Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:15

Regels maken die voor ALLE paarden in Nederland toepasbaar zijn, zijn vrijwel onmogelijk. Eigenlijk zou elk paard namelijk al niet alleen moeten staan, maar de ' sportpaarden' die door samen lopen bijtwondjes oplopen word door rijk sportvolk echt niet geaccepteerd. En gezien daar nogal geld zit zullen ze dat ook niet zomaar toepassen.
Sommige mensen denken dat een paard in een weiland zonder schuilstal zielig is, en er zullen vast ook paarden zijn die dat niet leuk vinden. Maar genoeg harde/oer type ponys die daar echt geen problemen mee hebben!

Urielle schreef:
Nou, eerste opzetje.

Stalling en weide:
- een paard dient te beschikken over een plaats waar hij droog en uit de weersomstandigheden kan gaan staan, indien gewenst.Met indien gewenst erachter kan je het beter weglaten....Zoiezo moet je ' een plaats' duidelijker definieren. Een stukje droge ondergrond (beton) met een bomenrij is in principe al meer dan genoeg.
- stallen dienen de grootte hebben van minimaal: Die ene regel uit het besluit is prima. Ik denk alleen dat er bij moet komen dat dit alleen bij nieuwbouw gerealiseerd hoeft te worden of er een tijdsoverloop van 5-10 jaar bij moet.
- een paard dient op stal en de wei zich vrij rond te kunnen bewegen.
- stal en weide dienen veilig ingericht te zijn, zonder plaatsen waar de dieren zich kunnen verwonden of vergiftigen. Niet duidelijk genoeg. Een paal kunnen ze zich al aan verwonden. En zoiezo, een steriele omgeving is niet reeel.
- een paard dient dagelijks minimaal 1 uur vrije beweging te hebben, naast de eventuele trainingen, met uitzondering van paarden waarbij dit wegens ziekte of blessure niet aangewezen is. 1 uur is te weinig maar voor een hoop paarden denk ik al een hele verbetering... Mag meer zijn. En hoe gaat het bij vorst? Als paddock/bak/weiland een ijsbaan is? Dan ben je in strijd met de vorige 'regel' Hij kan zich bezeren maar MOET naar buiten...
- een paard dient de mogelijkheid te krijgen tot fysiek contact met andere paarden, met uitzondering van paarden bij wie dit niet tot groter welzijn zou leiden. En wanneer is dat dan? Anders zegt iedereen dat het bij hun/zijn paard niet tot een groter welzijn leid..

Verzorging
- een paard dient minimaal tweemaal daags gecontroleerd te worden op verwondingen en welzijn.
- een paard dient minimaal tweemaal daags gevoederd en gedrenkt te worden. Mja deze en die daar boven... Beetje overdreven. Paard moet gewoon ALTIJD toegang te hebben tot drinkwater en als ik elke dag 1x langsrij moet ik dat zelf weten toch? En een baal kuil in t land, is dat dan 2x gevoerd worden?
- de watergift dient kwalitatief goed te zijn en toereikend voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- de voedselgift dient te bestaat uit kwalitatief goed ruwvoer en eventueel aangevuld te zijn met krachtvoer. De voedselgift dient toereikend te zijn voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- een paard dient met regelmaat en naar behoefte gecontroleerd te worden door een deskundige hoefsmid en minimaal bij ziekte, ernstige verwondingen of blessures door een dierenarts onderzocht te worden.
- een paard dient met regelmaat onderzocht te worden en indien nodig behandeld tegen worminfecties.
- het is verboden een paard met opzet verwondingen toe te brengen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:33

Toydoll schreef:
Regels maken die voor ALLE paarden in Nederland toepasbaar zijn, zijn vrijwel onmogelijk. Eigenlijk zou elk paard namelijk al niet alleen moeten staan, maar de ' sportpaarden' die door samen lopen bijtwondjes oplopen word door rijk sportvolk echt niet geaccepteerd. En gezien daar nogal geld zit zullen ze dat ook niet zomaar toepassen.

Het kan wél, JUIST wel voor alle paarden en de rest van jouw opmerking is onderbouwing van waarom dat 100 jaar achterloopt.
Je geeft exact aan waarom vanuit Wageningen gerapporteerd werd dat paardhouden voor sport ethisch gelijk is aan nertsenfok voor bont. De dieren moeten maar suboptimaal leven omdat de eigenaar een eigenbelang zwaarder laat wegen.

