Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:40

Citaat:
Wie van de helmdragers heeft valtraining gedaan voor op het paard te stappen?

IK :+......

Citaat:
1. Begin met het paardgericht houden van het rijdier = minder bommetje.
2. Ga paardgericht rijden = minder stress = minder bommetje.
3. Wees een veilige leider = geen vlucht, geen vecht.
4. Vraag niets wat het paard niet begrijpt, niet kan, niet durft; ga NIET zolang te water dat de kruik breekt ; jij valt.
5. Doe geen ´go´ voor de ´ho´betrouwbaar veilig is.
6. Stap er niet op voor je er veilig af kan.
7. Zorg dat je fit en lenig bent
8. Doe valtraining.
9. Draag de beschermende kleding die past bij het overgebleven risico.
10. Oh, en met echt veilige beugels, dus niet die standaard dressuur-dingen, blijven je voeten ook niet vasthaken.

1. Check
2. Check
3. Check
4. Je spreekt jezelf tegen, om die doelen van jou te kunnen bereiken moet je soms iets doen wat het paard eng vindt. Als het goed is ben jij de leider en vertrouwt en volgt het paard je ondanks dat ie iets eng vindt.
5. Je zult toch moeten opstappen om ze die ho onder het zadel ook uit te laten voeren.
6. Nogmaals, hoe kun je weten dat je er veilig af kan zonder ooit op te stappen?
7. Fit ben ik absoluut, lenig ben ik nooit geweest en zal ik nooit worden ook.
8. Check
9. Check, CAP DUS....
10. Waarom heb je überhaupt nog beugels? Die heeft een ruiter als jij toch niet nodig?

@chubby, amen. Voor 'the enlightened' onder ons is alle bescherming onzin en onnodig, voor het overige klootjesvolk toch verdomd handig....

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:30

_/-\o_ _/-\o_

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:38

Huertecilla schreef:
Anthea schreef:
Imo zou op buiten rijden zonder cap een boete moeten staan, en als je valt zonder cap dat je dan gewoon niet verzekerd bent.

Denk dat dan een stuk meer mensen 'n cap op zouden zetten.

Omdat jíj het niet kan/durft/snapt moet het verplicht zijn voor een ander?

Het condoom ook maar verplichten. Wie een SOA krijgt, is niet verzekerd en verdient een boete 8)7

Bedekn dat je niet verbóden bent beschermende kleding aan te trekken :)*
Zet een helm op, trek een goede rugbeschermer aan, met of zonder klapzak, maar LEER EERST EN BOVENAL EENS MET EEN PAARD OMGAAN :)* Dan is gelijk het aantal ongevallen gedecimeerd en moet voor resterende ene dode per jaar iedereen een helm op? of een lichamsbeschermer, het liefst met verplichte klapzak zeker?!
Een condoomverplichting is aanzienlijk harder nodig....

Zo ik vind dit wel een heftige uitspraak... Dus omdat ik weleens van mijn paard gevallen ben kan ik niet met paarden omgaan... En bedankt haha... Ik vind dat echt bull**** :Y) ...

Ik zou best op mijn paard kunnen en durven rijden zonder cap, want van dit paard ben ik alleen ooit afgevallen tijdens de inrijd periode en een keer tijdens het springen en daarna nooit meer (eraf gesprongen telt niet :) ) Ik spring ook niet meer overigens :).
Hij is hartstikke braaf en vertrouwt volledig op mij en ik op hem, maar ik heb wel altijd mijn cap op... Overigens geen BP of iets dergelijks omdat die me bij beide valpartijen meer ongemak opleverde dan dat hij heeft geholpen en ik ben best kundig in vallen geworden door de jaren heen :). Maar toch, op mijn hoofd ben ik erg zuinig.

