Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:44

vanessakusje schreef:
Omdat de echte wedstrijd paarden en daar bedoel ik het hogere nivo mee, dat gewoon niet kan. Die moeten presteren en dat gaat niet met een 24/7 weide paard. (kijk maar eens om je heen) de echte dure paarden van boven de 30.000 staan echt nergen 24/7 buiten. Dat heeft niets met gewenning te maken.
Maar kans op blessures.

op stal kunnen ze ook geblesseerd raken :)*

kennissen van mij hebben 2 paarden op grand prix niveau lopen.
geen 24/7 buiten, maar die beestjes staan overdag echt wel in de weide hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:50

Twiggy2008 schreef:
Tja, ik werk geen 40 uur (werk parttime), maar heb wel een jong kind, ben alleenstaand moeder (en geloof me, dat is een baan van meer dan 40 uur ;) ), ik studeer, ik sport, ik heb een druk sociaal leven, heb nog andere hobbies en bezigheden en heb een paard buiten staan, waar ik nu met dit weer toch niets mee kan doen (de bakken zijn een oceaan). :+
Heb tijd genoeg om voor hem te zorgen, hoor, kwestie van strakke planning elke dag. Kom net bij hem vandaan, was in een uurtje klaar. En straks als het mooie weer weer komt, ben ik er langer (daar kijk ik erg naar uit trouwens!!!).
Nou heb ik het geluk dat de stallingsbazen het ruwvoer 2x per dag aanvullen, maar daar betaal ik ook voor.

Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat iemand die fulltime werkt (of wat dan ook) er niet voor kan zorgen. Juist als je paard buiten staat, heb je minder zorgen. Dat zie ik meteen al als ik mijn situatie vergelijk met vriendinnen die hun paard op stal hebben staan. Wat een drama is dat, zeg...... Met als gevolg dat die paarden dus soms per dag een wandelingetje met het baasje mogen maken (is leuk, maar veel te weinig beweging in mijn ogen) of gewoon een dag (of langer) binnen staan!!!

Hier nog iemand met een werkweek van 40+ uur per week. Het fijne van een goede baan is dat je geld genoeg hebt om je paard op een goede stal te zetten waar ze dagelijks worden buiten gezet en dat arme paard niet of de hele dag op stal hoeft te blijven of voor een koopje op een weilandje wordt gedumpt 24/7.

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:32

@Lovely: het paard van Twiggy2008 staat 24/7 buiten ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:37

Citaat:
In de professionele paardenhouderij wordt hard gewerkt om het paardenwelzijn te verbeteren” aldus Martien van den Heuvel, waarnemend voorzitter van de SRP. De professionele paardenhouderij is aanspreekbaar op hun verantwoordelijkheid om het welzijn van hun paarden te borgen. Het is immers hun bron van inkomsten en het welzijn van hun paarden gaat ze aan het hart. De misstanden zoals geschetst door de Dierenbescherming zijn ook voor de SRP onaanvaardbaar.

........ maar wat doen ze dan eigenlijk?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:16

Lovely schreef:
Twiggy2008 schreef:
Tja, ik werk geen 40 uur (werk parttime), maar heb wel een jong kind, ben alleenstaand moeder (en geloof me, dat is een baan van meer dan 40 uur ;) ), ik studeer, ik sport, ik heb een druk sociaal leven, heb nog andere hobbies en bezigheden en heb een paard buiten staan, waar ik nu met dit weer toch niets mee kan doen (de bakken zijn een oceaan). :+
Heb tijd genoeg om voor hem te zorgen, hoor, kwestie van strakke planning elke dag. Kom net bij hem vandaan, was in een uurtje klaar. En straks als het mooie weer weer komt, ben ik er langer (daar kijk ik erg naar uit trouwens!!!).
Nou heb ik het geluk dat de stallingsbazen het ruwvoer 2x per dag aanvullen, maar daar betaal ik ook voor.

Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat iemand die fulltime werkt (of wat dan ook) er niet voor kan zorgen. Juist als je paard buiten staat, heb je minder zorgen. Dat zie ik meteen al als ik mijn situatie vergelijk met vriendinnen die hun paard op stal hebben staan. Wat een drama is dat, zeg...... Met als gevolg dat die paarden dus soms per dag een wandelingetje met het baasje mogen maken (is leuk, maar veel te weinig beweging in mijn ogen) of gewoon een dag (of langer) binnen staan!!!

