"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:43

besita schreef:
tja alles 24/7 buiten en een sneetje hooi erbij is voor mij geen hoogwaardige opfok sorry
ik moet ook alles kopen : brok stro en hooi tel daar je water en elektra bij de uren die je eraan werkt
weide huren , bemesten , kalken onkruidverdelen ..reparaties ed ..
nou echt als je het voor 62 € per paard kan doen gefeliciteerd ..en als je daar dan ook nog winst kan bij maken ..ben je top ..

Komaan, dat kan jij toch ook?
Wij hebben 3,5 hectare voor 4 paarden. Daar lopen ze op van mei tot november. Als je wilt kan je dan nog krachtvoer bijvoeren, maar in het weideseizoen is dat eigenlijk niet persé nodig.
In de winter krijgen ze 1 baal hooi per dag per paard + nog krachtvoer.
Ik heb net even de som gemaakt voor onze paarden en kwam uit op 51 euro per paard per maand qua huur en onderhoud.
Dan heb je nog 11 euro per paard over per maand voor andere onkosten zoals bemesting etc.... Ruim genoeg toch?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:49

ik heb dat ook berekend

17.6 € per maand per paard aan brok
15 € per maand per paard aan stro
28 € per maand aan voordroog per paard
4 € per maand aan bieten / wortels
deze 4 dingen kosten dus al 64.5 € en daar ga ik niet op bezuinigen ..het moet goede kwaliteit zijn en ik wil geen paarden in de stront hebben staan

dan hebben ze nog niet gedronken en is het licht niet aangestoken en tel ik de uren werk niet want het is hobby ;)
in de zomer is het mischien iets goedkoper , dan heb je geen hooi , stro en brok nodig ( behalve voor mijn fokmerries) maar dan zit je weer met weide en onderhoud ..een levering meststoffen in april en je bent al 500 € kwijt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:55

Wat opfok (bedrijven) betreft: Het lijkt mij dat aanbod in opfok ergens anders niet helpt bij overschot, maar het in de hand werkt.

Cassidy

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:04

Bij de berekening van de kosten van onderhoud van een paard aan huis, heb je dan ook even voor het gemak er bij opgeteld wat een locatie kost waar je de paarden aan huis kunt hebben?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:38

Lusitana schreef:
En het ergste is, dat er van die sportpaarden zo vroeg zo veel gevraagd wordt, dat ze dan ook allerlei kwalen vertonen die ze niet gehad hadden hoeven hebben als ze gewoon later en langzamer waren geintroduceerd in de sport. Want het feit dat een paard aan (top) sport heeft gedaan hoeft natuurlijk niet per definitie te betekenen dat het een verslechterd paard is. (Ik ken bv zelf een Ierse Volbloed -ex renpaard en point-to-pointer- van ruim over de twintig die nog 100% in orde is en dagelijks gebrukkt wordt voor toch wel zware ritten in de bergen en kan nog wel wat voorbeelden noemen).
Maar men moet natuurlijk niet beginnen met fokken met paarden waarbij men fouten vergeeft in de skelet en karakter onder het mom dat de veulens heus wel gaan presteren omdat hij/zij zo mooi bergopwaarts gebouwd is en zulke spectaculaire gangen heeft.

Wat de dravers betreft. Uiteraard zul je daar ook moeilijker tussen vinden, ik geef ook duidelijk aan dat ze niet over een kam geschoren kunnen worden.

Het belangrijkste om te beseffen is echter dat ze niet bestaan voor ruiters.
Dat de markt er voor is ontstaan doordat men ze wil redden van de slacht.
Dat staat dus los van de rijpaarden fokkerij en markt.
Dat wilde ik even aangeven.
Dat men tegenwoordig met dravers gaat fokken met gebruik van ander soortige hengsten om rijpaarden te krijgen is weer een ander punt waar ik nog geen mening over gevormd heb. Tenslotte zijn in Engeland zo de beste jachtpaarden en hacks verkregen. (Maar dan niet met dravers maar Engels Volbloeds, maar het idee is hetzelfde).

Mbt sportpaarden helemaal mee eens.
Dat niet alle dravers slecht of kapot zijn, klopt ook. Onze silja heeft 8 jaar op de baan gelopen, is nu 15 en een gezond en leuk paard. Daarentegen heb ik helaas dus ook heel erg veel ellende gezien.
Idd mogelijk door andere doelstelling bij dravers.
En ja, wellicht ook vanwege het 'redden' van de slacht.
Dat maakt het mbt overschot niet beter.

Naar ja,... drafsport zal er niet populairder op worden als unaniem de beslissing wordt genomen om alle dravers die van de baan komen en ongeschikt zijn voor verder gebruik in de salami eindigen. (zijn er nogal wat)
Strikt nuchter en objectief gezien zou er dan een selectie moeten komen waarbij alleen de 100% gezonde paarden met prettig psyche in de verkoop kwamen, gedegen omgeschoold en voorbereid op nieuw leven als rijpaard. En de rest richting slacht.

