Lusitana schreef:En het ergste is, dat er van die sportpaarden zo vroeg zo veel gevraagd wordt, dat ze dan ook allerlei kwalen vertonen die ze niet gehad hadden hoeven hebben als ze gewoon later en langzamer waren geintroduceerd in de sport. Want het feit dat een paard aan (top) sport heeft gedaan hoeft natuurlijk niet per definitie te betekenen dat het een verslechterd paard is. (Ik ken bv zelf een Ierse Volbloed -ex renpaard en point-to-pointer- van ruim over de twintig die nog 100% in orde is en dagelijks gebrukkt wordt voor toch wel zware ritten in de bergen en kan nog wel wat voorbeelden noemen).
Maar men moet natuurlijk niet beginnen met fokken met paarden waarbij men fouten vergeeft in de skelet en karakter onder het mom dat de veulens heus wel gaan presteren omdat hij/zij zo mooi bergopwaarts gebouwd is en zulke spectaculaire gangen heeft.
Wat de dravers betreft. Uiteraard zul je daar ook moeilijker tussen vinden, ik geef ook duidelijk aan dat ze niet over een kam geschoren kunnen worden.
Het belangrijkste om te beseffen is echter dat ze niet bestaan voor ruiters.
Dat de markt er voor is ontstaan doordat men ze wil redden van de slacht.
Dat staat dus los van de rijpaarden fokkerij en markt.
Dat wilde ik even aangeven.
Dat men tegenwoordig met dravers gaat fokken met gebruik van ander soortige hengsten om rijpaarden te krijgen is weer een ander punt waar ik nog geen mening over gevormd heb. Tenslotte zijn in Engeland zo de beste jachtpaarden en hacks verkregen. (Maar dan niet met dravers maar Engels Volbloeds, maar het idee is hetzelfde).
Mbt sportpaarden helemaal mee eens.
Dat niet alle dravers slecht of kapot zijn, klopt ook. Onze silja heeft 8 jaar op de baan gelopen, is nu 15 en een gezond en leuk paard. Daarentegen heb ik helaas dus ook heel erg veel ellende gezien.
Idd mogelijk door andere doelstelling bij dravers.
En ja, wellicht ook vanwege het 'redden' van de slacht.
Dat maakt het mbt overschot niet beter.
Naar ja,... drafsport zal er niet populairder op worden als unaniem de beslissing wordt genomen om alle dravers die van de baan komen en ongeschikt zijn voor verder gebruik in de salami eindigen. (zijn er nogal wat)
Strikt nuchter en objectief gezien zou er dan een selectie moeten komen waarbij alleen de 100% gezonde paarden met prettig psyche in de verkoop kwamen, gedegen omgeschoold en voorbereid op nieuw leven als rijpaard. En de rest richting slacht.
Maar dat klinkt zo akelig he (ook in mijn oren) Drafsport wordt dan meer een zijtak van de vleesindustrie en dat is een naam die ze niet willen krijgen.
Over de kruisingen kan ik ook nog niet echt een mening vormen. Heb hier wel een paar leuke ongewone kruisingen tussen bv ardenner en warmbloed zien passeren en moet zeggen dat die meer aftrek vinden dan zuiver warmbloed.
Dus tja... wie zal het zeggen