Hier nog iemand met een werkweek van 40+ uur per week. Het fijne van een goede baan is dat je geld genoeg hebt om je paard op een goede stal te zetten waar ze dagelijks worden buiten gezet en dat arme paard niet of de hele dag op stal hoeft te blijven of voor een koopje op een weilandje wordt gedumpt 24/7.

Hier ook gewoon een full time baan...Maar wat een onzin dat iemand met een full time baan niet goed voor zijn paard zou kunnen zorgen, echt bizarre uitspraken in de topic :o

Ik ga 'smorgens voor mijn werk alle beestjes voeren, buiten zetten, ze een knuffel geven en de stallen uitmesten. Als ik thuis kom ga ik ze binnen halen, voeren, rijden, verzorgen etc....en dat iedere dag omdat ik juist iedere dag wil genieten van mijn beestjes...kom op zeg, moet ik de hele dag staan knuffelen en tuttelen bij een paard ofzo, zouden ze daar gelukkiger van worden als dat ze samen met een maatje de hele dag buiten staan....geloof ik niks van? Daar zijn ze toch niet voor? Het zijn juist kudde dieren (daarom staan ze ook het hele jaar door de hele dag buiten (circa 10 - 12 uur per dag)) en we mogen af en toe even gebruik maken van hun wel- en werkwilligheid...en verder moeten we ze paard houden en ze niet behandelen als barbiepoppen..... En geschoren sportpaarden kunnen toch gewoon ook 8 tot 10 uur buiten staan in een paddox met een halsdeken op :o

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:35

Mariska_28 schreef:
Waarom zouden paarden zoveel meer rechten moeten hebben dan de bioindustriedieren?
Tuurlijk kan het altijd beter, maar waarom niet beginnen bij de dieren die het het ergst hebben?
Bijv. varkens, slimmer dan een hond, veels slimmer dan een paard, maar misbruikt, vetgemest en met slechts 6 maanden oud geslacht...

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/images/varkenslide1.jpg
Deze jongens krijgen helemaal geen daglicht, nee die moeten rustig blijven en snel groeien...
Ze zouden willen dat ze een paard waren, werder ze wat ouder dan 6 maanden.
Bij honden is het couperen verboden.... maar bij varkens mogen de staarten wel onverdoofd afgeknipt worden (net als de tanden afgevijld)

Ik kan mij hier zo kwaad om maken...

_/-\o_
Aaaaaaaaaaamen!

Ik heb mijn lidmaatschap Dierenbescherming opgezegd toen de welzijnscampagne voor paarden werd gestart. Zo ontzettend achterlijk dat ik er geen woorden voor heb!
Afbeelding

Afbeelding

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/images/vleeskipslide1.jpg
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/images/geitenslide2.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:43

Olympia96 schreef:

Ja en? Dat is OOK zielig.. wat doet dat af aan een inspanning om de situatie voor de paarden te verbeteren? Of is er een wachtlijst, eerst de ene, dan de andere? Of is er een puntenlijst van om ter zieligst? Dacht het niet.
Bravo voor de (hopelijk spoedige) verbetering op vlak van paardenwelzijn. En wat betreft bioindustrie is er inderdaad ook nog werk aan de winkel.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:53

Olympia96 schreef:
Mariska_28 schreef:
Waarom zouden paarden zoveel meer rechten moeten hebben dan de bioindustriedieren?
Tuurlijk kan het altijd beter, maar waarom niet beginnen bij de dieren die het het ergst hebben?
Bijv. varkens, slimmer dan een hond, veels slimmer dan een paard, maar misbruikt, vetgemest en met slechts 6 maanden oud geslacht...

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/images/varkenslide1.jpg
Deze jongens krijgen helemaal geen daglicht, nee die moeten rustig blijven en snel groeien...
Ze zouden willen dat ze een paard waren, werder ze wat ouder dan 6 maanden.
Bij honden is het couperen verboden.... maar bij varkens mogen de staarten wel onverdoofd afgeknipt worden (net als de tanden afgevijld)

Ik kan mij hier zo kwaad om maken...

