Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:47

29 en 30 okt bitloos in Exloo! Verenigingen benaderen kan dus toch helpen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:09

Dat zal dan de 29e zijn, de 30e is het M en Z.

Sees

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:41

Hartstikke goed Yvank :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:03

Super!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:18

Exloo is toch nog wel een stukkie rijden voor mij maar wie weet dat de verenigingen hier in de buurt ook wel positief reageren. Even de wedstrijdagenda bekijken.

Is er al nieuwe van de Queen :D?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:19

Hulde voor je proactieve houding Yvank, respect :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:14

Nog geen nieuws van de Queen :D?

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:37

Kom op, waar blijven jullie nu? Ik voel mij meestal erg eenzaam...... |( Ik probeer op iedere bitloze wedstrijd te starten (als het enigszins te doen is qua afstand), maar ben meestal de enige bitloze ruiter.
Bij het NK bitloos in september, dat in Klundert werd gehouden, waren er maar 4 starters van buiten de manege (op manege De Niervaert in Klundert wordt bitloos les gegeven en er doen ook manegeruiters mee met KNHS-wedstrijden).

Ik ben eind 2010 begonnen met bitloos starten (nog paar wp in de B nodig), en mag inmiddels L2 gaan starten. Het gaat wat traag (heel weinig startmogelijkheden), maar ik heb het plezier in dressuur weer helemaal terug. Taar loopt bitloos een stuk beter. /3

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:41

Hier in de buurt wordt niks meer georganiseerd. Erg jammer dat het niet van de grond gekomen is.
En een NK bitloos? Daar heb ik niks over gehord.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:22

Ik wil wel bitloos starten in de M2 en zo verder omhoog naar het Z. Maar ja, dat willen ze toch niet toestaan. Ik heb nooit de kans gehad om bitloos te starten. Tja, reed toen al M en ja, dan ga je geen L2 bitloos starten natuurlijk. Echt jammer dat ze het nooit goed aangepakt hebben (aparte klassen, niet verder dan de L2). Als je gewoon tussen de rest had mogen rijden was het beter van de grond gekomen, net als gewoon in alle klassen toestaan.
Momenteel start ik helemaal niet (al 2 jaar niet meer en mis het eigenlijk ook niet). Maar soms heb ik wel weer zin om toch nog voor het Z te gaan. Maar aan de andere kant, het kost veel geld dat wedstrijdrijden. En dat heb ik niet over.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:09

Sees gaat in januari haar 1e onderlinge wedstrijd bitloos starten op de manege om te kijken of wij als combinatie er klaar voor zijn (vroeger wel M gereden maar dat is jááááááren geleden :o ) en om te kijken of poowns het eigenlijk wel leuk vinden. Ik doe nl. al wel SGW en springen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:45

Taar_tje schreef:
Kom op, waar blijven jullie nu? Ik voel mij meestal erg eenzaam...... |( Ik probeer op iedere bitloze wedstrijd te starten (als het enigszins te doen is qua afstand), maar ben meestal de enige bitloze ruiter.
Bij het NK bitloos in september, dat in Klundert werd gehouden, waren er maar 4 starters van buiten de manege (op manege De Niervaert in Klundert wordt bitloos les gegeven en er doen ook manegeruiters mee met KNHS-wedstrijden).

Ik ben eind 2010 begonnen met bitloos starten (nog paar wp in de B nodig), en mag inmiddels L2 gaan starten. Het gaat wat traag (heel weinig startmogelijkheden), maar ik heb het plezier in dressuur weer helemaal terug. Taar loopt bitloos een stuk beter. /3

Jij bent Danielle toch? We zijn ik keer beide bitloos gestart bij de bosgouwruiters in Boskoop. Helaas heb ik na dat seizoen mijn startkaar niet verlengd vanwege een blessure van mijn paard... Leuk dat jullie nog wel bitloos starten! :)

Het blijft inderdaad erg jammer dat het bitloos wedstrijdrijden niet van de grond is gekomen vanwege o.a. de regelgeving van de KNHS... -O-
Laatst bijgewerkt door Daan_O op 12-12-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:45

dubbelpost

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:55

Karin, weet jij als bitloos jurylid iets meer over de ontwikkelingen? Ik heb begrepen dat de pilot voor drie jaar zou gelden, dat betekent dat het op 1 april 2013 stopt. Is er een mogelijkheid dat de KNHS de drie soorten bitloze hoofdstellen die zijn toegestaan (sidepull, kaak- en kingekruist) gaat toestaan op reguliere wedstrijden, naast alle bitten waarmee je mag rijden? Of is het eind van mijn dressuurcarriere in de wedstrijdring in zicht....... (thuis trainen we gewoon lekker verder )??? :o

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:56

Danielle, is Ordeal weer in orde? Wat een pech, je ging zo goed op die wedstrijd!
We hebben inderdaad samen gestart.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:20

