Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:37

daffodil schreef:
...Laten ze nou eerst maar eens iets aan de omstandigheden doen, de locaties zijn regelmatig niet om aan te zien, onveilige platen, bruggetjes, afrasteringen, alles mag zolang het een buitenwedstrijd is. Dat is pas belachelijk aangezien de KNHS alle indoorlocaties wel wil laten voldoen aan hun regels. Niet dat dat werkt, want ja eenmaal het certificaat binnen en alle rotzooi ligt weer overal!

Mijns inziens sluit het een het ander niet uit.... Helemaal mee eens dat daar ook naar gekeken moet worden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:39

Er zouden geen paarden over rijplaten moeten. Dan moeten er gewoon rubber matten op.
Wedstrijdterreinen zouden zeker ook aan een aantal regels moeten voldoen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:45

Kijk eerlijk iedereen is verplicht om een veiligheidscap te dragen op concour (en veel of bijna alle manege's verplichten het)....de enige uitzondering is dan vanaf de Z1 mag je met een hoedje gaan rijden.....Mag bij het springen toch ook niet?!
En zeg nu niet,springen is gevaarlijker.....ook deze Z ruiters rijden beter dan een B of L ruiter...

Ik strijdt niet af dat het niet mooier is, een cap heeft soms ook zijn nadelen.

En wat betreft de braafheid van een paard, het is en blijft een vluchtdier! Je moet altijd allert zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:45

daffodil schreef:
...Laten ze nou eerst maar eens iets aan de omstandigheden doen, de locaties zijn regelmatig niet om aan te zien, onveilige platen, bruggetjes, afrasteringen, alles mag zolang het een buitenwedstrijd is. Dat is pas belachelijk aangezien de KNHS alle indoorlocaties wel wil laten voldoen aan hun regels. Niet dat dat werkt, want ja eenmaal het certificaat binnen en alle rotzooi ligt weer overal!

Exact! En het onverantwoorde gedrag komt ook ineens weer boven.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:54

Laten we de zaken wel even duidelijk houden:
Die platen lagen bij de ingang, je ging eroverheen vanaf de weg het parkeer terrein op. Alleen (vracht) auto's en trailers gingen eroverheen. Te paard hoefde je daar dus zeker niet overheen!!
Dit paard sloeg op hol en was totaal stuurloos...

bastiaan02

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:02

De cap heeft mijn leven al een keer gered. Dus die gaat nooit meer af. Ook niet als ik ooit het Z zal bereiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:04

vivana schreef:

Wel apart dat endurance rijders, eventers, springruiters en zelfs marathonMENNERS die nadelen helemaal niet zien.
Het lijkt soms wel dat alleen dressuurruiters mekkeren over kleding.
Als je gewoon met sport bezig bent, want maakt het dan uit als er een kleine wijziging is in en het kleidngsvoorschrift? Elke sport heeft zo nu een dan aanpassingen en die hebben bina altijd met veiligheid te maken, en met name helmen (kijk bv ook naar wielrennen, skieën, motorrijden, ging vroeger gewoon zonder helm en dat is op dingen, niet eens op een levend wezen).

Ja paarden zijn vluchtdieren, neemt niet weg dat je de drang om te vluchten behoorlijk kan indammen, het zijn geen wilde dieren meer zoals een zebra, bv.
Het zijn ook kuddedieren, gewend aan opdrachten krijgen, dat is de eigenschap waar we als ruiter gebruik van maken.
Maar dat wordt soms misbruikt door ze dingen te dwingen die ze niet goed kunnen of durven en dan krijg je dus "gemene" en angstige paarden die gevaarlijker zijn dan paarden die gewoon graag voor hun ruiter werken.
Ik wil niet zweverig lijken, maar een eerlijke opleiding die niet te jong begonnen wordt, is wel de sleutel naar een "rustig" en betrouwbaar paard.

Wat de platen bedoeld voor auto's betreft... Als je nu zonder trailer, te paard kwam? Of waren er meerder ingangen én is die op andere terreinen ook zo, ik zie toch dat iemand het heeft over de platen over gaan met paarden op een bepaald terrein.

Ja, paard sloeg op hol en dát op zich moet voorkomen. Een rijhelm kan alleen de gevolgen dempen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:15

Lusitana schreef:
Teruggaande naar het ongeluk:een paard dat schrikt van andere paarden?????
Mag ik daar vraagtekens bij zetten?
Dat moet toch niet kunnen als je een wedstrijdpaard hebt?
Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar een rijhelm kan het niet voorkomen, alleen de gevolgen wat dempen.
We moeten ook kijken naar hoe je dingen kunt voorkomen.

