Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:04

Vala, ik kan heel goed zeggen dat ik het dier in had laten slapen om 2 jaar leed te voorkomen.
Dat weet ik namelijk, ik neem ALTIJD de beslissing met als doel het beste voor het dier te kiezen. Met of zonder hulp en meningen van anderen, maar in dit geval is het wel héél duidelijk wat beter voor het paard was geweest.
Ik stap dan over mijn eigen gevoel heen. Het janken, het gevoel komt later wel, maar ik ben heel goed in staat om in het belang van mijn dier een beslissing te maken. En met mij vele anderen. En ja, die ervaring heb ik. Afgelopen maandag nog helaas.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:07

Brainless schreef:
@Simodi
Klopt..
Ik heb mijn pony voor minder in laten slapen. (nog erg genoeg..)
Vooruitzicht was maanden pijn en de kans op een pijnloos herstel was ook nog eens klein.

Ik mijn paard dus ook ...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:08

Yinnar schreef:
En voor mij blijft het een feit dat niemand van ons het herstelproces van dichtbij heeft meegemaakt en we dus niet kunnen oordelen.
Een mening heeft iedereen recht op maar zolang men er niet bij is geweest kan men niet oordelen over de eigenaren of over het paard.

Maar het herstelproces had ik mijn paard dus niet eens door laten maken. Rare zin.

Vala schreef:
Niemand maar dan ook niemand behalve de eigenaar kan zo'n beslissing nemen. Wij hier vanachter de computer kunnen dat absoluut niet. En zeggen: ik zou dat nooit doen is ook heel makkelijk vanachter een toetsenbord en je absoluut niet kunnen voorstellen wat er in zo'n situatie gebeurd, hoe je zelf reageert en hoe je paard reageert. Je kunt denken hoe je reageert maar totdat je zelf zoiets dergelijks meemaakt zul je dat nooit zeker weten!

Onzin.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik zulke situaties keuzes maak in het belang van het dier. En niet keuzes die in mijn belang zijn, om mijn gevoelens te besparen.

Chaos

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:09

Brainless: exact hetzelfde hier, afgelopen december. Tragisch.

En nog vele gevallen meegemaakt.

Men moet ALTIJD voor het dier kiezen, en niet een keus baseren op jouw gevoel, of om je eigen gevoelens te besparen!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:10

Zoveel mensen zoveel meningen en ik denk niet dat we elkaar moeten trachten te overtuigen van elkaars gelijk. Ieder doet waar hij/zij zich het beste bij voelt. Ik zou afgaan op het paard en de strijd aangaan. Ik zou echter mensen niet veroordelen die dit om wat voor reden dan ook niet doen. Ik denk dat het op deze manier een oeverloze welles/nietes discussie wordt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:12

Jeetje, wat moet die n pijn hebben gehad!
Hoezo is eigenaar egoist? Wij zeggen toch ook niet over mensen dat ze maar dood moeten als ze verbrand zijn? ;s

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:12

Yinnar, misschien ligt het aan mij, maar ik BEGRIJP mensen niet die "de strijd aangaan" terwijl het OVERDUIDELIJK is dat het paard lange tijd moet "LIJDEN".

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:13

@Yinnar
Ik ben afgegaan op de dierenartsen.
Mijn emotie schreeuwde: opereren.
Rationeel gedacht en met de pony in mijn achterhoofd was opereren eigenlijk helemaal geen (goede) optie.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:15

Ik durf niet te kijken naar de foto's :o
Overigens weet ik niet goed wat ik ervan moet vinden; achteraf bekeken is het erg fijn dat het paard er is door gekomen, maar de vraag is of het al die pijn waard was voor zijn verdere bestaan? Kan hij nog wel gewoon mee in de kudde? Blijft de huid niet altijd trekken, zelfs als het genezen is, en is het paard niet blijvend getraumatiseerd?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:16

Wie zegt dat het paard dood wou?! Je gaat een mens die 70% verbrand is toch ook niet dood spuiten? Waarom krijgen die paarden dan geen kans? Ik denk dat je als eigenaar wel aan je paard merkt of het wilt opgeven of niet. Daar zou mijn beslissing vanaf hangen. Als ik zie dat mijn paard door bijt en vecht, ga ik der echt niet laten inslapen. dat is mijn mening, en ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die hun paard direct laten gaan, maar ik vind een leven veel waard. Oke, het paard heeft 2 jaar moeten herstellen, had ze pijn of niet, dat weten we niet. Maar als ze nu zonder pijn nog 10 jaar kan leven, was het toch de moeite waard lijkt me.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:16

xxelviraxx schreef:
Er heeft ook een verhaal van een ander paard op bokt gestaan die ook ver verdrand was. Daar wordt ook weer mee gesprongen. Dat was een schimmel.