Overigens, ik weet niet of het al eerder is aangehaald, maar het hoeft niet eens aan mij of mijn eigen paard te liggen dat ik eraf zou vallen of er een ander ongeluk zou gebeuren... Een ander paard kan ook op hol slaan en je van je paard afbeuken als je niet uit zijn weg kunt op tijd (dat heb ik nu 2 keer zien gebeuren)... In het verkeer kun je ook door de schuld van een ander een ernstig ongeval krijgen... Nu dat kan met paarden ook.
Omdat een ander onvoorzichtig is of onkundig ben ik meerdere malen net niet of juist wel met mijn paard in de problemen geraakt...

edit = aanvulling/verduidelijking

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:47

Huertecilla schreef:
Cowgirl schreef:
Hij kwam erg ongelukkig op zijn hoofd terecht omdat hij met zijn handen verstrikt raakte in de teugels en zich zo niet kon opvangen en brak daardoor zijn nek.

Ah, weer wat waar ik geen last van heb ;)

Alle lange tenen nu even intrekken dames.

Risico = kans x ernst van de gevolgen.

Het risico op hoofdletsel blijkt groot.
Meer beschermende kleding of kansverkleinen?
BEIDEN :)*

Begin met het paardgericht houden van het rijdier = minder bommetje.
Ga paardgericht rijden = minder stress = minder bommetje.
Wees een veilige leider = geen vlucht, geen vecht.
Vraag niets wat het paard niet begrijpt, niet kan, niet durft; ga NIET zolang te water dat de kruik breekt ; jij valt.
Doe geen ´go´ voor de ´ho´betrouwbaar veilig is.
Stap er niet op voor je er veilig af kan.
Zorg dat je fit en lenig bent
Doe valtraining.
Draag de beschermende kleding die past bij het overgebleven risico.
Oh, en met echt veilige beugels, dus niet die standaard dressuur-dingen, blijven je voeten ook niet vasthaken.

Je ziet, die cap is níet de hoofdzaak
:)*

Goh, je schrijft eindelijk iets waar ik me bij aan kan sluiten :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:32

hyppolyte schreef:
Citaat:
Wie van de helmdragers heeft valtraining gedaan voor op het paard te stappen?

IK :+......

Citaat:
1. Begin met het paardgericht houden van het rijdier = minder bommetje.
2. Ga paardgericht rijden = minder stress = minder bommetje.
3. Wees een veilige leider = geen vlucht, geen vecht.
4. Vraag niets wat het paard niet begrijpt, niet kan, niet durft; ga NIET zolang te water dat de kruik breekt ; jij valt.
5. Doe geen ´go´ voor de ´ho´betrouwbaar veilig is.
6. Stap er niet op voor je er veilig af kan.
7. Zorg dat je fit en lenig bent
8. Doe valtraining.
9. Draag de beschermende kleding die past bij het overgebleven risico.
10. Oh, en met echt veilige beugels, dus niet die standaard dressuur-dingen, blijven je voeten ook niet vasthaken.

1. Check
2. Check
3. Check
4. Je spreekt jezelf tegen, om die doelen van jou te kunnen bereiken moet je soms iets doen wat het paard eng vindt. Als het goed is ben jij de leider en vertrouwt en volgt het paard je ondanks dat ie iets eng vindt.
5. Je zult toch moeten opstappen om ze die ho onder het zadel ook uit te laten voeren.
6. Nogmaals, hoe kun je weten dat je er veilig af kan zonder ooit op te stappen?
7. Fit ben ik absoluut, lenig ben ik nooit geweest en zal ik nooit worden ook.
8. Check
9. Check, CAP DUS....
10. Waarom heb je überhaupt nog beugels? Die heeft een ruiter als jij toch niet nodig?

@chubby, amen. Voor 'the enlightened' onder ons is alle bescherming onzin en onnodig, voor het overige klootjesvolk toch verdomd handig....

*\o/* :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 00:25

Zo.n valtraining lijkt me wel wat ;-)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:49

:') /3 _O- Dus bij zwemmen raken meer mensen gewond aan hun hoofd dan bij het paardrijden?!
En als dat zo is, waarom dragen zwemmers dan geen helm?! Dat de zaalvoetballers en hockeyers dat gaan doen, lijkt me vanzelfsprekend, gezien deze 'stand.'

