Noodgedwongen pauze voor Totilas in verband met hoefzweer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:38

Wat je dus wilt zeggen, Toot wordt slecht verzorgd of wat ? >;)
Het wordt me hier echt allemaal maar té gek voor woorden !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:38

Vala schreef:
Stalbedekking, zaagsel bijvoorbeeld kan hoefzweren veroorzaken.

Door beschadiging van de onderzijde van de hoef waardoor bacteriën een infectie veroorzaken die door onvoldoende locale afweer escaleert.

Dat zijn víer suboptimale factoren :)*

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:41

ZarcoTje schreef:

Mij ook.. het lijkt net of Totilas op het sterfbed ligt..
& wat huertecilla zegt sluit ik me bij aan! off-topic: je bent trouwens wel een persoon met veel wijsheid (POSITIEF), bewonder dat wel!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:41

ZarcoTje schreef:

"Nieuw inzicht kent drie fases. Eerst wordt het belachelijk gemaakt, dan agressief bestreden en vervolgens als vanzelfsprekend gezien."

Waarbij het trieste is dat hier geen nieuw inzicht betreft maar onder de dikke lagen mensenbelang verloren gegane kennis.

Even een paar stappen terug; waarom staat dit paard eigenlijk op ijzers?

Vala

Re: Noodgedwongen pauze voor Totilas in verband met hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:44

Omdat zijn eigenaar dat wil misschien? Tsja, waarom zijn de bananen krom?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:46

Huertecilla schreef:
Malibu schreef:
Natuurlijk kan het altijd en ieder paard gebeuren, ...

...en heeft dat altijd een reden, oorzaak.
´Hoefzweer´ is geen virus dat door vliegjes wordt verspreid :)*
Het is een geëscaleerde onsteking en dat heeft twéé oorzaken. Het begint ergens door en de escalatie idem.

Nou, enlighten ons, alsjeblieft! Wat zijn volgens jou de twee oorzaken die hebben geleid tot de blessure van Totilas?

En als je wilt weten waarom het Pferd op ijzers staat: matthias.rath@schafhof.com
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 15-04-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:46

Huertecilla schreef:
ZarcoTje schreef:

"Nieuw inzicht kent drie fases. Eerst wordt het belachelijk gemaakt, dan agressief bestreden en vervolgens als vanzelfsprekend gezien."

Waarbij het trieste is dat hier geen nieuw inzicht betreft maar onder de dikke lagen mensenbelang verloren gegane kennis.

Omdat het dan zo leuk klinkt als hij door de stallen loopt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:47

ZarcoTje schreef:

Ligt er maar net aan hoe je het wil lezen...

Je kan je ook gewoon afvragen hoe een paard van dat kaliber wat in optimale omstandigheden gehouden wordt een hoefzweer kan krijgen en dit bespreken met mede-geintereseerde. Dat is iig mijn insteek, dat Toti dit gaat overleven daar twijfel ik niet aan hoor ;)

Huertecilla schreef:

Volgens mij stond er laatst een heel stuk in Paard en Sport of In De Strengen over Rob Reinieri en zijn bezoek aan Totilas in Duitsland, hierin werd volgens mij ook aangegeven waarom hij beslagen werd. (heb het hele artikel gelezen, maar heb geen idee meer waarom dat nou was).

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:48

sporter schreef:
Omdat het dan zo leuk klinkt als hij door de stallen loopt.

_O- vind 'm wel leuk :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:52

De geest werkt net als een parachute. Het beste wanneer open.

Aangezien iedereen hier tot de soort Homo sapiens behoort heeft iedereen voldoende geestelijk capaciteit om dit onderwerp en probleem zelf te :)*

Waar geen wil is, is geen weg dus ik zie het nut niet van meer dan de route aanwijzen.
Dat heb ik gedaan.

Veel denkplezier verder.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:54

Huertecilla schreef:
De geest werkt net als een parachute. Het beste wanneer open.

Aangezien iedereen hier tot de soort Homo sapiens behoort heeft iedereen voldoende geestelijk capaciteit om dit onderwerp en probleem zelf te :)*

Waar geen wil is, is geen weg dus ik zie het nut niet van meer dan de route aanwijzen.
Dat heb ik gedaan.

Veel denkplezier verder.