Ben het helemaal met je eens hoor, maar hier wilde ik even op reageren.
Sommige paarden hebben dat, zo ook mijn paard.
Ze kan prima met de paarden die ze kent, maar het is een heel onderdanig paard. Ze krimpt dus ook helemaal in elkaar als iemand te dicht langs rijdt.
Dus ja, een paard kan schrikken van andere paarden. Als hij in de ring toch geweldig loopt, dan maakt het toch niet uit?
Hoewel ik het absurd vind dat in de Z het paard nog steeds zo schrikt, je zou toch denken dat hij wat ervaring heeft.

Zelfs met 30 graden gaat hier de cap op. Liever een uurtje keihard zweten, dan meer risico op hoofdletsel.
Ja en iemand lette hier goed op, ook bij mij staat 1 foto zonder cap.

Laat iedereen toch zelf kiezen.
Je gaat mij niet vertellen dat volwassen mensen de risico's niet kennen.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:19

Lusitana: Die van mij kan absoluut niet tegen andere paarden. Dan springt ie gewoonw weg of gaat ie omhoog!! Maar als ik van de winter Z1 ga rijden ga ik dit waarschijnlijk evengoed met hoedje doen. Het losrijden met cap, maar ik vind het Z is gewoon mooi om met een hoedje te rijden!

En ik rijdt thuis altijd zonder cap, ik weet dat het echt verkeerd is maar ik ben daar soms te makkelijk in. Ik wen me aan nu met springen thuis wel maar steeds effe een cap op te zetten!

En wie zecht dat bij een val als deze een cap wel had geholpen?!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:28

janouke schreef:
Lusitana: Die van mij kan absoluut niet tegen andere paarden. Dan springt ie gewoonw weg of gaat ie omhoog!! Maar als ik van de winter Z1 ga rijden ga ik dit waarschijnlijk evengoed met hoedje doen. Het losrijden met cap, maar ik vind het Z is gewoon mooi om met een hoedje te rijden!

En ik rijdt thuis altijd zonder cap, ik weet dat het echt verkeerd is maar ik ben daar soms te makkelijk in. Ik wen me aan nu met springen thuis wel maar steeds effe een cap op te zetten!

En wie zecht dat bij een val als deze een cap wel had geholpen?!

Hoe ga je dat doen dan? Een cap past niet over een knot heen hoor.
Tenminste, bij een hoedje heb je vaak een hogere knot.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:31

Wel dan maak ik me dan nog een knot, ik heb nooit zo'n knot ding in! Ik maak me altijd gewoon zo'n simpele knot!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:21

Lusitana schreef:
vivana schreef:

Wel apart dat endurance rijders, eventers, springruiters en zelfs marathonMENNERS die nadelen helemaal niet zien.

:') Ik ben geen dressuurruiter....en ik (foei) rij áltijd zonder cap alleen daar waar het MOET.
Maar goed die ruiters hebben GEEN keus! Dat is het regelement ;)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:45

Fitzroy schreef:
Vala, als je het topic gelezen hebt, kun je zien dat ik er ook gruwelijk vanaf ben gevallen en een half jaar aan het revalideren geweest. Maar dit verandert niet mijn mening t.o.v. hoedje/cap. Je zou dus kunnen zeggen dat ik niet tot inkeer gekomen ben, ondanks de valpartij. ;) Iedereen moet daarin zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik heb ook al aangegeven dat ik altijd met cap rijd, behalve op wedstrijd, dan gaat het hoedje op (en ook niet als het niet zou kunnen). Maar dat bedoel ik dus met inschatten of het al dan niet kan. Met paarden omgaan en paardrijden betekent nu eenmaal een risico nemen. Dan moet je stil achter je computer gaan zitten en hopen dat het plafond niet naar beneden komt.

Ja en bedankt Fitzroy!!
Nu zit ik dus achter mijn computer met mijn cap op om wat jij gezegd heb en ik me er van bewust ben dat het plafond naar beneden kan komen!! <<)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:57

Lusitana schreef:
vivana schreef:

Als je gewoon met sport bezig bent, want maakt het dan uit als er een kleine wijziging is in en het kleidngsvoorschrift? Elke sport heeft zo nu een dan aanpassingen en die hebben bina altijd met veiligheid te maken, en met name helmen (kijk bv ook naar wielrennen, skieën, motorrijden, ging vroeger gewoon zonder helm en dat is op dingen, niet eens op een levend wezen).

Ja paarden zijn vluchtdieren, neemt niet weg dat je de drang om te vluchten behoorlijk kan indammen, het zijn geen wilde dieren meer zoals een zebra, bv.
Het zijn ook kuddedieren, gewend aan opdrachten krijgen, dat is de eigenschap waar we als ruiter gebruik van maken.
Maar dat wordt soms misbruikt door ze dingen te dwingen die ze niet goed kunnen of durven en dan krijg je dus "gemene" en angstige paarden die gevaarlijker zijn dan paarden die gewoon graag voor hun ruiter werken.
Ik wil niet zweverig lijken, maar een eerlijke opleiding die niet te jong begonnen wordt, is wel de sleutel naar een "rustig" en betrouwbaar paard.

