KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:27

Prisca schreef:
Sorry maar sommige mensen hebben hun spullen wel ERG te koop liggen. Hebben complete grote vrachtwagen alles staat open en op grijpbare hoogte. Niemand zal opkijken als ik daar een zadel uithaal. Vooral omdat de vele wedstrijdruiters (de grote) iedere week weer andere stage meisjes of verzorg meisjes mee hebben. Ga jij er dan wat van zeggen?.

Gewoon zorgen dat je alles dicht hebt zitten zodat ze werk hebben om hem open te krijgen.

En daar heb ik me idd wel vaker over verwonderd... ook in de tijd dat er nog niet zo sprake was van die diefstallen. Als ik slechte bedoelingen had, kon ik zo een hele collectie tuig rijker zijn na een concours.

sjimmyke

Re: KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:52

@ rowo

gelukkig is niet iedereen zo slecht en kunne sommige of heel veel wel van ander mans spullen blijven ookal zie je zelf de verleiding en de kans

@ prisca

ook al licht het nog zo te koop blijft er gewoon van af en je hebt gelijk
als er iemand de spullen pakt en iemand ziet dat die zegt er toch niks van
die weten neit of je wel bij de spullen hoort of neit bv stage meisjes en verzorgmeisjes of vrienden
dus kun je moeilijk ingrijpen

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:00

tiger27 schreef:
ze zijn ook in wassenaar geweest weet niet of het de zelfde zijn maar dat maakt het niet minder erg ;(
ze mogen bij ons wel langs komen hierbij de uitnodeging er zal een warm welcome wezen die ze niet snel zullen vergeten :j
baddy is een inbeslag genomen rotweiler maar hij weet heel goed dat als het licht uit is dat hij de baas is :Y)

Bleghhhh Komt steeds dichterbij! Ga denk ik mijn zadel maar mee naar huis nemen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:35

sjimmyke schreef:
@ prisca

ook al licht het nog zo te koop blijft er gewoon van af en je hebt gelijk
als er iemand de spullen pakt en iemand ziet dat die zegt er toch niks van
die weten neit of je wel bij de spullen hoort of neit bv stage meisjes en verzorgmeisjes of vrienden
dus kun je moeilijk ingrijpen

Tja we weten nu eenmaal da mensen hiermee geld verdienen en als we ondanks alle waarschuwingen nog niet goed op onze spullen letten/zorgen dan is het toch snel klaar.

Sorry vind het excuus dat iemand van je spullen af moet blijven al lang niet meer geldig. Mensen hebben nu daar nu eenmaal geen respect voor en je zult in je leven nu eenmaal altijd rekening moeten houden met de slechte mensen. Dus alles goed afsluiten en opbergen.

@tiger27
Sorry een hond is zo uitgeschakeld hoor... al te vaak gezien honden die vergiftigt werden of zelfs neergeschoten deze mensen denk alleen maar aan geld.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:57

Ik heb ook al van verschillende stallen gehoord waar (na wedstrijd, maar ook "gewoon") de boel leeg is gehaald, in zowel Limburg als Groningen... Aangezien ik heb vertik om mijn dure dressuurzadel elke keer heen en weer op de fiets mee te moeten slepen (gaat ie kapot van met die lange zweetbladen), over een week oefenwedstrijd op ander terrein heb, en het geld niet heb om een dergelijk nieuw zadel te kopen als deze gejat is heb ik contact opgenomen met de verzekering. Voor bijna nop mijn paardespullen op stal toegevoegd aan de inboedel (inboedel op afstand, voorwaarde is dat het zich minimaal in een afgesloten kast bevindt waar je zelf de sleutel van hebt), dus mocht iets gejat worden heb ik dat in elk geval als schrale troost en kan ik een nieuwe kopen... Better safe than sorry, je houdt ze als ze het willen hebben toch niet tegen.

Wel prettig, hele verzekeringsriedel is ook weer doorgelicht en geupdate nu en premie kon zelfs met de bijverzekering omlaag :Y) Mooi meegenomen :D

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:18

Het is verschrikkelijk irritant dat zadels gestolen worden. De schade is enorm, en het is voor iedereen die het overkomt een drama. Daar zullen we het allemaal wel mee eens zijn.

De vraag is: Wat gaan we er aan doen?

Is hier iemand die denkt dat pagina's vol schrijven met hoe gemeen het is, en dat iedereen van andermans spullen af moet blijven, enig effect heeft op het verminderen van het aantal diefstallen?
Nee.

Is het een idee om oplossingsgericht te gaan denken. Ik denk dan met name aan de diefstallen op concoursen (beveiliging thuis is voor iedereen weer anders).
Ik hoor graag ideeën hierover hoe we dat terug kunnen dringen.

