Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:41

Prisca schreef:
Mhh triest dit weer.....een paard houden wordt over een paar jaar een onmogelijke zaak financieel en wettelijk gezien....LANG LEVEN DE SLAGERS...DIE GAAN TOP TIJDEN TEGEMOET. Ook maneges en andere bedrijven die iets met paarden doen kunnen opdoeken.

Worden de paarden straks net als honden aan een boom gebonden omdat de mensen er geen raad meer mee weten.

GOED werk dierenbescherming......ZIEK zijn ze.

Hahaha! Zo'n vaart zal het niet lopen.
Maar ik zou ook liever een worstje zijn, dan mijn leven lang op het toilet opgesloten zitten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:43

Ook hier word er geen nattigheid gevoeld. De paarden die hier binnen staan, krijgen 5 keer per dag paardenkuil. En worden op dit moment 2 keer daags uitgemest.

Gangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:43

Laten ze eerst eens beginnen met het toestaan van schuilstallen bij de gemeentes.
Heeft iemand weleens bij de koninklijke stallen gekeken wat voor weides daar zijn?
En hoeveel paarden komen 4 uur los, bij grote stallen in de spring of de dressuursport?
Het gaat enkel om de munten voor die diploma's!
Een paard niet bij het hoofd vastzetten??
En die willen ons vertellen hoe wij een paard moeten houden??
Kan mij hier zelf erg boos over maken.
Ook bij maneges of pensionstallen is het eigenlijk niet haalbaar, omdat anders de weides kapot
worden gelopen of er zijn weer lessen zodat de paarden niet los kunnen.
Kistkalveren is oke, ook legbatterijen voor kippen en koeien komen niet meer buiten.
Laten we maar niet spreken of de zwerfhonden en katten die in asiels worden aangeboden.
Ik vind dat ze hier maar eens meer naar moeten kijken voordat ze beginnen over een ander paardenbeleid.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:44

Een diploma vind ik ver gaan en regels hoe je een paard moet houden ook, ieder paard is verschillend en de ene heeft andere behoeftes dan de andere.

Dat er iets moet gebeuren bij sommige paarden bezitters okee, maar nu gaat weer alles over één kam. Ik vind dat als er een melding gemaakt wordt over verwaarloosde dieren dat ze dat moeten controleren, is er iets mis geef ze dan een cursus. Nu wordt er vaak niets gedaan met een melding en als ze al komen kijken dan vraag ik me ook af of er iemand komt die verstand heeft van paarden en ik vind dat de dierenarts vaker moet melden. Mensen die onbewust hun paarden verwaarlozen komen vaak wel bij een dierenarts, laat die dan inspringen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:45

En ook hier is het nog droog :+
Mijn paarden staan in een grote schuilstal (8×4) met een uitloop en dagelijks 2 uur in de bak. Goed hooi, wortels, brok, water. En voldoende beweging en afwisseling :Y)

liess1

juist [***]..het is ook de verantwoordelijkheid van de pensionhouder om goed voor zijn pensionpaarden te zorgen, maar als de eigenaar geen idee heeft wat zijn paard nodig heeft dan kunnen er vreemde dingen gebeuren..Voorbeelden:(mijn paard heeft al 2x erge koliek gehad omdat hij zijn stro op eet,maar hier mag hij niet op vlas)( Mijn paard krijgt diarree van kuil maar er is op deze stal geen hooi en ik vind hooi zelf kopen te duur.
Dat zou bij mij niet gebeuren, heb nu de paarden aan huis staan en ook een paar pensionklanten,maar heb ook lang op een manege gestaan en daar lette ik zelf ook op mijn dier. Ieder dier heeft nou eenmaal een andere verzorging nodig en daar moet je je als pensionhouder op aanpassen, en als eigenaar.

Calanddra

Ninx schreef:
Er wordt dan ook geproken over een minimum aantal uren dat een paard naar buiten moet, en dat is een reëel en haalbaar aantal uren.
Wie dat niet kan of wil bieden doet er sowieso goed aan om te kijken naar een andere dagbesteding.
Ik neem aan dat niemand jou hoeft uit te leggen dat een ziek of kreupel paard dat echt rust moet houden, gewoon die rust moet krijgen...