Edit ; topic gevonden. [ITP] Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet vinden. Vind het aan de ene kant voor het paard fijn dat het nog een kans krijgt maar aan de andere kant wat voor een kans

Sorry maar dat topic vind ik echt ziek. Gaan ze met het paard springen terwijl hij nog niet eens helemaal hersteld is. Als je er voor kiest om hem niet in te laten slapen, zorg dan ook dat hij genoeg tijd krijgt om te herstellen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:17

@ gamblerscup

Dat je het niet snapt neem ik je niet kwalijk. Ik respecteer jouw keuze als jij de mijne nu respecteert. Nogmaals je weet niets van de herstelperiode van dit paard evenmin van die van mij. Ik heb een weloverwogen keuze gemaakt tezamen met nog een paar andere mensen omdat ik wilde voorkomen dat het vanuit egoisme was maar zij deelden dezelfde mening. Deze pony wil graag dus we gaan ervoor! Nogmaals je moet dit meemaken wil je erover kunnen oordelen. Misschien had ik voor die periode wel een hele andere mening gehad.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:19

Brainless schreef:
@Yinnar
Ik ben afgegaan op de dierenartsen.
Mijn emotie schreeuwde: opereren.
Rationeel gedacht en met de pony in mijn achterhoofd was opereren eigenlijk helemaal geen (goede) optie.

Ik ben ervan overtuigd dat jij in deze kwestie ook een weloverwogen keuze hebt gemaakt.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:19

wat is lijden?
Wat is 2 jaar op een leven.
Ik denk, dat je pas hier kan over oordelen als je hetzelfde hebt meegemaakt maar gelukkig maken we niet allemaal hetzelfde mee.
Dieren gaan heel anders met pijn om dan wij mensen.
Het paard ziet er nu best wel goed uit en als ze vanaf nu een fijn leven kan leven is het toch goed.?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:20

@renatevb
Geen 1 dier wilt dood, wat hij ook mankeert, daarnaast staat in het artikel dat het paard 2 jaar lang (zeer) pijnlijke behandelingen en huidtransplantaties heeft moeten doormaken.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:20

iedereen zijn eigen mening maar als er goede kans was dat het paard beter zou worden(ookal blijven de littekens) was ik er ook voor gegaan, denk is aan alle mensen om je heen die verbrand zijn, en die ook geleden hebben, maar die ooh zo blij zijn dat ze nu nog leven ookal zitten ze onder de littekens.
tuurlijk is het een lange weg en tuurlijk zal het pijn doen maar het leven is wel iets speciaals wat je zeker niet moet afpakken zonder te vechten, maar er moet natuurlijk wel vooruitgan komen en de pijn moet wel uitendelijk weg gaan natuurlijk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:22

Blugh. Dat andere topic hoef ik ook niet meer te zien. Misselijkmakend, vrolijk springwedstrijdje starten. Ik krijg daar echt letterlijk rillingen van.

En als men nou eens op houdt de vergelijking mens/paard te maken.
Mensen willen ook opgeven, maar moeten door.
Mensen zouden willen dat ze de brand niet overleefd hadden.
Mensen kunnen worden voorgelicht, weten wat ze te wachten staat, waarom ze keer op keer geopereerd worden.
Mensen kunnen relativeren, en weten waar de pijn voor is en weten dat het ooit minder wordt of zal wegblijven.
Mensen worden kunstmatig in coma gehouden omdat de pijn niet te verdragen is.