Dat is wel het makkelijkste wat er is! Aankaarten wat er mis is maar zelf geen antwoorden of oplossingen bedenken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:58

Ja en dat in bloemrijke taal, ik heb het idee eeuwen in de tijd terug te gaan altijd als ik het lees. Maar het is zeker wel scherpzinnig!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:00

Flauw hoor. Een beetje een aanzetje geven tot een spannend verhaal en als we dan vragen hoe of wat zeg je weinig met een hoop woorden. :+

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:05

Ik hou niet van speculaties, maar ik weet dat Rob Reinirie de duitse Hoefsmid heeft voorgedaan en uitgelegd hoe hij Toti bekapt. Dat artikel was vorige maand te lezen...

Misschien dat de duitse hoefsmid toch een iets andere aanpak heeft waardoor de hoef 'stress' of een bepaald druk heeft gehad op de plek en dat dat is gaan ontsteken...

En dan nog even voor de goede orde! Ik bedoel dit niet om kwaad te spreken over de duitse hoefsmid, ik twijfel er niet aan dat ze beste hoefsmid in het land hebben uitgekozen om Toot te beslaan.
Alleen sommige paarden hebben gevoelige hoeven waarbij de kleinste verandering zich al snel kan uiten in een ontsteking of iets dergelijks...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:11

sporter schreef:
Aankaarten wat er mis is maar zelf geen antwoorden of oplossingen bedenken.

Mijn eigen paarden leven volgens antwoorden en oplossingen.
Beter gesteld; het voorkomen van die nodig hebben *\o/*

Alle hoefonderhoud is natuurcompenseren :)*
Hoefijzers ondertimmeren is een extreme vorm van ´noodzakelijk´ kwaad waarbij de ´noodzaak´ het nutsdoel voor de mens is.
Serieuze problemen door natuurcompenseren kunnen niet iedereen met elk paard overkomen. Dat is een afgeleide van menselijk handelen in diens eigenbelang.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:15

Huertecilla schreef:
sporter schreef:

Mijn eigen paarden leven volgens antwoorden en oplossingen.
Beter gesteld; het voorkomen van die nodig hebben *\o/*

Hoefijzers ondertimmeren is een extreme vorm van ´noodzakelijk´ kwaad waarbij de ´noodzaak´ het nutsdoel voor de mens is.
Serieuze problemen door natuurcompenseren kunnen niet iedereen met elk paard overkomen. Dat is een afgeleide van menselijk handelen in diens eigenbelang.

Blijft een feit dat het erg makkelijk is. Als alles waar jij problemen mee hebt verboden zou worden en alleen jou denkenwijze als goed gezien zou worden. Dan word het binnenkort erg druk op die berg van je! Kortom jij kunt je paarden op jou manier houden omdat andere mensen andere oplossingen bedenken. En dan kun je daar wel tegen aan schoppen maar eigenlijk zou je ze dankbaar moeten zijn ;)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:16

Huertecilla schreef:
sporter schreef:

En jij vind jezelf geen natural met zulke uitspraken?

Paarden houden in Nederland vereist een hoefsmid/hoefonderhoud (dan heb ik het over bekappen), omdat paarden hier niet in hun natuurlijke omgeving lopen. In hun natuurlijke omgeving (steppes e.d.) slijten de hoeven vanzelfd. In onze zandpaddocks en gezapige weides niet...
Lijkt mij geenzins eigenbelang, maar toch echt wel in het belang van het paard om te zorgen dat ze geen gekrulde 'elfenschoenen' krijgen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:27

Malibu schreef:

Het enige natuurlijk paardmanschap is een wild paard bejagen en opeten.

Voor de rest is ´natural´ een marketing term zonder enige inhoud.

Ik hou gedomesticeerde paard met een nutsdoel; er mee gaan rijden.

Dit benutten van een diersoort op ethisch zo acceptabel mogelijke wijze is een uiting van geestelijke ontwikkeling in een beschaving waarin dit door ontbreken van existentiële noodzaken daarbij kan.

Maar goed; waar geen wil is, is geen weg en je hebt duidelijk de welkomstpagina van mijn site niet eens gelezen.
Met het opzetten van die site heb ik tijd en moeite geïnvesteerd in het delen van informatie. Gratis.
Maak daar gebruik van, of niet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-04-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:29

Ik weet dat het nederlands is wat je schrijft HC en ik ben niet echt dom uitgevallen en snap het wel maar jeetje wat leest het moeilijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:31

Vala schreef:
Ik weet dat het nederlands is wat je schrijft HC en ik ben niet echt dom uitgevallen en snap het wel maar jeetje wat leest het moeilijk...