De grens wordt bepaald door mensen die kundig zijn. Een orgaan als de DB laat zich goed informeren en verzint niet zomaar iets.
Een paar gemene delers zijn er wel:
- ieder paard moet contact kunnen maken met soortgenoten.
- ieder paard dient een aantal uren vrije uitloop te hebben.
- ieder paard moet droog kunnen liggen.
Zo kan ik nog wel wat verzinnen.... maar dit is het meest relevant.

Bij mij is iedereen welkom, bij alle mensen die ik ken ook.... de DB mag altijd op de koffie komen, ik denk dat ze erg tevreden zullen zijn.

Ik ben het hier grotendeels mee eens :) Maar dat de DB zich goed laat infomeren vraag ik me af... ze vinden dat de paarden in de winter op stal moeten staan, of als ze buiten staan met een dikke winterdeken op ' omdat ze anders bevriezen'. Nou sorry hoor :+ maar dat is echt onzin :+ weet niet welke 'kenner' dit ze heeft verteld, maar het slaat nergens op :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:46

Er mogen nog wel wat zaken op dat lijstje van de dierenbescherming:

- paarden die aan 4 benen kreupel zijn, maar door eigenaar gewoon doorgereden worden omdat toverdokter X zegt dat paard daar even doorheen moet lopen
- afgekeurde paarden lekker in manegelessen laten rondhobbelen terwijl die dagelijks pijn lijden
- het zelf bekappen en vernachelen van paardenhoeven zonder enige gedegen of erkende opleiding
- het doorverkopen van afgeschreven paarden als fokmerrie/recreatiepaard, want een uurtje hobbelen of een veulen dragen kan best nog met blessure X, erfelijk of niet.
- het onthouden van medische zorg omdat er nu even een geld is
- importeren van zielige paardjes uit een zielig land omdat die paarden heeeeel zielig zijn, vaak zonder degelijke papieren en allerlei ziektes meebrengend.
- degelijk controleren van chips en papieren op markten
- opleiding pensionstaleigenaren mis ik ook in dit rijtje

Ik kan zo nog wel even doorgaan...

Onali

stef schreef:
Ninx: Omdat het bericht nogal over de top is naar mijn idee, daarom zeg ik ook: DB: Ga je met échte problemen bezig houden

v/ Eigen paard: Et voila: Ledentarief € 325,- euro per persoon (incl. BTW)
Niet-leden tarief € 375,- euro per persoon (incl. BTW)

Dus dan moet ik ook nog lid worden van iets waardoor ik weer maandelijkse kosten heb waar ik toch geen flikker mee doe, omdat ik voor de buitenwereld moet bewijzen dat ik prima voor mijn paard kan zorgen (kan he! Want een papiertje zegt dat ik weet hoe het moet, niet dat ik het ook doe)

Ik had de link idd ook al in een nieuw Tabblad gezet. Maar gezien de prijs doe ik hem weer netjes dicht zonder te kijken :')
(btw ik hbe 2 pony's, dus die cursus hoef ik niet)

Illusion

Citaat:
De paarden die hier binnen staan, krijgen 5 keer per dag paardenkuil. En worden op dit moment 2 keer daags uitgemest.

neem aan dat ze dan de hele dag binnen staan?
in dat geval. nou poeh poeh 5 keer per dag eten, en 2 keer per dag uitmesten. hoe zit 't dan met de sociale contacten?beweging?de natuurlijke behoeftes van een paard?!
sorry als ik je post verkeerd opgepakt heb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:47

Ach zo heeft de DB eens bij mijn schoonouders gestaan dat mijn AV (met ontzettende dikke wintervacht) niet buiten hoorde te staan maar op stal en met min een deken een paar uurtjes per dag naar buiten mocht....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:48

Pfff dat er normen en waarden moeten komen vind ik niet zo erg, want echt goed gaat het op het moment niet in de paardensport/handel en hobby houders. Ook veel mensen die niet weten wat hun paard eet enz maar ook weer veel wel. Dat is altijd al zo geweest. Vroeger ook al.