Maar dat klinkt zo akelig he (ook in mijn oren) Drafsport wordt dan meer een zijtak van de vleesindustrie en dat is een naam die ze niet willen krijgen.

Over de kruisingen kan ik ook nog niet echt een mening vormen. Heb hier wel een paar leuke ongewone kruisingen tussen bv ardenner en warmbloed zien passeren en moet zeggen dat die meer aftrek vinden dan zuiver warmbloed.
Dus tja... wie zal het zeggen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:44

Lusitana schreef:
@
"Recreatie paard" mag niet gelijk staan aan "nergens anders goed meer voor".

Amen....
_/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:46

besita schreef:
ik snap echt niet wat deze laatste posten met de openingsposten te doen hebben ..
het gaat er toch niet om over karakters van sportpaarden en dravers ?????

toch wel... door het overschot aan sport-fokprodukten is een overschot ontstaan met paarden die net niet goed genoeg zijn voor de top, maar net zo min geschikt als recreatiepaard vanwege het vaak wat moeilijkere karakter/hogere temperament e.d.
En juist daardoor zijn die produkten voor een groot deel verantwoordelijke voor het overschot.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:50

Ook een recreatiepaard moet gezond zijn, want uren rijden in de bossen vergt best wat van een paard. Ik sta ergens met veel recreanten. Maar deze rijden allemaal op sportgefokte paarden die gezond zijn. Dat is wel nodig, want die mannen willen graag uren buitenrijden en worden langzaamaan steeds enthousiaster over het paardrijden zodat ze ook weleens een springlesje of een dressuurlesje willen rijden.

Ik begrijp dus ook niet dat je een paard koopt met een gebrek om mee recreatie te rijden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:09

liljebo schreef:
Lusitana schreef:
@
"Recreatie paard" mag niet gelijk staan aan "nergens anders goed meer voor".

Amen....
_/-\o_

Mag ik me hier bij aansluiten?
Ik las eerder dat je ook al wat ouder bent, net als ik. Niet oud hé.
Naar mezelf kijkend wil ik graag een goed gefokt, gezond en nuchter paard voor de recreatie. Onder recreatie versta ik lekker buitenrijden, zo nu en dan wat dressuur en af en toe een klein sprongetje. Dit dier mag best wat kosten. Logischerwijis ga ik daar niet de hoofdprijs voor betalen omdat er superbloed achter zit en het beest veel potentie heeft. Ook hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te ziten. Ik hoef geen Mercedes zogezegd, ik ben tevreden met een betrouwbare middenklasser. Ik hoef dus ook geen afgedankt sportpaard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:17

Sommige eigenaren van sportpaarden willen de recreant doen geloven dat een geblesseerd sportpaard nog heel geschikt is voor de recreatie! Dan zijn zij er vanaf. Kijk maar eens op marktplaats. Regelmatig zie je advertenties met de tekst 'niet meer geschikt voor de sport, maar wel een heel leuk recreatiepaard'. Sommige sportpaardenbezitters / fokkers wilen hun overschot nu eenmaal graag aan ons recreanten kwijt. Zowel die paarden die niet goed genoeg voor de sport of fok zijn, alsook de paarden met een gebrek.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de commercie. Er moeten gewoon geen paarden meer gefokt worden waar geen baasje voor te vinden is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:25

robeer schreef:
[ Ik hoef geen Mercedes zogezegd, ik ben tevreden met een betrouwbare middenklasser. Ik hoef dus ook geen afgedankt sportpaard.

Ik heb liefst een robuuste Jeep :D

En nee hoor... tuurlijk zijn we niet oud. Laten we zeggen... uhhh.... redelijk volwassen. :+ :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:27

Sammyoo schreef:
Sommige eigenaren van sportpaarden willen de recreant doen geloven dat een geblesseerd sportpaard nog heel geschikt is voor de recreatie! D.

Sommigen?
Wat dacht je van 99% van de paarden die ik aangeboden kreeg?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:29

Ik dacht, laat ik het genuanceerd houden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:29

Sammyoo schreef:
Sommige eigenaren van sportpaarden willen de recreant doen geloven dat een geblesseerd sportpaard nog heel geschikt is voor de recreatie! Dan zijn zij er vanaf. Kijk maar eens op marktplaats. Regelmatig zie je advertenties met de tekst 'niet meer geschikt voor de sport, maar wel een heel leuk recreatiepaard'. Sommige sportpaardenbezitters / fokkers wilen hun overschot nu eenmaal graag aan ons recreanten kwijt. Zowel die paarden die niet goed genoeg voor de sport of fok zijn, alsook de paarden met een gebrek.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de commercie. Er moeten gewoon geen paarden meer gefokt worden waar geen baasje voor te vinden is.

