Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:26

DendroFleur schreef:
Zonder bloedonderzoek hadden we waarschijlijk pyrantel of ivermectine gebruikt.

Mathilde, voor zover ik weet onstaat een besmetting trouwens niet binnen 2 weken. Migratie duurt al 2 maanden dus dan is het vreemd dat er binnen 2 weken problemen ontstaan waarbij de oorzaak al niet thuis aanwezig was. Maar ik ben geen expert, lees alleen ook maar hier en verder op internet.

Dat klopt. We hebben meer paarden, op dat moment stonden er 10. Deze zijn samen met de veearts die het bloedonderzoek heeft gedaan, ook aan een uitgebreid ontwormings schema gegaan, veel verse merstmonsters tussentijds meegenomen en er is ook nog bloedgeprikt. We hebben nooit kosten nog moeite bespaard op de gezondheid van de paarden, dus je kan begrijpen dat we vreselijk geschrokken zijn. Deze merrie zag er trouwens gewoon super uit, glimmen als een spiegel, goed in haar 'spekjes' en nooit ziek. Ze liep gewoon terug in conditie met twee weken en met drie weken begon ze suffig te worden en gewoon niet gezond over te komen.

Anya schreef:
Ik kreeg vroeger van de DA in duitsland optwormer tegen lintworm voor schapen.. was vele malen goedkoper en zat hetzelfde in volgens hem ;)

Ik weet niet wat ontworming voor ander vee in Duitsland doet, maar dit is wat onze klanten ons vertelde als ze een bestelling plaatste.

Passionato

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:05

Zeer goed initiatief. Hopelijk gaat er eindelijk eens met verstand ontwormd worden, en dus niet om de 6-8 weken bij alle paarden tegelijk er een wormenkuur inkwakken. Ik vrees alleen dat een hoop dierenartsen nog wel even een opfriscursus wormmanagement moeten gaan volgen, want het zit nog best ingewikkeld met al die beestjes..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:40

http://www.wormingyourhorse.info/nl/Tou ... stines.pdf

in antwoord op de opmerkingen op de vorige pagina.
Hiet staat ook elders aangegeven waarom er wel resistentie is opgetreden tegen ivermectine en (i.i.g. vooralsnog niet tegen moxidectine).

Tenslotte: ik wens ieder veel wijsheid toe met ontwormen.
Ik hoop dat ieder goed in de gaten houdt dat je er niet bent met eittellingen een mestonderzoek.

Als dat bij sommige mensen blijft hangen, bespaar je al heel veel paarden een soms levensbedreigende koliek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:48

Passionato schreef:
Zeer goed initiatief. Hopelijk gaat er eindelijk eens met verstand ontwormd worden, en dus niet om de 6-8 weken bij alle paarden tegelijk er een wormenkuur inkwakken. Ik vrees alleen dat een hoop dierenartsen nog wel even een opfriscursus wormmanagement moeten gaan volgen, want het zit nog best ingewikkeld met al die beestjes..

ik ontworm juist met verstand....iedere 8 weken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:52

Tenslotte nog een in het Nederlands en Engels geschreven onderzoeksverslag waar ik hier even een stukje van neerzet

Citaat:
Ivermectine
Ivermectine werd in de jaren 80 geïntroduceerd als anthelminticum en heeft gezorgd voor een nog grotere daling van de prevalentie van S. vulgaris. (20, 6). Het behandelinterval is 8 weken. Ivermectine wordt wel opgenomen door de gastheer en heeft dus een langere residuele werking. Het is een lipofiele stof en wordt na opname door de gastheer omgezet in de lever en met de gal uitgescheiden.