Nee, ik weet verder ook niks. :n
Ik denk niet dat ze bitloos, op welke manier dan ook, gaan toestaan tussen de 'gewone' ruiters.
Ze zijn bij de KNHS van mening dat de aanleuning zonder bit anders is dan met bit. Ik begrijp dat werkelijk niet en ik hoop dat er nog een evaluatie op het KNHS-centrum komt, maar vrees dat zelfs dat niet zal gebeuren. Ik denk echt dat het een stille dood sterft.
Volgens mij is het simpelweg dat ze het niet willen omdat ze het niet willen en daarom willen ze het niet... ^)

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:34

Ik heb contact opgenomen met de bitloze vereniging. De KNHS blijft het voorlopig toestaan in de huidige vorm, dus in een aparte rubriek en B t/m L2. Er is op korte termijn geen zicht op bitloos starten tussen de ruiters met bit en in M en hoger. Dus..... werk aan de winkel. Ik ga de juryleden die bitloos mogen jureren in mijn regio benaderen en vragen of ze data door willen geven wanneer ze jureren op normale wedstrijden. En dan de verenigingen vragen om een bitloze rubriek uit te schrijven, waarbij ik af zie van enige vorm van prijzen. Het gaat mij alleen om een startmogelijkheid. Oranje linten zijn niet zo leuk als je de enige starter bent...... Wie doet er mee in Zuid-Holland/Utrecht/Zeeland? Ik geef voorlopig niet op, ik heb nog een hele klasse te gaan....... *D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:52

Ik hoop dat er verenigingen zijn die je ter wille willen zijn. :)
Het nadeel is dan wel dat je altijd dezelfde juryleden treft omdat er niet zoveel van zijn.

Heb je contact gehad met Madeleine? Het is ook erg jammer voor haar dat het geen succes geworden is, zij heeft zich er enorm voor ingezet.
Ik had zelf ook wel een paar keer willen starten om het te promoten en te laten zien dat het zonder bit ook prima kan (ondanks dat het voor mij zinloos is in het L2 omdat ik al hoger geklasseerd ben) maar er is gewoon niks.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:21

Het is een beetje een vicieuze cirkel; ik zou namelijk best graag bitloos willen starten maar ik wil geen startkaart aanvragen als ik maar 3x per seizoen kan starten. Ik zou ongetwijfeld meer kúnnen starten maar ga liever niet mijn paarden 'blootstellen' aan een trailerrit van meer dan 1u heen en 1u terug :o. En dus líjkt de opkomst misschien laag en wordt dit wellicht verkeerd uitgelegd door te zeggen dat er weinig interesse is maar dat is niet zo. De drempel is gewoon te hoog en de concurrentie op dit moment te gering.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:39

Ik ben bestuurslid bij een rijvereniging, maar zou best wel is willen als het mogelijk is om op een gewone dressuurwedstrijd nog een aparte klassse uit te schrijven voor bitloos. Geen idee of daar belangstelling voor is en of dat kan

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:45

Danielle ik had je bericht even over het hoofd gezien geloof ik maar met Ordeal ging het goed, helaas loopt ze nu al een aantal weken weer niet helemaal lekker. Waarschijnlijk speelt de blessure toch weer op, mogelijk speelt er nog meer... -O-
goed dat je contact hebt gehad met de bitloze vereniging en je toch blijft inzetten en blijft starten!

Wat betreft de wedstrijden, het is inderdaad een vicieuze cirkel. Ik hoop dat de KNHS het bitloze rijden toch een keer een serieuze kans geeft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:49

Paardjes123 nou goed initiatief toch!!

Daan_O vervelend van je paard, hopelijk knapt ze snel op. Ik hoop toch dat als de markt vergroot, KNHS uiteindelijk ook niet anders kan dan volgen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:29

Dank je Sees :)
Ik ben bang dat, zeker zoals de huidige regelgeving is, de vraag naar bitloze wedstrijden niet dusdanig groot zal worden dat de KNHS hier niet meer omheen kan. Het is een beetje een kip-ei verhaal…

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:01

Daan, tja dat kan natuurlijk ook. Eeuwig zonde zou ik dat vinden maar goed. Misschien gewoon toch starten tussen de gewone combinaties en dan maar niet voor de punten...

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:58

Hey, ik zag dat er toch ineens weer een topic over bitloos starten opduikt of iig weer bovenkomt! Leuk! Ik wil nl voor 2013 een startkaart aanvragen. Ik had al begrepen dat het niet echt storm loopt :( Ik zat ook met het feit dat er zo ontzettend weinig bitloze rubrieken uitgeschreven worden, maar aan de andere kant is dat logisch als bij de verenigingen niet duidelijk is of er uberhaupt animo voor is. Dus... zelf achteraan gaan! Mijn plan was om in contact te komen met de juryleden uit mijn regio (Groningen/Friesland/Drenthe) en hen te vragen of te betrekken bij het achterhalen hoeveel combinaties er zijn die zouden willen starten en of we dan met elkaar weer de verenigingen kunnen benaderen. Kan ook landelijk natuurlijk.

Ben wel benieuwd of het de vereniging ook extra geld kost om een bitloze rubriek uit te schrijven naast de reguliere.

Misschien zou het een mogelijkheid zijn om meer mogelijkheden te creëren om te starten en als er onderling ook veel contact is en idem met bitloos juryleden kan dat wellicht richting KNHS een aanmoediging zijn :)*