Als dat zo geadverteerd wordt heb je toch de keuze. Wij fokkers röntgenen onze 2 1/2 jarigen en als die niet goed zijn voor de fokkerij gaan ze weg.
Dat betekent niet dat ze niet goed zijn voor de sport, ze worden gekeurd op erfelijke aandoeningen en b.v. een afvlakking wordt voor de sport niet als storend gezien en is daarvoor geen afkeur.
Maar als een paard ook niet meer goed is voor de sport, moet dat niet aangeboden worden als gezelschapspaard, recreatiepaard, of nog erger weer aangeboden worden als fokmerrie.
Zulke paarden moeten gewoon naar de slager.
De eigenaar moet daar zijn verantwoordelijkheid voor nemen en die niet op een ander afschuiven en zo nog wat geld te vangen.

Door die manier van handelen is het overschot met name ontstaan.
Mensen krijgen opeens een heel mooi ogend paard in handen dat ze anders niet zouden kunnen bekostigen, het is hebberigheid van 2 kanten en meestal niet in het belang van het paard

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:39

sarabande schreef:
[

Door die manier van handelen is het overschot met name ontstaan.
Mensen krijgen opeens een heel mooi ogend paard in handen dat ze anders niet zouden kunnen bekostigen, het is hebberigheid van 2 kanten en meestal niet in het belang van het paard

Misschien ook omdat er veel aanbod is in sportpaarden? Meer dan in recreatiepaarden? Veel meer?

En mensen die werkelijk een recreatiepaard willen zitten meestal niet te wachten op een heel mooi ogend paard, maar op een een mooi karakter. Bovendien bagataliseren de eigenaars van de sportpaarden de problemen en nog niet zo zuinig ook niet. Als ze het al noemen.

Hebberigheid van twee kanten. Näää, waag het te betwijfelen.
Ik zit echt niet te wachten op een prachtig mooi paard met geweldige voorouders. Kan ik niks mee. Geef mij maar een lekker cool ding wat stevig op de pootjes staat en goed gezond is.

Wat de eigenaar van het sportpaard betreft... die sust zijn geweten met het feit dat zijn paard een fijn thuis heeft gekregen en hij of zij dus een nieuw sportmodel kan uitkiezen. Dat is stukken makkelijker en klinkt leuker in de oren van de mensen om hem of haar heen, dan wanneer hij of zij zegt; mwaahhh.... ik kon met dat beest niet meer presteren want hij had beginnend artrose/spat/hoefkatrol/whatever en ik heb geen zin om te dokken voor een paard waarmee ik niet op wedstrijd kan, dus land ie in de salami.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:48

liljebo schreef:
[
Ik zit echt niet te wachten op een prachtig mooi paard met geweldige voorouders. Kan ik niks mee. Geef mij maar een lekker cool ding wat stevig op de pootjes staat en goed gezond is.

.

Maar als dat mooie paard met geweldige voorouders nou ook gewoon braaf is en gezond? Dan kan jij daar toch heerlijk mee rijden?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:50

bastiano680 schreef:
liljebo schreef:
[

.

Maar als dat mooie paard met geweldige voorouders nou ook gewoon braaf is en gezond? Dan kan jij daar toch heerlijk mee rijden?

Inderdaad ALS. Vaak zie je dat dat soort paarden zoo hoog in het bloed staan dat de gemiddelde (recreatie)ruiter er niets mee kan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:52

bastiano680 schreef:
liljebo schreef:
[

.

Ligt er maar aan om welke reden hij weg wordt gedaan.
Een mooi paard met geweldige voorouders wordt in de sport gebruikt zolang hij het nog goed doet. Als hij het niet meer 'goed doet' wordt het paard te koop gezet voor de recreatieruiter. Maar er is altijd een reden waarom hij het 'niet meer goed doet' En laat ik daar als recreatieruiter nou net niet op zitten te wachten

Ik heb 1000 keer liever een gewoon cool paard zonder sportcarriere in zijn verleden, gezond en zeker nog niet te oud, zodat ik er uiteindelijk zonder problemen langere afstanden mee kan rijden en lang van kan genieten.
En dan mag ie van mij geel met paarse stippen zijn en ezelsoren hebben
Weet ik tenminste ook zeker dat hij niet is weggedaan als exelent sportpaard waar mankementen aan kwamen.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:53

robeer schreef:
[

Inderdaad ALS. Vaak zie je dat dat soort paarden zoo hoog in het bloed staan dat de gemiddelde (recreatie)ruiter er niets mee kan.

Ik vind dat echt onzin. Zie zoveel goed gefokte sportpaarden die bij de recreant staan. En dat gaat prima!

