Zebra uit Texas begint aan een springcarriere *filmpjes*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SFTW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:35

Het is in ieder geval een gaaf gezicht en erg apart!

Tammy_

Re: Zebra uit Texas begint aan een springcarriere *filmpjes*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:16

ik vind het een heel grappig gezicht, alleen vind ik de ruiter toch wel te groot om er op te rijden. voor de kar vind ik wel een leuke, idee voor de menners hier, een zebra-tweespan?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:19

Paarden zijn door doorfokken en fokken op bepaalde eigenschappen in de loop der jaren geschikt(er) geworden om op te rijden. Zebra's zijn hier niet op gefokt, die planten zich in het wild voor op andere eigenschappen als wij de paarden op fokken.

Erg 'bijzonder' om te zien, met een paar jaar gericht fokken denk ik dat een zebra makkelijk geschikt kan worden als rijdier :).

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:59

_Pretty schreef:
Ik vind het ook niet echt top hoor, KellyDV.
Ten 1e vind ik haar te lang, ten 2e zijn die dieren er niet op gebouwd, en ten 3e snap ik sowieso al niet dat je een kudde dier met zn 2en houd, terwijl die beestjes lekker in het wild op de savanne horen...

Helemaal mee eens..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:52

_biondaa schreef:
_Pretty schreef:
Ik vind het ook niet echt top hoor, KellyDV.
Ten 1e vind ik haar te lang, ten 2e zijn die dieren er niet op gebouwd, en ten 3e snap ik sowieso al niet dat je een kudde dier met zn 2en houd, terwijl die beestjes lekker in het wild op de savanne horen...

Helemaal mee eens..

lopen jou paarden dan ook ik het wild met een kudde?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:09

Paarden zijn gedomesticeerd, Zebra's niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:26

Chaos schreef:

En? Ze hebben precies dezelfde instincten en behoeften hoor. Een paard zal je niet missen wanneer je hem ergens in het wild dumpt met een groepje soortgenoten.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:40

Chaos schreef:

Een veulen wordt echt niet geboren met het idee, goh ik wil niet in het wild leven maar rijpaard worden.

Een zebraveulen ook niet, als van jongs af aan ermee omgaat zoals je dat met paardenveulens doet is het beestje ook "tam"

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:43

labyrinth schreef:
Chaos schreef:

Een veulen wordt echt niet geboren met het idee, goh ik wil niet in het wild leven maar rijpaard worden.

Een zebraveulen ook niet, als van jongs af aan ermee omgaat zoals je dat met paardenveulens doet is het beestje ook "tam"

helemaal mee eens! *\o/*

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:46

is ook mijn mening.

ieder dier kan overleven in het wild als je de natuur haar gang laat gaan.

maar wij staan ook bijna letterlijk met t veulenhalster in de hand bij de geboorte,
hop veulen geboren , halster erom en trainen voor de toekomst.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:12

Grappig, ik heb hier toevallig net een vak over afgesloten dat ging over domesticatie en skeletten van dieren. Nou wil ik mezelf geen expert noemen op dit gebied (en ik weet al helemaal niets over zebra's), maar ik ben het wel met Bellarose eens.
Bellarose schreef:
Paarden zijn door doorfokken en fokken op bepaalde eigenschappen in de loop der jaren geschikt(er) geworden om op te rijden. Zebra's zijn hier niet op gefokt, die planten zich in het wild voor op andere eigenschappen als wij de paarden op fokken.

Erg 'bijzonder' om te zien, met een paar jaar gericht fokken denk ik dat een zebra makkelijk geschikt kan worden als rijdier :).

Zoals al in het begin van dit topic werd genoemd, is de phalanx I / kootbeen van een zebra langer dan die van een paard. Ik weet hier dan weer niets van, maar ik vermoed dat een paardachtige met een korter kootbeen meer (extra) gewicht kan dragen dan met een langer kootbeen. Maar die eigenschap kan denk ik vrij snel worden weggefokt inderdaad. Domesticatie leidt vrijwel altijd al tot veranderingen in het skelet bij volgende generaties, ook als daar niet bewust op gefokt wordt. Het skelet zal zich aanpassen aan de invloeden van buitenaf denk ik, dus in dit geval aan de extra ballast. :j

Het is alleen de vraag of het mogelijk is om hier echt mee door te fokken en of dat eigenlijk wel zin heeft. Er zijn een aantal voorwaarden voor domesticatie, waaronder of voortplanting in gevangenschap mogelijk is.. Ik ben er eigenlijk niet zo'n voorstander van (hoewel ik zelf vroeger altijd droomde dat ik op giraffen kon rijden :Y) )

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:24

Malibu schreef:
blue_kim schreef:
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze er niet goed gebouwd voor zijn

Blue-kim dit is niet persoonlijk tegen jou, maar in het algemeen omdat ik dit commentaar veel voorbij zie komen dat het niet goed is omdat de dieren er niet voor gebouwd zijn....

