'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:54

In de lijn van deze discussie een ander punt....

Even voorop stellen dat het mij niet gaat om het promoten van slacht e.d.
Ik vind hoe dan ook dat iedere eigenaar de keuze moet maken die hij of zij het beste vindt en daar ook voor gerespecteerd dient te worden.
Afscheid is al moeilijk zat, zonder oordeel van een ander.

Maar goed... dat terzijde....
Een discussie die hier gaande is....

Voorstanders van slacht halen het vlgd punt aan...

Als eigenaars hun paard aan het eind van het leven naar de slacht brengen, kan vlees het uitvoerprodukt worden ipv paarden en wordt het ellendige transport van slachtpaarden naar buitenland tegengegaan...

Jullie visie hierop?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:58

De uitvoer van slachtpaarden heeft toch voornamelijk te maken met de kosten en de uiteindelijke winst?
Is een serieuze vraag en geen steek of wat dan ook.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:00

uiltje001 schreef:
Ik heb gister alle moed verzameld, en dhr van Veen gebeld. Donderdagavond komt hij mijn paard ophalen, en vrijdagmorgen gaat ze daar naar de paardenhemel. Ik hoop zo dat het NOS haar niet gaat filmen!

heel veel sterkte meid!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:08

ik heb niets tegen slachten...wel tegen het overschot aan paarden.... door zonder nadenken fokken,of een paard aanschaffen zonder na te denken wat het kost aan tijd en geld.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:21

BaiNar schreef:
ansje325 schreef:
ik wil hier nog he-le-maal niet over nadenken, tijd genoeg als het zover is! Krijg al kippevel als ik dat artikel lees......

Dat is helaas niet altijd zo... dat je tijd genoeg hebt... :o

daar ben ik het wel mee eens er kan zo maar iets gebeuren met je paard/pony
kan zo van de 1 op de andere dag over zij denk daar goed om.....

ik vind het goed dat hier over geschreven wordt.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:22

easygoing schreef:
De uitvoer van slachtpaarden heeft toch voornamelijk te maken met de kosten en de uiteindelijke winst?

Goeie vraag hoor. ;)

Ik weet ook niet het naadje van de kous. Zou het best wel willen weten hoor.

Maar goed... een gooi...
Slachtpaarden brengen hier (en in nl neem ik aan) heel wat minder op dan in het buitenland, zoals bv italie (zeer berucht transport)
Dat is de reden waarom menig oplichter zich de moeite getroost om betrouwbaar over te komen als hij een gezelschapspaard koopt waar een goed tehuis voor wordt gezocht. Dat brengt nl geld op.

Maar dan vraag ik mij af...
als de slachtprijs hier zoveel lager is, zou de prijs van het vlees ook zoveel lager moeten zijn.
Dan zou, logisch gezien, het vervoer van vlees naar buitenland toch ook geld moeten opbrengen?
En zou dat niet goedkoper/makkelijker zijn dan vervoer van levende haven en dus uiteindelijk meer opbrengen?

Ik weet niet of het zo is... het is slechts een gooi...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:25

liljebo schreef:
easygoing schreef:

Goeie vraag hoor. ;)

Ik weet ook niet het naadje van de kous. Zou het best wel willen weten hoor.

Maar goed... een gooi...
Slachtpaarden brengen hier (en in nl neem ik aan) heel wat minder op dan in het buitenland, zoals bv italie (zeer berucht transport)
Dat is de reden waarom menig oplichter zich de moeite getroost om betrouwbaar over te komen als hij een gezelschapspaard koopt waar een goed tehuis voor wordt gezocht. Dat brengt nl geld op.

Maar dan vraag ik mij af...
als de slachtprijs hier zoveel lager is, zou de prijs van het vlees ook zoveel lager moeten zijn.
Dan zou, logisch gezien, het vervoer van vlees naar buitenland toch ook geld moeten opbrengen?
En zou dat niet goedkoper/makkelijker zijn dan vervoer van levende haven en dus uiteindelijk meer opbrengen?

Ik weet niet of het zo is... het is slechts een gooi...

