Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:37

De tranen sprongen in mn ogen bij het 2e filmpje. Zó lang je paard laten spinnen kán gewoon niet goed zijn.
Nou is natuurlijk niet iedere westernruiter zo, maar ik denk dat dit idd niet echt iets nieuws is, onder de reiningruiters wordt volgens mij wel vaker zo hard gereden.. Ik snap niet wat je er mee wilt bereiken, hiervan raakt het paard toch alleen maar in de war, hij weet nooit wanneer die het goed gedaan heeft.

Geef mij maar lekker lol met je knol!!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:38

Ik snap ook niet wat er mis is met de spin van Rieky of het fencen.
Niet dat ik het getrek van Craig goedkeur hoor...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:38

essiedepessie schreef:
Ik sta ook niet per definitie aan "jullie" kant van de discussie.

Nee ik vind het craig filmpje geen fijn beeld geven en ik word er ook niet blij van.

Maar het is epona tv, en dus behoorlijk selectief en suggestief camera en montage werk.

Dat staan in de beugels en hangen aan de shank (mag god weten hoe het mondstuk eruit ziet) is geen selectief en suggestief camera werk!
En als je kunt lezen zijn er al genoeg bokkers die het in real-life hebben gezien , ook is er in het verleden ruimschoots gediscuseerd hierover op bokt. Echter alleen op het westernforum waar de overige mensen niet tot nauwelijks komen. Nu staat het op de voorpagina en treft het wel mensen die niks of weinig met western hebben en dus het grotere publiek.

Ik vind eponatv wel goed. misschien soms wat overdreven maar wel enorm wakker schuddend!
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 26-05-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:39

Kaf en koren lijkt zich hier te scheiden............

mika11

Het spinnen gaat zo lang achter elkaar door?

Lieuwkje_90

Heel spijtig is dit.. Hopelijk gaan ze er nu eindelijk iets aan doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:40

essiedepessie schreef:
... en montage werk.

Als je hiermee doelt op de duur van de spin dan ben je waarschijnlijk nog niet zo vaak bij een westernwedstrijd zitten kijken... Ik heb op de Amerikana wel es naar een van onze landgenoten zitten kijken en geteld... bij 50 ben ik gestopt... :n

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:41

Nogmaals, ik keur het niet goed, ik vind dat staan in de beugels en zoveel mogelijk kracht zetten om haar in haar waffel te trekken ook geen schoonheidsprijzen verdienen.

Maar, en nu even heel eerlijk, is het jullie nooit overkomen dat je in je woede eens dingen hebt gedaan bij je paard waar je snachts nog wel een uurtje over wakker hebt gelegen?

Hier komen grote geldbedragen bij kijken, en de druk is dus vele male hoger...

nog een keer, ik vind het niet mooi, en vind ook niet dat het zo hoort.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:42

lienbono schreef:
Heel spijtig is dit.. Hopelijk gaan ze er nu eindelijk iets aan doen.

Nah, ook stallen waar zo wordt gereden die profileren zich op bokt als vriendelijke stallen hoor. En achter gesloten deuren zal het zo blijven gaan...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:43

essiedepessie schreef:
Nogmaals, ik keur het niet goed, ik vind dat staan in de beugels en zoveel mogelijk kracht zetten om haar in haar waffel te trekken ook geen schoonheidsprijzen verdienen.

Maar, en nu even heel eerlijk, is het jullie nooit overkomen dat je in je woede eens dingen hebt gedaan bij je paard waar je snachts nog wel een uurtje over wakker hebt gelegen?

Ja tuurlijk wel, maar dat is geen excuus en daar heb ik spijt van.
En daar zit het verschil.........

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:43

Jaycee_ schreef:

Ben ik helemaal met je eens. Rieky rijdt haar paard netjes en spint rustig, nog niet eens op top snelheid. En ze weet ook heus wel wanneer het paard genoeg gedraait heeft, en dit is niet de eerste keer dat ze hem spint, het paard is er op getraint.