Wat de platen bedoeld voor auto's betreft... Als je nu zonder trailer, te paard kwam? Of waren er meerder ingangen én is die op andere terreinen ook zo, ik zie toch dat iemand het heeft over de platen over gaan met paarden op een bepaald terrein.

Ja, paard sloeg op hol en dát op zich moet voorkomen. Een rijhelm kan alleen de gevolgen dempen.

Weleens achterop een marathonwagen gestaan of parcours gesprongen,nou zo'n hoedje houdt dat niet hoor,of het vliegt achter je oren of over het terrein en kun je achteraf je dure zijden hoedje gaan afbikken omdat die onder de opgedroogde modder zit?!! :+

De samengestelde menners rijden hun vaardigheid en marathon met cap omdat dat handiger is en verplicht,maar zodra ze hun dressuurproef in gaan hebben ze een hoedje op hoor,geldt overigens ook voor de samengestelde ruiters onder de man,ook daar gaan de hoedjes in de Z-dressuurring op,de meeste dan toch!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:06

Mijn nicht rijdt in het Z maar die cap heeft toch haar leven gered. Ik pleit voor de cap.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:17

Ik vind dit een goede les voor mensen die zonder cap rijden, ik zou er dus nooit aan denken een hoedje op te zetten tijdens het paardrijden. Wie hersens heeft beschermt ze, inderdaad! Ik heb laatst ook een hersenschudding voorkomen omdat ik een cap op had.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:22

gewoon gelijk trekken toch allemaal cap op.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:27

Misschien lees ik erover heen, maar wat zegt de knhs hier nou zelf van?

In de openingspost staat alleen dat ze er vragen over krijgen.
En in het vorige topic:
Citaat:
Het zet ons aan om in woord en daad te blijven streven naar een zo veilig mogelijke beoefening van de paardensport”.

Maar is er ergens iets bekend dat de knhs hier daadwerkelijk wat aan wil doen, of kijkt naar de mogelijkheden??

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:29

Ik snap eigenlijk niet waarom het altijd zo lastig moet gaan met nieuwe regels. Ze moeten eens ophouden met er steeds opnieuw over te dicussieren en een echte blijvende beslissing nemen. Wat mij betreft is dat de cap verplichten voor iedereen en dan ook echt voor iedereen, die buiten zijn eigen terrein rijdt.

Op je huiskavel mag ook autorijden zonder gordel of rijbewijs, denk dan ook dat het onmogelijk is om op privéterrein de cap te verplichten, maar op alle andere plaatsen zou je gewoon een cap op moeten hebben. Daar zou dan even over geklaagd worden, uiteindelijk doet iedereen het en over een paar jaar weten we allemaal niet beter meer.

Dus op alle manege's, pensionstallen, wedstrijden, rijverenigingsterreinen en buiten op dat ding. Zie dat hetzelfde als de autogordel. Een aantal jaar geleden had ook niemand die om, nu zo goed als iedereen.

Heb zelf al mee mogen maken wat een cap voor de rest van je leven kan betekenen. Gelukkig was het bij mij een positieve ervaring, want hij heeft mijn leven gered.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:17

Ik ben nu wel erg benieuwd waarom iedereen op cap hamert (ik rij ook gewoon met cap, incidenteel voor een bijzondere foto niet) alleen maar dressuur en springen ed noemt. Wat jullie zeggen dan is dat in de westernsport dus ook met een cap gereden moet worden ?
Want wat maakt dat anders ?

Western "hoort" een hoed, hoge dressuur een hoed tenzij iemand voor iets anders kiest.
Daarbij hebben niet alle sporten waar je letsel mee kan krijgen hoofdbescherming, denk aan kunstschaatsen. Misschien op het oog niet gevaarlijk genoeg, maar bij een lift onderuit gaan kun je ook een behoorlijke klapper maken.

Op maneges ..ja cap verplicht en tot je meerderjarig bent bijv., je eigen paard en dus je eigen verantwoording moet ieder voor zich uit kunnen maken.

Want wat ga je krijgen als er straks een dodelijk ongeval komt omdat iemand tegen zn borst is getrapt ? Verplicht bodyprotector ?

Ik wil niet afdoen aan alle verhalen dat een cap het leven van iemand heeft gered, helemaal super !!!
Maar om nu iedereen dat te verplichten vind ik te ver gaan

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:23

Yvonne1313 schreef:
gewoon gelijk trekken toch allemaal cap op.