_/-\o_
Aaaaaaaaaaamen!

Ik heb mijn lidmaatschap Dierenbescherming opgezegd toen de welzijnscampagne voor paarden werd gestart. Zo ontzettend achterlijk dat ik er geen woorden voor heb!
Afbeelding

Afbeelding

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/images/vleeskipslide1.jpg
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/images/geitenslide2.jpg

Helemaal mee eens!

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:06

Vind dat de koeien het nog niet eens zo slecht hebben, is bijna een hit actief stal... ze staan in ieder geval samen met soort genootjes en kunnen de hele dag rondlopen (ze hebben geen afgesloten hokjes), hebben onbeperkt eten en kunnen tegenwoordig vaak op waterbedden liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:47

Cuubje schreef:
Vind dat de koeien het nog niet eens zo slecht hebben, is bijna een hit actief stal... ze staan in ieder geval samen met soort genootjes en kunnen de hele dag rondlopen (ze hebben geen afgesloten hokjes), hebben onbeperkt eten en kunnen tegenwoordig vaak op waterbedden liggen...

Oh ja, tuurlijk, dan kun je natuurlijk wel zonder daglicht en frisse lucht 8)7 .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:52

Lovely schreef:
Cuubje schreef:

Oh ja, tuurlijk, dan kun je natuurlijk wel zonder daglicht en frisse lucht 8)7 .

Koeienstallen die ik hier zie hebben vaak 1 lange zijde open (wel met overstekend dak)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:31

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:27

Bandida schreef:
Olympia96 schreef:

Ja en? Dat is OOK zielig.. wat doet dat af aan een inspanning om de situatie voor de paarden te verbeteren? Of is er een wachtlijst, eerst de ene, dan de andere? Of is er een puntenlijst van om ter zieligst? Dacht het niet.
Bravo voor de (hopelijk spoedige) verbetering op vlak van paardenwelzijn. En wat betreft bioindustrie is er inderdaad ook nog werk aan de winkel.

Grapje zeker???

OOK zielig? Acties aangaande de bioindustrie hebben geen zoden aan de dijk gezet ('we' smullen nog steeds heerlijk en zonder schuldgevoel van goedkope stukjes vlees) en dus verleggen we de focus maar naar de paarden?

Het aantal paarden in een penibele toestand is toch verwaarloosbaar in relatie tot bioindustriedieren? :( Hou nou toch op zeg!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:28

Lovely schreef:
Cuubje schreef:

Heel natuurlijk inderdaad.

Shetje14

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:38

Sorry hoor, maar dat plaatje van die koeien vind ik echt niet zielig..
Ik zie daar koeien die lekker rond kunnen lopen, met veel soortgenootjes, die kunnen eten wanneer ze willen. Ook zorgt een normale veehouder echt wel voor genoeg licht en ventilatie. Ik bedoel, niemand die z'n beesten ziek wil hebben toch?
Als je dat al dierenmishandeling vindt...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:45

Ik denk dat je dan de hele discussie niet snapt.
Voor een koe is dat toch net zo goed niet prima als voor een paard? VInd jij het normaal dat een koe nooit vrij kan rennen in de wei?

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:50

Nee, natuurlijk is het het best als een koe ook vaak in de wei komt. Mijn punt was meer dat hier een plaatje gepost wordt wat iedereen zielig noemt, terwijl ik vind dat die koeien eigenlijk niets te kort hebben.
Inderdaad vind ik het voor een paard ook niet acceptabel als hij nooit op de wei komt, maar dat heeft er mede mee te maken dat het paard wordt opgesloten in een hokje van 3x3 zonder sociaal contact met andere paarden en 3x per dag een maaltijd. Dan hebben die koeien het toch beter getroffen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:57

vanessakusje
Olympia96
Mariska_28
Citaat:

Helemaal mee eens!

Nou, hier kunnen jullie alvast iets aan doen dames: geen vlees meer eten! dan ondersteun je deze wijze van dieren houden niet!