Ik vind het nog wel meevallen dat paardrijden wat dat betreft achter die 3 staat. Nog steeds geen reden voor mij om er 1 op te zetten. :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:35

Ik heb ooit eens horen zeggen: wie aan judo, ... etc doet of heeft gedaan, heeft rapper een rolreflex, wat voor minder verwondingen zorgt.
Belette me er wel niet van van er gisteren terug af te kukelen, hoofd eerst natuurlijk :(

Dikke pluim voor mijn tok èn het zachte zand van de buitenpiste!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:02

Huertecilla schreef:
Zet een helm op, trek een goede rugbeschermer aan, met of zonder klapzak, maar LEER EERST EN BOVENAL EENS MET EEN PAARD OMGAAN :)* Dan is gelijk het aantal ongevallen gedecimeerd en moet voor resterende ene dode per jaar iedereen een helm op? of een lichamsbeschermer, het liefst met verplichte klapzak zeker?!
Een condoomverplichting is aanzienlijk harder nodig....

Wen_en_Jelle schreef:
Zo ik vind dit wel een heftige uitspraak... Dus omdat ik weleens van mijn paard gevallen ben kan ik niet met paarden omgaan... En bedankt haha... Ik vind dat echt bull**** :Y) ...

Helemaal mee eens, :j ik zou dus niet meer mogen paardrijden omdat ik er (ECHT) maar een keer vanaf gevallen ben en mijn pony dan ineens totaal niet meer begrijp? En dat terwijl ik een ontzettend veel moeite heb gedaan om met dat dier een band op te bouwen en het vertrouwen te winnen. Doch ben ik er een keer afgevallen door de fout van iemand anders.

Al vind ik wel dat je gelijk hebt wat betreft het goede voorbereiden en het willen met een paard wat in sommige gevallen niet gaat. "Maar hij is zo leuk, ik wil hem niet kwijt", terwijl het helemaal niet klikt, al wil dat niet zeggen dat je geen leuke dingen meer kunt doen? Ik heb valtraining wel eens gevolgd (klein cursus met andere mensen voor het proberen op het KNHS kamp waar iemand het een beetje uitgelegd heeft en we wat voor de "lol" geprobeerd hebben hoe het werkt..) en rij zeer zeker altijd met cap en niet omdat ik mijn pony niet vertrouw, JUIST wel, na alles wat ik met die pony heb gedaan en hard voor heb gewerkt samen met de pony, maar met cap voel ik me gewoon veiliger!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:57

ElineThera schreef:
maar met cap voel ik me gewoon veiliger!

Google eens op ´Peltzman´ effect.

SFLJ (is hier geweest trouwens) weet; er is geen substituut voor vaardigheid.
Zet gerust alsnóg een harde pet op voor die éne keer, maar als die helm hoofdzaak is hoor je er niet op :)*

Ondertussen zwemt er niemand met een freestyleklimmen- of skateboard-helm of zo op, maar bij paardrijden mag je zelfs geen foto zonder ´cap´ op plaatsen want dat zou slecht voorbeeld geven.
Welnu; speergooien *\o/*
Afbeelding

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:36

HC ik krjg de indruk dat je hier meer loopt te pochen hoe goed je bent dan dat je werkelijk de (paarden)wereld een veiligere plaats wil maken...

je bent echt ge-wel-dig!

ratloverke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:50

ik heb alles eens vluchtig doorgelezen.
ikzelf rij nooit met cap!
heb al op veel jonge paarden gereden, helpen zadelmak maken, ...
ik vind dat het een keuze is dat iedereen voor zich uit moet maken.
een cap kan helpen en voorkomen, maar niet altijd.