Het fencen wordt wel erg aangedikt over hoe dramatisch het wel niet is, de meeste mensen die hier reageren hebben zelf nog nooit op een reiner gezeten en weten hoe die kan reageren.

Craig is even hard voordat hij de ring in gaat, dit vind ik ook geen fijn beeld, maar voor de mensen die niet weten waarom hij dit doet, hij wil het paard wakker maken en zorgen dat hij volledig op hem let. Maar dat had ook iets zachter gekunt natuurlijk...

Wel erg jammer ook dat er geen beelden getoont worden van mensen die wel correct rijden en hoe zij hun spins of rundowns rijden.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:44

ik vind elke sport op topniveau walgelijk en de spullen die ze bij western rijden gebruiken zijn te gek voor woorden die stangen en die achterlijke sporen en ze gebruiken het echt wel hoor, ben ook geen fan van reining dat vind ik een achterlijke sport en is eigenlijk gewoon je paard slijten!

bij elke tak op top niveau gaat het paarden welzijn naar beneden dat komt door geld en vooral ego!

Ben ook meteen genezen van die Rieky Young bah is gewoon mishandeling beide fimpjes en als is het maar 3 min is naar mijn mening 2 min en 58 sec teveel.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:45

@ ellie: eens!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:46

Charique schreef:
ik vind elke sport op topniveau walgelijk en de spullen die ze bij western rijden gebruiken zijn te gek voor woorden die stangen en die achterlijke sporen en ze gebruiken het echt wel hoor, ben ook geen fan van reining dat vind ik een achterlijke sport en is eigenlijk gewoon je paard slijten!

bij elke tak op top niveau gaat het paarden welzijn naar beneden dat komt door geld en vooral ego!

Ben ook meteen genezen van die Rieky Young bah is gewoon mishandeling beide fimpjes en als is het maar 3 min is naar mijn mening 2 min en 58 sec teveel.

Wauw hoezo je trapt mensen helemaal de grond in met je opmerking..

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:47

Niet om het een of ander maar ik geloof dat heel veel western ruiters die stop zo oefenen.
En tuurlijk ook onder de spring en dressuurruiters zitten rotte appels maar sorry daar wil ik ook niet bij horen. :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:47

Elliebelle schreef:
Jaycee_ schreef:

Ben ik helemaal met je eens. Rieky rijdt haar paard netjes en spint rustig, nog niet eens op top snelheid. En ze weet ook heus wel wanneer het paard genoeg gedraait heeft, en dit is niet de eerste keer dat ze hem spint, het paard is er op getraint.

Het fencen wordt wel erg aangedikt over hoe dramatisch het wel niet is, de meeste mensen die hier reageren hebben zelf nog nooit op een reiner gezeten en weten hoe die kan reageren.

Craig is even hard voordat hij de ring in gaat, dit vind ik ook geen fijn beeld, maar voor de mensen die niet weten waarom hij dit doet, hij wil het paard wakker maken en zorgen dat hij volledig op hem let. Maar dat had ook iets zachter gekunt natuurlijk...

Wel erg jammer ook dat er geen beelden getoont worden van mensen die wel correct rijden en hoe zij hun spins of rundowns rijden.

Paard wakker maken?
Even hard?
Dus dat doe je zo.
Leuke manier is dat dan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:48

mika11 schreef:
Het spinnen gaat zo lang achter elkaar door?

Normaal niet, in de proef moet' ie 3 of 4 keer... Om een of ander rede die ik ook nooit zal snappen, denken sommige trainers dat een paard leert van 50 spins achter elkaar... (en dan ben ik nog van mening dat de inrijbak geen plek is om te 'trainen'. Maar da's een andere discussie... )
Er zijn ook trainers die hun paard eerst compleet in't schuim moeten rijden omdat'ie anders te heet is in de ring... Ook dan doe je in mijn ogen érgens iets niet goed (het is vrij gebruikelijk om je wedstrijdpaard op kilo's 'prestatievoer' te zetten... wellicht dat dat er iets mee te maken heeft <<) )

Maar dit is dus geen 'montage'...

