onze andere helft van de 4e snede redelijk goed binnen kunnen halen. Donderdagmiddag was het de 1e helft en die hadden we net voor het noodweer onder plastic. Het gras wat nu nog gaat groeien gebruiken wij niet meer voor onze koeien en paarden. Herfstgras vinden wij ongeschikt en dit wordt verkocht naar de buurman voor zijn jongvee.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:18

Juist bemesten en onderhouden van het land kost ook geld en tijd.
Ik snap best dat de prijzen omhoog gaan, als er ergens tekort in ontstaat en de vraag blijft hoog is dat met alles dat de prijzen steigen, zuur is het wel natuurlijk a vijf euro per baal zo niet duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:41

Heb het liefste land dat weinig bemest is, bv alleen 1 keer met paardenmest en om het jaar met koeienmest.

maar koeienmest met varkensmest bv weer juist niet, en zeker niet alleen varkensmest.

1 baaltje per dag, is voor mij al 150 euro per maand aan alleen hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:42

suffie schreef:
Nog een reden waarom de opbrengsten minder kunnen zijn..........hier is zo'n 6 ha kapot gevreten door die ellendige Engerlingen.
Gisteren onze andere helft van de 4e snede redelijk goed binnen kunnen halen. Donderdagmiddag was het de 1e helft en die hadden we net voor het noodweer onder plastic. Het gras wat nu nog gaat groeien gebruiken wij niet meer voor onze koeien en paarden. Herfstgras vinden wij ongeschikt en dit wordt verkocht naar de buurman voor zijn jongvee.

Suffie, een 4e snee is toch ook niet verkeerd? Het is nu half augustus, er kan dus nog een 5e snee komen. Doen jullie altijd zoveel sneden binnenhalen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:44

Toen wij voorgaande jaren nog zelf hooide (dit tot 2 jaar geleden gedaan) waren de kosten om te hooien, inclusief maaien, schudden dus de hele mikmak €10,- voor een 600kilo baal. Heb van de week diezelfde boer weer gesproken en die kosten inclusief alles is nu €15,- dus geloof me hooi schaarste of niet, de boeren verdienen er dik aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:48

Dan zijn de loonwerkers bij jullie goedkoop, wij waren de laatste jaren een dikke 20 euro per 450 kilo-baal kwijt. Duinen en schudden deden we zelf.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:51

Pashon schreef:
Toen wij voorgaande jaren nog zelf hooide (dit tot 2 jaar geleden gedaan) waren de kosten om te hooien, inclusief maaien, schudden dus de hele mikmak €10,- voor een 600kilo baal. Heb van de week diezelfde boer weer gesproken en die kosten inclusief alles is nu €15,- dus geloof me hooi schaarste of niet, de boeren verdienen er dik aan.

Je vergeet alleen nu wel dat er veel minder afkomt per snee, en de basiskosten blijven wel gelijk zoals al eerder genoemd is. Huur of hypotheekkosten van het land, het eventuele bemesten, dit voorjaar het beregenen etc.
Dus per saldo wordt een baal zeker duurder dan voorgaande jaren.

edit: en inderdaad, de kosten voor het wikkelen liggen bij ons ook op minimaal 18 euro voor balen rond de 3 a 400 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:57

Wat mensen meerekenen is het beregenen, maar dat is bij veel percelen juist niet gedaan waardoor de opbrengst minder was. Bemesten van het land is ook gunstig, want de gierkelder moet wel leeg, dan zijn er ook boeren die paardenmest graag hebben, dat is gratis en goede compost. Gelukkig maar, anders kon ik het niet kwijt.

Dan denk ik als je minder opbrengst hebt, ben je minder lang bezig, minder uren loonwerk, minder diesel :+ veel percelen zijn niet meer hypotheeklastig, die zijn eigendom al jarenlang. Ook die fiets is er. :D Minder bemesten is minder opbrengst.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:03

ik heb mijn hooi binnen.....OPTIJD. :D
das weer een pak van mijn hart,deze winter komen wij wel door.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:14

boeren hooien niet alleen voor de verkoop aan paardenlui hoor maar ook voor hun eigen vee, meerendeel wat ze overhouden verkopen ze, wat ze dan misschien een beetje winst geeft. Minder balen van het land is minder voer voor eigen vee en geen extra-tje om te verkopen, de gemiddelde boer heeft het in nederland al moeilijk genoeg met rond komen. Wat dacht je kwa prijs die de boer krijgt voor zijn varken en voor wat wij betalen in de supermarkt voor een stukje van dat varken.... dat ze er een klein beetje van proberen te profiteren vind ik niet meer dan redelijk.

dus vind de optie van minder hooi van het land is minder werk dus minder kosten dat die uitspraak niet op gaat.
Minder hooi van het land betekend voor vele gewoon kosten die gemaakt worden om het eigen vee van voer te kunnen voorzien va nde winter, maar geen extra opbrengsten omdat er te weinig hooi is om als extra te verkopen

niet alle die hooien hebben bijvoorbeeld vee, maar voor mijn kennis die varkensboer is is dit wel gewoon een extra-tje, als dan je oogst tegen valt voel je dat echt wel, het product is schaars en tsja voor schaarse dingen waar veel vraag naar is betaal je gewoon meer.

kosten van zo een machine bv... duurt wel ff hoor voor je die eruit hebt.
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 21-08-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:14

russel schreef:
Wat mensen meerekenen is het beregenen, maar dat is bij veel percelen juist niet gedaan waardoor de opbrengst minder was. Bemesten van het land is ook gunstig, want de gierkelder moet wel leeg, dan zijn er ook boeren die paardenmest graag hebben, dat is gratis en goede compost. Gelukkig maar, anders kon ik het niet kwijt.