Ik ben zelf erg benieuwd of het hebben van parkeerwachten bij de ingang van het terrein een afschrikkend effect heeft. Zij zien ten slotte iedereen het terrein op komen.
Bij deze daarom een oproep aan de slachtoffers: was er op het betreffende wedstrijdterrein een parkeerwacht?
Ik ben benieuwd.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:26

Hier in de buurt schijnen ze ook al meerdere malen toegeslagen te zijn... Ik ga toch eens de inboedelverzekering aanpassen als dat mogelijk is, als mijn zadel wordt gejat ben ik de sjaak want ik heb niet even geld over... (Moet je hiervoor trouwens in het bezit zijn van bonnetjes ofzo? Om de waarde aan te tonen? Geen idee, ben echt een leek wat dat betreft)
En in de auto bewaren in plaats van de trailerzadelkast dus, goede tip.

Gelukkig hebben we onze zadels achter 2 dikke sloten en een waakhond en camerabewaking, maar toch.
Pff, waarom blijven mensen toch niet gewoon van andersmans spullen af?!

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:15

Een hond is dus eigenlijk niet echt een optie. ( tenzij je hem zo traint dat ie niks eet wat niet door jou is gegeven of dat ie een pikachu ontwijk manouvre heeft en je dan voordat je m raakt in je been bijt ).

Een camera is wel een goede. Maar kost ook wat meer geld. Maar waarschijnlijk veeeel minder dan een zadel.

Als je een erf hebt ( dus eerst een opritje ) daar snachts zo'n infrarood alarm op zetten? Ze zijn er al voor honden met halsbanden dus als een auto/mens/figuur door het infrarood straaltje loopt dat er bijvoorbeeld binnen een geluid afgaat wat zij niet horen ( wekker idee ) Jij kan de politie bellen en ze pakken?

EDIT: nog wat toegevoegd

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:52

dat is ook waar we leven in een tijd dat je weet dan je spulen niet zonder toezicht kunt laten open staan of wat dan ook
dus aan de andere kant als gejat is meot je niet raar op kijken ook

maar aan de andere kant blijf er van af

Miss_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:47

;( ik ben bly dat ik myn zadel enzo niet op stal heb liggen! Al hebben ze jammer genoeg wel 3halsters gestollen zelfs waarvan er 1niet meer bruikbaar was omdat myn paard die kapot had getrokken... En ze hebben ook nog een zweep meegenomen. Dat ze gewoon van andermans spullen afblijven!

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:30

parttwo97 schreef:
@amanda2: het komt zeker nu wel eng dichtbij! onze stal is wel heel goed beveiligd met alarm enzo, en mn zadel is al een keer gestolen, hoop niet dat ze het bij ons ook proberen..... :(

@roselique: kwamen ze met de smoes van de folders om te kijken hoe en waar alles lag? of wilde ze gelijk al van alles proberen mee te nemen?!

Ze kwamen vragen of wij een kantine hadden en of ze daar dan folders neer mochten leggen. Maar de baas van stal heeft ze gelijk van zijn erf gestuurd :P
(jaar geleden ofzo) De vorige keer kwamen ze met zijn tweeën en kwam er eentje iets vragen (weet niet wat) en de ander ging rondlopen in stal om te verkennen. Toen hadden ze dus ook s'nachts zadels gejat en bij de buurman in het schapenhok gezet.. De buurman kwam toen naar ons toe om te vragen of die zadels van ons waren dus gelukkig hebben ze ze niet mee kunnen nemen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:38

Er is bij ons in de buurt (Rijssen/Enter/Markelo) ook veel gestolen. Wij hebben de kluizen en zadelkamer goed op slot en 's nachts de auto's strak voor de deuren. Kunnen er dus eigenlijk niet bij.

parttwo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:58

Roselique schreef:
parttwo97 schreef:
@amanda2: het komt zeker nu wel eng dichtbij! onze stal is wel heel goed beveiligd met alarm enzo, en mn zadel is al een keer gestolen, hoop niet dat ze het bij ons ook proberen..... :(

@roselique: kwamen ze met de smoes van de folders om te kijken hoe en waar alles lag? of wilde ze gelijk al van alles proberen mee te nemen?!

Ze kwamen vragen of wij een kantine hadden en of ze daar dan folders neer mochten leggen. Maar de baas van stal heeft ze gelijk van zijn erf gestuurd :P
(jaar geleden ofzo) De vorige keer kwamen ze met zijn tweeën en kwam er eentje iets vragen (weet niet wat) en de ander ging rondlopen in stal om te verkennen. Toen hadden ze dus ook s'nachts zadels gejat en bij de buurman in het schapenhok gezet.. De buurman kwam toen naar ons toe om te vragen of die zadels van ons waren dus gelukkig hebben ze ze niet mee kunnen nemen.

ok! nou gelukkig waren je zadels bij de buurman.... ik heb het op stal al doorgegeven dat ze weer bezig zijn en dat ze ook met de folders kunnen komen dus dat als er mensen komen met folders dat er dan een beetje uitgekeken moet worden!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:19

Ze hadden bij ons op concour bij de parkeer wachten flayers liggen en die gaven ze aan elke trailer of vracht wagen die binnen kwam ( bij ons mogen ze de auto's niet op het terrein eer zetten(.alleen auto trailer combies verder geen autos XD

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:25

Bah, wat een nare berichten allemaal.
Dat er werkelijk een zadel van een paard af was gejat, daarvan rol ik echt van m'n stoel. Dat kán toch niet? Vreselijk, dat je zelfs niet meer even kunt gaan inschrijven zonder je zorgen te maken. Ze slaan blijkbaar overal toe, groot of klein concour.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:12

Bellona_83 schreef:
Het is verschrikkelijk irritant dat zadels gestolen worden. De schade is enorm, en het is voor iedereen die het overkomt een drama. Daar zullen we het allemaal wel mee eens zijn.