Je geeft ook aan waarom de paardenlobby de politiek zolang onmachtig heeft kunnen houden.
Er komt nu echter voldoende maatschappelijk draagvlak voor de politiek om op te steunen omdat het brede publiek paardhouden en nertsenfok ook aardig hetzelfde begint te zien. Terecht.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:21

Semra schreef:
Hoewel ik er wel voor ben dat er heel wat verbeterd kan worden voor heel veel paarden ben ik erg benieuwd hoe ze e.e.a. gaan uitvoeren en controleren. Komt er een ambtenaar in de wei staan om te kijken hoe lang een paard in de wei staat?

En moeten we dan ook voor koffie zorgen?

Ach, ben bang dat de echte rotte appels ook deze regels aan hun laars lappen. De goede paardenhouders zijn dus de dupe, kost weer geld ( moeten ons registreren vast niet gratis, gaan met z'n allen op cursus ) en tijd. Dat steek ik liever in goed voer, hoefsmid en DA de tijd steek ik liever in de training en het buiten zetten van mijn dieren.

Typisch Nederland naar mijn mening en wat kost al dit vergaderen eigenlijk wel niet, van dat geld kan de dierenbescherming heel wat paarden opvangen.

Gr Desiree

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:45

Urielle schreef:
Nou, eerste opzetje.

Stalling en weide:
- een paard dient te beschikken over een plaats waar hij droog en uit de weersomstandigheden kan gaan staan, indien gewenst.
- stallen dienen de grootte hebben van minimaal: (wat is logisch? een shetje heeft minder nodig dan een Shire)
- een paard dient op stal en de wei zich vrij rond te kunnen bewegen.
- stal en weide dienen veilig ingericht te zijn, zonder plaatsen waar de dieren zich kunnen verwonden of vergiftigen.
- een paard dient dagelijks minimaal 1 uur vrije beweging te hebben, naast de eventuele trainingen, met uitzondering van paarden waarbij dit wegens ziekte of blessure niet aangewezen is.
- een paard dient de mogelijkheid te krijgen tot fysiek contact met andere paarden, met uitzondering van paarden bij wie dit niet tot groter welzijn zou leiden.

Verzorging
- een paard dient minimaal tweemaal daags gecontroleerd te worden op verwondingen en welzijn.
- een paard dient minimaal tweemaal daags gevoederd en gedrenkt te worden.
- de watergift dient kwalitatief goed te zijn en toereikend voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- de voedselgift dient te bestaat uit kwalitatief goed ruwvoer en eventueel aangevuld te zijn met krachtvoer. De voedselgift dient toereikend te zijn voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- een paard dient met regelmaat en naar behoefte gecontroleerd te worden door een deskundige hoefsmid en minimaal bij ziekte, ernstige verwondingen of blessures door een dierenarts onderzocht te worden.
- een paard dient met regelmaat onderzocht te worden en indien nodig behandeld tegen worminfecties.
- het is verboden een paard met opzet verwondingen toe te brengen.

de stalafmeting was geloof ik stokmaat×stokmaat delen door de pi(op je rekenmachine zoown vaag tekentje)
ik heb in mn boeken nog wel precies staan hoe de berekening was, maar die zitten nog in mn verhuisdozen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:50

Toydoll, bij het voeren van onbeperkt ruwvoer zou het dan gaan om controle of de ruwvoer nog toegankelijk en eetbaar is. Drenken lijkt me niet overdreven, ik heb twee paarden die hun waterbak gelijk omkiepen op stal en die je dus niet permanent water kunt verstrekken. Als je daar maar eens per dag komt kijken of zelfs minder staat zo'n dier te verdrogen. Ook als ze op de paddock staan, geef ik geen water, tenzij ze de hele dag buiten staan, dan kom ik tussendoor water aanbieden. Ik vind absoluut dat iemand tweemaal daags een paard moet controleren, een paard op een weitje en daar maar eens per dag gaan kijken vind ik een grote nogo.

Bij dat uur buiten denk ik aan de stallen waar de paarden bij toerbeurt even buiten gaan.
Met vorst zouden ze gewoon buiten moeten kunnen vind ik, de staleigenaar moet dan evt. de boel maar glad gaan slepen zodat de hoefinslagen niet kunnen leiden tot kreupelheid. Dit soort regels zou dan ook leiden tot beter onderhoud. Winter 2009-2010 heb ik een paar weken alleen de stalgang op en neer mogen stappen, want buiten werd niet gestrooid. Dat moet eigenlijk echt niet kunnen.