Dan denk ik als je minder opbrengst hebt, ben je minder lang bezig, minder uren loonwerk, minder diesel :+ veel percelen zijn niet meer hypotheeklastig, die zijn eigendom al jarenlang. Ook die fiets is er. :D Minder bemesten is minder opbrengst.

Kijk, dit vind ik dus een beetje jammer. Degene die de mest uitrijdt moet ook betaald worden.
Ik neem aan dat jij geen eigen land/ woning hebt. Vergeet niet dat er nog zoiets bestaat als belastingen en het geld dat je kwijt bent aan het waterschap e.d.

Ook geldt; hoe meer balen persen hoe lager de rekening uitvalt van de loonwerker. Dus opbrengst lager (daar zijn we het wel over eens met elkaar) hoe hoger de kostprijs per baal.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:19

plus dat je wel degelijk iets van belasting betaald over hoeveel grond je hebt.
mn staleigenaar woont al een jaar of vijftig in de woning die hij nu heeft plus de grond, dat is toen gekocht en afbetaald maar je moet wel soort van belasting betalen over de grond die je hebt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:23

russel schreef:
Dan denk ik als je minder opbrengst hebt, ben je minder lang bezig, minder uren loonwerk, minder diesel :+

Waarom zou je dan minder lang bezig zijn? Je kunt met schudden of harken echt niet opeens veel harder gaan rijden omdat er zo weinig op zit :(:) Dus qua tijd zal het niet veel uit maken. Met maaien wel een klein verschil, maar dat is minimaal... Wat overblijft is dan dezelfde uren en dezelfde kosten, maar je haalt veel minder van een hectare en tsjah de kosten moeten allemaal wel betaald worden dus als je dan minder balen hebt worden de kosten per baal automatisch hoger!

uryanne schreef:
Dat mis ik wel een beetje in dit topic; niet goed nadenken van sommigen wat het allemaal kost. Met alleen wikkelen ben je er niet

Helaas niet... Beregenen kost ons bijv. 200 euro als we de trekker de hele dag laten draaien... Zo hadden wij bijv. eind juli al evenveel diesel gebruikt als vorig jaar het hele jaar!!! En dan was het op een gegeven moment ook nog eens 40 cent duurder als vorig jaar dus tel uit je winst... die er niet is
Door die dieselprijs heeft de loonwerker zijn prijzen ook omhoog gegaan en dan nog even het schudden en harken wat ook diesel kost... En dan rekenen we niet eens alle uren die we er mee bezig zijn :(:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:25

En vergeet het arbeidsloon niet, want het is echt bikkelen hoor. Ik heb vanochtend gewerkt, daarna met vriendlief mee op de tractor en ik ben net thuis en gegeten. Want je moet het nu verdienen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:32

MiniLoe schreef:
plus dat je wel degelijk iets van belasting betaald over hoeveel grond je hebt.

Ja maar dat weten de meesten niet... En denk ook eens aan bijv het sloten vegen... Kijk dat zijn dan kleine kosten als je meerder snedes hebt, maar het moet allemaal wel betaald worden!

Caira schreef:
want het is echt bikkelen hoor

Nee joh, beetje rijden op de trekker en wat maakt het uit als er dagen gemaakt worden van een uurtje of 16 :') Ik denk dat de meesten stijl achterover vallen als ze zien wat voor uren er gemaakt worden om alles op tijd klaar te hebben!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:34

snachts werken ze door als wij op ons bedje liggen, allemaal om paardje lief van hooi te voorzien.
Eerder wist ik ook niet wat er allemaal bij kwam kijken, maar daar vergis je je vies in als je geen eigen land hebt wat gehooid word,weet inmiddels wel beter, heel wat avonden gezwoegt hoor, waarschijnlijk morgen avond ook dus hopen op droog weer, dan heb ik het ook weer binnen, wij laden ook de platte wagen met de hand, zwaar hoor die balen steeds opbeuren om erop te leggen en ook weer in de schuur te doen met de hand, gaat niet overal zo natuurlijk maar het blijft veel en zwaar werk

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:50

Na de storm is onze boer de hele dag bezig geweest om het stuk land waar gehooid was en waar hij de dag ervoor al baantjes gelegd had, weer in orde te brengen. Van de baantjes was niks meer over....het hooi hing in de omheining. Uuuuuren extra zijn er dus in gestoken.
Helaas voor mij(misschien maar beter zo) hebben ze dus vandaag besloten om het gras in te wikkelen voor de koeien. Risico was hun te groot dat het hooi te nat zou zijn voor kleine pakjes.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:23

Al mijn buren zijn akkerbouwers en vanaf dat de uien er af gaan zijn ze bijna dag en nacht bezig. Tot het mais in oktober.

Ik heb er verder geen verstand van hoe de prijzen bepaald worden. Het enige wat ik zeker weet is dat ik hooi MOET hebben. Het is nu eenmaal marktwerking; vraag en aanbod.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:27

Wij haalden altijd van die 300 kilo balen op een vast adresje.
Die waren eerst 60 euro en vandeweek vroeg hij er ineens 90 euro voor!
Prijsstijging van 50%!!
Daar zijn we dus gewoon niet in mee gegaan... even wat rond geneusd en nu kleinere baaltjes gekocht direct van het land af. Kwestie van niet proberen mee te gaan in die onzin :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:09

Hier staat zeker de helft minder aan stro op het land dan normaal. Dus er komt maar de helft aan stro af als wat er vorig jaar afkwam. Toen koste een baal 50 cent, nu 1.20 euro.

Hooi komt deels van eigen land, wat van een boer komt weet ik nog niet wat het kost.