De vraag is: Wat gaan we er aan doen?

Is hier iemand die denkt dat pagina's vol schrijven met hoe gemeen het is, en dat iedereen van andermans spullen af moet blijven, enig effect heeft op het verminderen van het aantal diefstallen?
Nee.

Is het een idee om oplossingsgericht te gaan denken. Ik denk dan met name aan de diefstallen op concoursen (beveiliging thuis is voor iedereen weer anders).
Ik hoor graag ideeën hierover hoe we dat terug kunnen dringen.

Ik ben zelf erg benieuwd of het hebben van parkeerwachten bij de ingang van het terrein een afschrikkend effect heeft. Zij zien ten slotte iedereen het terrein op komen.
Bij deze daarom een oproep aan de slachtoffers: was er op het betreffende wedstrijdterrein een parkeerwacht?
Ik ben benieuwd.

Ik ben in ieder geval bezig met dit zadelslot.
Het zit in de muur geschroefd met schroeven die maar 1 kant op kunnen draaien.
Verder kan het staal niet worden "opengeknipt" maar moet er een slijptol aan te pas komen om het zadel eruit te krijgen. Dat maakt natuurlijk herrie en kost veel te veel tijd. Daarbij is kans op beschadiging van het zadel natuurlijk erg groot. Ik denk dat dieven een zadel in een dergelijke constructie liever maar laten hangen.
Tot het moment dat ik dit slot heb, gaat het zadel mee naar huis.
Afbeelding

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:05

hoe ziet die eruit met een zadel erin?kan me zo geen voorstelling maken, stom he! :o?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:16

Babootje schreef:
Ik ben in ieder geval bezig met dit zadelslot.
Het zit in de muur geschroefd met schroeven die maar 1 kant op kunnen draaien.
Verder kan het staal niet worden "opengeknipt" maar moet er een slijptol aan te pas komen om het zadel eruit te krijgen. Dat maakt natuurlijk herrie en kost veel te veel tijd. Daarbij is kans op beschadiging van het zadel natuurlijk erg groot. Ik denk dat dieven een zadel in een dergelijke constructie liever maar laten hangen.
Tot het moment dat ik dit slot heb, gaat het zadel mee naar huis.

Ga ik even heel ver denken misschien....maar het zijn maar een paar schroeven die losgedraaid moeten worden. Zullen die maftoeters niet het hele geval van de muur slopen/draaien en thuis verder het zadel eruit zien te krijgen. Ik bedoel ze halen ook wel complete deuren uit de sponningen.
Natuurlijk is het wel zo dat hoe lastiger het je ze maakt......

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:52

wij zijn in juni al aan de beurt geweest en moet er toch niet aan denken dat ze nog n keer komen!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:06

Zo dus,

Afbeelding

De schroeven waarmee hij in de wand wordt geschroefd kunnen maar in 1 richting draaien. Wel erin, maar niet eruit. Zitten ze in de muur, dan moet je de muur slopen om het slot eruit te krijgen. Zitten ze in een houten wand kun je hem misschien wel eraf trekken, maar dan moet je nog es het zadel eruit krijgen. Dat is niet mogelijk zonder een slijptol (en dan beschadig je het zadel en hebben dieven er niks meer aan). Het slot is wel duur en niet verkrijgbaar in NL.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:08

Aha, das inderdaad wel een mooi systeem!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:09

Enige goede mogelijkheid lijkt mij nog steeds een dergelijk iets met slot inmetselen in de muur. Dan heb je wat mij betreft meer garantie dan gewoon het inschroeven. Wat boeit die dieven het nu dat ze een heel slot bij zich hebben wanneer ze weer een inval doen. Ze hebben het zadel.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:12

Dat ziet er goed uit! :)
Bij ons op stal zijn een poos geleden ook al 3 zadels gestolen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:14

Ik ben wel benieuwd naar een lijstje van plaatsnamen waar die rotzakken nu inmiddels al geweest zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:16

Weet je wat pas ... is ? Je nieuwe zadel ophalen bij de zadelmaker want je wilt er graag de volgende dag mee rijden... Kom je 's ochtends op de manege zit de eigenaar in de kantine met een instructeur en vraagt wat je wilt gaan doen. Zeg je "rijden". Zeggen ze... sorry alle zadels zijn gestolen. Als een gek naar de zadelkastenzolder... Is je zadel weg. Dan heb je echt de neiging van het dak te springen. Is mij overkomen, dikke 10 jaar terug, Leeuwarder Manege, heb er nog een trauma van.