In de worm zorgt het voor het blokkeren van de neurotransmissie, doordat het interfereert met neuromusculaire synapsen. In deze synapsen werkt het in op de glutamate gated chloride kanalen. Deze kanalen worden doorgaans snel geopend en gedesensitiseerd door de binding van glutamaat, wat de endogene transmitter is voor de receptor op dit kanaal. Ivermectine bindt ook op hetzelfde kanaal, maar het effect van deze binding is anders dan dat van glutamaat. Ivermectine zorgt ervoor dat het kanaal heel langzaam maar irreversibel open gaat, zodat Cl - erdoorheen blijft stromen, met als gevolg dat er een zeer langdurige hyperpolarisatie of depolarisatie ontstaat in de neurale of spiercel, waardoor de functie hiervan wordt geblokkeerd.( fig.4) Deze glutamate gated chloride kanalen komen voor in nematoden, insecten en teken.

In vertebraten stimuleert ivermectine het vrijkomen van GABA in de neuronen welke zich vooral in de hersenen bevinden. Vertebraten hebben een bloed-hersenbarierre met daarin P-Glycoproteinen. Deze zorgen voor een efflux van ivermectine uit de hersenen, zodat het zijn werking daar niet kan uitvoeren. Daarom is ivermectine een veilig middel voor vertebraten.(27,28, 29, 30)

Moxidectine
Moxidectine werd halverwege de jaren 90 op de markt gebracht (20,6). Het behandelinterval is op 12 weken gesteld.
Moxidectine heeft een ERP van 12-25 weken, met name omdat moxidectine ook doordringt tot in de darmmucosa en dus ook de geïnhibeerde stadia voor een groot deel kan bereiken. (31) De werking van moxidectine in de worm is vergelijkbaar met die van ivermectine.(32)

Hiernaast zijn er meer verschillende farmacokinetische verschillen tussen ivermectine en moxidectine, waardoor moxidectine langer aanwezig blijft in het plasma. Moxidectine is lipofieler dan ivermectine, waardoor er langer een reservoir in het lichaamsvet aanwezig blijft. Ook verschilt de hoeveelheid werkzame stof die wordt toegediend. Ivermectine wordt toegediend in een pasta met daarin 200 ug werkzame stof per kg lichaamsgewicht. Voor moxidectine is dit 400 ug per kg lichaamsgewicht.(32,29) De effectiviteit van de ML’s is voor cyathostmoninae >99% na een FECRT in een onderzoek in 1997 tot 60 dagen na behandeling.(31)

Resistentieontwikkeling
Er zijn verschillende factoren van belang bij het ontwikkelen van resistentie. Het begrip refugium is van groot belang in deze. Refugium is het deel van de wormpopulatie dat niet wordt blootgesteld aan een anthelminticum en waarbij er dus geen selectiedruk voor resistentie is. Om resistentieontwikkeling zoveel mogelijk te vertragen is het van belang dat het deel dat wel wordt blootgesteld aan de selectiedruk zo klein mogelijk is. Onderstaande opsomming geeft de risico’s voor het selecteren voor resistentie weer.

1.Onderdoseren
Bij het onderdoseren is er steeds een deel van de wormen dat overleeft. Deze wormen zijn wel in aanraking geweest met het anthelminticum, waardoor de selectiedruk voor resistentie verhoogd wordt.

2. Ontwormen binnen de Egg Reapaerance Period(ERP)
De ERP is het interval tussen ontwormen en het verschijnen van eieren in de mest.
De behandelintervallen zijn vaak gebaseerd op deze ERP. Het ontwormen binnen de ERP verkleint het aantal refugia en vergroot daarmee de selectie voor resistentie.

3. Herhaald ontwormen met steeds dezelfde werkzame stof
Er is altijd een deel van de wormpopulatie dat de behandeling overleeft en dus minder gevoelig is voor de werkzame stof. Dit deel zal zich reproduceren en deze ongevoeligheid doorgeven aan een volgende generatie, op deze manier wordt er geselecteerd voor resistentie.(33)

4. Alle paarden tegelijk ontwormen en hierna op een schone weide zetten.
Op deze manier wordt het aantal refugia verkleind. Uit de eieren van het deel van de wormpopulatie dat de behandeling overleeft ontwikkelen zich L3. Deze L3 zijn dus geselecteerd voor resistentie. Het zijn ook de enige L3 die weer opgenomen zullen worden uit dat weiland. Dit is een sterke selectie voor resistentie.(12,34).

