FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:37

:') graan van 2 meter hoog _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:40

@adoratie en @liberia.

Mijn broer is biologisch boer. Heeft dezelfde opleiding als jij gedaan ( alweer wat jaartjes terug) , maar dat is inderdaad gewoon Heeeul hard werken net zo als een gangbare boer. en ook dan zit je erg veel op de trekker ( bijv een met een soort ligbedden eraan vast om handmatig onkruid te wieden ) En ook biologisch wordt er gewerkt met " bestrijdingsmiddelen ". Geen gif dat klopt. Maar er gaat echt wel wat over het land.

En graan van 2M hoog. No way.
Ben het wel met je eens dat de kwaliteit beter is, dat het beter is voor de natuur etc etc etc ..
Maar ook zij hebben gewoon problemen met de droogte hoor.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:05

hmm.. hier groeien de tarwe en spelt anders wel gemakkelijk mijn hoofd te boven en ik ben 1m70.. zoveel zal het dus niet schelen van die 2m ..
je kan idd niet alle gangbare of bioboeren over 1 kam scheren, maar toch zitten de gangbare veelal achter hun computer de cijfertjes na te kijken terwijl een BD-boer naar de planten staat te staren en dat kan je niet ontkennen!

adoratie

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:13

touwens ken ik ook heel wat BD-boeren die niet eens een trekker bezitten maar alles met het paard doen, ook in nl en be..

Het is gewoon wel zo dat gangbare boeren veelal 'luier' zijn dan BD-boeren.. zoals laatst met de mislukte spinazie-oogst; De spinazieteelt is mislukt door de snelle groei van het onkruid en hiet niet inwerken van de pesticiden vanwege aanhoudende droogte.. ja komop zeg! pak er dan ff de schoffel bij of de wiedeg maar ga niet zitten mekkeren terwijl je onkruid met bossen uit de grond schiet.. huur desnoods wat vietnamezen in om met de hand te komen wieden zoals ze hier doen (Noorwegen, 160ha, volledig trekkerloos).
aanhoudende droogte, ja, dat zag je al aankomen.. trek wat buizen door je land en ga irrigeren of zie dat ju humus-gehalte hoog genoeg is waardoor de bodem ookbvb veel langer vochtig blijft, zorg voor bodembedekking.. zovele mogelijkheden en opties.. alleen, ze denken er niet aan.. want welke boer kijkt nu nog naar zijn bodem, ohja, geen enkele.. behalve die menige BD-boer.. en die heeft helemaal geen last van niets! want die is voorbereid en houd alles nauwgelet in de gaten!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:16

.
Laatst bijgewerkt door shan op 07-06-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:25

adoratie schreef:
hmm.. hier groeien de tarwe en spelt anders wel gemakkelijk mijn hoofd te boven en ik ben 1m70.. zoveel zal het dus niet schelen van die 2m ..
je kan idd niet alle gangbare of bioboeren over 1 kam scheren, maar toch zitten de gangbare veelal achter hun computer de cijfertjes na te kijken terwijl een BD-boer naar de planten staat te staren en dat kan je niet ontkennen!

dan zou ik daar graag een foto van zien, hier staat het graan op misschien 60cm [ als het al zo hoog staat ]en veel hoger zal het niet worden.
ik heb nog nooit graan gezien wat boven mijn hoofd groeit , wel mais word zo hoog
misschien ben je in de war met dat?

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:55

mirgino schreef:
adoratie schreef:

dan zou ik daar graag een foto van zien, hier staat het graan op misschien 60cm [ als het al zo hoog staat ]en veel hoger zal het niet worden.
ik heb nog nooit graan gezien wat boven mijn hoofd groeit , wel mais word zo hoog
misschien ben je in de war met dat?

_O- _O- _O- ik denk ook dat ze mais bedoel wahaha.

Hier is het hooi ook schaars en onwijs duur~! 3x zo duur dan vorig jaar en als je ziet wat er van het land afkomt is het niet veel.
En dat boeren klagen tja ik snap het wel hoor het is nooit goed. Te veel regen te weinig regen is allemaal prut voor het land.
Oogst loopt in de soep boer minder geld en consument betaald gewoon veel wanneer het probleem in heel het land er is.
En boer zijn is gewoon simpelweg heel hard werken!
Wel ben ik overtuigd nu het tarwe ook niet echt groeit en dus minder opbrengt dan normaal dat de tarwe prijzen duur gaan worden.
Er wordt nl geschreven in oa de akker dat de wereldvoorraad wat opraakt. Dus dat zien we volgend jaar ook weer overal in terug qua prijs.