Gewoon ieder zijn eigen keus laten. ;)
We leven al in een vrij land waar de regeltjes van regeltjes aan elkaar samenhangen omdat men
denkt te weten hoe ik het beste kan leven.
Mag ik het in mijn hobby dan tenminste nog zelf bepalen?!! :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:22

_Mondy_ schreef:
Ik ben nu wel erg benieuwd waarom iedereen op cap hamert (ik rij ook gewoon met cap, incidenteel voor een bijzondere foto niet) alleen maar dressuur en springen ed noemt. Wat jullie zeggen dan is dat in de westernsport dus ook met een cap gereden moet worden ?
Want wat maakt dat anders ?

Western "hoort" een hoed, hoge dressuur een hoed tenzij iemand voor iets anders kiest.
Daarbij hebben niet alle sporten waar je letsel mee kan krijgen hoofdbescherming, denk aan kunstschaatsen. Misschien op het oog niet gevaarlijk genoeg, maar bij een lift onderuit gaan kun je ook een behoorlijke klapper maken.

Op maneges ..ja cap verplicht en tot je meerderjarig bent bijv., je eigen paard en dus je eigen verantwoording moet ieder voor zich uit kunnen maken.

Want wat ga je krijgen als er straks een dodelijk ongeval komt omdat iemand tegen zn borst is getrapt ? Verplicht bodyprotector ?

Ik wil niet afdoen aan alle verhalen dat een cap het leven van iemand heeft gered, helemaal super !!!
Maar om nu iedereen dat te verplichten vind ik te ver gaan

Ben het helemaal met je eens, er wordt nu gedaan of je met cap op niets meer kan gebeuren en paardrijden opeens een stuk veiliger is geworden. Nu heeft onderzoek bij fietsers uitgewezen dat mensen die zonder helm fietsen minder meemaken dan mensen die met helm fietsen, omdat de laatste groep denkt veilig te zijn en de eerste groep dus voorzichtiger is. Dus of het verplichten van een cap het aantal ongevallen vermindert is zeer de vraag.
Zo hoor ik vaak mensen zeggen "zonder cap kruip ik niet op dat paard". Tsja, als ik zo over dat paard denk, kruip ik er ook mét cap niet op. Zoals ook in de quote staat, je kunt ook sterven doordat een paard op je ingewanden gaat staan, dus dan ook gelijk de bodyprotector gaan verplichten? En als je verkeerd op je nek valt is het ook over, dus dan ook nog maar een parachute?
Als je idd hersens hebt dan moet je vooral beseffen dat je bezig bent met een gevaarlijke sport en een gevaarlijk dier, dat gaat eerder je leven redden dan een dop op je kop.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:35

jammer dat niemand van de mensen die een cap ´eist´ reageert of ze schaatsen/fietsen/skieen zonder helm...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:39

Als mijn rijpaard klaar zou zijn voor de Z1 zou ik echt niet met cap op dr stappen.
T is een paardje die in de 2 jaar dat ik haar rij nog nooit gebokt heeft, slechts éénmaal heeft geweigerd voor een hindernis (dit omdat de hindernis even hoog als haarzelf was, en iemand erachter stond om te fotograferen), ze heeft enkele keren dom gedaan op uitritten, maar dat vind ik ook niet erg als we langs t slachthuis lopen of over de kermis. Nu weet ik ook dat er alsnog wat kan gebeuren, maar nog zou ik t risico nemen met haar, om zonder cap te rijden :o

Verder ben ik t met mondy eens, we kunnen niet alles gaan verplichten :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:51

Paddenpad schreef:
Lusitana schreef:

Weleens achterop een marathonwagen gestaan of parcours gesprongen,nou zo'n hoedje houdt dat niet hoor,of het vliegt achter je oren of over het terrein en kun je achteraf je dure zijden hoedje gaan afbikken omdat die onder de opgedroogde modder zit?!! :+

De samengestelde menners rijden hun vaardigheid en marathon met cap omdat dat handiger is en verplicht,maar zodra ze hun dressuurproef in gaan hebben ze een hoedje op hoor,geldt overigens ook voor de samengestelde ruiters onder de man,ook daar gaan de hoedjes in de Z-dressuurring op,de meeste dan toch!

Zal het nog mooier vertellen, in de trajecten van de marathon hebben de (meeste) menners gewoon een petje op, alleen in het Etraject, waar het verplicht is, zetten ze de helm op...

ik vind dat het ieder zijn eigen keus is, ik rij met hoedje in het Z op mijn paard, wellicht als mijn jonge paard ver genoeg is dat ik bij hem wel een cap opzet, het is maar net hoe hij zich gaat gedragen als hij later aan het werk moet.