Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
uryanne schreef:Een bui regen over het stro heeft zelfs nog voordelen;
- paard eet er niet zoveel van
- stro neemt later beter het vocht op (urine enz.)
Let wel; stro waar een bui overheen is geweest hoeft niet altijd schimmelig te zijn. Schimmel is nooit goed.
Verder is de hogere prijs voor hooi (gewikkeld) wel te begrijpen. Ik heb zelf 20 euro betaalt voor het wikkelen. Dan kan ik zelf nog schudden en zwillen. Deze machines heb ik echter wel moeten kopen. Net als de diesel voor de trekker.
Dat mis ik wel een beetje in dit topic; niet goed nadenken van sommigen wat het allemaal kost. Met alleen wikkelen ben je er niet.
Helaas kan ik niet anders concluderen dat €40 á €45 per gewikkelde baal (rechthoekige) redelijk is.
suffie schreef:Nog een reden waarom de opbrengsten minder kunnen zijn..........hier is zo'n 6 ha kapot gevreten door die ellendige Engerlingen.
Gisteren onze andere helft van de 4e snede redelijk goed binnen kunnen halen. Donderdagmiddag was het de 1e helft en die hadden we net voor het noodweer onder plastic. Het gras wat nu nog gaat groeien gebruiken wij niet meer voor onze koeien en paarden. Herfstgras vinden wij ongeschikt en dit wordt verkocht naar de buurman voor zijn jongvee.
Pashon schreef:Toen wij voorgaande jaren nog zelf hooide (dit tot 2 jaar geleden gedaan) waren de kosten om te hooien, inclusief maaien, schudden dus de hele mikmak €10,- voor een 600kilo baal. Heb van de week diezelfde boer weer gesproken en die kosten inclusief alles is nu €15,- dus geloof me hooi schaarste of niet, de boeren verdienen er dik aan.
russel schreef:Wat mensen meerekenen is het beregenen, maar dat is bij veel percelen juist niet gedaan waardoor de opbrengst minder was. Bemesten van het land is ook gunstig, want de gierkelder moet wel leeg, dan zijn er ook boeren die paardenmest graag hebben, dat is gratis en goede compost. Gelukkig maar, anders kon ik het niet kwijt.
Dan denk ik als je minder opbrengst hebt, ben je minder lang bezig, minder uren loonwerk, minder dieselveel percelen zijn niet meer hypotheeklastig, die zijn eigendom al jarenlang. Ook die fiets is er.
Minder bemesten is minder opbrengst.
russel schreef:Dan denk ik als je minder opbrengst hebt, ben je minder lang bezig, minder uren loonwerk, minder diesel
uryanne schreef:Dat mis ik wel een beetje in dit topic; niet goed nadenken van sommigen wat het allemaal kost. Met alleen wikkelen ben je er niet
MiniLoe schreef:plus dat je wel degelijk iets van belasting betaald over hoeveel grond je hebt.
Caira schreef:want het is echt bikkelen hoor