Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:52

Ik zeg ook nergens dat dat niet moet? :').

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:53

jantineS schreef:
Het was net wilde weste in ooij :D hadden alleen geen lasso :( Heeft iemand dit nog gezien/gefilmd btw?

Heb je het gezien? Lijkt me bijzonder vermakelijk :P
x_Rebecca schreef:
Wij hebben dit filmpje vorig jaar met staatsbosbeheer besproken :j Het gaat er mij ook niet om dat dat beest dood ging of dat die kerel dat beest 'weggejaagd' heeft, hij had het dier er alleen niet uit moeten trekken :+

Sorry maar ik wordt hier echt boos van, Staatsbos kan wel mooi zeggen dat hij dat dier nu extra laat lijden omdat hij hem eruit trekt maar dat is gewoon afschuiven.
Zij zijn te laks om er wat aan te doen en dan een voorbijganger de schuld geven omdat die het niet kan aanzien dat zo'n dier voor zijn ogen verdrinkt?? Dat is menselijk, niemand had dat aan kunnen zien, alleen Staatsbosbeheer, die intresseert het geen ruk en als er dan zo'n filmpje openbaar komt krijgt die man de schuld omdat hij wél een hart heeft.
Sorry maar dit maakt me echt kwaad.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:01

x_Rebecca schreef:

Nee, dat zeg je ook niet..
Maar die man beschuldigen van iets waar hij niet eens de veroorzaker van is vind ik niet kunnen.
Daarbij lag het dier een uur later in het water. Misschien had hij dorst en is hij er niet ingejaagd.
De diagnose is gesteld, nu de oorzaak aanpakken en niet uitsluitend de symptomen bestrijden...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:05

IMJ schreef:
x_Rebecca schreef:

Nee, dat zeg je ook niet..
Maar die man beschuldigen van iets waar hij niet eens de veroorzaker van is vind ik niet kunnen.
Daarbij lag het dier een uur later in het water. Misschien had hij dorst en is hij er niet ingejaagd.
De diagnose is gesteld, nu de oorzaak aanpakken en niet uitsluitend de symptomen bestrijden...

Ik beschuldig die man er alleen van dat hij het beest eruit heeft getrokken terwijl dat ding nog niet genoeg vocht in zijn longen had en dus nog niet dood was ;) Maar dit topic gaat niet over de OVP maar over de Ooijpolder waar gelukkig een héél ander beleid heerst :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:07

Met dezelfde gevolgen in voorgaande jaren... Dus tot voor kort niet zo'n heel ander beleid.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:10

Het beleid is wel degelijk anders omdat de kuddes in de Ooijpolder beheert worden door Free Nature. Daar weten de mensen dus precies hoeveel dieren er leven, welke afstamming ze hebben, welke dieren drachtig zijn, hoe oud ze zijn, hoe de haremstructuur in elkaar zit en van alles.

Bij de OVP is dat niet bekend, daar weten ze niet eens hoeveel dieren er exact leven. Daarbij heeft FN ook een heel andere visie op het houden van half wilde dieren als staatsbosbeheer.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:12

Dat zal vast..
Desondanks hebben de dieren hebben voorgaande jaren vreselijke honger geleden! Dus, in dat opzicht is het wèl gelijk! En daarom sta ik achter het slachten-beleid.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:15

FN begon vorig jaar al vanaf november te pleiten voor bijvoeren in bepaalde gebieden (ik weet niet hoe dat in de Ooijpolder was aangezien ik daar niet heb stagegelopen :) ) maar in andere gebieden wel. Aangezien Staatsbosbeheer de eigenaar van het terrein is, en FN slechts het 'kuddebeheer' in handen heeft, hebben zij ook inspraak. Pas in februari werd er afgelopen jaar besloten door SBB dat het 'misschien toch wel nodig was' en wilden zij er geld aan uitgeven.

En ik sta ook absoluut achter het slachten beleid en als je mijn eerdere berichten in dit topic had gelezen had je dat ook kunnen weten :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:19

Dat had ik gelezen!

Jij begon over de man in de OVP die er niet had moeten lopen: Doet imo niets af aan de erbarmelijke situatie wb de Koniks!
Vervolgens noemde je het verschil in beleidOVP/Ooijpolder: Doet imo nog steeds niets af aan de erbarmelijke situatie wb de Koniks..
Ik herhaal dus steeds waarom en vooral dàt ik erachter sta.

Ik zeg nergens dat jij er niet achter staat.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:30

Nou, dan zitten we op één lijn, want ik sta er ook helemaal achter :D.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:26

x_Rebecca schreef:
Nou, dan zitten we op één lijn, want ik sta er ook helemaal achter :D.
;-)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:42

Ik herhaal mijn post even want ik zou graag willen weten of mijn gedachten kloppen. Wie kan er iets zinnigs over zeggen?

