TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:17

en wat dan met de paarden/pony's die gevoelig zijn voor bevangen raken? Voor paarden met zomerexceem? Moeten die dan ook 24/7 buiten op een groot stuk land, als dat ten koste kan gaan van hun gezondheid of comfort?

wat dan met paarden die je niet samen KAN zetten wegens hun karakter (heb er zo zelf eentje). Bijvoorbeeld hengsten die echt dominantie uitvechten? Wat met mensen die wel weide hebben, maar die misschien niet voldoet aan opp/paard?

Wat met mensen die weide huren maar in de winter maar beperkt land hebben, en de paarden daar ook geen hele winter 24/7 op kunnen houden wegens de bodem?

Ik wil gerust mijn paard met een maatje zetten, maar dan mag ik wel redelijk zeker zijn dat de 2e in frut en tot moes gemept van de weide afkomt. Wat met de mensen die 1 paard perfect konden onderhouden, 24/7 weidegang bieden, maar de tijd/centjes niet hebben voor een 2e? Moeten al die paarden dan verkocht worden?

Zal mooi worden aan de slachtplaatsen en op de verkoopssites...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:20

Dani_ schreef:
Ik heb het ook gezien en vond het teleurstellend... zo te horen gaat er dus niks gebeuren... :Z

Want blijkbaar kun je een kuddiedier príma in zijn eentje huisvesten zolang je als baasje iedere dag aaitjes komt geven... _-:( _-:( _-:(

Helemaal mee eens.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:26

elibeest schreef:
Wel waren bijna alle zielige beelden, beelden uit het buitenland. Paard dood op de stoep was usa en pony met door gegroeide hoeven was engeland

Dat viel mij op, dacht ook echt zo "kom dan ook daadwerkelijk in zo'n programma over zo'n onderwerp met foto, wel afkomstig uit nederland"
het zijn zovaak altijd dezelfde foto's die de hele wereld rond gestuurd worden, daar ken ik ook zo flauw van worden.

Opzich is het wel goed dat dit aankaarten maar sommige dingen vind ik al gelijk te hoog gegrepen van de ladder,
Een diploma om je paard te houden? *zucht* ja sorry hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:28

als in de toekomst betalingen alleen nog maar via de bank gaan en er dus geen tastbaar geld meer bestaat, alle paarden een chip hebben die moet worden overgeschreven bij verkoop, alle land geinventariseerd is en er quotum op ligt, er een kaart in de auto zit en in een trailer waarmee kan worden herleidt via satelietgebeuren waar het voertuig op welk moment is, en ga zo maar door,
dan is alles te controleren en te checken en te achterhalen door de staat.
ook die iets meer dan 60 km die je met je pony en trailer hebt gereden, ook dat je een pony koopt van de markt, ook of er betaald is voor medische dingen, en i don't know wat allemaal.
dat 'hoe gaan ze dat controleren' is over een poos geen item meer, de ontwikkelingen gaan in een razend tempo.
soms zou je haast gaan denken dat elk excuus wordt aangegrepen om de mensen te overtuigen van de noodzaak van al die controle.
het is veiliger, beter, enz.
in wezen is het een schijnveiligheid die vooral veel onvrijheid brengt en waardoor ons leven meer en meer van bovenhand wordt bepaald en dat is echt geen goed ding..
dat is iets van deze tijd, en komt echt razendsnel op.
niet om pessimistisch te doen, ik zie het meer als realisme en doorzien waar we naar toe gaan.
straks zijn er misschien 1000 paarden per jaar mee gered, tegen een meervoud van die duizend die in de aanloop periode als overschot moet worden afgevoerd, en dan hebben we het later over de mooie oude tijd toen boeren pony's hadden die je dan mocht verzorgen enz enz.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 12-01-11 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:35

Ik snapte 1 ding niet helemaal er werd iets gezegd over paarden niet alleen mogen houden.
bedoelen ze nu dat een paardeneigenaar 2 paarden moet houden? omdat die er anders niet genoeg verstand van heeft?

of dat je bijvoorbeeld een paard niet alleen op wei mag hebben!

en een diploma, hoe willen ze dat allemaal checken?? bovendien is het weer geld inning!! geen wonder dat de paardenwereld opz ijn reed ligt!! maar met dit soort fratzen, wordt het alleen maar erger!