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:01

Shetje14 schreef:
Nee, natuurlijk is het het best als een koe ook vaak in de wei komt. Mijn punt was meer dat hier een plaatje gepost wordt wat iedereen zielig noemt, terwijl ik vind dat die koeien eigenlijk niets te kort hebben.
Inderdaad vind ik het voor een paard ook niet acceptabel als hij nooit op de wei komt, maar dat heeft er mede mee te maken dat het paard wordt opgesloten in een hokje van 3x3 zonder sociaal contact met andere paarden en 3x per dag een maaltijd. Dan hebben die koeien het toch beter getroffen.

Zo bedoel ik het ook...op deze manier heeft een koe het beter als "onze NL paarden"..al kan een koe het ook nog beter hebben!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:30

Ninx schreef:
vanessakusje
Olympia96
Mariska_28
Citaat:

Helemaal mee eens!

Nou, hier kunnen jullie alvast iets aan doen dames: geen vlees meer eten! dan ondersteun je deze wijze van dieren houden niet!

Pffffff...... :z Dacht je ook maar 1 seconde dat ik zo'n opmerking over vleeseters zou maken, als ik zelf dieren zou eten??? :o?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:32

@Shetje14: ik vind dat jij uit 2 kwaden een 'goede' (of een betere) gaat kiezen. Ik vind allebei niet kunnen. Alleen zijn er meer koeien (varkens, kippen etc) dan paarden die het slechter hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:33

Zou dat ook voor alle andere gelden die om het hardst gillen dat andere dieren een veeeeeeel ellendiger leven leiden?

Ik eet geen vlees, vind de huidige wetgeving rond paarden absurd, vind dierentuinen en circussen onzinnig en ga zo maar door... wat mij betreft is de lijst van ingrepen dus oneindig!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:46

Ben het helemaal met je eens Ninx! +:)+

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:58

Er wordt gezegd dat in de professionele paardenhouderij veel gedaan wordt om de welzijn te verbeteren. Dit is ook waar, waarom: men begint steeds meer benul te krijgen wat welzijn voor paarden is.
Een jaar of 10 geleden was het niet 'zielig' om paarden de hele dag op stands te hebben, tegenwoordig wel! Dit zijn al enkele verbeteringen.
Verder is het in de professionele wereld voor bepaalde stallen moeilijk om bepaalde afwegingen te maken: zet ik mijn 32 000 euro paard wel of niet op de weide? Jij zet je 32 000 euro auto toch ook niet zomaar in een parkeergarage in amsterdam?
Echter begint er wel steeds meer begrip te komen voor dit soort situaties en worden deze risico's op andere manieren opgelost: geven ieder paard een eigen paddockje naast de stal of aan de hand stappen 3x per dag, maar dit kost investeringen of meer arbeidsuren, iets wat in deze tijd voor menig paardenbedrijf niet mogelijk is. Al is het idee van ieder paard apart ipv in de groep niet wenselijk, het is toch alweer een begin van een nieuw begrip: zie het als de stands. Hiermee wil ik zeggen: er moeten afwegingen gemaakt worden: een paard blijft een dier en een dier kan blessures krijgen.
Wij hebben het paard (en hiermee bedoel ik de doorgefokte rassen) gemaakt tot wat hij is: zet een kwpn'er tussen een groep wilde ijslanders en hij zal er niet blij mee zijn. De paarden zijn niet meer gebouwt om daadwerkelijk 24/7 buiten te staan, want dat lag niet in onze fokrichting.
We moeten keuzes maken voor onze paarden, maar ieder stapje dat iedereen zet naar een paardvriendelijker bestaan (al is het maar trailies tussen de boxen ipv wanden), het is een stapje en dit kost tijd en geld.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:11

Het grootste probleem is niet de bedrijfssector, die is makkelijk te controleren. Particulieren zijn het grootste probleem (meer dan de helft van de paarden staan bij hun). Die zijn vaak nergens bij aangesloten, en daar vinden ook de meeste misstanden plaats. Ik denk dat de Dierenbescherming juist op deze groep mikt. En terecht ook. Hoe het met andere dieren gaat, doet er niet toe in dit topic en laat de discussie verwateren. Ik heb wel meegemaakt dat er een pony van een balkon afgehaald moest worden ergens in Amsterdam... ja, je leest het goed.