Tekenen van resistentie kunnen zijn een falende behandeling (al dan niet preventief) of een verkorting van de ERP. (29,33,35)

De situatie tot op heden:
Momenteel is er resistentie van cyathostominae tegen phenotiazine (6,36,37,20), benzimidazolen(36,6) en pyrantel pamoaat.(38,39). Resistentie tegen phenotiazine werd als eerste gemeld in Engeland.(37,20)Later ook in de US(20,36).Kort na de introductie van benzimidazolen in de jaren 60 werd ook hiertegen resistentie ontwikkeling gevonden. (20,6,36, 40) De snelheid waarmee deze resistentie ontwikkeling plaatsvond kan deels worden verklaard door het langdurige gebruik van phenotiazine. Dit middel werd veelvuldig gebruikt, voordat de benzimidazolen werden geïntroduceerd. Benzimidazolen en phenotiazine werken in op hetzelfde biochemische mechanisme en zo werd vermoedt dat phenotiazine voorgeselecteerd heeft op resistentie voor benzimidazolen. Momenteel bestaat er een wereldwijde resistentie van cyathostominae tegen benzimidazolen.( 6,38, 39, 41, 42, 43,44,).

Resistentie tegen Pyrantel is pas recent gepubliceerd, terwijl dit middel al in de jaren 70 werd geïntroduceerd. Resistentie wordt gemeld vanuit Amerika(38,45), Noorwegen, Denemarken(33, 42) ,Italië (44) en Brazilië (39), maar ook in Nederland zijn er meldingen van gemaakt ( J.H. Boersema, ongepubliceerd resultaat,38,39, 20).

Resistentie van P. equorum tegen ML’s is vanuit diverse landen gemeld (35,33, 46,47,48,49) in 2002 ook in Nederland.(50, onderzoekstageLems en Weteling2005) Tegen de ML’s is tot op heden geen resistentie aangetoond in Nederland bij de cyathostominae. Wel zijn er verkorte ERP’s gevonden in een niet gepubliceerd onderzoek(onderzoekstage Lems en Weteling2005,onderzoeksstage J.Thijms 2009) In de US zijn er bij cyathostominae verkorte ERP’s gevonden na behandeling met ivermectine(35) evenals in Duitsland .(33,49)In Brazilië is er in 2008 resistentie aangetoond van cyathostominae tegen ML’s (39).

De verwachting is dat ook in Nederland tegen de ML’s uiteindelijk resistentie ontwikkeling zal optreden. Dit is onder andere gebaseerd op het feit dat bij aan cyathostominae verwante nematoden bij herkauwers al wel resistentie vertonen, zoals Haemonchus concortus bij schapen en geiten verspreid over de wereld.(6, 51,52, 53)Tevens is er ivermectine resistentie aangetoond bij Cooperia spp in Nieuw Zeeland (20), evenals resistentie van Cooperia en Haemonchus tegen ivermectine bij runderen in Brazilië(54). Verder is er een duidelijke tendens te zien in de tijd die verstrijkt tussen de introductie van een anthelminticum en het optreden van resistentie hiervoor. Bij herkauwers zijn deze intervallen ongeveer gelijk geweest voor benzimidazolen, levamisol en avermectines. (55)