Maar dat vind ik toch wel het meest onzinnige commentaar wat er is, NATUURLIJK zijn die dieren er niet op gebouwd.
Maar dat waren de voorouders van onze paarden ook niet, en denk je nou echt dat 'onze' voorouders de discussie hebben gevoerd of het wel/niet goed was en of die dieren er wel/niet op gebouwd waren :+ :D

Voor hetzelfde geld hadden we nu op schildpadden gereden en hadden wij nu daarmee dressuur/springen/sgw/endurance mee gereden :+

Wat ik hiermee doel te zeggen is dat het best wel een beetje hypocriet is om te zeggen van een zebra dat ze er niet voor gebouwd zijn, terwijl onze paarden dat vroeger ook niet waren maar dit in de loop van de tijd geaccepteerd is en er later doelgericht mee gefokt werd om deze 'tekortkomingen' te compenseren ;)

Dat is ook wel zo, maar we zouden tegenwoordig toch wel beter moeten weten. Juist als we weten dat hij nu nog niet geschikt is om op te rijden zou ons moeten tegenhouden om er evengoed op te stappen. Want waarom een zebra ook zover doorfokken als een paard, zodat het wel een geschikt rij dier wordt. Ik bedoel we hebben tenslotte toch de paarden...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:53

doet me denken aan de film streep wilt racen haha, stoer hoor

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:15

ik vind hem wel erg skattig! maar inderdaad mischien niet zo geschikt....
kunnen we onze poownies geen streepjes pyama aan doen?? :=

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 01:36

Wat is er gebeurd met teugels netjes in contact? Niet met je benen flapperen? Recht op een sprong aansturen? Leuk voor haar dat ze op een zebra rijdt, maar rijtechnisch ziet het er waardeloos uit...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:56

blue_kim schreef:
Dat is ook wel zo, maar we zouden tegenwoordig toch wel beter moeten weten. Juist als we weten dat hij nu nog niet geschikt is om op te rijden zou ons moeten tegenhouden om er evengoed op te stappen. Want waarom een zebra ook zover doorfokken als een paard, zodat het wel een geschikt rij dier wordt. Ik bedoel we hebben tenslotte toch de paarden...

Ben ik met je eens :) onze voorouders waren nog niet zover en deden het uit het oogpunt om te overleven en dat is nu toch echt niet meer van toepassing :n

Ik vind ook dat we sommige dingen gewoon 'ongerept' moeten laten, we bemoeien ons al veel te veel met moeder natuur ;)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:57

bakkabouter schreef:
Wat is er gebeurd met teugels netjes in contact? Niet met je benen flapperen? Recht op een sprong aansturen? Leuk voor haar dat ze op een zebra rijdt, maar rijtechnisch ziet het er waardeloos uit...

Maar goed dat ze het filmpje niet op HAW topic heeft gezet ;)
Denk niet dat ze het met die achterliggende gedachten op internet heeft gezet hoor...

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:05

loveshadow schreef:
Grappig, ik heb hier toevallig net een vak over afgesloten dat ging over domesticatie en skeletten van dieren. Nou wil ik mezelf geen expert noemen op dit gebied (en ik weet al helemaal niets over zebra's), maar ik ben het wel met Bellarose eens.
Bellarose schreef:

Zoals al in het begin van dit topic werd genoemd, is de phalanx I / kootbeen van een zebra langer dan die van een paard. Ik weet hier dan weer niets van, maar ik vermoed dat een paardachtige met een korter kootbeen meer (extra) gewicht kan dragen dan met een langer kootbeen. Maar die eigenschap kan denk ik vrij snel worden weggefokt inderdaad. Domesticatie leidt vrijwel altijd al tot veranderingen in het skelet bij volgende generaties, ook als daar niet bewust op gefokt wordt. Het skelet zal zich aanpassen aan de invloeden van buitenaf denk ik, dus in dit geval aan de extra ballast. :j

Het is alleen de vraag of het mogelijk is om hier echt mee door te fokken en of dat eigenlijk wel zin heeft. Er zijn een aantal voorwaarden voor domesticatie, waaronder of voortplanting in gevangenschap mogelijk is.. Ik ben er eigenlijk niet zo'n voorstander van (hoewel ik zelf vroeger altijd droomde dat ik op giraffen kon rijden :Y) )

Ik snap wat je bedoeld hoor, maar de echt goed doorgefokte paarden lopen in de sport, gemiddeld manegepaard heeft echt geen goede bouw om dagelijks een mens te dragen.
Door de geschiedenis heen kan je gezien de omstandigheden van de armere mensen niet verwachten dat zij ook maar enig idee hadden dat je paarden goed moest kruisen om verbetering te krijgen.