voorbeeld: wormenkuren alleen nog maar krijgen als de DA langs komt! willen ze er ook in krijgen, gevolg: mensen gaan niet meer ontwormen want je hebt geen kuurtje meer voor 10 euro, want da moet komen (27.50 visite kosten) vervolgens een mestonderzoek (weet ik hoe duur) en dan nog je wormenkuur!

is toch niet leuk meer:S
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 12-01-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:37

Marigold, ik heb dezelfde gedachte, hoewel ik het wegdruk omdat ik het wel érg negatief vind :+ en hoop dat het geen waarheid wordt...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:38

Varekaj schreef:
Ik wil gerust mijn paard met een maatje zetten, maar dan mag ik wel redelijk zeker zijn dat de 2e in frut en tot moes gemept van de weide afkomt.

Als paarden vanaf nu niet meer solitair gehouden zouden mogen worden, dan hebben we in de volgende generatie paarden geen contactgestoorden meer.

Citaat:
Wat met de mensen die 1 paard perfect konden onderhouden, 24/7 weidegang bieden, maar de tijd/centjes niet hebben voor een 2e? Moeten al die paarden dan verkocht worden?

Het houden van één paard hoeft geen belemmering te zijn. Als de buurvrouw ook één paard heeft kun je samenwerken (bij wijze van).

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:43

joyce_eddy schreef:
Ik snapte 1 ding niet helemaal er werd iets gezegd over paarden niet alleen mogen houden.
bedoelen ze nu dat een paardeneigenaar 2 paarden moet houden? omdat die er anders niet genoeg verstand van heeft?

of dat je bijvoorbeeld een paard niet alleen op wei mag hebben!

en een diploma, hoe willen ze dat allemaal checken?? bovendien is het weer geld inning!! geen wonder dat de paardenwereld opz ijn reed ligt!! maar met dit soort fratzen, wordt het alleen maar erger!

voorbeeld: wormenkuren alleen nog maar krijgen als de DA langs komt! willen ze er ook in krijgen, gevolg: mensen gaan niet meer ontwormen want je hebt geen kuurtje meer voor 10 euro, want da moet komen (27.50 visite kosten) vervolgens een mestonderzoek (weet ik hoe duur) en dan nog je wormenkuur!

is toch niet leuk meer:S

Ik denk dat als ze gaan zeggen dat een paardenhouder 2 paarden moet houden er ergens toch iets mis gaat.
Maar hoe het op mijn overkomt is dus dat een paard een kudde dier is en dus niet in zijn eentje in stal moet staan.
Maar meerdere paarden omzich heen meot hebben, kunnen zien, ruiken en horen bijvoorbeeld.
en dus niet alleen in het land mag staan, maar ik vind bijvoorbeeld een paard alleen in het land en daarnaast bijvoorbeeld nog een paard met een draad/hel er tussen ook voldoende is.
Als ze maar oogcontact enzo hebben.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:47

En wie gaat dit allemaal controleren?

Er zijn genoeg stallen waar de paarden niet naar buiten komen.
En manege's waar meerdere pony's/paarden in 1 stal staan.
Ik ben ervoor om paarden en pony's zoveel mogelijk buiten te doen dat is zeker.
Maar die controle daar heb ik een hard hoofd in.

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:59

er zaten wel allemaal hele zielige foto's tussen enzo. Maar dat het niet meer is toegestaan om maar 1 paard te houden dat vind ik wel overdreven. Als iemand nou niet genoeg geld heeft voor 2.. En als je paard nou niet samen kan met een ander heb je weer een probleem. Ik denk dat ze nog wel wat verder meoten kijken achter alleen die 3 puntjes (die op de tv waren)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:01

_XrebekahX_ schreef:
er zaten wel allemaal hele zielige foto's tussen enzo. Maar dat het niet meer is toegestaan om maar 1 paard te houden dat vind ik wel overdreven. Als iemand nou niet genoeg geld heeft voor 2.. En als je paard nou niet samen kan met een ander heb je weer een probleem. Ik denk dat ze nog wel wat verder meoten kijken achter alleen die 3 puntjes (die op de tv waren)

Ja alleen jammer dat de foto's over het algemeen niet nederlands waren maar USA, England enzo.