Nou das precies wat ik dus bedoel.
Met dit soort zaken vraag ik me ook wel eens af wat het nut van 1 europa is?
Als de verschillen in landen dan nog dusdanig groot zijn dat dit soort zaken dus nog steeds lucratief zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:31

Na een zware, lange werkdag, zit ik met tranen in mijn ogen dit bericht te lezen...
Prachtig om te lezen... Heb er even geen andere woorden voor.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:20

@uiltje001, veel sterkte gewenst hoor.
Waarom breng je je paard niet zelf weg op vrijdagochtend?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:37

uiltje001 schreef:
Ik heb gister alle moed verzameld, en dhr van Veen gebeld. Donderdagavond komt hij mijn paard ophalen, en vrijdagmorgen gaat ze daar naar de paardenhemel. Ik hoop zo dat het NOS haar niet gaat filmen!

Uiltje, bel dan even erachteraan en spreek erover met van Veen. Hij begrijpt dit zeker zodat ze zeker niet per ongeluk in beeld komt.
Ik weet wel dat de paarden die bij de excursies te zien zijn, dat de eigenaren daarvan toestemming hebben gegeven dat hun paard op bokt komt.
Verder alle sterkte meid! Ik ben zelf verleden jaar met mijn pony meegegaan naar het slachthuis in Mechelen en ik weet hoe het voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:38

Ik vind het heel goed dat er hier zo'n openheid aan wordt gegeven. Er lijkt een taboe op de slager te liggen hier in Nederland. Mijn paardje gaat tenzij ze niet meer vervoerd kan worden ook als het tegen die tijd zover is naar Nijkerk...

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:58

Ik breng haar zelf niet, simpel omdat ik daar niet sterk genoeg voor ben. Ze staat nu nog met haar veulen, en word daarom donderdagavond laat opgehaald. Vrijdagmorgen is ze als eerste aan de beurt. Zo afgesproken zodat ze zo kort mogelijk stress hiervan heeft. Merrie is voor kreupel, achter stram en door een infectie van een ander paard zijn haar lympheklieren zo beschadigd dat ze bij inspanning benauwd word. Vrijdagmorgen is er iemand aanwezig, wanneer ze gaat. Ik heb voor slachten gekozen, omdat deze merrie een vechter is. Inslapen zie ik daarom niet zitten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:01

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar zelf ben ik wel voor slachten..

Ik heb aantal keer inslapen meegemaakt maar mij duurt dat veelste lang voordat ze echt dood zijn.. Zolang ze nog de trailer opkunnen (geen gebroken been oid.) dan worden ze geslacht. Anders moeten ze wel een spuitje al heb ik dat liever niet.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:05

Ik neig zelf ook naar slachten.. Een paard wat vecht tegen euthanasie is verschrikkelijk :\.. Ik vind het goed dat hier openheid over gegeven word :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:33

Ik hou me buiten deze discussie aangezien ik regelmatig bij Jan over de vloer kom.
Vind het een mooi en nuttig bericht!

Men zou in NL ook eens paardenvlees moeten gaan produceren,verkopen en gaan eten :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:36

geerke schreef:
ik heb niets tegen slachten...wel tegen het overschot aan paarden.... door zonder nadenken fokken,of een paard aanschaffen zonder na te denken wat het kost aan tijd en geld.

Waar maak je je druk om dan? Ik bedoel, als je niet tegen slachten bent... Gewoon een oprechte vraag hoor. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:40

Siets schreef:
MamboBeach schreef:
Inslapen lijkt mooi maar naar de slager is het beste, zijn ze in 1 keer weg.

Maar waarom is dat het beste? Dat bepaalt iedereen toch voor zichzelf?

Het gaat hier niet om de mens maar om het dier. Het dier is in 1 keer weg en met inslapen is dat niet het geval. Kijk, de mens beslist uiteraard en kiezen vaak wat zij fijn vinden maar daar heb ik het niet over.