Echter, er zijn een paar verschillen aan te geven tussen de bij herkauwers voorkomende trichostrongylidae en de cyathostominae bij paarden. De trichostrongylidae worden nagenoeg allen gedood door ivermectine, inclusief de larvale stadia. Hierdoor is er weinig refugia. Bij cyathostominae is dit anders. Deze larvale L3 in het slijmvlies worden niet gedood door ivermectine, deze groep vormt dus een groot deel van de refugia. Dit grote aandeel refugia zou de oorzaak kunnen zijn dat er minder selectie is voor resistentie, daar een groot deel van de totale wormpopulatie niet in aanraking komt met ivermectine en de selectie voor resistentie dus vertraagd wordt.(29)

Daarnaast hebben de meeste cyathostominae een langere PPP, wat gunstig is voor de vertraging van de selectie voor resistentie, daar de reproductie van een mogelijk resistente populatie trager verloopt.(29,56)

De introductie van moxidectine, welke wel een deel van de ingekapselde L3 kan bereiken, zou er voor kunnen zorgen dat de selectie voor resistentie weer versneld wordt.(29).

Genetische achtergrond
Om resistentie te kunnen ontwikkelen moet er een verandering plaatsvinden op genetisch niveau. Er wordt aangenomen dat deze mutaties spontaan kunnen voorkomen in wormpopulaties, maar met een lage frequentie. (57) Als vervolgens het nog gevoelige deel van de populatie wel sterft, krijgt het deel dat niet sterft een voorsprong op overleven en reproduceren.( 57, 29, 58)

Mogelijke resistentie mechanismen zijn bijvoorbeeld dat een bindingsplaats(receptor) voor het middel verminderd gevoelig wordt of een mechanisme dat het middel uit de parasiet verwijderd.

Factoren die meespelen in de snelheid van resistentie ontwikkeling zijn de mate van erfelijkheid van een eigenschap die zorgt voor resistentie (recessief of dominant). Tevens is het aantal genen van belang die verantwoordelijk zijn voor de benodigde mutatie. Als er slechts 1 gen verantwoordelijk is, dan is voor te stellen dat de ontwikkeling sneller gaat dan als er meerdere genen nodig zijn om voor een resistentie eigenschap te zorgen. (20)

Het hele onderzoek staat hier
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... erslag.doc

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:10

Kijk, daar hebben we nog eens wat aan.
Anya schreef:
Citaat:

Resistentieontwikkeling
Er zijn verschillende factoren van belang bij het ontwikkelen van resistentie. Het begrip refugium is van groot belang in deze. Refugium is het deel van de wormpopulatie dat niet wordt blootgesteld aan een anthelminticum en waarbij er dus geen selectiedruk voor resistentie is. Om resistentieontwikkeling zoveel mogelijk te vertragen is het van belang dat het deel dat wel wordt blootgesteld aan de selectiedruk zo klein mogelijk is. Onderstaande opsomming geeft de risico’s voor het selecteren voor resistentie weer.

1.Onderdoseren
Bij het onderdoseren is er steeds een deel van de wormen dat overleeft. Deze wormen zijn wel in aanraking geweest met het anthelminticum, waardoor de selectiedruk voor resistentie verhoogd wordt.

2. Ontwormen binnen de Egg Reapaerance Period(ERP)
De ERP is het interval tussen ontwormen en het verschijnen van eieren in de mest.
De behandelintervallen zijn vaak gebaseerd op deze ERP. Het ontwormen binnen de ERP verkleint het aantal refugia en vergroot daarmee de selectie voor resistentie.

Te vaak ontwormen werkt dus resistentie in de hand. Lijkt me logisch. Maar betekent dit ook dat ontwormen zonder dat er eieren in de mest zitten ook resistentie veroorzaakt?

3. Herhaald ontwormen met steeds dezelfde werkzame stof
Er is altijd een deel van de wormpopulatie dat de behandeling overleeft en dus minder gevoelig is voor de werkzame stof. Dit deel zal zich reproduceren en deze ongevoeligheid doorgeven aan een volgende generatie, op deze manier wordt er geselecteerd voor resistentie.(33)

4. Alle paarden tegelijk ontwormen en hierna op een schone weide zetten.
Op deze manier wordt het aantal refugia verkleind. Uit de eieren van het deel van de wormpopulatie dat de behandeling overleeft ontwikkelen zich L3. Deze L3 zijn dus geselecteerd voor resistentie. Het zijn ook de enige L3 die weer opgenomen zullen worden uit dat weiland. Dit is een sterke selectie voor resistentie.(12,34).

