Amazones gewond en paard dood op strand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Amazones gewond en paard dood op strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:42

ik neem aan dat niemand expres een paard een been laat breken....ik heb te weinig verstand van drijfzand en strand om te kunnen oordelen...wel ben ik zelf een hele voorzichtige muts die nieteens een galopje durf te doen hier op de rotsachtige paadjes in frankrijk...uit angst voor de benen van mij paard.(die nog in prima staat zijn voor zijn 23 jaar)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:44

Probleem met drijfzand is vaak ook nog eens dat je het niet kan zien, het ziet er eigenlijk gewoon uit als zand. Dus je denkt dat het allemaal wel kan. Het kan echt iedereen die over het strand rijdt overkomen. Als je dit perse wil vermijden, dan kan je beter in de binnenbak blijven. In het bos kan je over een wortel vallen, op de heide in een konijnenhol en op het strand kan je in drijfzand komen. Heel erg sneu, voor paard én ruiter!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:47

Anoeska schreef:
Probleem met drijfzand is vaak ook nog eens dat je het niet kan zien, het ziet er eigenlijk gewoon uit als zand. Dus je denkt dat het allemaal wel kan. Het kan echt iedereen die over het strand rijdt overkomen. Als je dit perse wil vermijden, dan kan je beter in de binnenbak blijven. In het bos kan je over een wortel vallen, op de heide in een konijnenhol en op het strand kan je in drijfzand komen. Heel erg sneu, voor paard én ruiter!

Overgens is een rijbak ook niet altijd veilig hoor :+ wij hebben er eentje dat een heuvellandschap naboetst.
Ik lag gisteren met stappen ook al bijna onderuit en een vriendin is gisteren in de bak ook met paard en al onderuit gegaan :(:)
Dan kun je beter je paard op stal laten staan, maar dat is een beetje zielig ;)
(sorry moest er even op reageren)

Alsnog leef ik heel erg mee met de betrokkenen :(:)

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:51

Ach ja... Je kunt morgen ook aangereden worden door een bus... Wat in het leven is wel 100 % veilig? Ongelukken gebeuren nou eenmaal. Waarom...? Geeeeeeen idee!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:53

Ik heb het topic doorgelezen en vind de reacties naar de betrokkenen toe echt belachelijk. Wil hun in elk geval veel sterkte en beterschap toewensen.

Heb vroeger ook heel veel op het strand gereden in Castricum, Egmond. Ken het strand ook goed. Dit had ook in stap kunnen gebeuren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:55

Lisenka schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en vind de reacties naar de betrokkenen toe echt belachelijk. Wil hun in elk geval veel sterkte en beterschap toewensen.

Heb vroeger ook heel veel op het strand gereden in Castricum, Egmond. Ken het strand ook goed. Dit had ook in stap kunnen gebeuren.

dat het ook in stap had kunnen gebeuren ben ik niet met je eens.....

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:02

geerke schreef:
Lisenka schreef:

Ook in stap kan een paard zover in het zand wegzakken en daardoor zijn been breken. Spreek uit ervaring.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:03

geerke schreef:
Lisenka schreef:

Misschien in dit geval op het strand niet, maar stap maar eens in het bos in een konijnenhol. Dan kan zo hetzelfde gebeuren.

Al met al heeft het geen zin om met vingers te wijzen. Als ze de paarden op stal hadden laten staan, was het niet gebeurt, maar zolang er geen onnodige risico's zijn genomen, en dat idee krijg ik helemaal niet, dan heeft niemand iets verkeerds gedaan, en is het alleen maar heel verdrietig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:09

mensen...alsjeblieft....NIEMAND laat een paard expres een been breken!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:20

Jeetje heftig ongeluk zeg, sterkte voor alle betrokkenen.

Drijfzand is echt zo ontzettend verradelijk, niemand die dat expres gaat opzoeken hoor. Afgelopen jaar is hier ook een paard + ruiter vast komen te zitten in drijfzand, ging zo ontzettend snel en niemand die wist dat daar drijfzand was ontstaat. Foto: http://www.112regiolimburg.nl/2009%20Me ... 40509%20(9).JPG Paard is uiteindelijk gered en had verder niks ernstigs.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:30

Wat een naar ongeluk, ga je lekker rijden op het strand om te genieten, gebeurt er zo iets. Heel erg veel sterkte gewenst met het verlies van het paard.
Sommige reacties geven geen steun, danwel een vervelende trap na aan de betrokkenen. Op dit moment kunnen ze wat steun gebruiken van mede paarden eigenaren, ipv "told you so" reacties. Makkelijk oordelen achteraf als je er niet bij was.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:59

drijfzand zie je niet meteen. je zakt er zo snel in weg.

vroeger speelde ik op een bouwplaats, en zat zelf ook vast.
je zakt zo snel weg. voelt als beton dat modder om je benen.
zonder hulp kom je er niet uit. hoe meer je beweegt hoe verder je wegzakt. gelukkig was ik niet alleen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:15

AnneOmie schreef:
Het ongeluk vond trouwens plaats op zaterdag hoor en dan mag je gewoon met je paard het strand op in Egmond! Ik weet het want ik sta daar ook in de buurt en rij zelf ook regelmatig op het strand van Egmond en Bergen.