Elliebelle, zoals jij schrijft klinkt toch als 'goedpraten'... ookal zijn er ruiters die het wel netjes doen (en ja, die ken ik gelukkig ook), ook een heel belangrijk deel van de wedstrijdruiters doet het - m.n. in de reining - op show óf thuis, niet netjes. En ja, ik weet echt waar ik 't over heb (ik zit langer in de westernsport dan jij oud bent ;) ) en heb ondanks dat ik geen reiningruiter ben ook menig reiningpaard gereden. Het is BS om te zeggen dat een reiningpaard 'wakker gemaakt' moet worden, of dat een reiningpaard 'anders zou reageren' dan welk ander paard... allemaal onzin... het kan ook netjes, ook op hoog niveau... duurt dan alleen misschien ietsje langer en dat heeft men er gewoon niet voor over.
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-05-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

essiedepessie schreef:

Dus poor Craig was angry...arme ziel.

YankeeBoy

Ik kan er eerlijk niet bij dat er hier mensen zijn die hier niet van walgen.
Dat die paarden dit allemaal pikken, ongelooflijk.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:49

Dat is wat jij hier in leest, niet wat ik schrijf Cowgirl

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:49

Maar dat had iets zachter gekund zeg je. Hoe lang rijdt hij nou al? Hij is geen beginner, als het in zijn ogen zachter had gekund, had hij 't ook zachter kunnen doen. Hij kiest er voor om het paard op die manier in de mond te rukken - ik weet er geen beter woord voor. En de uitspraken daarna... Hij weet dondersgoed waar hij mee bezig is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:50

leuke sport..de rollkur heeft inmiddels de western sport ook bereikt....en vooral ook heel vriendelijk spoorgebruik.Paard uit het eerste filmpje zal wel lek zijn ongeveer.

Ragdollcat

Jeeeeeetje, wat is dat voor een idioot zeg???????????? die kan niet rijden zeg, alleen maar mishandelen, arme paard, die gaat vroeg naar de kloten ivm overbelasting in de rug,benen en hals.

Als ik dat paard was geweest had ik m allang eraf gesodemieterd en werd ik helemaaaal onhandelbaar.

Ik wist het wel: westernrijden is niet altijd zo paardvriendelijk als men zegt, dit is gewoon hardhandig aanpakken en grof omgang met paarden zodat het dood en dood gehoorzaam is uit angst voor pijn. Dit is gewoon paard bangmaken en pijnigen zodat ie wel precies moet reageren, bijv. kapotte mond is heel gevoelig dan is ie op de pinken te rijden, ff voordat ie de ring ingaat paardje pesten/verpesten en dan zogenaamd laten zien hoe goed ie is. Hier ga ik van over mijn nek.

essiedepessie

@ auth: Weet ie ook, de beste man wil gewoon graag met het geld naar huis, en de eigenaar van Lil Miss Addy Tude wil denk ik ook wel dat hij de geldprijs mee naar huis neemt ;)

Luckystory

Jaycee_ schreef:

En dat zal wel het grootste probleem wezen,... Dat het 'normaal' gevonden wordt.
Jullie zijn er blijkbaar ook blind voor.

Ik ben 1 keer bij Burgmeijer geweest en nietsvermoedend de training gekeken.
Wat in dat filmpje te zien is, is misschien nog net op't randje. Maar wat ik toen in haar training zag was nog 10 keer langer dan dit.
Dat was serieus minstens 15 minuten alleen maar spins oefenen. Met af en toe heel even stoppen, kwestie van het beest niet omver te laten duizelen waarschijnlijk?
En ik stond er toen zelf op te kijken, dus niks montage of camerawerk.
Om dit nou zo terug te zien, bevestigt voor mij alleen dat het deel uitmaakt van haar dagelijkse training.