Het samenstaan kan voor heel veel situaties niet werken dus dat vind ik een moeilijke om duidelijk te omschrijven. Ik ben zelf met een paard drie jaar verder geweest voor ik er een maatje voor had, die was vreselijk bang van andere paarden, nu staat ie met alles en iedereen samen maar de eerste jaren was het pure mishandeling om die bij andere paarden te zetten. Verder staat hier nog een hengst die het zelf reuzeleuk vindt, maar die de andere paarden maar blijft jagen en klieren, zelfs al laten ze van pure angst hun urine lopen. Die moet je ook niet samen willen zetten. Ik vind het moeilijk om dat in regeltjes te vangen. Maar misschien dat iemand anders het kan verwoorden?

De rest laat ik even aan anderen over :P

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:54

Huertecilla schreef:
Toydoll schreef:

Het kan wél, JUIST wel voor alle paarden en de rest van jouw opmerking is onderbouwing van waarom dat 100 jaar achterloopt.
Je geeft exact aan waarom vanuit Wageningen gerapporteerd werd dat paardhouden voor sport ethisch gelijk is aan nertsenfok voor bont. De dieren moeten maar suboptimaal leven omdat de eigenaar een eigenbelang zwaarder laat wegen.

Je geeft ook aan waarom de paardenlobby de politiek zolang onmachtig heeft kunnen houden.
Er komt nu echter voldoende maatschappelijk draagvlak voor de politiek om op te steunen omdat het brede publiek paardhouden en nertsenfok ook aardig hetzelfde begint te zien. Terecht.

Volgens mij leven koeien, kippen, varkens en andere productie dieren ook niet optimaal, omdat er anders niet voor de huidige prijzen geproduceerd kan worden. En ook veel knaagdieren, vissen en soms zelfs honden en katten die als huisdier worden gehouden leven niet in optimale omstandigheden. Dus dat argument gaat niet alleen voor paarden op.

Ik vind een wetgeving niet verkeerd, maar de DB slaat weer eens flink door.

AriebrenJarig

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:18

Eigenlijk zouden alle DB experts eens een weekje moeten gaan kijken bij mij hoe er met de paarden omgegaan wordt.
Ik loop na de lunch altijd even over stal, gewoon kijken, meer niet.
Ben bijna al de paarden kwijt, want ze liggen lekker te slapen.
Ze reageren niet op mij door op te staan, maar hooguit ff knipogen en de oortjes gaan heen en weer.

Worden er een paar buiten gezet dan speren en rennen ze door de bak.
Daarna kom ik aanlopen om te kijken of het nog goed gaat, willen ze allemaal weer naar hun veilige stalletje. Staan ze te dringen aan de uitgang van de bak.

Zelfs in het weide seizoen zie je na twee weken alweer dat ze de mensen aandacht veel leuker vinden dan dat eeuwige gegraas.

En wordt er nu een keertje slecht weer voorspeld, dan gaan ze voor een nachtje naar binnen.

Het belangrijkste wat ik mis in het DB verhaal is:

Ga eerlijk met je paard om, net zoals je zelf behandeld wil worden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:19

Urielle schreef:
Bravura schreef:
Als er een gegronde (medische) reden voor is.....wat zou dan het probleem zijn? Gewoon foto's maken, dan kun je weerleggen waarom je het hebt afgeknipt, voor het wélzijn van het paard! :j
We moeten dat Paardenbesluit niet te zwart/wit zien.

Woogy zou niet meer op evenementen mogen starten met de paarden waar dat noodzakelijk is, staat nl. ook in het besluit ;)

Het is kiezen of delen natuurlijk als dat besluit er komt zoals het nu geschreven is. 8-)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:18

Ik overtreedt de regels al! Ik knip de haren die uit de oren steken en heb geen cursus gevolgd over hoe ik een paard moet houden..
Wel erg goed dat paardenmarkten verboden worden!!! Eindelijk...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:45

Ik heb de volgende zaken die ik aan de lijst van urielle zou willen toevoegen of aanpassen?:

-Voeren naar behoefte van het paard. Geloof dat het 16 kg droge stof is per paard per dag. Gezien er in hooi niet veel water zit en in de meeste krachtvoeders ook niet is dat goed haalbaar voor paarden en eigenaren. Gezien er paarden zijn die extreem snel dik worden of last hebben van zaken als hoefbevangenheid etc. moet dit ook mogelijk en goed worden aangepast. Mijn paarden krijgen twee keer daags een baal hooi(voor onze drie dieren is het onbeperkt) en één keer daags krachtvoer.
-Graasbeperking moet toegestaan blijven(gezien dit ook stereotypisch gedrag kan voorkomen(vreetzucht).
-Voorkomers en verhelpers van stereotypisch gedrag moeten toegestaan zijn(zuigbanden, weefrekken, graaskorven, kluisters voor meppers etc etc etc.)
-Les mag alleen worden gegeven door daartoe opgeleide mensen(geen idee of dit erbij hoort, maar vind slechte instructeurs wel bijdragen aan het welzijn van een paard, hier kunnen lichamelijke problemen door ontstaan etc etc.)
-Paarden moeten gehouden worden op een gepaste manier waar het dier gelukkig van wordt. Er zijn immers buiten paarden en dieren die graag binnen staat(vriendin van mij heeft haar paard ongelukkig uit de hit-actief stal gehaald naar een box met weidegang en het dier is als nieuw).
-Zweep en sporen verbieden in ELKE! vorm van paardensport. (vind het sowieso al raar dat met sporen rijden verplicht is in bepaalde delen van de dressuur)
-Medisch afgekeurde paarden moeten door een VA gecontroleerd worden voor de daadwerkelijke ten ruste brenging. Laten we zeggen: veearts keurt een dier medisch af en het zou dus binnen een week(of desnoods een dag maar weet niet of dat haalbaar is) uit z'n lijden verlost worden. Om te voorkomen dat dit soort dieren in de handel komen.

Dit zijn mijn persoonlijke ideeën waar ik me in kan vinden als een soort aanvulling op de lijst van urielle. Geen idee of het haalbaar is dus ga nu niet met z'n allen mij verketteren ofzo. Iedereen heeft eigen ideeën en ik denk als we met z'n allen brainstormen dat we wel op een goede concrete lijst uitkomen waar we allemaal wat mee kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:43

Lekker Woogy, dan moet ik mijn merrie die door 1 arts afgekeurd is voor de sport dus af laten maken?
Terwijl een andere arts me een opbouwschema geeft ivm een peesblessure en zegt dat de foto's van de vorige dierenarts, op basis waarvan de negatieve prognose gesteld was, van zulke slechte kwaliteit zijn dat hij ze niet kan beoordelen... ?

Die merrie loopt nu lekker dag en nacht buiten met inloopstal en andere paarden en wordt hoogstens aan de hand of onder het zadel gestapt volgens schema van die 2e dierenarts (van goede kliniek).
Die merrie vermaakt zich prima. Zonder sport...

En mijn pony met chronische bronchitus/stofallergie en spat, waardoor die ook niet geschikt is voor de sport, maar wel voor recreatief gebruik, moet ook maar afgemaakt?

En oudjes, die niet meer gereden kunnen worden? Beetje vergaande regel...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:49

Woogy schreef:
...Dit zijn mijn persoonlijke ideeën waar ik me in kan vinden als een soort aanvulling op de lijst van urielle. Geen idee of het haalbaar is dus ga nu niet met z'n allen mij verketteren ofzo. Iedereen heeft eigen ideeën en ik denk als we met z'n allen brainstormen dat we wel op een goede concrete lijst uitkomen waar we allemaal wat mee kunnen.

Ik vrees dat dit het probleem is...
Iedereen stopt z'n persoonlijke voorkeuren in een lijst.
Naar mijn idee zou het welzijnsplan moeten gaan over minimumeisen die haalbaar zijn, rekening houden met de regelgeving in andere landen én te handhaven zijn. Verder zal het plan iets moeten zeggen over invoeringstermijnen...je kunt niet in een jaar veranderen wat de afgelopen 50 jaar is geaccepteerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:51

Woogy schreef:
Ik heb de volgende zaken die ik aan de lijst van urielle zou willen toevoegen of aanpassen?:

-Voeren naar behoefte van het paard. Geloof dat het 16 kg droge stof is per paard per dag. Gezien er in hooi niet veel water zit en in de meeste krachtvoeders ook niet is dat goed haalbaar voor paarden en eigenaren. Gezien er paarden zijn die extreem snel dik worden of last hebben van zaken als hoefbevangenheid etc. moet dit ook mogelijk en goed worden aangepast. Mijn paarden krijgen twee keer daags een baal hooi(voor onze drie dieren is het onbeperkt) en één keer daags krachtvoer. Maximaal opneembaar is 2.5% van het lichaamsgewicht, minimum is 1.2% totaal voer per 24uur. Daarvan minimaal 70% ruwvoer. (Daar zal je de regel dan op moeten baseren, Dus : Verstrekte hoeveelheid voer is minimaal 1.2%ds per 100kg lichaamsgewicht en max 30% daarvan is krachtvoer) Anders loop je heel snel tegen gewichtsverschillen en dus verschil in benodigde hoeveelheden aan.
-Graasbeperking moet toegestaan blijven(gezien dit ook stereotypisch gedrag kan voorkomen(vreetzucht). eens
-Voorkomers en verhelpers van stereotypisch gedrag moeten toegestaan zijn(zuigbanden, weefrekken, graaskorven, kluisters voor meppers etc etc etc.)luchtzuigbanden veroorzaken inwendige schade aan het strottehoofd, verbod is medisch te verantwoorden. Overige hulpmiddelen kunnen ook voor andere redenen ingezet worden en moeten mogelijk blijven
-Les mag alleen worden gegeven door daartoe opgeleide mensen(geen idee of dit erbij hoort, maar vind slechte instructeurs wel bijdragen aan het welzijn van een paard, hier kunnen lichamelijke problemen door ontstaan etc etc.) Lastig, papiertje is geen garantie voor bij die combinatie passende training
-Paarden moeten gehouden worden op een gepaste manier waar het dier gelukkig van wordt. Er zijn immers buiten paarden en dieren die graag binnen staat(vriendin van mij heeft haar paard ongelukkig uit de hit-actief stal gehaald naar een box met weidegang en het dier is als nieuw).eens
-Zweep en sporen verbieden in ELKE! vorm van paardensport. (vind het sowieso al raar dat met sporen rijden verplicht is in bepaalde delen van de dressuur)De verplichting mag van mij ook weg, maar een hulpmiddel wat bij correct gebruik geen schade geeft verbieden is andersom redeneren. En mennen zonder zweep belemmert de communicatie tussen paard en menner dusdanig dat dat gevaar kan opleveren in het verkeer.
-Medisch afgekeurde paarden moeten door een VA gecontroleerd worden voor de daadwerkelijke ten ruste brenging. Laten we zeggen: veearts keurt een dier medisch af en het zou dus binnen een week(of desnoods een dag maar weet niet of dat haalbaar is) uit z'n lijden verlost worden. Om te voorkomen dat dit soort dieren in de handel komen.Dus paard dat bv door blessure of gewoon ouderdom met pensioen zou mogen moet ingeslapen worden?

Dit zijn mijn persoonlijke ideeën waar ik me in kan vinden als een soort aanvulling op de lijst van urielle. Geen idee of het haalbaar is dus ga nu niet met z'n allen mij verketteren ofzo. Iedereen heeft eigen ideeën en ik denk als we met z'n allen brainstormen dat we wel op een goede concrete lijst uitkomen waar we allemaal wat mee kunnen.

Ik denk dat je heel erg naar een basisfundament moet kijken ipv persoonlijke meningen. En ook naar wat is te meten/te controleren.
Wat is het commentaar als we uitgaan van de voorzet die de DB geeft?
Probleem wat ik nl al meteen voorbij zie komen is dat hoefsmid en dacht ook paardentandarts/gebitsverzorger geen beschermde beroepen zijn. Maakt het hele erkende verhaal al lastig. Daarnaast zou het papierwerk (vereiste bewijzen) ook meer controle door de belastingdienst opleveren en dat kan nog wel eens de prijs opjagen.
Schuilstal? Ja graag, maar dan moet de gemeente ook gedwongen worden om toestemming/ontheffing te verlenen, anders zit de eigenaar tussen 2 vuren.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:32

xJasmijn schreef:
Moet iedereen nu een soort 'diploma' halen om paarden te houden!? :+

Ja dat las ik ook, beetje belachelijk := ?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:55

