EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:50

claudiaM33 schreef:
Mijn vader heeft zijn BE kado gekregen. Die kan en mag echt niet van mij met mijn paard en trailer rijden. Hij heeft er geen gevoel voor, remt abrupt, neemt de bochten te snel en als we achteruit moeten rijden om te keren of iets dergelijks moet hij het mij laten doen (ik heb gèèn E) want anders belanden we geheid in de sloot.......

Ik heb een Mercedes Vito met een 1.5 prds trailer erachter en dat rijdt super. Het verbaasd mij dat er mensen zijn hier op het forum waarvan de instructeur paardvriendelijk les gaf, ik heb ooit een les gehad en dacht als ik zo moet rijden met een paard erin.... |(

Dus ik ben wel blij dat het versoepeld wordt, kan ik misschien een iets grotere trailer nemen en bespaart me geld.

Blijf jij met een Vito onder de 3500 kg dan?

Ik rij met een Caddy en ik kom uit op 3760 kg... Ik heb dan dus ook BE :j

mntj

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:07

but. alles voor niets... ooit net er naast gevist en straks voor jan doedel.
kan ik mn geld terughalen bij de EU.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:20

claudiaM33 schreef:
Mijn vader heeft zijn BE kado gekregen. Die kan en mag echt niet van mij met mijn paard en trailer rijden. Hij heeft er geen gevoel voor, remt abrupt, neemt de bochten te snel en als we achteruit moeten rijden om te keren of iets dergelijks moet hij het mij laten doen (ik heb gèèn E) want anders belanden we geheid in de sloot.......

Ik heb een Mercedes Vito met een 1.5 prds trailer erachter en dat rijdt super. Het verbaasd mij dat er mensen zijn hier op het forum waarvan de instructeur paardvriendelijk les gaf, ik heb ooit een les gehad en dacht als ik zo moet rijden met een paard erin.... |(

Dus ik ben wel blij dat het versoepeld wordt, kan ik misschien een iets grotere trailer nemen en bespaart me geld.

Maar je be rijbewijs halen leer je niet veel over abrupt remmen. Meer over de techniek. En achteruit rijden moet je ook maar de feeling voor hebben. Ik zie nog regelmatig vrouwen op wedstrijd die hun be hebben gehaald maar aan een handige man vragen of ze hun trailer kunnen inparkeren :Y) :Y)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:44

Dat achteruit inparkeren is écht het allerallerállerbelangrijkste wat je moet kunnen hè, als je met een trailer rijdt? :(:)

Persoonlijk kom ik in het dagelijks verkeer liever mensen tegen die op inparkeren geen 100%-score halen (snel, op de millimeter en in 1x goed) dan figuren met chronische testosteronvergiftiging. En met die laatste categorie word ik heel wat vaker (vaker dan mij lief is) geconfronteerd dan met die eerste categorie.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:47

Dan ga ik E ook niet meer halen, wacht gewoon fijn 2 jaartjes :D kan ik t geld wat E eigenlijk zou kosten in de trailer duwen..
*\o/*

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:48

fijn... NOT
krijgen we dus mensen op de weg die niet weten hoe met een trailer te rijden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:49

Die rijden er nu ook al hoor. ;)

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:50

__KELLY schreef:
claudiaM33 schreef:

Maar je be rijbewijs halen leer je niet veel over abrupt remmen. Meer over de techniek. En achteruit rijden moet je ook maar de feeling voor hebben. Ik zie nog regelmatig vrouwen op wedstrijd die hun be hebben gehaald maar aan een handige man vragen of ze hun trailer kunnen inparkeren :Y) :Y)

ik denk dat ze dan de man leuk vinden... (ze zijn er toch ook gekomen???)