LindyH schreef:
Het castreren op zich zal nog wel gaan: Verdoven, ballen eraf, en gaan met die banaan.
Maar wat doe je als er complicaties optreden?

En helpt het castreren wel? Als de ene hengst niet dekt dan doet de andere het toch wel? Zolang er één hengst is zullen alle merries in principe toch gedekt worden? Wel handig voor het fokbeleid, maar het helpt niet tegen de grote hoeveelheid dieren.

Een 'prikpil' voor merries lijkt mij nuttiger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:05

Ben ik het mee eens Lindy, castreren werkt alleen als je álle hengsten doet, zolang er één is worden ze allemaal drachtig ;)
Complicatie's bij castreren heb je niet snel last van hoor, dus dat zal wel meevallen.

Een soort pil lijkt mij idd ideaal en hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn, daarbij kun je bovendien selectief fokken (dus alleen met merrie's die volgens hun raszuiver zijn).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:37

Wie weet, misschien zou het best werken voor de toekomst. Helaas lost het het probleem NU niet op. Dus het overschot zal toch 'weggehaald' moeten worden.
Heb ook geen idee wat zoiets zou kosten en of dat haalbaar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:43

Ze kunnen prima het probleem in één keer oplossing; afschot of slacht gecombineerd met de pil, einde probleem. Je moet dan wel elk jaar de pil weer geven maar hoe moeilijk kan dat zijn...? (denkt aan verdovingsgeweer met 'pil' erin, hoef je geen paard voor te vangen)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:47

Denk ook niet dat dat moeilijk is. Weet alleen niet of het financieel haalbaar is. Is 1 inj. voldoende per jaar? Of moet dat vaker? Bij mensen mnd maar goed, dat zit natuurlijk heel anders in elkaar..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:49

Bij mensen kun je je elk half jaar laten spuiten als ik het goed heb. En er was laatst een bericht dat ze en pil hadden verzonnen die een jaar werkte dacht ik.

Het financiele plaatje kan het punt niet zijn, wat ze nu steeds kwijt zijn in de winter kost ze veel meer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:54

Hij wordt toch ook gebruikt voor bepaalde dierentuindieren? Ik dacht dat het voor hen ook maar één keer per jaar nodig was, misschien alleen al omdat het in de winter niet nodig is. En mocht er eens een keer eentje onbedoeld drachtig worden, dan is dat ook geen ramp natuurlijk.

Het hoeft niet 100% waterdicht te zijn, als het maar een beperkende functie heeft.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 17-12-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:56

Dat kan het probleem niet zijn lijkt me, ze willen waarschijnlijk toch wel veulens want dat hoort er natuurlijk bij. Dus als er dan een paar merrie's zijn waarbij het niet lukt ofzo dan is dat niet direkt zo'n ramp, 5 veulens is ook wat anders dan 30 natuurlijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:17

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:20

die prikpil lijkt me 'n goed idee. beter voorkomen dan genezen(ofja.. slachten)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:21

In dat artikel wordt idd gesuggereerd dat het een jaar werkt.
De prikpil voor mensen werkt toch langer? Ik heb eens begrepen dat ze bij geestelijk gehandicapten elk half jaar spuiten?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:26

Geen idee, heb voor de zekerheid het farmacotherapeutisch kompas geraadpleegd en die zegt eens in de 12 weken..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:05

Bestaat er eigenlijk in die natuurgebieden ook zoiets als een aparte vrijgezellenkudde die niet dekt?

Wordt er per seizoen door verschillende hengsten gedekt of alleen door de leidende hengst? Hoe lang blijft zo'n hengst 'aan de macht'? Hoeveel hengsten zijn er die in hun leven nooit aan dekken toe komen? ( :(:) )

(Gewoon wat dingetjes die ik mij afvraag om een beter beeld te krijgen.)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:20

x_Rebecca schreef:
Ik beschuldig die man er alleen van dat hij het beest eruit heeft getrokken terwijl dat ding nog niet genoeg vocht in zijn longen had en dus nog niet dood was ;) Maar dit topic gaat niet over de OVP maar over de Ooijpolder waar gelukkig een héél ander beleid heerst :j

Sorry hoor, maar die man kan gewoon geen dier zien verdrinken, wie wel trouwens!? :?

Dat beest had gewoon al veel eerder de kogel moeten krijgen.
Als het dan een gezond niet uitgemergeld dier was geweest wat in het water terecht was gekomen had niemand er iets van gezegd als die man het dier uit het water had getrokken...