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:54

liljebo schreef:
[

Ligt er maar aan om welke reden hij weg wordt gedaan.
Een mooi paard met geweldige voorouders wordt in de sport gebruikt zolang hij het nog goed doet. Als hij het niet meer 'goed doet' wordt het paard te koop gezet voor de recreatieruiter. Maar er is altijd een reden waarom hij het 'niet meer goed doet' En laat ik daar als recreatieruiter nou net niet op zitten te wachten

Ik heb 1000 keer liever een gewoon cool paard zonder sportcarriere in zijn verleden, gezond en zeker nog niet te oud, zodat ik er uiteindelijk zonder problemen langere afstanden mee kan rijden en lang van kan genieten.
En dan mag ie van mij geel met paarse stippen zijn en ezelsoren hebben
Weet ik tenminste ook zeker dat hij niet is weggedaan als exelent sportpaard waar mankementen aan kwamen.

Onzin, er zijn genoeg mensen die hun M of Z paard om andere redenen wegdoen. Als recreant kan je juist beter een wat ouder doorgereden paard kopen die al veel van de wereld heeft gezien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:56

liljebo schreef:
Misschien ook omdat er veel aanbod is in sportpaarden? Meer dan in recreatiepaarden? Veel meer?

En mensen die werkelijk een recreatiepaard willen zitten meestal niet te wachten op een heel mooi ogend paard, maar op een een mooi karakter. Bovendien bagataliseren de eigenaars van de sportpaarden de problemen en nog niet zo zuinig ook niet. Als ze het al noemen.

Wat de eigenaar van het sportpaard betreft... die sust zijn geweten met het feit dat zijn paard een fijn thuis heeft gekregen en hij of zij dus een nieuw sportmodel kan uitkiezen. Dat is stukken makkelijker en klinkt leuker in de oren van de mensen om hem of haar heen, dan wanneer hij of zij zegt; mwaahhh.... ik kon met dat beest niet meer presteren want hij had beginnend artrose/spat/hoefkatrol/whatever en ik heb geen zin om te dokken voor een paard waarmee ik niet op wedstrijd kan, dus land ie in de salami.

Waar 2 handelen hebben 2 schuld. De aanklacht alleen bij de verkopers leggen lijkt me een eenzijdige benadering.
De koper maakt uit of het paard gekeurd wordt, wanneer die dat nalaat is het eigen schuld etc. Er zijn heel veel regels en vangnetten op dat gebied.
En als je niet voldoende kennis hebt ga dan naar een goed bekend staande handelaar.

Maar nee keuring kost geld, de handelaar kost geld en internet is zo makkelijk we kunnen het zelf wel, dan ook niet mekkeren achteraf. Want er wordt hier gesteld dat de fokkers het alleen om het geld doen, wat totaal bezijden de werkelijkheid is, integendeel de kopers willen graag zo weinig mogelijk betalen.
Overigens zijn de paarden waar het hier om gaat voor 95% niet meer in handen van de fokkers.
En in Nederland is een oud gezegde, goedkoop is duurkoop.
Je moet van heel goede huize komen of heel veel geluk hebben om juist tegen dat super fijne passende paard aan te lopen dat goedkoop is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:59

bastiano680 schreef:
Onzin, er zijn genoeg mensen die hun M of Z paard om andere redenen wegdoen. Als recreant kan je juist beter een wat ouder doorgereden paard kopen die al veel van de wereld heeft gezien.

Dat klopt, maar als die gezond zijn vindt je die niet voor weggeefprijzen, en meer wil de doorsnee recreant niet betalen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:04

Bastiano, waarom zou een recreant geen jong paard kunnen hebben? Recreant is voor mij geen synoniem voor beginner. Een recreant is een paardenliefhebber die zich niet wedstrijden bezig houdt. Sarabande, recreant staat voor mij ook niet synoniem voor iemand die alleen maar een goedkoop paard wil.

Discussieren gaat beter met minder vooroordelen ;) .

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:05

sarabande schreef:
bastiano680 schreef:

Dat klopt, maar als die gezond zijn vindt je die niet voor weggeefprijzen, en meer wil de doorsnee recreant niet betalen.

Ik snap niet zo goed dat mensen paarden willen kopen voor weggeefprijzen. Voor je eigen veiligheid wil je toch ook betalen? Een braaf paard geeft je veel kans op veiligheid en daar betaal ik graag voor.

Maar goed, ik heb ook best een bedrag betaald voor mijn 12 jarige brave sport/recreatiepaard die gezond is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:09

Sammyoo schreef:
Bastiano, waarom zou een recreant geen jong paard kunnen hebben? Recreant is voor mij geen synoniem voor beginner. Een recreant is een paardenliefhebber die zich niet wedstrijden bezig houdt. Sarabande, recreant staat voor mij ook niet synoniem voor iemand die alleen maar een goedkoop paard wil.

Discussieren gaat beter met minder vooroordelen ;) .

_/-\o_