Ja het ongeluk van zaterdag betrefd een pony, daar gaat dit artikel niet over. Het ongeluk waar dit artikel overgaat gebeurde op zondag. 1 dode pony en 1 dood paard dus.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:19

Dit is het verhaal wat er zich afgelopen weekend op het strand afspeelden:

Paard
Dit is wat er zondag gebeurd is, even gekopieerd van een famillielid van 1 van de ruiters:
Women2 schreef:
Ik heb net even navraag gedaan bij een van de ruiters wat er exact gebeurd is...

Hier het verhaal van de ruiter die haar sleutelbeen brak en waarvan het paard afgemaakt is;

's ochtends vroeg zijn ze vanuit de manege met 10 paarden en een begeleider naar het strand gegaan. Wat in deze tijd van het jaar gewoon toegestaan is. Op het strand waren op dat moment nog maar weinig mensen (en honden) wanneer dit het geval is, gaan ze het strand namelijk niet op! Eenmaal op het strand stukje draven en stukje galopperen, iets wat hard, maar niet onverantwoord hard ging. Gewoon even lekker de benen strekken. De paarden kwamen in een stuk niet zichtbaar drijfzand terecht, waardoor ruiter en paard over de kop sloegen. Hierbij brak 1 paard zijn been, het andere paard mankeerde op het eerste oog niets (hoe het nu is, is mij onbekend) De ruiter van het paard wat zijn been brak heeft hierbij nooit bekneld gelegen onder haar paard, het paard lag naast haar.
Op het strand zijn GEEN wandelaars geweest die hebben gewaarschuwd voor drukte of drijfzand, wanneer dit het geval is, gaan ze namelijk niet het strand op.
Wel heeft het Rijkswaterstaat laten weten dat ze die ochtend op het strand waren voor controle op drijfzand, gezien daar geruchten van rond gingen. Hier waren dus nog geen waarschuwingen voor afgegeven.
Ook hebben de ruiters niet over een zandbank heen gegaloppeerd, beiden weten dat dit niet verstandig en onverantwoordelijk is en de betreffende manege staat dit niet eens toe!

Het betrof ook geen lease of huur paarden. Het waren gewoon manege paarden die bij alle ruiters bekend waren, gezien er in de les ook op gereden werd.

In eerder bericht heb ik al vermeld hoe de ruiter zich voelt, hoe het met de andere ruiter gaat is mij onbekend.

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat het een ONGELUK betreft, iets waar geen van de ruiters niets aan heeft kunnen doen. Het had ook een van de andere 10 kunnen overkomen of er waren er meer gevallen. Het had zoveel erger gekund.

Ik stel dan ook voor om op te houden met te zeiken op de ruiters en de manege. Niemand valt iets te verwijten. En mocht je iets willen weten, vraag het dan ipv te speculeren!

Pony
Zaterdag was een pensionklant(vrouw van 20) met haar eigen/bijrijdt pony samen met nog een meisje naar het strand geweest, aangezien de dieren wat fris waren besloten ze om een stukje te gaan galopperen waarbij de pony, met de amazone nog in het zadel, over de kop vloog nadat hij in het drijfzand stapten. De amazone lag dus ook onder de pony en is bij terugkomst op de manege meteen naar de dokter gebracht omdat zij bloed in haar nieren had. Weet ook nog niet hoe het met haar afgelopen is. De pony heeft nog even op stal gestaan in afwachting van de dierenarts waarna het ingeslapen is, de amazone heeft dus ook geen afscheid kunnen nemen(wat de botte reacties hier nog erger maakt voor de jonge meid).

Hopelijk snapt iedereen nu wat er gebeurd is en welk verhaal bij welk paard hoort en worden er dus ook geen botte opmerkingen meer gemaakt. Het gaat hier dus om mensen die vaak genoeg op het strand komen en die er niks aan hadden kunnen doen om dit te voorkomen.

Edit: tekst aangepast.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-11-10 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

blacjbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:22

Vreselijk triest

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:29

Wat een vreselijk ongeluk. Wist zelf niet dat drijfzand op het strand voor kwam.
In 1e instantie dacht ik ook gelijk aan onverantwoord door het water galopperen maar dat bleek dus heel anders te liggen.