Dit vind ik toch wel de opvallendste. Ik heb altijd geleerd dat alle paarden tegelijk ontwormd moesten worden en dat omweiden ook goed is. Maar het gaat met name om de combinatie van die twee, zoals ik het begrijp.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:47

LindyH: er is al meerdere keren gezegd dat ook al scheidt het paard geen wormen uit, er wel degelijk wormen aanwezig kunnen zijn in het paard. Larven zijn nog niet volwassen en leggen dus nog geen eieren, maar kunnen wel klinische verschijnselen veroorzaken. En dan is er nog de bewuste bloedworm, waarvan de larven zich in de darmwand ingraven tot ze klaar zijn verder te leven.

Daarnaast klopt het dat de combinatie van zowel omweiden als tegelijk ontwormen het hem doet, zeg maar. Als je een wormbesmetting op je weiland hebt, kun je je paarden wel allemaal tegelijk ontwormen, maar intussen zitten er nog wel L3s in je gras en nemen je netjes ontwormde paarden die gewoon weer opnieuw op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:20

Anya schreef:
@Sanne: nee dat is niet waar voor zover ik het heb kunnen vinden. Toon mij één onderzoek waaruit blijkt dat paarden resistent zijn tegen moxidectine?

De werking van moxidectine is heel ander dan ivermectine.

Er zitten ook heel veel antibiotica in 'dezelfde' groep. Dat maakt de werking nog niet gelijk.

De werking is ook niet hetzelfde, maar er wordt algemeen vanuit gegaan, uitgaande van de overeenkomsten in werkingsmechanismen, dat resistentie voor moxidectine ook voor resistentie van ivermectine gaat zorgen.
Zoals aangegeven in jouw artikel, zal algemeen gebruik van moxidectine ipv ivermectine sneller tot resistentie leiden, omdat dit de refugia verkleint.

Mestonderzoek is zo makkelijk nog niet, maar als het goed begeleid wordt door een dierenarts die er verstand van heeft, is dat de beste optie voor paard en resistentie.
Je moet ook niet verwachten dat je er bent met een keertje mestonderzoek.
Door herhaaldelijk mestonderzoek hou je de weidebesmetting in de gaten.
Het doel is niet om alle wormen te verwijderen, het doel is om de weidebesmetting onder de duim te houden.
Ontwormen elke 8 weken geeft een heerlijk veilig gevoel, maar is absoluut geen zekerheid voor een gezond paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:27

Oh maar dat heb ik ook niet ontkend. Er is NU geen resistentie bekend. En ik ga geen mestonderzoek zitten afwachten dat rode bloedworden hooguit te laat aantoont. Dan ontworm ik wel met een nu niet resistent middel vooraf tegen de larven. En dat hoeft ook niet persé het hele jaar door.. maar op de momenten (vroege winter/voorjaar) dat die krengen zich ingraven of weer migreren.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:31