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:02

NienSCHaap schreef:
_XrebekahX_ schreef:

Ja alleen jammer dat de foto's over het algemeen niet nederlands waren maar USA, England enzo.
Ja dat is ook zo

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:05

_XrebekahX_ schreef:
NienSCHaap schreef:

Ja dat is ook zo

Ja, ik ben dan gewoon van mening dat als je zo'n serieus onderwerp bespreekt in zo'n televisie programma.
Kom dan ook echt met nederlandse foto's nederlands paarden leed, het gaat toch ook echt om nederland en de paardenwet.
dat vind ik persoonlijk gewoon een beetje zwak O:) maar goed, wie ben ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:05

@ Dani: dat paard heeft heel lang lekker samen met een maatje gestaan, er is 1 paard waar het ontzettend mee klikt. Er is dan maar 1 probleem: als je dat paard weghaalt, al is het maar gewoon 5 minuten, dan gaat die compleet door het lint. Ijzeren hek, treinbielzen, stroomdraden met netstroom: alles moet eraan tot bloedens toe. Die is dan gewoon panisch, een gevaar voor zichzelf. Nu die alleen staat is die gekalmeerd, lekker levendig én enorm zelfzeker in positieve zin. Ik zie het ook liever anders natuurlijk, maar ik verkies nog altijd een gezond en heelhuids paard boven eentje die extreem overstuur raakt als ze even alleen komt. (wat niet wegneemt dat we nog altijd proberen een oplossing te vinden zodat er weer sociaal contact kan zijn, maar dan zonder dat panische).

@joyce_eddy: ontworming enkel via de DA maakt geen verschil hoor :) In België kan je normaal gezien al geen ontworming meer krijgen zonder receptje, dus je moet wel bij de DA langs. Onze DA rekent gaar geen extra voor aan, die geeft je dat papiertje gewoon mee. Ik ga meestal gewoon tijdens de consultatietiden even langs om ontworming bij hem te kopen: kost me enkel de prijs van de ontworming, en hij houdt op pc bij wanneer welk middel is gebruikt en bekijkt zo wat we best dan gebruiken om resistentie te voorkomen en een goed ontwormingsplan te hebben. Lekker handig, toch?
Ik vind dat langs 1 kant zelfs goed! Daan kunnen ze ook ingrijpen als iemand constant pasta komt halen om maandelijks te gaan spuiten (ken zo iemand).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:17

Ach het is gewoon niet zo strak in regeltjes vast te leggen. Vroeger stond ons paard ook alleen op de wei. Maar wel 24/7 buiten op een halve hectare kruidenwei met veel schuilmogelijkheden van bomen en een stal voor de nacht als het echt heel slecht weer was. In de aangrenzende weide stonden wel paarden waar mee gesnuffeld kon worden over de omheining heen. Natuurlijk hadden we daar toen wel leuk een shetlander bij kunnen kopen. Maar dan hadden we wel een probleem gehad toen we weer terug naar een pensionstal moesten omdat de grond waar ze op stond onteigend werd.
Ik zou het opzich wel fijn vinden als er bepaalde eisen komen aan nieuw gebouwde stallen, al heb ik het idee dat de boxen die de laatste tijd nieuw neergezet worden over het algemeen wel ietsje groter zijn dan 3 bij 3 en ook wel meer contact mogelijkheden bieden.
Topsportpaarden die misschien geen vrije beweging hebben in het wedstrijdseizoen maar wel altijd wat te knabbelen hebben, sociaal contact op stal hebben en er drie keer per dag uitkomen vind ik bijvoorbeeld geen schrijnende gevallen. Die paarden zijn dat zo gewend en kunnen met dat ritme denk ik heel tevreden zijn. Maar een regel voor verplichte vrij beweging zou wel weer goed zijn voor paarden die ergens in pension staan waar ze niet buiten komen en het baasje maar 3 keer per week komt rijden.
Paardenwelzijn zit 'm toch nooit in een paar voorwaarden, het gaat uiteindelijk om het totaalpakket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:24

We hebben ook al gedacht aan een shetruintje (past zowel met de hengsten als merries), alleen moeten we dan heel wat hectares extra gaan afspannen en shetproof maken, moet er in de winter eventueel extra stal gehuurd worden en dan begint het wel op te lopen. Het kan de druppel zijn die het net teveel maakt, nu is het prima haalbaar, met een extra erbij kan het problemen geven in noodgevallen. Ik kan best begrijpen dat er nog mensen in die situatie zitten.