HC heeft een paar goede punten.
de reactie van je paard lok je gedeeltelijk zelf uit!
als je paard schrik heeft en jij spant je op gaat je paard sneller de neiging hebben te vluchten.
blijf je zelf rustig zal je paard ook vaker rustig blijven.
een paard voelt de ruiter aan, en reageert daarop.
ikzelf denk dat je voor een gedeelte je paard kan trainen.
maar er zullen altijd momenten komen dat je paard nog niet meegemaakt heeft of dat je niet 100% oplette en je paard anders reageert.

mijn ruin is altijd de rust zelf. hij heeft snel schrik en verschiet soms wel eens, maar toch zal hij niet snel vluchten (de kans zit er natuurlijk altijd in) als hij schrik heeft zal hij stoppen en achteruit stappen, en met een beetje aanmoediging gaan kijken naar waar hij schrik van heeft, omdat hij mij vertrouwd.

dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nog nooit gevallen ben. iedereen valt wel eens! al moet ik zelf zeggen dat het echt op de domste manieren was dat ik gevallen ben. bv door op mijn paardje willen springen zonder zadel en langs andere kant terug afschuiven, of een paard wat een scheetje laat en met zijn benen de lucht ingaat, maar door het gebabbele en niet oplettendheid van mij er langs staan ineens. maar nog nooit ernstig (kan natuurlijk nog altijd komen)

kijk om het kort te zeggen. iedereen weet dat als hij/zij begint met paarden, paardrijden dat er risico's zijn. iedereen weet dat je op je hoofd kan vallen je nek breken, je rug, je benen, je bekken wat je ook maar wil! maar dan neemt iedereen voor zich de beslissing of die een bp of cap op wil zetten!

had ook ergens iets gelezen over verzekering. ik dacht hier in belgie dat in je contract staat of je enkel verzekerd bent met cap of niet!

iedereen heeft een beetje gelijk, maar je moet voor jezelf uitmaken wat je wil gebruiken van bescherming en wat niet!
want dit is echt een eindeloze discussie!

groetjes

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:30

Of iemand nu wel of niet met cap op op de foto staat maakt mij niets uit; is míjn hoofd niet ;)
Ik persoonlijk stap gewoon niet zonder cap op, vind ik net zo iets als in de auto een gordel om.

Wat het zwemmen betreft; vermoed dat dat om 'duikproblemen' gaat, en wordt er niet overal bij ondiep water op gewezen niet te duiken? Dacht t wel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:06

Juut schreef:
Wat het zwemmen betreft; vermoed dat dat om 'duikproblemen' gaat, en wordt er niet overal bij ondiep water op gewezen niet te duiken? Dacht t wel

Inderdaad.
Niet ´zet een helm op´.
ERG toepasselijk voorbeeld.
In de ruiterij ontbreekt het ´niet in ondiep water duiken´.
Als het al eens geroepen of geschreven wordt dan is de boodschapper gek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:11

Beli schreef:
HC ik krjg de indruk dat je hier meer loopt te pochen hoe goed je bent dan dat je werkelijk de (paarden)wereld een veiligere plaats wil maken...

Jouw indruk is iets van jou.
Jouw inbreng nu is echter geheel op de persoon en dat is als ík dat zou doen tegen de Bokt regels...

Lees mijn site.
Gratis en belangeloos tijd ingestoken voor anderen. Vooral voor de paarden eigenlijk, niet zozeer voor de ruiterij, maar het resultaat is wel een betrouwbaar veilig paard.

Leer ervan, of niet.
Ligt ook helemaal bij jou.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:11

nog een reden om een cap te dragen :+

Elsa_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:13

wow das best veel, ik heb gellukkig geen last

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:37

ratloverke schreef:
iedereen heeft een beetje gelijk, maar je moet voor jezelf uitmaken wat je wil gebruiken van bescherming en wat niet!
want dit is echt een eindeloze discussie!

...en niet eens het topiuc.
Dat is het hoofdletsel.
Sommigen zeggen dan ´een cap :)* ´ en anderen ´voorkom de val en dat dan als je wil óók een cap op´.