Ik ben toch wel erg benieuwd wat er nu uiteindelijke uitkomt. :j
Ik denk dat eerst wat regels moeten invoeren die ook gewoon makkelijk uit te voeren moeten zijn. Zoals dat paarden 2 a 3 keer per dag voldoende ruwvoer moeten krijgen. (Nu is het natuurlijk weer de vraag wat is voldoende.. :+ ) Dat hoeft natuurlijk niet als er onbeperkt wordt gevoerd of als het paard in de wei staat. Ook vind ik het erg belangrijk dat paarden elke dag minimaal 4 uur vrije beweging krijgen. Dat gebeurt op heel veel stallen niet.. Als we daar nou eens mee beginnen dan worden er al heel veel paardenleven een stuk beter.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:00

ik hou mn hart vast voor deze ontwikkeling... Ben vooral bang dat het meer gedoe en geld gaat kosten dan dat het welzijn van de paarden nou echt beter gaat worden.... Denk dat ik dan toch maar een huisje zoek in duitsland :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:01

Het zou me ook helemaal niet verbazen dat iedereen straks bergen geld moet betalen en dat de stalling allemaal duurder worden.. :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:15

Woogy schreef:

-Voeren naar behoefte van het paard. Geloof dat het 16 kg droge stof is per paard per dag. Gezien er in hooi niet veel water zit en in de meeste krachtvoeders ook niet is dat goed haalbaar voor paarden en eigenaren. Gezien er paarden zijn die extreem snel dik worden of last hebben van zaken als hoefbevangenheid etc. moet dit ook mogelijk en goed worden aangepast. Mijn paarden krijgen twee keer daags een baal hooi(voor onze drie dieren is het onbeperkt) en één keer daags krachtvoer.
-Graasbeperking moet toegestaan blijven(gezien dit ook stereotypisch gedrag kan voorkomen(vreetzucht).
-Voorkomers en verhelpers van stereotypisch gedrag moeten toegestaan zijn(zuigbanden, weefrekken, graaskorven, kluisters voor meppers etc etc etc.)
-Les mag alleen worden gegeven door daartoe opgeleide mensen(geen idee of dit erbij hoort, maar vind slechte instructeurs wel bijdragen aan het welzijn van een paard, hier kunnen lichamelijke problemen door ontstaan etc etc.)
-Paarden moeten gehouden worden op een gepaste manier waar het dier gelukkig van wordt. Er zijn immers buiten paarden en dieren die graag binnen staat(vriendin van mij heeft haar paard ongelukkig uit de hit-actief stal gehaald naar een box met weidegang en het dier is als nieuw).
-Zweep en sporen verbieden in ELKE! vorm van paardensport. (vind het sowieso al raar dat met sporen rijden verplicht is in bepaalde delen van de dressuur)
-Medisch afgekeurde paarden moeten door een VA gecontroleerd worden voor de daadwerkelijke ten ruste brenging. Laten we zeggen: veearts keurt een dier medisch af en het zou dus binnen een week(of desnoods een dag maar weet niet of dat haalbaar is) uit z'n lijden verlost worden. Om te voorkomen dat dit soort dieren in de handel komen.

Het is moeilijk een bepaalde hoeveelheid voer erop te plakken als je een shet, een fjord, een KWPNer of een NRPS met elkaar moet vergelijken denk ik. Daarom heb ik dat ook niet nader omschreven. Voeren doe je op het oog, maar is niet alleen een kwestie van ribben wel voelen maar niet zien, dus ik kreeg dat niet omschreven. Een sportpaard moet ook ranker staan dan een keuringspaard en paarden die een sport lopen waarin snelheid gevraagd wordt staan er vaak voor het idee een beetje uitgeteerd bij maar zijn dan juist super in conditie.

Met je bepaling voor graasbeperking ben ik het eens.

Ook de voorkomers en beperkers van stereotypisch gedrag muv de luchtzuigband.

Niet eens met de instructeursbepaling, ik zie van de opleiding veel rommel afkomen, dan zou eerst dat niveau eens gelift moeten worden. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in iemand die zelf behoorlijk in de sport gepresteerd heeft dan in van die Deurnetrutjes die nauwelijks weten hoe je een paard uitstapt.

De bepaling erna is te vaag. Hoewel ik het er mee eens ben dat je naar het individu moet kijken is het te manipuleerbaar. Kan iemand nog zeggen dat zijn bok van 1.80 gelukkig is met een hele winter zijn box van 2x2 niet uitkomen.

Zweep en sporen verbod niet eens. Misbruik is afgedekt in het verhaal dat je een paard niet opzettelijk mag verwonden. Een paard doortrappen met sporen of onder de zweepstriemen moet strafbaar zijn.