juleke schreef:
Ik weet dat ik misschien een beetje laat ben met deze reactie, maar in het begin van het topic las ik dat verschillende mensen aangaven gewoon wormkuren voor 2 jaar te bestellen zodat ze voorlopig nog geen receptjes van de DA nodig hebben. Maar hoe zit het dan met de houdbaarheidsdatum van de wormkuren?
Een tijd geleden dacht ik ook eens erg 'verstandig' te zijn en een heleboel wormspuiten aan te schaffen. Zo had ik er altijd op voorraad en kon ik dus altijd tijdig ontwormen. Ik kocht een pakket dat in aanbieding was. Het waren zelfs verschillende soorten, met verschillende bestanddelen om resistentie te voorkomen. Helaas waren het er toch teveel en zijn ze aan de houdbaarheidsdatum voorbij. Inmiddels loop ik dus terug elke keer naar de winkel of apotheker als het tijd is om te ontwormen (ik woon in België). Ik heb hierbij telkens op de datum gelet, en ik heb nog nooit een wormkuur gezien die nog echt lange tijd (meer dan een jaar) houdbaar was.
Geven de mensen die de wormkuren zo lang op voorhand bestellen dan uiteindelijk wormkuren die over datum zijn? Of heb ik gewoon 'pech' gehad... Het lijkt mij toch dat je niet weet wat de houdbaarheidsdatum is, als je een grote doos wormspuiten via internet besteld.

Bij agradi staat de houdbaarheidsdatum erbij. Heb ze allemaal op datum gesorteerd in mn kast liggen dus weet welke er als eerst gebruikt moet worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:39

Omdat er geen resistentie is, of omdat dat niet onderzocht is ;)

Wintercyathostominose komt eigenlijk voornamelijk voor bij jonge paarden. Die moeten dus ook een stuk vaker ontwormt worden.
Een algemeen ontwormingsschema is dan ook volkomen kul, het is volkomen leeftijdsafhankelijk.
Als je in de winter nog moet ontwormen met moxidectine ben je echt veel te laat. De besmetting ontstaat in de zomer, daar moet je de weidebesmetting aanpakken. Als je paard in de zomer niet enorme hoeveelheden kan opnemen, zal er in de winter ook geen massale migratie plaatsvinden.
Als je dan toch wilt ontwormen met moxidectine, omdat het managment op je stal niet optimaal is, dan zou ik dat aan het einde van de zomer doen. Waarom wachten tot de winter, dan zijn de larven alleen maar gegroeit en heb je meer kans op alsnog schade aan de darmwand.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:42

Om dat er geen resistentie is tot nu toe (wordt behoorlijk vaak onderzocht. Niet alleen door Fort Dodge maar ook door 'onafhankelijken'.
Pardon: foutje.. ze kapselen zich in de winter in en komen late winter/vroege voorjaar er weer uit, vandaar verkeerde moment in de tijd.
Ik ontworm in augustus met moxi. En 1x per jaar ook tegen lintworm (er is daar een lintwormbesmetting vastgesteld 2 jaar terug).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:28

Nemurin schreef:
Daarnaast klopt het dat de combinatie van zowel omweiden als tegelijk ontwormen het hem doet, zeg maar. Als je een wormbesmetting op je weiland hebt, kun je je paarden wel allemaal tegelijk ontwormen, maar intussen zitten er nog wel L3s in je gras en nemen je netjes ontwormde paarden die gewoon weer opnieuw op.

Volgens dit onderzoek werkt toch juist de combinatie resistentie in de hand?

Door het omweiden naar een schone weide nemen de ontwormde paarden alleen resistente L3 mee, die dan een hele populatie kunnen gaan vormen omdat er geen niet-resistente wormen aanwezig zijn.

Tenminste, zo lees ik het.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:49

Heuh...? Tja dan wordt het mij ook te ingewikkeld, mij was juist geleerd dat omweiden goed was. Maar als je het zo bekijkt weer niet natuurlijk... :+

Het is trouwens wel zo dat omweiden een preventie-maatregel is. Als je eenmaal besmet bent, krijg je inderdaad andere taferelen, misschien dat ze dat ermee bedoelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:14

Dat is dus ook het punt. Wormbestrijding is ingewikkeld en niet zomaar makkelijk af te doen met een veilig wormschemaatje of een keer een mestmonster.
Je wilt een beetje wormen, maar niet te veel ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:20

Dat zeg ik ook absoluut niet, Sanne83, maar als je mijn posts leest kun je ook wel zien dat mijn meningen onderbouwd zijn in dit geval. :)

Tenminste dat hoop ik, anders doe ik iets niet goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:44

Ik bedoel meer dat het al ingewikkeld is voor studenten diergeneeskunde ;) het is gewoon niet zo simpel als mensen graag willen dat het is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:45

Het lijkt me duidelijk..(hoewel.. :D) vind het wel onbegrijpelijk dat er zoveel onduidelijkheden en tegenstrijdige verhalen op het net te vinden zijn.