Wat doe je trouwens met mensen die prachtige weide kunnen huren met winterbestendige bodem, veel ruimte, schaduw, schuilplekken, watervoorzieningen... maar waar je prikkeldraad hebt die je niet mag weghalen van de eigenaar? Overal stroomdraad bij gaan spannen? Dan moet je al geld gaan uitgeven aan een omheining van een weide die niet de jouwe is, en als er opstalrecht op zit en je let niet op met je contract, kan de eigenaar dat nog gaan opeisen ook als je vertrekt.

joyce B

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:09

dat laatste vind ik dan weer een slechte reden om niet zelf een schriklintjete spannen voor het prikkeldraad langs... Als het wel een keer mis gaat ben je meer aan dierenarts kosten kwijt dan aan wat lint en een paar paaltjes hoor...
Je kunt er bij een hele grote wei ook voor kiezen 2 kleinere stukken met flexibele palen te kunnen zetten zodat je alleen dat stuk afzet dat je gebruikt, en dan het lint van het vorige stuk weer gebruikt om het volgende stuk alvast klaar te zetten.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:24

Volgens mij is weidegang hetzelfde als "buiten staan in een paddox", als een dier maar lekker in de frisse lucht kan staan en lekker kan bewegen, waar hij uiteindelijk ook voor gemaakt is *D

Ik snap soms ook niet dat er luxe pensionstallen worden gebouwd voor 100 pensionklanten, er 2 paddox's zijn, 1 buitenbak en verder om het terrein wat mini weitjes voor deze dieren. Want het komt erop neer dat de paarden van september tm juni 23/7 op stal staan. Dan mogen ze 3/4 maanden op de wei...maar alleen als de wei droog is en het niet heeft geregend, want anders gaat de wei kapot. En als de wei te kaal is moet hij ook binnen blijven, kortom misschien staat het paard uiteindelijk misschien maar 1 tot 2 maanden buiten als je naar het aantal dagen kijkt (helemaal hoe onze zomers er nu uitzien). Dan kun je beter je hele terrein vol planten met paddoxs, waar ze het hele jaar in buiten kunnen staan met een maatje. Palletbox erin met hooi en slowfeeder, en het dier staat het hele jaar diervriendelijk, lekker buiten iedere dag en krijgt volop beweging. Volgens mij is het enige probleem geld voor het aanleggen van paddoxs of niet? En het ziet er minder fraai uit...maar wat heb je aan wei als ze er praktisch niet opkomen....en dan zijn er ook nog eigenaren die zeggen, hij mag maar 2 uur op het gras, anders wordt ie te dik....

Gelukkig ben ik eigen baas altijd geweest (heerlijk zelf het getuttel en zelf keuzes maken voor je dieren en ze zo'n goed mogelijk leven geven) en staat alles 2 aan 2 in verschillende paddoxs, heb je ook geen probleem als je het maatje weg haalt, want de rest eromheen staat er ook nog *D En nog een voordeel van de hele dag altijd buiten, je stallen drogen overdag heerlijk.

Heb laatst ook heel erg gelachen om een artikel in de hoefslag van de FNRS, er stond een artikel in, waarin stond dat een pensionstal geweldig was. Want bij particulieren stonden paarden en pony's alleen, stonden ze in een modderig weiland en dit was zo zielig. Dus de FNRS adviseerde, bij aanschaf van een pony/paard contact op te nemen met een FNRS stal, zodat je dier een geweldig leven tegemoet ging :x Kom op........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:25

Ben ik even blij dat ik niet in Nederland woon. De Zweden met paarden die ik ken vinden de wet in Zweden, die zo vaak genoemd wordt als goed voorbeeld, ook absurd. In Zweden is trouwens meer ruimte en minder paarden om mee te beginnen.
Het is goed dat paarden beschermd kunnen worden via wetten, want anders kan de DB bv ook niet echt optreden tegen schrijnende gevallen, maar ik vind dat minimale zorg niet hoeft te betekenen zoveel uur buiten en persee met minstens een ander. Dat vind ik twee dingen waar ik me niet in kan vinden omdat het geen ruimte geeft voor uitzonderingen.
Dus ik ben benieuwd hoe een en ander geformuleerd wordt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:34

Ik ben ook erg benieuwd in wat voor vormpje ze dit gaan gieten...
Nederland met z'n regeltjes en wetjes. En hoe gaat dat met de handhaving?
Als ze in 30 km zones al niet op snelheid controleren omdat er simpelweg geen mensen voor zijn om dat te doen, wie gaat er dan op zoek naar al die zielige eenzame paardjes om hun landje en box op te meten??
Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:40

Heb met verbazing zitten kijken. De beelden kwamen namelijk totaal niet overeen met de tekst. Daarin hadden ze het over paarden die de hele dag alleen op stal stonden en daardoor verwaarloost werden, terwijl je alleen maar filmpjes zag van verwaarloosde paarden in de wei. Denk dat dat ook gemakkelijker gebeurd. Mensen met weinig geld zetten zo'n dier in de wei en kijken er niet meer naar om. Als ze honderd euro stalgeld moeten betalen, denken ze wel 3x na of ze een paard willen aanhouden.