Verder zie ik aan inkoopprijzen van oa paardenvoer/bodembedekking dat de prijzen giga omhoog schieten en kan ik me dus voorstellen dat er stallingen zijn waarbij de prijs wel omhoog moet gaan om het nog rendabel te maken.
Laten we hopen dat we volgend jaar een wat 'normaler' nl's voorjaar krijgen :)

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:38

bij ons is vandaag ook de mededeling gedaan dat de stalling per 1 july met 15 euro omhoog gaat, maar best redelijk aangezien we vrij goedkoop zitten voor wat je krijgt. Laatste keer dat we omhoog zijn gegaan is 5 jaar geelden. Afgelopen jaar hadden we eigenlijk al omhoog moeten gaan, maar wilden et toch ff uitstellen.. maar nu moet t wel met deze absurd hoge prijzen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:46

MariekeB schreef:
Ben het wel met je eens dat de kwaliteit beter is, dat het beter is voor de natuur etc etc etc ..

Je moet er ook tegen práten...
:')

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:00

Sonja schreef:
MariekeB schreef:

Je moet er ook tegen práten...
:')

_O-

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:12

En knuffelen... Voorlezen uit t boek van prinses Irene helpt ook dan zie ze echt overal groeien...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:49

balloon schreef:
Wat zijn er trouwens belachelijke prijzen! Wij blijven na het verhogen van het stalgeld nog onder de 150 euro. Ruime boxen, weidegang, kuilvoer, stro, ontwormen, krachtvoer en buitenbak met verlichting inbegrepen. Paarden worden buiten gezet 's ochtends en in de koudere maanden ook weer door ons binnen gezet.
Excl. Uitmesten. Daar vragen we 50 euro p.m. voor. Bij enkele keer niet aanwezig doen we t voor niks.

Ik heb uitgerekend dat wanneer ik de paarden hier het hele jaar door 's nachts op stal moet zetten en dus het hele jaar door strooisel (hennep of gehakseld koolzaadstro) verbruik en hooi bij moet voeren, dat ik, wil ik een marge hebben van zo'n €75,- per maand per paard voor onderhoud en overige kosten (maximaal 3 "andermanspaarden", maar wel alle lasten en kosten van nieuwe stal, 3ha weide, paddock/bak, omheining etc), ik ook al kom op een gemiddelde prijs van zo'n 150 euro per maand. En dat is zonder wormenkuren.
Zal wel komen door het dure strooisel en duur hooi inkopen en onderhoud wat ik moet laten doen door loonbedrijf... (aangezien ik te weinig paarden heb om in de zomer voordroog door te kunnen voeren)

Ik kan de kosten lager houden door de paarden in de zomermaanden 24/7 buiten te houden (deel weide, deel paddock) zodat er dan vrijwel geen strooisel gebruikt wordt en minder bijgevoerd hoeft te worden. Verder rijden we de mest met de hand over het land uit omdat dat ook al zo'n 150 euro per keer moest kosten, dat 2x per jaar... Dan zie je je marge letterlijk oplossen in de mest

Maar hier merk ik echt wel dat alles veel duurder wordt.
De uurtarieven van de loonbedrijven, de prijs voor persen en wikkelen, de kosten voor inkoop van hooi, de kunstmest, het krachtvoer, het strooisel, omheiningmateriaal, zand... (en de BTW is voor bepaalde dingen omhoog)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:51

mirgino schreef:
:') graan van 2 meter hoog _O-

Dat kan, want mais valt onder de graansoorten. Graan is een verzamelwoord. Ook rijst behoort tot de granen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:32

adoratie schreef:
Biologisch, natuurlijk graan word wel 2m hoog.. mss iets minder grote halmen, dus minder graan, maar wel 10x zoveel stro..

Wat een romantische lofzang voor de biologische landbouw.

Hoe ga je zulk hoog graan dorsen? Met de hand of een maishakselaar?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:14

met de bosmaaier:P
whahahaha!!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:20

Ik vind het niet meer dan logisch dat de prijzen van pensionstalling ed omhoog gaan. Wij hebben een akkerbouwbedrijf. T koolzaad hebben we al omgeploegt omdat het verdroogt is. ( 2x ingezaaid. Eerst door ganzen opgegeten en toen verdroogt = 2000 euro in de achteruit) Nu zit er mais in. T graan is dramatisch. Aardappels en mais zijn zeer snel veel water nodig. T is niet alleen nu dat we last hebben van de droogte door weinig opbrengst. Kijk volgend jaar is wat het zaaizaad en pootgoed kost! We verdienen dit jaar minder en volgend jaar kunnen we veel meer betalen voor t zaaizaad en pootgoed. 2x niet goed.