De onderliggende problematiek is de verplichting vanuit de sector en het grote goed van het (nog) niet verplichte in de openbare ruimte.
Het vervelende van een verplichting is dan het een stuk persoonlijk beslissingsvrijheid inperkt terwijl het helemaal de hoofdzaak niet is.

De hoofdzaak is:
- er is letselschade
De eerste vraag is of dat eigenlijk wel veel is.
Of dat een probleem is.

De tweede is, of dat een probleem van het individu of van de overheid is.

Als het een probleem van de overheid is (de meeste valschade in de openbareruimte bv.), dan komt de vraag wat de meeste effectieve beperker is aan de orde.

Aangezien de meest valpartijen eenvoudig te voorkomen zijn is dáár het meeste te scoren.

Komen we vanzelf bij het paardrijbewijs door het CBR (NIET door de sector!).
Voor het met een paard als rijdier door de openbare ruimte een proefve van kennen en -bekwaamheid afleggen.
Toon maar aan dat je met jouw paard betrouwbaar veilig bent.
Zo ja, mag je de weg op en zelf bepalen wat je op je hoofd zet.
Zo niet, mag je de openbare ruimte niet in te paard en bepaalt de eigenaar van het terrein wat je op je hoofd moet.

Ik heb zelf het sterke vermoeden, doch geen gegevens, dat de meeste letselschade niet in de openbare ruimte wordt opgelopen maar op privé-terrein. Daar ligt verplichten complex en in inrichtingen ís het doorgaans al verplicht door de eigenaar.

Cap op is geen hoofdzaak.
Voorkom het vallen. Draag dan gerust alsnog een cap of bp met/zonder klapzak.
Kijk naar springen met een paard. Zonder cap rustig rijden houdt minder risico in dan met cap springen.

Idem basisgehoorzaamheid en -opvoeding
Met een helm op en veiligheidsschoenen aan een slecht opgevoed plofpaard bekappen is VEEL gevaarlijker dan op pantoffels een welopgevoed bekappen.
Als een paard wíl blijven staan is dat veiliger dan vastzetten :)*
Als een paard wil dat je geen dreun krijgt is dat veiliger dan een dreun en gebroken neus krijgen met een cap op.
Afbeelding

Praat eens met de hoefsmid.
Vraag maar eens; wel/niet helm en/versus wel/niet opgevoed paard?
Is exáct hetzelfde.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:17

Huertecilla schreef:
Juut schreef:

Inderdaad.
Niet ´zet een helm op´.
ERG toepasselijk voorbeeld.
In de ruiterij ontbreekt het ´niet in ondiep water duiken´.
Als het al eens geroepen of geschreven wordt dan is de boodschapper gek.

Ik zie het 'niet in ondiep water duiken' wel degelijk terug in de ruiterij; met jonge paarden is mij geleerd dat ik er eerst grondwerk in moet steken voordat ik er op kan, dat ik eerst in stap aan stuur en rem werk en dan pas een draf vraag, dat ik nadenk waar buiten wel of niet te galoperen, hoe ik met paard zo veilig mogelijk kan springen enz.
Het is er wel degelijk, alleen wordt het niet altijd serieus genomen, of worden in sommige omgevingen die waarschuwingen niet gegeven. Precies zoals de bordjes 'niet duiken' niet serieus genomen worden, of niet in je eigen zwembad hangen.

Inderdaad is stap 1 zorgen dat je zo veilig mogelijk met je paard aan de slag kan. Voor het overige risico blijf ik heel graag mn cap opzetten. (en mn schoenen met stalen neuzen. Al gebeurt het per ongeluk; zo'n hoef op je teen doet best zeer)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:18