Bij goed mestonderzoek kan je veel vinden en gericht ontwormen. Alleen de bloedworm komt vaak niet mee naar buiten. (op het i-net vind ik dan weer op diverse sites: wanneer er geen bloedwormen in de mest zitten hoef je ook niet te verwachten dat er veel eitjes of larven in de darm aanwezig zijn.. deze komen er nl door volwassen wormen)..
Het zal allemaal wel maar ik ga er gewoon weer een moxi-kuurtje instoppen.. op aanraden van een aantal bovenstaanden!

Btw ook nog even de DA gebeld met de vraag over het mestonderzoek en het feit dat hij ons gezegd heeft niet te hoeven ontwormen:
Het antwoord vd ass was: het klopt, de mest was goed maar 100% zekerheid heb je idd niet. Als je het echt goed wil doen moet je er een wormenkuur met moxi bij gebruiken...

Zeg dat dan eerder, bij het controleren van de mest!!! :(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:48

Tja ik ben wel pas een tweedejaars he! De specialisatie (paard hihi) moet nog komen. ;)

Al die tegenstrijdige verhalen op het internet en van andere mensen zijn inderdaad wel zorgwekkend. Goede voorlichting is zeker wel handig in dit geval, maar wie, wat, waar en hoe? :)

En heeft die assistente nog wat over het aantal mestonderzoeken in een rijtje gezegd? Dus 5x in 5 dagen achter elkaar indien het dier niet ziek is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:49

Nee, heb ik ook niet gevraagd.. vertrouw niemand meer wat betreft wormen...
Maar als ie weer is op stal is (de DA zelf) zal ik het wel vragen.. tis toch te gek eigenlijk?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:51

Het is ook te gek. Hebben ze die kerel geen manieren geleerd? Je moet mest netjes behandelen en niet als een of andere one night stand maar gewoon één keer een eitelling erop rossen en dan zeggen dat het wel goed is zo.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:52

IMJ schreef:
Btw ook nog even de DA gebeld met de vraag over het mestonderzoek en het feit dat hij ons gezegd heeft niet te hoeven ontwormen:
Het antwoord vd ass was: het klopt, de mest was goed maar 100% zekerheid heb je idd niet. Als je het echt goed wil doen moet je er een wormenkuur met moxi bij gebruiken...

Als je blijft doorvragen, zal een DA dit altijd zeggen ;) Ook DA's vinden het nog eng om aan te raden niet te ontwormen.
Er is nooit 100% zekerheid, ook niet als je met moxidectine ontwormt.

@ nemurin
het schema wat je aanhaalt, is van toepassing op bacteriologisch onderzoek op mest. Als je salmonella wilt testen bij een niet-ziek dier, wil je 5x achtereen een negatief monster. Bij een ziek dier is dat 3x achtereen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:53

Sanne83: volgens mij gold het anders ook voor eitellingen. Misschien niet per se met die aantallen, dat kan wel eens zo wezen, maar je moet het sowieso meerdere keren achter elkaar doen.

Edit: als voetnoot, salmonella testen is sowieso vrij kansloos. Als je het niet vindt kun je niet zeker weten dat het niet alsnog de ziekteverwekker is en als je het wel vindt weet je nooit zeker of het de schuld van de salmonella is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:54

Salmonella is weer een heel ander beest.. wel ja.. nog meer info :D!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:55

Bacterie =/= worm, ja.
Kijk maar:
Afbeelding

Toch duidelijk een staafje.