En dat boeren altijd klagen.. Nieuws niet gevolgt? Het is heel lang geleden dat het zo droog was. En als je afhankelijk bent van de natuur met je inkomen..... Heb je geen invloed op. Sproeien heeft geen zin want dat verdien je nooit terug met de gasolie prijzen van tegenwoordig en al die uren werk die er in zitten

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:33

@ adoratie

Ik vind dat je een beetje kortzichtig bent. Biologische boeren zonder trekker? 160 Ha ploegen of cultiveren met het paard? Volgens mij ga je terug in de tijd en een nulletje van die ha af. Graan van 2 meter hoog is onmogelijk. Daar is het ook te slap voor. Ik denk dat je mais bedoeld en ook de mais is nu nog niet zo hoog want t zit net een maand in de grond. En lengte in een gewas zegt niet alles. Als de korrel maar goed is. Daar gaat het uit eindelijk om. Bij graan is het stro ook bijzaak. Beter voor de grond is om het stro op het land te laten en door de grond heen te cultiveren voor meer structuur.
Wij zijn gangbaar ( om het zo maar te noemen) en je beschrijft ons als criminelen die geen verstand van natuur en gewas hebben. Volgens mij als je dat niet hebt hoef je geen akkerbouwer te worden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:53

balloon schreef:
Voor de klagende eigenaren die hun viervoeter bij iemand in pension hebben: Wees blij dat er plaatsen zijn waar je je paard kan stallen, anders kon je niet eens een paard bezitten.

Dat vind ik kort door de bocht zeg..

Ik móet niet op pension staan, ik heb hier zelf voor gekozen. Waarom? Omdat ik dan zelf geen bak / paddock hoef aan te (laten) leggen, ik ook eens een dagje weg of op vakantie kan, er (bijna) de hele dag toezicht is op de paarden terwijl ik werk en ik het ook nog eens gezellig vind om met anderen mij hobby en passie te delen.

Zou ik alles in eigen beheer doen, dan zou ik dus niet meer op vakantie kunnen, minder makkelijk een dag op stap kunnen gaan, er is overdags geen toezicht op de paarden en je mist het gezellige kletspraatje wat je op stal hebt en evt. advies / oplettend oog van stalgenoten.

Maar het is echt onzin om te stellen dat je geen paard kunt bezitten als er geen pensionstallen zouden zijn.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:25

Het zomergraan groeit wel degelijk wel mijn hoofd te boven.. en neen! uiteraard geen mais, denkje dan dat ik echt zo achterlijk ben? Ik ben opgegroeid op de boerderij, grootgebracht achter de ploeg.. mij moet je echt niets vertellen over gewasherkenning!
Zoals ik al zei worden de spelt en tarwe hier makkelijk giga hoog, zodanig dat ik er niet overkijken kan.. en ja, er zijn nog bedrijven van meer dan 100ha waar ze alles via paardentractie doen.
Ploegen is btw niet noodzakelijk voor de bodem als je een goeie structuur hebt etc etc.. veel te lange uitleg en uiteraard geen enkele bokker die me zou geloven, dus waarom nog de moeite doen.. ik ben opgegroeid op een BD-bedrijf van 184ha, zonder trekker, zonder electriciteit, wel 72 fjorden .. ga jij me nog vertellen dat het niet kan?
Als jij dat niet kan geloven, ben jij heel kortzichtig en niet ik!
2 mensen met een paard doen eveneveel als 1 man met een trekker en guess what.. wat wij doen is beter voor de bodem, het milieu en de arbeidsmarkt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:04

Waar staat dat graan bij Kampen? want dat wil ik weleens even bekijken.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:13

@ adoratie en wat is jou lengte?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:45

Ik stel een bedrijfsbezoek aan adoratie voor!

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:54

Gaat lekker off-topic hier!
De eerste reacties die ik hier las vond ik nogal schrikbarend. Het rendabel maken van een paardenbedrijf is toch echt niet zo eenvoudig als men hier redeneert. Het is niet alleen stro en hooi maar ook nog de brokken en afvoer van mest. En het wordt echt niet veel goedkoper meer.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:17

Mee eens jasmijn, en dan al het werk/zorg en onderhoud kost ook een hele hoop!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:54

Zilvermoon schreef:
Ik stel een bedrijfsbezoek aan adoratie voor!

Ik ook, daar wil ik best een eindje voor omrijden hoor!