Zie het als een compliment.

Ik ga ervan uit dat ruiters tot Homo sapiens behoren.

Als mensentaal te moeilijk is, is paardentaal zeker een brug te ver en dan van een páárd verwachten dat het mensentaal leert is erkennen dat een paard intelligenter is dan de mens :)*

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:37

Huertecilla schreef:
Malibu schreef:

Het enige natuurlijk paardmanschap is een wild paard bejagen en opeten.

Voor de rest is ´natural´ een marketing term zonder enige inhoud.

Ik hou gedomesticeerde paard met een nutsdoel; er mee gaan rijden.

Dit benutten van een diersoort op ethisch zo acceptabel mogelijke wijze is een uiting van geestelijke ontwikkeling in een beschaving waarin dit door ontbreken van existentiële noodzaken daarbij kan.

Maar goed; waar geen wil is, is geen weg en je hebt duidelijk de welkomstpagina van mijn site niet eens gelezen.
Met het opzetten van die site heb ik tijd en moeite geïnvesteerd in het delen van informatie. Gratis.
Maak daar gebruik van, of niet.

Allemaal mooie dure woorden, maar niets gaat inhoudelijk in op het stukje wat ik daaronder zette:
Malibu schreef:
Paarden houden in Nederland vereist een hoefsmid/hoefonderhoud (dan heb ik het over bekappen), omdat paarden hier niet in hun natuurlijke omgeving lopen. In hun natuurlijke omgeving (steppes e.d.) slijten de hoeven vanzelfd. In onze zandpaddocks en gezapige weides niet...
Lijkt mij geenzins eigenbelang, maar toch echt wel in het belang van het paard om te zorgen dat ze geen gekrulde 'elfenschoenen' krijgen...

En ik heb wel degelijk je welkomst pagina gelezen en als je tussen alle mooie, dure, academische woorden door leest dan zijn dat gewoon 'natural' termen die jij gebruikt naar je eigen inzicht. Komt ook behoorlijk eigendunkig over dat je je eigen 'academische' rijden probeert te verkopen als de HC methode, terwijl het gewoon een compilatie is van verschillende rijkunsten en horsemanship methoden...

Iedereen excuses voor het vreselijke offtopic bericht.
HC, je reactie is van harte welkom, maar ik denk dat we dit daarna maar ergens anders voort moeten zetten (als je dat uberhaupt wil) aangezien dit niets meer met het topic te maken heeft...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:55

Huertecilla schreef:
Vala schreef:

Als mensentaal te moeilijk is, is paardentaal zeker een brug te ver en dan van een páárd verwachten dat het mensentaal leert is erkennen dat een paard intelligenter is dan de mens :)*

Sorry HC, maar dit is je reinste BS...Iemand hoeft niet een academische woordenschat te hebben als voorwaarde om met paarden om te kunnen gaan of met paarden te kunnen werken. Dat is namelijk het mooie aan paarden; die geven er niet om of je de simpelste zinnen kunt omtoveren in zoveel mogelijk dure woorden; die geven om duidelijkheid.

Als je dit doortrekt, zou je het zelfs zo kunnen zien dat door jouw rookgordijn van moeilijke woorden, jouw boodschap onduidelijk wordt en dit eigenlijk meer zegt over jouw mogelijkheid mbt communiceren met paarden dan die van iemand anders. ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:56

Huertecilla schreef:
Vala schreef:

En bedankt, dan weet ik weer waar ik sta.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:00

Nuja sorry het wordt me nu ook wel wat moeilijk om uit die woordenschat een duidelijke boodschap te halen, zal vast aan mezelf liggen maar zou wel graag wat willen lezen waar ik wat van begrijp :)
Zou prettig zijn mocht je je zinnen wat duidelijker formuleren :)

En over het feit dat Toot op ijzers loopt, ik snap niet hoe dit ter sprake komt ?
Het gaat hier over de hoefzweer, niet of het nu wel of niet goed is dat Toot op ijzers loopt en waarom hij op ijzers loopt.
Ik ben zelf geen voorstander van ijzers maar heb er geen problemen mee als andere hun paard laten beslagen, ze zullen er vast wel redenen voor hebben, ik hoop dat men een paard niet laat beslagen voor de sier ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:17

Moderatoropmerking:
Voor de laatste keer het verzoek om ontopic te blijven. De discussie anzich is best interessant maar dit is niet de plaats om hem te voeren.