Het gaat simpelweg over werkelijke (dodelijke) hoofdletsels en daar kan hoofdbescherming wel degelijk wat voor betekenen. Dat staat los van het feit dat niet vallen het beste is, maar je paard kan ook nog eens vallen, en je kunt aangereden worden. Er is niet altijd een "schuld" bij de ruiter/handler.
Als je vergelijkt met andere sporten (wielrennen bv) dan zie je dat men daar totaal geen moeite heeft met het dragen van hoofdbescherming en dat studies ook bewijzen dat dit het aantal dodelijke ongelukken heeft verlaagd. Paardrijden blijft al sinds jaar en dag (ik weet nog van rapporten uit de jaren zeventig) heel hoog staan in de lijst van dodelijke sporten.
Ik geloof niet dat hoofdbescherming elk letsel kan voorkomen en dat het ook wel eens bij kan dragen tot erger letsel, maar dat neemt niet weg dat men in het ziekenhuis heus niet staat te liegen als het om het aantal hoofdletsels gaat en dat het best naar beneden kan mede door hoofdbescherming.
Niet iedereen kan accuut goed rijden...Voorkomen is makkelijker dan genezen of on-dood worden...
Vergeet niet dat veel ongelukken gebeuren in maneges (of tijdens buitenritten daarvan) op paarden die de ruiter niet goed kent, met mensen die het allemaal nog niet zo onder de knie hebben. Ik vind absoluut dat er wat gedaan moet worden aan de verstandhouding met paarden, maar ik ben ook voorstander van hoofdbescherming uit voorzorg tegen hoofdletsel. Ik heb teveel zeer nare dingen gezien en meegemaakt op dat gebied.

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:40

Grappig dat mensen zich zo druk kunnen maken :)

On topic : Het verbaasd me niets dat paardrijden zo'n 'gevaarlijke' sport is. Je werkt met levende dieren.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:09

Ik heb meestal een cap op, niet altijd.
Toch is het nuttig. Iedereen kan van zijn of haar paard vallen, hoe geweldig je ook bent (en er zijn hier blijkbaar bovengemiddeld fantastische ruiters bij). Een stalgenoot is met paard en al gevallen terwijl het dier in stap tijdens een buitenritje struikelde. Superbraaf paard, goede ruiter en domme pech. Ruiter heeft een blijvende hersenbeschadiging opgelopen.
Ik vind het nogal arrogant om te zeggen dat zoiets je niet kan overkomen wanneer je je paard goed begrijpt en op de juiste manier houdt.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:40

Huertecilla schreef:
ElineThera schreef:
maar met cap voel ik me gewoon veiliger!

Google eens op ´Peltzman´ effect.

SFLJ (is hier geweest trouwens) weet; er is geen substituut voor vaardigheid.
Zet gerust alsnóg een harde pet op voor die éne keer, maar als die helm hoofdzaak is hoor je er niet op :)*

Ondertussen zwemt er niemand met een freestyleklimmen- of skateboard-helm of zo op, maar bij paardrijden mag je zelfs geen foto zonder ´cap´ op plaatsen want dat zou slecht voorbeeld geven.
Welnu; speergooien *\o/*
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXEAX6MO.jpg

Ik snap even niet wat je bedoelt met: " Zet gerust alsnog een harde pet op voor die ene keer, maar als die helm hoofdzaak is hoor je er niet op :)* " Kan ik daar letterlijk uit opmaken dat als ik een cap op wil zetten ik eigenlijk niet thuis hoor op een paard?
Heb ook even gegoogled, maar ben zo slecht in engels dat ik er helemaal niks van snap..

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:53

Vorige zomer ben ik ook gevallen zonder cap, gwn wat draven in de buitenpiste.
Mijn paard struikelde , gwn puur pech hebben en ik ben ook gevallen.
Ik zette altijd mijn cap op voor het wandelen of het springen , maar voor dressuur zette ik hem soms af(als het warm weer was)
Sindsdien zet ik ook altijd mijn cap op tijdens dressuur.
Het gebeurt soms op de stomste manieren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:59

@ ElineThera; HC bedoeld waarschijnlijk zoiets als de helm voorkomt letsel, maar niet de val. Trainen van je paard en jezelf verkleint risico op een val (en daarmee het risico op letsel). Niet de cap is dus nr 1 in voorkomen; het trainen is nr 1. De cap is nr 2