Dianne1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:14

Ik heb zelf 4 weken geleden voor een hele moeilijke beslissing gestaan. Mijn paard van 23 jaar was zo hard achteruit gegaan dat hij ontzettend veel pijn had. Heb er heel goed over nagedacht en wilde dat hij er zo weinig mogelijk van mee kreeg. Ik heb thuis afscheid genomen en toen is m'n vader met hem naar de slager gegaan. Het woord slager klinkt vreselijk, maar mijn paard heeft er niks van meegekregen en was in een seconde weg. Hoop nooit weer voor zo'n beslissing te staan, maar als het ooit weer voor zou komen dan kies ik weer voor de slacht. Want ook slagers gaan heel diervriendelijk met de dieren om!
Ik heb er echt vrede mee nu ook al mis ik m'n paard nog steeds heel erg, het gevoel hoe het gegaan is is gewoon goed..........

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:18

Waar maken jullie uit op dat er een taboe rust op het slachten van paarden? Ik denk toch echt dat elke paarden eigenaar wel de mogelijkheid heeft om te informeren en zijn of haar mening aan de hand daarvan op te maken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:35

Dat denk ik ook. Lijkt eerder een slachtpressiegroep soms. Alleen slachten is goed en lief. Pff dat maak ik zelf wel uit. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:21

Mocht ik ooit een paard hebben die helaas moet komen te overleiden zou ik er graag bij willen zijn als het geslacht word. Niet omdat ik het zo leuk vind, maar omdat ik er dan toch voor haar/hem wil zijn en ook dat ik zeker weet dat ze niet weer de handel ofzo in zou gaan...

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:39

Wat een onzin lees ik hier soms toch...
Paarden die vechten tegen euthanasie enz... Ik heb nog nooit een paard naar de slager gebracht en heb al meer dan 30 jaar paarden. Ik heb er 10 en op de paspoorten staat dat ze niet mogen geslacht worden.
Bij de drie paarden die ik heb laten inslapen, heb ik een heel goed gevoel gehad en de paarden zijn in alle rust op hun eigen erf heegegaan. Bullshit dat ze afzien !!!
Mensen die doen alsof slachten een beter alternatief is, willen alleen hun geweten sussen.
Iedereen moet doen wat hij wil en ik kan geloven dat er dieren "diervriendelijk" worden geslacht maar er zijn spijtig genoeg veel gevallen waar dieren op drie benen worden geladen en gelost om als hondebrok te eindigen en dat is afschuwelijk !
Nogmaals : iedereen doet ermee wat ze willen maar doen alsof het humaner is, is echt zever in pakskes zoals we in België zeggen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 06:08

Ik walg er ook van dat slachten zo gepromoot wordt. Waar dat ineens vandaan komt vraag ik me echt af.

Slachten is nu zelfs al beter voor het paard, en een stuk vriendelijker, beweren een aantal mensen.

Het wordt bijna gebracht alsof je jezelf schuldig moet voelen wanneer je je geliefde viervoeter
laat inslapen en aansluitend laat cremeren. Ik moet niet aan slachten denken voor mijn lieve oudje,
ik hoop dat zij gewoon mag sterven op haar eigen vertrouwde plekje met alle vriendjes om haar heen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 06:49

BaiNar schreef:
mariekie schreef:

Ik ben met een excursie naar van Veen geweest en ik weet nu zeker dat mijn pony niet naar de slager breng. ;)

Goh... meestal hoor je juist tegenovergestelde.... Nou ik ga er niet eens kijken.... Mijn paardjes slapen thuis in, gewoon op hun eigen stekkie!! Al hoop ik dat dat nog héél lang duurt!!

Zij geeft toch ook aan haar pony, na het bezoek, juist niet naar de slager te brengen?
Of lees ik het nou verkeerd? ;)

Ik denk heel vaak na over hoe ik mijn paard zou laten sterven, maar blijf het een lastig iets vinden,... |(

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 06:55

tja, altijd gedacht dat spuitje beter was, maar zo heb ik weer een andere kant van het slachten gelezen.
heb van die slagerij wel eens filmpjes op internet gezien hoe er een paard werd afgeslacht. ;(
blijft wel altijd zielig om te zien vind ik