PAARDEN NIET!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Chaos op 11-05-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:23

Ik word eigenlijk een beetje ziek van het bericht.
Dat je een paard koste wat het kost in leven wilt houden. Wat moet dit paard meemaken/krijgen voordat de eigenaar(s) overgaan tot inslapen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:23

Paard ziet er nu best goed uit? Welke foto's heb jij gezien?
Ik vindt het niet fijn eruit zien hoor... :n

Maar dat is misschien ook gewoon een meningsverschil.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:25

Gini: Niks denk ik. :P

Dit is denk ik het heftigste wat je mee kunt maken, dus als ie straks een gat in zijn pees heeft bijv. is dat een eitje om te overwinnen natuurlijk. Het paard zal het wel willen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:27

Petje af voor de eigenaren niks met egoisme te maken maar met liefde als het absoluut niet haalbaar is zullen de DA er ook echter niet aan mee werken.

Snap niet dat iedereen hier zo zeurt.....misschien zijn zij egoistisch

Kellytjuh2

simodi schreef:
Eigenlijk denk ik dat hier ook alleen mensen zouden moeten/kunnen reageren, die zelf te maken hebben gehad met een ernstig ziek of gewond paard en voor zo'n zelfde keuze hebben gestaan ... dan weet je op zijn minst een beetje waar je het over hebt ....

Mag het alleen met een paard zijn? :o heb het met me hond en en een familielid meegemaakt (niet verbrand maar toch ernstig ziek)
Anders meld ik me wel af ;(

Brainless

u_nnamed schreef:
iedereen zijn eigen mening maar als er goede kans was dat het paard beter zou worden(ookal blijven de littekens) was ik er ook voor gegaan, denk is aan alle mensen om je heen die verbrand zijn, en die ook geleden hebben, maar die ooh zo blij zijn dat ze nu nog leven ookal zitten ze onder de littekens.
tuurlijk is het een lange weg en tuurlijk zal het pijn doen maar het leven is wel iets speciaals wat je zeker niet moet afpakken zonder te vechten, maar er moet natuurlijk wel vooruitgan komen en de pijn moet wel uitendelijk weg gaan natuurlijk

ehhh ik wil eigenlijk niet de vergelijking maken, maar dit is heeeeel relatief.
Hoeveel vrouwen laten een abortus plegen omdat hun kindje in meer of mindere mate gehandicapt is?

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:30

Sorry maar dit is echt zielig! Ik zou er niet eens over na moeten denken! Ik had hem gelijk laten inslapen! misschien is het in zo'n geval heel moeilijk maar een paard hoef je niet zo te laten lijden en hij was al 11 jaar. niet dat dit nou verschrikkelijk oud is maar voor dat geld zou ik het er echt niet voor over hebben! en elke dag weer kijk je naar die verschrikkelijke brandwonden! ik moet er niet aan denken!!

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:31

Chaos schreef:
Blugh. Dat andere topic hoef ik ook niet meer te zien. Misselijkmakend, vrolijk springwedstrijdje starten. Ik krijg daar echt letterlijk rillingen van.

En als men nou eens op houdt de vergelijking mens/paard te maken.
Mensen willen ook opgeven, maar moeten door. Mensen zouden willen dat ze de brand niet overleefd hadden. Mensen kunnen worden voorgelicht, weten wat ze te wachten staat, waarom ze keer op keer geopereerd worden. Mensen kunnen relativeren, en weten waar de pijn voor is en weten dat het ooit minder wordt of zal wegblijven. Mensen worden kunstmatig in coma gehouden omdat de pijn niet te verdragen is.

PAARDEN NIET!!!!!!!

het klopt dat je paarden niet moet vergelijken met mensen, maar die wat je nou typt vindt ik een beetje onzin, ik ken genoeg mensen met brandwonden ook ik het gezicht die BLIJ zijn dat ze de brand overleeft hebben, dat ze hun familie weer kunnen zien en hun kinderen, dus ik weet niet hoe je daarbij komt dat mensen het zouden willen dat ze de brand niet overleefd hadden??

en net wat is zeg ieder zijn eigen mening maar ik vind gewoon als de pijn nog draagbaar is zou ik er gewoon voor gaan en ik weet zeker dat het paard dit zelf ook aangeeft, het leven is te mooi, ook voor een paard om door zon tegenslag het leven af te pakken