Veel sterkte voor alle betrokkenen en beterschap.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:30

Women2 respect voor je reacties en geduld. Worden botte reacties hier gegeven..leren lezen is niet voor iedereen weggelegd schijnbaar. Sorry, maar een nettere reactie ontbreek mij.....Ik snap persoonlijk niet waarom er niet door mods wordt ingegrepen, er worden hier behoorlijk pittige beschuldigingen geuit.........
Is drijfzand te voorspellen. In periodes dat het strand wordt opgespoten zoals hier in Zuid Holland, ja. Dan wordt het strand afgesloten voor iedereen. Verder NEE, niet te voorspellen zelfs voor RWS niet. Elke dag is het strand door de grillen van de natuur anders.......
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 23-11-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:40

OKHannes: Helaas is het probleem dat het zand alleen op een bepaalde waterstand van de vloed om tovert in drijfzand. Normaal is het niet zo extreem als nu. Ik heb dus ook onwijs geluk gehad, want ik heb daar zaterdag ook gereden met mijn paard en gegalopperd. Besef me nu dus ook heel goed hoeveel mazzel ik en mijn paard gehad hebben, als ik iets later geweest was had ik de eerste kunnen zijn. Ben nu ook wel een beetje huiverig om nog op het strand te rijden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:42

Edit aangepast:
Oei, ik wist niet dat strand ook zomaar drijfzand kon hebben ;)

Excuses o enneh iemand die op mij reageerde (weet even bokt naam niet meer)
Je hoeft me niet aan te vallen hoor? Ik lees ook niet elke Blz aangezien ik dan nog uren bezig ben as ik dat in elk toppic doe ;)
Ik lees zowieso de eerste Blz en op het midden een paar rreacties.

Maar ik wil hier heelhuids vandaan komen dus val me aub wat minder aan :')
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 23-11-10 00:54, in het totaal 2 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:45

Elin_ schreef:
vind het zeer jammer voor de paarden ook dat de ruiters zo hun les hebben moeten leren...
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid v. je paard en je paard moet je maar volgen en deze meiden konden de verantwoording dus niet aan zo blijkt maar weer.

:n sneu hooor

zo gemeen he als mensen het niet eens proberen om te lezen wat er echt gebeurd is! Lees het verhaal eens goed die ik 2 posten terug heb geplaats. Echt belachelijk deze hatelijke opmerking. Jij hebt met je 13 jaar anders ook niet bepaald ervaring hiermee. :( :( :( :( :( :(

Browncoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:52

Elin_ schreef:
vind het zeer jammer voor de paarden ook dat de ruiters zo hun les hebben moeten leren...
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid v. je paard en je paard moet je maar volgen en deze meiden konden de verantwoording dus niet aan zo blijkt maar weer.

:n sneu hooor

Het zou je goed doen om het HELE topic te lezen voor je je ongegronde mening gaat uiten en onnodig de betrokkenen kwetst met je uitspraken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:55

Als jullie even terug lezen en me even niet aanvallen ?
Ik neem aan dat jullie ook niet altijd ELke blz ELKE reactie lezen ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:58

Ik wordt echt misselijk van sommige reacties. Mensen lees eerst voordat je je reactie geeft!!!
En waar zijn de mods? En ja, ik lees alle reacties voordat ik reageer.

Daffie, ik snap je schrik. Mijn moeder heeft met mijn oude paard in drijfzand gezeten aan randje duinen, op zeer ongebruikelijke plek drijfzand...niet te zien maar hij zakte wel met voorbenen tot knieen weg. Dit had zxe absoluut niet kunnen voorkomen. Hij is er uit gekomen, mede dankzij haar reactie..maar ze lag er wel af. Paard alleen naar huis, moeder zoek. Alles is goed afgelopen.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 23-11-10 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:59

Ja dat doe je wel, en anders reageer je namelijk niet. Dan kun je dus dit soort opmerkingen verwachten en zeker omdat je al de zoveelste bent met dezelfde hatelijke opmerking. Die meisjes zijn door een hel gegaan en dan komt half bokt ze hier nog eens de schuld geven van de dood van de pony en het paard. Als ze er dan op aan gesproken worden geven ze de schuld aan het feit dat ze alleen maar de kant van de krant gehoord hebben of ze lezen gewoon niet door.

@OKHannes: bah, ik moet er echt niet aandenken. Ik vertelde het verhaal net aan mijn vriend en ik mag dus van hem voorlopig niet naar het strand.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-11-10 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:00

Heel veel sterkte voor de betrokkenen.

Jaren terug heeft een paard onder soortgelijke omstandigheden op het strand een paar benen gebroken. Het verhaal werd zó opgeblazen door een journalist van een sensatieblad dat een manégehouder moest emigreren, door bedreigingen van lezers.

Zó gemakkelijk kun je mensen kapotmaken met voorbarige speculaties, en mensen onnodig kwetsen.