Sommige mensen denken dat een paard in een weiland zonder schuilstal zielig is, en er zullen vast ook paarden zijn die dat niet leuk vinden. Maar genoeg harde/oer type ponys die daar echt geen problemen mee hebben!
Urielle schreef:Nou, eerste opzetje.
Stalling en weide:
- een paard dient te beschikken over een plaats waar hij droog en uit de weersomstandigheden kan gaan staan, indien gewenst.Met indien gewenst erachter kan je het beter weglaten....Zoiezo moet je ' een plaats' duidelijker definieren. Een stukje droge ondergrond (beton) met een bomenrij is in principe al meer dan genoeg.
- stallen dienen de grootte hebben van minimaal: Die ene regel uit het besluit is prima. Ik denk alleen dat er bij moet komen dat dit alleen bij nieuwbouw gerealiseerd hoeft te worden of er een tijdsoverloop van 5-10 jaar bij moet.
- een paard dient op stal en de wei zich vrij rond te kunnen bewegen.
- stal en weide dienen veilig ingericht te zijn, zonder plaatsen waar de dieren zich kunnen verwonden of vergiftigen. Niet duidelijk genoeg. Een paal kunnen ze zich al aan verwonden. En zoiezo, een steriele omgeving is niet reeel.
- een paard dient dagelijks minimaal 1 uur vrije beweging te hebben, naast de eventuele trainingen, met uitzondering van paarden waarbij dit wegens ziekte of blessure niet aangewezen is. 1 uur is te weinig maar voor een hoop paarden denk ik al een hele verbetering... Mag meer zijn. En hoe gaat het bij vorst? Als paddock/bak/weiland een ijsbaan is? Dan ben je in strijd met de vorige 'regel' Hij kan zich bezeren maar MOET naar buiten...
- een paard dient de mogelijkheid te krijgen tot fysiek contact met andere paarden, met uitzondering van paarden bij wie dit niet tot groter welzijn zou leiden. En wanneer is dat dan? Anders zegt iedereen dat het bij hun/zijn paard niet tot een groter welzijn leid..
Verzorging
- een paard dient minimaal tweemaal daags gecontroleerd te worden op verwondingen en welzijn.
- een paard dient minimaal tweemaal daags gevoederd en gedrenkt te worden. Mja deze en die daar boven... Beetje overdreven. Paard moet gewoon ALTIJD toegang te hebben tot drinkwater en als ik elke dag 1x langsrij moet ik dat zelf weten toch? En een baal kuil in t land, is dat dan 2x gevoerd worden?
- de watergift dient kwalitatief goed te zijn en toereikend voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- de voedselgift dient te bestaat uit kwalitatief goed ruwvoer en eventueel aangevuld te zijn met krachtvoer. De voedselgift dient toereikend te zijn voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- een paard dient met regelmaat en naar behoefte gecontroleerd te worden door een deskundige hoefsmid en minimaal bij ziekte, ernstige verwondingen of blessures door een dierenarts onderzocht te worden.
- een paard dient met regelmaat onderzocht te worden en indien nodig behandeld tegen worminfecties.
- het is verboden een paard met opzet verwondingen toe te brengen.

? 
Of je paard staat 24/7 op koeien gras, maar dat lijkt me ook niet erg verstandig.
En wat voor bewijs hebben ze dat er voorheen plukjes waren en nu niet meer?
"