Het doorhandelen van slachtpaarden zou uberhaupt verboden moeten zijn. Er worden ook gedragsgestoorde paarden door de slager verder verkocht en dat is legaal. Een eigenaar die besluit zijn paard naar de slacht te doen moet zekerheid hebben dat het idd niet in de handel komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:11

joliene schreef:
Het zou me ook helemaal niet verbazen dat iedereen straks bergen geld moet betalen en dat de stalling allemaal duurder worden.. :=

´Stalling´ zou verboden moeten worden :)*

Nogmaals:
- lees eens een wetenscahppelijk verantwoord boek over de ethologie van het paard

Wie dat niet doet heeft geen recht van spreken over dit onderwerp want weet niet waar het over gaat en laat door niet willen informeren blijken het eigen ménsenbelang te vertegenwoordigen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:18

Ik zou zelf ook het liefst mijn paard altijd buiten willen hebben, maar dat is haast nergens mogelijk bij mij in de buurt. :n Of je paard staat 24/7 op koeien gras, maar dat lijkt me ook niet erg verstandig. :=

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:29

En heel bokt denkt onmiddelijk aan heuse controles..
Deze wet wordt opgesteld zodat de controleurs een poot hebben om op te staan als er een klacht is gekomen voor bv paarden die nauwelijks buitenkomen. Prima toch? Kunnen die mensen ergens mee zwaaien en moéten de pensionhouders zich aanpassen, wat ze voorheen helemaal niet moesten.
Ik hoop dat er ook zoiets in belgie komt. Hier staan veel maneges waarbij de paarden 1 x per week naar buiten mogen/ 1x per jaar mogen ze een week 'vakantie' op het land/ 1 uur per dag buiten.
De pensionhouders veranderen niet vanuit de drijfveer paardenwelzijn, dus moet het maar met een wetgeving.

En dat gelul over dat je nu de haren in de oren niet mag knippen. Als die plukjes bij een paard je irriteert.. Neem je peerd zoals die is of neem er geen. En ik kan me echt niet voorstellen dat ze een boete gaan geven als je de uitstekende plukjes wat bijwerkt :') En wat voor bewijs hebben ze dat er voorheen plukjes waren en nu niet meer?
Mijn paard heb ik gekocht met uitgeschoren oren. Ik heb het dier lang een kapje moeten laten dragen omdat zijn oren vol prikvliegjes zaten. "Maar het is zoo mooi 8)7 "

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:39

Woogy schreef:

.

Zo zo, en al die paarden die na hard werken (eventueel afgekeurd) goed verzorgd met pensioen staan te genieten van hun welverdiende rust? Dwing je dan een eigenaar afstand te doen? (Zal maar niets tegen Corenzo zeggen ben bang dat hij anders niet zo relexed meer door zijn oude dag gaat)
Ben het met je eens dat wanneer paarden het slecht hebben, enkele reis naar de groene weide een verantwoorde beslissing is maar anders zou ik zeggen, lekker laten genieten die oudjes.

Gr Desiree

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:57

@woogie: dan had ik mijn 24 jarige reeds 21 jaar geleden moetne inslapen ? en vervolgens weer op 14jaar en door een peesklap weer opgegeven op16 jaar........gisteren nog fijn op gereden!

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:23

Haha,

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben met alles wel eens en ik hoop alleen niet dat er te streng op wordt gekeken.
Om een punt te stellen : Nederland zal veel geld verliezen als al die maneges dicht moeten. Want ik denk dat 50% van de maneges dicht zullen moeten aangezien zij zich niet aan de 4 uur kunnen houden. Nederland verdient er in totaal heel veel geld mee. Als dat allemaal dicht moet dan gaan ze weer dr over zeuren dat crisis eraan komt!
Maar daar denk ik dan alleen maar aan. Het is goed voor het welzijn van het paard, absoluut! Maar of het nu zo goed voor de economie van Nederland is dat is een ander verhaal.
Toch zit ik er persoonlijk niet mee want vanaf geboorte heeft mijn paard al in het natuur gestaan en nu nog steeds. Zometeen wordt hij bereden maar dan heeft hij minimaal 15 uur per dag wei.

Dus alles in een, ik ben er mee eens maar economische crisis zou eraan kunnen komen voor NL en erg snel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:44

Ik ben bang dat als dit er echt allemaal door komt de slachthuizen overuren zullen gaan draaien.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat er een wet komt maar er is ook grijs tussen zwart en wit.