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:50

Karin schreef:
Die rijden er nu ook al hoor. ;)

Echt waar???
Dat lijkt me echt heel eng.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:51

Ben jij wel op de hoogte van het feit dat je sommige trailercombinaties ook nu met alleen je B-rijbewijs mag rijden? :?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:58

Het gevaar schuilt hem vooral in het gevaar dat mensen niet beseffen wat het gewicht van de aanhanger (dat zwaarder is dan het trekkend voertuig) met het voertuig kan doen. Zolang er geen bijzonderheden zijn, zal het meestal wel goed gaan, maar helaas verloopt het dagelijkse verkeer niet altijd even soepel ;)

En achteruit inparkeren is even de slag te pakken krijgen, maar niet gebonden aan het hebben van een BE en zeker niet het belangrijkste als je met een trailer de openbare weg opgaat lijkt me.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:28

Is exact wat ik ook wilde aankaarten Westernfreak. Helemaal een net niet goed getimde of snelle correctie omdat ze toch minder vaardig zijn... :=

Mensen halen enkel hun E als ze meer als sporadisch met trailer rijden. Is dat niet zo regelen ze iemand die ze een keertje kan helpen. Nu kunnen die mensen zichzelf redden (hoeven ze enkel een trailer te lenen/huren), maar of ik daar nu blij mee ben...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:28

Westernfreak schreef:
Het gevaar schuilt hem vooral in het gevaar dat mensen niet beseffen wat het gewicht van de aanhanger (dat zwaarder is dan het trekkend voertuig) met het voertuig kan doen. Zolang er geen bijzonderheden zijn, zal het meestal wel goed gaan, maar helaas verloopt het dagelijkse verkeer niet altijd even soepel ;)

En achteruit inparkeren is even de slag te pakken krijgen, maar niet gebonden aan het hebben van een BE en zeker niet het belangrijkste als je met een trailer de openbare weg opgaat lijkt me.

Heel veel van die situaties kan je heel simpel voorkomen door extra afstand te houden tov je voorligger en zonder tijdsdruk op pad te zijn. Nou is het sowieso niet handig om een noodstop te maken met een paard in de trailer omdat je paard dan tegen de voorwand geplakt wordt. Daar gaat ie niet blij mee zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo bang ben voor de gemiddelde paardenliefhebber die,mag ik hopen, echt wel kijkt hoe hij hij/zij op pad gaat en rustig en doordacht met z'n paard in de trailer rondrijdt. Ik ben bang voor andere idioten die niks met paarden hebben en niet snappen dat je niet zomaar kan remmen of je stuur om kan gooien. Daar krijg ik dus zweethanden van als ik met de trailer rij.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:02

Heb niet alles gelezen, maar het komt er op neer dat mensen met twee paards trailer nog steeds BE moeten hebben. Dus uiteindelijk veranderd er niet zoveel lijkt mij. !!!!!
Tenzij plots iedereen met een paard en half trailer rond gaat rijden en super lichte auto. Met 3500 kg, daar zit je zo boven

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:49

_Rijkie_ schreef:
claudiaM33 schreef:

Blijf jij met een Vito onder de 3500 kg dan?

Ik rij met een Caddy en ik kom uit op 3760 kg... Ik heb dan dus ook BE :j

een caddy mag toch maar 1000 kilo trekken??

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:57

Ik heb een nieuw type, 1500 kilo :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:01

OMG, wat ik hier niet voorbij zie komen aan onzin, mensen die denken dat ze straks gewoon met hun 2 paards zonder E op pad mogen...... zucht.....
Bij de nieuwe regels vervalt alleen maar de regel dat het daadwerkelijke gewicht van de auto zwaarder moest zijn dan de MTM van de trailer.
De regel dat de hele comb,i dus MTM auto én MTW trailer, samen niet meer mag zijn dan 3500 kg blijft nog steeds!

ClaudiaM: die Vito van jullie, die 1500 kg weegt van zichzelf en nog eens 1000 kg laadvermogen heeft (althans de mijne wel) mag er dan nog maar 1000 kg MTM achter hangen, die 1,5 paards trailer mag dus ook niet zonder E!! Of je moet m terug laten keuren naar 999 kg maar dan past er alleen nog maar een pony in en geen paard.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:06

Karin schreef:
conejo schreef:
Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.

Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.

En dat is dus niet terug te vinden in de FAQ. Het is me tijdens mijn lessen en examen ook niet verteld en ik weet van meer mensen dat hun rijschool daar geen aandacht aan heeft besteed.

De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt. ;)
Oftewel: Conejo, je praat poep! :){

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:49

Fleurtje100 schreef:
Trailer + 1 paard, die beide 600 kilo wegen, dat is dus 1200 kilo. Kan een golf dus prima trekken.

Dat kan ie wel, maar mag misschien niet. Je moet niet naar het werkelijke gewicht kijken, maar naar het gewicht op de papieren van je auto en van de aanhanger. Daar kijkt de politie-agent in eerste instantie naar. Wat staat op de papieren van de trailer bij "maximum massa voertuig" moet nu nog lager zijn dan wat staat op de papieren van de auto bij "massa ledig voertuig". Dit valt dus schijnbaar weg in 2013. En dan mag wat staat bij de aanhanger bij "maximum massa voertuig" opgeteld bij wat staat bij de auto bij "maximum massa voertuig" niet hoger zijn dan 3500kg. Uiteraard mag het werkelijke gewicht nooit meer zijn dan het maximum massa op het kentekenbewijs.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:00

Ik heb het er gelukkig in 1983 ook nog gewoon bij "gekregen".
Nadeel is dan weer dat dat betekend dat ik nu niet meer zo piep ben ;)
Twee jaar geleden een trailer gekocht en er meteen mee gaan rijden.
Heb er dus geen lessen voor gehad.
Heb er ook helemaal geen moeite mee gehad, reed er zo mee weg.
Komt misschien dan ook wel omdat je al behoorlijk ervaren bent en ik ook voor mijn werk wel eens op een bus gereden heb.
En ik denk dat je er ook een beetje feeling voor moet hebben.
Zo zag ik ze op de vereniging wel eens komen die dus wel dat E hebben moeten leren en halen dat ik me dan echt afvroeg....nou nou....wat heb je in hemelsnaam geleerd???

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:02

Toch had ik mijn rijbewijs ook al 15 jaar toen ik voor mijn E ging. Veel kilometers gemaakt, ook een koeriersbaantje gehad met een bus...

Maar ik reed veel te vlot met een aanhanger, bleek bij mijn eerste E-les. Had nl. sinds mijn B-lessen in mijn oren geknoopt gekregen dat je het verkeer niet mag ophouden. Dat heeft mijn E-instructeur mij snel weer afgeleerd: als je bang bent om het verkeer op te houden, dan moet je niet met een trailer de weg op gaan. ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:03

Inge, lees de faq eens door, dat mag wel (met E rijbewijs).

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:05

Aan iedereen die rondrijdt met een aanhanger/trailer: kijk goed na of je er echt mee mag rijden. Als je een ongeluk krijgt ben je NIET verzekerd. Besef je dat het om duizenden euro's kan gaan als je iemand gehandicapt rijdt? (dat is gauw gebeurd: een fietser naast je trailer zie je niet altijd even goed). Daarbij: rijd eens rond met je auto met een gewoon aanhangertje met stenen of hout, en rem eens een keer goed. Wat je dan voelt doorvertalen naar een trailer met levende dieren erin moet je eigenlijk niet zo makkelijk doen denken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:05

Daar heb ik dus geheel maling aan!
Ik trek rustig op want er staat wel een paard in mijn trailer waarvan ik wens dat hij/zij geen trailer angst krijgt.
En wat de rest van de weg gebruikers daarvan vind zal me een biet zijn!
Net als bochten nemen....gewoon heel rustig aan zodat je dier zijn balans niet verliest.
En als er dan een of andere idioot die dat blijkbaar niet snapt achter zitten te drukken en me passeren kunnen ze een lange neus van me krijgen :+