Ik denk dat het merendeel van de paarden in NL het niet slecht heeft. Een paard heeft beweging nodig en geen weide/paddock is dus niet de beste keuze. Net zoals zonder maatje niet ideaal is. Dan moet je als eigenaar extra moeite doen om je paard te vermaken.
Sommige grote stallen zijn inderdaad fabrieken waar ik niet graag zou willen staan. Maar mensen in een stad hebben vaak minder keus. Maar daar zou inderdaad wel controle mogen zijn, niet alleen geld verdienen maar ook geld investeren in bijv grotere boxen.

Prikkeldraad mag van mij linea recta afgeschaft worden. Zie het nut er niet van en het is echt levensgevaarlijk.

Maw, ik vind alles ver gezocht. Je kan geen ideale wereld creëeren. Pak echte verwaarlozing aan, maar ga aub niet vertellen wat ik met mijn paard moet doen. Ik sta er achter zoals ik mijn paarden hou, soms loopt het anders als dat ik zou willen maar over het algemeen hebben ze het goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:50

Cuubje schreef:
Heb laatst ook heel erg gelachen om een artikel in de hoefslag van de FNRS, er stond een artikel in, waarin stond dat een pensionstal geweldig was. Want bij particulieren stonden paarden en pony's alleen, stonden ze in een modderig weiland en dit was zo zielig. Dus de FNRS adviseerde, bij aanschaf van een pony/paard contact op te nemen met een FNRS stal, zodat je dier een geweldig leven tegemoet ging :x Kom op........

_O-
Echt waar, joh? Adviseerden ze dat????? Brrrrr, als ik de letters FNRS zie staan, gaan mijn nekharen al overeind, en dit bevestigt mijn ideeen over dit soort instanties nog veel meer. :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:51

patricia6 schreef:
En wie gaat dit allemaal controleren?

Er zijn genoeg stallen waar de paarden niet naar buiten komen.
En manege's waar meerdere pony's/paarden in 1 stal staan.
Ik ben ervoor om paarden en pony's zoveel mogelijk buiten te doen dat is zeker.
Maar die controle daar heb ik een hard hoofd in.

Ach, ik wil er best een paar aangeven, hoor. :j

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:51

Ik ben het voor een groot deel eens met wat er gezegd werd. Inderdaad, de beelden zijn lang niet allemaal uit eigen land afkomstig, maar dat soort dingen gebeuren wel degelijk, ik heb ze zelf gezien!!

Ik vind het alleen wat overdreven dat je niet maar 1 paard mag hebben. Sta je bvb. op een pension stal, dan staat je paard met meerdere andere paarden. Moet hij natuurlijk wel fysiek contact kunnen maken. Dat is een van de voornaamste dingen die ik mis.

En dan nog, minimaal 4 uur weidegang?! Da's niks! ik vraag me af hoe sommige paarden daar niet gek van worden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:56

Ik denk ook niet dat er bedoelt wordt dat je per se twee paarden moet nemen (kan ik ook niet betalen en ik heb er de tijd ook echt niet voor). Neeeeeee, het gaat er om dat je paard niet alleen gehouden wordt, dus met andere paarden kan staan. Dat is een hele andere invalshoek. En ik denk ook dat weidegang en paddocks even hetzelfde is in deze. Namelijk dat je paard zoveel uur in vrijheid kan bewegen met andere paarden. Waarom luisteren mensen nou niet naar wat er ECHT bedoeld wordt????

En verder vond ik die Welshfokker een beetje triest met zijn opmerking over dat paarden best alleen gehouden mogen worden met een aai en verzorging van de eigenaar. Jeetje, mijn paard is een paard. Hij vindt me vast heel lief, maar ik besef heel goed dat ik zijn band met andere paarden (hij staat al jaren met dezelfde) nooit kan vervangen. Want ik ben maar gewoon een mens. Niets meer, niets minder.