De grieken werkte al met paarden, maar ik denk echt dat er een hele lijn teruggetrokken zou kunnen worden van paarden die kwa fysieke eigenschappen niet veel zijn verbeterd deze 2000 jaar, zodra je dieren in gevangenschap gaat houden speelt evolutie nog maar een kleine rol, als deze dan ook niet wordt beïnvloedt door de mens hou je dus eigenlijk niet-gedomesticeerde maar wel tamme paarden.

Maar goed dit is pure redenatie, ik heb er verder geen feiten voor, ik haal dit vooral uit het feit dat er zoveel paarden worden gereden die eigenlijk geen goede bouw hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:29

bakkabouter schreef:

Haha, daar dacht ik ook direkt aan :P

Maar ookal is ze wat te groot en zijn zebra's misschien niet geschikt voor dit werk, als dit alles is wat ze ermee doet kan hij daar nooit veel van te lijden hebben.

Overigens worden paarden op 't moment vooral gefokt om spectaculair te zijn en pas in tweede plaats een mens te kunnen dragen en die beide dingen gaan niet zo goed samen. Als het puur ging om het kunnen dragen van een mens zouden paarden er heel anders uitzien en zou de dressuur ook niet zijn wat het nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:16

labyrinth schreef:
loveshadow schreef:
(even wat overbodig geneuzel uit mijn lange verhaal gehaald)

Ik snap wat je bedoeld hoor, maar de echt goed doorgefokte paarden lopen in de sport, gemiddeld manegepaard heeft echt geen goede bouw om dagelijks een mens te dragen.
Door de geschiedenis heen kan je gezien de omstandigheden van de armere mensen niet verwachten dat zij ook maar enig idee hadden dat je paarden goed moest kruisen om verbetering te krijgen.

De grieken werkte al met paarden, maar ik denk echt dat er een hele lijn teruggetrokken zou kunnen worden van paarden die kwa fysieke eigenschappen niet veel zijn verbeterd deze 2000 jaar, zodra je dieren in gevangenschap gaat houden speelt evolutie nog maar een kleine rol, als deze dan ook niet wordt beïnvloedt door de mens hou je dus eigenlijk niet-gedomesticeerde maar wel tamme paarden.

Maar goed dit is pure redenatie, ik heb er verder geen feiten voor, ik haal dit vooral uit het feit dat er zoveel paarden worden gereden die eigenlijk geen goede bouw hebben.

De domesticatie van het paard gaat al wat verder terug - rond 4.000 a 3.000 v. Chr. werden paarden waarschijnlijk voor het eerst in gevangenschap gehouden. 5.000 - 6.000 jaar domesticatiegeschiedenis geeft denk ik behoorlijk de mogelijkheid om bepaalde eigenschappen te ontwikkelen die gericht zijn op de belasting van het lichaam/skelet. Zoals mijn docent altijd roept: "Onderschat die oudjes niet." Die mensen konden natuurlijk geen sperma van een geweldig toppaard aan de andere kant van de wereld laten invliegen, maar waren slim genoeg om een selectief fokbeleid voeren op geschikte eigenschappen. Vooral de Romeinen waren daar erg handig in :j .
Echter worden paarden nog niet zo ontzettend lang gereden geloof ik, dus misschien zijn ze daar nog niet echt op gebouwd. Dat kan ik niet beoordelen. Daarvoor zouden denk ik de fysieke klachten van "werkpaarden" en wilde paarden moeten worden vergeleken :j

Als die Amerikanen (of wie dan ook maar :+ ) maar niet zo gek zijn om hier een mooi nieuw project van te maken - zebra's in de wedstrijdring :+

liekensanchoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:36

*lol
Een gestreept groot paard, hoe gaaf zou dat zijn.. <3

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:13

labyrinth schreef:
Chaos schreef:

Dat zeg ik ook helemaal niet.
Voordat het "rijpaard" er was heeft het paard toch behoorlijk wat veranderingen ondergaan... >;)

Ik denk dat de zebra zo op het land tussen de paarden hartstikke happy is. :)

Veradraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:21

wat grappig dat een zebra kan springen zeg pfff

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:04

Komt de film "Stripes" hieruit verder? of is het omgekeerd? ;-)

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:37

Een Zebra is gewoon een gestreepte ezel hoor!! Die kun je ook gewoon beleren en rijden, alleen anders dan een paard.
Ze overbelast hem heus niet, zeker niet met haar gewicht. Iemand met flink overgewicht op een gewoon paard kan zeker wel omdat een paard een 'rijdier' is? Dat vind ik veel erger!
Het rijden van een paard is net zo onnatuurlijk als het rijden van een zebra, maar we doen het allemaal, dus niet zo zeuren!
Trouwens, als een zebra eenmaal weet hoe goed hij het heeft in gevangenschap wil hij echt niet meer terug naar het wild waar hij moet vechten voor zijn leven en voor eten. Zo slim zijn ze wel!