Maar we slaan wel meteen door naar de andere kant...wie bepaald verder hoe je het diploma krijgt en wat het weermoet gaan kosten? Wie bepaald die regels weer en houdt toezicht op uitvoer daarvan? Die controles zijn niet haalbaar en uitvoerbaar om iedereen die een diploma gehaald heeft alleen alweer te controleren. Laatst staan dat je heel NL moet controleren. HEtzelfde is dat er nog steeds veel paarden geen chip of DNA of paspoort hebben, zijn er nog steeds dat gat is ook niet te dichten en controle erop niet uitvoerbaar als je bij elk huis aan moet gaan bellen of je een paard in je achtertuin hebt.
'
Want 1 malig een papiertje halen zegt nog steeds niet dat je het goed doet in praktijk. Want de ruimte in NL is beperkt dus niet iedereen heeft 5000m2 voor 2 paarden ofzo over. En kan 2 paarden betalen Enz. En dan moet je mensen vragen om hun diploma als je wel komt controleren enz? Geen haalbare kaart. Ziet er leuk uit op papier..en zoals ze het zeggen. Maar uitvoeren is weer een ander verhaal en daar komen ze weer niet mee weg.

Een eindeloze discusssie die weer nergens toe gaat leiden als een keer roepen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:51

ik vind dat ze beter de mensen van de DB en mensen die geen verstand hebben van paarden die cursus kunnen aanbieden. Wij hebben eigenlijk wel bijna elke winter een controle van de DB omdat er mensen het zielig vinden dat de paarden met dit weer buiten staan. Toch na controle vinden ze alles in orde. Toch wordt op hun site aangedrongen paarden met dit weer te stallen en te voorzien van een dikke winterdeken. Dit ga ik echt niet doen! Er is een reden dat mijn dieren die altijd buiten staan met toegang tot de schuilstal geen deken op hebben. Dat begrijpen ze weer niet.
Laatst bijgewerkt door nikia op 14-12-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:52

ja iid :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:54

Wat is Bokt zonder eindeloze discussies :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:55

Ik hou van bokt :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:55

<3 anders ik :P

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:56

En helaas zijn er ook nog steeds mensen die denken dat een bejaard paard zonder deken, zonder schuiltstal, met een handje hooi en een bevroren bak water prima de winter door komt.... Dat is in mijn opinie net zo erg als een paard 23 uur per dag naar de muur te laten staren. De DB zou er goed aan doen eerst de echt schrijnende gevallen effectief aan te pakken ipv zich zo druk te maken over alles wat zich in het grijze gebied bevindt...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:56

Ik heb al zoveel reltopics gehad :')
:=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:57

VisibreTeam schreef:
En ook hier is het nog droog :+
Mijn paarden staan in een grote schuilstal (8×4) met een uitloop en dagelijks 2 uur in de bak. Goed hooi, wortels, brok, water. En voldoende beweging en afwisseling :Y)

Nu gaat iedereen opnoemen hoe goed ze het doen, hetgeen heel fijn is om te lezen... maar deze maatregel is niet 'in de eerste plaats' bedoeld om mensen te plagen die al goed bezig zijn, maar vooral om VOOR aanschaf mensen een examen af te laten leggen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:58

en toch is de persoon die zich altijd in alle bochten wringt om alles goed te doen de dupe van mensen die het verpesten, dat ze daar wat doen!

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:59

tja of heel simpel gezegd...OVERHEID Heeft weer GELD nodig ze zien weer lekker dollar tekens als men een diploma eerst moet gaan halen. reken maar uit wat het kost!!!!!!!!!!

GVD denk aan welzijn van de dieren en niet eens aan DOLLAR tekens..

ik vind verplicht op school paardenles...zo leert iedereen vanaf jongs af aan al iets over paarden en wat de risico's zijn als men paarden houd. Ik bedoel Engelse les is ook verplicht.. en zo kan iedereen vanaf jongsaf aan al een hoop leren en wie er mee verder wil gaat ermee verder dan krijg je als nog je diploma en is er niets aan de hand en scheeld een hoop in de kosten.
Laatst bijgewerkt door Boortjuh op 14-12-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:00

Ik zie al een paar functies/vacatures in jouw omschrijving hieronder... :P
Dus 1 "positief" puntje: er zijn weer wat minder mensen werkloos. :+
Maar je hebt hier een heel goed punt geschreven. :j

Kostolany schreef:
Pfff dat er normen en waarden moeten komen vind ik niet zo erg, want echt goed gaat het op het moment niet in de paardensport/handel en hobby houders. Ook veel mensen die niet weten wat hun paard eet enz maar ook weer veel wel. Dat is altijd al zo geweest. Vroeger ook al.

Maar we slaan wel meteen door naar de andere kant...wie bepaald verder hoe je het diploma krijgt en wat het weermoet gaan kosten? Wie bepaald die regels weer en houdt toezicht op uitvoer daarvan? Die controles zijn niet haalbaar en uitvoerbaar om iedereen die een diploma gehaald heeft alleen alweer te controleren. Laatst staan dat je heel NL moet controleren. HEtzelfde is dat er nog steeds veel paarden geen chip of DNA of paspoort hebben, zijn er nog steeds dat gat is ook niet te dichten en controle erop niet uitvoerbaar als je bij elk huis aan moet gaan bellen of je een paard in je achtertuin hebt.
'
Want 1 malig een papiertje halen zegt nog steeds niet dat je het goed doet in praktijk. Want de ruimte in NL is beperkt dus niet iedereen heeft 5000m2 voor 2 paarden ofzo over. En kan 2 paarden betalen Enz. En dan moet je mensen vragen om hun diploma als je wel komt controleren enz? Geen haalbare kaart. Ziet er leuk uit op papier..en zoals ze het zeggen. Maar uitvoeren is weer een ander verhaal en daar komen ze weer niet mee weg.

Een eindeloze discusssie die weer nergens toe gaat leiden als een keer roepen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:01

mylittlejoy schreef:
Iris82 schreef:
Als het in Zweden werkt, moet het ook in NL kunnen werken. Het frustreert mij gruwelijk dat ik een pony ken die al maanden tot eenzame opsluiting verdoemd is in zijn stalletje zonder stro omdat mevrouw de eigenaresse geen tijd heeft voor hem. En dat daar niets aan te doen is. :(
edit: stal wordt wel 1x per week door de stalbaas uitgemest, maar daar houdt het bij op.

Qua regelgeving wellicht wel, maar in Zweden heeft men veel meer ruimte dan hier in NL. Dus het is niet zo simpel helaas.

Klopt, maar zweden heeft ook meer vrieskou en sneeuw
(las dat een paar keer als argument om paarden binnen te houden)

Maar dat buiten beschouwing gelaten...
Ik denk niet dat een dergelijke regelgeving werkt als het vanuit DB komt en de controle door hen gedaan moet worden.
Ik denk dat de kennis bij menig DBvrijwilliger niet voldoende is en lezend dat een paard een deken op moet in de winter, slaat de twijfel nog harder toe. DB heeft ook niet de mogelijkheid om controles uit te voeren.

IN die zin denk ik dat zweden wel voor loopt op nederland, met dierenbescherming als overheidstak. De mensen hier zijn opgeleid (wat overigens niet wil zeggen dat ze geen fouten maken... ze komen ook ooit in opspraak... dikke krantenkoppen) en worden betaald om controles uit te voeren. Ze doen het dus niet tussen de soep en de aardappelen door, zoals vrijwilligers. Daarnaast hebben ze de juiste instanties achter zich staan en de bevoegdheden die nodig zijn om erop toe te zien dat de regels worden nageleefd.
Zonder kennis, bevoegdheden en tijd voor controles sta je nergens
Dus ik denk dat er eerst fundamenteel iets moet veranderen in de hele opzet, voordat je regels gaat rondstrooien.
Niets mis dus met duidelijke regels, maar zinloos zonder de mogelijkheden van controle en ingrijpen indien nodig.

Een cursus is hier overigens niet nodig. Daar heb ik ook mijn bedenkingen bij, eerlijk gezegd. Vind ik dan weer zo'n typisch 'nederlands' ding.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:01

Wat ikook niet snap van de DB dat als er echte meldingen binnen komen van ernstige gevallen, dan doen ze zelden wat. Maar vorig jaar zijn ze blijkbaar wel bij ons op stal langs gekomen omdat de buurtbewoners het sielug vonden dat enkele paarden nog met de sneeuw buiten stonden :+